Wolf bijt pony dood in paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:07

sterregoud schreef:
Het doet mij een beetje denken aan XXL versie van de Oostvaardersplassen.
Allemaal mooie ideeën, maar wat komt er van terecht ? Meer leed en pijn bij de dieren.
Het is ook een XXL versie. Beide onderwerpen komen vanuit hetzelfde geloof. Een geloof waarbij de mens slechts een onderdeel is van de natuur en daar ondergeschikt aan. De dood door honger is een manier van de natuur om in balans te komen. Het verlies van vee aan wolven komt door het onvermogen van de eigenaar om het vee te beschermen. Als je gelooft in de positie van de wolf dan is de eigenaar geen slachtoffer meer meer de dader.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:43

sterregoud schreef:
axel_1997 schreef:
Perfecte oplossingen zijn er niet. Maar er is er altijd een die past. Die vind je echter alleen als je ze wil vinden.

Goed, wat is dan de oplossing als ik met mijn hondje ( aangelijnd) een wolf tegenkom, die hem wil doden ? En ja, dit komt voor. Al tig keer in Zweden en een enkele keer in Duitsland.

Wat kan ik doen om deze wolf veilig te verjagen ?

Ik vrees niets. Ik hoop het nooit mee te maken!!! Wat ik zou doen? Sowieso mijn honden los laten indien dat beter is en 112 bellen!! Dan maar duimen dat we weg kunnen komen. Liefst met mijn honden aan de lijn en allen ongeschonden. Echter als wolf echt in aanval gaat kan ik niets voor mijn honden betekenen vrees ik. Ik verwacht niet dat ik iets om de nek van een wolf krijg om zo te wurgen. Ergens vaag wel het besef dat ik dan beter mezelf in veiligheid kan brengen ipv mijn honden helpen. Echt ik moet er niet aan denken ooit zo'n besluit te moeten nemen!!!! Ik ga er ook echt niet vanuit dat mijn hond agressieve herder van 42 kilo het red tegen een wolf. Mijn herder is absoluut agressief maar heeft gelukkig 0 ervaring qua vechten.

rien10

Re: Wolf bijt pony dood in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 10:12

Mijn hond(je) weegt 11 kilo. Kansloos.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:35

tamary schreef:
Die snappen niet hoeveel schade een wild zwijn aan een dijk kan veroorzaken. Al zullen de dijkwachters wel moeten opletten, want zo'n zwijn zoekt insecten en iets als engerlingen slopen net zo hard je grasmat waardoor de volgende regenbui de boel wegspoelt.

Ach, maakt niet uit. De vrijwilligers van de dijkwacht gaan weer controleren (mijn man is zo'n vrijwilliger) en dan wordt een zwakke plek in de dijk wel weer gefikst voor flink wat euries. :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:04

Citaat:
Roofdieren creëren een zogenaamde "landscape of fear", wat inhoudt dat hoef/prooidieren zich anders gaan gedragen en minder vegetatie opeten of vernielen.

En ondertussen worden mensen en niet aangelijnde honden juist bewust buiten bepaalde gebieden gehouden zodat de prooidieren niet overal opgejaagd worden. En worden dieren beperkt door wegen en verkeer.

Ik snap die redenatie in echte natuur natuur wel. Maar heeft het prooidier hier niet al massa's andere bedreigingen?
Waarbij we wellicht nog steeds gericht iets er aan toe moeten voegen. Maar dan liever niet iets wat gezellig de helft van zijn dieet laat bestaan uit mijn schapen en de pony. Iets wat een veeeeel groter effect heeft dan alleen op natuur/ biodiversiteit.

Ik woon hier nota bene aan een flink bosgebied waarvan heeeeel veel ha ergens in de afgelopen 100 jaar aangeplant zijn. Heerlijk gebied. Maar om dat nou natuur te noemen en daar terug te willen naar 'vroeger' met alle ellende van dien. neuh...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:20

pol013 schreef:
Citaat:
Roofdieren creëren een zogenaamde "landscape of fear", wat inhoudt dat hoef/prooidieren zich anders gaan gedragen en minder vegetatie opeten of vernielen.

