***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rubs

Re: Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:19

Een paard, of welk dier dan ook, afrossen op het moment dat het compleet over de zeik gaat, zoals in het filmpje, heeft geen enkele zin. Dat is frustratie afreageren en mishandeling. Op zo'n moment moet het dier eerst weer kalm worden! Maar daar heeft die ruiter geen tijd voor want die wil zijn punten scoren.
En de reacties hier... dat slaan en geweld er nu eenmaal bijhoort omdat het dier anders verpest wordt en naar de slager kan, bah! Van mij hoeft topsport met misbruik van paarden zo niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:33

Ik zie geen afrossen maar een paar goedgedoseerde corrigerende tikken. Op de rest van de volte doet hij helemaal niks met het zweepje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:33

Dierenlogica in de mensenwereld is enkeltje ziekenhuis. Dan is ingrijpen verantwoordelijkheid van de ruiter (leider of welke term je er aan wil plakken), die is immers de gene die paard, zichzelf en in zekere zin eventuele anderen in de buurt veilig thuis moet laten komen. Als dat een keertje auw betekent in de vorm van een tik met zweep of ruk aan een teugel, is dat helaas maar noodzakelijk. Ik heb ook wel eens in moeten grijpen omdat pony weg wilde oversteken terwijl er aan auto aan kwam, want volgens logica pony was auto geheel niet gevaarlijk ... (er zitten dus nadelen aan verkeersmak zijn).
Kind wegtrekken voor aankomend iets geeft ook zo'n auw, is dat dan meteen kindermishandeling? Want kind overziet/snapt die dingen ook (nog) niet. Veiligheid kan soms pijnlijk zijn, waarom is dat dan meteen mishandeling? Want doe je niks en gaat het mis ... Samenwerking is niet altijd 100% perfect en van gevaarlijke reacties kan je uit schrik behoorlijk boos worden. Alles wat niet perfect is onder mishandeling schuiven is iedereen tekort doen.

Neemt niet weg dat je snel richting een grijs gebied gaat en topsport vaak verwordt tot toBsport ongeacht of er wel of geen dieren in dat sportonderdeel zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:51

Ik heb niet het hele topic gelezen hoor, filmpje bekeken en tja..ik zie ook een paard wat staakt en wil uitbreken naar de uitgang? ik weet niet wat er aan de hand is...en denk dat dit met dressuurmatig werk ook op te lossen is op langer termijn maar snap de reactie met de zweep op de korte termijn om de redenen die Tamary hier boven uiteen zet. Niet om het goed te praten, maar soms moet er iets minder fraai ingegrepen worden zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan en dat zijn zaken waar mensen die geen verstand van paarden hebben niet aan denken. Die vinden alles dan heel gauw "zielig".

Neemt niet weg dat ik me afvraag waar dit gedrag vandaan komt en of dit dus met training niet anders en beter op te lossen is op langer termijn. Maar wellicht is hij daar ook al wel mee bezig..dat weten we niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:01

Rubs schreef:
Een paard, of welk dier dan ook, afrossen op het moment dat het compleet over de zeik gaat, zoals in het filmpje, heeft geen enkele zin. Dat is frustratie afreageren en mishandeling. Op zo'n moment moet het dier eerst weer kalm worden! Maar daar heeft die ruiter geen tijd voor want die wil zijn punten scoren.
En de reacties hier... dat slaan en geweld er nu eenmaal bijhoort omdat het dier anders verpest wordt en naar de slager kan, bah! Van mij hoeft topsport met misbruik van paarden zo niet.

Af rossen?????

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:02

Gini schreef:
Je nagelt iemand toch niet meteen aan de schandpaal als je zegt 'wat je daar met je paard deed, vind ik op het randje van wat ik oké vind'.
Ik snap die polarisatie eigenlijk nooit zo goed. Ofwel moet je vinden dat er geen vuiltje aan de lucht is ofwel vind je het mishandeling. Terwijl er nog zoveel tussenin is. Je kan ook geen dierenmishandelaar zijn en toch iets doen wat niet de schoonheidsprijs verdient.

