'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:31

Pantykous schreef:
In mijn beleving ging de discussie er over of oude paarden er zo bij moeten lopen. Volgens 'jullie' is dat heel normaal en volgens mij schort er dan toch iets aan de verzorging.

Daar ging het voor mij over, ik vind niet dat oude paarden er langduring zo bij moeten lopen. (herstel van ziekte etc even buiten beschouwing gelaten).

Inslapen omdat het niet mooi is of wat dan ook is voor mij helemaal niet aan de orde.

Ik zeg nergens dat het normaal is
Maar het is ook niet ondenkbaar
Ouderdom komt met gebreken en het is niet altijd te voorkomen of op te lossen dat er een paard mager word
Maar zolang een paard met een te laag lichaamsvet percentage wel gewoon nog spieren voldoende heeft en verder vrolijk en comfy door het leven gaat
Zie ik echt het probleem niet

Dat kun je ten alle tijden voorkomen of oplossen bestaat gewoon niet , dat is mijn punt
Er zijn altijd dieren die buiten de standaard vallen
En oordelen op 1 uiterlijk kenmerk is gewoon kortzichtig ,
Of vooruit… 2 die ik zo snel zie
Te weinig spek en een belabberde bovenlijn
Maar goed, das ook niet zo gek bij 30 jaar oud

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:35

smurffie schreef:
30 jaar of niet, als dit voor mijn paard het maximaal haalbare was zou ik haar laten gaan. Ik snap heel goed dat mensen hier meldingen van maken.
Een paard wat niet op gewicht is kan zich niet warm houden. Dus zou voor mij zeker een reden zijn om ze te laten gaan. Leven moet geen lijden worden

Helemaal mee eens :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:40

DuoPenotti schreef:
Ja maar dus wel inslapen want ze mogen er zo van jou niet zo langdurig bij lopen.

Dus wat interpreteren dan toch de hele tijd verkeerd? Niets toch?

Nee, ik zeg dat het niet nodig is dat ze er langdurig zo bij lopen want dan schort er iets aan de zorg. Dus niet inslapen maar de zorg verbeteren :)*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:43

Dus eigenlijk ontken je dat oudere dieren in sommige gevallen moeilijker tot niet op gewicht te houden zijn? Dat het altijd op te lossen is met een theoretische 'betere zorg'?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:44

Oh niet alleen jij zou hem laten gaan, maar waarschijnlijk de jonge dierenartsen ook. Om welke reden is mij dan nog niet helemaal duidelijk. Wat is het dat je aan dit paard ziet dat je hem vindt lijden? Oudere paarden verliezen spieren en vet. Ze kunnen het voer ook slechter verwerken en de tanden zijn ook niet meer zo goed in staat voedsel tot zich te nemen. Wanneer een paard ziek is gaat het liggen en kijkt niet alert wie er bij hem op bezoek komt. Ik heb hier een pony van ruim over de 30 en die is lekker dik en rond en ik heb een arabiertje, van ook over de 30 en die is niet lekker rond. Kijk echt naar de paarden. Leer goed te kijken. Leer te kijken wanneer je paard pijn of ongemak aan geeft.

Soms schrik ik wel hoe snel mensen, maar vinden dat dieren moeten worden ingeslapen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:47

Pantykous schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja maar dus wel inslapen want ze mogen er zo van jou niet zo langdurig bij lopen.

Nee, ik zeg dat het niet nodig is dat ze er langdurig zo bij lopen want dan schort er iets aan de zorg. Dus niet inslapen maar de zorg verbeteren :)*

Echt... Hoe vaak moeten mensen nog zeggen dat als de zorg top is dit toch het resultaat kan zijn.
Wat snap je daar na tig voorbeelden niet aan?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:50

Gini schreef:
Dus eigenlijk ontken je dat oudere dieren in sommige gevallen moeilijker tot niet op gewicht te houden zijn? Dat het altijd op te lossen is met een theoretische 'betere zorg'?

Nee, ik zeg dat dat niet langdurig het geval hoeft te zijn. En wat mager, dat kan zeker. Maar in mijn optiek is dit paard niet een beetje mager, maar echt sterk vermagerd.

DuoPenotti schreef:
Wat snap je daar na tig voorbeelden niet aan?

Ik verschil gewoon van mening DP. In soest loopt er geeneentje zo bij. Die kiezen ze daar echt niet uit op rond en gezond zijn hoor :D

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:51

Pantykous schreef:
DuoPenotti schreef:

Zucht, tanden goed, volledig gezond, onbeperkt gras en hooi, meerdere keren per dag speciale slinger, toch was ze maanden echt heel mager.
Hoe kon ik de zorg nog verbeteren? Ze was happy, stond hoog in rang in de kudde, overal met dr neus vooraan.
Opgewekt en blije pony. Wat had ik anders nog moeten doen? Ze kwam gewoon niet meer aan..
Had ik ze dan geen mooie laatste maanden meer mogen geven omdat ze mager was?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:53

Pantykous schreef:
Gini schreef:

Nee, ik zeg dat dat niet langdurig het geval hoeft te zijn. En wat mager, dat kan zeker. Maar in mijn optiek is dit paard niet een beetje mager, maar echt sterk vermagerd.

