Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:26

En vergeet niet, als ze zo begaan met het klimaat zijn. Dan moet je vooral gaan bouwen. De grond warmt dan nog meer op. Groen laat juist de grond afkoelen en het water loopt beter weg. De hele stikstof gebeuren zijn een paar getallen op papier. Puur om grond vrij te krijgen om te bouwen. Kijk dit filmpje maar eens, waar zou de stikstof daadwerkelijk nu weg komen?
Bij de boeren of dat industrieterrein wat daar ligt?
.https://agrifans.nl/soms-is-het-beter-o ... se-vallei/

Elisa2

Re: Raf Steegmans: Gevolgen stikstofakkoord voor paardenliefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:36

Tja..dat gevoel krijg ik er dus ook bij...het klopt gewoon niet. Wat voor mij niet wegneemt dat hervorming in de landbouw wel degelijk noodzakelijk is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:57

Elisa2 schreef:
Tja..dat gevoel krijg ik er dus ook bij...het klopt gewoon niet. Wat voor mij niet wegneemt dat hervorming in de landbouw wel degelijk noodzakelijk is.

Hervorming in de landbouw is al heel lang noodzakelijk. Wij wonen in Friesland, rand Noord Oost Polder; die N.O. Polder staat in het seizoen vol met tulpen (en lelies) , prachtig gezicht al die kleuren maar de hoeveelheden bestrijdingsmiddelen die hier over heen gaan zijn niet te overzien. Tulpen zijn een drama op dat gebied maar lelies nog meer. Als je daar bij optelt dat ruim 90% van al die bollen voor de export is.........zijn daar heel wat mogelijkheden om voedsel te produceren maar minder geld te verdienen. En in dat laatste zit de crux!
Ook veel veeteelt hier; van biologische boeren, waarvan de koeien bijna jaarrond buiten lopen tot bedrijven waar de koeien nooit een grasspriet zien. Bij die laatste zie je ook alleen maar rare groengolfvelden waar gras van gewonnen wordt voor de koeien. Bij de weilanden van de 1e een variatie aan grassen maar ook bomen rondom de wei. Ja, de opbrengst per koe is bij de 1e minder maar de koeien leven veel langer ( er lopen koeien van 12+ rond, dat zal je bij de "reguliere" veeteelt niet tegenkomen).
Wat me ook vreselijk tegen de borst stuit is een stal hier vlakbij, van damwand, zonder ramen met aan 1 kant wat windgaas. Op een warme dag staan de deuren open en zie je de kalveren binnen staan, hutje mutje op elkaar. De rest van het jaar zitten de deuren potdicht.

Maar de consument zal dus meer moeten gaan betalen als de landbouw en veeteelt er anders uit moet zien. De biologische boer krijgt meer voor zijn melk en vlees maar dan heb je wel kwaliteit zonder bende van een dier wat heeft kunnen leven! Dan maar minder vlees op het bord ( melk etc. drinken wij sowieso niet) maar dat vlees is voedzamer, gezonder en helpt niet meer aan dierenleed. Vlees uit het buitenland komt er hier sowieso niet in en groenten komen ook alleen uit eigen tuin of bij een biologische boer vandaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:06

Ik vind het niet erg meer te betalen voor goede producten. Maar dan wil ik wel de garantie dat de zuivel en het vlees in Nederland onder goede omstandigheden (zoals bij de biologische boeren die jij noemt) geproduceerd is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:09

_San87_ schreef:
Ik vind het niet erg meer te betalen voor goede producten. Maar dan wil ik wel de garantie dat de zuivel en het vlees in Nederland onder goede omstandigheden (zoals bij de biologische boeren die jij noemt) geproduceerd is.

Ben ik helemaal met je eens. Maar er zijn ook zat mensen die er anders over denken en liever een goed stuk "slecht" product eten dan een klein stukje goed ( en veel beter qua smaak). Teveel mensen gaan nog voor kwantiteit i.p.v. kwaliteit. Dat laatste is overigens ook terug te zien in de toenemende zwaarlijvigheid in Nederland.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:29

De grootste ellende voor het milieu/klimaat is verstedelijking.
Laat dat nu een van de weinige 'klimaatzaken' zijn waar wel fatsoenlijk onderzoek naar is gedaan..de rest zijn modellen die al tig keer onderuit zijn gehaald, maar toch gewoon gebruikt blijven worden door officiele instanties.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:43

