Pumpkinbroes schreef:85 klinkt als heel veel, maar volgens mij zit je met wat lengte, ook als vrouw, daar al best snel op.
Ook worden Nederlanders nog steeds elke generatie langer dacht ik.
Zou het niet tijd worden om minder op luxe te gaan fokken en meer op allround, stevigere, basispaarden?
Niet zo zeer alleen voor gewicht en lengte van de ruiter, maar ook omdat voor mijn gevoel 90% van de paarden nu gefokt wordt voor 10% van de ruiters.
Ik denk ook wel dat dat een stukje van het probleem is. Mijn goed gespierde paard van 1.55 weegt al 550 kg. Die heeft echt geen moeite met een beetje gewicht. Maar mijn buren hebben een super iel gebouwde van rond de 1.65 die veel langer gebouwd is en maar 600 kg weegt... Daar zou ik persoonlijk liever wat minder gewicht op zetten dan die wandelende tank van mij.
Overigens moet ik steeds aan mijn oude instructeur denken die altijd vond dat je paard maar 10 cm kleiner mocht zijn dan jij. Als je te groot was dan bracht je je paard uit balans en was je ook al snel te zwaar. Dat was 20 jaar geleden en toen waren de paarden wel wat grover gebouwd nog.
De gemiddelde vrouw in nederland is 1.67 en weegt 72 kg en de gemiddelde man 1.81 en 85 kg. Dus wat betreft die 90% van de paarden voor 10% van de mensen denk ik ook dat je gelijk hebt.
Ik ken tenminste 3 maneges die dit al jaren doen en zelfs nog hardere eisen stellen (beginnende ruiters mogen minder wegen dan gevorderde ruiters die al mee kunnen bewegen) en ik begrijp niet waarom iemand het ermee oneens zou kunnen zijn. Het zijn toch hun eigen dieren? Al stellen ze een bovengrens van 65 kilo in. Als zij alleen paarden hebben die dat probleemloos kunnen dragen? En als dat het paardenwelzijn vergroot hoe kan je het er dan niet mee eens zijn? Ik snap het gesputter niet. Mensen moeten zich eens realiseren dat je een paard kan pijnigen en zelfs schaden met je gewicht. Dan maakt het geen moer uit of je ongelukkig bent of dat het toevallig na de feestdagen was of dat je zwanger bent of een lange gespierde man bent... De huid kan maar een x aantal druk aan per vierkante cm voordat het pijnlijk en op den duur schadelijk word. Leuk dat jij fantastisch kan rijden en wat lang bent, maar als je 1.98 bent moet je heel goed gaan kijken welk paard dat gewicht kan dragen en als je rcht te dik bent hoor je sowieso niet thuis op de rug van een paard. Zorg dat je zelf in een redelijk goede tot zeer goede conditie bent alvorens je op een paard stapt. Zo niet? Ga dan maar grondwerken of longeren. Of mennen waarbij het gewicht er iets minder toe doet ivm trekken en niet dragen en wanneer de wielen eenmaal rollen het zwaarste voorbij is. Niet je eigen plezier kostte wat kost op 1 zetten en allerlei excuses verzinnen en goedpraten. Mensen kunnen zo lekker kritisch zijn, behalve op zichzelf. En ja het is een delicaat onderwerp wat betreft eetstoornissen triggeren bij jonge meiden dus je moet ontzettend opletten 1. Hoe je het brengt 2. Waar je de info opslaat (ook ivm de privacy) en 3. Voorlichting! Waarom doen we dit, wat zijn de consequenties voor de paarden etc.