Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Re: Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:08

Toch wel typisch.

Er wordt nu bijna dagelijks iets doodgebeten maar je leest er niks meer over …

Vandaag of gister dat weet ik niet zeker, weer in Peer. Ezels aangevallen door 4 wolven. Ze hebben een ezel in moet laten slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 00:05

Saul schreef:
Toch wel typisch.

Vandaag of gister dat weet ik niet zeker, weer in Peer. Ezels aangevallen door 4 wolven. Ze hebben een ezel in moet laten slapen.

Zoveel aanvallen daar en dieren staan in de nacht gewoon nog buiten?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 00:22

Mindim schreef:
Saul schreef:
Toch wel typisch.

Onbegrijpelijk hè, met gemeentes die zo meedenkend zijn en het bouwen van (schuil)stallen toestaan. O wacht…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 00:52

996981 schreef:
Mindim schreef:

Onbegrijpelijk hè, met gemeentes die zo meedenkend zijn en het bouwen van (schuil)stallen toestaan. O wacht…

Daar zou ik nu echt even schijt aan hebben in zo een gebied.

Daar waren meer dieren die een stal hadden en toch zijn gepakt omdat mensen ze niet wilden stallen. Ze zullen de enige niet zijn ;)
Sommige gemeenten gedogen wel het een en ander hoor, met de wolf in de buurt. Verder geen nood om zo sarcastisch te doen.
Geen haar op mijn hoofd die dieren buiten zou laten staan met zoveel wolven aanvallen in de buurt. Dan maar een boete of een stal in de fietsenschuur of wat dan ook. Maar ik liet mijn ezel, pony of wat ook niet buiten staan met zo enorm veel aanvallen in de buurt.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:03

Saul schreef:
Toch wel typisch.

Dit inderdaad... Ik vind het zo vreemd dat er eigenlijk niks meer te vinden is over aanvallen de afgelopen dagen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:12

Mindim schreef:
996981 schreef:

Daar zou ik nu echt even schijt aan hebben in zo een gebied.

Daar waren meer dieren die een stal hadden en toch zijn gepakt omdat mensen ze niet wilden stallen. Ze zullen de enige niet zijn ;)
Sommige gemeenten gedogen wel het een en ander hoor, met de wolf in de buurt. Verder geen nood om zo sarcastisch te doen.
Geen haar op mijn hoofd die dieren buiten zou laten staan met zoveel wolven aanvallen in de buurt. Dan maar een boete of een stal in de fietsenschuur of wat dan ook. Maar ik liet mijn ezel, pony of wat ook niet buiten staan met zo enorm veel aanvallen in de buurt.

Jij weet dat de ezels een stal hadden? Schei toch uit zeg. Voor nog geen halfjaar geleden kon je dieren nog gewoon buiten laten zonder gevaar voor wolven. Nu is het de schuld van de eigenaar dat de dieren gepakt zijn omdat ze niet illegaal, binnen een paar maand een stal uit de grond hebben gestampt?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:35

ApplePapple schreef:
Saul schreef:
Toch wel typisch.

Dit inderdaad... Ik vind het zo vreemd dat er eigenlijk niks meer te vinden is over aanvallen de afgelopen dagen...

Als je in een van de appgroepen zit word je iedere dag verblijdt met de fijnste foto’s en meldingen :( het is echt schrijnend

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:11

Nou ik zou ze in zo'n gebied hoe dan ook binnen zetten en niet afwachten. Je kan wel roepen, schreeuwen en huilen dat die wolven dood moeten, het zo niet langer kan, en hoe stom ze bezig zijn, maar daar schieten je beesten niets mee op. Dit probleem is helaas niet 123 opgelost en dus zou Ik ook actie ondernemen. Al moet ik de hele dag staan timmeren en is 't niet toegestaan, dat is dan voor latere zorg. Ik zou op zo'n plek m'n beesten veilig willen hebben. Dus ja, ergens snap ik die eigenaren niet.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:41

Mindim schreef:

Het zal niet blijven bij een boete voor een illegaal gebouwde stal.
Je mag zo'n stal dan ook direct afbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:56

hoefnageltje schreef:
Mindim schreef:

Het zal niet blijven bij een boete voor een illegaal gebouwde stal.
Je mag zo'n stal dan ook direct afbreken.

Ik woon in zo'n gebied.
Daar mag om een andere reden(grondwaterwingebied) absoluut geen stal of ander optrekje staan.
Er wordt uitermate actief op gehandhaafd, zowel door het HH als Provincie en het waterwinbedrijf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 11:22

En het leed van onze dieren is erg, maar aan dit leed word door pro-wolf ook te veel aan voorbij gegaan.
De weides waar de reetje dagelijks grazen.

