Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:00

Dus toch... hoorde vannacht al koeien heel raar loeien tijdens laatste ronde met de hond. Zit hier zo'n 600 m vandaan.
Sneu.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:04

Een kalf dat buiten liep? Bij de koe of niet? Je zou verwachten dat een kudde koeien wel probeert een wolf weg te jagen.
Wild west in Wapse.. en voordat DNA wolf bevestigd zijn we zo weer weken verder.

Ik zou in die omgeving het vee, ook de pony’s s nachts maar binnen zetten. Better safe than sorry.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:11

meganvr schreef:
janderegelaa schreef:

Hoewel ik antiwolf ben kan ik je verzekeren dat het dier niets voelt. Dit is onderzocht bij leeuwen die prooien pakte . Het dier raakt in shock en het lichaam maakt endorfines aan.

Ik vind dat zulke onzin 8)7

Tuurlijk voelt een dier het wel als tie gegrepen word. En ja het kan best zo zijn dat ze op een gegeven moment in shock gaan en dat ze dan minder voelen maar verder geloof ik er geen bal van.

Heb je bronnen?

https://www.quora.com/How-do-animals-to ... l-was-calm

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 11:54

Avelienvd schreef:
Dus toch... hoorde vannacht al koeien heel raar loeien tijdens laatste ronde met de hond. Zit hier zo'n 600 m vandaan.
Sneu.

Triest ! Wat een horror is dit toch. |(

Niet alleen voor het kalfje, ook voor zijn moeder en de andere koeien, zij ervaren wel angst en paniek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 12:12

meganvr schreef:
Ik vind dat zulke onzin 8)7

Tuurlijk voelt een dier het wel als tie gegrepen word. En ja het kan best zo zijn dat ze op een gegeven moment in shock gaan en dat ze dan minder voelen maar verder geloof ik er geen bal van.

Heb je bronnen?

Het is bij de mens idem.
Inderdaad voel je de eerste pijn wel degelijk. Het betreft ook het verschil voelen en registreren. De zenuweinden geven echt de signalen wel af. Het is als een soort van ´zekering´ in je hersenen welke het geheugn/bewustzijn afsluit. Noem het shock of wat ook. Het komt niet in je bewustzijn.
Zo herinner je echt serieuze pijn meestal niet.
Zoals JdR opmerkt, chapeau daarvoor trouwens, is het lijden door het slachtoffer dus relatief en subjectief.
Maar goed, dat maakt het allemaal nog niet prettig en het illustreert dat het onderwerp wolf hoofdzakelijk emotioneel ligt waardoor rationele uitwisseling onmogelijk is.

Waar ík woon, zijn verwilderde honden hét probleem. Indien het wolfschade zou zijn, wordt het vergoed door de overheid, die door honden niet.
Vorige maand is een 10 jarig superlief bulletje van mij door een paar verwilderde/loslopende honden gedood. Heb fotos en de verklaring van de dierenarts als je dat niet gelooft.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 12:54

DuoPenotti schreef:
helaas vandaag zo'n voorbeeld.
Hoogersmilde een kalf van achteren gedood en half opgevreten.
je zou je dier zo maar vinden ;(

Niet openen als je niet tegen nare beelden kunt
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 5439558888

dikke kans dus dat het dezelfde wolf is

En dan zijn er nog mensen die zeggen dat je niet snel moet oordelen dat het een wolf is ..
Het ene na het andere dier word gepakt de afgelopen weken.
Moet zeggen dat ik het niet heel prettig idee vind dat dat kreng zo dichtbij zit.
Een kalf is niet veel kleiner ( als het niet groter is ) dan mijn mini's.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 13:07

Gezien het formaat kalf was die wel groter dan de gemiddelde mini én hij had nog een kudde koeien 4x zo groot rond hem om hem te verdedigen, tevergeefs.

Hier zit ook een wolf op een 30tal kilometer. Ecologen helemaal blij. De lokale schapenhouders iets minder, die zien hun schapen met bosjes sneuvelen. En de vergoedingen zijn maar een druppel op de hete plaat. Die wolf is ook niet bang van mensen. 1 van de schapenhouders heeft hem een keer in z'n weiland gezien toen hij omheiningen controleerde en het was niet de wolf die achteruit deinsde.
Daar gaat alles nu ook 's nachts op stal.
Hier nog niet, maar het is wachten tot hij hier komt buurten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:34

Waar blijven al die mensen nu die vinden dat paarden 24/7 buiten moeten kunnen? Nu wolven in beeld zijn mogen onze weide dieren opeens heel veel vrijheid inleveren en dat wordt opeens heel normaal gevonden door velen dat vee s nachts binnen moet staan.....

Afgezien van het feit dat wolven niet eens nachtdieren zijn....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:45

dierenfan schreef:
Waar blijven al die mensen nu die vinden dat paarden 24/7 buiten moeten kunnen? Nu wolven in beeld zijn mogen onze weide dieren opeens heel veel vrijheid inleveren en dat wordt opeens heel normaal gevonden door velen dat vee s nachts binnen moet staan.....

Precies dat dacht ik ook al steeds! Je werd op Bokt voor dierenmishandelaar uitgemaakt als je paard niet 24\7 op de wei stond! Plekken met geen of alleen een schuilstal zijn nu niet veilig meer.Dus het wordt nu verplicht ophokken als je niet wilt dat je dier een hapje voor wolven wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:52

Dan moet je maar wolfwerende hekken plaatsen is meestal het antwoord....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:57

... Waar beetje werkende hoogte niet mag van de gemeente...

Ja weide dieren zijn vogelvrij verklaard.
En dat idd door oa dezelfde mensen die tegen elk opgesloten dier zijn.

