Sunnda schreef:Ik ken zat mensen van 65 die dat bewustzijn nog steeds niet hebben..
Vraag is dan of het aan die ander ligt of dat je zelf globaal gezien tussen je 20-45 een stukje ontwikkeling gemist heb en dat nu op iedereen projecteert.![]()
Paarden zijn geen emotionele wezens als mensen die in alles iets zien of voelen of menen te voelen. Ik heb al zoveel probleemgevallen voorbij zien komen die alleen maar een probleem hadden met dat 'nivea' wat hun eigenaar richting het paard deed.
Al die mensen die zeggen: jij weet die brave paarden wel te vinden hé.
Niets braaf, dat heeft ermee te maken dat een paard nooit leert als je ze aan het handje houdt. Net als dat een kind niet leert op zichzelf te vertrouwen als je te beschermend bent en alle problemen voor de neus van het kind wegveegt. Begeleiden is wat je doet.
Dat er een zekere mate van ongemak bij leren komt kijken is inherent aan het leven. Elk diersoort kent dat. De natuur kent zelfs de meest harde leer: fouten zijn niet zelden direct dodelijk.
De enige soort die zich daar krampachtig tegen verzet is de moderne mens de afgelopen 30 jaar.
Of ze daar gelukkiger van worden?
Als je kijkt naar de hoeveelheid psychische problemen vraag ik mij het af.
Projectie is denk ik een heel modern probleem wat veel mensen in de weg zit.
Wat wil je hier nu precies mee zeggen?