Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:08

NikkiDeKerf schreef:
Elisa2 schreef:
Wat mij persoonlijk stoort is dat er alleen naar buiten komt wat er allemaal niet goed gaat. En dat is prima, want verbeteringen zijn nodig. Maar de 8 vd 10 waar het wel goed gaat daar hoor je nooit wat over.

Ik snap niet zo goed hoe je bovenstaande bedoelt. Er komen toch regelmatig nieuwsberichten en beelden naar buiten over wie waar welke wedstrijd gewonnen heeft in de paardensport? Het lijkt me daarmee dat de paardensport helemaal niet eenzijdig belicht wordt.

Ik vind het altijd een beetje een moeilijk argument, maar misschien interpreteer ik het totaal verkeerd. Zoals ik het zie, is het naar buiten brengen van non-misstanden gewoon ook non-info. Wat moet je namelijk laten horen over 'dat het goed gaat'? Het zou toch een beetje een overload aan informatie worden als we bij wijs van spreke elke niet-oorlog, elke niet-mishandeling en elke niet-overtreding in het nieuws zouden moeten terug lezen.

Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat dingen goed gaan en (even het op deze situatie betrekkende) dieren NIET mishandeld worden. We hoeven toch geen lintje te geven aan iedereen die zijn paard geen onnodige klappen verkoopt?

Ja gewonnen, maar dan gaan mensen weer denken dat paarden alleen gebruikt worden voor het ego en het geld (wat in vele gevallen ook zo is helaas).

Ik bedoel eigenlijk meer fijne filmpjes over training en samenwerking met uitleg waarom er zo gedaan wordt en hoe een paard "denkt" en hoe je daar mee om kunt gaan. Waarbij je ook kan zien dat het paard het leuk vind om te werken en het ook op een goede en leuke manier voor het paard kan.

Niet dat deze mensen lintjes behoeven te krijgen maar als dit soort filmpjes ook viral zouden gaan ipv alleen de misstanden dan geeft dat een beter beeld van het geheel zeg maar.

En natuurlijk ben ik het met jullie eens dat je dan een overload kan krijgen en vooral alles wat niet goed gaat en de ecxessen (terecht) naar boven komen. Maar als je het vergelijkt met automobilisten dan weten de meeste mensen wel dat ongelukken kunnen gebeuren maar niet de realiteit is omdat ze zelf auto rijden. Maar mensen die niks met paarden hebben, die weten niet wat de realiteit is..dus als die alleen maar negatieve beelden zien dan wordt alles wat met paarden gedaan wordt in hun ogen negatief. Dat vind ik zo jammer.

En paardenmensen onderling kunnen daar ook wat van door alles wat niet in hun straatje past af te zeiken ipv te denken. Is het goed voor het paard? is het vriendelijk? dan is het oke..ook al is het een andere manier dan je zelf gebruikt.

Maar goed, neem idd niet weg dat ieder paard die mishandelt wordt er een teveel is en aangepakt moet worden. En daar zijn dit soort filmpjes hopelijk wel goed voor, om een bewustwording de andere kant op te creeren zodat er meer vanuit het paard gedacht gaat worden want ten goede komt voor het paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:21

Mijn ervaring is, en dat is zowel western als engels :"ja maar hij/zij wint wel" en daar wordt dan eigenlijk een beetje alles mee gezegd. Mensen die niet winnen, tellen sowieso niet mee.
Laatst nog een 'gesprek' met een trainer waar ik ong 30 jaar geleden reed, een 'meester' op zijn gebied toentertijd... dat ik al heel lang geen wedstrijden meer rij want ik vind het niet leuk en het voegt niks toe, en voor de paarden is het vaak al helemaal niet leuk... hij liep halverwege het gesprek gewoon weg :')

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:49

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:56

Sizzle schreef:
In feite moeten we ons dan ook al afvragen in hoeverre het eerlijk is om paarden op een lijntje (springen) te beoordelen. Zelfs al blijft men er (voor de ogen van het publiek in iedergeval) met de zweep vanaf heeft het paard eigenlijk geen schijn van kans om een andere mening te hebben al vind hij het nog zo eng.

