maar dat zie je dus echt heel vaak en dus vinden die ruiters dat dressuur niet meer nodig is...... saai in een bak rondjes lopen......
Oh, als het toch eens zo simpel was.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Bosal is samen met de hackamore de scherpste bitloze optoming en zeker veel scherper dan een trens bit
Elisa2 schreef:Bij mijn weten is het ook belangrijk om in het parcour de galopsprongen te meten, tijdswinst is te behalen met een galopsprong minder bijvoorbeeld tussen de hindernissen. Maar daarvoor is het wel nodig dat de ruiter controle heeft over het aantal galopsprongen wat er te maken is. Ik heb wel het ea aan springpaarden gereden (niet in parcour) en wat ik daarvan geleerd heb in ieder geval is dat ze allemaal verschillend zijn. De ene kan het beste meer "vrij" gelaten worden en die regelt het zelf en schat de afstanden zelf in. De ander heeft wat meer sturing nodig, of wordt te gretig en slordig, weer een ander is uber voorzichtig en moet geen fout maken want wordt anders bang. De ene moet iets meer voor een sprong worden gezet omdat die anders de neiging heeft om te dicht op de sprong te komen etc.
Maar dit zijn wel allemaal zaken die te trainen zijn met basis dressuurwerk thuis, ik vraag me dan af of er thuis andere bitten in hangen? heb weleens op een springstal gewerkt maar daar werd alles met slof en martingaal gereden. Wel op trens...zij vond zichzelf super dressuur rijden, beter dan alle dressuurruiters omdat een paard een wisselserie om de pas kon (met kont omhoog en slof en martingaal maar dat vergat ze even) dus tja..niet zo'n goed referentiekader. Fysio moest ook om de twee weken komen.
Elisa2 schreef:Ja mee eens hoor, ik ken gelukkig ook fijnere springruiters die wel hun basiswerk voor elkaar hebben.
Tja Elcid, met zoveel negativiteit over een trensbit waar ik het overigens absoluut niet mee eens ben. Ga ik deze discussie ook niet meer voeren. In Peru leren ze jonge paarden eerst op een bit lopen, dan pas op een bosal. Dat zegt mij genoeg. (bosal is voor verfijning)
ElCid schreef:Maar de echte hackamore ( dus wat hier bosal genoemd wordt) is dat zeer zeker niet en de vergelijking met een trensbit raakt kant nog wal aangezien een trensbit een ontzetten scherp bit kan zijn ( en tongen en lagen kan beschadigen) door de notenkrakerwerking, de enorme druk op de lagen, de voortdurende ruis ( omdat het ding altijd beweegt in de mond) waardoor hulpen slecht doorkomen. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat er überhaupt paarden zijn die "fijn" lopen op een dubbel of enkel gebroken bit.
Avalanche schreef:Maar het idee dat een gebroken trens zacht zou zijn, begrijp ik niet goed. Ik zie andere dingen bij de paarden die ik rij, en allemaal reageren ze veel beter op een ongebroken mondstuk.
sanne83 schreef:In theorie zou je met constante zeer hoge druk misschien een zenuw kunnen afknellen en beschadigen, waardoor je zenuwbeschadiging of prikkeling krijgt door afknijpen? Maar dat moet je echt heel hard en constant eraan hangen. De kans is dan groter dat het een doof gevoel geeft, zoals dat je te lang op je hand ligt.
sanne83 schreef:Begrijp met niet verkeerd, ik ben het uiteraard volledig met je eens wat betreft dat de druk zo laag mogelijk moet zijnIk denk alleen niet dat dat komt omdat je met die kracht een zenuwbaan (niet een zenuwuiteinde!) kan beschadigen. Het doet gewoon heel erg pijn aan je huid of slijmvlies. Dat geldt ook voor die harde knoopjes, die doen gewoon pijn omdat het harde knoopjes zijn op een neusbot, niet omdat dat op een zenuw drukt.
ElCid schreef:sanne83 schreef:Begrijp met niet verkeerd, ik ben het uiteraard volledig met je eens wat betreft dat de druk zo laag mogelijk moet zijnIk denk alleen niet dat dat komt omdat je met die kracht een zenuwbaan (niet een zenuwuiteinde!) kan beschadigen. Het doet gewoon heel erg pijn aan je huid of slijmvlies. Dat geldt ook voor die harde knoopjes, die doen gewoon pijn omdat het harde knoopjes zijn op een neusbot, niet omdat dat op een zenuw drukt.
Dan hebben we het inderdaad over hetzelfde. Om een zenuw te beschadigen is wel wat meer nodig ( al wil ik niet weten wat er in sommige paardenmonden en op paardenneuzen wordt aangericht door de ruk en pluk generatie......
sanne83 schreef:Ik zal het je nog mooier vertellen: ik zat van de week een Hoefslag te lezen bij een kennis en daarin stond een hengstenadvertentie waarin één van de hengsten ook met zo'n achterlijk strak aangesnoerde neusriem liep. Blijkbaar is het al zo ingeburgerd dat hengstenhouders (en redacteuren) dit soort dierenleed gewoon zonder blikken of blozen durven te publiceren als reclame.Nee, dat wil ik eigenlijk ook niet weten.
Je ziet wel eens paarden waarbij de aansnoerneusriem zo strak is, dat je de vaten heel duidelijk zichtbaar zijn in het gezicht.
Maar ik kan me niet eens voorstellen hoe strak je dat ding dan moet trekken![]()
Verder zou ik inderdaad vooral goed kijken naar gevoeligheid en pijn aan huid en slijmvlies. Voordat je botten of zenuwen beschadigt, moet je echt wel heel veel ongemak negeren.
Elisa2 schreef:Niet een gebroken trens, een dubbelgebroken trens die gewoon goed past..niet te dik, niet te dun. Dat zijn gewoon prima bitjes. Met anatomisch gevormd middenstuk.
Elisa2 schreef:Stal die ik ken maakt de paarden allemaal zadelmak met een bitloos hoofstel, niet omdat het makkelijker te begrijpen is voor het paard maar omdat er druk op gevoelige zenuwuiteinden komt waardoor ieder paard schaapmak is/ wordt. (eigen woorden van de eigenaar) Ook de wat moeilijkere gevallen..
Elisa2 schreef:Dus dat een bit onvriendelijker is dan bitloos..
Mkango schreef:Dan sla je je informatie wel erg selectief op als je de opvattingen van 1 stal voor waar aanneemt, terwijl je de opvattingen van diverse anderen in de wind slaat. Iedere optoming kan in de verkeerde handen een martelwerktuig worden, maar je gaat mij niet vertellen dat een metalen staaf op tandvlees inherent vriendelijker is dan wat leren bandjes om het hoofd.
Citaat:Echt super zacht. Niet verfijnd genoeg om mee verder te werken, maar prima om mee te beginnen.
Citaat:Eh ja, no offence maar ik neem een prof serieuzer dan een amateur.
ElCid schreef:Maar een goede bosal is zeker wel geschikt voor verfijning/ om een paard zijn leven lang op te rijden en zeker niet alleen om een paard mee te beleren.
De two rein ( bosalito en bit) ;
Elisa2 schreef:Ook omdat het vaak om een ander kaliber paard gaat..
Elisa2 schreef:En daarmee kun je dus ook niet beweren dat bitloos vriendelijker is
Elisa2 schreef:Even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen bitloos maar ik ben ook niet tegen het bit