En het merkwaardige is dus dat ze nu juist weer meer willen gaan bouwen en verstedelijken............of zoals Rutte zei; "dan bouwen we toch in weilanden"!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:57

Zo merkwaardig is dat niet, als er mensen worden geboren, hebben ze ook huisvesting nodig,
We willen blijkbaar dat anderen, grote bedrijven, worden aangepakt, prima. Maar ook dat gaan wij natuurlijk met elkaar betalen. Er zijn geen anderen, er is alleen wij mensen. Sommige mensen zijn boer, anderen leraar of buschauffeur. En allemaal zullen we ons gedrag moeten veranderen. De boer opeens op een voetstuk zetten klopt ook niet natuurlijk. Als er fouten zijn gemaakt, zullen ze moeten bloeden. Ook destijds waren er boeren die het anders aanpakten en niet alleen aan schaalvergroting deden. Ja, goedkoop vedsel produceren was destijds de boodschap. Dat hebben boeren gedaan en met grote welzijnsproblemen voor miljarden dieren als gevolg. Met een kaalslag in het leven op de akkers en weiden door de manier van bemesting en het oogsten. Monocultures zonder bodemleven, insecten en dus zonder vogels. Zonder leven. Ja wel zeker zijn dieren elders er nog beroerder aan toe. Mag dat een argument zijn?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:03

Maar misschien moeten we dan eens stoppen met mensen importeren en ook eens nadenken over nieuw leven wat we op de ,intussen overvolle, vervuilde en bijna onleefbare wereld zetten! Ik moet er toch niet aandenken dat ik een kind op deze wereld had geschopt.
De huizen zijn verkeerd verdeeld, er is nog steeds leegstand en het stikt van de huisjesmelkers die alleen maar dik willen verdienen i.p.v. dat er woningen komen voor mensen met minder geld.

Zeker hebben de boeren een kaalslag geplaagd; onder druk van de toenemende, hongerige, bevolking die zo goedkoop mogelijk hun buik vol willen eten.

We zitten dus in een vicieuze cirkel die heel moeilijk te doorbreken valt! Mensen moeten eten en mensen moeten wonen maar willen geen centje luxe opgeven; dat werkt dus niet. Met de plannen van de globalisten gaat dat misschien wel lukken maar ik heb zo een gevoel dat niemand dat wil; ik niet in elk geval!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:14

Zolang mensen de geschiedenis niet kennen blijven ze fouten maken.
Het idee achter de manier van boeren was ontstaan na de tweede wereldoorlog en was heel simpel: nooit meer honger!

Dat monoculturen niet gezond zijn snapt hopelijk iedereen, maar veel keuze hadden de boeren niet. Als je niet meeging in de schaalvergroting kreeg je de financiering bij de bank niet rond. En de overheid kwam ook steeds met nieuwe eisen waar men aan moet voldoen..tuurlijk klinkt pionieren super mooi, maar je kinderen eten kunnen geven is nog veel mooier.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:15

Wellicht een geboorte beperking in veel overbevolkte landen ook geen slecht idee is!?

Echter onuitvoerbaar....
Vind gezinnen met 3+ kinderen bijna asociaal in de tijd die we leven

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:21

Popstra schreef:
Wellicht een geboorte beperking in veel overbevolkte landen ook geen slecht idee is!?

Echter onuitvoerbaar....
Vind gezinnen met 3+ kinderen bijna asociaal in de tijd die we leven

Ik snap niet waarom dit zulke hogere wiskunde is voor veel mensen.

Net zoals in Nederland hebben alle rijke westerse landen te maken met 'leegloop'
Neem China, wat rond 2070 nog maar de helft van het aantal inwoners zal hebben dan dat het nu heeft.
En NL zelf natuurlijk, 2 mensen die samen gemiddels 1.8 kind maken..juist!

In landen waar men geen welvaart kent zijn kinderen misschien met (veel) meer, maar zij kennen geen grote ecologische voetafdruk, hebben een lage gemiddelde leeftijd, en veel kinderen halen de volwassen leeftijd niet eens..en dan wil jij ze ook nog beperken in hun rechten omdat jij als rijke blanke die mede verantwoordelijk is voor al de ellende het gaat oplossen?

