De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:04

Morganlefay schreef:
Om de korhoenpopulatie op pijl te houden(subsidie) worden er exemplaren geïmporteerd, maar die redden het niet vanwege leefgebied en stikstof arme grond nodig hebben.


Dat is één aspect.
Zoals gebruikelijk is het aanzienlijk complexer.
Het korhoen wás ooit algemeen op diezelfde grond :)*

Het importeren is een +:)+ voorbeeld van de kosten.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:21

Huertecilla schreef:
Gini schreef:
Onder andere een Heras hekwerk van 2 meter.
Maar wat wil je bewijzen Sclimpre? Dat we laks zijn in het plaatsen van onze omheiningen? Dat we het echt wel oké vinden als een paard de straat op loopt? Dat voor ieder paard dat zelf ontsnapt we het dan ook maar oké moeten vinden dat er 1 wolf binnenkomt en een ander paard openrijt? Dat we anders met 2 maten aan het meten zijn?


Persoonlijk vind ík een uitgebroken paard een groter probleem voor de samenleving dan een loslopende wolf.
Zoek maar eens tot op hoeveel zware verkeersongevallen, tot dodelijk aan toe, dat leidt.


Natuurlijk paarden moeten ook niet los breken. Het probleem is echter wel dat de aanwezigheid van een wolf nog weleens zorgt voor uitgebroken paarden.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:30

Loretta schreef:
Natuurlijk paarden moeten ook niet los breken. Het probleem is echter wel dat de aanwezigheid van een wolf nog weleens zorgt voor uitgebroken paarden.


_O- _O- _O-

Ga zo door; dan neemt heel snel níemand je meer serieus.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:31

Gini schreef:
Onder andere een Heras hekwerk van 2 meter.
Maar wat wil je bewijzen Sclimpre? Dat we laks zijn in het plaatsen van onze omheiningen? Dat we het echt wel oké vinden als een paard de straat op loopt? Dat voor ieder paard dat zelf ontsnapt we het dan ook maar oké moeten vinden dat er 1 wolf binnenkomt en een ander paard openrijt? Dat we anders met 2 maten aan het meten zijn?


Als iemand een Heras hek van 2m wil plaatsen tegen wolven wordt er onmiddellijk geroepen dat dat een schande is, zo lelijk in het landschap, concentratiekamp, wild kan er niet meer door, mag niet van de gemeente, etc.
Jij noemt dat een deugdelijke omheining om paarden binnen te houden (wat ook zo is, het zal de paarden wel binnenhouden, helaas mensen met slechte bedoelingen niet buitenhouden). Voorgaande opmerkingen zijn blijkbaat alleen van toepassing als het gaat om de wolf buiten te houden, en niet als het gaat om paarden binnen te houden.
Dat zijn toch idd 2 maten en 2 gewichten?
Trouwens als elk paard achter een Heras hek van 2m zou staan is met een kleine goedkope aanpassing het paard ook beveiligd tegen wolven. Schrikdraadtoestel moet je al hebben anders gaat het hek niet lang leven.
Waar lees jij trouwens dat ik het ok vind dat er paarden aangevallen worden door wolven?
Ik denk alleen dat het in het belang van de paarden is om te meest te beveiligen tegen het meest reële risico, en realistische oplossingen te zoeken ipv van alarm te slaan en niets te doen.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:41

Huertecilla schreef:
Loretta schreef:
Natuurlijk paarden moeten ook niet los breken. Het probleem is echter wel dat de aanwezigheid van een wolf nog weleens zorgt voor uitgebroken paarden.


_O- _O- _O-

Ga zo door; dan neemt heel snel níemand je meer serieus.


Wat een onzin kraam je nu uit. Blijkbaar vanwege een gebrek aan argumenten. Er zijn helaas genoeg gevallen bekend van paarden die uitgebroken zijn doordat er wolven in het weiland terecht kwamen.

belle_boef

Berichten: 10784
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:44

Kuggur schreef:
DuoPenotti schreef:
Stroomrasters
De mannetjeswolf heeft diverse keren schapen aangevallen die beschermd werden door wolfwerende stroomrasters. Voor natuurbeschermers is het een raadsel hoe het dier dat doet. Volgens BIJ12 wordt gesuggereerd dat de wolf heeft geleerd over de rasters te springen, maar dat is ongebruikelijk voor wolven. Maar omdat het bewijs ontbreekt, kan het ook niet worden uitgesloten.


Dit kán toch niet waar zijn, deze mensen zijn totaal verbaasd dat een wolf kan springen..... _O-
En het bewijs daarvoor "ontbreekt"; een intact wolfraster, weiland vol dode schapen, welke andere hypothesen overwegen ze? Dat wolven kunnen vliegen?



