Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:40

BeFunny schreef:
[

Ik weet dat er ook volwassen mannen op rijden. Maar ik doe het niet. Vind het zelf niet fijn en ook niet prettig voor de paardjes zo'n lang klungelig lijf erop. Sorry.

"Klungelig" _O-
Je haalt hier wat zaken door elkaar.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:50

MyWishMax schreef:
Appeltje_1 schreef:
Ik denk dat Anjali wel gelijk heeft, maar wel te korte antwoorden geeft. Het draait immers wel om de welzijn en dat is denk ik wat ze bedoelt. Alleen wordt het niet goed verwoord ;)

Net zoals dat er net tegen mij fel werd gezegd dat ik maar niet mag rijden als ik liever niet mijn gewicht aan mensen openbaar. Wat is het verschil? Dat ik wel op goed gewicht ben?
Imo is dat precies hetzelfde.

En ja, prima als je me daar om weigert, snap ik wel. Maar andere mensen moeten daar dan ook open in zijn.

Vond je dat serieus fel? Ik heb nergens gezegd dat je maar niet mag rijden, maar als IK een stal ziu hebben ik het voor iedereen gelijk zou houden. Want het vragen vraagt ook om leugens en weegschaal is objectief. Ik schreef zelfs nog dat men het zelf niet hoefde te weten.

Sorry, maar dat was echt absoluut niet fel. Dat is gewoon een normale discussie, waar jij misschien wat te kwetsbaar voor bent als een standpunt wat uitgelegd wordt al te fel is. Dat ging nergens over goed gewicht of niet,maar juist dat weegschaal objectief is. En dus ook iedereen erop zou moeten als ik een stal zou hebben, zodat er geen onderscheid gemaakt werd. Want jouw zelfvertrouwen is op dat moment minder belangrijk als het welzijn van mijn paarden.

Kom op, ik heb ervaringen met problemen met zelfvertrouwen en gewicht/weegschaal en geef dat ook aan. Maar het ging nergens om jouw goede gewicht of niet :+ Het ging puur om op de weegschaal staan en als je dat niet kan, kan je daar beter aan gaan werken ipv je aangevallen voelen omdat iemand aangeeft gelijkheid voor iedereen te willen ipv juist onderscheid op basis van uiterlijk en gewicht wat slecht in te schatten is.

Nee sorry verkeerd verwoord, niet slim idd :)
Excuus.

Maar ja, zoals je zegt, wel gewoon een harde nee. Dat zeg je toch namelijk?

Ik geef trouwens hartstikke veel om het welzijn van de paarden, maar bij een vreemde stal zou ik niet zo snel op de weegschaal stappen.

Prima als JIJ dat perse wil, dan is dat ook duidelijk.

Jij klinkt in dit bericht overigens behoorlijk op je tenen getrapt. Rustig aan joh, ik zeg niet dat je iets fout doet :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:13

Ik vond het een erg aparte reactie dat iets al fel is omdat iemand ergens anders over denkt en dat uitlegt. Ik ben absoluut niet op mijn tenen getrapt, maar je doet nogal wat aannames en haalt er dingen bij die er niet toe doen of geschreven zijn. Nu ook weer. Het ging erover dat wegen vele malen eerlijker zou zijn dan vragen of beoordelen op uiterlijk en dat het eerlijker zou zijn om dat overal van iedereen te eisen voor de paarden.

En ja, als je onderstaande reactie al te fel zou vinden dan zou ik je te kwetsbaar vinden voor zulke discussies. Want dan trek je het je te erg aan.

MyWishMax schreef:
Maar weegschaal is gewoon objectief. Vragen moet je maar hopen dat men eerlijk is en schatten naar uiterlijk kun je hele verkeerde inschattingen maken. Dat is beide niet in het voordeel van het paard. Er zijn namelijk ook gewoon mensen die zo'n richtlijn negeren, want zij zijn de uitzondering.

Dus in belang van het paard is wegen het eerlijkste. Het klinkt heel bot, maar dat jij er onzeker van wordt heeft het paard niks aan. Daar kan je beter aan werken dan, want jij bent niet te zwaar, maar wat als iemand hetzelfde argument geeft die wel te zwaar is? Ik zou niet geschikt zijn om zo'n stal te runnen, want niet willen wegen zou voor mij niet rijden zijn. Dat je het gewicht niet wilt horen/weten, geen enkel probleem, maar iemands onzekerheid zou voor mij veel minder zwaar wegen als de gezondheid van mijn paarden.

