Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:30

Ninx schreef:
En nog een hele fijne.... die vieze VVD en CDA moeten eruit..... ik hoop dat mensen hun stem wijzer gaan gebruiken.

BBB groeit enorm in de peilingen. Ik denk niet dat jij daarop zit te wachten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:32

Loretta schreef:
Ninx schreef:
En nog een hele fijne.... die vieze VVD en CDA moeten eruit..... ik hoop dat mensen hun stem wijzer gaan gebruiken.

BBB groeit enorm in de peilingen. Ik denk niet dat jij daarop zit te wachten.

Dat is het enige waar je reactie op hebt? Ga nou eens in op de inhoud, jij vraagt daar toch steeds om.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:42

Ninx schreef:
Wat mij betreft moeten vooral die enge monsterbedrijven eruit: idioot grote kalvermesterijen, varkensbedrijven, kippen-/ kalkoenen-/ eenden.... de schaal is buitenproportioneel als je kijkt naar formaatje Nederland.
Meer bedrijven die circulair werken, betere prijzen voor hun producten, minder focus op export, gezonde inkomens voor boeren, maar die geldbeluste monster-ondernemers eruit.
Ja, dan gaan ze misschien naar het buitenland.... het is geen optie deze ellende maar te blijven toestaan, er zal iets moeten gebeuren.

Maar hoe zie je dit nu voor je? Waar ga je zonder een buitenproportionele verandering in de vraag naar deze producten ervoor zorgen dat we op een relatief duurzame en diervriendelijke manier aan het vlees komen?

Want je kan het geldbeluste ondernemers noemen, maar als die naar het buitenland verhuizen, zullen ze nog meer op het geld gaan zitten neem ik aan, want ja dat kan daar ook.. Het enige verschil voor ons is dat we ze zelf niet meer zien, maar de kwaliteit van het vlees dat in de winkel ligt anders ingevuld is. Geen toezicht meer van "Beter Leven", geen toezichthouder van de NVWA die bij de slacht aanwezig is etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:12

fransje23 schreef:
Nee, nu kun je niets meer met fouten uit het verleden buiten het herkennen.
Wel kun je proberen om niet weer fout te doen. Weer met een of andere rekenmethode het mooi voorspiegelen. Wilde jij ook niet dat er gewoon gemeten werd?

Nog even terugkomend op de metingen.
Als de overheid de kosten van de metingen niet mag betalen wie dan wel?
Degene die in het gebied zit en uitstoot? Een natuurorganisatie?
Uiteindelijk kun je het altijd zo draaien dat iemand er belang bij heeft.

Ze mogen het wel betalen, maar het moet wel zeker te weten een onafhankelijk bedrijf zijn.

Verder eens met jullie allemaal, zowel de hervormingen die nodig zijn als het wanbeleid vanuit Brussel.

De meeste boeren die ik ken proberen het goed te doen maar verzuipen idd door alle idiote regels die ieder jaar veranderen. De enkele massaproductie bedrijven, dat lijkt me ook niet gezond en zou men niet moeten willen. Niet hier en niet in het buitenland.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:28

BaileyMix schreef:
Dat is het enige waar je reactie op hebt? Ga nou eens in op de inhoud, jij vraagt daar toch steeds om.

Volgens mij ben ik al behoorliijk ingegaan op de inhoud in mijn eerdere posts. Maar dat van die grote bedrijven wil ik wel iets over zeggen. Familiebedrijven zijn wenselijker dan die hele grote anonieme fabrieken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:47

Janine1990 schreef:
Het enige verschil voor ons is dat we ze zelf niet meer zien, maar de kwaliteit van het vlees dat in de winkel ligt anders ingevuld is. Geen toezicht meer van "Beter Leven", geen toezichthouder van de NVWA die bij de slacht aanwezig is etc.

