NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:35

Nog een aanvulling wat communicatie via stamboek betreft : wij waren jarenlang lid van het kfps.
In 2018 opgezegd.
Sinds die tijd krijgen wij nog regelmatig emails met info over keuringen of evenementen . Dus wij ( met 2 emailadresssen ) staan nog gewoon in de mailinglist.
Maar over zoiets belangrijks hebben wij dus ook nooit een mail ontvangen.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:17

joyce B schreef:
Wat raar, ik heb ook te lang gewacht met uitschrijven van een paard en kon zien waar hij bijgeschreven was. Stond dus op 2 lijsten. Ik heb hem vervolgens gewoon af kunnen melden met dat ubn nummer.

Een andere pony ging naar het buitenland. UBN/locatie was mij niet gemeld. Ik heb het dier gewoon af kunnen melden zonder nieuwe locatie in te hoeven vullen.

Dus het was nog mogelijk om een paard uit te schrijven zonder een nieuw UBN nummer door te geven. Zou er onvriendelijk zijn als ze die optie weghalen. Stalhouder is immers meestal geen eigenaar en de eigenaar kan zo het paard weghalen en verhuizen zonder nieuwe locatie door te geven.

Ik vraag er wel naar bij verhuizing.

Dat bedoelde ik ook ,kon paard alleen uit mijn stallijst krijgen door vermelding UBN nieuwe locatie

Ik denk dat het wel eens kan komen, doordat ik meerdere diersoorten bij de RVO heb staan
Schapen en varkens ,en die krijg je echt niet uit je stallijst ,dan door vermelding UBN nieuwe locatie
Als ik schapen en of varkens verkoop/afvoer moet ik altijd alle formulieren vervoersdocument etc.invullen en UBN nieuwe locatie(dit is al jaren zo )
Paarden vallen onder gezelschapsdieren ,vandaar het misschien mogelijk is met alleen afmelden
Hondenfokkers hebben ook een UBN nodig ,anders geen chip en paspoort bij de pups ,zelfs bij gelegenheidsnestjes
Maar iedereen mag een paard kopen zonder UBN te hebben ,maar zodra paard op een locatie staat dient paard aangemeld te worden
En iedereen mag een hond kopen ,zodra je gaat fokken dien je een UBN te hebben

Hoe ze dat allemaal gaan controleren .. ik heb geen idee

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:33

Ik heb nu een nieuw paard gekocht, die nog niet geregistreerd was (daar kwam ik achter toen ik haar aanvoerde). Nu krijg ik het bericht dat er een 'wachttermijn van 365 dagen geldt voordat de aanvoermelding wordt verwerkt'. Heeft iemand enig idee wat dat betekent??
Niet dat ik me zorgen maak, het paard staat hier op stal en gaat als het aan mij ligt de eerste tijd niet weer weg - maar wat zouden ze bedoelen met 'wachttermijn' ?????

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 20:54

Dan heeft paspoort uitgevende instantie paspoort nog niet verwerkt

Zit er nieuw paspoort bij?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:01

Paard heeft een paspoort, gewoon uitgegeven toen het paard veulen was.

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:14

Ik heb gebeld met het RVO en zij geven aan dat Liam nergens is ingeschreven. De vorige stalhouder heeft dus in 1 bericht 2 leugens vertelt: de helpdesk was op zondag bereikbaar en Liam staat nu op mijn adres.

Jammer dat ze denkt dat ik dom ben. _O-

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:52

Kendra schreef:
Ik heb nu een nieuw paard gekocht, die nog niet geregistreerd was (daar kwam ik achter toen ik haar aanvoerde). Nu krijg ik het bericht dat er een 'wachttermijn van 365 dagen geldt voordat de aanvoermelding wordt verwerkt'. Heeft iemand enig idee wat dat betekent??
Niet dat ik me zorgen maak, het paard staat hier op stal en gaat als het aan mij ligt de eerste tijd niet weer weg - maar wat zouden ze bedoelen met 'wachttermijn' ?????

Normaal als een paard een correcte geboorte of importmelding heeft, wordt een aanvoermelding snel verwerkt. Maar als een paard volledig onbekend is, dan kan het dus zo lang duren. Ik zou in dit geval zeker even met het stamboek contact opnemen.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:36

Kan ik zelf ook ergens zien of mijn paard aangemeld is bij het RVO?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:38

JECKYLL schreef:

Je kan zelf inderdaad ook checken op mijn.rvo.nl of via de I&R dieren app

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:43

Ik kan hem dus niet vinden in de app. Ik ga eind van de maand verhuizen van stal en mijn huidige stal zegt dat ze hem al afgemeld hebben. Maar dan zou hij toch bekend moeten zijn?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:58

Dan zou ik even met RVO contact opnemen om het te laten controleren

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:46

Sodeletuut schreef:
JECKYLL schreef:

Je kan zelf inderdaad ook checken op mijn.rvo.nl of via de I&R dieren app

Maar dat checken kan alleen als je zelf geregistreerd staat. Dus zelf een ubn. Zo ik lees staat het paard bij iemand anders en die heeft hem op zijn ubn, dus TS kan dat niet zien. Is ook logisch want anders zou iedereen elk paard kunnen vinden en eventueel wijzigen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:48

Nee dat klopt niet. Van ieder dier is openbaar het verlijfs-UBN te raadplegen. Echter wordt er geen adres en naam van het UBN vrijgegeven, alleen een 'ongeveer' locatie op een kaartje.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:15

Sodeletuut schreef:
Nee dat klopt niet. Van ieder dier is openbaar het verlijfs-UBN te raadplegen. Echter wordt er geen adres en naam van het UBN vrijgegeven, alleen een 'ongeveer' locatie op een kaartje.

Maar je moet toch inloggen op mijn rvo en dat kan alleen als geregistreerd staat. Toch? ik kan het mis hebben, maar lijkt me logisch.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:04

Ik heb contact gehad met het RVO. Uiteindelijk kunnen vinden op chipnummer. Mijn huidige stal heeft hem nooit aangemeld. Vandaar dat ik hem niet kon vinden bij het RVO.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:45

Weet iemand hoe het zit als je paarden op je bedrijf staan (dus zakelijk gehouden worden), maar je hier geen eHerkenning kan aanvragen (aangezien het om andere soort bedrijfsvoering gaat dan agrarisch)?
Als je de paarden dan particulier gaat registreren, kan er weer gedoe komen met de belastingdienst omdat de paarden daar zakelijk staan..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:03

Je kan sowieso altijd eHerkenning aanvragen, los van je SBI code(s).