En ondertussen worden mensen en niet aangelijnde honden juist bewust buiten bepaalde gebieden gehouden zodat de prooidieren niet overal opgejaagd worden. En worden dieren beperkt door wegen en verkeer.

Ik snap die redenatie in echte natuur natuur wel. Maar heeft het prooidier hier niet al massa's andere bedreigingen?
Waarbij we wellicht nog steeds gericht iets er aan toe moeten voegen. Maar dan liever niet iets wat gezellig de helft van zijn dieet laat bestaan uit mijn schapen en de pony. Iets wat een veeeeel groter effect heeft dan alleen op natuur/ biodiversiteit.

Ik woon hier nota bene aan een flink bosgebied waarvan heeeeel veel ha ergens in de afgelopen 100 jaar aangeplant zijn. Heerlijk gebied. Maar om dat nou natuur te noemen en daar terug te willen naar 'vroeger' met alle ellende van dien. neuh...

Het is inderdaad heel dubbel. Aan de ene kant moeten er rust gebieden komen zodat dieren hun energie niet verbruiken omdat ze voor mensen vluchten. Aan de andere kant worden ze nu die rust gebieden uitgejaagd door de wolf. Vluchten ze dadelijk de bebouwde kom in en krijg je nog veel vaker wildaanrijdingen en dergelijke ellende. Het is een leuk droomwereldje van veel natuurliefhebbers. Maar ze kijken geen centimeter verder dan dat hun neus lang is. Daarnaast spreken ze zichzelf gigantisch tegen als het over rustgebieden gaat.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:04

Is de huidige waardering voor de wolf als grote rover niet begonnen met het afkeuren van de (plezier?) jacht? Wanneer er tegen de jacht geprotesteerd wordt, is het waarschijnlijk nodig op een andere manier de populatie plaatselijk te beteugelen. En daar is de wolf plotsklaps in beeld! Helaas hebben wie die niet in de hand met regeltjes en voorwaarden zoals we jagers wel van alles kunnen voorschrijven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 14:13

Zou best kunnen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:36

Brrrr, terwijl ik dit topic lees krijg ik een bericht binnen op onze paarden-buurt-groep op Whatsapp dat er 2 wolven zijn gesignaleerd op nog geen kilometer van mijn paarden...

Ik hoop steeds meer dat er zo snel mogelijk een mens aangevallen wordt, zodat eindelijk de beschermde status afgeschaft wordt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:44

callippo schreef:
Brrrr, terwijl ik dit topic lees krijg ik een bericht binnen op onze paarden-buurt-groep op Whatsapp dat er 2 wolven zijn gesignaleerd op nog geen kilometer van mijn paarden...

Ik hoop steeds meer dat er zo snel mogelijk een mens aangevallen wordt, zodat eindelijk de beschermde status afgeschaft wordt.

En waar is dat als ik vragen mag?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:46

Dreamboy schreef:

Duitsland, net over de grens bij Oldenzaal.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:50

callippo schreef:
Dreamboy schreef:

Duitsland, net over de grens bij Oldenzaal.

Oh bah. Dat is ook niet heel erg ver bij mij vandaan. Woon ook net over de grens maar dan ter hoogte van Drenthe. Zo om ons heen zijn er ook al verschillende gesignaleerd.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 20:06

Ik kreeg net een berichtje dat er een wolf op de kop van Schouwen-Duiveland is gespot. Eerder ging de wolf hier weg omdat het gebied heel erg open is, maar als deze terug blijft komen is dat wel een dingetje. Ik vraag me af of er al zoveel wolven in Nederland zijn dat ze zich nu ook op plekken gaan vestigen die ze eigenlijk liever zouden vermijden. Het lijkt er wel op als ze naar Zeeland komen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 08:58

Hopelijk binnenkort een in het Vondelpark, dan gaan ze het misschien serieus nemen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 09:09

tita schreef:
Wat ontzettend sneu zeg, maar als je weet dat er een wolf is, in je gebied dan neem je toch ook maatregelen?

Alles binnen houden ook geen kapschuur... of schuilstal.. ook de dieren die normaal altyd buiten staan... meters hoge hekken..

