Ninx schreef:En nog een hele fijne.... die vieze VVD en CDA moeten eruit..... ik hoop dat mensen hun stem wijzer gaan gebruiken.
BBB groeit enorm in de peilingen. Ik denk niet dat jij daarop zit te wachten.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Ninx schreef:En nog een hele fijne.... die vieze VVD en CDA moeten eruit..... ik hoop dat mensen hun stem wijzer gaan gebruiken.
BBB groeit enorm in de peilingen. Ik denk niet dat jij daarop zit te wachten.
Ninx schreef:Wat mij betreft moeten vooral die enge monsterbedrijven eruit: idioot grote kalvermesterijen, varkensbedrijven, kippen-/ kalkoenen-/ eenden.... de schaal is buitenproportioneel als je kijkt naar formaatje Nederland.
Meer bedrijven die circulair werken, betere prijzen voor hun producten, minder focus op export, gezonde inkomens voor boeren, maar die geldbeluste monster-ondernemers eruit.
Ja, dan gaan ze misschien naar het buitenland.... het is geen optie deze ellende maar te blijven toestaan, er zal iets moeten gebeuren.
fransje23 schreef:Nee, nu kun je niets meer met fouten uit het verleden buiten het herkennen.
Wel kun je proberen om niet weer fout te doen. Weer met een of andere rekenmethode het mooi voorspiegelen. Wilde jij ook niet dat er gewoon gemeten werd?
Nog even terugkomend op de metingen.
Als de overheid de kosten van de metingen niet mag betalen wie dan wel?
Degene die in het gebied zit en uitstoot? Een natuurorganisatie?
Uiteindelijk kun je het altijd zo draaien dat iemand er belang bij heeft.
BaileyMix schreef:Dat is het enige waar je reactie op hebt? Ga nou eens in op de inhoud, jij vraagt daar toch steeds om.
Janine1990 schreef:Het enige verschil voor ons is dat we ze zelf niet meer zien, maar de kwaliteit van het vlees dat in de winkel ligt anders ingevuld is. Geen toezicht meer van "Beter Leven", geen toezichthouder van de NVWA die bij de slacht aanwezig is etc.
fransje23 schreef:Janine1990 schreef:Het enige verschil voor ons is dat we ze zelf niet meer zien, maar de kwaliteit van het vlees dat in de winkel ligt anders ingevuld is. Geen toezicht meer van "Beter Leven", geen toezichthouder van de NVWA die bij de slacht aanwezig is etc.
Het aanbod in de winkel kan gestuurd worden. Daarbij is er nu ook veel vlees uit het buitenland. Vlees wat verwerkt is in snacks en kant en klaar producten is voor een consument niet te traceren.
Janine1990 schreef:Ninx schreef:Wat mij betreft moeten vooral die enge monsterbedrijven eruit: idioot grote kalvermesterijen, varkensbedrijven, kippen-/ kalkoenen-/ eenden.... de schaal is buitenproportioneel als je kijkt naar formaatje Nederland.
Meer bedrijven die circulair werken, betere prijzen voor hun producten, minder focus op export, gezonde inkomens voor boeren, maar die geldbeluste monster-ondernemers eruit.
Ja, dan gaan ze misschien naar het buitenland.... het is geen optie deze ellende maar te blijven toestaan, er zal iets moeten gebeuren.
Maar hoe zie je dit nu voor je? Waar ga je zonder een buitenproportionele verandering in de vraag naar deze producten ervoor zorgen dat we op een relatief duurzame en diervriendelijke manier aan het vlees komen?
Want je kan het geldbeluste ondernemers noemen, maar als die naar het buitenland verhuizen, zullen ze nog meer op het geld gaan zitten neem ik aan, want ja dat kan daar ook.. Het enige verschil voor ons is dat we ze zelf niet meer zien, maar de kwaliteit van het vlees dat in de winkel ligt anders ingevuld is. Geen toezicht meer van "Beter Leven", geen toezichthouder van de NVWA die bij de slacht aanwezig is etc.
