Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:31

waar gebruik je dan zo'n vierkant precies voor?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:38

Tja, de ellende is dat het dus vreselijk goed werkt.. Geef die dieren een beste klap tegen de voorbenen en ze tillen hun benen beter op. Dus tenzij je per stal een controleur standaard laat rondlopen gaat zo'n ruiter echt niet stoppen, het is het verschil tussen een paard maken dat wint en 1 dat verliest. En als jij een bedrijf draaiende te houden hebt, je paard zijn eten wil kunnen blijven betalen en je personeel niet wilt hoeven ontslaan dan doe je die extra stap. Het belang van het paard is dan simpelweg ondergeschikt aan het belang van je bedrijf, kinderen en personeel. Het is naïef om te denken dat dat anders is, helaas!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:56

troi schreef:
Tja, de ellende is dat het dus vreselijk goed werkt.. Geef die dieren een beste klap tegen de voorbenen en ze tillen hun benen beter op. Dus tenzij je per stal een controleur standaard laat rondlopen gaat zo'n ruiter echt niet stoppen, het is het verschil tussen een paard maken dat wint en 1 dat verliest. En als jij een bedrijf draaiende te houden hebt, je paard zijn eten wil kunnen blijven betalen en je personeel niet wilt hoeven ontslaan dan doe je die extra stap. Het belang van het paard is dan simpelweg ondergeschikt aan het belang van je bedrijf, kinderen en personeel. Het is naïef om te denken dat dat anders is, helaas!

Het is contraproductief.Zoiets komt vroeger of later uit en dan is dat zeer schadelijk voor je bedrijf en voor de paardensport in z'n geheel.Weg sponsoren enzo....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:01

Sky_As schreef:
Earth schreef:
@Sky, ik vind dat niet helemaal te vergelijken, want dat gaat meer om onkunde. Ook niet goed, zeker, maar dit gaat om het opzettelijk mishandelen van dieren voor topsportniveau. Dat is echt een hele andere koek.

ik snap dat het voor ons vanuit mensen gezien hele andere koek is, maar zouden de paarden daar hetzelfde over denken? Die denken niet zoals wij, die ervaren pijn, door het aanraken van een bepaalde hindernis....die weten niet of dat het expres gedaan is, of per ongeluk door onkunde....

@fly-high: ik zeg natuurlijk ook niet dat het bij veel combinaties het geval is. Maar ik zie toch echt wel meer dan regelmatig paarden op minder fijne afstanden door de baan vliegen (een minder fijne afstand is vaak ook voor de ruggen van de paarden echt geen fijne bedoeling)....

Mijn punt is alleen: Als we door de ogen van paarden gaan kijken, vind er echt heel veel onrecht plaats voor deze dieren....Op alle niveaus in alle disciplines.....

Praat ik dit goed: helemaal niet! Juist niet! Maar ik denk dat we het veel breder moeten trekken, en veel meer bewustzijn moeten gaan kweken bij mensen. (want een parcours rond rijden terwijl je weet dat je je afstanden nog niet altijd/nooit ziet, is ook niet geheel eerlijk tegenover het paard)

Hier wil ik wel een gooi naar doen.

Ja dat is in mijn ogen zeker anders. Want het paard heeft daar ook nog gewoon een heel groot aandeel in. Die neemt ook gewoon deel aan diezelfde sprong en oorzaak en gevolg zijn heel duidelijk aan elkaar gekoppeld. Dat is het extra misselijke van barreren: het beest denkt het goed te doen en krijgt toch een tik mee.
Als ik mijn voet niet hoog genoeg optil en struikel over een stoeprand doet dat mentaal heel iets anders met me dan wanneer en onverwacht uit het niets een stoeprand omhoog springt en mijn enkel raakt.

Een boomstam aanraken is ook weer iets heeel anders dan een voorwerp met scherpe hoeken (vierkant) tegen je benen aankrijgen.
Als mijn paarden een hindernis aantikken zijn ze daar eigenlijk nooit van van slag. Niet iedere aanraking is pijnlijk + ze dragen rondom beschermers.

Dus nee, ik kan een foute afstand heel slecht vergelijken met barreren.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:18

anjali schreef:
Ik denk dat er vaak sprake is van bedrijfsblindheid. Men heeft niet de intentie de paarden te mishandelen maar dergelijke praktijken zijn normaal geworden. Daarom is het goed dat er eens aan de bel wordt getrokken en mensen wakkergeschud dat ze verkeerd bezig zijn.

