Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:50

anjali schreef:
Ik heb ooit een jonge Ierse importtinker gekocht en die had de aantekening van uitsluiting in zijn Ierse paspoort. Mij is toen verteld dat de zigeuners die deze paarden fokken dat doen omdat ze niet voor de slacht willen fokken.

Klopt heeft die van mij ook

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:51

Brainless schreef:
irmaz schreef:
Ik geloof niet dat het grote probleem zit in het moeten slachten of in laten slapen maar dat het vooral een probleem gaat worden welke medicatie een paard mag krijgen van de DA. Waarschijnlijk worden DA aan handen en voeten gebonden en kan het in het ergste geval betekenen dat er wel medicatie voor je paard bestaat maar dat de DA die niet mag geven. Het uitsluiten van slacht zou wel eens moeilijker kunnen worden.

Maar ik hoop dat ik er volledig naast zit...

??
Stel je paard krijgt Buut... dan meldt de DA dit in het paspoort (op het medisch inlegvel) en dan is je paard al automatisch uitgesloten voor de slacht (menselijke consumptie).
Hij is dan echt niet gebonden aan dat hij niks mag geven.

Geen idee hoor. Ik vind de opgegeven reden, dat ze niet willen dat paardenmeisjes hun paarden laten uitsluiten voor de slacht om emotionele redenen, nogal een vreemde reden om de officiele status van een paard te wijzigen, daarom ben ik op zoek naar een andere reden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:51

irmaz schreef:
_San87_ schreef:

Waarom zou dit een scenario zijn?

Een snelle en eenvoudige manier om antibiotica/medicijn/... gebruik terug te dringen?

Daar gaat deze regel niet over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:53

DuoPenotti schreef:
Maar om welke reden mag dat niet?
Heeft dat met slacht te maken of juist uit reden dat het ook goede insecten kan vernietigen?
Daar denk ik bij zo'n middel eerder aan.

Geen idee, komt vanuit Europa.
Voor andere diersoorten is het geloof ik nog wel beschikbaar.

Net zo als je geen hertshoornolie meer mag spuiten toch en al dat gedoe met anti vliegenmiddelen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:59

_Reneee schreef:
Ik wil ze er tegen beschermen. Ik vind dieren slachten namelijk verwerpelijk en ik zou het verschrikkelijk vinden wanneer mijn dieren opgegeten zouden worden. Heeft gewoon te maken met mijn eigen normen en waarden.

Gelukkig heeft mijn dierenarts ze zojuist allemaal uitgesloten. Mijn dieren zijn geen voedsel en voor mij is het niets meer dan een stukje bescherming.

Je weet dat dit als bescherming niks voorstelt? Op het moment dat jij dood bent mogen jouw erfgenamen nog steeds jouw paarden laten slachten. Geen enkel probleem zelfs.
Door de aantekening in het paspoort komt het vlees alleen niet in de menselijke voedselketen terecht. Voor jouw paarden maakt de verdere verwerking echter weinig uit, die zijn dan al geslacht.

Dus mooi dat je het in het paspoort hebt laten zetten. Effectief maakt het geen enkel verschil.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:59

OleJon schreef:
anjali schreef:
Ik heb ooit een jonge Ierse importtinker gekocht en die had de aantekening van uitsluiting in zijn Ierse paspoort. Mij is toen verteld dat de zigeuners die deze paarden fokken dat doen omdat ze niet voor de slacht willen fokken.

En díe regel verandert nu dus - door EU-lidstaten gevraagd en gekregen. Je kunt als eigenaar/fokker niet meer a priori aangeven dat een paard niet geslacht mag worden. That's all.