En ik ken het onzeker zijn over gewicht zeker hoor! Maar je hebt er veel meer aan om daaraan te werken, het vermijden zoals jij doet zelfs bij gezondheidsonderzoeken voedt het alleen maar :(:)

Jouw 1e reactie en de vorige waren niet zo duidelijk voor welzijn van de paarden, want je had het alleen over jouw zelfvertrouwen bij op een weegschaal staan en dat je het geen goed idee vond daardoor.

Popstra

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:05

Heel goed van die ranch!!
Meeste durven niks te zeggen, bang dat ze iemand beledigen/verdrietig maken/teleurstellen.

Dik zijn is niet altijd een keuze maar er mag best aandacht aan gegeven worden dat het niet ,,normaal,, is. En dat lijkt het voor velen wel te zijn nowadays...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:19

AlwaysH schreef:
Niemand zegt hier toch dat dunne mensen geen aanstootgevende opmerkingen om hun oren kunnen krijgen, @superpony? Nu maak je het zelf persoonlijk.
Het gaat hier namelijk om mensen met overgewicht (en ook mensen die door hun lengte überhaupt al te zwaar zullen zijn).

Als die zoon van de eigenaar dit op Tiktok zou hebben gezet, zou dat geen kwestie van ‘als je er bij was..’, want dan staat het dus gewoon op internet. Maar wellicht is dat inmiddels verwijderd?

Ik vind het goed dat je geweigerd wordt als je om welke reden dan ook niet op een paard past. En tja, van te voren vragen/melden dat je niet ‘te dik mag zijn’?
Ik weet het niet hoor, wellicht kan je mensen vragen om een bepaalde lijst met algemene voorwaarden te lezen. Waar dan dus ook staat dat je een x% van het paard zijn gewicht mag wegen om het te berijden.
Mocht iemand hier niet aan voldoen, kan je ze weigeren.

Ik geef het slechts als voorbeeld zoals je kunt begrijpen, dat mensen niks meer kunnen hebben. En ja, vroeger was het normaal als iemand te dik was; hem/haar die dikke te noemen en dat wist men en was klaar. Iemand met een grote neus, was de neus, iemand met rood haar, die rooie etc.

Echt iedereen gaat meteen in een slachtofferrol en zo blijft er niks meer over. Heel weinig mensen zijn perfect.

Dit gaat om de paarden en ook deze te zware dame schijnt daar niks van te begrijpen. DAT vind ik erg!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:25

Kaygee schreef:
Heb je het filmpje gezien?
Ongeacht aan wat daaraan vooraf gegaan is... Dit doe je niet. Dit is niet alleen naar haar toe maar in het algemeen fatshaming.

Ja, en ik vind het allemaal wel meevallen. Als ze zomaar zoiets plaatsen zijn ze vreselijk dom en kortzichtig. Tja, zulke mensen heb je. Deal with it, die ga je niet uitroeien.

Maar ik denk als ik naar de dame in kwestie kijk en luister dat ze haar behoorlijk zat waren. En dan kan ik nog wel begrijpen dat ze haar ook even flink onderuit willen halen.

Jammer dat het dan kwetsend is, maar dat is tegenwoordig echt alles.

Erger is dat dit om welzijn gaat en deze dame op een hele foute manier aandacht vraagt. En dat men hier het zich allemaal persoonlijk gaat aantrekken.

Je weet toch zelf ook hoe je eruit ziet?

Nee, dan ben ik maar een heel slecht mens, ik kan er echt niet wakker van liggen. En nee, mijn zoon zou zoiets nooit doen, is niet zo opgevoed en zelf zou je echt het bloed onder mijn nagels vandaan moeten halen dat ik zo ver zou gaan.
Maar ik ben wel menselijk en word kotsmisselijk van de tegenwoordige tijd en het gezeur om welk elk verkeerd woordje.