Ja , en ook dat er niet meer genoeg op de potentie van het paard zelf meer gekeken wordt.
Van 100 springgefokte paarden hebben max 2 de potentie voor de grote sport - maar rest moet ook duur verkocht worden, en dus wort er "iets" na geholpen

Die tijden van grote sponsors zijn al lang voorbij en als jezelf ook niet meer de jongste bent...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:41

anjali schreef:
troi schreef:

Het is contraproductief.Zoiets komt vroeger of later uit en dan is dat zeer schadelijk voor je bedrijf en voor de paardensport in z'n geheel.Weg sponsoren enzo....

Iedereen weet er al jaren van en dit is nog niet gebeurt. Dus helaas ben ik pessimistisch. Die dressuur gast met dat paard met blauwe tong is ook nog steeds in business (of van alle rollkur ruiters nog maar niet te spreken).

En om het breder te trekken, hoeveel schandalen zijn er in de veeteelt, en hoeveel mensen halen nog steeds de kiloknallers.. In de basis hetzelfde proces. Namelijk oeh en ah roepen. Oh hoe vreselijk! Maar ons gedrag als consument (of dat van de paardensport is of van een karbonaadje) passen we niet aan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:09

pol013 schreef:
Sky_As schreef:
ik snap dat het voor ons vanuit mensen gezien hele andere koek is, maar zouden de paarden daar hetzelfde over denken? Die denken niet zoals wij, die ervaren pijn, door het aanraken van een bepaalde hindernis....die weten niet of dat het expres gedaan is, of per ongeluk door onkunde....

@fly-high: ik zeg natuurlijk ook niet dat het bij veel combinaties het geval is. Maar ik zie toch echt wel meer dan regelmatig paarden op minder fijne afstanden door de baan vliegen (een minder fijne afstand is vaak ook voor de ruggen van de paarden echt geen fijne bedoeling)....

Mijn punt is alleen: Als we door de ogen van paarden gaan kijken, vind er echt heel veel onrecht plaats voor deze dieren....Op alle niveaus in alle disciplines.....

Praat ik dit goed: helemaal niet! Juist niet! Maar ik denk dat we het veel breder moeten trekken, en veel meer bewustzijn moeten gaan kweken bij mensen. (want een parcours rond rijden terwijl je weet dat je je afstanden nog niet altijd/nooit ziet, is ook niet geheel eerlijk tegenover het paard)

Ja dat is in mijn ogen zeker anders. Want het paard heeft daar ook nog gewoon een heel groot aandeel in. Die neemt ook gewoon deel aan diezelfde sprong en oorzaak en gevolg zijn heel duidelijk aan elkaar gekoppeld. Dat is het extra misselijke van barreren: het beest denkt het goed te doen en krijgt toch een tik mee.
Als ik mijn voet niet hoog genoeg optil en struikel over een stoeprand doet dat mentaal heel iets anders met me dan wanneer en onverwacht uit het niets een stoeprand omhoog springt en mijn enkel raakt.

Een boomstam aanraken is ook weer iets heeel anders dan een voorwerp met scherpe hoeken (vierkant) tegen je benen aankrijgen.
Als mijn paarden een hindernis aantikken zijn ze daar eigenlijk nooit van van slag. Niet iedere aanraking is pijnlijk + ze dragen rondom beschermers.

En dat is ook nog zo dat enigszins ervaren paarden prima afstanden kunnen uitzoeken waar ze wel van foutloos of in ieder geval veilig kunnen springen ook al maakt de ruiter een inschattingsfout. Dus dan worden ze niet zomaar oneerlijk afgestraft terwijl ze het eigenlijk goed doen. Zeker bij lagere hindernissen kunnen meeste paarden het van zo'n beetje elke afstand hebben (en hoge concoursen moet je maar als ruiter niet aan beginnen als je letterlijk 0 afstanden ziet, dat wordt ook met het hele verliespuntensysteem IMO duidelijk gemaakt).