Belachelijk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:26

Laten we om te beginnen verder gaan met iedereen die dat kan zoveel mogelijk thuis te laten werken. Kunnen we al die leegstaande kantoorpanden in het centrum van de stad verbouwen tot appartementen voor starters want geld uitgeven moeten we toch. Hebben we ook niet nog meer asfalt nodig. Houden we nog wat buitenruimte over (natuur zou ik het niet willen noemen). Houden we het grootste deel van de stikstofproblemen ook gewoon in de stad, kunnen onze boeren nog een beetje blijven boeren.
In het belang van het grotere geheel zou het inderdaad wel goed zijn om de stikstofuitstoot wat te beperken door met minder mensen te zijn, maar dat is wereldwijd nogal een dingetje ...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:33

Ja had ook gehoopt dat thuiswerken na corona meer zou blijven.
Maar helaas.
En zelfs met deze brandstof prijzen is het niet te merken aan het aantal files bijvoorbeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:43

DuoPenotti schreef:
Maar helaas.
En zelfs met deze brandstof prijzen is het niet te merken aan het aantal files bijvoorbeeld.

Is dat niet ook een kwestie van wel willen maar niet mogen en/of kunnen?

Neem Elon Musk bijvoorbeeld, die wil blijkbaar per se dat zijn personeel naar kantoor komt. Ik kan me voorstellen dat meer werkgevers er zo over denken.

Ik wil over een poos wel een dag thuis gaan werken, wanneer ik helemaal goed ingewerkt ben in mijn nieuwe functie. Maar volledig thuis werken gaat niet omdat bepaalde handelingen fysieke aanwezigheid in het warehouse vereisen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:58

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar helaas.

Neem Elon Musk bijvoorbeeld, die wil blijkbaar per se dat zijn personeel naar kantoor komt. Ik kan me voorstellen dat meer werkgevers er zo over denken.

Ik wil over een poos wel een dag thuis gaan werken, wanneer ik helemaal goed ingewerkt ben in mijn nieuwe functie. Maar volledig thuis werken gaat niet omdat bepaalde handelingen fysieke aanwezigheid in het warehouse vereisen.

Wij gaan vanaf juli ook weer naar kantoor, met 25 procent thuiswerken.
Niet omdat de baas dat zo graag wil, maar centenkwestie.

Wij zijn een internationaal bedrijf met o.a. duitse en belgische medewerkers.
Het is redelijk kostbaar (en dat is nog mild uitgedrukt) om grenswerkers thuis te laten werken, meer als een x procent, dan worden die in DE en BE heel zwaar belast, is een redelijk complex thema.
Zolang er in DE een duidelijk thuiswerkadvies was geen probleem, maar vanaf 1 juli ziet dat er helaas anders uit.
De "buitenlandse" collega's zouden er bij meer thuiswerken honderden euro's per maand netto op achteruit gaan, dat wil je ook niet voor mensen.

Het management en HR is nog steeds bezig om te zoeken naar een evt.oplossing hiervoor die niet een heel grote bak geld per maand kost, maar simpel is dat allemaal niet.
https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-public ... _2021.html

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:14

Nog zoiets vreemds: tekorten aan werknemers?? Gewoon minder werk willen doen. We werken om te kunnen leven, niet andersom Dat is althans evolutionair gezien onze bestemming. Omdat je kunt uitbreiden, hoef je dat nog niet te doen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:25

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar helaas.

Ik zeg ook nergens dat het aan de werknemers ligt.
Ik zeg dat ik had gehoopt dat het meer zou blijven...

Ook over volledig thuiswerken heb ik niets geschreven, heb namelijk zelf nog nooit een een baan gehad die ook maar 1 uur vanuit huis kon.

Ik schreef dus precies wat ik bedoelde :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:54

Allemaal interessante bijdragen, ik snap ook niet waarom thuiswerken niet veel meer de norm mag worden. Merk ook wel dat sommige (vooral wat oudere) mensen vastgeroest zitten in de "oude" manier van werken.

Tja, van mij mag er ook een geboortebeperking komen..ik denk dan heel simpel, als je een goede toekomst wil voor je kind dat krijg je kinderen met mate. Kwaliteit ipv kwantiteit zeg maar. Wat heb je er aan om veel kinderen op de wereld te zetten als je weet dat ze een vreselijk leven krijgen? is dat niet gewoon een vorm van egoisme? Maar goed..ik snap dat dit gevoelig ligt.

Op alle gebieden is verandering nodig denk ik...

