[OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:37

Babootje schreef:
[

Lijkt wel of ik iedere keer hetzelfde bandje hoor.... Op dit soort uitspraken is al tig keer gereageerd. Het is een heel flexibel paard en nog heel jong. Het rijden op dit concours is ook onderdeel van zijn opleiding. Een jaartje verder en het beeld is al anders. In de top 10 concurreert Total US met paarden die minimaal 5+ jaar ouder zijn. Ik vind plaats 6 dan ook echt een heel mooi resultaat en verdiend qua rijden.
Maar misschien moet je het Edward zelf eens vragen.

Ja en jij slingert ook dezelfde lp aan in dezelfde groef. }>

Gal trekt zijn hele carrière al, waarom zou dat nu ineens anders gaan worden?
Hij heeft nog nooit van achter naar voor gereden en ooit, 10 jaar terug gaf hij dat zelfs aan in een interview dat hij dat niet nodig vond. Niet zijn manier van trainen was.
En dat zie je ook telkens terug.
En ja dat hebben mensen een tijdje goed gevonden, sommige dus nog helaas.

Maar gelukkig is dat aan het veranderen. Dressuur weer terug zoals het hoort.
Jippie!!!! Ik ben gelukkig met deze scores van de OS.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:38

M_D_H schreef:
Pfoe, daar heb ik de laatste dagen enorm hard over nagedacht.
Wellicht kunnen we met zijn allen tot een lijstje komen:

Lingh, netjes gereden, geblesseerd, verkocht.
Gribaldi, staakt, uit de wedstrijdsport gehaald.
Totilas, verkocht en daarna geblesseerd (dat was trouwens wel erg snel na de verkoop).
Sister de Jeu, geen makkelijk karakter maar is het blijven doen tot zij met pensioen mocht.
Jack Sparrow (kent iemand Jack Sparrow nog?) Gereden door Edward in zijn jonge jaren en daarna heel vreemd nooit meer in de sport verschenen... Als een ster die te snel opgebrand is geraakt.
Undercover, mentaal niet in orde en met pensioen.
Voice, is nog actief ook al zien wij die de laatste jaren niet meer zo vaak in de ring, laatste keer was volgens mij in 2019? hij kon in ieder geval wel uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal.
Zonik, kon uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal, is overgedaan aan HP, helaas overleden.
En dan de jonkies van nu.

Heb ik dan een paard gemist?

Totilas staakte ook in de piaffe de laatste wedstrijden. Een proef heeft hij de laatste piaffe na 3 stappen beëindigd om te voorkomen dat ie weer zou gaan zoals ie in de 1e piaffe van die proef deed. Totilas was bovendien onder Gal al onregelmatig. Niet dat veel mensen daar om gaven of het wilde zien.

Sister De Jeu is hij mee gestopt omdat die zich niet liet rijden. Die heb ik op een clinic gezien met hem. Als hij haar met respect reed liet ze zich prima rijden. :) Was het zelfs een heel fijn paard. Beter dan bv Undercover.

Of Zonik nu echt met zijn manier van rijden om kon weet ik zo net nog niet. Total Hope gaat er iig tegen in komen. Daar wil ik wel een weddenschapje over doen. Toto JR heb ik nog niet vaak genoeg zien lopen om uitspraken over te doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:41

Totilas staakte niet tijdens de piaffe de laatste wedstrijden en is daarom ook niet verkocht en zeker niet geknakt.

Hij is niet met Sisther gestopt omdat die zich niet liet rijden. Ik heb hem daar nota bene zelf nog over geinterviewd. Dat interview staat ergens op de Hoefslag website. :+
Sisther had van zichzelf een moeilijk karakter maar hij kon daar wel mee overweg. Heb ze meerdere keren zien losrijden en ook in de ring gezien. Leuk paard maar bleef altijd in de schaduw staan van zijn overige paarden.