Misschien staan we dan ook wat sterker in onze schoenen, omdat wij dat godzij dank niet nog niet hadden, en moesten omgaan met wat er gebeurde.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:28

Ik vind het zó merkwaardig dat veel mensen zeggen "de ranch had op hun site moeten melden dat mensen met overgewicht niet op de paarden mogen rijden". Wat is er gebeurd met zelfreflectie? En waardoor je te zwaar bent, heeft er niks mee te maken. Ik kan ook bepaalde dingen niet, door lichamelijke redenen. Oké, dan is dat zo. Waarom móét tegenwoordig alles maakbaar zijn, waarom móét er in ieders individuele wensen en behoeften worden voorzien? Prima dat de ranch dit beleid hanteert.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:28

Popstra schreef:
Meeste durven niks te zeggen, bang dat ze iemand beledigen/verdrietig maken/teleurstellen.

Alleen waarom pas toen ze er al stond. Had een hoop reistijd en reiskosten kunnen besparen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:31

Kuggur schreef:
BeFunny schreef:
[

Ik weet dat er ook volwassen mannen op rijden. Maar ik doe het niet. Vind het zelf niet fijn en ook niet prettig voor de paardjes zo'n lang klungelig lijf erop. Sorry.

"Klungelig" _O-
Je haalt hier wat zaken door elkaar.

Ik vind dat als ik op een klein paard zit dat ik spontaan een klungelig lijf krijg ;) Ik haal niks door elkaar. Ik vind dat "ik" met mijn lengte en gewicht niet op een IJslander hoor. Dat jij of anderen er anders over denken daar kan ik weinig aan doen.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:34

chevax schreef:
Ik vind het zó merkwaardig dat veel mensen zeggen "de ranch had op hun site moeten melden dat mensen met overgewicht niet op de paarden mogen rijden". Wat is er gebeurd met zelfreflectie? En waardoor je te zwaar bent, heeft er niks mee te maken. Ik kan ook bepaalde dingen niet, door lichamelijke redenen. Oké, dan is dat zo. Waarom móét tegenwoordig alles maakbaar zijn, waarom móét er in ieders individuele wensen en behoeften worden voorzien? Prima dat de ranch dit beleid hanteert.

Precies wat ik wilde zeggen, ik kon alleen niet op de juiste woorden komen :)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:35

Loretta schreef:
Popstra schreef:

Alleen waarom pas toen ze er al stond. Had een hoop reistijd en reiskosten kunnen besparen.

Omdat ze zelf misschien ook kon bedenken dat met dat gewicht niet op een paard moet stappen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:37

Sommige mensen kunnen dat nou eenmaal niet bedenken ;)

Als bedrijf vind ik dat je daar op voorbereid hoort te zijn. Zeker als mensen van ver komen.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:38

@Loretta: Omdat ze zelf ook had kunnen zeggen "joh, ik ben aan de zwaardere kant, hebben jullie de juiste paarden?"
Zo zou ik het in ieder geval aangepakt hebben, mocht ik in haar situatie hebben gezeten.
Laatst bijgewerkt door Goudhaan1 op 17-06-22 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:39

BeFunny schreef:
[

Ik vind dat als ik op een klein paard zit dat ik spontaan een klungelig lijf krijg ;) Ik haal niks door elkaar. Ik vind dat "ik" met mijn lengte en gewicht niet op een IJslander hoor. Dat jij of anderen er anders over denken daar kan ik weinig aan doen.

Nu schrijf je dus wat anders. Dat jij de bijzondere handicap hebt dat je klungelig wordt als schofthoogte van het paard waar je op zit onder een bepaalde waarde daalt is wat anders als en ik quote "niet prettig voor de paardjes zo'n lang klungelig lijf erop".
De ruiters die ik ken verliezen de controle over hun lichaam niet op die wijze... :+

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:42

Suzanne F. schreef:
Eens. Je mag net zo zwaar zijn als je zelf wilt. Maar ga dan niet meer op een paard zitten.

