Over de paardenmond… Of eigenlijk: de paardentong

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:43

Ilsiie schreef:
Hier kan ik het boek Anatomy Trains van Thomas Myers aanraden.

Samen met zijn vrouw, Mary Wanless, paardentrainster, heeft hij het volgende (praktische) boek geschreven voor ruiters, waar deze fasciale verbindingen van zowel paard als ruiter besproken worden. Ik heb hem nog niet helemaal gelezen maar wel stukjes en ik vind het mega boeiend! The New Anatomy of Rider Connection - Structural Balance for Rider and Horse

Via YouTube zijn ook filmpjes te vinden over de Anatomy Trains (vaak Engelstalig als ik het goed in mijn hoofd heb), via Google ook afbeeldingen. van Mary Wanless zijn ook wat oudere filmpjes te vinden op YouTube waar ze - ik meen haar dochter - lesgeeft.

Wauw...!

Ik ken mensen die razend enthousiast zijn over die 'anatomy trains', en dan is deze meneer getrouwd met Mary Wanless - en er is een boek over de combinatie.
Dank je wel!
Citaat:
Helaas op mijn telefoon nu even te onhandig om op te zoeken en linkjes te kopiëren, maar mocht daar interesse zijn kan ik dat van het weekend nog even doen.

Graag!!!
Citaat:
Het is in elk geval zeer interessante materie om over na te denken, en ook hoe de anatomie meer en meer gezien wordt/zou moeten worden, zowel voor mensen als dieren. Vooral omdat het de ketenwerking veel beter verklaart en dat een symptoom op plek a kan komen door een probleem op plek g. Of k. Of x. Waardoor, als er een probleem is, er ook veel gerichter ondersteund en/of behandeld kan worden.

Tot zover even mijn bijdrage :)

*\o/*
Schitterend!
(Wordt hopelijk vervolgd...!)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:14

MyWishMax schreef:
irmaz schreef:
@Plop: Zoiets? (weet alleen niet of die groot genoeg is) https://www.kramer.nl/Paard/Hoofdstelle ... dstel-Lund
Of neusriem en frontriem er af halen dan worden alle hoofdstellen anatomisch. Die western-ruiters hebben dat veel beter begrepen.

Eh, nee. Anatomisch gaat niet alleen over de neusriem. Ook over kopstuk en zelfs bakstukken waar die lopen. Dus nee, een hoofdstel is niet meteen anatomisch omdat er geen neusriem of frontriem aan zit. En dat het er wel aan zit maakt het ook niet meteen niet anatomisch.

Dat is zo, mijn opmerking was een beetje snel. Maar de frontriem zorgt er bij veel paarden voor dat het kopstuk tegen de oren wordt getrokken en het zijn vooral de zijstukken van de neusriem die over de trigenimus lopen. Door de neusriem strak te trekken klem je die, en de gevoelige zenuwen op de neus ook nog eens af en zorg je voor extra druk in de nek. Een sperriempje zorgt voor nog meer druk achter de oren.
Zodra je de frontriem weg laat, houd je alleen de lijn kopstuk-mondhoek over en de keelriem zorgt er voor dat het kopstuk wegblijft bij de oren (en de bakstukken weg bij de trigenimus). (ik ga wel uit van een bit met vrij draaiende ringen, watertrens).
Laten we het er op houden dat een hoofdstel, door er de neusriem en frontriem af te halen het een stuk anatomischer wordt.

De neusriem weglaten geeft je ook nog eens extra informatie of je paard echt wel "aan" het bit is. Dus lijkt me voor iedereen zinvol om van tijd tot tijd te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:27

Cer schreef:
Dus uiteindelijk verandert er niks? want het gros rijdt gewoon niet met een lichte hand, propt die mond vol met metaal, snoert de bende lekker aan en sjort gewoon verder :j
Hoe zou er dan verandering moeten komen?

Ik heb ook wel eens op paarden gezeten waarvan gezegd werd dat ze licht in de hand waren... nja, ik vond van niet, maar dat kan ook aan mijn rijden gelegen hebben. Dat zegt niks vind ik..

Ik denk als jij direct opstapt nadat een andere ruiter gereden heeft dat wel wat zegt.
En de ander aan de zijkant staat te jubelen, hij loopt fijn licht hè.... tja.

veranderd er wat.
Ja als mensen bewust gaan worden hoe het zit.
Dat je geen kilo's in je handen wil voelen.
Hoe veranderd dat, een instructrice die begint met kijken hoe dat hoofdstel zit, aangesnoerd dan meteen losser maken.
Instructie die als eerste gaat kijken, hoe zit de ruiter.
Dan gaat kijken is dat paard goed aan been en zit en daar dan uiteraard ook in onderwijst.
Uitleg geeft dat als dat in orde is die voorkant, waar nu helaas meestal de focus ligt, vanzelf goed komt.