MDH: Ik denk dat jouw lijst heel aardig klopt :j
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-07-21 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:44

DuoPenotti schreef:
M_D_H schreef:
Ojke, misschien moet jij uberhaubt je mening maar gewoon voor je houden als je dit soort nonsense gaat beweren.
Anky is geen ruiter die trekt, zeker niet met de paarden waarmee zij heeft gereden en haar lichaamsbouw, ze zou wel een bodybuilder zijn als ze in staat was die paarden in de krul te trekken...

pardon?!

Jij gaat even niet vertellen wat ik mag zeggen.
heel internet staat vol van haar trekken en echt geen moment opnames.
Nee ik ga ze niet voor je zoeken, heeft het meer dan vol genoeg van gestaan. Als jij dat geen trekken no :O
Oh nee, ik bepaal zeker niet wat jij wel of niet mag zeggen.
Ik stel hooguit voor dat als je ergens geen kaas van gegeten hebt, je er ook geen goede mening over kan vormen en dat je je dan beter niet in een discussie kan mengen +:)+

Zeker aangezien je al meerdere opmerkingen gemaakt hebt die niet juist zijn :O

Los van dat, Anky weegt misschien 60 kg? de hals van een paard alleen al is 100 kg?
Hoe kan zij die nek in de krul trekken??
Het is gewoon fysiek niet mogelijk tenzij ze een bodybuilder is en zo ziet ze er echt niet uit :') _O-

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:45

Veel te hoge punten imo!

Edward lijkt echt steeds strakker te gaan rijden, echt ik ben daar steeds
minder fan van ..... Wat een linkerhand. En heeft die man een midlife := 51 en een ui op z'n hoofd :+

En leeftijd paard speelt dan toch geen rol? Hij had hem daar heel anders voor kunnen stellen. Had waarschijnlijk ook veel beter geweest voor zijn "opleiding" Arm dier....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:46

@mdh Dat vind ik kul want je trekt aan een stang met hefboom op de kaak van een paard en die buigt in de nek af om dat te ontzien...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:47

BloemBloem schreef:
Veel te hoge punten imo!

Edward lijkt echt steeds strakker te gaan rijden, echt ik ben daar steeds
minder fan van ..... Wat een linkerhand. En heeft die man een midlife := 51 en een ui op z'n hoofd :+

En leeftijd paard speelt dan toch geen rol? Hij had hem daar heel anders voor kunnen stellen. Had waarschijnlijk ook veel beter geweest voor zijn "opleiding" Arm dier....

Een ui? :+ :D

BloemBloem

Re: [OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:48

Hahahaha ja ik doel dan op die knot. Kan toch niet meer :D :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:50

BloemBloem schreef:

Iemand beoordelen over zijn rijstijl OK, maar persoonlijk aanvallen om z'n uiterlijk vind ik een beetje ver gaan :o

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:52

M_D_H schreef:
Ojke, misschien moet jij uberhaubt je mening maar gewoon voor je houden als je dit soort nonsense gaat beweren.
Anky is geen ruiter die trekt, zeker niet met de paarden waarmee zij heeft gereden en haar lichaamsbouw, ze zou wel een bodybuilder zijn als ze in staat was die paarden in de krul te trekken...

Even uit de meeleesstand.
Zonder een oordeel te geven over Anky's wijze van rijden vroeger en nu, het is natuurlijk echt enorme onzin om te stellen dat je een bodybuilder moet zijn om ('die') paarden in de krul te trekken.
Of denk jij dat paarden met een mond van beton geboren worden ofzo?
Om een paard in de krul te krijgen, hoef je niet te trekken, iets te veel naar achteren inwerken met je handen volstaat meestal, ook bij wat minder subtiele paarden. En zeker met een stang en trens, of andere scherp inwerkende optoming.
Daarbij, ook een tengere ruiter kan behoorlijk wat kracht zetten op een bit. Meer dan genoeg om.een paard flink pijn te doen.

