Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:57

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 06-08-23 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:57

prompter schreef:
Op allerlei gebied wordt gewerkt aan minder stikstofuitstoot. Zo rijden onze vuilniswagens voor een groot deel niet meer op diesel, maar op groen gas; gas dat is opgewekt uit het vergisten van etensresten uit het afval. Een gesloten kringloop dus. En in de kraanwagens, die nog wel op diesel rijden, wordt ad Blue bijgevoegd dat stikstof ook flink terugdringt. Ik hoop gewoon dat de techniek zo goed wordt op alle gebieden dat de hele industrie minder gaat uitstoten en boeren daardoor ook minder hoeven te reduceren.

Moeten die boeren dan nogmaals een lening bij de Rabobank afnemen. Met als eis nog meer dieren? Dat is namelijk wat er in de praktijk gebeurd.

Dat is dan ook gelijk een groot verschil met de paardensector. Een manege of pensionstal hoeft niet steeds groter, groter en nog groter. Maar is dat waar we naar toe willen met de paardensector. Stallen die moeten uitbreiden omdat ze een lening voor dure apparatuur nodig hebben?

prompter

Re: Stikstofplan baart paardenhouders zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:13

Ik heb geen idee Loretta, weet ook niet zo goed waarom je dit onder mijn bericht vraagt :) ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:19

Tja globalisering = lokale producten te duur voor de lokale markt. Dan nog eens het vervuilende gesleep er bovenop waar bakken geld verdient worden en je hebt een probleem wat je als burger en consument niet kan aanpakken.

Simpel gezegd moeten ivm behouden leefbaar menselijk habitat alle fossiele brandstoffen weg. Echter er is geen alternatief wat onze huidige energiehonger kan stillen. Er is niet genoeg van, het is beperkt inzetbaar, concurrentie met voedselgewassen (want kunstmest komt ook uit fossiel, dus zeker grond tekort), wel voordeel dat grazend vee dan weer heel belangrijk wordt alleen wel in veel kleinere aantallen. Er wordt dus aan alle kanten om de hete brij heen gedraait, want terug naar lokaal, fysiek meer inspannend en simpeler wordt vertaald met inleveren, armoede, etc. Even in verhouding : rijkste 10% wereldbevolking is alles boven de 38.000 dollar/euro of voor nederland modaal inkomen. Je zou dus kunnen zeggen dat ook een groot deel hier inderdaad tot de elite behoort met of zonder paard.

Qua start vervuiling zouden ten eerste de 100 meest vervuilende bedrijven ter wereld dicht moeten, dat zou zo'n 71% uitstoot besparen. Daar kunnen wij als burger en consument niet tegenop besparen/consuminderen.

Over huur van goederen : huur of eigenlijk lease is altijd fors duurder (rap 2-5x zoveel) dan het product kopen. Is o.a. met de mobieltje bij abbo constructies flink herrie over geweest tijdje terug.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:31

Het grote probleem van de intensieve veeteelt, is niet het vee op zich, maar het intensieve. Het is vrij letterlijk: 'veel erin = veel eruit'.

Veel input in de zin van: veel financiële investeringen, die allemaal op enige manier terugverdiend moeten worden, maar ook:
- veel hoogwaardig veevoer, dat deels ook geschikt is voor menselijke consumptie (soja, granen, vismeel, etc.)
- veel (kunst)mestgebruik bij de productie van dat veevoer; van rijk bemest gras-/bouwland kun je vaker oogsten, en per oogst is de opbrengst ook veel hoger dan van schraler land.

Veel output: veel melk, vlees, eieren, etc., maar ook veel mest en ammoniak.

Waar het in Nederland daarbij nog eens extra misgaat, is dat dat voer voor een groot deel geïmporteerd wordt.
Elders op de wereld gebruiken ze (kunst)mest om ons veevoer te produceren.
Daarbovenop wordt hier ook nog eens kunstmest gebruikt om in eigen land veevoer te produceren. Allemaal instroom van stikstofverbindingen dus, en die worden hier door onze absurd grote veestapel omgezet en uitgestoten. Dat gaat netto echt om enorme hoeveelheden.

