Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagahra

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:15

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:19

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:19

Ik denk dat in de huidige tijd met alle gevaren de wolvenpopulatie niet zo explosief kan groeien zoals vroeger?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:44

DuoPenotti schreef:
Ninx je vergeet dat er op kippen en geiten na al veel minder dieren gehouden worden dan in 1990.
Megastal betekend niet meer dieren in Nederland.
Betekend ook niet minder ruimte voor die dieren.
Betekend wel geconcentreerd op 1 plek. Waar eerst veel versnipperde kleinere boeren zaten.

Het lijstje van aantal dieren nu en rond 1995 heb ik al eens geplaatst... Maar meestal blijft het dan stil.
Mensen hebben geen benul wat een megastal is.

En land wat afgepakt gaat worden is nu gras, maïs, graan, weiland. Geen bebouwing.
Er komt dus niet veel ruimte vrij.
Wel gaat het veel voller worden met beton.

Megastallen zijn met 76% toegenomen, dat zijn er nu al zo’n 800. En gigastallen, nog veel groter dus, lijken de volgende stap.

Er is inderdaad een afname geweest van het aantal dieren. Maar dat neemt weer fors toe en niet een beetje.
Bij de meeste dieren zitten we alweer bijna rond dezelfde cijfers als in de 90’s.
We hebben alleen veel meer geiten en pluimvee dan toen. Varkens en koeien zijn ook alweer flink toegenomen.

Ziet er allemaal niet zo zonnig uit dus.

Nou, ik verlaat de tent voordat ik te somber word. Ik wens de wolf meer natuur, de mens een veilige plek voor hun dieren en de natuur meer ruimte!

En in antwoord op het hoofdonderwerp: vermoedelijk is de wolf zelf ook beter af in Scandinavië, Canada, het Oostblok en meer gebieden met uitgestrekte natuur. Deze postzegel die NL heet biedt steeds minder ruimte…..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 17:54

Dagahra schreef:
https://www.tvl.be/nieuws/wolf-bijt-koe ... wen-125452

Je zou toch denken dat ze na de pony's hun maag wel even vol hebben...

Misschien nog even een waarschuwing erbij zetten dat het een naar beeld is om te zien, de koe en de heftige verwondingen zijn meteen in beeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:06

Telpeva schreef:
Dagahra schreef:

Misschien nog even een waarschuwing erbij zetten dat het een naar beeld is om te zien, de koe en de heftige verwondingen zijn meteen in beeld.

Kun je nagaan hoe het is als je dat 's morgens vind in de wei... |(
Dan staat er geen waarschuwing of in spoiler.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:17

Ja dat lijkt mij echt vreselijk ja |( ik ben zo ontzettend blij dat in mijn regio geen wolven zitten... En als ze hier toch zouden komen dan hoop ik dat iemand ze meteen opruimt en ook daarmee weg komt :o

Hier ook dezelfde gedachte die hier al eerder is gepost: dit is imo ook gewoon wachten tot een mens wordt gepakt. Moet je kijken hoe ze een koe hebben kunnen pakken en toetakelen... je zou maar met je kinderen ergens lopen, minder valide zijn, of wat ouder en fragiel zijn en een roedel tegen komen. Dit is imo wachten tot het een keer echt mis gaat

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:22

Of je honden uitlaten. ;)
Ik zie er tegenop tegenwoordig, om in het donker met de honden te lopen. En zelfs overdag mijd ik inmiddels de erg afgelegen stukken hier in de buurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:24

Qua honden is de kans op een paar Polen of Roemenen die uit een busje springen en je hond onder de arm nemen nog altijd een heel stuk groter dan een wolf. En zelfs díe kans is niet zo groot.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:25

Die oostblokkers komen hier niet zo gauw. En wolven wel. Bij twee buren al in de tuin gezien. (en gefilmd en gefotografeerd)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:27

Hoe vervelend het is voor de persoon in kwestie blijkbaar moet er eerst een kind of volwassene aangevallen of gedood worden voordat mensen echt wakker worden.

Je moet geen wolven willen…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:42

Ik ziet hier helaas wel in een wolven gebied.
En de Polen zijn hier in de buurt ook actief.
Dus paarden en honden in de nacht maar binnen. Veel meer kan ik nu niet doen.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:44

is er eigenlijk ergens een goede kaart met waar de wolven nu actief/aanwezig zijn?
Wat vreselijk allemaal zeg... Je mag bijna hopen dat er een keer iets met een mens en wolf gebeurd zodat het hele feestje afgelopen is

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:22

TurboDi schreef:
is er eigenlijk ergens een goede kaart met waar de wolven nu actief/aanwezig zijn?