Het aanbod in de winkel kan gestuurd worden. Daarbij is er nu ook veel vlees uit het buitenland. Vlees wat verwerkt is in snacks en kant en klaar producten is voor een consument niet te traceren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:48

fransje23 schreef:
Janine1990 schreef:
Het enige verschil voor ons is dat we ze zelf niet meer zien, maar de kwaliteit van het vlees dat in de winkel ligt anders ingevuld is. Geen toezicht meer van "Beter Leven", geen toezichthouder van de NVWA die bij de slacht aanwezig is etc.

Het aanbod in de winkel kan gestuurd worden. Daarbij is er nu ook veel vlees uit het buitenland. Vlees wat verwerkt is in snacks en kant en klaar producten is voor een consument niet te traceren.

Kan je dat wat verder toelichten? Ik begrijp het niet helemaal...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:52

Janine1990 schreef:
Ninx schreef:
Wat mij betreft moeten vooral die enge monsterbedrijven eruit: idioot grote kalvermesterijen, varkensbedrijven, kippen-/ kalkoenen-/ eenden.... de schaal is buitenproportioneel als je kijkt naar formaatje Nederland.
Meer bedrijven die circulair werken, betere prijzen voor hun producten, minder focus op export, gezonde inkomens voor boeren, maar die geldbeluste monster-ondernemers eruit.
Ja, dan gaan ze misschien naar het buitenland.... het is geen optie deze ellende maar te blijven toestaan, er zal iets moeten gebeuren.

Maar hoe zie je dit nu voor je? Waar ga je zonder een buitenproportionele verandering in de vraag naar deze producten ervoor zorgen dat we op een relatief duurzame en diervriendelijke manier aan het vlees komen?

Want je kan het geldbeluste ondernemers noemen, maar als die naar het buitenland verhuizen, zullen ze nog meer op het geld gaan zitten neem ik aan, want ja dat kan daar ook.. Het enige verschil voor ons is dat we ze zelf niet meer zien, maar de kwaliteit van het vlees dat in de winkel ligt anders ingevuld is. Geen toezicht meer van "Beter Leven", geen toezichthouder van de NVWA die bij de slacht aanwezig is etc.

In antwoord op je eerste vraag: er worden teveel dierlijke producten geconsumeerd tegen een te lage prijs. Het eerste probleem zijn gezondheidsproblemen bij de consument (overgewicht, adervervetting, darmkankers, verstoorde hormoonhuishouding, darmproblemen, etc...), het tweede probleem de supermarkten die TE goedkoop willen inkopen en daarmee kom je bij het laatste probleem: de dieren.... die trekken in deze hele cyclus aan het kortste eind.

Ik zie het als volgt voor me: de consumptie van dierlijke producten moet omlaag. Voorheen waren dit luxe-producten, voordeel daarvan was de iets geringer consumptie en daarmee een gezonder consument.
De mens is voor een gezond eetpatroon niet afhankelijk van vlees. De mens is toegerust om te kunnen overleven met een veelvoud aan verschillende voedingsstoffen, waaronder vlees. Maar het is niet noodzakelijk.
Sterker nog, in de zogenaamde blue zones op de wereld (waar mensen gezond het oudst worden) maken dierlijke producten slechts een heel klein deel van het voedselpalet uit.

Ik denk dat we voldoende ruimte hebben om Nederland gezond te voeden, we hebben wellicht niet voldoende ruimte om Nederland ongezond te voeden.
Dat laatste is echter niet wenselijk. Ze verwachten dat tegen 2030 70 tot 80 % van de Nederlanders overgewicht heeft (de grootste kostenpost in de gezondheidszorg), het moge duidelijk zijn dat er rigoureus iets moet veranderen.

In mijn opinie zijn boeren hierin juist de sleutel/ oplossing.... maar wel anders.... duurzaam, circulair, hoe je het beestje ook maar noemen wilt.

