Pumpkinbroes schreef:85 klinkt als heel veel, maar volgens mij zit je met wat lengte, ook als vrouw, daar al best snel op.
Ook worden Nederlanders nog steeds elke generatie langer dacht ik.
Zou het niet tijd worden om minder op luxe te gaan fokken en meer op allround, stevigere, basispaarden?
Niet zo zeer alleen voor gewicht en lengte van de ruiter, maar ook omdat voor mijn gevoel 90% van de paarden nu gefokt wordt voor 10% van de ruiters.
Ik denk ook wel dat dat een stukje van het probleem is. Mijn goed gespierde paard van 1.55 weegt al 550 kg. Die heeft echt geen moeite met een beetje gewicht. Maar mijn buren hebben een super iel gebouwde van rond de 1.65 die veel langer gebouwd is en maar 600 kg weegt... Daar zou ik persoonlijk liever wat minder gewicht op zetten dan die wandelende tank van mij.
Overigens moet ik steeds aan mijn oude instructeur denken die altijd vond dat je paard maar 10 cm kleiner mocht zijn dan jij. Als je te groot was dan bracht je je paard uit balans en was je ook al snel te zwaar. Dat was 20 jaar geleden en toen waren de paarden wel wat grover gebouwd nog.
De gemiddelde vrouw in nederland is 1.67 en weegt 72 kg en de gemiddelde man 1.81 en 85 kg. Dus wat betreft die 90% van de paarden voor 10% van de mensen denk ik ook dat je gelijk hebt.