Waar het wel af en toe flink misgaat zijn combinaties groen + groen (is blauw zeggen ze altijd :+ )

En zelfs dan nog, een paard krijgt tenminste een duidelijke opgave waar hij iets mee kan. Als die afgestraft wordt door het raken van een balk omdat die te dichtbij beslist te komen, dat is iig logisch gevolg van wat die zelf deed. Terwijl met barreren een zeer correcte sprong alsnog uit het niets heel pijnlijk afgestraft wordt op een manier die een paard nooit logisch heeft kunnen verwachten. Heel gemeen.

Als de trainingsmethode van die filmpjes toegestaan is dan hoop ik dat FN en FEI hun regels wel onder de loep gaan nemen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:54

En toch heb ik ook grote vraagtekens bij deze "ondercover" actie en wat de journalistiek erachter betreft...vooral omdat ik als Duitse EN als vroegere jounalist mij verbaas over de worden in het tv-bericht , die zijn namelijk niet objectief maar gewoon op cijfers uit.
3 jaar geleden was er op het Duitse TV een filmpje vanwegen een slachthandelaar die paarden die onder de mom van medelijden die dieren duur verkocht aan "naive" mensen.
Ging behoorlijk rond op FB...
Ik werd nieuwsgierig... lang verhaal kort : oorsprong van de film was oneindigheid tussen een koopster en dus verkoper. Koopster strikte een journalist, die weer "stromannen" en bild materiaal wat helemaal niet bij hoorde en pronto was de rel perfect.

Die idee achter de reportage was goed - namelijk de handel van slachtpaarden die duur als recreatie paarden verkocht worden openbaar te maken.
Maar de uitvoering incl verzonnen verhalen, maakte dus alles teniet.

En ik heb het donkere vermoeden, dat hier ook zoiets gebeurt is.

Die idee, barren openbaar te maken bij Beerbaum is goed.
Het is en blijft een misstand.

Maar de uitvoering plus even het materiaal niet op (meermalige) aanvraag van FN te overhandigen, de balk met isolatoren... dat werpt bij mij vragen op...
En het zou best kunnen, dat door "verkeerde " journalistiek nu het basisprobleem toch in de doofpot verdwijnt...

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 13:34

Ik begreep dat hij gereageerd heeft op de beelden en heeft gezegd dat hij volgens de regels gehandeld heeft en dat hij niet barreerde maar het toegestane toucheren met 2kg gewicht. Dat is natuurlijk niet meer te achterhalen of dat zo is geweest. Ook de balk met stekels beweert hij gekocht te hebben bij een aangekochte inventaris en hij zegt de balk nooit gebruikt te hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:36

sasja0705 schreef:
Ja , en ook dat er niet meer genoeg op de potentie van het paard zelf meer gekeken wordt.
Van 100 springgefokte paarden hebben max 2 de potentie voor de grote sport - maar rest moet ook duur verkocht worden, en dus wort er "iets" na geholpen

Is zonder meer niet waar. De paarden hebben echt die potentie wel. Iedere fokker fokt voor de GP tenminste als ze voor het stamboek fokken.
Maar 't is niet omdat het paard de potentie heeft dat de ruiter het er ook uit kan rijden, en daar gaat het mis. Mensen zijn te voorzichtig, zetten het paard teveel op de rem, en dan komt het er niet uit. En dat wordt het paard verweten......

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:39

Helemaal eens met Sasja en Manubres.
En ik geloof ook Beerbaum.

En dat is nu wat ik bedoelde in mijn eerdere post.
Doordat Beerbaum ( laat ons aannemen terecht) kan aantonen dat hij wettelijk handelde, wordt de discussie van tafel geveegd.
En die moet gaan over de toegelaten methoden die toch op of over het randje zijn.
Hier wordt het toucheren genoemd, ik voeg er eentje aan toe, de ”kipgetjes" ( beenbeschermers achteraan waardoor ze de achterbenen van zich af slaan boven op de sprong en zo leren openen op de sprong). Bij de jongepaardenwedstrijden is het al verboden, voor mij mag het totaal verboden worden. Dat het thuis dan nog gebruikt zal worden is niet te vermijden maar dan is het zichtbare al weg en zo ook het aanzuigeffect bij de ( meestal goedbedoelende) amateurs.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 15:14

Als ik de artikelen op St Georg goed begrijp (Duits is wat roestig), is n.a.v. het schandaal met Shockemohle in de regelementen opgenomen dat barreren verboden is, maar toucheren toegestaan. Een halfzachte oplossing, en dit is dus het resultaat: Een topruiter laat een paard tegen zijn benen meppen boven de sprong en zegt met droge ogen dat dat gewoon mag.