Jawel joh. Ze kunnen echt prima binnen een galopsprong stil staan. Als ze dat willen.
Dat heb ik ze echt al wel zien doen.
Ik zag het mijn nieuwe merrie afgelopen week nog doen. Toen ze achterna gezeten werd door mijn idioot van een ruin. Ze sprong over de ene omheining heen. Maar die van 2 galopspringen later besloot ze maar niet meer te pakken en stil te gaan staan. En geloof me, de motivatie was 10x groter dan bij een zweep (mijn fout, lomp varken van een ruin)

Citaat:
Maar dat is toch ook idioot, als je erover nadenkt? Want het hele issue hier is gewoon dat het paard geen nee mag zeggen. Want als paard nee zegt, om wat voor reden dan ook, gaan mensen erop slaan op een manier waarop, als je het bij welk ander dier ook zou doen, het onmiddellijk als mishandeling wordt aangemerkt, maar hier moet het ook nog verdedigd worden?

Een paard is daarbij ook nog veel gevoeliger dan een mens, de huid is dunner en er lopen meer zenuwen onder de huid. Als het geen pijn zou doen, zou het niet effectief zijn.

Ik vind dat een paard alle recht heeft om nee te zeggen, en als mijn paard nee zegt, heb ik of de verkeerde vraag gesteld, of de vraag op de verkeerde manier gesteld. Hoe dan ook, nee is nee, en dat mag. Je moet je denk ik afvragen waar wij mensen denken het recht vandaan te halen een dier met geweld te dwingen iets te doen wat dat dier duidelijk eng vindt, zonder het minder eng te maken. Hoe oneerlijk is dat?

Ook hier zie ik wel iets meer nuance. Maar ik snap dat dit je nu met je huidige paard even heel hoog zit.
Ik heb er hier 1 waar een grens echt een grens is. Anders is het inderdaad echt gewoon zielig. Vrij snel zelfs.
Maar ook 1 waar je echt rustig even tegen kunt vloeken en zeggen 'schiet op'. Die kun je best even over een grens heen drukken. Maar dat is gewoon echt een compleet ander beest. Die bewaakt zijn eigen grenzen namelijk iets te goed :+ Zo'n rots in de branding type. En die ziet er na een aanmoediging echt de lol wel van in. (en ja, dat kan ik na 23 jaar eigenaar zijn wel met de hand op mijn hart zeggen, blije, actieve gekke opa)
Dan ben ik het wél met je eens dat mensen veel vaker mogen nadenken over waarom ze een nee krijgen en het bij zichzelf moeten zoeken. Maar ik ga echt niet iedere nee accepteren van elk paard. dat schat ik liever per situatie in.

Een beetje als dat me too verhaal. De ene vrouw kan er mee lachen als je tegen haar zegt lekker kontje en de ander voelt zich daar door aangetast. De kunst is om in te schatten waar het een bijdrage kan leveren en waar niet. Maar het is overduidelijk dat dat niet altijd even makkelijk is. En dat soms 'doe maar niet' de beste weg is om te bewandelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:31

Dank voor je nuance. En die zie ik ook wel hoor. Wij hebben hier een merrie die af en toe nee zegt als ze terug naar binnen moet, en dan even wat uitleg nodig heeft. De merrie is 3 en wat puberaal, en is in een fase waarin ze nogal grenzen test :)

Mijn eigen meisje is idd een ander verhaal, en als zij nee zegt accepteer ik dat zonder meer. Dan zoek ik naar een andere manier om de vraag te stellen, of een andere vraag te stellen.
Fijne post ook Pol, thanks <3

Punt is ook een beetje dat ik een issue heb met de instelling dat een paard geen nee mag zeggen. Van mij mogen ze dat. En het is niet dat je altijd hetzelfde met die nee omgaat, he. Maar geweld als standaard reactie op nee is onacceptabel imo.

Elisa2

Re: Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:10

Mee eens met die nuance..sommige paarden hebben soms een duwtje of zetje nodig anders komt er niks in beweging. Het ligt zo erg aan het type paard en karakter..en daar bedoel ik natuurlijk niet slaan mee. Maar bij sommigen moet je het wel echt menen wat je zegt en ze overtuigen dat het toch echt moet.

Het zijn net mensen waarbij de een van werken houdt en altijd 200% geeft en de ander altijd op 50% de kantjes er af probeert te lopen.