Zoiets? Of voor België?
https://publicaties.bij12.nl/tussenrapportage-wolf-17-maart-2021/kaart-verspreiding-wolf/

Ik had laatst een mooie ontmoeting met een das. De eerste keer dat ik een levende das in het wild zag <3 Maar ik schrok me rot, het dier had zijn haren recht overeind en gromde naar me. Waarschijnlijk jongen in de buurt? Ik liep netjes op het wandelpad en maar snel verder, das verdween ook weer in de struiken.

In Zwitserland een keer hetzelfde meegemaakt met een vos. Bleef tegen me grommen/keffen en ik ben snel doorgelopen. In het hotel hoopten ze dat het geen hondsdolheid was. Wolven schijnen met hondsdolheid helemaal door te draaien en die komen daar ook veel voor in het gebied.

In beide gevallen had ik toch even behoorlijke angst. Maar mocht het een wolf zijn, die zo reageert dan zou ik het in mijn broek doen. Wandelstokken en Tierabwehrgerät (pepperspray) gaan ook altijd mee daar op wandeling in wolvengebieden, kun je je nog een beetje verdedigen.

In Colorado ook constant op mijn hoede voor beren. Daar kreeg je instructies wat te doen wanneer je een beer treft.

Ik vind het zo dubbel. Zo'n mooi moment als je een wild dier kunt spotten. Ik vind wolven prachtig. Maar we zijn hier gewoon niet in staat om hem zijn verdiende territorium te geven zonder dat er slachtoffers vallen. Ook al zijn mensen niet hun prooi, als een wolf zich moet verdedigen dan bijt hij

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:40

't Is ook dubbel. Ik zou het ook gaaf vinden om een (niet-hondsdolle) wolf tegen te komen als ik alleen ben. Maar dat ben ik zelden, bijna altijd de honden bij me. En eerlijk gezegd: ik hoop dat ik niet alle 17 tegelijk tegen kom. ;)
(Schijnen er nu 17 niet erg ver weg te zijn) .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:21

Ibbel schreef:
kiki1976 schreef:
Vraag aan de tegenstanders van de wolf.
Hoe zouden jullie het probleem opgelost willen hebben en op wat voor manier?

Bejagen. Zoals we dat niet voor niets in de 19e eeuw gedaan hebben.

De mens is ook onderdeel van de natuur, en staat toevallig bovenaan de voedselketen. Dat kan je vervelend vinden, of niet eerlijk, maar de mens is nu eenmaal tot zo hoog geëvolueerd.

We evoluëren onszelf overigens zo te zien/merken geleidelijk echt wel naar uitsterven, dus het komt allemaal goed binnen 10.000 jaar oid. Maar tot die tijd hebben wij het voor het zeggen. For good and for bad.

En dat betekent dat de soort mens als diersoort met al z'n kennis en kunde en gereedschap, bedreigingen te lijf kan gaan. En dat ook zal doen, of het van de overheid mag of niet, als de bedreigingen te groot worden.

Dus omdat een mens zich naar boven heeft gewerkt naar de voedselketen hebben ze dus het recht om alles wat hun niet aan staat uit te moorden?

pol013
Ja lelijk is het, ben ik met je eens.
Maar soms moet je wat als je je dieren wilt beschermen.
En ja het is duur om aan te schaffen dat zeg ik toch ook.

Bootsiebob
Zal even kijken of het die was

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:33

Kiki: ja. Dat is hoe de voedselketen werkt over het algemeen. Die wat bovenaan staat bepaalt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:36

Telpeva schreef:
Dagahra schreef:

Het lijkt dan toch wel dat er meer dan 1 bezig is geweest ter plekke.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:37

Babootje schreef:
Het lijkt dan toch wel dat er meer dan 1 bezig is geweest ter plekke.

Er zit daar in dat gebied een roedel, minstens zes die ze al gezien hebben. Mogelijk meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:38

Ayasha schreef:
Kiki: ja. Dat is hoe de voedselketen werkt over het algemeen. Die wat bovenaan staat bepaalt.

Als we hersenloze amoebes zouden zijn, ja, dan konden we alles wat ons niet aanstaat uitmoorden. Maar we hebben hersens gekregen, and with great power, comes great responsibility.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:39

Bootsiebob schreef:
tamary schreef:
Was prachtig, en toen bleef het aantal wolven groeien tot het wild vertrok uit het natuurgebied door de bejagingsdruk en kregen de veehouders er omheen te maken met cwd (chronic wasting disease), lintworm en aanvallen op hun vee. Immers begrijpelijk volgden de wolven hun voedselbron toen die vertrok uit hun territorium.

Heb je hier een bron van? Ik kan hier niets over vinden, wel dat de video het verhaal wat romantisch brengt en het vrijwel onmogelijk is om het effect dat het uitroeien van de wolf in het verleden had weer goed te maken. https://eu.usatoday.com/story/tech/science/2018/09/07/wolves-reintroduction-yellowstone-ecosystem/973658002/

De afname van het aantal herten is niet alleen aan wolven toe te schrijven. Wanneer de herten vanuit het park naar andere delen van Montana migreren, mogen ze afgeschoten worden en dit zijn er veel meer dan de wolf er doodt. Ook spelen de poema en de beer een rol.

