Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:57

Pumpkinbroes schreef:
85 klinkt als heel veel, maar volgens mij zit je met wat lengte, ook als vrouw, daar al best snel op.
Ook worden Nederlanders nog steeds elke generatie langer dacht ik.

Zou het niet tijd worden om minder op luxe te gaan fokken en meer op allround, stevigere, basispaarden?
Niet zo zeer alleen voor gewicht en lengte van de ruiter, maar ook omdat voor mijn gevoel 90% van de paarden nu gefokt wordt voor 10% van de ruiters.

Ik denk ook wel dat dat een stukje van het probleem is. Mijn goed gespierde paard van 1.55 weegt al 550 kg. Die heeft echt geen moeite met een beetje gewicht. Maar mijn buren hebben een super iel gebouwde van rond de 1.65 die veel langer gebouwd is en maar 600 kg weegt... Daar zou ik persoonlijk liever wat minder gewicht op zetten dan die wandelende tank van mij.

Overigens moet ik steeds aan mijn oude instructeur denken die altijd vond dat je paard maar 10 cm kleiner mocht zijn dan jij. Als je te groot was dan bracht je je paard uit balans en was je ook al snel te zwaar. Dat was 20 jaar geleden en toen waren de paarden wel wat grover gebouwd nog.

De gemiddelde vrouw in nederland is 1.67 en weegt 72 kg en de gemiddelde man 1.81 en 85 kg. Dus wat betreft die 90% van de paarden voor 10% van de mensen denk ik ook dat je gelijk hebt.

Loretta

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:02

Zou het ook geen probleem voor maneges zijn dat er steeds meer mensen zijn met overgewicht. Ging het vroeger om een enkeling tegenwoordig heb je er snel in elke les wel een paar. Dat maakt de belasting voor de paarden er ook niet beter op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:09

Loretta schreef:
Zou het ook geen probleem voor maneges zijn dat er steeds meer mensen zijn met overgewicht. Ging het vroeger om een enkeling tegenwoordig heb je er snel in elke les wel een paar. Dat maakt de belasting voor de paarden er ook niet beter op.

Ik vraag me eigenlijk sowieso af, hoeveel volwassenen rijden er op een manege?
Ik heb toch altijd het idee dat het voornamelijk kinderen zijn.
En een te zwaar kind voor een pony gaat dan maar gewoon op een paard.

Wat Pumpkinbroes schrijft is ook waar.
De mensen worden groter en ja ook zwaarder.
De paarden steeds smaller en sport typisch gebouwd.
De fjord en Haflinger van tegenwoordig zijn net smalle NRPS sportpaardjes tegenwoordig.
De Groninger en Gelderse met een loep te zoeken.
Terwijl dat juist paarden waren toen ik begon. Vandaaruit de verfijning met Engels volbloed, maar ook die zijn niet smal in de romp.

Zelfs paarden van 170 hebben tegenwoordig hoefjes alsof er een d pony op past. Smal lang pijpbeen.
kippenborstje. Nergens geen "body" meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:22

DuoPenotti schreef:
Loretta schreef:

Ik vraag me eigenlijk sowieso af, hoeveel volwassenen rijden er op een manege?
Ik heb toch altijd het idee dat het voornamelijk kinderen zijn.
En een te zwaar kind voor een pony gaat dan maar gewoon op een paard.

Door de coronacrisis is dit toch wat veranderd en komen er meer volwassenen op de manege die willen leren paardrijden. Dus dan wordt overgewicht automatisch een groter probleem.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/840290/p ... euwe-hobby

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:28

Bedankt voor je link.
Vraag me wel af hoeveel daar over 5 jaar nog van rijden.
Maar idd dan word gewicht ineens een belangrijker ja.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:53

Bij ons op de manege rijden veel volwassenen.
Elke avond 2 of 3 lessen en op de donderdagochtend en vrijdagochtend is een volwassengroep. En heb dan nog niet eens over de privelessen in de ochtend.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:42

Pumpkinbroes schreef:
85 klinkt als heel veel, maar volgens mij zit je met wat lengte, ook als vrouw, daar al best snel op.

Zou het niet tijd worden om minder op luxe te gaan fokken en meer op allround, stevigere, basispaarden?
Niet zo zeer alleen voor gewicht en lengte van de ruiter, maar ook omdat voor mijn gevoel 90% van de paarden nu gefokt wordt voor 10% van de ruiters.

