KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:12

Weet iemand toevallig welk nummer het Fontaine veulen had?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:18

princequillo schreef:
Weet iemand toevallig welk nummer het Fontaine veulen had?

4, Suerte CDN

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:20

Dank!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:28

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat de KWPN fans die niet van Iberische paarden houden vinden van George van Britt Dekker.
Ik heb over de kruising niet echt een oordeel, maar George vind ik wel fantastisch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 15:42

grace1989 schreef:
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat de KWPN fans die niet van Iberische paarden houden vinden van George van Britt Dekker.
Ik heb over de kruising niet echt een oordeel, maar George vind ik wel fantastisch.

Even los ervan dat ik het een fantastisch dier vind en ik alleen maar kan wensen om zoiets te hebben :D

Voor de sport zie ik echter precies die elementen die hier steeds terugkomen. Zijn stap is kort en hectisch en moeilijk op lengte te rijden, idem voor de galop met veel kabaal aan de voorkant maar achter gebeurd niet veel. In draf kan ze hem wel veel beter op lengte houden en gaat hij hele stukken prachtig over de benen maar in de kleine wendingen zie je die hektiek weer en gaat hij regelmatig een pas wijd achter om te compenseren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:16

Die Nachtwacht liet zich aan de hand niet echt zien maar onder het zadel waardeert hij zich wel onwijs op. Wat een mooi dier. Draf is niet bijzonder, maar zijn galop is super.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 16:28

Ik vond Nachtwacht ook wel heel mooi onder het zadel. Heb hem achter de schermen ook nog even gezien, heel vriendelijk en rustig paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:01

Ik vond Nachtwacht zich juist ook enorm opwaarderen aan de hand in beweging. Net terug uit Ermelo...tja, ik blijf bij mijn mening dat ik ze liever gescheiden zie.

Daarnaast vond ik het moeilijk beoordelen, veulens uit KWPN vaders die ik zelf matig vind waren nu ook niet de beste en vica versa wel. Daarnaast was er een enorm verschil in kwaliteit bij de merries waar mee gefokt is qua kwaliteit en bewijst ook wel weer dat DE iberier niet bestaat. Over het algemeen vond ik de Lusitano's beter qua kwaliteit in het lopen.

Van de veulens de Danciano en Las Vegas vielen mij positief op..bij veel veulens was de galop echt een aandachtspunt. Zelfs hengsten die er om bekend staan de galop verbeteren deden dat vaak niet..korte krabbelgalopjes.

Bij de oudere dieren jaarlingen, tweejarige en driejarigen viel juist de souplesse mij enorm op. Behalve die uit Arlando..volbloed moet je er niet mee willen kruisen denk ik..dat was meer een eventer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:04

Earth schreef:
Ik vind dit trouwens nog niet eens een heel goed voorbeeld voor de Lusi's. Ik ken ze die veel beter gesloten lopen en daarin een mooier voorbeeld kunnen geven.

Vond ik ook, heel kwaliteitsvol paard hoor..maar hij werd niet mooi op lengte naar de hand toe gereden en dat viel me een paar maanden terug ook al op. Liep daardoor ook vaak net iets achter de loodlijn en teugel. Ik denk dat er meer in zit en er beter uitgehaald kan worden, was wel onder de indruk van zijn uitgestrekte draf en vond die zeker beter dan bij Johnny Depp.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:24

Elisa2 schreef:
Earth schreef:
Ik vind dit trouwens nog niet eens een heel goed voorbeeld voor de Lusi's. Ik ken ze die veel beter gesloten lopen en daarin een mooier voorbeeld kunnen geven.

Vond ik ook, heel kwaliteitsvol paard hoor..maar hij werd niet mooi op lengte naar de hand toe gereden en dat viel me een paar maanden terug ook al op. Liep daardoor ook vaak net iets achter de loodlijn en teugel. Ik denk dat er meer in zit en er beter uitgehaald kan worden, was wel onder de indruk van zijn uitgestrekte draf en vond die zeker beter dan bij Johnny Depp.