Die vond een half vol blikje redbull en kreeg vleugeltjes

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:48

Met camerabeelden zou je de leugens van de "wolvendeskundigen" heel mooi kunnen weerleggen.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:59

Loretta schreef:
Wat een onzin kraam je nu uit. Blijkbaar vanwege een gebrek aan argumenten. Er zijn helaas genoeg gevallen bekend van paarden die uitgebroken zijn doordat er wolven in het weiland terecht kwamen.


En hoe verhoudt zich dat tot de dodelijke ongevallen door loslopende paarden?

Een paar loslopende ´stropende´ honden doet paarden ook door een stroomdraadje lopen.

Ikzelf heb een deugdelijke stalen hek om de paarden bínnen te houden. Nergens anders om.
Hebben alleen een schuildak en ga NIETS veranderen als de wolf hierheen zou komen naast de roedels verwilderde honden.
We sluiten de Franse Buldogjes s´nachts op om te voorkomen dat ze door verwilderde honden worden doodgebeten.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:06

Huertecilla schreef:
Loretta schreef:
Wat een onzin kraam je nu uit. Blijkbaar vanwege een gebrek aan argumenten. Er zijn helaas genoeg gevallen bekend van paarden die uitgebroken zijn doordat er wolven in het weiland terecht kwamen.


En hoe verhoudt zich dat tot de dodelijke ongevallen door loslopende paarden?

Een paar loslopende ´stropende´ honden doet paarden ook door een stroomdraadje lopen.

Ikzelf heb een deugdelijke stalen hek om de paarden bínnen te houden. Nergens anders om.
Hebben alleen een schuildak en ga NIETS veranderen als de wolf hierheen zou komen naast de roedels verwilderde honden.
We sluiten de Franse Buldogjes s´nachts op om te voorkomen dat ze door verwilderde honden worden doodgebeten.


Dan zegt u dus bij deze dat u uw paarden niet beschermd tegen de wolf?

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:12

Loretta schreef:
Dan zegt u dus bij deze dat u uw paarden niet beschermd tegen de wolf?


Inderdaad.

Ik zet mijn vriendin ook niet met helm en rugbeschermer in de auto.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:13

HC heeft een haremhengst lopen, daar is daarmee een aardig stukje motivatie om te beschermen en er is kennelijk nu al ervaring met verwilderde honden op dat punt.

Hier is dat geen optie o.a. omdat de hengsten hier niet bepaald geselecteerd worden op het zijn van goed algemeen gebruikspaard en er niet genoeg losse honden rondlopen om ervaring op te doen. Voeg daar bij nog veel verloop in de kuddes en je zal hier andere oplossingen moeten bekijken.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:18

tamary schreef:
HC heeft een haremhengst lopen, daar is daarmee een aardig stukje motivatie om te beschermen en er is kennelijk nu al ervaring met verwilderde honden op dat punt.

Hier is dat geen optie o.a. omdat de hengsten hier niet bepaald geselecteerd worden op het zijn van goed algemeen gebruikspaard en er niet genoeg losse honden rondlopen om ervaring op te doen. Voeg daar bij nog veel verloop in de kuddes en je zal hier andere oplossingen moeten bekijken.


Bedankt voor de verduidelijking Tamary.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:25

Sclimpre schreef:
Gini schreef:
Onder andere een Heras hekwerk van 2 meter.
Maar wat wil je bewijzen Sclimpre? Dat we laks zijn in het plaatsen van onze omheiningen? Dat we het echt wel oké vinden als een paard de straat op loopt? Dat voor ieder paard dat zelf ontsnapt we het dan ook maar oké moeten vinden dat er 1 wolf binnenkomt en een ander paard openrijt? Dat we anders met 2 maten aan het meten zijn?


Als iemand een Heras hek van 2m wil plaatsen tegen wolven wordt er onmiddellijk geroepen dat dat een schande is, zo lelijk in het landschap, concentratiekamp, wild kan er niet meer door, mag niet van de gemeente, etc.
Jij noemt dat een deugdelijke omheining om paarden binnen te houden (wat ook zo is, het zal de paarden wel binnenhouden, helaas mensen met slechte bedoelingen niet buitenhouden). Voorgaande opmerkingen zijn blijkbaat alleen van toepassing als het gaat om de wolf buiten te houden, en niet als het gaat om paarden binnen te houden.
Dat zijn toch idd 2 maten en 2 gewichten?
Trouwens als elk paard achter een Heras hek van 2m zou staan is met een kleine goedkope aanpassing het paard ook beveiligd tegen wolven. Schrikdraadtoestel moet je al hebben anders gaat het hek niet lang leven.
Waar lees jij trouwens dat ik het ok vind dat er paarden aangevallen worden door wolven?
Ik denk alleen dat het in het belang van de paarden is om te meest te beveiligen tegen het meest reële risico, en realistische oplossingen te zoeken ipv van alarm te slaan en niets te doen.


