Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
herr_balou schreef:Jagersverenging, FBE (faunabeheereenheid) en WBE (wildbeheereenheid) zijn van het type "slager die zijn eigen vlees keurt".
Jagers zijn geen biologen en zou je daar ook niet mee moeten willen vergelijken. Je hebt geen opleiding nodig om jager te worden.
Een oude jager hier uit de buurt vertelde mij dat hij de jongere generaties jagers overwegend prutsers vindt. Ze komen niet uit de directe omgeving, hebben daar geen voeling mee, schieten op alles, lappen voorschriften aan hun laars want het zijn geen wetten en hebben vrijwel geen kennis van flora en fauna.
Jagers willen graag hazen schieten omdat ze geld verdienen door de verkoop aan restaurants.
Tellingen gaan veelal op basis van afschot. Dan zegt de WBE (wildbeheereenheid) dat vorig jaar 50 zijn geschoten, dus dan zitten er 500...
Paar jaar terug - het moet 2016 of 2017 zijn geweest - hebben ze hier ongeveer alle hazen weggeschoten door in het jachtseizoen vrijwel dagelijks de weilanden uit te kammen. Gek werden we van al dat geknal. Restaurants heel blij, zoveel haas! Hazen hebben we jaren niet gezien. Vorig jaar een enkeling en dit jaar ietsje meer.
Konijn is weg.
Eend zie ik steeds minder en overwegend mannetjes.
Hoewel de jagers hier ook vrijstelling hebben/hadden om kraaien, eksters en kauwen te schieten, lijken ze dat dan weer niet te doen.
Geen idee hoe het in andere provincies is maar hier heeft de controlerende instantie 2 controleurs die een paar duizend jagers moeten controleren. Oja, die 2 controleurs hebben zelf ook een jachtakte...
Ooit bij stilgestaan hoe vervuilend dat jagen is? Overal kogel(tje)s en hulzen. Die hulzen vindt ik soms op de weg, hebben ze blijkbaar weer eens vanuit de auto zitten schieten.
fransje23 schreef:Dat jongere jagers vaak een jachtgebied ver buiten hun woonplaats hebben komt doordat de jachtrechten in de buurt al vergeven zijn aan de oudere generatie. Er is simpelweg geen plek voor ze in de eigen buurt
herr_balou schreef:fransje23 schreef:Dat jongere jagers vaak een jachtgebied ver buiten hun woonplaats hebben komt doordat de jachtrechten in de buurt al vergeven zijn aan de oudere generatie. Er is simpelweg geen plek voor ze in de eigen buurt
Ver buiten? Ik heb het over, jager woont in stad en jaagt in het buitengebied van die stad. Maar die jager heeft helemaal geen binding met dat buitengebied (flora, fauna, inwoners).
Eelmo schreef:Natuurlijk heeft de Zoogdierenvereniging een agenda. Net als de Vogelbescherming, en de Vlinderstichting, en .... Maar dat neemt niet weg dat zij een wetenschappelijke organisatie zijn en dus objectief moeten rapporteren. Anders worden je publicaties simpelweg niet aangenomen. Dag funding!![]()
Beetje flauw om hun in dezelfde hoek te zetten als wat voor hobbiisten/belangenvereniging dan ook. Wat de Zoogdierenvereniging is geen van beide.
Het zou idd goed zijn voor sommigen in dit topic om te onthouden dat lokaal aanwezig niet hetzelfde is als regionaal aanwezig, laat staan landelijk aanwezig.

DuoPenotti schreef:Mindim schreef:En als jij denkt dat het enkel komt door ziekten, dan heb je last van tunnelvisie. Hazen minderen ook enorm en die hebben geen last van Mixo bijvoorbeeld.
Ik heb het niet over een haas gehad, maar goed.
Maar wie er tunnel vizie heeft is dan maar net wat je zelf om je heen ziet denk ik.
Ook ik zie hier veel hazen.
Er zaten enorm veel konijnen een paar jaar terug tot ik ze dood terug vond.
Er zaten veel kraaien en amper kleine vogels.
Nu zie ik weinig kraaien en het stikt weer van de kleine vogels.
Maar ook weer meer roofvogels.
Wat ik eeder zei. Ik denk dat er best balans is.
En zal het goed zijn dat wij mens overal rond lopen nee.
Maar daar zijn wij burger net zo schuldig aan. Maar wijzen naar boer en dit geval ook jager is zoveel gemakkelijker.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -kwetsbaar

Mindim schreef:Kinke schreef:dat jagers geen biologen zijn zegt me helemaal niets. Kijk o.a. eens naar de ellende in de Oostvaardersplassen
Jagers moesten de boel enkel afschieten, de ellende van de oostvaardersplassen werd niet door hen veroorzaakt, want er was geen beheer ingesteld.
DuoPenotti schreef:En volgens jou alleen maar slecht.
Dus...
Ik word altijd wat flauw ja van dat wijzen naar een ander. Als het maar niet iets is wat zelf treft.
En ja boeren worden naar mijn idee te vaak ten onrechte alles opgelegd wat niet klopt.
En ja de links van de oh de boeren en jagers moorden alles uit zijn echt niet meer neutraal..
DuoPenotti schreef:Ik herken wat je zegt dus niet.
Hier waren dus enkele jaren terug van die cowboy jagers aan de gang. Ik heb de politie gebeld maar deze deden niets.
De boeren om mij heen hebben juist de jagers vereniging gebeld en de acte van die lui is nu al enkele jaren (tijdelijk?) ingetrokken.
Ik denk juist dat boeren weten van het belang dat alle dieren en insecten in evenwicht moeten zijn.
Maar nee het zijn geen tere zieltjes als er een plaag zit en ze willen dat er geschoten word.
En daar gaat het onderling vaak mis bij boer en burger. Burger hoort van afschot maar houd oren dicht bij het woord plaag.
DuoPenotti schreef:Dat zeg ik toch ook niet dat het dan niet waar is en het overal volgens de regels gaat. Was de wereld maar zo mooi. Maar andersom word wel bijna gesuggereerd dat alle terug loop door roekeloos knallen komt. En ook dat is niet.
Maar ik denk dat wij 2 betreft dit onderwerp elkaar beter kunnen laten liggen
office schreef:Er woonde een gelukkig vossen gezin op een landgoed en die hield prima de konijnen populatie onder controle.Niemand had last van ze integendeel prachtig stukje natuur.
Maar de moordlustige jagers vingen eerst moeder en pups puur voor de lol.En zo leuk…ze wisten zeker dat de vader z’n gezin zou komen zoeken.Dus die konden ze ook vermoorden.
En het jaar daar na was er een konijnen plaag inclusief grote gevaarlijke gaten.De jagers hadden een vergunning uiteraard maar vrijwel iedereen had graag de jagers zelf afgeschoten.
Mindim schreef:office schreef:Er woonde een gelukkig vossen gezin op een landgoed en die hield prima de konijnen populatie onder controle.Niemand had last van ze integendeel prachtig stukje natuur.
Maar de moordlustige jagers vingen eerst moeder en pups puur voor de lol.En zo leuk…ze wisten zeker dat de vader z’n gezin zou komen zoeken.Dus die konden ze ook vermoorden.
En het jaar daar na was er een konijnen plaag inclusief grote gevaarlijke gaten.De jagers hadden een vergunning uiteraard maar vrijwel iedereen had graag de jagers zelf afgeschoten.
Tja, de landgoedeigenaar moet daar toestemming voor geven, waarom deed ie dat dan?