Dat hele idee dat een bit bedoeld is om maximale controle af te dwingen moet er bij bepaalde ruiters m.i. gewoon uit.
Ik denk overigens dat het niet eens gebeurt vanuit slechte intenties ('die knol moet luisteren'), dat 100% op controle via de voorkant rijden (ipv vanuit harmonie en vertrouwen). Als je dat al jaren zo doet en je hebt er succes mee, dan verandert dat pas als je je daadwerkelijk realiseert dat het ook anders kan (ook, liever gezegd: juist met hete paarden) en je vanuit dat besef aan de absolute basis van je rijden gaat werken.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:54

Cayenne schreef:
BloemBloem schreef:

Iemand beoordelen over zijn rijstijl OK, maar persoonlijk aanvallen om z'n uiterlijk vind ik een beetje ver gaan :o

Ach... een persoonlijke aanval :Y) Kwestie van smaak, en die van mij is het
duidelijk niet, en dat is mijn mening 8-)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:55

BloemBloem schreef:
Ach... een persoonlijke aanval :Y) Kwestie van smaak, en die van mij is het
duidelijk niet, en dat is mijn mening 8-)

Meningen hoef je niet perse te delen, vind ik hier ook nogal ongepast

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:56

MarjanB schreef:
@mdh Dat vind ik kul want je trekt aan een stang met hefboom op de kaak van een paard en die buigt in de nek af om dat te ontzien...

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, zelfs met stang kost dat echt enorm veel kracht.
En dat zou ze ook niet alleen voor elkaar krijgen met haar handen, Anky's grootste kracht is haar houding en zit, ze is altijd heel soepel en haar schouders en armen zijn niet gespannen.
Als zij zo zou trekken als wat DP beweert, dan zouden haar schouders en armen ook vast gezet worden, en dat gebeurt echt niet :n.

Ayasha schreef:
M_D_H schreef:
Pfoe, daar heb ik de laatste dagen enorm hard over nagedacht.
Wellicht kunnen we met zijn allen tot een lijstje komen:

Totilas, verkocht en daarna geblesseerd (dat was trouwens wel erg snel na de verkoop).
Sister de Jeu, geen makkelijk karakter maar is het blijven doen tot zij met pensioen mocht.
Jack Sparrow (kent iemand Jack Sparrow nog?) Gereden door Edward in zijn jonge jaren en daarna heel vreemd nooit meer in de sport verschenen... Als een ster die te snel opgebrand is geraakt.
Voice, is nog actief ook al zien wij die de laatste jaren niet meer zo vaak in de ring, laatste keer was volgens mij in 2019? hij kon in ieder geval wel uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal.
Zonik, kon uit de voeten met de manier van rijden van Edward Gal, is overgedaan aan HP, helaas overleden.

Totilas staakte ook in de piaffe de laatste wedstrijden. Een proef heeft hij de laatste piaffe na 3 stappen beëindigd om te voorkomen dat ie weer zou gaan zoals ie in de 1e piaffe van die proef deed. Totilas was bovendien onder Gal al onregelmatig. Niet dat veel mensen daar om gaven of het wilde zien.

Sister De Jeu is hij mee gestopt omdat die zich niet liet rijden. Die heb ik op een clinic gezien met hem. Als hij haar met respect reed liet ze zich prima rijden. :) Was het zelfs een heel fijn paard. Beter dan bv Undercover.

Of Zonik nu echt met zijn manier van rijden om kon weet ik zo net nog niet. Total Hope gaat er iig tegen in komen. Daar wil ik wel een weddenschapje over doen. Toto JR heb ik nog niet vaak genoeg zien lopen om uitspraken over te doen.