Maar niet de quick fix, trek hem van voor in elkaar en het lijkt wat (voor een leek)

Cer

Re: Over de paardenmond… Of eigenlijk: de paardentong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:33

Dus t begint bij instructie (en dan even uitgaand van dressuur instructie, maar er zijn natuurlijk nog 100 andere rijstijlen)

Nou, ga er maar aanstaan… :+
Ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.. eerder nog een slof erbij hier of daar..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:36

Dat is wel erg zwart.
Ik rij al wat jaartjes en nog niet 1 instructie is met slof aan komen zetten.
uiteraard heb ik wel altijd vooraf een visie gekozen die me aanspreekt, dat is natuurlijk zo.
Dus het begrint denk ik met bewustwording, ik wil geen kilo's in mijn hand.
En dan in instructie die dat gaat leren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:40

Jij wil geen kilo’s in je hand, maar in principe begint de instructie bij de instructie … dus niet de klant die zegt “ik wil geen kilo’s”, maar een instructie die zegt “jij wil geen kilo’s” .. denk ik?

Zelf heb ik geen instructie, maar wat ik zo voorbij zie gaan is het toch best pittig .. maar goed, ik rij meestal western actig geschoolde paarden dus ik heb in hun optiek toch nergens verstand van :+

En die zeldzame keer dat er een dressuur iemand op mn ponnietje stapte kwamen ze er toch slecht mee weg omdat alles op de handrem getrokken werd, terwijl ze echt zeiden “nee ik rij met heel lichte hand”… nou, blijkbaar niet want hij loopt niet :+ Maar goed, dat is individueel. Het gaat natuurlijk om de massa en die gaan echt hun neusriem er niet vanaf halen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:43

DuoPenotti schreef:
Inrijden is geen fijn tuning. Dat is het grote globale werk.
Ik merk zelf ook dat ik prima de paarden die ik reed op een stalhalster kon rijden.
Deden braaf een wissel, konden schouderbinnenwaarts enz. Overigens wel met bit aangeleerd maar ik denk dat het ook zonder kan.
Maar als ik dan precisie wilde, een paard dat echt zonder enige vorm van ruis de dinge uitvoerde kom ik ook bij een bit uit.
En ik ben echt nog een ouderwetse ruiter die zit en been en dan pas bit belangrijk vind.
Ook vaak ervaren heb dat als ik op een ander paard stapte ik die veel te zwaar vond.
Dus ben wel echt van het licht in de hand, maar dan kun je ook echt op zo weinig rijden. Je voelt ook echt veel sneller mini verschilletjes, die van het hele lijf in je hand terug te voelen zijn.
Wat deze discussie is, de tong zit "vast" aan de achterhand. Werkt dan ook andersom. Het hele lijf zit daar ook aan vast en dat voel je direct, al heel klein.
Moet je wel als ruiter leren voelen. En dat is wat ik in de huidige generatie, even over 1 kam geschoren, mis.

Hier nog een paar "ouderwetse" ruiters, inrijden doen we overigens altijd bitloos, op kaptoom ( dus een echte , zware kaptoom met ijzerbeslag) of op bosal. Maar wij blijven heel lang op bosal rijden, soms zelf een heel paardenleven, en gaan soms over naar two rein/ bit. ( overigens nooit een gebroken bit). De paarden leren ook bitloos ( met de juiste optoming!) alles aan; van de simpele basis tot piaffe en wissels. Ik zie paarden vaak wel verbeteren als ze op bosal gereden worden ( ook wel sidepull geprobeerd maar dat beviel niet) als ze voor die tijd op gebroken of scherpe bitten zijn gereden. Paarden lopen beter door hun lijf en worden niet meer afgeleid door het, vaak rammelende/ bewegende, stuk ijzer in hun mond. Niks tegen een bit dus ( mijn Paint rijdt ik regelmatig op spade met bosalito = two rein en die loopt daar net zo goed op als op alleen bosal).
Alles is natuurlijk met elkaar verbonden in een lichaam en de tong zit weliswaar niet "vast" aan de achterhand maar heeft wel heel veel invloed op de bewegelijkheid van het lijf en achterhand. Dat kan dus meteen een verklaring zijn voor de stijve, marionetten, bewegingen van RK gereden paarden; de souplesse is er uit. Hou je eigen tong maar eens stijf en stil; dan lijkt alles te verkrampen; dat zal bij paarden hetzelfde werken.