Ja jammer, want ik heb eerder afbeeldingen van hem gezien en sluiten kan hij juist wel. En wat hem interessant maakt, is dat hij ook nog een beetje kan springen. Dat hadden ze wel mogen laten zien :P
Maar goed, het was nu enkel gericht op dressuur.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:33

Elisa2 schreef:
Die lusitano die ik postte (de vos) was anders losser dan vele KWPNers...dus die vergelijking blijf ik mank vinden gaan. Daarnaast bewegen PSL (Lusitano's) echt anders dan een PRE, dus ook die twee zijn niet over 1 kam te scheren.

Veel juryleden houden ook niet van friezen, tinkers, fjorden etc. als iemand al bevooroordeeld is omdat het een ander ras is zijn ze ook niet in staat objectief te oordelen over de kwaliteit van het paard. Ik had vroeger een hele simpel bewegende KWPNer, stond vaak genoeg op het protocol..door training werd ie beter dat was ook harder werken om goede punten te rijden.

Babootje, wat jij schrijft is nu precies imo het verschil in karakter tussen een KWPNer en Iberier...de KWPNers doen veel sneller domme dingen waarbij ze gevaarlijk worden. Ookal zijn het verder intelligente paarden en dat doen Iberiers echt veel minder snel. Die worden eerder druk en vluchterig en sommige slaan de spanning op naar binnen en worden dan explosief maar imo blijven ze altijd "de kop erbij houden" waarbij ik met KWPNers (niet allemaal) veel meer domme ongelukken heb gezien en meegemaakt.

Maar ben je nu met droge ogen een Grand Prix paard aan het vergelijken met de basis Sport?

Je realiseert je hoop ik wel dat ook een Grand Prix lopende ezel er beter af komt dan een Valegro in de basissport?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:41

Ik vond de For Ferrero's wel erg goed gelukt. Maar inderdaad, de types waren zo erg verschillend.

Wel denk ik dat het op dit moment nog iets te vroeg is om er echt wat van te zeggen, maar ik ben nog aan het leren :') Ik zou eerst willen zien wat ze doen als ze ouder zijn, en voornamelijk wat er gebeurd als dit ook fokdieren worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:56

Ik vond het leuk om te zien, maar of het is wat men graag wil moet natuurlijk nog blijken. Zou leuk zijn om ze over een paar jaar weer eens te zien.

Voor mezelf, ik houd het gewoon bij de Lusitano. Maar voor de sporter snap ik de Kwpn keuze helemaal. Die Johnny Depp… :9

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:57

996981 schreef:
Je statements over hypermobiele paarden heb ik eerder gehoord. Daarover hebben we eerder discussie gehad. Een symptoom van hypermobiliteit is het te pas en te onpas uit de kom gaan van gewrichten. Zolang ik dat niet zie gebeuren vallen dat soort (ongediagnosticeerde) paarden onder de noemer lenig.

Precies!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:58

Babootje schreef:
996981 schreef:
Je statements over hypermobiele paarden heb ik eerder gehoord. Daarover hebben we eerder discussie gehad. Een symptoom van hypermobiliteit is het te pas en te onpas uit de kom gaan van gewrichten. Zolang ik dat niet zie gebeuren vallen dat soort (ongediagnosticeerde) paarden onder de noemer lenig.

Precies!

Jullie beseffen wel dat er graden zijn in hypermobiliteit? Dus dat de gewrichten niet uit de kom hoeven te gaan om hypermobiel te zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:09

Noem het hoe je het noemen wil: IJslanders zijn hypermobiel omdat ze eeuwenlang op ongelijke rotsbodems hebben gelopen.

Zouden er gewrichten uit de kom gaan, ga je dood als vrij rondlopende pony.
Heb je een bandenapparaat dat elastischer is dan een Gelders paard, zijn je overlevingskansen op die bodem juist veel groter: je zwikt, het doet efkes wat zeer en je kunt door.
(Bij een 'stijf' bandenapparaat: je zwikt en waarschijnlijk scheurt er iets.)