Ik ben blij dat de KNHS hier duidelijker (en strikter!) in is, die noemen barreren gewoon wat het is: wreedheid.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:56

Flauwe vent bewijst hij nu toch wel te zijn. Hij had gewoon eerlijk kunnen zijn en zeggen dat hij zonder niet zo een goede resultaten zou halen en vele handelspaarden niet commercieel genoeg zouden zijn.
Hij kon nu ook gewoon besluiten dat dit te ver gaat en dat hij daarin zelf fout was, maar neen. Hij toucheert enkel maar en die prikkelbalk komt uit een lot...yeah right |o

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:57

Bij Beerbaum worden paarden geprepareerd, net zoals dat op vrijwel alle nationale en internationale stallen gebeurt. Dikwijls stelselmatig, soms zelden, maar het gebeurt overal. Prepareren is het voorzichtig maken van paarden die van nature niet of minder voorzichtig zijn. Barreren is maar één van de vele methodes die daarbij worden gebruikt. Ik weet van een veulenveiling waar de veulens een klein sprongetje maakten. Bij alle veulens was de kroonrand van de voorvoeten ingesmeerd met een bijtende stof. En zoals eerder al gezegd, juryleden op een hengstenkeuring weten niet eens meer hoe een jong paard van nature springt. Ik ken precies één topruiter waarvan ik zeker weet dat de paarden puur natuur springen. Alexandra Ledermann.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:00

Fly_high schreef:
pol013 schreef:

En dat is ook nog zo dat enigszins ervaren paarden prima afstanden kunnen uitzoeken waar ze wel van foutloos of in ieder geval veilig kunnen springen ook al maakt de ruiter een inschattingsfout. Dus dan worden ze niet zomaar oneerlijk afgestraft terwijl ze het eigenlijk goed doen. Zeker bij lagere hindernissen kunnen meeste paarden het van zo'n beetje elke afstand hebben (en hoge concoursen moet je maar als ruiter niet aan beginnen als je letterlijk 0 afstanden ziet, dat wordt ook met het hele verliespuntensysteem IMO duidelijk gemaakt).

Waar het wel af en toe flink misgaat zijn combinaties groen + groen (is blauw zeggen ze altijd :+ )

En zelfs dan nog, een paard krijgt tenminste een duidelijke opgave waar hij iets mee kan. Als die afgestraft wordt door het raken van een balk omdat die te dichtbij beslist te komen, dat is iig logisch gevolg van wat die zelf deed. Terwijl met barreren een zeer correcte sprong alsnog uit het niets heel pijnlijk afgestraft wordt op een manier die een paard nooit logisch heeft kunnen verwachten. Heel gemeen.

Als de trainingsmethode van die filmpjes toegestaan is dan hoop ik dat FN en FEI hun regels wel onder de loep gaan nemen.

Nou, dit weet ik dus niet. Een tijd geleden stond ik op een stal waar iemand een opleiding in de paarden ging doen. Die moest daar naast dressuur, ook springen. Dressuur was al lichtelijk wat te hoog gegrepen en niet fijn om naar te kijken, dus werd er een springpaard geleend voor het springen. Wat een super paard, misschien niet voor de topsport maar wel als leermeester!
Combinatie rijd naar de sprong, komt niet uit, paard red de hele bende en krijgt als dank het bit in zn mond gerukt, met de sporen en met de zweep! Niet 1x maar behoorlijk vaak. Voor de ruiter voelde het waarschijnlijk als een soort fout omdat het paard "te vroeg" afzet maar hij heeft degene gered. En dan krijg je als paard stank voor dank...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:05

DuoPenotti schreef:
Sport verbannen vind ik te ver gaan.
Ik heb graag sport gereden. En ik weet zeker de paarden die ik reed ook.
Maar zulke dingen werden niet uitgespookt.
Een paard wil het graag doen. Of niet...

Maar misschien is topsport wel te veel gevraagd. En moeten we de hoogtes aanpassen?

Ja. Echter is dat bij veel sporten zo. Kijk maar naar bijvoorbeeld turnen. Die top sport en prestatie drang. Trainers hadden zelf niet meer in de gaten dat ze te ver gingen ze wisten niet beter of dat is de manier.