Ibbel schreef:Voor de mensen die denken dat paarden dezelfde uitstoot geven als koeien:
Koeien moeten eiwitrijk eten om 20-30 liter melk per dag te produceren. Paarden eten meestal redelijk eiwitarm = minder stikstofuitstoot
Koeien staan grotendeel in stallen: mest mengt met urine -> chemische reactie maakt NH3 vrij = stikstofuitstoot.
Koeien worden intensiever gehouden dan paarden. Stallen met honderden paarden zijn een uitzondering = minder uitstoot.
Oftewel: NH3 uitstoot bij paarden is een stuk minder groot probleem dan bij koeien.
(De uitstoot van varkens en kippen is trouwens ook minder dan van koeien)
Ninx schreef:In antwoord op je eerste vraag: er worden teveel dierlijke producten geconsumeerd tegen een te lage prijs. Het eerste probleem zijn gezondheidsproblemen bij de consument (overgewicht, adervervetting, darmkankers, verstoorde hormoonhuishouding, darmproblemen, etc...), het tweede probleem de supermarkten die TE goedkoop willen inkopen en daarmee kom je bij het laatste probleem: de dieren.... die trekken in deze hele cyclus aan het kortste eind.
Ik zie het als volgt voor me: de consumptie van dierlijke producten moet omlaag. Voorheen waren dit luxe-producten, voordeel daarvan was de iets geringer consumptie en daarmee een gezonder consument.
De mens is voor een gezond eetpatroon niet afhankelijk van vlees. De mens is toegerust om te kunnen overleven met een veelvoud aan verschillende voedingsstoffen, waaronder vlees. Maar het is niet noodzakelijk.
Sterker nog, in de zogenaamde blue zones op de wereld (waar mensen gezond het oudst worden) maken dierlijke producten slechts een heel klein deel van het voedselpalet uit.
Ik denk dat we voldoende ruimte hebben om Nederland gezond te voeden, we hebben wellicht niet voldoende ruimte om Nederland ongezond te voeden.
Dat laatste is echter niet wenselijk. Ze verwachten dat tegen 2030 70 tot 80 % van de Nederlanders overgewicht heeft (de grootste kostenpost in de gezondheidszorg), het moge duidelijk zijn dat er rigoureus iets moet veranderen.
In mijn opinie zijn boeren hierin juist de sleutel/ oplossing.... maar wel anders.... duurzaam, circulair, hoe je het beestje ook maar noemen wilt.
Even een geestige foto ter illustratie.... dit was een strand in de 70's.... allemaal mensen met een gezond postuur. Ook suiker en een reeks aan andere bewerkte producten zijn debet aan het huidige straatbeeld, maar vlak de veelvoud aan dierlijke producten niet uit. We moeten zelf toch ook niet willen veranderen in de USA... een beeld waar we vroeger van gruwden en om moesten lachen....
[ [url=m/NurbYi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Loretta schreef:Wat aten mensen precies in 1970?
Het beeld wat ik heb van die tijd is aardappelen, groente en een stukje vlees.
prompter schreef:Wat ik me kan herinneren van het eten in 1970: inderdaad AGV, maar heel veel uit blik en pakjes en zakjes ook, veel kunstmatige kleurstoffen en E-nummers want dat was lekker makkelijk en over gezondheid had niemand het. Het snoep was spotgoedkoop en had allerlei bijzondere kleuren. Soep uit blik was zo zout als wat... Het werd de huismoeders "makkelijk gemaakt" door de opkomende voedingsindustrie. Ik ril nog als ik aan de smerige margarine uit die tijd denk, het was net smeerbaar plastic. Voor het wat gezondere eten moet je terug naar voor 1960 denk ik, want in de jaren 70 kwam ook allerlei landbouwgif op wat toen nog helemaal niet als gif gezien werd, maar mooi spul om de boer van zijn plagen en onkruiden af te helpen. Dat het allemaal niet zo gezond was kwam pas jaren later aan het licht.
Citaat:
Janine1990 schreef:Loretta schreef:Wat aten mensen precies in 1970?
Het beeld wat ik heb van die tijd is aardappelen, groente en een stukje vlees.
Zeer weinig toegevoegde suikers en veel minder vlees.