Als je 1.70 bent met 85kg dan zit je qua bmi al bijna aan 30 dus veel te zwaar. Met 1.75 zit je aan bmi 28 dus alsnog fors overgewicht. Zo snel zit je dus niet aan 85kg.
Ik ben het ermee eens paarden te fokken die beter gebouwd zijn om te dragen. Maar dan wel voor mensen met gezond gewicht en niet om mensen met obesitas te faciliteren ten koste van de dieren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:53

Mars schreef:
Pumpkinbroes schreef:

Als je 1.70 bent met 85kg dan zit je qua bmi al bijna aan 30 dus veel te zwaar. Met 1.75 zit je aan bmi 28 dus alsnog fors overgewicht. Zo snel zit je dus niet aan 85kg.
Ik ben het ermee eens paarden te fokken die beter gebouwd zijn om te dragen. Maar dan wel voor mensen met gezond gewicht en niet om mensen met obesitas te faciliteren ten koste van de dieren.

In mijn 85kg tijd was ik gewoom duidelijk vééls te vet. En dus klom ik niet op mijn fjord.
Nee, het is geen gewichsklasse waar je zo even aan komt. Het is in veel gevallen een ongezonde gewichsklasse en ik vind het uitstekend dat er op sommige maneges op zijn minst voor gezorgt word dat die ongezonde gewichtsklasse niet ongezond word voor de paarden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:04

Helemaal terecht _/-\o_
Ik zit met mijn lengte ook al snel rond de 80 kg en vind het helemaal prima dat ik daarmee niet op sommige paarden kan rijden.
Zomervakantie gehad op een ruiterbedrijf en daar hanteren ze max 85 kg en een max bmi van 24,6 geloof ik .
Anders ben je gewoon niet fit genoeg om voor het paard geen last te zijn .
En terecht

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:31

Palmera schreef:
In mijn 85kg tijd was ik gewoom duidelijk vééls te vet. En dus klom ik niet op mijn fjord.
Nee, het is geen gewichsklasse waar je zo even aan komt. Het is in veel gevallen een ongezonde gewichsklasse en ik vind het uitstekend dat er op sommige maneges op zijn minst voor gezorgt word dat die ongezonde gewichtsklasse niet ongezond word voor de paarden.

Ik heb dat (en meer) ook gewogen, no way dat ik op een paard klom. En het bizarre vond ik dat er soms door mensen werd gezegd 'meid, jij kan nog best rijden hoor!!'.

Uh nee, dat kan dus niet. Ik was heel duidelijk te zwaar, mijn eigen lichaam moest die kilo's al mee zeulen, daar wilde ik geen ander levend wezen mee opzadelen, letterlijk.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:47

Bonita_Bon schreef:
Ik mis even waarom dit nieuws is :o? Ik ken tenminste 3 maneges die dit al jaren doen en zelfs nog hardere eisen stellen (beginnende ruiters mogen minder wegen dan gevorderde ruiters die al mee kunnen bewegen) en ik begrijp niet waarom iemand het ermee oneens zou kunnen zijn. Het zijn toch hun eigen dieren? Al stellen ze een bovengrens van 65 kilo in. Als zij alleen paarden hebben die dat probleemloos kunnen dragen? En als dat het paardenwelzijn vergroot hoe kan je het er dan niet mee eens zijn? Ik snap het gesputter niet. Mensen moeten zich eens realiseren dat je een paard kan pijnigen en zelfs schaden met je gewicht. Dan maakt het geen moer uit of je ongelukkig bent of dat het toevallig na de feestdagen was of dat je zwanger bent of een lange gespierde man bent... De huid kan maar een x aantal druk aan per vierkante cm voordat het pijnlijk en op den duur schadelijk word. Leuk dat jij fantastisch kan rijden en wat lang bent, maar als je 1.98 bent moet je heel goed gaan kijken welk paard dat gewicht kan dragen en als je rcht te dik bent hoor je sowieso niet thuis op de rug van een paard. Zorg dat je zelf in een redelijk goede tot zeer goede conditie bent alvorens je op een paard stapt. Zo niet? Ga dan maar grondwerken of longeren. Of mennen waarbij het gewicht er iets minder toe doet ivm trekken en niet dragen en wanneer de wielen eenmaal rollen het zwaarste voorbij is. Niet je eigen plezier kostte wat kost op 1 zetten en allerlei excuses verzinnen en goedpraten. Mensen kunnen zo lekker kritisch zijn, behalve op zichzelf. En ja het is een delicaat onderwerp wat betreft eetstoornissen triggeren bij jonge meiden dus je moet ontzettend opletten 1. Hoe je het brengt 2. Waar je de info opslaat (ook ivm de privacy) en 3. Voorlichting! Waarom doen we dit, wat zijn de consequenties voor de paarden etc.