Nope, ik zie de 2 maten en 2 gewichten niet. We plaatsen omheiningen om paarden veilig binnen te houden. Wanneer een paard uitbreekt en men ziet dat het om een flutomheining gaat, is de eerste die men aankijkt de paardeneigenaar. En zo hoort het ook, een loslopend paard is een gevaar.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:28

tamary schreef:
Voeg daar bij nog veel verloop in de kuddes en je zal hier andere oplossingen moeten bekijken.


´Verloop´ is een goed relativerend voorbeeld van hoe de belangen van de paardenwereld en het risico van de wolf zich verhouden in NL.

Voor de bedrijfssector paard als geheel is de wolf een non-probleem. Wel heerlijk sensationeel scoren.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:30

Kuggur schreef:
Och, iedereen die een roedel wolven te lijf wil gaan met een steentje of een paintball pistool heeft mijn zegen hoor.
Grote fan van Darwin.


De pest is dat die wolf er dan al is...of we moeten 24/7 bij onze dieren gaan waken

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:31

Gini schreef:
Wanneer een paard uitbreekt en men ziet dat het om een flutomheining gaat, is de eerste die men aankijkt de paardeneigenaar. En zo hoort het ook, een loslopend paard is een gevaar.


Wanneer een paard losloopt is de eigenaar in pricipe altijd aansprakelijk.

Al uitgezocht hoeveel zware verkeers ongevallen veroorzaakt zijn door loslopende paarden?

Hint: Is zowel voor de paarden als voor mensen een groter risico dan wolven.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:13

dierenfan schreef:
superpony schreef:
Ik denk dat de enige oplossing dan is; 2 omheiningen dicht op elkaar, dus wat grond inleveren. Als ze een aanloopje nodig hebben om over omheining 1 te komen, moeten ze de ruimte niet hebben om over omheining 2 te komen.


Leuk idee, dat dacht ik ook. Tot besef komt dat als de wolf niet verder en ook niet terug kan waar hij dan naartoe moet op dat kkeine stukje. Tenzij je de eerste omheining niet te hoog maakt of zonder stroom in elk geval.


Ja, dat is een probleem. Maar als je dan zou kunnen bellen dat ze de wolf komen vangen..........

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:17

Loretta schreef:
superpony schreef:
Maar stel dat we allemaal 2 meter hoog mogen omheinen en we zitten lekker in de tuin naar de paarden te kijken en waar kinderen zijn spelen die op een trampoline of schommel etc. Moeten we dat dan ook hoog afzetten?
Ze moeten toch eten, dus als paarden niet meer beschikbaar zijn, komen de andere huisdieren en kleine kinderen als eerste denk ik zo.


Kan dat dan een reden zijn om je dieren dan maar niet te beschermen. Een beetje de omgekeerde wereld lijkt mij. Natuurlijk ga ik mijn paard koste wat kost beschermen. Het probleem is niet dat ik mijn paard bescherm. Het probleem is dat de EU op dit onderwerp de plank volledig mis slaat. Daarbij is het gelukkig nog steeds zo dat als een wolf zich daadwerkelijk aan een kind vergrijpt dat het wolvenprotocol dan wel meer ruimte geeft om iets te doen.


Nee, en dat zeg ik ook echt nergens.

Maar ben ook niet zo naief dat ik denk dat ik al mijn dieren EN onszelf 24/7 kan beschermen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:56

Huertecilla schreef:
Gini schreef:
Wanneer een paard uitbreekt en men ziet dat het om een flutomheining gaat, is de eerste die men aankijkt de paardeneigenaar. En zo hoort het ook, een loslopend paard is een gevaar.


Wanneer een paard losloopt is de eigenaar in pricipe altijd aansprakelijk.

Al uitgezocht hoeveel zware verkeers ongevallen veroorzaakt zijn door loslopende paarden?

Hint: Is zowel voor de paarden als voor mensen een groter risico dan wolven.
Als je constant met dit punt aan komt zetten HC, mag je zelf ook wel met cijfers komen.