Te veel paarden zijn nu (kennelijk) zonder reden/op emotionele gronden uitgesloten van humane consumptie en MEN VINDT DAT ZONDE VAN HET VLEES. En dat is in het kader van een groeiend besef over voedselverspilling een gegronde reden, vindt de EU.
Ook de Ierse Tinkerfokkers zullen dit dus niet meer mogen doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:01

Simpelste reden zal wel met vlees te maken hebben, maar aan de andere kant is het net zo goed ellendig wat er rondgezeuld wordt omdat er niet geslacht mag worden uit emotioneel oogpunt ipv gegeven medicijnen. Kom je uit op een mix van dierenwelzijn en meer voedsel beschikbaar. Logisch eigenlijk.

Slachterij zal bij teveel aanmeldingen wel afwijzen wat niet voor menselijke consumptie kan, die hebben ook inkomen nodig. Of die uitsluiting dus nut heeft zal afhangen van het aanbod op dat moment.

Die tinkers van wat ik begrijp zijn uitgesloten ivm niet traceerbaar medicijn gebruik, niet omdat fokker/verkoper dat zo heeft aangegeven.
Laatst bijgewerkt door tamary op 15-09-22 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:02

Ik heb juist geleerd dat die Ierse fokker dat niet doet.
Maar dat ze geen bal bijhouden. Er instoppen aan medicijnen wat ze uitkomt. En daardoor voedselveiligheid niet zeker is.
Dus niets dierenliefde...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:44

OleJon schreef:
anjali schreef:

Nee dat is veelal niet waar. Ze worden 9 van de 10 keer pas gechipt als ze worden verkocht. Oftewel, ze hebben later in hun leven een chip gehad en dan zijn ze automatisch uitgesloten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:27

Citaat:
anjali schreef:

Zelfde hier.
En was gewoon direct gechipt op leeftijd van maand of 5 of zoiets. Kwam naar Nederland toen ze bijna 2 was. Kwam overigens niet bij 'zigeuners' vandaan maar 'gewoon' bij een irish cob fokkerij :+

Ik heb overigens niets tegen een paard slachten, heb een keer een pony bij de paardenslager laten 'schieten' dier was als de dood voor spuiten, op zich kerngezond (had iets met zijn knie waardoor hij afgemaakt moest worden) ik voorzag grote paniek bij het 'inslapen'.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 15-09-22 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:29

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar om welke reden mag dat niet?
Heeft dat met slacht te maken of juist uit reden dat het ook goede insecten kan vernietigen?
Daar denk ik bij zo'n middel eerder aan.

Geen idee, komt vanuit Europa.
Voor andere diersoorten is het geloof ik nog wel beschikbaar.

Net zo als je geen hertshoornolie meer mag spuiten toch en al dat gedoe met anti vliegenmiddelen.

Nou idd maar je kan het nog wel apart kopen en zelf door je vliegenspray doen

Marilu

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 17:45

OMG, waar 'Europa' zich toch allemaal mee bemoeit ;(
Hier dus een 'pennymeisje' dat haar paarden én ezels heeft uitgesloten voor de slacht, omwille van emotionele redenen.
Nu ja, verkopen doe ik ze toch niet (of misschien gebeurt dit toch door iemand anders, als ik sterf vóór de dieren), dus in principe is het een nieuwe regel die aan mij voorbij kan gaan zonder meer.
Maar ik vind het op zich wel héél verregaand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:08

Ik snap wel waarom ze het zo hebben aangepast, als je al ziet hoeveel mensen hier vanuit emotie totaal andere conclusies eraan hangen :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:14

laten jullie elke keer als de dierenarts komt het paspoort invullen? Vraagt jullie dierenarts daar ook om? als eigenaar schijn je er wel zelf verantwoordelijk voor te zijn.
moet echt alles genoteerd? elke wk, zalfjes etc?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:25

ik begrijp het niet goed denk ik. Als ik mijn paard laat inslapen of laat schieten en ik niet wil dat hij geslacht wordt dan gebeurt dit toch gewoon niet? Ik ben de eigenaar en bepaal dus wat ermee gebeurt.
En als ik mijn paard verkoop heb ik er niks over te zeggen. Of zie ik iets over het hoofd?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:49