En ja, mensen moeten op de weegschaal, want anders wegen ook alle 'dikke dames' keurig 90 kilo terwijl dat in de praktijk ruim 103 blijkt te zijn.

Er moet bovendien rechtlijnige afspraken gemaakt worden gebaseerd op feiten, zodat er geen ruimte is voor discussie (Dus niet per persoon gaan bekijken op een manege) wat mij betreft is dit een logische stap naar beter paardenwelzijn en zouden een hoop pensionpaarden snakken naar zo'n regel!

Ik had het niet beter kunnen verwoorden!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:08

Veulen84 schreef:
De gemiddelde vrouw in nederland is 1.67 en weegt 72 kg en de gemiddelde man 1.81 en 85 kg. Dus wat betreft die 90% van de paarden voor 10% van de mensen denk ik ook dat je gelijk hebt.

Maar met dergelijke gemiddeldes denk ik eigenlijk niet dat het probleem zit in het soort paarden dat we fokken. Die gemiddeldes zijn best aan de hoge kant. Een vrouw van 1.67m die 72kg weegt, ja kijk, dan draag je gewoon wat kilootjes extra mee. En als dat dan het gemiddelde is (de norm), dan denk ik dat het probleem vooral de enorme welvaart is. De norm zou namelijk een gezond gewicht moeten zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 19:29

Gini schreef:
Veulen84 schreef:

Maar met dergelijke gemiddeldes denk ik eigenlijk niet dat het probleem zit in het soort paarden dat we fokken. Die gemiddeldes zijn best aan de hoge kant. Een vrouw van 1.67m die 72kg weegt, ja kijk, dan draag je gewoon wat kilootjes extra mee. En als dat dan het gemiddelde is (de norm), dan denk ik dat het probleem vooral de enorme welvaart is. De norm zou namelijk een gezond gewicht moeten zijn.

Dat mag je vinden. Maar ik ga daar niet over oordelen. Je kan 10 mensen met het zelfde gewicht en hoogte naast elkaar zetten en ze zien er allemaal anders uit. En ik kan al zeker niet bepalen of iemand last heeft van z'n gewicht en of dat gewicht te veel is voor die persoon.

Feit is dat wij zwaarder en langer worden en de paarden lichter en dunner. Dat is geen goeie combinatie. En dat is waar we het over hebben paardenwelzijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:38

Maar worden de paarden wel lichter en dunner? als ik kijk naar de Geldersen of naar bloedlijnen met bijv. Negro er in dan zijn dat over het algemeen toch paarden met veel massa. Toto geeft ook veel massa. Nu goed, nu worden deze natuurlijk niet gefokt om manegewerk te doen. En daar zal ook wel het verschil zitten. Maar goede manege paarden fokken loont voor een fokker vaak ook totaal niet. Nu is dit een beetje offtopic..vroeger had je het "basispaard" deze liepen op de manege waar ik leerde rijden vaak mee naast veel stevige pony's zoals welsh cob en een soort connemara pony's voor kinderen.
Tegenwoordig zijn dat de "gelderse" paarden maar ik heb het idee dat dit toch net wat andere paarden zijn geworden en minder voorkomen dan "vroeger".

Dat mensen alleen maar zwaarder worden is een feit, kijk voor de gein eens naar foto's uit de jaren 70 en nu. Je schrikt je kapot...overgewicht is echt een groot probleem aan het worden. Levensstijl speelt natuurlijk ook een rol, tegenwoordig is een zittend leven met entertainment via een scherm heel normaal.

Overigens speelt rompdiepte en hoe de rug gebouwd is ook een rol vind ik in gewichtsbepaling. Rondgeribte paarden kunnen langere mensen hebben dan smalle paarden. En een goede rug er in (niet verzonken of week) zorgt ook voor minder problemen door verkeerde rijderij. (waarmee ik verkeerde rijderij of te zware mensen niet wil goedpraten)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:44

Het brengt overigens wel wat te weeg. Het stond ook in de Telegraaf en in Duitsland volgen er ook met het bekend maken van deze regel als ik de gedeelde berichten van mijn duitse kennisen op fb zie...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:49

Precies Elisa, stokmaat zegt mij niets.
Wel de bouw. Stevig fundament, goede hoeven, stevig pijpbeen, brede borst, korte rechte rug, maar nog wel plek voor het zadel.
Dan heb je een heel ander typje dan veel gefokte paarden van tegenwoordig.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:04