Dus dat het altijd op te lossen is. Dat is toch wat niet langdurig betekent? Een tijdelijk probleem dat altijd op te lossen valt met betere zorg?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:54

Misschien laten ze ze daar wel inslapen om geen gezeik te krijgen met van die mensen die niet tegen het niet perfecte plaatje kunnen.
Ze kunnen geen slechte reclame hebben. Zo werkt dat wel met dat soort instanties die giften nodig hebben.

Was een artikel aan het zoeken van een paar jaar geleden van iemand die dat uiteindelijk maar gedaan heeft om can het gezeur af te zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:54

Nou ik heb maar 1 foto gezien, beetje weinig om op te (ver)oordelen. We hebben geen flauw idee wat dat paard voor eten en zorg krijgt. Dus ik onthoud me gewoon van een mening vormen in dit geval

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 14:56

DuoPenotti schreef:
Misschien laten ze ze daar wel inslapen om geen gezeik te krijgen met van die mensen die niet tegen het niet perfecte plaatje kunnen.
Ze kunnen geen slechte reclame hebben. Zo werkt dat wel met dat soort instanties die giften nodig hebben.

Was een artikel aan het zoeken van een paar jaar geleden van iemand die dat uiteindelijk maar gedaan heeft om can het gezeur af te zijn.

Dat zou kunnen. Zou wel een hele kwalijke zaak zijn trouwens maar het zou kunnen.

Gini schreef:
Dus dat het altijd op te lossen is. Dat is toch wat niet langdurig betekent? Een tijdelijk probleem dat altijd op te lossen valt met betere zorg?

Extreme magerheid wel ja. Wat hier -in mijn beleving- het geval is.

Ik heb het niet over oudere paarden met doorgezakte ruggen, weggevallen spieren of een bolle buik waarop de ribben te zien zijn. Dat vind ik normaal bij een ouder paard.

Gini

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:04

Waarom aanvaard je doorgezakte ruggen, weggevallen spieren en zichtbare ribben wél als typische ouderdomskwalen, en uitstekende heupbotten niet?
Een doorgezakte rug kan evenveel lijden of juist niet-lijden veroorzaken als mager zijn. Dus eigenlijk kan je zo van een plaatje af zien of het paard oké is of niet?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:05

typisch Bokt.....men haalt z'n eigen verhalen erbij over oude dieren. Doet er helemaal niks toe, het gaat hier over een specifiek dier, niet die van Bokkers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:07

Sintara schreef:
Nou ik heb maar 1 foto gezien, beetje weinig om op te (ver)oordelen. We hebben geen flauw idee wat dat paard voor eten en zorg krijgt. Dus ik onthoud me gewoon van een mening vormen in dit geval

er staat een filmpje in de link aan het begin van dit topic.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/171236 ... d-verzorgd

zelf zegt ze in reacties op facebook nog dat hij er vorig jaar ook zo bij liep.
hij had toen een deken om,maar doordat hij daar wonden van kreeg hadden ze die nu af.
binnenkort ziet hij er als zebra uit dus denk ik dat er een vliegendeken o.i.d op komt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:07

Kinke schreef:
typisch Bokt.....men haalt z'n eigen verhalen erbij over oude dieren. Doet er helemaal niks toe, het gaat hier over een specifiek dier, niet die van Bokkers.

En jouw mening over het onderwerp zelf?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:09

Wel lachen dat het gezeik over een oud mager paardje hier verder gaat....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:16

Gini schreef:
Waarom aanvaard je doorgezakte ruggen, weggevallen spieren en zichtbare ribben wél als typische ouderdomskwalen, en uitstekende heupbotten niet?
Een doorgezakte rug kan evenveel lijden of juist niet-lijden veroorzaken als mager zijn. Dus eigenlijk kan je zo van een plaatje af zien of het paard oké is of niet?

Denk dat het wel duidelijk was dat de discussie inmiddels wat breder was getrokken, niet? Volgens mij gaat het al even niet meer alleen om dit paard maar om oudere paarden in het algemeen.

Ik vind het algehele beeld van het paard van dit topic niet oke. Dat komt door de slechte bovenlijn maar ook door de zeer opgetrokken buik. Vooral dat laatste vind ik niet prettig. Misschien krijgt dat dier wel alle zorg en moet hij ergens van herstellen, maar die indruk krijg ik uit het interview en het artikel niet.