Even een geestige foto ter illustratie.... dit was een strand in de 70's.... allemaal mensen met een gezond postuur. Ook suiker en een reeks aan andere bewerkte producten zijn debet aan het huidige straatbeeld, maar vlak de veelvoud aan dierlijke producten niet uit. We moeten zelf toch ook niet willen veranderen in de USA... een beeld waar we vroeger van gruwden en om moesten lachen....
Afbeelding

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:05

Ibbel schreef:
Voor de mensen die denken dat paarden dezelfde uitstoot geven als koeien:

Koeien moeten eiwitrijk eten om 20-30 liter melk per dag te produceren. Paarden eten meestal redelijk eiwitarm = minder stikstofuitstoot
Koeien staan grotendeel in stallen: mest mengt met urine -> chemische reactie maakt NH3 vrij = stikstofuitstoot.
Koeien worden intensiever gehouden dan paarden. Stallen met honderden paarden zijn een uitzondering = minder uitstoot.

Oftewel: NH3 uitstoot bij paarden is een stuk minder groot probleem dan bij koeien.
(De uitstoot van varkens en kippen is trouwens ook minder dan van koeien)

Precies, paarden houden is totaal anders dan intensieve veeteelt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:07

Wat aten mensen precies in 1970?

Het beeld wat ik heb van die tijd is aardappelen, groente en een stukje vlees.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:08

Loretta schreef:

Plus veel zuivel en vruchtensappen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:26

Ninx schreef:
In antwoord op je eerste vraag: er worden teveel dierlijke producten geconsumeerd tegen een te lage prijs. Het eerste probleem zijn gezondheidsproblemen bij de consument (overgewicht, adervervetting, darmkankers, verstoorde hormoonhuishouding, darmproblemen, etc...), het tweede probleem de supermarkten die TE goedkoop willen inkopen en daarmee kom je bij het laatste probleem: de dieren.... die trekken in deze hele cyclus aan het kortste eind.

Ik zie het als volgt voor me: de consumptie van dierlijke producten moet omlaag. Voorheen waren dit luxe-producten, voordeel daarvan was de iets geringer consumptie en daarmee een gezonder consument.
De mens is voor een gezond eetpatroon niet afhankelijk van vlees. De mens is toegerust om te kunnen overleven met een veelvoud aan verschillende voedingsstoffen, waaronder vlees. Maar het is niet noodzakelijk.
Sterker nog, in de zogenaamde blue zones op de wereld (waar mensen gezond het oudst worden) maken dierlijke producten slechts een heel klein deel van het voedselpalet uit.

Ik denk dat we voldoende ruimte hebben om Nederland gezond te voeden, we hebben wellicht niet voldoende ruimte om Nederland ongezond te voeden.
Dat laatste is echter niet wenselijk. Ze verwachten dat tegen 2030 70 tot 80 % van de Nederlanders overgewicht heeft (de grootste kostenpost in de gezondheidszorg), het moge duidelijk zijn dat er rigoureus iets moet veranderen.

In mijn opinie zijn boeren hierin juist de sleutel/ oplossing.... maar wel anders.... duurzaam, circulair, hoe je het beestje ook maar noemen wilt.

Even een geestige foto ter illustratie.... dit was een strand in de 70's.... allemaal mensen met een gezond postuur. Ook suiker en een reeks aan andere bewerkte producten zijn debet aan het huidige straatbeeld, maar vlak de veelvoud aan dierlijke producten niet uit. We moeten zelf toch ook niet willen veranderen in de USA... een beeld waar we vroeger van gruwden en om moesten lachen....
[ [url=m/NurbYi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan je geheel volgen in je denkwijze en ik support het ook volledig.

Alleen geloof ik er niet in dat dit bewerkstelligd kan worden door de monsterbedrijven in Nederland er uit te kieperen. Dat is een kortetermijn oplossing waarbij die grote bedrijven door hun heil elders te zoeken het vlees alsnog op de Nederlandse markt te brengen, wellicht zelfs met een extra omzet omdat de kostprijs lager wordt door goedkoper personeel en de vraag in Nederland juist hoger wordt door schaarste.

