FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:58

Even voor de duidelijkheid, ik ben het eens dat bloed sowieso stoppen moet betekenen ongeacht de oorzaak.
Maar er moet ook wel de tijd zijn om in te grijpen.
Ik stond daar niet in het veld en heb ook geen studie gemaakt van de beelden.
Maar besef wel dat het enorm snel gaat.
Even overleg met een ander jurylid en de hoofdjury en het paard heeft de laatste sprong al genomen.

Gini

Re: FEI: 'Bloedneus valt niet onder bloedregel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:06

Juryleden in de dressuur hebben paarden toch al voor minder uitgebeld? Waarbij het bloed echt als een minieme lippenstift rond de mond zit. En dit zou dan niet opgemerkt zijn?
Nee, ik denk wel dat "iedereen" het zag, maar dat de jury niet echt durfde om dit soort beslissing op dit soort evenement te nemen.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:18

Daphara schreef:
Waarom zo doorgaan over die longbloeding?
Dit was geen longbloeding, een longbloeding zie je aan de buitenkant sowieso zelden wat aan.

Het was een bloedneus, niets meer en niets minder.

Onze Ier heeft vorig jaar een longbloeding gehad tijdens een rustige bosrit.
Ik kan je verzekeren dat er toch echt een flinke hoeveelheid bloed uit de neus kwam! Het zag er vergelijkbaar uit met de neus van dit paard.

Dat het echt om een longbloeding ging is de volgende ochtend vastgesteld in de kliniek.
Oorzaak bleek een hartritme stoornis.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:22

Gini schreef:
Juryleden in de dressuur hebben paarden toch al voor minder uitgebeld? Waarbij het bloed echt als een minieme lippenstift rond de mond zit. En dit zou dan niet opgemerkt zijn?
Nee, ik denk wel dat "iedereen" het zag, maar dat de jury niet echt durfde om dit soort beslissing op dit soort evenement te nemen.

De jury had simpelweg geen heel duidelijke houvast om de combinatie uit te sluiten.

Dat 'unfit' stukje wat hier voor genoemd is, is nu (nog) te dubieus en vrij voor te veel interpratatie om aan te grijpen. Zeker in de halve minuut die je hebt.

Je kunt het wel voor het vervolg opnemen. Toevoegen een de bloedregel oid. Maar dit soort onduidelijke beslissingen neem je niet op zo'n korte tijd op dit niveau.

En dát mag van mij. Voortaan opnemen zodat het glashelder is hoe voortaan te handelen in dit soort situaties. Je moet dit soort beslissingen heeeeel eenduidig kunnen nemen. Waar je ook bent, wie je ook bent., wie je ook tegenover je hebt.
Onduidelijkheid verziekt een sport namelijk alleen maar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:36

En daar sla je de spijker op de kop. Men kiest voor zekerheid (ik wil geen klacht, te dubieus, te twijfelachtig, ik bel niet uit), maar die keuze is lijnrecht weg van paardenwelzijn. Want in principe zegt men nu dat een bloedend paard toegelaten is, zolang niet waterdicht is opgenomen in de reglementen waar en in welke mate het paard moet bloeden opdat het niet meer toegelaten is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:37

eukje schreef:
Daphara schreef:
Waarom zo doorgaan over die longbloeding?
Dit was geen longbloeding, een longbloeding zie je aan de buitenkant sowieso zelden wat aan.

Het was een bloedneus, niets meer en niets minder.

Onze Ier heeft vorig jaar een longbloeding gehad tijdens een rustige bosrit.
Ik kan je verzekeren dat er toch echt een flinke hoeveelheid bloed uit de neus kwam! Het zag er vergelijkbaar uit met de neus van dit paard.

Dat het echt om een longbloeding ging is de volgende ochtend vastgesteld in de kliniek.
Oorzaak bleek een hartritme stoornis.

Dit paard is gecontroleerd op een kliniek door dierenartsen en daar is uitgebleken dat het geen longbloeding is...
Let it go

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:45

Gini schreef:

Daar geldt dan ook een ander reglement. Zou fijn zijn als mensen zich een beetje inlezen alvorens te (ver)oordelen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:49

Het ging niet over wat reglementair toegelaten is of niet, het ging over het al dan niet opmerken van bloed. Als een lippenstiftje bloed gespot kan worden, lijkt het me sterk dat je dit over het hoofd kan zien. Zou fijn zijn als mensen een beetje de dialoog in het topic volgen alvorens te veroordelen. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:52

Het zal vast een keer gezien zijn. Vervolgens zeggen ze dan tegen elkaar wat moeten we ermee? En is hij over de laatste sprong.
Anders als de bloed regel bij de mond dus meteen duidelijk is. En de tijd om te reageren langer is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:53

Gini schreef:
Het ging niet over wat reglementair toegelaten is of niet, het ging over het al dan niet opmerken van bloed. Als een lippenstiftje bloed gespot kan worden, lijkt het me sterk dat je dit over het hoofd kan zien. Zou fijn zijn als mensen een beetje de dialoog in het topic volgen alvorens te veroordelen. :D