Ik vind ook geweld op de reactie nee geen oplossing inderdaad.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:17

Vaak bij paarden die wat lui zijn, werkt positieve bekrachtiging heel goed :j veel beter dan slaan iig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:20

Mee eens, vaak verandert zo'n paard enorm als ze iets mogen doen wat ze echt leuk vinden en/ of als je er een spelletje van maakt. Sommige paarden zijn ook gewoon niet geschikt voor het doel waar ze voor aangekocht zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:44

Precies dat. En ik denk dat je er goed aan doet dat te accepteren :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:54

jawel, maar :o (god wat ben ik irritant)
Ik had er dus 1 die eventing echt rete cool vond. En hard galopperen door het bos ook. Maar die moest om hem gezond te houden toch echt een de nodige metertjes dressuur maken. Vond ie STOM. En in de zomer kon ik hem dan wel 'neppen' door dressuur in het bos te doen. Maar in de winter moest hij toch echt gewoon thuis aan de bak, in de bak, voor zijn eigen conditie, lenigheid en soeplesse. Zodat hij dan in maart weer los kon gaan in de cross. d=Dat was altijd een aardige puzzel om daar genoeg afwisseling in te houden.
De zielepiet

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:33

Klinkt als een lekker ding :D
Enerzijds aan jou dan de uitdaging om ze toch te motiveren op een positieve manier, anderzijds kan je ze ook niet uitleggen dat het een nodig is voor het ander. Lastige situaties idd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:00

Nouja dat houdt je toch, enige wat je kan doen is dan denk ik de dressuur in de bak zo leuk mogelijk maken met ook gewoon af en toe lekker een rondje hard galloperen tussendoor. Afwisseling met cavaletti's, longe etc. Niet te lang en stoppen als het goed gaat, dressuur kun je ook "leuker" maken voor een paard denk ik als er niet eindeloos herhaling gevraagd wordt. Maar zo te lezen deed je dat al. :-D

Het is ook niet zo dat ze nooit meer wat hoeven doen wat ze minder leuk vinden, zo werkt de wereld niet. Bij ons mensen ook niet..maar als je alleen maar bezig bent bijv. met een hele flegmatieke aan de gang te krijgen omdat het een "dressuurpaard" moet worden oid dan is het denk ik beter om te accepteren dat het geen dressuurpaard is in het hoofd ondanks alle eventuele lichamelijke potentieel en zo een een ander doel te geven.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:28

RBR schreef:
Ik ben echt niet tegen correct zweepgebruik, maar wat we in dit filmpje zien kan écht niet. Ongeacht de context.

De paardenwereld moet echt af van de overtuiging dat het geoorloofd is om dieren een pijnprikkel toe te dienen (of de dreiging daarvan) in training en omgang. Dat is het namelijk NIET! Nooit niet en in geen enkele mate.

Werken met pijnprikkels of de dreiging daarvan is voor mij een uiting van onkunde (je kan het niet anders oplossen), onwil (je wil niet de tijd nemen om het anders op te lossen) of onmacht (je weet gewoon geen andere oplossing en dat frustreert en dat komt tot uiting).

Cer schreef:
Want hoe lief we het ook allemaal bedoelen, er zijn denk maar heel weinig mensen die echt goed met postieve bekrachtiging kunnen werken en die een paard zonder touwtje mee kunnen laten lopen. In principe zegt een paard met een bok(je) bij zadelmak maken al 'nee'..
En van sommige dingen die ik lees qua geruststellen ...brrr.. ik heb teveel paarden gezien die ongelukkige hoopjes ellende werden door geen sturing en onbegrip, met de beste bedoelingen om ze te begrijpen en te pamperen.. :J

Inderdaad, die zijn er weinig en de enige les die we daar uit kunnen halen is dat onze skills dus te kort schieten. Dwang is niet een oplossing in belang van het dier, dat is eigen belang (hij moet nu luisteren).
En bokken bij zadelmak maken is inderdaad een uiting die je niet zou moeten willen zien. Dan is het proces voor het paard waarschijnlijk te snel gegaan.
En inderdaad paarden trainen zonder sturing en zonder consequent te zijn en als je de signalen niet goed kunt lezen/begrijpen (wederom een reminder om aan je eigen skills te werken) leidt meestal ook niet tot een blij, emotioneel stabiel paard, maar nog steeds geen valide 'reden' om dan maar met pijnprikkels te gaan werken.

Elisa2 schreef:
Daarom is zweep en sporen verbieden ook zoiets stoms om te roepen, een zweep goed gebruikt is niet meer dan het verlengde van je been. Een spoor goed gebruikt is er voor de verfijning. Laten we vooral scherp blijven op slecht gebruik van hulpmiddelen ipv alles maar willen verbieden.