Quote van het wolven topic wat al lang bestaat op bokt
DuoPenotti schreef:
Waar zijn we verdorie mee bezig!!!!!
Dit maakt mij boos en verdrietig!!
(is een video)
[ Video ]

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 17:28

Via meldingen

moet natuurlijk Haflinger zijn. Kasteel is o.a. een pensionstal.

6 oktober 2022, Diever/Drenthe Nederland
Vannacht 2 pony's aangevallen op Kasteel in Diever. BIJ12 is geweest.
Gaat om een kruising Fjord x Haflinger en om een Harlingen. Beide grotere soort. Plus 1.45m

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 18:08

Kasteel is een straat daar. Staat inderdaad ook een pensionstal. Mijn pony's hebben daar afgelopen zomer nog een weekendje gestaan voor een menweekend. Ik zou dat nu niet meer durven, dan rijd ik wel dagelijks op en neer.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:59

In Drenthe is het momenteel een drama met de wolf. Heel veel zichtmeldingen ook. Ook op de Veluwe deze deze week veel slachtoffers gemaakt. Op de Veluwe is de wolf waarschijnlijk over een wolfwerende omheining heen gesprongen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:15

Wij verkopen opvallend veel hoog dubbelstaafshekwerk en poorten tegenwoordig, om schuilstallen e.d. 's nachts dicht te kunnen maken.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:12

Ze zitten ook in Eigenbilzen, België. (10min van Maastricht af, 5min van Lanaken af, 40min van Hasselt af).

Ze zijn namelijk ook in onze weide gespot door jagers. Wij weten niet wat we moeten doen. Het is echt een nachtmerrie. Koop je een boerderij waar je jaren voor gespaard hebt en denk je iets moois voor je paarden te kopen lopen er wolven in je weiland.

Heb maar 5 stallen klaar en daar staan alle veulens en jaarlingen nu in opgehokt. Merries moeten buiten blijven omdat we ze nergens kwijt kunnen. Wonen er nog geen jaar nu... Begin maar met spoed 3 hectare te omheinen zonder budget... Weiland was echt geen prio voor we wisten dat er wolven waren.

Toen wij deze boerderij met 3 hectare kochten woonden wij niet in de risico zone. Nu dus wel. Duurt niet lang meer tot iedereen alleen nog paarden op stal kan houden want ze verspreiden zich erg snel.

Peer/Lommel is een dik uur rijden hier vanaf. Dus woon je regio Lanaken/Maastricht, begin ook maar met ophokken want wij wonen erg kort aan de grens bij Nederlands Limburg. Hier liggen verder allemaal huizen en dorpjes. Wel wat bos in de buurt. Dus zo zullen ze zich wel verspreid hebben.

Maar ik kan je vertellen, je slaapt niet meer. Huilen doe je een tijdje maar ook dat stopt een keer. Constant in stress zitten en nummers bellen voor hulp die je niet kunnen helpen... Het is echt diep trieste ellende.

Mensen die zeggen had je ze maar op stal gezet, geloof me, soms weet je niet eens dat ze er zijn tot je het dier dood in je weiland vindt. En daarbij heeft niet iedereen die luxe. Dus in plaats van vingertjes wijzen, even beter nadenken. Zelfs professionele omheinig wordt door ze vernield. Niemand is binnenkort veilig. Er waren 8 wolven 3? jaar geleden. Er zijn er in België nu al 26 zover ik weet. 2 in mijn weide. Vanmorgen is er nog een gespot in de wei door de jagers. Op klaarlichte dag.

Sorry voor mijn gefrustreerde post, maar mocht je in deze regio wonen wees op je hoede. Zet je camera's ook in de avond aan. En maak je klaar om nachtenlang te waken want je zult wel moeten nu.

(In België is de boete 4 miljoen euro en 5 jaar celstraf trouwens, dus de wolf heeft gewoon meer rechten dan wij hebben - dat is ons door de jagers verteld).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:15

Ik vind je post vooral nogal dwingend eerlijk gezegd.

Wij wonen op de grens met Stein. Hier nog niks gespot.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:16

Hier in NL is het minder duur en kortere straf ;-)

Citaat:
Celstraf voor doodschieten wolf
Op het 'ernstige misdrijf' - zoals de politie het noemt - staat een maximale straf van drie jaar cel of een boete van 21.750 euro.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:17

4 miljoen euro????

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:25

Denk dat Chimello zich gewoon heel erg zorgen maakt en het is fijn als je dat even uit kunt typen.

Hier zitten zijn ze nu gezien op 10 kilometer afstand. Gaat enkel nog om 2 zichtmeldingen. Ik houd het strak in de gaten maar ben ook blij als ik ze 's morgens leven aan tref :)

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:26

Oef, ik heb een huurweide in Gellik aan de bosrand en woon in Rekem, allebei groot Lanaken. Komt wel heel dicht bij zo. Paarden staan in de winter bijna altijd aan huis maar niet op stal snachts. We gaan dit dringend moeten heroverwegen en oplossing bedenken en verbouwen aan de stal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:27

chimello schreef:
Ze zitten ook in Eigenbilzen, België. (10min van Maastricht af, 5min van Lanaken af, 40min van Hasselt af).