Het gaat dus echt niet zozeer om koeien, varkens of paarden op zich die vervuilend zouden zijn. Het is de manier en de schaal waarop ze gehouden worden.
Wil je meer naar een circulair systeem waarbij de mest vrijwel volledig gebruikt wordt om het veevoer te produceren, en waarbij het veevoer vrijwel volledig wordt bemest door het vee wat ervan eet, dan is dat niet op deze schaal vol te houden op zo'n klein grondoppervlak.
De productie per dier en per hectare zal echt een flink stuk omlaag moeten, als je niet netto je omgeving wilt blijven eutrofiëren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:47

BrankaZ schreef:
Janneke2 schreef:
Technisch gaat er iets mis.

Ik heb een braaf verhaal 10x niet geplaatst.

Over dat in Drenthe de kurk van de economie toerisme is.
Dat Brussel geen dictator is, maar dat we het zelf hebben afgesproken.

Dat grenzen trekken iets arbitrairs heeft en dat Duitsland als geheel minder stikstof problematiek heeft.

En dat ik het riedeltje wat zat wordt.
Veel boeren zitten helaas vast in een ratrace 'en dit kan er niet meer bij'. :(:)
De logische oplossing is stoppen met de ratrace - en dat kan.
(En voor wie wil: stoppen met het bedrijf zou ook kunnen.)

En nog het één en ander, maar ik heb geen zin meer om het wéer allemaal in te typen.

Stoppen met een ratrace terwijl er vrij handels verdragen worden gesloten die zorgen dat de met zorg geproduceerde producten met een hogere kostprijs uit de markt worden geconcurreerd door producten die op een manier worden geproduceerd die hier niet mag? Zolang burgers roepen dat het hier duurzaam en duurder geproduceerd moet worden en boeren daar een eerlijke prijs voor moeten krijgen maar in de winkel met hun portemonnee beslissen heb ik weinig vertrouwen dat boeren een eerlijke prijs coor hun producten krijgen.

De crisis als kans, schreef ik ook.

Momenteel betaalt de belastingbetaler een deel van het inkomen van de boer,
de boer werkt zich een slag in de rondte,
en het geld gaat naar een paar grote jongens.
En ik ben het als belastingbetaler niet eens met deze gang van zaken.
De boer betalen voor goed onderhoud aan het landschap: prima.

Als we die idioterie nou eens aanpakten...?
Met bijvoorbeeld geen BTW voor fatsoenlijk geproduceerd spul en voor de rest geldt 'de vervuiler betaalt'.

Helaas lijken veel boeren op uitgeputte 19e eeuwse arbeiders - die zich in groten getale neerlegden bij hun uitbuiting.

Er is nauwelijks een organisatie die zowel een visie heeft als een vuist kan maken...
(Remkes is wel op de hoogte van dit soort plannen, maar voorlopig gaat het om FDF zonder visie.)
Citaat:
Boeren demonstreren op het moment tegen een maatregel die eenzijdig is. Uitkopen lijkt de enige optie vanuit dit kabinet.

Ja, zo lijkt het. De ratrace als enige optie.
Braaf buigen voor de textielbaron die zijn arbeiders uitbuit. Oh nee: 'agrifirm x' die stinkend rijk wordt van het harde werk van de boeren en van mijn belastingcenten.
Alsof er geen goed boerenbedrijf mogelijk zou zijn buiten de ratrace om.

Als er nu eens echt een vuist op tafel ging: laat de rabobank maar meebetalen...! En A-ware, Van Drie, noem maar op.

Citaat:
Als dat voor boeren geldt, geloof ik niet dat de paardensector wel met reductiemaatregelen aan de slag mag.

.... de emoties snap ik wel.
En vervolgens is het erg menselijk om een serie denkfouten te maken.

Een paard produceert al minder stikstof dan een koe.
Het trailerpark bij mij op stal is een grotere boosdoener dan de dieren zelf.