Los van of het opgemerkt is, hebben ze geen grond om de combinatie uit te sluiten. Dát is volgens mij waar dit hoofdzakelijk om gaat

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:53

Gini schreef:
En daar sla je de spijker op de kop. Men kiest voor zekerheid (ik wil geen klacht, te dubieus, te twijfelachtig, ik bel niet uit), maar die keuze is lijnrecht weg van paardenwelzijn. Want in principe zegt men nu dat een bloedend paard toegelaten is, zolang niet waterdicht is opgenomen in de reglementen waar en in welke mate het paard moet bloeden opdat het niet meer toegelaten is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:00

Gini schreef:
Gini schreef:

“Men” opereert in dienst van de FEI. “Men” heeft zich dus te houden aan de regels opgesteld door de FEI. Een combinatie mag uitgesloten worden op basis van een aantal criteria. Daar is simpelweg niet aan voldaan.

Dat heeft niks te maken met geen klacht willen, dat heeft te maken met je baan uit voeren volgens de regels. Of die regels gegrond zijn, is een heel andere discussie.

De integriteit van officials in twijfel trekken, omdat ze in beslissing nemen die jij gevoelsmatig niet terecht vindt… bijzonder

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:09

Hoe kom je erbij dat dat een heel andere discussie is? Dat is toch exact waar het hier over gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:27

cursebreaker schreef:
Hier helemaal mee eens inderdaad.
Geen enkele medaille of geldprijs is het eventueel leven van je paard waard, maar dat is misschien ook weer makkelijk gezegd vanuit iemand die zelf idd niet op dat niveau rijdt en niet in dat wereldje actief is.
Maar aan de eindstreep is het idd wel zo dat je met een levend wezen werkt en topsport beoefend en dat leven en welzijn van het dier zou prioriteit moet hebben.

Ik vind dat niveau er eigenlijk niks mee te maken heeft. Als we bijv bij de reining kijken, is de controle er voor iedereen op elk niveau en iedereen heeft daar ook respect voor. Nog nooit gehoord dat een bekende ruiter is gaan dwarsliggen of moeilijk doen als er bit/spoor schade te zien was. Wordt ook wel behoorlijk voorkomen.
Maar als ik daar met een htk pony kom, gelden voor mij dezelfde regels.

En wat zegt niveau? Misschien ben ik beter voor mn paarden, misschien niet? Misschien lever ik thuis wel top prestaties en wil ik niet op wedstrijd?
Of misschien heeft iemand 1 leuke bospony en ligt daar krom voor en is die ene simpele pony de wereld voor diegene.

Alles in verhouding. Probleem is dat een dier geen weet heeft van zijn prestaties en waarde. Een paard is en blijft ene paard.

En ik denk dat veel mensen weleens een bloedneus hebben meegemaakt of gezien van dichtbij. Hoeft niet van eigen paard te zijn, maar van werk, klant, vrienden. Je maakt het een keer of vaker mee. Als iemand een paard heeft met een bloedneus heeft, heb je het er ook over, weet wat de veearts erover zegt etc.

Dan maakt het echt niet uit of het paard op Olympisch niveau loopt of gewoon in het bos een rondje liep.

Het enige verschil is dat het nu om de regels gaat en dat het in het zicht van kijkers is gebeurt. Dan mogen mensen vragen hebben. Ten eerste kent niet iedereen alle regels en ten tweede hebben mensen er vraagtekens bij. Dat mag! Gelukkig zelfs, want anders kon men allemaal maar zijn of haar gang gaan en is het hek van de dam.

Op Bokt zullen we de regels niet veranderen en dit is gebeurt, maar erover discussiëren mag.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 18:40

Gini schreef:
Hoe kom je erbij dat dat een heel andere discussie is? Dat is toch exact waar het hier over gaat.

Nee. Dit is een nieuwsbericht waarin staat uitgelegd waarom de combinatie niet uitgesloten werd.

Als je wil discussiëren over de bloedregel(s) lijkt het me gepast daar een discussietopic over te openen. Dan kan er gediscussieerd worden over de regel ansich, zonder deze ruiter erbij te betrekken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:22

Nu doe je precies alsof Bokt geen discussieforum is. Ik vind het heel gek dat je jezelf in een discussie werpt, ook actief aan die discussie meedoet, om dan -blijkbaar wanneer mijn inhoudelijke argumenten best wel sterk zijn- te zeggen dat dit niet de plek is voor een discussie. Mag ik dat een beetje flauw vinden? Ja, dat mag ik vast wel. :o

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:48

Daphara schreef:
Elin_ schreef:
Is hier beeld materiaal van? Ik ben benieuwd hoe heftig het eruit ziet

De bloedneus kwam pas later in het parcours, hij reed niet met bloedneus de ring in en van wat ik gezien heb, was het pas op de laatste 4 hindernissen feest.

Bedenk ook dat voordat men heeft kunnen reageren, het parcours waarschijnlijk al uitgereden was. Ik denk niet dat iedereen een minuut lang aan de kant heeft staan niksen, maar het ging gewoon donders snel.