Ik eet zelf alleen vlees van dieren die een goed leven hebben gehad, buiten, antibiotica en e-nummer vrij..maar dat is aardig aan de prijs. Vind ik ook niet erg..eet liever minder maar goed dan andersom. Maar ken ook een aantal mensen die behoorlijk vlees verslaafd zijn en die voor kwantiteit ipv kwaliteit gaan want anders kunnen ze de enorme hoeveelheden die ze veroberen niet betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:02

Sansevieria schreef:
_San87_ schreef:

Wij gaan vanaf juli ook weer naar kantoor, met 25 procent thuiswerken.
Niet omdat de baas dat zo graag wil, maar centenkwestie.

Wij zijn een internationaal bedrijf met o.a. duitse en belgische medewerkers.
Het is redelijk kostbaar (en dat is nog mild uitgedrukt) om grenswerkers thuis te laten werken, meer als een x procent, dan worden die in DE en BE heel zwaar belast, is een redelijk complex thema.
Zolang er in DE een duidelijk thuiswerkadvies was geen probleem, maar vanaf 1 juli ziet dat er helaas anders uit.
De "buitenlandse" collega's zouden er bij meer thuiswerken honderden euro's per maand netto op achteruit gaan, dat wil je ook niet voor mensen.

Het management en HR is nog steeds bezig om te zoeken naar een evt.oplossing hiervoor die niet een heel grote bak geld per maand kost, maar simpel is dat allemaal niet.
https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-public ... _2021.html

Joh, nooit geweten dat dat daar zoveel kost :oo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:03

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Ik zeg ook nergens dat het aan de werknemers ligt.
Ik zeg dat ik had gehoopt dat het meer zou blijven...

Ook over volledig thuiswerken heb ik niets geschreven, heb namelijk zelf nog nooit een een baan gehad die ook maar 1 uur vanuit huis kon.

Ik schreef dus precies wat ik bedoelde :)

Ik probeer alleen maar uit te leggen waarom ik denk dat veel mensen weer gewoon naar kantoor gaan. Sorry hoor.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:53

Thuiswerken is niet de bedoeling; dat zou nl. betekenen dat er minder auto's verkocht zouden worden, minder brandstof ( dus ook elektra wat ook grotendeels door kolen of gas wordt verkregen) verkocht wordt. Minder auto's/ minder brandstof is slecht voor de inkomsten van de multinationals en dan is de cirkel weer rond; het gaat niet om milieu/ klimaat/ gezondheid maar het gaat om geld, de rijken van de wereld zijn de afgelopen 2,5 jaar 70%!!! rijker geworden.........en dat willen ze graag zo houden of liever nog meer. Want geld is macht.
Als men het thuiswerken echt zou willen stimuleren zou er subsidie voor komen en zouden werkgevers er mogelijk meer mee doen want dan zou het ze, weer dat verdraaide, geld opleveren i.p.v. dat het ze nu mogelijk geld kost en ze het gevoel hebben geen controle te hebben op wat de werknemers doen. Ik roep al lang dat thuiswerken, zeker met digitalisering, de norm moet worden. I.p.v. mensen dagelijks in hun lease bakken naar en van hun werk te laten rijden. Zou niet alleen veel verkeer maar ook veel tijd schelen. Als er dan "loon naar werken" bijkomt dan wordt er echt wel afgeleverd en zal iemand die langzaam werkt langer bezig zijn dan iemand die snel werkt. Het in uren aanwezigheid uitbetalen zegt nl. bar weinig over de productiviteit van een werknemer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:13

Mee eens, ik ben ook vele male productiever met thuiswerken en minder afleiding. En dat is precies wat ik ook denk en steeds roep, het gaat alleen maar om geld. Helemaal niet om het klimaat oid.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:16

Ik ben ook voor thuiswerken. Maar denk dat de tijd er nog niet rijp voor is om het van overheidswege verplicht te stellen. Ik werk sowieso al vanuit huis, iedereen in ons bedrijf doet dat zo veel mogelijk. Al vóór corona.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:23

Elisa2 onder het mom van een bepaald tekort of milieu, is het makkelijker om het door te drukken. Vertel de mensen dat de boeren onze planeet vervuilen en de boosdoeners zijn, dan gaat de rest uiteraard akkoord met maatregelen die dit tegen gaan. Ben benieuwd hoeveel elektrische auto's nu worden besteld.