Waarom goed vlees verspillen? Lijkt me prima dit te consumeren. Zou het overigens van mijn dier niet willen dan wel bewust van zijn. Dat lijkt me wel echt vreselijk. Lekker hypocriet dus :P maar, als dit vlees in de winkel lag, zou ik het zo eten. Beest is TOP verzorgd, had een prima dood. Dit duizend maal liever dan het andere vlees. Maar snap de hele lading eromheen ook wel. Ik gruwel van de gedachte dat men mijn allerliefste kind eet..

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:50

IHN schreef:
ik begrijp het niet goed denk ik. Als ik mijn paard laat inslapen of laat schieten en ik niet wil dat hij geslacht wordt dan gebeurt dit toch gewoon niet? Ik ben de eigenaar en bepaal dus wat ermee gebeurt.
En als ik mijn paard verkoop heb ik er niks over te zeggen. Of zie ik iets over het hoofd?

Precies zoals je het zegt inderdaad, de eigenaar mag nog steeds bepalen wat er gebeurt met het paard. Als je het paard verkoopt heeft de volgende eigenaar daar de keuze over. Buiten dat je dus niet “zomaar” mag laten registreren dat het paard niet geslacht mag worden veranderd er helemaal niets

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:28

Ik geloof niet dat een DA een burn out krijgt van dieren inslapen hoor..het hoort bij het vak en ze hebben er geen emotionele binding mee.

Tja..korte termijn denken is: nooit verkopen en dan blijf je altijd eigenaar en kun je het zelf bepalen.

Lange termijn denken is: mocht je noodgedwongen moeten verkopen dan wil je niet graag dat je dierbare dier voor een paar 100 euro die het oplevert geslacht en opgegeten wordt.

Verschil tussen slachten voor humane consumptie en slachten voor restvlees is toch echt die paar 100 euro, en laat dat nu net zijn waar mensen dan weer aan willen verdienen. Dus voor mij zit het in dat stukje en dat stukje handel.

Als ik dan een emotioneel penny meisje ben, so be it...we eten mensen ook niet op omdat het anders zonde is van het vlees.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:34

Dus een paard de handel insturen en langer laten circuleren in die handel is wel eerlijk naar je paard. Want dan proberen mensen met verkoop wel die 100 euro extra te pakken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:36

Elisa2 schreef:
Verschil tussen slachten voor humane consumptie en slachten voor restvlees is toch echt die paar 100 euro, en laat dat nu net zijn waar mensen dan weer aan willen verdienen. Dus voor mij zit het in dat stukje en dat stukje handel.

Tja. Je kunt ook denken: als ik overlijd, moeten mijn nabestaanden die misschien niets met paarden hebben, wél mijn probleem (= wat doe ik in hemelsnaam met een oud/gebrekkig paard waarvan de DA zegt: die is niet aan inslapen toe) oplossen. In een periode dat er toch al van alles geregeld moet worden.
Een jong goed verkoopbaar paard is voor een leek zelfs al een probleem om kwijt te raken. Als dan de deur 'slachthuis' nog open staat is dat wel behulpzamer. Slachten niet-voor-humane-consumptie kan niet altijd even makkelijk. Niet iedere slager heeft daar zin in/capaciteit voor. Dat vlees moet uiteindelijk wél volledig en controleerbaar gescheiden blijven van de rest.

Ik kan me de 'rodeo' bij de buren nog wel herinneren toen een stuk of 10 ongeregistreerde halfwilde Shetten met spoed weg moesten toen de beste man dood gevonden was. Dat waren sowieso al Salami-shetten, maar zonder paspoorten en chip vraag ik me nog steeds af waar díe geëindigd zijn...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-09-22 08:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

StalNollie:
Heb je het tegen mij? Ik vind niet alle handel of handelaren slecht, maar wel het laagste segment en daarom ben ik ben voor: een niet gezond paard verkoop je niet maar daar neem je zelf de verantwoordelijkheid voor en laat hem gaan.

