Wolven pakken pony in weide in Peer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:59

ik ben ook wel klaar met dat gezeur over dat je dan maar honden in moet zetten als bewakers. Waar toveren we dan getrainde honden vandaan? De pups leren het van de oudere dieren. Die halen we dan bijvoorbeeld uit Spanje? En die zet je dan in je weides en klaar? Wij hebben zelf zo'n hond (mastin Espagnol). Ze verjagen de wolf niet, ze alarmeren de kudde en verzamelen deze. En dan maar wachten of er een wolf of roedel daadwerkelijk gaat aanvallen. En hoeveel honden moet je dan hebben? 1 hond bij een stuk of 50 schapen ga je ook niet redden.
Wat mij betreft gaan jagers die wolven illegaal afschieten zolang men in Brussel nog zit te slapen

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:22

Loretta schreef:
Het wordt pas ironisch wanneer de schapen weg zijn. Dan beginnen de natuurorganisaties te klagen dat de heide dicht groeit. Maar waar moeten die schapen dan eigenlijk naar toe?

Maar eigenlijk geeft de komst van de wolf natuurorganisaties zelf allerlei problemen met het behalen van allerlei natuurwensen. Dat is best wel ironisch eigenlijk. Met de toevoeging van de wolf aan omze postzegeltjes natuur gaat er gewoon van alles verdwijnen.

Bij ons hier op de Brunssummerheide is de schaapsherder overdag met de schapen in de weer en 's nachts staan ze op stal. Ze komen telkens terug naar binnen. Dan zou er geïnvesteerd moeten worden in dit soort vergelijkbare mogelijkheden op alle plekken waar dit nog niet zo is bv. Is wel intensiever qua werk en praktisch misschien echt wel lastig op sommige plekken, neemt meer tijd en geld in beslag e.d. maar het Zou op de meeste plekken denk ik wel bewerkstelligd kunnen worden bv.

Getrainde honden inzetten is denk ik ook snel geroepen, maar zal in de praktijk ook echt geen oplossing gaan zijn. Waar haal je idd in eerste instantie zulke goed getrainde honden massaal vandaan? Want het gaat niet meer om een enkele plek waar het nodig gaat zijn waarschijnlijk.

Dat is echt niet te doen. Of je gaat broodfok in de hand werken omdat er veel vraag naar dit soort honden komt, mensen die dan zelf gaan aanklooien met zulke waakhonden proberen in het gareel te krijgen omdat je die basis wat ze normaliter krijgen in landen waar ze ingezet worden hier gaat missen, en dan gaat het op meer vlakken misschien nog wel fout als alleen met de wolf. Dan gaan wandelaars e.d. misschien ook wel aangevallen worden, gedragsproblemen etc etc. Nee, dat is denk ik hier in NL echt geen optie om massaal dat soort kudde beschermers in te gaan zetten. En tegen een roedel wolven gaan ze sowieso niet opgewassen zijn nee. Maar tegen een enkele die enorm veel honger heeft straks in de winter misschien ook al niet. Genoeg redenen in ieder geval om hier niet aan te beginnen, al klinkt het in theorie misschien heel fijn op sommige vlakken. En ik twijfel ook ten zeerste of iedereen dat geld even heeft liggen om zo'n goed getrainde hond uit het buitenland hierheen te halen, want die mogen wat gaan kosten :j Maar nee, dit gaat echt de oplossing niet zijn ben ik bang.

Maar wel echt heel triest dat dit is gebeurd en nog vaker zal gaan gebeuren ja. Geen idee wat de goede oplossing moet gaan worden, maar vreselijk als je hier nu kopzorgen om gaat hebben als eigenaar zijnde van dieren die 's nachts buiten staan zo in buitengebied. -O-
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 09-09-22 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Re: Wolven pakken pony in weide in Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:27

de kosten voor het beheer met schaapskuddes gaat ook nog een ding worden, dat draait op subsidies.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:27

Laten we aub geen vechthonden naar Nederland halen, dan wordt het helemaal gevaarlijk. Gewoon die wolf zsm van de beschermde lijst, dan lost dat probleem zichzelf binnen no time op.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:28

Kinke schreef:
de kosten voor het beheer met schaapskuddes gaat ook nog een ding worden, dat draait op subsidies.

Ja dat zeker inderdaad. Dat is ook makkelijker gezegd als uitgevoerd/voor elkaar te krijgen allemaal.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:29

Mindim schreef:
Welke roedel? 1 koppel hier toch en wat zwervers? Bij12 is niet up to date? Heb jij misschien een linkje over die roedel. Momenteel lopen ze hier bij ons huis in het bos. Al twee avonden. Ik wilde om 5.30 met de hond rond, maar twijfel beetje.