Sister de Jeu is hij niet mee gestopt omdat die zich niet liet rijden, die merrie had oprecht gewoon een enorm lastig karakter, ik heb Emmy de Jeu (de Eigenaresse) ook gesproken en die gaf ook aan dat eigenlijk de enige die uit de voeten kon met de merrie en er wat uit kreeg, echt wel Edward was.
Gelukkig fot zij dit karakter dan weer niet door aan haar veulens.

Totilas liep op het laatst inderdaad nog wel eens onregelmatig. Of hij gestaakt heeft bij zijn laatste wedstrijd kan ik mij niet meer herinneren :n

Van Zonik wist ik het niet zeker, maar ik wilde in ieder geval beleefd blijven, het dier is net overleden en echte conclusies kunnen we er ook niet uit trekken.

Of de jonkies zijn manier van rijden aan kunnen weet ik niet, de tijd zal het leren.
Wat ik wel weet is dat Edward op 1 bepaalde manier rijd, die manier past een paard of het past niet, past het, dan weet hij het fijnste uit het dier te halen, past het niet... nou ja, dan krijg je een ster die te snel op brand.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 12:59

Askja schreef:
M_D_H schreef:

Zonder een oordeel te geven over Anky's wijze van rijden vroeger en nu, het is natuurlijk echt enorme onzin om te stellen dat je een bodybuilder moet zijn om ('die') paarden in de krul te trekken.
Om een paard in de krul te krijgen, hoef je niet te trekken, iets te veel naar achteren inwerken met je handen volstaat meestal, ook bij wat minder subtiele paarden. En zeker met een stang en trens, of andere scherp inwerkende optoming.
Daarbij, ook een tengere ruiter kan behoorlijk wat kracht zetten op een bit. Meer dan genoeg om.een paard flink pijn te doen.

Dat hele idee dat een bit bedoeld is om maximale controle af te dwingen moet er bij bepaalde ruiters m.i. gewoon uit.
Ik denk overigens dat het niet eens gebeurt vanuit slechte intenties ('die knol moet luisteren'), dat 100% op controle via de voorkant rijden (ipv vanuit harmonie en vertrouwen). Als je dat al jaren zo doet en je hebt er succes mee, dan verandert dat pas als je je daadwerkelijk realiseert dat het ook anders kan (ook, liever gezegd: juist met hete paarden) en je vanuit dat besef aan de absolute basis van je rijden gaat werken.

Laat ik voorop stellen dat als je echt wil zou het kunnen...
Maar we beseffen ons toch ook allemaal wel dat zelfs met een bit, je geen (minstens) 100 kg om kan trekken zonder dat je daar zelf fysiek de resultaten van ziet.
Dat kost echt kracht hoor.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:05

Kendra schreef:
Met Sister de Jeu ging het ook niet altijd vanzelf….

Maar bij wie wel? Is dat niet het werken met dieren, het gaat niet altijd vanzelf? Of gaat het bij iedereen altijd wel in 1 rechte lijn naar de top?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:06

Jester_ schreef:
Kendra schreef:
Met Sister de Jeu ging het ook niet altijd vanzelf….

Maar bij wie wel? Is dat niet het werken met dieren, het gaat niet altijd vanzelf? Of gaat het bij iedereen altijd wel in 1 rechte lijn naar de top?

Zou wel leuk zijn als dat zo zou zijn :))
Dan was de top voor iedereen te bereiken :+

Niobe

Re: [OS]Zesde plaats voor Edward Gal en Total US in kür

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:07

Dan begin ik nu gelijk weer :=

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:08

Net als dar niet alle paarden het tot de OS of wat dan ook halen. Dat zou wat zijn. Niet zo heel gek dus dat er veel paarden verdwijnen. Het moet qua karakter en bewegingen allemaal maar kunnen en blessurevrij komen. Dat maakt iemand dan toch geen slechte ruiter?

Het is toch alleen maar goed dat ze een paard uit de ring halen als deze aangeeft het niet aan te kunnen?
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 29-07-21 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:09

M_D_H schreef:
Askja schreef:

Maar we beseffen ons toch ook allemaal wel dat zelfs met een bit, je geen (minstens) 100 kg om kan trekken zonder dat je daar zelf fysiek de resultaten van ziet.