In top sport gaat vaak veel geld om en dan is alles gemoeid met presteren en daarbij wordt de sporter (in dit geval het paard maar ik geloof ook soms de ruiter) echt gedwongen om die prestaties neer te zetten met soms bijna middeleeuwse praktijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:14

Maar dat is gewoon onredelijk rijden Bielsje.

Ik ben een ruiter die dus geen afstanden ziet. Ja ik zie dat ik fout zit, maar niet of ik groot of klein zit.
Toch heb ik heel wat paarden parcours klaar gemaakt en geen van alle werden stoppers.
Alle waren wel paarden met boven gemiddeld talent.
Rij die zoals Fly high beschrijft komen ze zonder brokken foutloos door het B en L.
Dat is gewoon een flink arbeids tempo galopperen. Niet te zachtjes niet te hard. Daar kan het paard zelf beslissen, kom ik wat terug of zet een pas groter bij.

Ik rij jonge paarden vrij vocaal :+
En ik was dus diverse hindernissen aan het zeggen: Goedzo braaaaaf!!!
Daarnaast gaf ik vaak extra ruimte voor zodat ik ze nooit onzeker maakte als ze hun hele lijf en hals gebruikte.
En ondanks dat ik er eigenlijk geen klap van kon, deden de paarden het allemaal voor mij...en hun appeltje appeltje daarna. :D

Een paard dan nog straffen is gewoon oneerlijk.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 13-01-22 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:14

Ik moet toch morgen echt eens op zoek naar een stang die tussen 2,5 en 3 meter lang is die maar 2 kilo weegt maar zo een stevig geluid maakt als je iets " touchiert"...
Echt, ik kan mij gewoon geen beeld maken

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:20

Er kan heel veel beter in onze sport...maar om nu alle sportstallen over dezelfde kam te scheren gaat me toch wel heel ver!
Er zijn genoeg mensen die het wel goed proberen doen.
Deze praktijken zijn absoluut niet goed te praten...maar om dan maar dadelijk de sport af te schaffen is ook wel ridicuul!

Ik zie op provinciaal/regionaal/nationaal niveau veel meer dingen waarvan ik zeg "Arm paard" dan op internationaal niveau.

Het moet absoluut beter en zulke dingen moeten aan het licht komen om het beter te laten worden...maar om nu de hele sport af te schieten hoeft niet! Veel stallen werken wel paardvriendelijk!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:46

DuoPenotti schreef:
Maar dat is gewoon onredelijk rijden Bielsje.

Ik ben een ruiter die dus geen afstanden ziet. Ja ik zie dat ik fout zit, maar niet of ik groot of klein zit.
Toch heb ik heel wat paarden parcours klaar gemaakt en geen van alle werden stoppers.
Alle waren wel paarden met boven gemiddeld talent.
Rij die zoals Fly high beschrijft komen ze zonder brokken foutloos door het B en L.
Dat is gewoon een flink arbeids tempo galopperen. Niet te zachtjes niet te hard. Daar kan het paard zelf beslissen, kom ik wat terug of zet een pas groter bij.

Ik rij jonge paarden vrij vocaal :+
En ik was dus diverse hindernissen aan het zeggen: Goedzo braaaaaf!!!
Daarnaast gaf ik vaak extra ruimte voor zodat ik ze nooit onzeker maakte als ze hun hele lijf en hals gebruikte.
En ondanks dat ik er eigenlijk geen klap van kon, deden de paarden het allemaal voor mij...en hun appeltje appeltje daarna. :D

Een paard dan nog straffen is gewoon oneerlijk.

Klopt, het is oneerlijk en ook onredelijk rijden. Maar helaas zie ik ook zulke dingen gebeuren en ik kan me dan wel een beetje afvragen of dat echt zo heel veel beter is...

Laat ik vooropstellen dat barreren absoluut niet door de beugel kan, toucheren is op de grens maar indien niet onredelijk en met kennis en kunde gedaan dan zou ik daar haast de voorkeur aan geven dan aan een onervaren en onredelijke ruiter.