Mogelijk hebben PRE's iets vergelijkbaars als nakomelingen van de Spaanse bergpaarden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:22

Jessix schreef:
Ik vond het leuk om te zien, maar of het is wat men graag wil moet natuurlijk nog blijken. Zou leuk zijn om ze over een paar jaar weer eens te zien.

Voor mezelf, ik houd het gewoon bij de Lusitano. Maar voor de sporter snap ik de Kwpn keuze helemaal. Die Johnny Depp… :9

Eens, ik zou ze ook graag over een paar jaar nog eens terug willen zien om te kijken hoe ze doorontwikkeld zijn en hoe ze zich onder het zadel tonen en gedragen.
Ik vond het een leuke en interessante middag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:59

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Die lusitano die ik postte (de vos) was anders losser dan vele KWPNers...dus die vergelijking blijf ik mank vinden gaan. Daarnaast bewegen PSL (Lusitano's) echt anders dan een PRE, dus ook die twee zijn niet over 1 kam te scheren.

Veel juryleden houden ook niet van friezen, tinkers, fjorden etc. als iemand al bevooroordeeld is omdat het een ander ras is zijn ze ook niet in staat objectief te oordelen over de kwaliteit van het paard. Ik had vroeger een hele simpel bewegende KWPNer, stond vaak genoeg op het protocol..door training werd ie beter dat was ook harder werken om goede punten te rijden.

Babootje, wat jij schrijft is nu precies imo het verschil in karakter tussen een KWPNer en Iberier...de KWPNers doen veel sneller domme dingen waarbij ze gevaarlijk worden. Ookal zijn het verder intelligente paarden en dat doen Iberiers echt veel minder snel. Die worden eerder druk en vluchterig en sommige slaan de spanning op naar binnen en worden dan explosief maar imo blijven ze altijd "de kop erbij houden" waarbij ik met KWPNers (niet allemaal) veel meer domme ongelukken heb gezien en meegemaakt.

Maar ben je nu met droge ogen een Grand Prix paard aan het vergelijken met de basis Sport?

Je realiseert je hoop ik wel dat ook een Grand Prix lopende ezel er beter af komt dan een Valegro in de basissport?

Dat is helemaal niet wat ik schrijf en ik blijf me ook niet uitleggen aan iemand die het toch niet wil begrijpen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:06

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:34

Ik lees mijn naam in combinatie met Emiel Voest en ik ben daar idd pas geweest voor een interview maar dit ben ik niet. _O-

Morgen komt het fotoverslag van de keuring van vandaag. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:40

Nee, ik had het over Marlies Reibestein, die word genoemd in de openingspost :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:43

Ja, zoiets dacht ik al. :D
Maar vond het wel grappig. :))

Sonnentanz CO. Prachtig veulen.
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:55

ruitje schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is, want heb niet alles gelezen. Maar deze podcast met Marlies is ook boeiend, is een gesprek met Emiel Voest, waarin ze meer uitleg geeft over dit plan:

https://open.spotify.com/episode/4wReOB ... =copy-link

Dit is ook precies hoe ik het voor ogen heb als denk aan dit experiment.
Leuke / mooie paarden die geschikt zijn voor de basissport ruiters wat toch het overgrote deel van de ruiters is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:30

Elisa2 schreef:
Dat is helemaal niet wat ik schrijf en ik blijf me ook niet uitleggen aan iemand die het toch niet wil begrijpen.

Ik doe mijn best om je te begrijpen, maar ik snap er idd niets van.

Ik vind het normaal om in het geval van verschillende rassen de gemiddelde paarden te vergelijken, niet de uitschieters.
Elisa2 schreef:
Die lusitano die ik postte (de vos) was anders losser dan vele KWPNers...

Hier vergelijk je een topsportpaard (Grand Prix) met 'vele KWPN-ers'.

En ik heb goed naar dat filmpje gekeken, maar ook daar zie ik veel hectiek met de benen, en weinig zweefmoment. Als je dan eerlijk wilt vergelijken, zet er dan Valegro tegenover. Dat is een veel eerlijker vergelijking, topsport met topsport, zelfde niveau.

KWPN-ers op dat niveau zijn over het algemeen zo los als iets. Net zo los als die Lusitano.