Ja, zonder meteen een grove dierenmishandelaar te zijn kun je prima iets doen wat geen schoonheidsprijs verdient.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:04

tamary schreef:
Dierenlogica in de mensenwereld is enkeltje ziekenhuis. Dan is ingrijpen verantwoordelijkheid van de ruiter (leider of welke term je er aan wil plakken), die is immers de gene die paard, zichzelf en in zekere zin eventuele anderen in de buurt veilig thuis moet laten komen. Als dat een keertje auw betekent in de vorm van een tik met zweep of ruk aan een teugel, is dat helaas maar noodzakelijk. Ik heb ook wel eens in moeten grijpen omdat pony weg wilde oversteken terwijl er aan auto aan kwam, want volgens logica pony was auto geheel niet gevaarlijk ... (er zitten dus nadelen aan verkeersmak zijn).
Kind wegtrekken voor aankomend iets geeft ook zo'n auw, is dat dan meteen kindermishandeling? Want kind overziet/snapt die dingen ook (nog) niet. Veiligheid kan soms pijnlijk zijn, waarom is dat dan meteen mishandeling? Want doe je niks en gaat het mis ... Samenwerking is niet altijd 100% perfect en van gevaarlijke reacties kan je uit schrik behoorlijk boos worden. Alles wat niet perfect is onder mishandeling schuiven is iedereen tekort doen.

Neemt niet weg dat je snel richting een grijs gebied gaat en topsport vaak verwordt tot toBsport ongeacht of er wel of geen dieren in dat sportonderdeel zitten.
Maar dit is niet gewoon even een tik op de schouder hè of, zoals sommigen hier zeggen "geeft hem een tik vanuit de elleboog," hij pakt de teugels in één hand, draait de zweep om in een forehand en haalt uit naar het hoofd van het dier. Dat je in sommige gevallen even doorpakt, à la, maar wat hij hier doet komt op mij vooral gefrustreerd over.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:05

Popstra schreef:
Rubs schreef:

Af rossen?????

Ik geloof niet dat het frustratie afreageren was, maar reageren op teveel uitwijken en ergens tegenaan klappen te voorkomen. Ergens tegenaan klappen doet meer zeer dan 2 tikjes met een kort afgeplat springzweepje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:05

Hoofd? dat heb ik niet gezien...dacht schouder..ga nog eens kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:07

Elisa2 schreef:
Ik kijk op m'n laptop en daar zie je vrij duidelijk dat hij z'n zweep omdraait en dat z'n rechterhand naar voren gaat richting het hoofd. Je ziet het licht ook een paar keer op de zweep vallen terwijl hij richting het hoofd uithaalt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:08

Elisa2 schreef:

Ik heb ook het idee we naar verschillende filmpjes zitten te kijken...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:09

Nog een keer gekeken, ik zie niet dat hij het dier op het hoofd slaat..wel op de schouder.

Andere insteek, bij het nog een keer kijken valt het me op dat het paard in de staak gaat omdat hij aan de linkerteugel zit. Paard lijkt niet te kunnen/ willen wenden linksom...ik vraag mij af of dit de bolle kant is van het paard en het dier niet gewoon scheefgereden is en in de staak gaat omdat wenden linksom niet fijn voelt. Zo heb ik wel vaker scheefgereden paarden zien reageren...en ik vraag me dus ook af wat er gebeurd zou zijn als hij een wending naar rechts had gemaakt. Best kans dat het dan rij/ dressuurtechnisch een stuk paardvriendelijker op te lossen was geweest.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:09

Het is inderdaad niet zo duidelijk te zien, of het echt op het hoofd is valt moeilijk uit te maken, schouder is het alleszins niet meer. Sowieso is het meer richting hals/hoofd van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:11

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb ook het idee we naar verschillende filmpjes zitten te kijken...
Ik dacht in eerste instantie ook dat hij op de schouder sloeg, maar op zo'n 30 seconden zie je hem z'n hand naar achteren halen, de zweep omdraaien en vervolgens uithalen naar het hoofd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zweep komt niet eens in de buurt van de schouder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:12

Sizzle schreef:
Hier nog een wat uitgebreider filmpje
https://m.facebook.com/tierschutzverein ... 679228901/

Hij wordt inderdaad verdacht van mogenlijk (!!) tegen het hoofd slaan (niet bewezen dus, even voor de helderheid).