Onmogelijke overal dat te doen. Ook in de zomer als het vroeg licht is.. om 4 uur en 's avonds om 5 overdag ze vallen zo aan

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:10

Christiene schreef:
tita schreef:
Wat ontzettend sneu zeg, maar als je weet dat er een wolf is, in je gebied dan neem je toch ook maatregelen?

Alles binnen houden ook geen kapschuur... of schuilstal.. ook de dieren die normaal altyd buiten staan... meters hoge hekken..

Onmogelijke overal dat te doen. Ook in de zomer als het vroeg licht is.. om 4 uur en 's avonds om 5 overdag ze vallen zo aan

Als ze gewoon overdag gespot worden in de bebouwde kom dan kun je het idee dat ze enkel s nachts eten ook wel. Weg gooien hoor. Ook overdag is je vee niet veilig in rustige gebieden. En als het wild schaars wordt en de wolf nog iets brutaler dan wordt er vee gewoon overal op klaar lichte dag vermoord. Wij mensen mogen toch niets dat leren ze zo! De intelligentie van de wolf ligt stuk hoger dan die van de hond dus dat is zo geleerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:14

Er was toch ook al een schaapsherder die overdag gewoon de wolf een schaapje zag pakken, ondanks zijn geschreeuw.
https://www.gld.nl/nieuws/7400649/wolve ... lichte-dag

Dus nee alleen in de nacht...
De wolf heeft geen enkele keer nare ervaringen ook niet van de mens dus zal daarom steeds minder schuw worden.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 10:37

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:17

https://youtu.be/QWjyv5NXWcw

Een (grote) hond maakt echt geen schijn van kans tegen wolven.

Ook ik hoop dat er binnenkort een mens gegrepen wordt zodat er éindelijk actie ondernomen wordt. Jammer dat het zo ver moet komen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 11:50

Ik woon in Zweden in wolven gebied. Verleden jaar (alles wijst erop dat het een wolf is geweest) 's morgens rond 10 uur ga ik naar binnen toe voor een kop koffie. Paarden lopen rondom huis en zijn erg onrustig dus ik kijk of ik wat zie, niks.. Ik maak een kop koffie en ga zitten en zit naar buiten te kijken, paarden zijn nog steeds erg onrustig en ik ga weer kijken en zie nog steeds niks. Ik besluit toch maar weer naar binnen te gaan want een ree of een eland maakt ook dat de paarden onrustig worden. Ik zit goed en wel aan tafel en zie een wolf/ jämthund al zwalkend lopen op straat.
Ik schrik me helemaal rot, vlieg naar buiten met mijn telefoon in de hand want ja als het een wolf is wil dat wel op de foto hebben.. :o
Het dier loopt mijn oprit op en toen kreeg ik het spaans benauwd. Want wat moet je doen, ik had geen idee het enigste wat ik kon denken mijn paarden.. Door mijn haast had ik mijn deur niet goed gesloten en mijn americaanse stafford zo nieuwsgierig als ze is komt kijken (normaal komt ze naast me staan maar nu ging ze achter me staan mijn jack russel die vloog net zo hard weer naar binnen als dat ze naar buiten kwam..) en begint te blaffen en het dier loopt weg..
Ik heb hier in de buurt aan wat buren gevraagd of zij wat gezien hadden, een van mijn buren is boer en zijn koeien lopen dag en nacht buiten.. Zijn antwoord was, ja waarschijnlijk wel want er zijn 2 wolven gesignaleerd 2 km hier vandaan.. Op de buurtapp waren diverse meldingen gemaakt en zijn advies was meld je gauw aan op de buurtapp.