En brave en goed gezonde paarden komen niet in zulke handel terecht.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 16-09-22 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Maar als jij je paard moet verkopen, doe je dat waarschijnlijk voor een bedrag wat vele malen hoger ligt als de slachtprijs. Is dan toch niet reëel te denken dat je paard dan linea recta naar de slager gaat?

Want ik neem aan dat als een paard allerlei gebreken heeft je gewoon je verantwoording neemt en het niet de handel in kiept.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:38

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

Tja. Je kunt ook denken: als ik overlijd, moeten mijn nabestaanden die misschien niets met paarden hebben, wél mijn probleem (= wat doe ik in hemelsnaam met een oud/gebrekkig paard) oplossen. In een periode dat er toch al van alles geregeld moet worden.
Een jong goed verkoopbaar paard is voor een leek zelfs al een probleem om kwijt te raken. Als dan de deur 'slachthuis' nog open staat is dat wel behulpzamer. Slachten niet-voor-humane-consumptie kan niet altijd even makkelijk. Niet iedere slager heeft daar zin in/capaciteit voor. Dat vlees moet uiteindelijk wél volledig en controleerbaar gescheiden blijven van de rest.

Ik kan me de 'rodeo' bij de buren nog wel herinneren toen een stuk of 10 ongeregistreerde halfwilde Shetten met spoed weg moesten toen de beste man dood gevonden was. Dat waren sowieso al Salami-shetten, maar zonder paspoorten en chip vraag ik me nog steeds af waar díe geëindigd zijn...

Nou een goed verkoopbaar paard ben je zo kwijt hoor, zeker in deze markt. En al doe je die naar een handelstal..dat soort paarden vind de weg wel naar goede particulieren als ze gewoon braaf en gezond zijn.

Voor de rest vind ik het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om er voor te zorgen dat het paard zo gezond mogelijk is en blijft en een stukje opvoeding krijgt en beleerd wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:54

Een goed verkoopbaar paard - ja, als je weet waar je moet zijn en hoe je dat aan moet pakken. Ik weet zeker dat als ik morgen omval, mijn man (geen verstand en idee van paarden) echt moeite zal hebben mijn paarden kwijt te raken. Niet omdat ze niet goed zijn (hoewel er ook een ouder paard tussen zit met een peesprobleem) maar omdat hij niet zou weten waar hij een handelaar zou moeten vinden, of waar en hoe hij een advertentie zou moeten plaatsen. Hij kan ook niets voorrijden of longeren, hij kan ze nog net een halster omdoen. En dat is dan wel mijn erfgenaam/nabestaande die de boel moet oplossen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:00

Ibbel schreef:
Een goed verkoopbaar paard - ja, als je weet waar je moet zijn en hoe je dat aan moet pakken. Ik weet zeker dat als ik morgen omval, mijn man (geen verstand en idee van paarden) echt moeite zal hebben mijn paarden kwijt te raken. Niet omdat ze niet goed zijn (hoewel er ook een ouder paard tussen zit met een peesprobleem) maar omdat hij niet zou weten waar hij een handelaar zou moeten vinden, of waar en hoe hij een advertentie zou moeten plaatsen. Hij kan ook niets voorrijden of longeren, hij kan ze nog net een halster omdoen. En dat is dan wel mijn erfgenaam/nabestaande die de boel moet oplossen.

Maar dat regel je dan dus in je testament, of desnoods met een uitgebreide brief.
Dus je zorgt dat er iemand is die het oppakt mocht je onverwacht komen te overlijden ( zoals je dat ook met kinderen doet. Paarden zijn net kinderen soms :D ) .
En als het goed is , met wat geld erbij zodat diegene niet in de problemen komt