Ik beschouw dit ook absoluut niet als fokdoel.
Natuurlijk moet een paard een stevig fundament en een goede rug hebben en moeten de verbindingen goed zijn. Maar fokken zodat ze meer gewicht kunnen dragen is voor mij de wereld op z'n kop.
Bovendien zijn we dan minstens 2 generaties verder - dus voor de korte termijn is het sowieso geen oplossing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:09

Ik zie het ook niet als fokdoel om een paard meer gewicht te laten dragen hoor, wel om gezonde sterke en functionele paarden te fokken. Omdat deze sowieso meer kans hebben op een goed/ beter leven. Maar dat is een andere discussie.

Voor het hier en nu denk ik dat bewustwording van de gevaren van overgewicht en mensen betere voorlichting geven over gezond eten/ leven betere opties zijn. Naast de paarden beschermen wat deze manege's al heel goed doen. Dat het stof doet opwaaien was mij ook al opgevallen via andere nieuwskanalen, maar dat lijkt me alleen maar goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:14

Veulen84 schreef:
Gini schreef:

Dat mag je vinden. Maar ik ga daar niet over oordelen. Je kan 10 mensen met het zelfde gewicht en hoogte naast elkaar zetten en ze zien er allemaal anders uit. En ik kan al zeker niet bepalen of iemand last heeft van z'n gewicht en of dat gewicht te veel is voor die persoon.

Feit is dat wij zwaarder en langer worden en de paarden lichter en dunner. Dat is geen goeie combinatie. En dat is waar we het over hebben paardenwelzijn.

Maar jij zegt dat we dat aan de kant van de paardenfokkerij moeten oplossen, ik denk dat we dit aan de kant van de mensen moeten oplossen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:28

Popstra schreef:
Het brengt overigens wel wat te weeg. Het stond ook in de Telegraaf en in Duitsland volgen er ook met het bekend maken van deze regel als ik de gedeelde berichten van mijn duitse kennisen op fb zie...

Toch wel vreemd. Want dit is alles behalve nieuw. Er zijn al maneges die dit jaren doen. Dus waarom het nu opeens nieuws is snap ik eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:35

waarom het oplossen in de fokkerij??

gewicht is eigen verantwoordelijkheid

ga dan gewoon eerst zitlessen nemen/geven op " equisimulator "

maak mensen bewust dat het welzijn van dieren belangrijk is

https://oogvoormensenpaard.nl/aanbod/wo ... lator.html

citaat:
Wat kun je ermee doen

De equisimulator:

Leert je de basisgangen van het paard
Geeft inzicht in je houding en zit
Geeft inzicht in jouw beweging en de invloed daarvan op het paard
Zorgt voor bewustwording van het gebruik van de spieren in je lichaam

Resultaat

Je verstoort de beweging van je paard niet onnodig
Je kunt rustiger zitten, met minimale beweging van je handen en voeten
Je lichaam komt weer meer in balans
Je paard komt meer in balans

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:16

little_birdy schreef:
Helemaal terecht _/-\o_
Ik zit met mijn lengte ook al snel rond de 80 kg en vind het helemaal prima dat ik daarmee niet op sommige paarden kan rijden.
Zomervakantie gehad op een ruiterbedrijf en daar hanteren ze max 85 kg en een max bmi van 24,6 geloof ik .
Anders ben je gewoon niet fit genoeg om voor het paard geen last te zijn .
En terecht

Een kennis van me ging met haar gezin naar het buitenland op vakantie om daar te kunnen paardrijden. Toen bleek daar het maximale ruitergewicht 80 kilo te zijn,waar zij overheen ging.Tot haar spijt mocht ze dus niet rijden. Haar lichtere dochter wel.Eigenlijk was ze het er wel mee eens al was het een teleurstelling voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:21

Ja, sneu. Maar zoals hierboven gezegd; dan moet je zelf iets aan je gewicht doen, lijkt me.
Een paard steviger gaan fokken zodat je met een zwaar gewicht wél kunt paardrijden is naar mijn mening echt de ander inzetten om een probleem van jezelf op te lossen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:19

Renee1991 schreef:
Ja, sneu. Maar zoals hierboven gezegd; dan moet je zelf iets aan je gewicht doen, lijkt me.
Een paard steviger gaan fokken zodat je met een zwaar gewicht wél kunt paardrijden is naar mijn mening echt de ander inzetten om een probleem van jezelf op te lossen.

Eens!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 12:28

ook eens