Laten we vooral afstappen van (het goedkeuren van) het gebruik van pijnprikkels in de training van paarden.
Een zweep een verlengde van je been? Het is gewoon een pijnprikkel of de dreiging daarvan en daarmee aversief, hoe mooi wij het ook willen benoemen.
Een spoor voor verfijning? in 99 van de 100 gevallen die ik zie wordt hij gebruikt om aan te sporen. En verfijning? Als we zo graag willen verfijnen, dan denk ik dat we met ons lichaamsgebruik nog vele stappen kunnen maken. Mensen die amper hun handen stil kunnen houden, laat staan een onafhankelijk zit hebben, maar wel sporen nodig hebben voor verfijning? Als het voor paarden niet zo onaangenaam zou zijn is het bijna hilarisch.
Laten we onszelf andere skills aanleren en de paarden de vragen op een andere manier stellen (en ze de tijd gunnen), zodat ze met plezier en zonder dwang samen met ons dingen willen doen.

Er is toch niemand die graag met iemand op pad zou willen gaan met iemand van wie je weet dat als je iets niet (snel genoeg) doet je een tik/pijnprikkel krijgt toegediend?
Tenzij je samen naar een SM kamer gaat… de enige plek waar zwepen thuishoren imo. ~~}>

We hebben tegenwoordig onze mond vol over grensoverschrijdend gedrag, nou de grenzen van veel paarden worden dag in, dag uit (ruim) overschreden, maar dat vinden we schijnbaar wel normaal...
Maar na het verbod op prikbanden en elektrische halsbanden bij honden, komt de paardenwereld ook nog wel aan de beurt ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:37

Devitootje schreef:
Laten we vooral afstappen van (het goedkeuren van) het gebruik van pijnprikkels in de training van paarden.
Een zweep een verlengde van je been? Het is gewoon een pijnprikkel of de dreiging daarvan en daarmee aversief, hoe mooi wij het ook willen benoemen.
Een spoor voor verfijning? in 99 van de 100 gevallen die ik zie wordt hij gebruikt om aan te sporen. En verfijning? Als we zo graag willen verfijnen, dan denk ik dat we met ons lichaamsgebruik nog vele stappen kunnen maken. Mensen die amper hun handen stil kunnen houden, laat staan een onafhankelijk zit hebben, maar wel sporen nodig hebben voor verfijning? Als het voor paarden niet zo onaangenaam zou zijn is het bijna hilarisch.
Laten we onszelf andere skills aanleren en de paarden de vragen op een andere manier stellen (en ze de tijd gunnen), zodat ze met plezier en zonder dwang samen met ons dingen willen doen.

Er is toch niemand die graag met iemand op pad zou willen gaan met iemand van wie je weet dat als je iets niet (snel genoeg) doet je een tik/pijnprikkel krijgt toegediend?
Tenzij je samen naar een SM kamer gaat… de enige plek waar zwepen thuishoren imo. ~~}>

Hier krijgen ze nu eens alle tijd van de wereld maar de zweep is zo ongeveer het enige hulpmiddel waar ik voordelen van zie (sporen mogen van mij ook verdwijnen.) Hier is de zweep nooit gebruikt om te slaan, de jongste paarden (die bij mij geboren zijn) hebben dus ook geen ide dat dat een optie is. Niks dreiging dus. De zweep wordt hier tijdens het rijden gebruikt om af en toe even tegen die achterhand aan te leggen (echt leggen, niet tikken, zoals ik ook mijn hand tegen hun bil zou leggen om ze "om" te doen gaan.) om ze er aan te herinneren dat die ook mee moet. :)

Over het geheel vind ik je post behoorlijk kort door de bocht. :) Een dier nooit een pijnprikkel toe dienen... Met de dieren die ik al onder mijn hoede gekregen heb (gekregen, dus niet door mij zo ver gekomen maar bij mij gebracht toen het al zo ver was) had ik niet lang genoeg geleefd om mijn infarct te krijgen als ik mezelf niet mocht verdedigen.
zou je nu iets genuanceerder geweest zijn zou ik gewoon "amen" gezegd kunnen hebben, de "gedachtenlijn" kan ik volgen nl.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:18

Devitootje schreef:
RBR schreef:
Ik ben echt niet tegen correct zweepgebruik, maar wat we in dit filmpje zien kan écht niet. Ongeacht de context.