Precies dat. Ik zag op instagram volgens mij paar keer een account van een meisje voorbij komen die zo dik was dat ze met haar billen over de achterkant van het zadel kwam. Je mag inderdaad zo dik worden als je zelf wil, maar er zijn wel grenzen voor een paard..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:45

Kuggur schreef:
BeFunny schreef:
[

Nu schrijf je dus wat anders. Dat jij de bijzondere handicap hebt dat je klungelig wordt als schofthoogte van het paard waar je op zit onder een bepaalde waarde daalt is wat anders als en ik quote "niet prettig voor de paardjes zo'n lang klungelig lijf erop".
De ruiters die ik ken verliezen de controle over hun lichaam niet op die wijze... :+

Nee jij verdraaid en blijft quoten.
"Ik vind" mijn standaard kan anders zijn dan anderen.

Ik vind dat lange stevige mensen daar niet op horen. Het ziet er niet uit en kan m.i niet goed zijn. Maar wie ben ik ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:54

Popstra schreef:

Dik zijn is niet altijd een keuze maar er mag best aandacht aan gegeven worden dat het niet ,,normaal,, is. En dat lijkt het voor velen wel te zijn nowadays...

Dan moet die ranch dat maar duidelijk in de voorwaarden zetten op het bookingformulier. Zou wat zijn als je kosten maakt er te komen (vliegticket en huurauto) en ze zeggen dan pas dat je met x-gewicht niet welkom bent?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:56

Bij diverse activiteiten die niets met paarden te maken hebben staat ook een maximumgewicht op de website vermeld,zoals bijv parasailen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:59

elnienjo schreef:
Popstra schreef:

Dan moet die ranch dat maar duidelijk in de voorwaarden zetten op het bookingformulier. Zou wat zijn als je kosten maakt er te komen (vliegticket en huurauto) en ze zeggen dan pas dat je met x-gewicht niet welkom bent?

Vind jij dat niemand zelf meer na hoeft te denken? Sorry, als je wéét dat je te zwaar bent, dan weet je ook dat je niet op een paard hoort. En dat heeft niks te maken met fat shaming: al wil iemand 250 kg wegen, be my guest. Daar heb ik niks mee te maken. Maar je moet er een paard ook niet mee opzadelen, om maar in de terminologie te blijven :-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:02

Jullie gaan er nu vanuit dat elke leek weet wat een paard kan dragen? Want zij kwam me niet over als een zeer ervaren persoon.

Denk als je zo iemand op straat vraagt wat kan een groot paard dragen dat daar best eens hoge getallen uitkomen.
Groot beest dus kan veel dragen.

Zet het gewoon op de site. Klaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:09

Op duderanches worden ook onervaren ruiters welkom geheten, dus dan is het wel zo handig als je vermeld tot welk gewicht dat kan. Bij andere vakantieactiviteiten staat ook tot max 90 kilo meestal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:19

chevax schreef:
Vind jij dat niemand zelf meer na hoeft te denken? Sorry, als je wéét dat je te zwaar bent, dan weet je ook dat je niet op een paard hoort. En dat heeft niks te maken met fat shaming: al wil iemand 250 kg wegen, be my guest. Daar heb ik niks mee te maken. Maar je moet er een paard ook niet mee opzadelen, om maar in de terminologie te blijven :-)

Als bedrijf heb je ook een verantwoordelijkheid. Mensen maken hoge kosten om ergens heen te reizen en vervolgens wordt de dienst niet geleverd. Wanneer dat niet terug te vinden is op de website of in de algemene voorwaarden dan heet dat een wanprestatie.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:29

Als iemand die zelf zwaar is, ja ik vind zeker dat je iemand mag weigeren om het gewicht. Zéker bij toeristische ritten waar de rijkunsten niet altijd geweldig zullen zijn en je dus niet een aangepast zadel hebt die goed is voor paard én ruiter. Het is moeilijk te accepteren als je er zin in hebt maar uiteindelijk "gebruiken" wij een dier, wat heel bijzonder is. Het dier heeft (helaas) geen stem dus het is aan de mens om verantwoording te nemen.

(Dat ieder pondje door het mondje gaat word ik daarintegen wél erg pissig van, dat is zeer zeker niet het geval bij mij en vast veel anderen die hier dagelijks mee worstelen)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:41

BeFunny schreef:
[ Maar wie ben ik ;)

Iemand met weinig verstand van of ervaring met ijslandse paarden.
(Of was dat rethorisch bedoeld?)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:42

Bij IJslandse paarden geldt toch nog steeds de 15-20% norm?