Citaat:
Zeker niet omdat er al voorbeelden zijn waarbij duidelijk werd dat de grond niet naar natuur gaat, maar naar huizen gaat.

???
Word het duidelijk???
Dit gebeurt al een jaar of 40, hoor.

En het gevreesde plan is nog niet in werking.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:10

Ergens zou het minderen van paarden op veel stallen heel niet zo gek zijn.
Dan zouden de aantallen paarden die er wel mogen staan meer ruimte kunnen genieten wat weer beter is voor hun welzijn. Want was dat ook niet ooit een heel groot puntje!?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:12

Ongelooflijk dat er nog zo veel mensen slapen of met oogkleppen rondlopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:33

_Mir schreef:

Soms moet je jezelf beschermen om te kunnen blijven functioneren. Als ik voluit de hele ellende binnen liet komen, dan zat ik nu platgepilt in een gesloten inrichting. Schiet niemand wat mee op, beginnende bij mijzelf.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:39

_Mir schreef:

Yep

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:02

OleJon schreef:
_Mir schreef:

Yep

Begin dan maar eens met goede argumenten aan te dragen om iedereen “wakker te maken”. Tot dusver zie ik nu 0 inhoudelijke bijdrage. Enkel pleidooien over de psychische toestand van de gesprekspartners.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 22:13

oomens schreef:
Lieve Bart en beheer, kunnen we stoppen met Bokt laten afglijden tot een vrijplaats voor complotwappies? Laat die lekker het internet vervuilen op ninefornews en vergelijkbare baggersites, maar laat ze aub dit forum niet misbruiken als podium daarvoor.

Wat is dit voor onzin?
Iedereen heeft recht om zijn mening hier op bokt te zetten.
Wie is we?
Wat is een complotwappie?
Misbruiken?
Wat een onzin zeg!!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 23:01

Een mooie oplossing om iets te doen aan de veepopulatie en de bijbehorende milieuproblematiek:

Kweekvlees.

Niet leuk voor de vleesveeboeren. Maar ik kan niet wachten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:51

_Mir schreef:

Die oogkleppen zijn zorgvuldig aangebracht door de psychologisch "oorlogvoering" van de overheden m.b.v. psychologen. Die oogkleppen ( en het bord voor hun kop |o ) gaan niet weg. Inhoudelijk argumenten kunnen ze niet meer begrijpen door deze vorm van hersenspoeling. Mogelijk worden ze wakker.......als het te laat is.
Een aardig filmpje over deze psychologische truc waar godzijdank een deel van de mensen immuun voor is; dat zijn dan ook de wakkeren ;-). https://www.bing.com/videos/search?q=re ... &FORM=VIRE
Laatst bijgewerkt door ElCid op 08-08-22 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 08:59

Dees schreef:
Een mooie oplossing om iets te doen aan de veepopulatie en de bijbehorende milieuproblematiek:

Kweekvlees.

Ik zie jou dat veel vaker schrijven maar wat bedoel je daar precies mee?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:01

ElCid schreef:
_Mir schreef:

Die oogkleppen zijn zorgvuldig aangebracht door de psychologisch "oorlogvoering" van de overheden m.b.v. psychologen. Die oogkleppen ( en het bord voor hun kop |o ) gaan niet weg. Inhoudelijk argumenten kunnen ze niet meer begrijpen door deze vorm van hersenspoeling. Mogelijk worden ze wakker.......als het te laat is.
Een aardig filmpje over deze psychologische truc waar godzijdank een deel van de mensen immuun voor is; dat zijn dan ook de wakkeren ;-).

Inmiddels meerdere keren oprecht gereageerd met inhoudelijke vragen. Inhoudelijk kom je met 0 feiten maar blaas je wel hoog van de toren. Kom je hier om wat toe te voegen of om een andere reden die ik niet voor je kan invullen?

Ben ook zo’n beetje de enige die oprecht op je reageert dus hier is je podium. Blaas ons omver met bewijslast?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:09

Wat de fuck heb ik zojuist gelezen zo vroeg in de ochtend :')
Wist niet dat er op bokt ook zoveel "wakkere" mensen rondliepen..

