NikkiDeKerf schreef:Elisa2 schreef:Wat mij persoonlijk stoort is dat er alleen naar buiten komt wat er allemaal niet goed gaat. En dat is prima, want verbeteringen zijn nodig. Maar de 8 vd 10 waar het wel goed gaat daar hoor je nooit wat over.
Ik snap niet zo goed hoe je bovenstaande bedoelt. Er komen toch regelmatig nieuwsberichten en beelden naar buiten over wie waar welke wedstrijd gewonnen heeft in de paardensport? Het lijkt me daarmee dat de paardensport helemaal niet eenzijdig belicht wordt.
Ik vind het altijd een beetje een moeilijk argument, maar misschien interpreteer ik het totaal verkeerd. Zoals ik het zie, is het naar buiten brengen van non-misstanden gewoon ook non-info. Wat moet je namelijk laten horen over 'dat het goed gaat'? Het zou toch een beetje een overload aan informatie worden als we bij wijs van spreke elke niet-oorlog, elke niet-mishandeling en elke niet-overtreding in het nieuws zouden moeten terug lezen.
Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat dingen goed gaan en (even het op deze situatie betrekkende) dieren NIET mishandeld worden. We hoeven toch geen lintje te geven aan iedereen die zijn paard geen onnodige klappen verkoopt?
Ja gewonnen, maar dan gaan mensen weer denken dat paarden alleen gebruikt worden voor het ego en het geld (wat in vele gevallen ook zo is helaas).
Ik bedoel eigenlijk meer fijne filmpjes over training en samenwerking met uitleg waarom er zo gedaan wordt en hoe een paard "denkt" en hoe je daar mee om kunt gaan. Waarbij je ook kan zien dat het paard het leuk vind om te werken en het ook op een goede en leuke manier voor het paard kan.
Niet dat deze mensen lintjes behoeven te krijgen maar als dit soort filmpjes ook viral zouden gaan ipv alleen de misstanden dan geeft dat een beter beeld van het geheel zeg maar.
En natuurlijk ben ik het met jullie eens dat je dan een overload kan krijgen en vooral alles wat niet goed gaat en de ecxessen (terecht) naar boven komen. Maar als je het vergelijkt met automobilisten dan weten de meeste mensen wel dat ongelukken kunnen gebeuren maar niet de realiteit is omdat ze zelf auto rijden. Maar mensen die niks met paarden hebben, die weten niet wat de realiteit is..dus als die alleen maar negatieve beelden zien dan wordt alles wat met paarden gedaan wordt in hun ogen negatief. Dat vind ik zo jammer.
En paardenmensen onderling kunnen daar ook wat van door alles wat niet in hun straatje past af te zeiken ipv te denken. Is het goed voor het paard? is het vriendelijk? dan is het oke..ook al is het een andere manier dan je zelf gebruikt.
Maar goed, neem idd niet weg dat ieder paard die mishandelt wordt er een teveel is en aangepakt moet worden. En daar zijn dit soort filmpjes hopelijk wel goed voor, om een bewustwording de andere kant op te creeren zodat er meer vanuit het paard gedacht gaat worden want ten goede komt voor het paard.