En dan kun je serieus gaan vergelijken. Dan zie ik bij de Lusitano een korter lijf, een paard dat prachtig kan verzamelen, maar strekken is zijn sterke punt niet. Ik zie ook minder schwung.
Ik zie met strekken een hoop hectiek, maar geen verlenging in het frame, en dat is wat ik wil zien op het moment dat een paard strekt.

Ik zie dat bij de KWPN wel. Ik zie ook dat die KWPN veel minder makkelijk gaat zitten, maar het wel kan.

Elisa2 schreef:
Veel juryleden houden ook niet van friezen, tinkers, fjorden etc. als iemand al bevooroordeeld is omdat het een ander ras is zijn ze ook niet in staat objectief te oordelen over de kwaliteit van het paard.

Dat valt echt enorm mee, maar je proef staat of valt met de eerste indruk, en als jij met veel impuls en schwung de ring in komt rijden, je hebt een goede houding en het paard staat aan de hulpen, dan scoor je ook met die paarden gewoon goed.

Maar we moeten er wel gewoon eerlijk over zijn dat als je het hebt over de kwaliteit van de beweging, de rassen die daarvoor gefokt zijn het gewoon simpelweg beter gaan doen in de dressuurring.

Dat is net als wanneer ik met mijn Jazz mee wil gaan doen aan een springwedstrijd, dan kun je een flitsende draf laten zien en leuke wissels, maar op het moment dat hij niet handig is met springen (en dat is ie niet) ga ik het afleggen tegen een efficienter bewegend springpaard, omdat dat paard namelijk veel minder tijd nodig heeft tussen de hindernissen.

Een paard dat korter is en wendbaarder, gaat simpelweg beter scoren, en dat is voor een deel rijden, en voor een heel groot deel aanleg, want eruit rijden wat er niet inzit, gaat niet.

Maar op het moment dat jij het hebt over 'vele KWPN-ers' en in de volgende zin Tinkers, Friezen en Fjorden noemt, ga ik ervanuit dat je het over de basissport hebt, en dat je dus een topsportpaard vergelijkt met paarden in de basissport. En even heel lullig, maar afgezien van die ene Fjord die met Jolanda Adelaar leuk in de sport meeliep, komen de meesten niet verder dan de L.

Conclusie: je bent een Grand Prix paard (met Grand Prix ruiter) met paarden in de L aan het vergelijken met bijbehorende ruiters. En de laatste keer dat ik een keer meekeek, zag ik daar maar een paar combinaties waar ik vrolijk van werd, wat er fijn en los en swingend uitzag, de rest gaat idd nogal stijfjes door de baan.

Waarbij het paard over het algemeen beduidend meer talent heeft dan de ruiter.

Vind je het dan raar dat ik die vergelijking niet fair vind? Dat is nog erger dan de uitgestrekte draf van een KWPN vergelijken met de passage van een Iberiër en dan zeggen dat ie niet van achter draagt 8)7

En ook een Iberiër kan heel leuk op lengte gereden, maar dat vraagt wel iets meer techniek. Ook een Iberiër kan je met veel impuls door de baan laten gaan, maar daar heb je wel meer techniek voor nodig, want het ene paard biedt het gewoon aan, en het ander niet. Dat geeft verder niet, maar het zegt imo wel iets over natuurlijke aanleg.

En ik werk dus met die ruiters aan verschillende dingen, om het paard uiteindelijk beter te laten bewegen en de ruiter fijner te helpen zitten.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 00:50

Ayasha"
[quote="Babootje schreef:
996981 schreef:

Precies!

Jullie beseffen wel dat er graden zijn in hypermobiliteit? Dus dat de gewrichten niet uit de kom hoeven te gaan om hypermobiel te zijn?[/quote]

Dit. Zowel ik als mijn paard zijn beide hypermobiel gediagnosticeerd en zowel ik als mijn paard hebben beide vrijwel nooit gewrichten uit de kom. Maar toch moet ik er in de training wel rekening meehouden. voor dat betreft zijn we een lekker duo. :')