Ik heb niet genoeg vertrouwen in de overheid om te denken dat ze zo'n geniale brainwashing plannen zouden kunnen bedenken en al helemaal niet uitvoeren...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:18

Das juist het hele probleem van deze onderwerpen op forums. Wel heel leuk want het kan tot leuke discussies leiden, of nieuwe inzichten, of alle andere positieve kanten die het heeft. Aan de andere kant ook problematisch omdat veel radicale skeptici zover weg zitten van objectiviteit. Als niets gelooft wordt maar tegelijkertijd toch alles wel gelooft wordt, wordt je hele leven relatief, wat moet je dan nog geloven? Probleem is dat veel mensen niet met bronnen komen, logisch want het is een forum, geen wetenschappelijk stuk wat men hier schrijft. Los van of dit wel of niet in de capability ligt van sommigen, is dit wel een onderwerp wat daar op een gegeven moment wel naar vraagt. Hoe sommigen hun meningen als feiten presenteren kan erg gevaarlijk zijn. Je eigen bedachte of gelezen hersenspinsel neerzetten als waarheid siert je niet en draagt ook niet bij aan het bediscussiëren van het onderwerp.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:30

Eleeke schreef:
- vergroen je tuin en je gevel

Kijk maar uit; straks bestempelen milieuclubs dat ook als Natura 2000 gebied en kun je er niet meer wonen. :D

Het grote probleem is dat de postzegelparkjes in NL bij Europa zijn aangemeld als "Natuur". En dan komen regels om de hoek kijken. Mag je hond er niet meer poepen (want CO2 puntbelasting) en mag je paardenbedrijf er ook niet meer naast liggen, want dat zie ik wel aankomen.
Het recreëren met je paard op de veluwe is vervolgens verleden tijd.
We hebben ons eigen probleem gecreëerd.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:51

ElCid schreef:
_Mir schreef:

Een aardig filmpje over deze psychologische truc waar godzijdank een deel van de mensen immuun voor is; dat zijn dan ook de wakkeren ;-). https://www.bing.com/videos/search?q=re ... &FORM=VIRE

Echt wel

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:56

De overheid is goed in gaslighten, zelfs out in the open en nog blijft men ze op hun langer wordende neus geloven als ze ons voorliegen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:14

Dees schreef:

Kweekvlees.

Wat is er dan mis met vleesvervangers?
Vleesvervangers zijn al goedkoper dan vlees. De prijsbewuste consument kiest altijd voor de goedkoopste optie. Dus marktwerking doet zijn werk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:18

Loretta schreef:
Dees schreef:

Kweekvlees.

Wat is er dan mis met vleesvervangers?
Vleesvervangers zijn al goedkoper dan vlees. De prijsbewuste consument kiest altijd voor de goedkoopste optie. Dus marktwerking doet zijn werk.

Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de stikstofuitstoot per kg kweekvlees.
Als dat net zo “emissievrij” is als elektrische auto’s is het een wassen neus en verplaatsing van het probleem.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:19

Kweekvlees is een soort van dure vleesvervanger.

Toegegeven: er zit echt dier in.
Dwz: klein beetje echt dier "en heel veel peperdure technologie".
(En idd: hoeveel emissies etc etc etc.)

Op zich geen goed nieuws voor vleesboeren, maar het draagt niet per se bij aan een betere landbouwsector.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:34

Als kweekvlees ooit wat wordt dan duurt het nog heel wat jaren voordat het een serieuze concurrent van echt vlees en vleesvervangers wordt.

Vleesvervangers zijn nu pas voor het eerst goedkoper dan echt vlees. Uiteindelijk komt dat alleen maar omdat echt vlees meer in prijs gestegen is door de hoge inflatie. Maar dit kan wel het omslagpunt betekenen voor vleesvervangers.Of het een gezonder alternatief dan echt vlees is dat is dan weer een heel ander verhaal.