Terwijl een dichte stal de enige veilige oplossing is momenteel ;(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:00

Popstra schreef:

Praktisch en financieel is dat niet te doen.Het zou dan een soort Ijzeren Gordijn moeten worden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:36

Een mooie foto van toen alles nog goed was met het kalfje:

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/175331 ... -mooi-kalf

Eerlijk gezegd begin ik mij er aan te storen, dat er telkens gezegd wordt “ eerst bewijzen dat het een wolf was “.
Een vos kan dit niet doen, en het is Nederland zoveel loslopende jagende honden hebben we niet ! Keer op keer blijkt het wolf te zijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:39

Popstra schreef:

die bestaan niet, wolf komt gerust over de 2 meter heen

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:10

dierenfan schreef:

Die van mij lopen 24/7 buiten en daar blijven ze ook lekker. Het klinkt misschien hard maar je kunt ze nu eenmaal niet overal tegen beschermen. Gewoon hopen dat een goede omheining zijn werk doet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:22

Dreamboy schreef:
dierenfan schreef:

Die van mij lopen 24/7 buiten en daar blijven ze ook lekker. Het klinkt misschien hard maar je kunt ze nu eenmaal niet overal tegen beschermen. Gewoon hopen dat een goede omheining zijn werk doet.

Hier hetzelfde hoor. Wij kunnen ook niet eens wolf proof opsluiten. Dus op weide hebben ze nog ruimte. Maarrr hier ook geen wolven in de omgeving en omgeving is niet aantrekkelijk gelukkig

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:38

Die van mij lopen ook gewoon 24/7 op t land. Afrastering is 1m hoog met 3 draden dus niet wolfproof. Maar voor hoger moet je een vergunning hebben en bovendien ben ik van mening dat een wolfproof omheining eigenlijk niet bestaat (laatst maar weer bewezen toen een wolf over een hek van 1m90 ging). De wolf loopt hier redelijk dichtbij en zit ook nog is zowat om de hoek van een groot bos. Maar goed, als ze een dier willen pakken doen ze het toch wel..

Maar inderdaad, mensen vinden het zielig als dieren hele dagen binnen staan maar nu de wolf er is, is het geen probleem :')

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:48

Wat een vreemde redenering als eigenaar; ik laat mijn paarden gewoon buiten, want…
Want; jammer dan als hij als snack dient en half levend wordt opgepeuzeld?!?!?
Een paard snachts binnen zetten is in mijn ogen altijd een beter alternatief dan dit.
Ik snap dat niet. Zal wel aan mij liggen waarschijnlijk. |o

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:57

Dreamboy schreef:
dierenfan schreef:

De mini’s van mij en dwerggeit staan hierdoor ‘s nachts binnen. Wij wonen erg landelijk en zit er niet op te wachten om ‘s ochtends zo wakker te worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:08

ikkedus schreef:
Wat een vreemde redenering als eigenaar; ik laat mijn paarden gewoon buiten, want…
Een paard snachts binnen zetten is in mijn ogen altijd een beter alternatief dan dit.

Ik vind het ook raar. Net of zo iemand maar weinig om zijn dieren geeft.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:48

Nou, even rustig. Als eigenaar heb je alsnog de gelegenheid om zelf na te denken en een risicoafweging te maken. Ik zie heel veel reacties die puur uit emotie komen, maar als je iets rationeler in het leven staat kan ik me voorstellen dat je je dieren buiten laat staan. Dan geef je echt niet gelijk weinig om dieren.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:55

Mijn paard staat in de omgeving van diever, 24/7 buiten. Geen mogelijkheid tot ophokken, plus mijn paard breekt een stal af als ze opgesloten staat.
Mijn paard is gelukkig 1,70m maar vind het wel spannend met de wolf nu in de omgeving. Maar ophokken kan niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:03

sterregoud schreef:
Een mooie foto van toen alles nog goed was met het kalfje:

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/175331 ... -mooi-kalf

Eerlijk gezegd begin ik mij er aan te storen, dat er telkens gezegd wordt “ eerst bewijzen dat het een wolf was “.
Een vos kan dit niet doen, en het is Nederland zoveel loslopende jagende honden hebben we niet ! Keer op keer blijkt het wolf te zijn.

Een vos is net wat groter dan een kat. Die kunnen op zeker geen kalfjes vloeren en doormidden vreten..vossen houden het bij vogel soorten en konijnen..hazen.. die jagen ook niet in roedelvorm.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:33

ikkedus schreef:

Waarom is dat raar? Ik heb liever paarden die gelukkig zijn maar het risico lopen om aangevallen te worden door een wolf dan paarden die verplicht binnen moeten staan (wat uberhaupt geen optie is) en ongelukkig zijn. Ik geef heel veel om al mijn dieren maar ik maak die van mij niet blij met op stal staan dus dan moet je een keuze maken. En bovendien gaan die wolven toch niet weg dus dan zou je de rest van de tijd je dieren op stal moeten hebben. Niet heel diervriendelijk, toch?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:50

Niet alleen s nachts he. Wolven gaan ook overdag op jacht. Dus met s nachts binnen zetten kun je na je werkdag thuis komen en alsnog een ramp aan treffen.. Enigste optie is enkel je omheining aan passen. Beste idee wat dat betreft wat mij bij gebleven is dat is eensteilige meidoorn planten bijvoorbeeld. Immers gaat hoog en breed groeien. Iets wat niet te zien is dat is minder aantrekkelijk. Springen als je geen einde ziet is mega dom en dus deze natuurlijke barrière in combinatie met stroom op zo goed mogelijke manier kan misschien voldoende afschrikken.... Het blijft hopen, ook dan.