Hier staat ook veel te lezen voor wie het interessant vindt
https://www.nps.gov/yell/learn/upload/YELLOWSTONE-SCIENCE-24-1-WOLVES.pdf (pagina 70 gaat over de video uit mijn eerdere post)

Maar dit is natuurlijk een zijsprong naar een gebied dat niet te vergelijken valt met onze "natuur." In Zwitserland en Duitsland loopt de wolf (en de beer) alweer langer rond en de problemen zijn er toch, ondanks de beschermhonden en andere middelen.

Het interview wat een specifiekere boodschap had kan ik zo niet terug vinden, maar van dezelfde meneer :
https://www.idahoforwildlife.com/Websit ... bliss.html
Concusie:
Citaat:
The absolutely precious lesson from our North American experience with wolves in the 20th century is that at low wolf-to-prey ratios wolves grow into very large, shy specimens that shun humans, while greatly enriching our landscape and quality of life. Control will be seen as essential to maintain wolves and robust big game populations and minimize intrusions by wolves into human settlements.

There is a French saying that he who desires a beautiful park must have a very sharp ax, and a heart of stone. We should heed it—for the sake of elk, elk hunters, the wolves themselves, and for the future of wildlife conservation in North America.

Hoewel hij over Noord-Amerika praat, komt er ook een stuk langs over wolvengedrag en agressie naar mensen in Europa en Azië en hoe belangrijk het is om naar de ervaringen uit alle andere landen te luisteren.

Aanvulling : https://www.outdoorhub.com/opinions/201 ... ius-geist/
Citaat:
After the first “misbehavin’ pack” was eliminated, a second one moved into the area a couple years later, and a similar pattern unfolded. Geist found the behavior of both packs followed a similar seven-stage habituation pattern when wild food runs out and they are close to people.

1. Within the pack’s territory prey becomes scarce not only due to increased predation on native prey animals, but also by the prey evacuating home ranges en masse. Wolves increasingly visit garbage dumps at night.
2. Wolves in search of food begin to approach human habitations at night. Their presence is announced by frequent and loud barking of farm dogs.
3. The wolves appear in daylight and at some distance observe people doing their daily chores.
4. Small-bodied livestock and pets are attacked close to buildings, even during the day. The wolves preferentially pick on dogs and follow them right up to the verandas of homes. People out with dogs find themselves defending their dogs against wolves.
5. The wolves explore large livestock, leading to docked tails, slit ears, and hocks. Livestock may bolt through fences running for safety. Wolves become more brazen and cattle or horses may be killed close to houses and barns. Wolves may follow riders and surround them. They may mount verandas and look into windows.
6. Wolves turn their attention to people and approach, initially merely examining them closely. They may make hesitant, almost playful attacks, biting and tearing clothing, nipping at limbs and torso. They withdraw when confronted. They defend kills by moving towards people and growling and barking at them from 10 to 20 paces away.
7. Wolves attack people. These initial attacks are clumsy, as the wolves have not yet learned how to take down the new prey efficiently. Persons attacked can often escape because of the clumsiness of the attacks. A mature, courageous man may beat off or strangle an attacking wolf. However, against a wolf pack there is no defense.

Val met Dr. Robert Timm at the University of California at Davis, who has been studying coyotes targeting children in urban parks that act in virtually the same manner.

Geist’s habituation model has been translated into Swedish, Finnish, and German. It has become known in Finland as “Seven Steps to Heaven.”

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:54

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:

Als we hersenloze amoebes zouden zijn, ja, dan konden we alles wat ons niet aanstaat uitmoorden. Maar we hebben hersens gekregen, and with great power, comes great responsibility.

Nee hoor, dat laagje beschaving over onze instincten heeft de macht niet over die instincten.
Iedereen kan doden als de omstandigheden dat nodig maken. Het laagje vernis is sneller weg dan je denkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:59

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:

Nee hoor, dat laagje beschaving over onze instincten heeft de macht niet over die instincten.
Iedereen kan doden als de omstandigheden dat nodig maken. Het laagje vernis is sneller weg dan je denkt.

Ik geloof er niet in dat de mensheid zover gezonken is, of zal zinken, dat zij alles uitmoordt dat haar niet aanstaat.

Dat is wat anders dan iets of iemand dood kunnen maken wanneer de omstandigheid dat noodzakelijk maakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:01

Ik zeg dat mensen de wolf gaan bejagen als die hun vee/dieren/kinderen bedreigt. Of het mag of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:04

Ibbel schreef:
Ik zeg dat mensen de wolf gaan bejagen als die hun vee/dieren/kinderen bedreigt. Of het mag of niet.

Ja prima. Maar dat is niet hetzelfde als uitmoorden.