En met de voorbeelden die ik aanhaalde probeerde ik duidelijk te maken dat ik echt niet bij oudere paarden alleen maar ronde dikke pony's wil zien. Uitstekende heupbotten mag je er best ook bij zetten hoor, dat is zo dierafhankelijk.

IK vind het beeld van dit paard niet oké. Ik DENK dat het schort aan zorg, dat maak ik op uit wat ik lees en hoor. Het kan natuurlijk dat hij moet herstellen, dat er wel alles aan gedaan wordt.

In ieder geval een vermakelijke middag, zit met mn zoontje in het ziekenhuis en verveelde me te pletter. Mooi zoethoudertje zo :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:20

15 jaar geleden had ik het ook zielig of sneu gevonden voor het paard. Inmiddels heb ik voldoende voorbeelden gezien van oudjes die echt mager zijn en een goed kwalitatief voerbeleid aangeboden krijgen maar die gewoon echt niet meer op gewicht te krijgen zijn. En dan heb ik het niet over een schepje seniores of pulp extra, echt een op maat gemaakt voerbeleid. Die oudjes waren en sommige zijn ook nog superhappy. Maar oud. Een van die kon gigantisch lopen klieren en spelen met mijn ruin. Daarna moest hij wel even een powernap doen om vervolgens doodleuk verder te gaan.

Paarden (gedrag) vergelijken met mensen (gedrag) ben ik niet zo van. Biomechanica kan wel vergelijkbaar zijn dus ik geloof best dat net als mensen paarden ook gezond mager kunnen zijn in hun laatste jaren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:21

Rytir schreef:
n dus ik geloof best dat net als mensen paarden ook gezond mager kunnen zijn in hun laatste jaren.

Eens :j

Mijn merrie had dat ook, die was de laatste jaren ook aan de magere kant.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:28

Ik heb een pony van 33 die gewoon altijd neutraal was qua gewicht. Zelfs meestal wat slank omdat het een halfbloed arabier is. Maar die is gewoon mooi vol omdat ze flink wordt bijgevoerd. Foto is van 2 weken terug.
Afbeelding

Oudjes kunnen idd best wat dunner zijn, maar je hebt dun en je hebt ondervoed…. En de haflinger vind ik ronduit ondervoed. Die kan zichzelf met regen etc echt niet meer warm houden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:29

Lowara en nu wil je een schouderklopje omdat je het geluk hebt een paard te hebben die wel vol blijft?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:32

Lowara schreef:
Ik heb een pony van 33 die gewoon altijd neutraal was qua gewicht. Zelfs meestal wat slank omdat het een halfbloed arabier is. Maar die is gewoon mooi vol omdat ze flink wordt bijgevoerd. Foto is van 2 weken terug.
[ [url=m/eKXRUl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oudjes kunnen idd best wat dunner zijn, maar je hebt dun en je hebt ondervoed…. En de haflinger vind ik ronduit ondervoed. Die kan zichzelf met regen etc echt niet meer warm houden

Niet doen meid, moet gewoon kunnen hoor, broodmager als ze oud zijn. :j

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:34

Mijn oude fjordenman kreeg 5x per dag te eten, had PPID/Cushing, en verloor de laatste 2 jaar zijn bespiering, naast de ruggengraat zat op gegeven moment niks meer qua spier, kreeg puntkontje, iel nekje, allemaal gevolg van combinatie van leeftijd/PPID enz. Op een gegeven moment kun je voeren wat je wilt, maar zet het gewoon niet meer aan. Zolang zo'n dier nog happy is, en dat is de Haflinger 100% zeker in de video, dan ga je zo'n dier gewoonweg niet in laten slapen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 15:36

DuoPenotti schreef:
Lowara en nu wil je een schouderklopje omdat je het geluk hebt een paard te hebben die wel vol blijft?

Uiteraard :')
Mijn bericht vertelt puur dat een ouder dier niet perse zo dun hoeft te zijn.
En ondervoed klopt niet, dan ben je niet goed bezig. Een dier die te dun is en niet goed op gewicht blijft vind ik iets anders dan een bottenzak zoals die haflinger.
Dan vraag ik mij oprecht af wat de meerwaarde is om zo’n dier te laten leven als het schijnbaar geen gram aan kan komen.
Zo’n dier is dan schijnbaar zoveel energie kwijt om überhaupt te kunnen functioneren en zich te kunnen weren voor de weersomstandigheden.. mjah.. daar heb ik dan idd een andere mening over. Als mijn merrie er zo uit had gezien kan ik je wel vertellen dat ik een andere keuze had gemaakt. Maar we leven in een vrij land, dus ze moeten uiteraard doen wat ze zelf willen. Maar mijn mening is hierin anders.