Ik vind de wolven doodeng en ik houd er echt rekening mee waar ik bijv met mijn honden door het bos loop, waar ik normaal gesproken loop heb ik wolvensporen gevonden en in een ander stuk bos ook dus daar loop ik niet meer. Wolven geven hier ook veel overlast. En ze mogen ze hier ook niet doden, maar ik weet wel dat mensen die achteraf wonen die een wolf zien ze wel doden..
Mijn grootste angst is toch wel dat er iets met de paarden gebeurt terwijl ik niet thuis ben.. Ondanks de wetenschap dat hier wolven, maar ook beren en lynxen zitten gaan de paarden toch naar buiten toe.. En hoop ik maar dat ze mijn paarden met rust laten hier in het dorp zijn diverse mensen met paarden en koeien die hun dieren dag en nacht buiten laten lopen. Maar dat durf ik dan weer niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:39

AnnoNiemand schreef:

Ook ik hoop dat er binnenkort een mens gegrepen wordt zodat er éindelijk actie ondernomen wordt. Jammer dat het zo ver moet komen.
|( ocharme die andere hond staat machteloos toe te kijken.

En dan willen ze van Welkom Wolf in België juist kuddebeschermingshonden om vee te beschermen. Maar de Turkse kangal mag dan weer niet van Welkom wolf (volgens een boer die kangal fokt zou dat zijn omdat de kangal de wolf afmaakt en niet gewoon verjaagd).
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210928 ... ource=bing

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 12:47

Wat een vreselijk filmpje. Arme hond : :(

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:12

Art_Ificious schreef:
AnnoNiemand schreef:

|( ocharme die andere hond staat machteloos toe te kijken.

En dan willen ze van Welkom Wolf in België juist kuddebeschermingshonden om vee te beschermen. Maar de Turkse kangal mag dan weer niet van Welkom wolf (volgens een boer die kangal fokt zou dat zijn omdat de kangal de wolf afmaakt en niet gewoon verjaagd).
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210928 ... ource=bing

Nee natuurlijk willen die de Kangal niet en dat geldt waarschijnlijk ook voor de Komondor, met dit soort honden is het wachten op ernstige incidenten met alles wat hun territorium betreedt. Maar wat verwachten ze dan? een boerenfox om de kudde te bewaken?

Ik zie een gat in de markt, ik denk dat ik me ook maar eens toe ga leggen op het fokken van Komondors, als er één hond is die het tegen een wolf op kan nemen is het de Komondor, door zijn vacht is die zeer goed beschermd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 13:16

link2thepast schreef:
sterregoud schreef:
Het doet mij een beetje denken aan XXL versie van de Oostvaardersplassen.
Allemaal mooie ideeën, maar wat komt er van terecht ? Meer leed en pijn bij de dieren.
Het is ook een XXL versie. Beide onderwerpen komen vanuit hetzelfde geloof. Een geloof waarbij de mens slechts een onderdeel is van de natuur en daar ondergeschikt aan. De dood door honger is een manier van de natuur om in balans te komen. Het verlies van vee aan wolven komt door het onvermogen van de eigenaar om het vee te beschermen. Als je gelooft in de positie van de wolf dan is de eigenaar geen slachtoffer meer meer de dader.

En dat zeg je (ze? Weet niet of het je persoonlijke mening is) vanachter een computer? Sorry maar dat is toch om je dood te lachen.
Waarom zitten dat soort mensen niet zelf in een hutje met een mooie kraal en een vuurtje zodat de wolf op afstand blijft..terwijl je honger hebt omdat dit een mooi middel van de natuur is.

Waarom leven in het toppunt van beschaving en dan een ingredient van de wildernis erin gooien tussen de flats en snelwegen omdat dit een goed gevoel geeft.

Hypocrisie van ongelukkige mensen die een ander leven zouden willen, maar de b*llen niet hebben om hun dromen over leven in de natuur waar te maken, dat is het enige wat er imo mee aan de hand is.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 16:35

Het valt mij op dat er enorm veel mensen tegen de komst van de wolf zijn. Alle negatieve berichten krijgen de aandacht van de media maar het positieve dat de wolf brengt in de natuurgebieden voor zowel flora als fauna wordt niet genoemd of gezien. Jammer.

Voor diegenen met een roodkapje-syndroom:
Zelfs jagers doden pony's die ze voor wilde zwijnen aanzien

https://www.jagderleben.de/news/wildschweinen-verwechselt-jaeger-schiesst-zwei-pferde-713033

https://www.jagderleben.de/news/pferd-geschossen-jaeger-wildschwein-angesprochen-712886