De paardenwereld moet echt af van de overtuiging dat het geoorloofd is om dieren een pijnprikkel toe te dienen (of de dreiging daarvan) in training en omgang. Dat is het namelijk NIET! Nooit niet en in geen enkele mate.

Werken met pijnprikkels of de dreiging daarvan is voor mij een uiting van onkunde (je kan het niet anders oplossen), onwil (je wil niet de tijd nemen om het anders op te lossen) of onmacht (je weet gewoon geen andere oplossing en dat frustreert en dat komt tot uiting).

Cer schreef:
Want hoe lief we het ook allemaal bedoelen, er zijn denk maar heel weinig mensen die echt goed met postieve bekrachtiging kunnen werken en die een paard zonder touwtje mee kunnen laten lopen. In principe zegt een paard met een bok(je) bij zadelmak maken al 'nee'..
En van sommige dingen die ik lees qua geruststellen ...brrr.. ik heb teveel paarden gezien die ongelukkige hoopjes ellende werden door geen sturing en onbegrip, met de beste bedoelingen om ze te begrijpen en te pamperen.. :J

Inderdaad, die zijn er weinig en de enige les die we daar uit kunnen halen is dat onze skills dus te kort schieten. Dwang is niet een oplossing in belang van het dier, dat is eigen belang (hij moet nu luisteren).
En bokken bij zadelmak maken is inderdaad een uiting die je niet zou moeten willen zien. Dan is het proces voor het paard waarschijnlijk te snel gegaan.
En inderdaad paarden trainen zonder sturing en zonder consequent te zijn en als je de signalen niet goed kunt lezen/begrijpen (wederom een reminder om aan je eigen skills te werken) leidt meestal ook niet tot een blij, emotioneel stabiel paard, maar nog steeds geen valide 'reden' om dan maar met pijnprikkels te gaan werken.

Elisa2 schreef:
Daarom is zweep en sporen verbieden ook zoiets stoms om te roepen, een zweep goed gebruikt is niet meer dan het verlengde van je been. Een spoor goed gebruikt is er voor de verfijning. Laten we vooral scherp blijven op slecht gebruik van hulpmiddelen ipv alles maar willen verbieden.

We hebben tegenwoordig onze mond vol over grensoverschrijdend gedrag, nou de grenzen van veel paarden worden dag in, dag uit (ruim) overschreden, maar dat vinden we schijnbaar wel normaal...
Maar na het verbod op prikbanden en elektrische halsbanden bij honden, komt de paardenwereld ook nog wel aan de beurt ...

Ik kan hier eigenlijk niet eens serieus op in gaan, zolang je zelf het verschil niet weet tussen het gebruik van een zweep en sporen zonder dat als een pijnprikkel toe te dienen ben je niet in staat om deze discussie te voeren in mijn ogen. :o

En ik heb genoeg paarden gekregen in training die bang waren voor de zweep omdat er inderdaad verkeerd mee om is gegaan. Deze angst is allemaal verdwenen en de zweep kan nog steeds gewoon gebruikt worden juist door goed gebruik van deze hulpmiddelen. En goed gebruik dat is een aanraking om duidelijk te maken wat je wilt en geen pijnprikkel.

Mensen die geen onafhankelijke zit hebben zouden niet met sporen mogen rijden, ik zie ook wel dat dit nog weleens mis gaat maar dat ligt wederom weer aan onkundig gebruik en niet aan het middel. Als je op hoger niveau dressuur zou rijden dan zou je het verschil weten/ kunnen voelen tussen rijden met en zonder spoor. Een spoor dient niet om het paard aan het been te maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:21

Tja….fact is: die paar klappen op zijn kont kunnen voor zo’n paard wel het verschil maken tussen leven of afgeschreven worden. Met alle gevolgen van dien. Als hij die waterbak niet iedere keer inspringt dan is hij voor die sport uitgerangeerd. Ben het er mee eens dat je een paard niet mag mishandelen maar deze paar tikjes is echt geen excessief geweld en als dit nodig is om zijn toekomst veilig te stellen dan vind ik dat prima.

In iedere tak van (top)sport zit wel een oncomfortabel moment zit waar je doorheen moet. Of dat nou voetbal, turnen, hardlopen, paardensport of hondensport is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:23

janderegelaa schreef:
Tja….fact is: die paar klappen op zijn kont kunnen voor zo’n paard wel het verschil maken tussen leven of afgeschreven worden. Met alle gevolgen van dien.