Het begint inderdaad bij ( het gebrek aan) goede instructie. En nou net dat is die speld in de hooiberg. Ik zie zo veel fouten in de manieren van rijden of het nu om slecht zittende ruiters gaat, teveel teugelgebruik, te weinig of raar beengebruik en geprik met sporen, geruk, gepluk of paarden volkomen uit elkaar laten lopen; de kennis is ver te zoeken.

Uiteindelijk is dressuur, in de echte zin van het woord, niks meer of minder dan de basis voor elke rijstijl
Wij rijden volgens de Californische ( "western") stijl maar zijn dressuurmatiger beziger dan veel dressuurruiters ; ook als we met koeien werken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:51

Cer schreef:
Jij wil geen kilo’s in je hand, maar in principe begint de instructie bij de instructie … dus niet de klant die zegt “ik wil geen kilo’s”, maar een instructie die zegt “jij wil geen kilo’s” .. denk ik?

Zelf heb ik geen instructie, maar wat ik zo voorbij zie gaan is het toch best pittig .. maar goed, ik rij meestal western actig geschoolde paarden dus ik heb in hun optiek toch nergens verstand van :+

En die zeldzame keer dat er een dressuur iemand op mn ponnietje stapte kwamen ze er toch slecht mee weg omdat alles op de handrem getrokken werd, terwijl ze echt zeiden “nee ik rij met heel lichte hand”… nou, blijkbaar niet want hij loopt niet :+ Maar goed, dat is individueel. Het gaat natuurlijk om de massa en die gaan echt hun neusriem er niet vanaf halen

Ik krijg ook altijd kromme tenen als dressuurruiters zeggen ik ga western rijden want dan heb ik tenminste weinig in de hand.
Troel!!! denk ik dan, dan heb je altijd verkeerd les gehad, want ook met dressuur heb je weinig in de hand!
Daar gruwel ik echt van!

Maar het klopt dus helaas, dat teveel ruiters leren te rijden met de hand, met die handrem, lerende dat je voor gewicht moet hebben ipv alleen maar een lichte verbinding, licht contact.
Brrr....
En ja die durven te beweren dat ze met een lichte hand rijden ;(

Uiteraard zou een instructie dat anders moeten leren, maar als ruiter kun je ook zelf onderzoek doen, is tegenwoordig met internet echt te doen. En denken, huh? Ik heb ook kilo's ipv 100 gram in mijn handen.
Ik wil anders.
Als die ruiters die flop instructies links laten liggen houd het ook op.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 09:59

DuoPenotti schreef:
Cer schreef:

Ik krijg ook altijd kromme tenen als dressuurruiters zeggen ik ga western rijden want dan heb ik tenminste weinig in de hand.
Troel!!! denk ik dan, dan heb je altijd verkeerd les gehad, want ook met dressuur heb je weinig in de hand!
Daar gruwel ik echt van!

Maar het klopt dus helaas, dat teveel ruiters leren te rijden met de hand, met die handrem, lerende dat je voor gewicht moet hebben ipv alleen maar een lichte verbinding, licht contact.
Brrr....
En ja die durven te beweren dat ze met een lichte hand rijden ;(

Uiteraard zou een instructie dat anders moeten leren, maar als ruiter kun je ook zelf onderzoek doen, is tegenwoordig met internet echt te doen. En denken, huh? Ik heb ook kilo's ipv 100 gram in mijn handen.
Ik wil anders.
Als die ruiters die flop instructies links laten liggen houd het ook op.

Dat heeft weinig te maken met hoe ze hebben leren rijden. Meer met het leren niet handelen naar het instinct van de mens controle te verkrijgen doormiddel van handelingen met de handen.

Hele dagen door zijn we enkel met onze handen bezig. Zodra je op een paard stapt is dat ineens niet de bedoeling. Dat vraagt een psyschische omschakeling die tijd en oefening kost. Ook als je een hele goede instructie hebt, is dat niet zomaar geleerd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 10:05

... het is meer het misverstand rond het commando "Teugels op maat maken".
Vaak wordt geleerd dat de hals dan ingekort moet worden.

