Paard overlijdt bij Metworstrennen in Boxmeer

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xx_lady_xx
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: vlijmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 00:41

Ik vind het wel zielig voor de ruiter en voor het paard Scheve mond

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:27

Er wordt nu wel gezegd dat de db verboden moet worden maar dan moet een springconcours dat ook, vorig zomer is er ook een paard ter plekke dood neer gevallen.....

beetje belachelijk dat het dan verboden moet worden. zulke dingen kunnen gebeuren je hebt wel met levend spul te maken.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:15

idd, ze willen voetbalwedstrijden tog ook niet gaan verbieden omdat er een voetballer een hartaanval krijgt tijdens een wedstrijd??

moniquelucky

Berichten: 2748
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:29

Heel erg van dat paard!!!Ze zullen nu wel beter de conditie ven de paarden bekijken voor de wedstrijd!!!?

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:29

Tja we wachten maar af he!
Ik denk iig niet dat het afgeschaft zal worden
Daar hebben ze eigenlijk geen aanleiding toe. Maar we zien het wel dan.

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:32

moniquelucky schreef:
Heel erg van dat paard!!!Ze zullen nu wel beter de conditie ven de paarden bekijken voor de wedstrijd!!!?


Dat deden ze normaal ook al...

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:36

Ja idd dat werd al streng gecontoleerd...

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:02

SANEX schreef:
Zoiets is sneu, maar als dit eens in de 264 jaar gebeurd vind ik niet dat ze zoiets meteen moeten gaan verbieden.
Kijk eens hoeveel paarden er doodgaan bij de militairy/cross , dat is ook nog steeds niet verboden, vind ik toch iets dieronvriendelijker dan 1 keer per jaar een race van 700 meter... waarbij dan toevallig 1 keer een paard doodgaat aan een hartstilstand, beestje had het 2 uur later toen ie weer in de wei stond ook kunnen krijgen en dan had er niemand over de race gezeurd....


ik vind het echt heel sneu voor t beestje...ik vind wel dat het verboden moet worden, maar je hebt wel gelijk sanex...over militairy/cross word ook niet gezeurd, maar dat vind ik ook dat het verboden moet worden.. ik vind militairy gewoon zielig!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:18

danifur schreef:
ik vind het echt heel sneu voor t beestje...ik vind wel dat het verboden moet worden, maar je hebt wel gelijk sanex...over militairy/cross word ook niet gezeurd, maar dat vind ik ook dat het verboden moet worden.. ik vind militairy gewoon zielig!


[PP] military
Knipoog

daantjelover

Berichten: 391
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:43

mankeerde er dat arme beesie mischien niet al iets voor de race dat ze niet hebben gezien met de controle want met een race van 700 meter gaat een fit paard niet zomar onderuit????????????????

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:58

iwayalover schreef:
Ja idd dat werd al streng gecontoleerd...


klopt, de paarden worden van tevoren altijd streng medisch gekeurd..
de hele race worden ze in de gaten gehouden.. duss ik denk dat het eigenlijk niet aan de medische begeleiding had kunnen liggen..

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:52

daantjelover schreef:
mankeerde er dat arme beesie mischien niet al iets voor de race dat ze niet hebben gezien met de controle want met een race van 700 meter gaat een fit paard niet zomar onderuit????????????????


Waarschijnlijk niet want de paarden worden medisch gekeurd voordat ze de baan op mogen.

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:33

Citaat:
Ik vind alleen wel dat de laag zand niet dik genoeg is, je ziet namelijk dat sommige paarden nog steeds op de weg rennen (gaan gewoon door het zand heen) maar schijnbaar hebben de paarden hier geen last van.



Een te dikke laag lijkt mij te zwaar.Ze gaan er dan te diep door,slecht voor de pezen.Ik heb goed gekeken maar alleen de dikke paarden gingen er doorheen en deze gaan amper vooruit.

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:37

De paarden rennen naar mijn idee echt niet op de weg. De laag is goed en wordt regelmatig weer plat gemaakt.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:42

naar mijn idee is de zandlaag ook dik genoeg

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:19

Met dit paard heeft hij al jaren mee gedaan dus daar kan het niet aan liggen dat het paard niet voldoende getraind zou zijn. Ik vind dat de DB niet zo snel met zijn oordelen moet komen.[/quote]

Sinds welk jaar doet dit paard mee?Jij weet al meer dan de eigenaar zelf.
Dus,niet te snel oordelen Iwayalover

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:02

daar hebben we het al eerder over gehad in dit topic met ene Ollivia ofzo
Het klopt idd niet dat hij met DIT paard al jaren mee doet maar hij doet zelf wel al heel lang met de metworst mee en weet daarom denk ik ook echt wel waar hij mij bezig is. en dat bedoel ik te zeggen.
hehe oke dat is er ook weer uit voor de tweede keer Boos! sorry maar een keer is voor mij genoeg. Ik weet dat het niet klopte wat ik zei over dat dat paard al jaren meedeed en dat was fout.