Op andere beeldmateriaal zie je trouwens ook dat de bloedvlekken erg waterig zijn. Het is dus niet puur bloed dat je ziet, maar vermengd met vocht.

[ Afbeelding ]
(Klik op foto voor de bron)

De combinatie heeft zicht teruggetrokken van verdere deelname, heel netjes van de ruiter en het beste voor het paard. Ik geloof ook niet dat hij heel bewust met een bebloed paard doorgereden heeft.

Vrij behoorlijk

Netjes van de ruiter?
Ik vind het niks meer dan normaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:58

Gini schreef:
Nu doe je precies alsof Bokt geen discussieforum is. Ik vind het heel gek dat je jezelf in een discussie werpt, ook actief aan die discussie meedoet, om dan -blijkbaar wanneer mijn inhoudelijke argumenten best wel sterk zijn- te zeggen dat dit niet de plek is voor een discussie. Mag ik dat een beetje flauw vinden? Ja, dat mag ik vast wel. :o

Welke discussie? Er is geen discussie… dat is juist het punt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:59

Dit paard is gecontroleerd op een kliniek door dierenartsen en daar is uitgebleken dat het geen longbloeding is...
Let it go

Het spijt mij, maar ik heb het artikel in horses.nl goed gelezen en daarin stond volgens mij, dat het paard naar een kliniek is gestuurd ter controle. De uitslag van de controle stond er volgens mij niet bij vermeld.

Het kan ook zijn dat er gerefereerd wordt aan een artikel elders waarin dit blijkbaar stond.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 21:21

Ik las het vanmorgen in een Engelstalig artikel, geen idee meer waar.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:25

Gezond bevonden en dan toch terug trekken.?
Laatst bijgewerkt door nikkel op 06-08-21 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:36

nikkel schreef:
Het paard is teruggetrokken voor de landenwedstrijd. Dus zo onschuldig is het waarschijnlijk niet geweest.

Nog al speculatief.

Er is een vierde starter aanwezig voor zijn land dus de ruiter kan zelfs als het onschuldig is makkelijk kiezen om zich terug te trekken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:47

nikkel schreef:
Het paard is teruggetrokken voor de landenwedstrijd. Dus zo onschuldig is het waarschijnlijk niet geweest.

Om de dierenactivisten tevreden te stellen moest hij zich wel terugtrekken anders had hij nog meer ellende over zich heen gekregen.

Het artikel van horsesnl van vannacht vind ik wat onnodig. Linken lukt mij even niet maar daarin staat dat de ruiter de beslissing in overleg met een hele hoop mensen gemaakt heeft, dat is door de fei naar buiten gebracht. Dacht iemand werkelijk dat hij op eigen houtje uit het niets besloten heeft niet te starten?
En overleg heb je in veel gradaties, gewoon overleg "wat zou er kunnen gebeuren als ik zo snel weer een snel parcours start " tot een aantal artsen geven aan dat ze het niet mogen verbieden maar het ter strengste afraden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:58

996981 schreef:
Gini schreef:

Welke discussie? Er is geen discussie… dat is juist het punt

Gelieve inhoudelijk op mijn berichten te reageren en deze metadiscussie over of dit een discussie is te staken, dank je wel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:59

Gini schreef:

Ik weet niet of je argumenten inhoudelijk sterk zijn. Je bent wel redelijk sterk van mening en lijkt het hele voorval heel sterk vanuit wantrouwen te bekijken. Er hangen behoorlijk veel waardeoordelen over deze en gene aan vast. De ruiter, de FEI, de jury's.
Deze hele scene kún je ook vanuit een andere invalshoek bekijken en dat doen een aantal mensen hier in het topic.
Dat levert die discussie op.

Ik sta wel eens op een positie in een parcours of als hindernisjury en kan niet anders zeggen dat je hoofd bijzonder vlot moet werken om iets te zien, iets te registreren, de regels er langs te leggen en in dit geval een afweging te maken en dan actie te ondernemen.
Dat is een heel ander verhaal dan wanneer het kraakhelder is dat wat gebeurt niet strookt met de regels. Dan maak je die optelsom veel sneller. Zij zitten niet; op hun gemak een artikel te lezen, reacties te bekijken, de beelden te bekijken, er even over na te denken, de regels na te lezen en dan lekker een mening te hebben.
Ze hadden 20-40 seconden om te bedenken bloed!, maar niet aan de mond of bij de sporen. Eh dan hebben we ook nog fit to compete, maar is dit paard unfit?? en klaaaar, rondje voorbij.

@superpony: niveau heeft er niets mee te maken. Ben je met je eens dat dat er ook zo min mogelijk mee te maken moet hebben. Maar feit is wel dat op dit niveau alles nog sneller en heftiger gaat. Die paarden gaan ietsje vlotter rond dan ik in een B parcours over iets kortere lijnen. Dus je hebt ook iets minder tijd om alles eens op je gemak te bekijken als jury zijnde. Dus op die manier heeft het niveau er wel iets mee te maken.