In het DFW zit een koppel met welpen die al mee op jacht gaan = roedel. Vandaar dat de prooien nu groter worden. Een solitaire wolf waagt zich daar niet aan, een roedel wel

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:58

Pareltjes schreef:
We kunnen slechts hopen dat er tot die tijd geen kind gepakt wordt. Maar volgens de pro wolvers gebeurd dat nooit toch?

Volgens pro wolvers zou de wolf ook geen paard grijpen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:01

Loretta schreef:
Pareltjes schreef:
We kunnen slechts hopen dat er tot die tijd geen kind gepakt wordt. Maar volgens de pro wolvers gebeurd dat nooit toch?

Volgens pro wolvers zou de wolf ook geen paard grijpen.

en ook alleen maar doden met een nekbeet.....
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xingridx op 11-09-22 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in spoiler gezet

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:12

Het is toch te verschrikkelijk voor woorden, dat dit zomaar allemaal toegestaan wordt.

Totdat het jezelf niet treft kan je lekker prowolf zijn , maar als de boel gierend uit de klauwen loopt piep je wel anders!

De wolf een prachtig dier, maar in de dierentuin zitten ze niks voor niks achter hoge hekken, het moet toch niet van de gekke worden dat alle koeien, schapen, paarden achter hoge hekken of afgesloten stallen moeten staan omdat er een roedel wolven in de buurt is die alle vrijheid krijgen.

Ons land is domweg te klein voor zo'n groot roofdier! en ja wij zij met te veel, iemand hier die vrijwillig ons land gaat verlaten??? Ach nee er komen er steeds meer bij!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:13

Dit soort beelden massaal blijven delen en politiek haalt vanzelf bakzeil...

Als wij dieren zo toetakelen is het dierenmishandeling. Als een wolf het doet is het plots geen mishandeling meer maar NATUUR!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:16

Pareltjes schreef:

Als wij dieren zo toetakelen is het dierenmishandeling. Als een wolf het doet is het plots geen mishandeling meer maar NATUUR!

Precies dat ja, uiteindelijk is de wolf zelf nog de beste lobbyist voor uiteindelijke afschot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:51

elnienjo schreef:
Laten we aub geen vechthonden naar Nederland halen, dan wordt het helemaal gevaarlijk. Gewoon die wolf zsm van de beschermde lijst, dan lost dat probleem zichzelf binnen no time op.

Vechthonden hebben we al en die pakken oa schapen,reeën, kleine honden en mensen en doen ook regelmatig een(succesvolle)poging om een paard aan te vliegen
Mensen wordt eens wakker en ga bij jezelf eens eerlijk na wat jouw hond (of kat allemaal aan leven sloopt).
Waar ik wel mee bezig ben is mensen wakker te maken voor hun omgeving.
Constateer dat veel er een tunnelvisie op na houden.
Heb om een hele goede reden geen huisdieren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:59

Loretta schreef:
Pareltjes schreef:

Precies dat ja, uiteindelijk is de wolf zelf nog de beste lobbyist voor uiteindelijke afschot.

Exact dat! Jammer dat er eerst veel slachtoffers gemaakt worden en veel verdriet wordt toegedaan.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:01

Morganlefay schreef:
elnienjo schreef:

Vechthonden hebben we al en die pakken oa schapen,reeën, kleine honden en mensen en doen ook regelmatig een(succesvolle)poging om een paard aan te vliegen
Mensen wordt eens wakker en ga bij jezelf eens eerlijk na wat jouw hond (of kat allemaal aan leven sloopt).

Ik heb om een hele goede reden wél huisdieren. Ik vind je uitspraak een hele jammerlijke en belerend naar mensen met wel een huisdier. Alsof wij allemaal slachtoffers creeren via onze huisdieren. Er is nog zoiets als een verantwoordelijke huisdiereigenaar.

Tunnelvisie absoluut maar ook aan jouw kant door te denken dat je huisdier eigenaren dient wakker te schudden.

Anoniem

Re: Wolven pakken pony in weide in Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:12

Tunnelvisie absoluut maar ook aan jouw kant door te denken dat je huisdier eigenaren dient wakker te schudden.[/quote]
Even een simpel voorbeeld
Mijn buurvrouw dr kat maakte in 4 minuten een eind aan weken noeste arbeid van een merelpaar met 4 jongen en dat gebeurt al een paar jaar.
Commentaar tja het is een kat ja en jouw verantwoording.
Blijkbaar mag dit niet gemeld worden, want baasjes zijn alleen maar verantwoordelijk bezig met hun huisdieren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:22

Morganlefay schreef:
Mijn buurvrouw dr kat maakte in 4 minuten een eind aan weken noeste arbeid van een merelpaar met 4 jongen en dat gebeurt al een paar jaar.
Blijkbaar mag dit niet gemeld worden, want baasjes zijn alleen maar verantwoordelijk bezig met hun huisdieren.