Ze zijn namelijk ook in onze weide gespot door jagers. Wij weten niet wat we moeten doen. Het is echt een nachtmerrie. Koop je een boerderij waar je jaren voor gespaard hebt en denk je iets moois voor je paarden te kopen lopen er wolven in je weiland.

Heb maar 5 stallen klaar en daar staan alle veulens en jaarlingen nu in opgehokt. Merries moeten buiten blijven omdat we ze nergens kwijt kunnen. Wonen er nog geen jaar nu... Begin maar met spoed 3 hectare te omheinen zonder budget... Weiland was echt geen prio voor we wisten dat er wolven waren.

Toen wij deze boerderij met 3 hectare kochten woonden wij niet in de risico zone. Nu dus wel. Duurt niet lang meer tot iedereen alleen nog paarden op stal kan houden want ze verspreiden zich erg snel.

Peer/Lommel is een dik uur rijden hier vanaf. Dus woon je regio Lanaken/Maastricht, begin ook maar met ophokken want wij wonen erg kort aan de grens bij Nederlands Limburg. Hier liggen verder allemaal huizen en dorpjes. Wel wat bos in de buurt. Dus zo zullen ze zich wel verspreid hebben.

Maar ik kan je vertellen, je slaapt niet meer. Huilen doe je een tijdje maar ook dat stopt een keer. Constant in stress zitten en nummers bellen voor hulp die je niet kunnen helpen... Het is echt diep trieste ellende.

Mensen die zeggen had je ze maar op stal gezet, geloof me, soms weet je niet eens dat ze er zijn tot je het dier dood in je weiland vindt. En daarbij heeft niet iedereen die luxe. Dus in plaats van vingertjes wijzen, even beter nadenken. Zelfs professionele omheinig wordt door ze vernield. Niemand is binnenkort veilig. Er waren 8 wolven 3? jaar geleden. Er zijn er in België nu al 26 zover ik weet. 2 in mijn weide. Vanmorgen is er nog een gespot in de wei door de jagers. Op klaarlichte dag.

Sorry voor mijn gefrustreerde post, maar mocht je in deze regio wonen wees op je hoede. Zet je camera's ook in de avond aan. En maak je klaar om nachtenlang te waken want je zult wel moeten nu.

(In België is de boete 4 miljoen euro en 5 jaar celstraf trouwens, dus de wolf heeft gewoon meer rechten dan wij hebben - dat is ons door de jagers verteld).

Stal/hok/kooi maken met bouwhekken,die zijn 2m hoog en 3.6m lang. Stroom er buitenlangs onder, midden en boven, snelst en goedkoopst nu. MP al dan niet belgische versie heeft er aanbod van.

Hier gaan de laatste 3 ooitjes volgende week weg (moet dat land af -O- ), zat nog in een soort luwte qua wolven aanvallen, maar voor hoe lang nog?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:28

Ayasha schreef:
Ik vind je post vooral nogal dwingend eerlijk gezegd.

Wij wonen op de grens met Stein. Hier nog niks gespot.

Ik wil oprecht alleen mensen waarschuwen.

Ik had nooit gedacht dat wij met wolven te maken zouden krijgen. Lommel was nog zo ver van ons huis af. Tot ze gespot werden. Nu moet ik wel waken. Dus sorry als dat dwingend over komt. Bedoel het alleen goed voor mensen die denken dat het hun niet overkomt omdat alles zo ver weg is.

@Bloemetje wij wonen in een straat naast Gellik. Ik wil je dus niet bang maken maar wij wonen dus zo'n 5 minuutjes van jou af.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:33

chimello schreef:
Ik wil oprecht alleen mensen waarschuwen.

Ik had nooit gedacht dat wij met wolven te maken zouden krijgen. Lommel was nog zo ver van ons huis af. Tot ze gespot werden. Nu moet ik wel waken. Dus sorry als dat dwingend over komt. Bedoel het alleen goed voor mensen die denken dat het hun niet overkomt omdat alles zo ver weg is.

@Bloemetje wij wonen in een straat naast Gellik. Ik wil je dus niet bang maken maar wij wonen dus zo'n 5 minuutjes van jou af.

Waken is een optie, maar wat doe je als ze komen en je paard aanvallen? Hoe kun je ze dan wegjagen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 13:33

Vond het ook niet dwingend, maar meer iemand die er onwijs van baalt. Niet de financiële middelen om het te omheinen, en daarbij grote angst