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:18

de ruiter Ton Ondersteijn deed al 12jaar mee aan de Metworst volgens mij
En hij reed amateur op een echte renbaan

dus over ervaring kan niet worden gesproken

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:19

Bestuur metworst
Maandag 23 februari 2004 vonden de 264e officiële Metworstrennen plaats tussen Sambeek en Vortum Mullem. Deze historische, uit 1740 stammende, paardenrennen op carnavalsmaandag worden ieder jaar georganiseerd door de vereniging van de tijdelijke jongezellen De Metworst uit Boxmeer. Er namen dit jaar 22 vrijgezelle jongemannen deel aan deze rennen.
Tijdens een van de voorrondes viel na de finish een paard in de dranghekken en overleed ter plaatse. Het was aan de scherpe veiligheidsmaatregelen en aan de ervaren ruiter, tevens eigenaar van het paard, te danken dat er geen (verdere) ongelukken gebeurd zijn met het publiek, behalve enige lichte kneuzingen bij een paar toeschouwers.
Het bestuur van de vereniging besloot direct na afloop, in goed overleg met 2 van de 4 aanwezige dierenartsen en de eigenaar van het paard, een grondig onderzoek te laten instellen naar de doodsoorzaak van het paard. Het paard is hiervoor naar het laboratorium van de Gezondheidsdienst voor Dieren in Deventer gebracht. In een voorlopige uitslag meldt de patholoog anatoom wat bloedingen in de neus en luchtpijp van het paard. Verder is er nog nader onderzoek nodig om de doodsoorzaak vast te stellen. De definitieve uitslag hiervan wordt over circa tien dagen verwacht.

Het bestuur van vereniging de Metworst betreurt dit ongeluk in hoge mate omdat zij al vele jaren lang veel aandacht besteedt aan de veiligheid van deze befaamde en historische paardenrennen voor in de plaats Boxmeer geboren, getogen, ongehuwde en kinderloze jongemannen.
Zo is het complete parcours met hekwerken afgezet. Verder is over de gehele lengte van het parcours 700 m3 zand aangebracht tot een dikte van 10 cm.
Daarnaast moeten de ruiters op gezette tijden, ruim 2 maanden voor de rennen, een ruiterproef afleggen om hun bekwaamheid te tonen. De meeste ruiters hebben veel ervaring met paarden. De deelnemende paarden zijn goed getraind en hebben veelal vaker races gelopen. Ten slotte worden alle paarden door dierenartsen zowel vóór de start als na de finish streng gecontroleerd.
De Metworstrennen 2004 werden gewonnen door Peter Nabbe, die zich nu voor de tweede keer Koning van de Metworst mag noemen. Hij won voor het eerst deze beroemde rennen in 1997.

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 13:40

Dit maakt hopelijk veel duidelijk voor iedereen.
Goed dat je dit stuk hier neer plaatst

Juut

Berichten: 6910
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:04

Waarom heb ik het idee dat we telkens in hetzelfde rondje gaan? Verward
Ik ben erg benieuwd naar de uitslag van die authopsie.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 17:08

ik ben het met juut eens.. dit wordt zo wel een eindeloze discussie

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 19:23

Ja idd...
Eerst die uitslag maar eens afwachten en dan kunnen we verder...

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 23:17

Wat voor ruiterbewijs? HET ruiterbewijs? Dat stelt ook weinig voor namelijk.
Maar goed het is inderdaad een vervelend ongeluk, al had ik wel wat twijfels bij de paarden. Uit sommige reacties maakte ik op dat er ook gewoon manegepaarden meeracen (of heb ik dat nou verkeerd begrepen). Het lijkt me niet dat deze daar nou echt voor getraind worden, maar goed.
Die DB moet zich eens met nuttige dingen bezighouden. 2 echt verwaarloosde en mishandelde pony's bij ons in de buurt konden ze niet helpen en nu staan ze opeens vooraan. Boos!.
Maar volgens mij is dit wel volksvermaak. De echte wedstrijdsport zie ik niet zo. Dit is echt iets voor het dorp/stad waar iedereen heen gaat. Gewoon gezellig....biertje erbij etc. (net zoiets als een plaatselijk feest). Naar echte wedstrijdsport gaan alleen echt geinteresseerden (die er vaak ook verstand van hebben), dat hoeft bij dit soort evenementen niet zo te zijn, maar ja....het is maar net hoe je het begrip "volksvermaak" uitlegt.