Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Daphara schreef:Waarom zo doorgaan over die longbloeding?
Dit was geen longbloeding, een longbloeding zie je aan de buitenkant sowieso zelden wat aan.
Het was een bloedneus, niets meer en niets minder.
Gini schreef:Juryleden in de dressuur hebben paarden toch al voor minder uitgebeld? Waarbij het bloed echt als een minieme lippenstift rond de mond zit. En dit zou dan niet opgemerkt zijn?
Nee, ik denk wel dat "iedereen" het zag, maar dat de jury niet echt durfde om dit soort beslissing op dit soort evenement te nemen.
eukje schreef:Daphara schreef:Waarom zo doorgaan over die longbloeding?
Dit was geen longbloeding, een longbloeding zie je aan de buitenkant sowieso zelden wat aan.
Het was een bloedneus, niets meer en niets minder.
Onze Ier heeft vorig jaar een longbloeding gehad tijdens een rustige bosrit.
Ik kan je verzekeren dat er toch echt een flinke hoeveelheid bloed uit de neus kwam! Het zag er vergelijkbaar uit met de neus van dit paard.
Dat het echt om een longbloeding ging is de volgende ochtend vastgesteld in de kliniek.
Oorzaak bleek een hartritme stoornis.
Gini schreef:Juryleden in de dressuur hebben paarden toch al voor minder uitgebeld? Waarbij het bloed echt als een minieme lippenstift rond de mond zit. En dit zou dan niet opgemerkt zijn?
Nee, ik denk wel dat "iedereen" het zag, maar dat de jury niet echt durfde om dit soort beslissing op dit soort evenement te nemen.
Gini schreef:Het ging niet over wat reglementair toegelaten is of niet, het ging over het al dan niet opmerken van bloed. Als een lippenstiftje bloed gespot kan worden, lijkt het me sterk dat je dit over het hoofd kan zien. Zou fijn zijn als mensen een beetje de dialoog in het topic volgen alvorens te veroordelen.
Gini schreef:En daar sla je de spijker op de kop. Men kiest voor zekerheid (ik wil geen klacht, te dubieus, te twijfelachtig, ik bel niet uit), maar die keuze is lijnrecht weg van paardenwelzijn. Want in principe zegt men nu dat een bloedend paard toegelaten is, zolang niet waterdicht is opgenomen in de reglementen waar en in welke mate het paard moet bloeden opdat het niet meer toegelaten is.
Gini schreef:Gini schreef:En daar sla je de spijker op de kop. Men kiest voor zekerheid (ik wil geen klacht, te dubieus, te twijfelachtig, ik bel niet uit), maar die keuze is lijnrecht weg van paardenwelzijn. Want in principe zegt men nu dat een bloedend paard toegelaten is, zolang niet waterdicht is opgenomen in de reglementen waar en in welke mate het paard moet bloeden opdat het niet meer toegelaten is.
cursebreaker schreef:Hier helemaal mee eens inderdaad.
Geen enkele medaille of geldprijs is het eventueel leven van je paard waard, maar dat is misschien ook weer makkelijk gezegd vanuit iemand die zelf idd niet op dat niveau rijdt en niet in dat wereldje actief is.
Maar aan de eindstreep is het idd wel zo dat je met een levend wezen werkt en topsport beoefend en dat leven en welzijn van het dier zou prioriteit moet hebben.
Gini schreef:Hoe kom je erbij dat dat een heel andere discussie is? Dat is toch exact waar het hier over gaat.
Daphara schreef:Elin_ schreef:Is hier beeld materiaal van? Ik ben benieuwd hoe heftig het eruit ziet
De bloedneus kwam pas later in het parcours, hij reed niet met bloedneus de ring in en van wat ik gezien heb, was het pas op de laatste 4 hindernissen feest.
Bedenk ook dat voordat men heeft kunnen reageren, het parcours waarschijnlijk al uitgereden was. Ik denk niet dat iedereen een minuut lang aan de kant heeft staan niksen, maar het ging gewoon donders snel.
Op andere beeldmateriaal zie je trouwens ook dat de bloedvlekken erg waterig zijn. Het is dus niet puur bloed dat je ziet, maar vermengd met vocht.
[ Afbeelding ]
(Klik op foto voor de bron)
De combinatie heeft zicht teruggetrokken van verdere deelname, heel netjes van de ruiter en het beste voor het paard. Ik geloof ook niet dat hij heel bewust met een bebloed paard doorgereden heeft.
Gini schreef:Nu doe je precies alsof Bokt geen discussieforum is. Ik vind het heel gek dat je jezelf in een discussie werpt, ook actief aan die discussie meedoet, om dan -blijkbaar wanneer mijn inhoudelijke argumenten best wel sterk zijn- te zeggen dat dit niet de plek is voor een discussie. Mag ik dat een beetje flauw vinden? Ja, dat mag ik vast wel.
nikkel schreef:Het paard is teruggetrokken voor de landenwedstrijd. Dus zo onschuldig is het waarschijnlijk niet geweest.
996981 schreef:Gini schreef:Nu doe je precies alsof Bokt geen discussieforum is. Ik vind het heel gek dat je jezelf in een discussie werpt, ook actief aan die discussie meedoet, om dan -blijkbaar wanneer mijn inhoudelijke argumenten best wel sterk zijn- te zeggen dat dit niet de plek is voor een discussie. Mag ik dat een beetje flauw vinden? Ja, dat mag ik vast wel.
Welke discussie? Er is geen discussie… dat is juist het punt
Gini schreef:Nu doe je precies alsof Bokt geen discussieforum is. Ik vind het heel gek dat je jezelf in een discussie werpt, ook actief aan die discussie meedoet, om dan -blijkbaar wanneer mijn inhoudelijke argumenten best wel sterk zijn- te zeggen dat dit niet de plek is voor een discussie. Mag ik dat een beetje flauw vinden? Ja, dat mag ik vast wel.