Wij hebben een aantal paarden gefokt die in de absolute topsport meededen maar doordat wij nooit zulke dingen hebben gedaan, hebben we er ook veel gefokt die daar niet bij in de buurt kwamen. Als je er van moet leven dan kan ik me ergens voorstellen dat je toch gaat proberen iets meer sprong te krijgen of het paard iets voorzichtiger te maken, maar dan op een niet gemene manier...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:50

Natuurlijk zie je die dingen gebeuren.
Is een ruiter altijd zo, of zijn het zenuwen? Niet dat het voor het paard op dat moment maakt, wel voor zijn algehele training.

Misschien kan er iets komen dan stijlpunten in alles klassen belangrijk blijven.
Kijk een mooie spannende barrage kan ik van genieten, dus tijd blijft belangrijk. Maar als dat een onvoldoende voor stijl geeft dat er dan niet meer gewonnen kan worden. Zoiets?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:03

Bielsje schreef:
Laat ik vooropstellen dat barreren absoluut niet door de beugel kan, toucheren is op de grens maar indien niet onredelijk en met kennis en kunde gedaan dan zou ik daar haast de voorkeur aan geven dan aan een onervaren en onredelijke ruiter.

Wij hebben een aantal paarden gefokt die in de absolute topsport meededen maar doordat wij nooit zulke dingen hebben gedaan, hebben we er ook veel gefokt die daar niet bij in de buurt kwamen. Als je er van moet leven dan kan ik me ergens voorstellen dat je toch gaat proberen iets meer sprong te krijgen of het paard iets voorzichtiger te maken, maar dan op een niet gemene manier...

Toucheren, oftewel de bamboeman, is voor mij niet op de grens. Het is dierenmishandeling. Mij gaat het er om dat een paard bestraft wordt terwijl het zijn best doet. Maar ik begrijp wat je zegt, en ik weet dat het voor veel ruiters gewoon een trainingsmethode is zoals er meer zijn. Niet bij mij.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:06

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk zie je die dingen gebeuren.
Is een ruiter altijd zo, of zijn het zenuwen? Niet dat het voor het paard op dat moment maakt, wel voor zijn algehele training.

Misschien kan er iets komen dan stijlpunten in alles klassen belangrijk blijven.
Kijk een mooie spannende barrage kan ik van genieten, dus tijd blijft belangrijk. Maar als dat een onvoldoende voor stijl geeft dat er dan niet meer gewonnen kan worden. Zoiets?

Ik zie het voornamelijk in de "eigen omgeving". Ik mag hopen dat geen ruiter het in zijn hoofd haalt het paard in het parcours stil te zetten en op zn flikker te geven :')

Onervaren ruiters, geen of geen goede begeleiding en dan is er een kans dat het paard het onterecht moet ontgelden. Dan denk ik vaak dat de paarden op sport stallen het toch echt beter hebben...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:10

Gelukkig zag ik dat niet vaak in eigen omgeving, maar stond dan ook niet op drukke stallen.

ik denk dat onterecht ontgelden aan de persoon ligt.
Niet of hij onervaren is of juist top rijd.
Zenuwen bij een wedstrijd zouden normaal gedrag misschien kunnen beïnvloeden. (waar ik niet zeg dat het correct is)
Maar de rest is het denk ik echt de persoon die zoiets vaak flikt of nooit.

En natuurlijk heb je altijd wat ik streng vind jij te streng vind, of misschien wel te soft.
Dat is ook nog interpreteerbaar natuurlijk.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:20

BigBen schreef:
Bielsje schreef:

Toucheren, oftewel de bamboeman, is voor mij niet op de grens. Het is dierenmishandeling. Mij gaat het er om dat een paard bestraft wordt terwijl het zijn best doet. Maar ik begrijp wat je zegt, en ik weet dat het voor veel ruiters gewoon een trainingsmethode is zoals er meer zijn. Niet bij mij.

Met een bamboestok tegen de voorbenen slaan gaat mij ook te ver, ik denk bij toucheren op een niet gemene manier eerder aan een balkje iets optrekken zodat hij er net afgetikt wordt. Ook niet eerlijk maar ook niet pijnlijk.

Dat een paard niet gestraft moet worden als het zn best doet, daarmee sla je de spijker op de kop! Maar dat maakt het voor mij juist een ingewikkelde discussie aangezien ik onervaren ruiters fouten zie maken en de paarden daarvoor onterecht gestraft worden en dat is dan niet een eenmalig (neem aan dat ze zulke dingen niet iedere training uithalen) iets maar iets dagelijks...