Volgens mij moet je bij het eindpunt beginnen en dat zijn de gezondheidsproblemen die jij benoemt. De consument gaat niet minder kopen omdat de elasticiteit van het product te groot is. Tot nu toe althans... Dus volgens mij moet er ten aanzien van gezondheid eerst ingezet worden op een preventief beleid i.p.v. het beleid gericht op symptoombestrijding wat er nu is. Preventieve gezondheidszorg kan volgens mij een hoop oorzaken voorkomen waar we nu symptoombestrijding op hanteren.
Onder preventie valt ook voorlichting en begeleiding.

Om daarmee de factor mens aan te pakken. Echter is een dergelijke omslag in beleid een enorme kostenpost. Daarnaast zal het echt een lange tijd duren voordat je zover bent dat je op een natuurlijke wijze bent ingekrompen met de vleesproductie. Mijn verwachting is wel dat je daarmee in ieder geval niet inlevert op dierwelzijn.

Als in 2030 zo'n groot deel van de Nederlandse bevolking overgewicht heeft, dan heeft beginnen bij de 'monsterbedrijven' geen zin, die vinden hun weg wel naar de Nederlandse supermarkten. Indien nodig via het buitenland, waarbij de dieren dus dubbel zo hard aan het kortste eind gaan trekken.

Wat betreft de circulariteit en duurzaamheid van vleesvee, daar heb ik geen verstand van. Maar als ik kijk naar de melkveehouderij, dan geloof ik dat dit ook door de melkverwerkende bedrijven behoorlijk wordt gestimuleerd. Van boer tot eindproduct.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:27

Loretta schreef:

Zeer weinig toegevoegde suikers en veel minder vlees.

prompter

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:00

Wat ik me kan herinneren van het eten in 1970: inderdaad AGV, maar heel veel uit blik en pakjes en zakjes ook, veel kunstmatige kleurstoffen en E-nummers want dat was lekker makkelijk en over gezondheid had niemand het. Het snoep was spotgoedkoop en had allerlei bijzondere kleuren :D. Soep uit blik was zo zout als wat... Het werd de huismoeders "makkelijk gemaakt" door de opkomende voedingsindustrie. Ik ril nog als ik aan de smerige margarine uit die tijd denk, het was net smeerbaar plastic. Voor het wat gezondere eten moet je terug naar voor 1960 denk ik, want in de jaren 70 kwam ook allerlei landbouwgif op wat toen nog helemaal niet als gif gezien werd, maar mooi spul om de boer van zijn plagen en onkruiden af te helpen. Dat het allemaal niet zo gezond was kwam pas jaren later aan het licht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:00

Loretta schreef:

Wat wij aten was brood als ontbijt en lunch en in de avond aardappel vlees en groente en vla als toetje.
Op school kregen we schoolmelk.

Uit school thee en 1 koekje of snoepje en ergens tussendoor nog een stuk fruit.

Frisdrank, chips, grote koek was voor het weekend of feestjes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:03

prompter schreef:
Wat ik me kan herinneren van het eten in 1970: inderdaad AGV, maar heel veel uit blik en pakjes en zakjes ook, veel kunstmatige kleurstoffen en E-nummers want dat was lekker makkelijk en over gezondheid had niemand het. Het snoep was spotgoedkoop en had allerlei bijzondere kleuren :D. Soep uit blik was zo zout als wat... Het werd de huismoeders "makkelijk gemaakt" door de opkomende voedingsindustrie. Ik ril nog als ik aan de smerige margarine uit die tijd denk, het was net smeerbaar plastic. Voor het wat gezondere eten moet je terug naar voor 1960 denk ik, want in de jaren 70 kwam ook allerlei landbouwgif op wat toen nog helemaal niet als gif gezien werd, maar mooi spul om de boer van zijn plagen en onkruiden af te helpen. Dat het allemaal niet zo gezond was kwam pas jaren later aan het licht.

Schijnbaar was mijn moeder ouderwets :D

Al hadden we soms wel Saroma als toetje.