Oef, als dat de definitie is van paardensport ...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:23

janderegelaa schreef:
Tja….fact is: die paar klappen op zijn kont kunnen voor zo’n paard wel het verschil maken tussen leven of afgeschreven worden. Met alle gevolgen van dien. Als hij die waterbak niet iedere keer inspringt dan is hij voor die sport uitgerangeerd. Ben het er mee eens dat je een paard niet mag mishandelen maar deze paar tikjes is echt geen excessief geweld en als dit nodig is om zijn toekomst veilig te stellen dan vind ik dat prima.

In iedere tak van (top)sport zit wel een oncomfortabel moment zit waar je doorheen moet. Of dat nou voetbal, turnen, hardlopen, paardensport of hondensport is.

Goh, leuke sport, die paardensport :\.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:24

Gini schreef:
janderegelaa schreef:
Tja….fact is: die paar klappen op zijn kont kunnen voor zo’n paard wel het verschil maken tussen leven of afgeschreven worden. Met alle gevolgen van dien.

Het is die mentaliteit die vroeg of laat de einde van onze sport zullen betekenen.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:25

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:30

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:32

janderegelaa schreef:

Ik kan hier niet achter staan hoor, dit is de gedachtegang vanuit de harde en conservatieve paardensport wereld. En ik ken het, maar ik geloof niet dat dit de weg is. Ik denk dat er ook andere manieren zijn om een paard te leren omgaan met angst, alleen kost dat vaak meer tijd (en daarom geld) en meer moeite/ geduld maar is het uiteindelijk wel beter voor het paard. Het uitgerangeerd zijn voor de sport getuigt ook precies van de problematische mentaliteit. Het paard is een middel = inruilbaar voor het doel en ego van de mens waarbij het wezen van het dier zelf uit het oog verloren raakt. En daarbij ook het welzijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:37

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Het is die mentaliteit die vroeg of laat de einde van onze sport zullen betekenen.

Nee, het is de “foei mentaliteit” van nu die het einde betekent. Die sportpaarden krijgen een fantastische verzorging, vaak vele malen beter dan bij een willekeurige amateur.

Ik heb meer medelijden met de paarden van amateurs die “vandaag een schep minder eten krijgen want hij heeft niet gewerkt”. En dat gebeurt! Heel erg vaak! Maar ondertussen hebben ze wel honger.

En ik heb ook medelijden met de paarden waar mensen zelf aan zitten te rommelen met een bekapcursusje. Dat zo’n paard 3 weken gevoelig loopt “hoort erbij” vanwege zijn nieuwe stand.

En zo zijn er echt nog legio voorbeelden waar het mis gaat in de paardenhouderij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:40

Maar niet bij de professional die een paard van een ander loopt te meppen. Kom op, Jan, zo kortzichtig ben je toch niet dat je vindt dat een topverzoring mishandeling goed maakt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 14:46

janderegelaa schreef:
Nee, het is de “foei mentaliteit” van nu die het einde betekent. Die sportpaarden krijgen een fantastische verzorging, vaak vele malen beter dan bij een willekeurige amateur.

Ik heb meer medelijden met de paarden van amateurs die “vandaag een schep minder eten krijgen want hij heeft niet gewerkt”. En dat gebeurt! Heel erg vaak! Maar ondertussen hebben ze wel honger.

En ik heb ook medelijden met de paarden waar mensen zelf aan zitten te rommelen met een bekapcursusje. Dat zo’n paard 3 weken gevoelig loopt “hoort erbij” vanwege zijn nieuwe stand.

En zo zijn er echt nog legio voorbeelden waar het mis gaat in de paardenhouderij.

Ik weet dat je de topsport op hoge handen draagt maar hier sla je de plank imo geheel mis en het is beneden je intelligentie en verstand om jouw eerdere kromme reactie goed te l*llen met voorbeelden die eveneens niet oké zijn maar die niets veranderen aan het feit dat de mentaliteit van paarden zien als "wegwerpartikelen" de voornaamste reden is waarom organisaties ons onder een vergrootglas hebben.

Het is de topsport die onder vuur ligt, niet de amateur. Het is bovendien ook maar wat je onder "goede verzorging" verstaat. :) een uurtje stapmolen en een uurtje grazen aan de hand naast de training en verder op stal valt voor mij niet onder goede verzorging en is wél de realiteit op veel sportstallen.