Ik doe : de lengte van de hals zo laten en teugels zacht in contact.
(En dan voel ik of het meeste gewicht links of rechts zit, en corrigeer dat. Dwz: veel gewicht links is te veel gewicht op linksvoor. Ik kan zelf iets naar rechts gaan zitten, of mijn rechterarm iets opzij doen en hals en schouder 'meevragen'. Van de zware teugel blijf ik af.)
Met hopelijk een verende verbinding tot gevolg.

"Carikatuur dressuur" neemt de teugels kort en men bewege het bit non-stop van links naar rechts door de mond. ('Is het goed, als een dier eelt op de lagen krijgt?' >;) )

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:00

Licht in de hand kan ook veel betekenissen hebben, van een los-vast contact, tot een paard die er achter kruipt en geen verbinding pakt, tot te losse teugels en geen contact, of door een paard met een goed contact en actieve achterhand. Hoe actiever achter hoe lichter voor is hoe het werkt. Maar dan actief buigend en onderbrengend en niet actief stuwend van het achterbeen af rennen. Kan ook alleen maar bereikt worden als het paard goed aan het been is.

Inderdaad 996981: loslaten is tegen natuurlijk voor de mens en dat afleren kan moeilijk zijn. Om los te kunnen laten in het lichaam moet een ruiter sowieso al goed kunnen zitten en eigen spierspanning e.d. kunnen voelen. Het valt of staat inderdaad met voelen en ook gewoon leren die hand voor je te houden en laat het paard maar gewoon in de eigen houding lopen tot het nageeflijk wordt.

Volgens mij is een goede dressuurbasis in essentie in alle takken hetzelfde, western/ springen/ klassiek etc. maar de uitvoering dmv zo mooi karikatuur dressuur genoemd inderdaad waar het te wensen over laat.

Sjnoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:40

Cer schreef:
Ik zeg t gewoon nog een keer... neusriem eraf :j :')
Niks met twee vingers die dan stiekem plat ertussen gestoken worden, of niet ertussen gestoken worden, omdat mensen vingers nodig hebben om te kijken hoe strak iets zit ... gewoon, niet.. Bit moet passen, kinriempje erbij, en klaar ... :+ Stang/trens-combi niet verplichten (of afschaffen) (snap sowieso niet hoe dat allemaal past) en iets uitzoeken over dikte van bitten en comfortabel passen etc...

Welk invloed heeft het als je de neusriem eraf haalt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 07:10

Paard kan dan de kaak beter bewegen en fijner afkauwen in de kaak, mits juist gereden. Veel paarden geeft het daarom meer ontspanning.

Sjnoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 07:31

Elisa2 schreef:
Paard kan dan de kaak beter bewegen en fijner afkauwen in de kaak, mits juist gereden. Veel paarden geeft het daarom meer ontspanning.

Oké duidelijk. Ik heb een merrie die het liefst achter het bit kruipt. Heb haar nu een half jaar zadelmak. Eens zonder neusriem rijdem lijkt mij wel een goede om informatie te winnen dus. Verder was dit ook een erg interessante discussie om te lezen. Het is voor mij even een reminder dat ik nog minder met de hand moet willen rijden. Terwijl mij dat met mijn andere twee paarden beter afgaat haha. Thanks voor alle duidelijke en goede informatie! Hier kan iets mee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:55

Graag gedaan! je kan inderdaad proberen of dat scheelt, soms helpt een africhtingsneusriem ook bij dit probleem omdat deze het bit stiller op de plek houdt is mijn ervaring. Achter het bit kruipen is vaak ook omdat ze achter nog niet sterk genoeg zijn. Zeker bij net zadelmak, goed voorwaarts/ neerwaarts gaan rijden kan hier heel goed bij helpen.

Sjnoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 13:53

Wat bedoel je met een africhtingsneusriem? Is dat echt een ander systeem dan bijvoorbeeld een engels hoofdstel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:09

https://www.agradi.nl/kavalkade-hoofdst ... IcEALw_wcB

Lage neusriem
Een lage neusriem wordt ook wel een africhtingsneusriem genoemd. Deze wordt onder het bit vastgegespt en zorgt ervoor dat een paard of pony zijn mond niet kan opendoen. In Manegeruiter Magazine 4-2020 zag je ook een voorbeeld van een pony met een lage neusriem. Deze neusriem zorgt ervoor dat een bit stil in de mond ligt. Voor jonge of groene paarden is dit soms fijn. Ook voor ruiters die geen stabiele hand hebben is dit een geschikte neusriem.

Dit is een africhtingsneusriem, is inderdaad anders dan een gecombineerde neusriem.