Overigens moest mijn opa vroeger van de voorlichting DDT spuiten maar dat was in de jaren 50.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:08

Wij hadden zo'n buurtkruideniertje waar je geacht werd je boodschappen te doen, die deed zo min mogelijk aan "vers" :roll:

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:17

Mijn beide ouders konden goed koken dus die mazzel had ik. Fruit mochten we altijd pakken net als een boterham met kaas. Maar bij ons werd er altijd gekookt en altijd met verse produkten. Toetjes waren yoghurt met fruit zonder suiker :-) Snoep was nauwelijks in huis.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:29

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:41

Citaat:

Janine1990 schreef:
Loretta schreef:

Zeer weinig toegevoegde suikers en veel minder vlees.

Denk juist meer vlees, was toen veel Hollandse kost aardappelen vlees en groente.

Tegenwoordig veel roerbak en pastas en buitenlandse gerechten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:56

Minder vlees want vlees was duur en het huishoudbudget kleiner.
Lang niet iedereen at dagelijks vlees en de stukjes vlees werden ook vaak gedeeld.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 19:05

In de jaren '70 kregen wij vooral veel goedkoop vlees wat erg vet was. Speklappen, krabbetjes, gekookt vet spek. Verder inderdaad groente en veel aardappels en veel jus.
En inderdaad veel uit zakjes, zoals soep.
Exota (frisdrank) kregen we alleen op zaterdag avond, chips pas later in de jaren '70 en dan ook alleen op zaterdag.

Het is absoluut niet waar dat er toen geen mensen waren die wat gezetter waren.
Persoonlijk denk ik dat het grootste verschil is dat wij veel meer bewogen. Na school ging je op straat spelen en na het avondeten ook tot het donker werd. Badmintonnen, stoeprandje, verstoppertje etc.
Je liep of fietste van school naar huis, ook tussen de middag.
En tijdens school kreeg je schoolzwemmen en meerdere keren per week gym. In de schoolvakanties waren er schooltoernooien voor zwemmen, tafeltennis, volleybal, badminton en voetbal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:37

Ik denk dat het de combinatie was van minder snoep, frisdrank, chips en fast food en meer bewegen.

Ik moest overal op de fiets heen alleen bij erg slecht weer of afgelegen en tot laat werd ik gebracht en gehaald.
Naar de manege, school, stage, werk, sportclub, vrienden, uit gaan alles op de fiets en dat was geen elektrische fiets.
Wie mazzel had of goed kon sparen kocht met 16 jaar een brommer.

Maar het is gewoon een gegeven dat Nederlanders zwaarder zijn dan in de jaren 70 en 80.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:41

Veel minder vlees inderdaad, dat was veel te duur om elke dag te eten. Vaak spek, dat was goedkoper. Nou hadden mijn ouders het ook niet breed. maar dat had de hele wijk niet dus het viel je niet op. En veel buiten spelen inderdaad, binnen was er niet zo veel - kleine huizen, gehorig dus de buren hadden snel last, en geen duur of veel speelgoed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:47

Ik ben geboren in de jaren 70
Zeker niet minder vlees. Misschien in de stad maar hier niet. Juist meer.
Pakjes ook niet.
Ja op zondag klop klop en dat was luxe :D

Ochtend en middag was brood met kaas of vlees.
Als drinken melk, thee of water.
Overblijven was toen niet dus tussen de middag was thuis eten.

Appel voor de pauze om 10 uur.
Om 4 uur uit school mochten wij een snoepje of koekje. En aanmaak limonade.

Avond eten was zelf gemaakte soep.
Aardappel vlees en groente.
Vlees uit een juspan. Jus ook over de aardappelen.
Vlees was 7 dagen in de week ieder een flink stuk.
Door de week varken of kip.
Op zondag een duurder stuk rund.

En yogurt na.
En later toen ik ouder was wel iets als vanille.
Op zaterdag macaroni.

Ik eet nu echt de helft aan vlees in vergelijking met toen.
Mijn vriend idem dito.

Frisdrank en bakje chips op zaterdag avond.

Tv was er amper. Alles op de fiets.
Ook niet wegbrengen door ouders.
Lagere school was voor ons al bijna 5 kilometer. 4 keer per dag.