Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rubs schreef:Een paard, of welk dier dan ook, afrossen op het moment dat het compleet over de zeik gaat, zoals in het filmpje, heeft geen enkele zin. Dat is frustratie afreageren en mishandeling. Op zo'n moment moet het dier eerst weer kalm worden! Maar daar heeft die ruiter geen tijd voor want die wil zijn punten scoren.
En de reacties hier... dat slaan en geweld er nu eenmaal bijhoort omdat het dier anders verpest wordt en naar de slager kan, bah! Van mij hoeft topsport met misbruik van paarden zo niet.
Gini schreef:Je nagelt iemand toch niet meteen aan de schandpaal als je zegt 'wat je daar met je paard deed, vind ik op het randje van wat ik oké vind'.
Ik snap die polarisatie eigenlijk nooit zo goed. Ofwel moet je vinden dat er geen vuiltje aan de lucht is ofwel vind je het mishandeling. Terwijl er nog zoveel tussenin is. Je kan ook geen dierenmishandelaar zijn en toch iets doen wat niet de schoonheidsprijs verdient.
tamary schreef:Maar dit is niet gewoon even een tik op de schouder hè of, zoals sommigen hier zeggen "geeft hem een tik vanuit de elleboog," hij pakt de teugels in één hand, draait de zweep om in een forehand en haalt uit naar het hoofd van het dier. Dat je in sommige gevallen even doorpakt, à la, maar wat hij hier doet komt op mij vooral gefrustreerd over.Dierenlogica in de mensenwereld is enkeltje ziekenhuis. Dan is ingrijpen verantwoordelijkheid van de ruiter (leider of welke term je er aan wil plakken), die is immers de gene die paard, zichzelf en in zekere zin eventuele anderen in de buurt veilig thuis moet laten komen. Als dat een keertje auw betekent in de vorm van een tik met zweep of ruk aan een teugel, is dat helaas maar noodzakelijk. Ik heb ook wel eens in moeten grijpen omdat pony weg wilde oversteken terwijl er aan auto aan kwam, want volgens logica pony was auto geheel niet gevaarlijk ... (er zitten dus nadelen aan verkeersmak zijn).
Kind wegtrekken voor aankomend iets geeft ook zo'n auw, is dat dan meteen kindermishandeling? Want kind overziet/snapt die dingen ook (nog) niet. Veiligheid kan soms pijnlijk zijn, waarom is dat dan meteen mishandeling? Want doe je niks en gaat het mis ... Samenwerking is niet altijd 100% perfect en van gevaarlijke reacties kan je uit schrik behoorlijk boos worden. Alles wat niet perfect is onder mishandeling schuiven is iedereen tekort doen.
Neemt niet weg dat je snel richting een grijs gebied gaat en topsport vaak verwordt tot toBsport ongeacht of er wel of geen dieren in dat sportonderdeel zitten.
Popstra schreef:Rubs schreef:Een paard, of welk dier dan ook, afrossen op het moment dat het compleet over de zeik gaat, zoals in het filmpje, heeft geen enkele zin. Dat is frustratie afreageren en mishandeling. Op zo'n moment moet het dier eerst weer kalm worden! Maar daar heeft die ruiter geen tijd voor want die wil zijn punten scoren.
En de reacties hier... dat slaan en geweld er nu eenmaal bijhoort omdat het dier anders verpest wordt en naar de slager kan, bah! Van mij hoeft topsport met misbruik van paarden zo niet.
Af rossen?????
Elisa2 schreef:Ik kijk op m'n laptop en daar zie je vrij duidelijk dat hij z'n zweep omdraait en dat z'n rechterhand naar voren gaat richting het hoofd. Je ziet het licht ook een paar keer op de zweep vallen terwijl hij richting het hoofd uithaalt.Hoofd? dat heb ik niet gezien...dacht schouder..ga nog eens kijken.
Popstra schreef:Ik dacht in eerste instantie ook dat hij op de schouder sloeg, maar op zo'n 30 seconden zie je hem z'n hand naar achteren halen, de zweep omdraaien en vervolgens uithalen naar het hoofd.Elisa2 schreef:Hoofd? dat heb ik niet gezien...dacht schouder..ga nog eens kijken.
Ik heb ook het idee we naar verschillende filmpjes zitten te kijken...
Sizzle schreef:Hier nog een wat uitgebreider filmpje
https://m.facebook.com/tierschutzverein ... 679228901/
Hij wordt inderdaad verdacht van mogenlijk (!!) tegen het hoofd slaan (niet bewezen dus, even voor de helderheid).
Elisa2 schreef:Of hij hem ook raakt op het hoofd weet ik niet, dat kan ik niet zien, maar dat hij uithaalt richting het hoofd, staat voor mij wel buiten kijf. Anders had hij z'n hand niet zo hoog hoeven houden als hij voor de hals ging.Sizzle schreef:Hier nog een wat uitgebreider filmpje
https://m.facebook.com/tierschutzverein ... 679228901/
Hij wordt inderdaad verdacht van mogenlijk (!!) tegen het hoofd slaan (niet bewezen dus, even voor de helderheid).
Ja hier zie ik duidelijker dat hij het paard op de hals slaat twee keer, niet schouder en niet het hoofd...en ik zie het 1 keer op de schouder zodat ze niet in het hek komen. Die twee keer op de hals lijkt inderdaad meer op afreageren en komt niet zo fijn over.