Wat een onzin. Nuanceren zou fatsoenlijker zijn. Een kat pakt, ja leg me eens uit wie mijn paard allemaal kwaad doet? Of moet ik de vertrapte mestkevers ook gaan meerekenen? Wat pakt mijn hond? Helemaal niets, het is opgevoed. Het krijgt wat de mens al geslacht heeft. Maar dat mag zeker ook niet meer. Wat dat is dan weer indirect toch gepakt. Of wat jijzelf met je levensstandaard aan onnoemelijke schade toebrengt aan leefmilieu van tientallen dieren en planten? Over tunnelvisie gesproken.

Het gaat hier over wolven terug brengen in een omgeving waarvan ze bewezen hebben niet te kunnen standhouden zonder uiteindelijk zelf bejaagd te gaan worden. Moeten we ze dat aandoen? Onder de noemer natuur? Moeten we dat onszelf aandoen? Onze huisdieren.? Nuanceren......

Het is een kansloos project op de lange termijn.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 09-09-22 13:29, in het totaal 3 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:24

Morganlefay schreef:
elnienjo schreef:

Van mij mogen diverse hondenrassen dan ook verboden worden. En/of bijtgrage honden alleen met muilkorf uitgelaten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:28

O dear ik trap tegen heilige huisjes
Moeten nog veel meer mensen gaan doen.
Overigens ik schrijf nergens dat ik een voorstander ben van wolven in Nederland }>
Waar ik gewoon tegenaan loop is dat er heel veel mensen een wild dier de Zwarte Piet toespelen maar vergeten dat hun eigen doorgefokt product veel meer sloopt dan die paar wildes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:28

verwar vechthonden niet met veebewakers. Heel ander soort dier.
Onze hond wordt 's avonds waakzamer. Overdag ligt ie te snurken. Hij reageert bij ieder geluid en als iemand het erf op komt gaat hij er naartoe maar zal niet zomaar dichtbij komen.
Idem als je hier binnenkomt. Hij is niet dominant. Heb je kennisgemaakt dan ben je dikke vrienden en dat onthoudt hij ook voor de volgende keer. Vertrouwt hij je niet dan blijft dat ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:30

Klopt veebewakers worden zoals de Anatolische berghond opgevoed in een schaapskudde en verdedigen gewoon hun familie.
En die zg vechthonden die slopen de boel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-22 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:31

Morganlefay schreef:
Overigens ik schrijf nergens dat ik een voorstander ben van wolven in Nederland }>
Waar ik gewoon tegenaan loop is dat er heel veel mensen een wild dier de Zwarte Piet toespelen maar vergeten dat hun eigen doorgefokt product veel meer sloopt dan die paar wildes.

Heilige huisjes? Nee, je redenering gaat mank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:31

Pareltjes schreef:
Morganlefay schreef:

Heilige huisjes? Nee, je redenering gaat mank.

Graag uitleg

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:32

Lezen, en reflecteren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:53

Morganlefay schreef:

Met je eens.

Verder is een Frans Bulletje van mij vorig jaar ´vermoord´ door een loslopende grote hond waarvan de eigenaar uitaard onbekend bleef.
Net als de twee loslopende honden die mijn bejaarde kippen overdag gesloopt hebben. Die sloot ik elke avond netjes op tegen vossen.

Er ís een conflict tussen wolvenbelangen en mensenbelangen. Daar is geen goede oplossing voor. Alleen compromissen met beide belangen.
Een redelijk en evenwichtig compromis is alleen mogelijk indien de aard en omvang van het probleem is correct perspectief staat van ándere problemen.

´Loslopend paard dood na botsing met auto´ is een orde van grootte problematischer omdat daarbij niet alleen een paard overleden is maar ook een mens mee in levensgevaar geweest is.
Toch geeft het geen enkele rimpel in de vijver van paardeigenaars.
Is dit een evenwichtig perspectief?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:58

Morganlefay schreef:
Graag uitleg

Omdat niet iedereen dieren hebben die van alles slopen.
Ik heb een omheiing om mijn wei, gemaakt dat mijn dieren op mijn erf blijven.
En ik verlang ook dat andere mensen hun dieren op hun erf houden zodat er niet gesloopt word.
Dus de regering mag zijn dieren, dus de wolf ook wel zelf bij gaan houden.
Lijkt me een stuk beter dan de buitengebied bewoners maar op kosten gaan jagen omdat de wolf ineens na meer dan 100 jaar overal maar mag gaan moorden.

En ja ik ben dus ook voorstander van dat er een wet komt dat mensen hun kat op eigen erf houden.

Dus zie niet wat je wakker schudt eigenlijk