Ja hier zie ik duidelijker dat hij het paard op de hals slaat twee keer, niet schouder en niet het hoofd...en ik zie het 1 keer op de schouder zodat ze niet in het hek komen. Die twee keer op de hals lijkt inderdaad meer op afreageren en komt niet zo fijn over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:16

Het hoofd weet ik niet. Maar behoorlijk dichtbij.
Maar de zweep wijst wel naar voren en hij mept op de hals.
Tik op de schouder kan. Dit ompakken van de zweep niet meer.
Dat is toch altijd al reden voor uitsluiting geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:18

Elisa2 schreef:
Sizzle schreef:
Hier nog een wat uitgebreider filmpje
https://m.facebook.com/tierschutzverein ... 679228901/

Hij wordt inderdaad verdacht van mogenlijk (!!) tegen het hoofd slaan (niet bewezen dus, even voor de helderheid).

Ja hier zie ik duidelijker dat hij het paard op de hals slaat twee keer, niet schouder en niet het hoofd...en ik zie het 1 keer op de schouder zodat ze niet in het hek komen. Die twee keer op de hals lijkt inderdaad meer op afreageren en komt niet zo fijn over.
Of hij hem ook raakt op het hoofd weet ik niet, dat kan ik niet zien, maar dat hij uithaalt richting het hoofd, staat voor mij wel buiten kijf. Anders had hij z'n hand niet zo hoog hoeven houden als hij voor de hals ging.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:31

Ahja, nu met die stilstaande beelden zie ik ook de hand omhoog gaan ja. Heb dat werkelijk in het filmpje niet goed kunnen zien want daar lijkt het mee te vallen.

Ja dit staat niet zo sjiek nee...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:44

Ah ik zat al verwoed te photoshoppen omdat ik oprecht dacht dat we als paardenland gek waren geworden of dat ik gewoon scheel kijk. Ik zie namelijk ook iemand die zijn paard 2x keihard tegen zijn harsens aan kletst. En dat vind ik absoluut niet normaal en ik vond het ook heel gek dat mensen dit terecht of corrigeren noemden.

Wat ik denk te zien (boven pure screenshot, iets helderder gemaakt en onder waar ik de zweep zie lopen, dit is in aanloop naar de eerste klap):
Afbeelding

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:52

Het lijkt of hij hem op de bolling van de hals slaat. De orde herstellen, rust terug brengen. Hij draait netjes een volte en rijdt niet gelijk maar de volgende hindernis. Helaas begint het paard opnieuw met zijn activiteiten. En voor de punten rijden? Internationaal is iedere seconde over de toegestane tijd een strafpunt, dus dat hij dik in de strafpunten kwam wist hij bij het inzetten van de volte wel. En toch draait hij die volte.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:57

Zie jij echt een ruiter die zijn paard tot rust brengt in het filmpje?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:07

Ik heb alleen het eerste filmpje gezien en heb verder geen zin om meer te bekijken.Vroeger werd je uitgebeld bij een dergelijke vertoning. Gebeurt dat tegenwoordig niet meer?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:22

Gini schreef:

Hij krijgt het paard na de volte weer onder controle en springt verder. Goed opgelost dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:26

elnienjo schreef:
Gini schreef:

Hij krijgt het paard na de volte weer onder controle en springt verder. Goed opgelost dus!
Seriously...? >;) En dan heb je het lef om dit te vergelijken met de rensport? :')