Wie heeft het over omtrekken?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:10

Askja schreef:
M_D_H schreef:

Wie heeft het over omtrekken?

Omtrekken als in een rechte hals naar zijn borst in een krul trekken.
Ik vind dat toch een vorm van omtrekken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:15

Citaat:
Sandreo, Staakt met een hoofdletter S.

Lijstje even aangevuld want ik had inderdaad een paard gemist :+

Overigens: ik heb dit lijstje gemaakt omdat er om gevraagd werd.
Volgens mij is dit wel een eerlijke weergave van de paarden die hij gereden heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:16

M_D_H schreef:
Sister de Jeu is hij niet mee gestopt omdat die zich niet liet rijden, die merrie had oprecht gewoon een enorm lastig karakter, ik heb Emmy de Jeu (de Eigenaresse) ook gesproken en die gaf ook aan dat eigenlijk de enige die uit de voeten kon met de merrie en er wat uit kreeg, echt wel Edward was.
Gelukkig fot zij dit karakter dan weer niet door aan haar veulens.

Totilas liep op het laatst inderdaad nog wel eens onregelmatig. Of hij gestaakt heeft bij zijn laatste wedstrijd kan ik mij niet meer herinneren :n

Van Zonik wist ik het niet zeker, maar ik wilde in ieder geval beleefd blijven, het dier is net overleden en echte conclusies kunnen we er ook niet uit trekken.

Of de jonkies zijn manier van rijden aan kunnen weet ik niet, de tijd zal het leren.
Wat ik wel weet is dat Edward op 1 bepaalde manier rijd, die manier past een paard of het past niet, past het, dan weet hij het fijnste uit het dier te halen, past het niet... nou ja, dan krijg je een ster die te snel op brand.

Indoor brabant en op de weg in kentucky maar ik vind de "gewone" proeven niet. Enkel de Kür. In kentucky zie je wel in de kür ook dat Gal de piaffe heel voorzichtig in zet en daar heeft hij een kleine storing in de overgang naar de piaffe. Maar het protest zat in de gewone grand prix en die vind ik dus niet.

Op bokt valt terug te lezen dat Voice ook niet meer zo werkwillig was na de piaffe.

Ik blijf er bij dat die hele stang verboden zou moeten worden. En dan ben ik benieuwd hoeveel toppers we nog meteen de week er na terug in de ring zien. :D

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:19

M_D_H schreef:
Citaat:

Volgens mij is dit wel een eerlijke weergave van de paarden die hij gereden heeft.

Jack Sparrow heeft nog even onder Patrick van der Meer gelopen na Edward

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:20

MCE, wat jij omschrijft is toch echt in de krul trekken. Omtrekken doe je (nouja, sommigen) als een paard ervandoor wil, door heel hard aan 1 teugel te trekken.

Overigens ben ik het niet met je eens. Als je met je hele hebben en houden aan een stang en trens gaat hangen, schieten de meeste paarden echt wel in de krul. Anders scheur je hun mond namelijk kapot.
Of ze vluchten onder je weg om de pijn te vermijden, of je wordt er afgebokt.
Helaas zijn paarden die structureel zo gereden/gecorrigeerd worden doorgaans zodanig bevestigd in learned helplessness dat dat gedrag achterwege blijft.
Waarmee ik niks suggereer over welke ruiter dan ook, wel dat het nog steeds voorkomt dat paarden op deze wijze gebroken worden.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:21

M_D_H schreef:
Citaat:

Het verhaal van Jack Sparrow: https://eurodressage.com/2020/05/04/whe ... ck-sparrow
. Komt op mij over als 'dit moet de grote nieuwe troef van Gal worden maar de beloofde kwaliteiten lijken tegen te vallen'.