Ik heb geen cijfers, wat ik er wel over kan zeggen, is dat er, gezien berichten in de media, helaas vrij regelmatig paarden uitbreken en op de openbare weg terecht komen, maar dat dit doorgaans niet leidt tot zeer ernstige of zelfs dodelijke ongevallen.
Waarmee ik het beslist niet bagatelliseer, ik zou een hartverzakking krijgen als er een paard voor mijn auto op zou duiken, of als mijn paarden uit zouden breken en op de weg zouden lopen! Ik mket er echt niet aan denken. Maar als er al slachtoffers bij vallen, gaat het meestal om de paarden zelf (en dat is al erg genoeg), verder blijft het doorgaans bij blikschade.

Uitbreken kun je niet altijd voorkomen (Stel bijv dat er een luchtballon in je wel landt. Of, zelf meegemaakt: een (trek)paard dat door blikseminslag zo schrok dat ie door 3 omheiningen incl houtwal heen brak. Gelukkig op het erf), maar de kans erop kun je wel minimaliseren, door te zorgen voor een deugdelijke omheining en bijv. ook door een goed afgesloten erf.

Maar het soort omheining dat nodig is om je paarden binnen de wei te houden, is beslist niet afdoende om.een eventuele wolf erbuiten te houden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:08

Loretta schreef:
superpony schreef:
Maar stel dat we allemaal 2 meter hoog mogen omheinen en we zitten lekker in de tuin naar de paarden te kijken en waar kinderen zijn spelen die op een trampoline of schommel etc. Moeten we dat dan ook hoog afzetten?
Ze moeten toch eten, dus als paarden niet meer beschikbaar zijn, komen de andere huisdieren en kleine kinderen als eerste denk ik zo.


Kan dat dan een reden zijn om je dieren dan maar niet te beschermen. Een beetje de omgekeerde wereld lijkt mij. Natuurlijk ga ik mijn paard koste wat kost beschermen. Het probleem is niet dat ik mijn paard bescherm. Het probleem is dat de EU op dit onderwerp de plank volledig mis slaat. Daarbij is het gelukkig nog steeds zo dat als een wolf zich daadwerkelijk aan een kind vergrijpt dat het wolvenprotocol dan wel meer ruimte geeft om iets te doen.

Dan krijgen we gewoon afschot. Al dan niet legaal. En terecht als je het mij vraagt.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:17

Askja schreef:
Ik heb geen cijfers, wat ik er wel over kan zeggen, is dat er, gezien berichten in de media, helaas vrij regelmatig paarden uitbreken en op de openbare weg terecht komen, maar dat dit doorgaans niet leidt tot zeer ernstige of zelfs dodelijke ongevallen.


Google op dodelijk ongeval losgebroken paard en hoppa, je hebt er gelijk een paar.
Mijn relativerende punt is dat dit heel wat realistischer is, vaker voorkomt dan mens en/of paard door wolven omgekomen.

En inderdaad, légio nauwelijks te voorkomen oorzaken waardoor paarden in paniek raken. Is geen wolf voor nodig.

Een béétje relativeren van de wolfpaniek is constructiever dan opkloppen van dergelijke emoties.
Het noemen van ´aan een kind vergrijpt´ bijvoorbeeld.
Wat ís dat toch met Disney? Veel vrouwen willen een disney droomhuwelijk door die princesenfilms maar aan de andere kant komt Junglebook niet over 8)7
;)

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:20


Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:27

sterregoud schreef:
Je hebt het bericht gemist dat een wandelaarster gedood is door wolven ?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170927_03098819


Nee. Jij de sleutelwoorden ´waarschijnlijk´ en ´vermoedt´ gemist?!

Maar, het aannemen is prima én dan ook alle verkeersdoden door paarden over heel europa erbij halen uiteraard.
Ik begrijp écht niet wat het is met die wolven-hysterie. Huishonden maken meer slachtoffers. Ook onder kinderen.
Nogmaals, een beetje relativeren is beter voor de gezondheid :)*

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:31

sterregoud schreef:
Er zijn al bosgebieden in Duitsland waar wandelaars niet meer alleen in mogen, gezien het risico dat ze lopen i.v.m. de wolf.



Zo was er vroegah hondsdolheid bij vossen.

Perfecte invoering van stiltegebieden... :)*

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:32

Huertecilla schreef:
sterregoud schreef:
Er zijn al bosgebieden in Duitsland waar wandelaars niet meer alleen in mogen, gezien het risico dat ze lopen i.v.m. de wolf.



Zo was er vroegah hondsdolheid bij vossen.

Perfecte invoering van stiltegebieden... :)*


Nog minder natuur om in te wandelen !!! En dat vind jij een goed idee ?