Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: Terug kijk tip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:33

Nu ga ik misschien wel off-topic maar vind Glock sowieso wel een bijzondere sponsor. Een bedrijf dat geld verdient met wapens... en die paarden gaan dan vervolgens voor NL starten.
Misschien is het overdreven maar ik vind het wel raar.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:34

Wie zou iets voelen voor een petitie en die aanbieden bij de KNHS aangezien zij zich voor de happy atlete willen inzetten?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:38

Anna79 schreef:
Wie zou iets voelen voor een petitie en die aanbieden bij de KNHS aangezien zij zich voor de happy atlete willen inzetten?

Ik zou hem zo ondertekenen, maar of het iets gaat doen.. vrees ervoor

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:46

Ik teken :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:49

Eigenlijk ben ik nu wel benieuwd naar een weerwoord, omdat die er in vorige topics wel nog was. En dan niet zozeer om een rel te creëren of om met zijn allen over dat weerwoord te vallen, maar wel om te zien of dit nu toch inderdaad unaniem als 'niet goed' beschouwd wordt?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:56

Gini schreef:
Eigenlijk ben ik nu wel benieuwd naar een weerwoord, omdat die er in vorige topics wel nog was. En dan niet zozeer om een rel te creëren of om met zijn allen over dat weerwoord te vallen, maar wel om te zien of dit nu toch inderdaad unaniem als 'niet goed' beschouwd wordt?

Je noemt nu wel de redenen waarom mensen dat weerwoord hier niet geven vrees ik, maar ik ben idd ook benieuwd of dit nou een bokt first is dat iedereen het eens is

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:59

carika schreef:
Nu ga ik misschien wel off-topic maar vind Glock sowieso wel een bijzondere sponsor. Een bedrijf dat geld verdient met wapens... en die paarden gaan dan vervolgens voor NL starten.

Ik de k dat dit een manier van Glock is om topruiters aan hun te binden. Zet een grote super trainings en fok faciliteit neer, budget voor paarden geen probleem en huur de op dat moment ruiters in die wat gebracht hebben de jaren er voor. En dat in het land waar veel gefokt word en alle lijnen kort zijn. Met geld is alles te koop, het complex bij Glock thuis is helemaal om te watertanden. Wat betreft petitie, haalt niets uit. Pas een flinke afgang op de OS kan wat veranderen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:03

Anna79 schreef:
Ik vind dit wel een goed idee. Wel in algemene termen opstellen, dus niet specifiek tegen Gal gericht (al mag best tussen de regels door duidelijk zijn dat hij met name wordt bedoeld).
Wie weet hoe je zoiets het beste kunt verwoorden?

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:14

Gini schreef:

Ehm, het ziet er ontzettend flitsend uit, zoiets?

Edward Gal is al 12x Nederlands kampioen dus die weet het sws veel beter dan wij?

:')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:29

Ik vind ‘niet goed’ geen goede benaming eigenlijk. Want Total laat ook echt goede dingen zien. Ik vind het niet oké dat de combinatie en Edward totaal hier afgezeken wordt. Nogmaals, mega talentvol paard en respect voor Edward. De jurering maakt mij alleen door de war. Maar dat heb ik ergens hierboven al benoemd en uitgelegd. Maar ik doe niet mee aan een Edward, Total, Glock afzeikfeestje.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:30

bigone schreef:
carika schreef:

Ik de k dat dit een manier van Glock is om topruiters aan hun te binden. Zet een grote super trainings en fok faciliteit neer, budget voor paarden geen probleem en huur de op dat moment ruiters in die wat gebracht hebben de jaren er voor. En dat in het land waar veel gefokt word en alle lijnen kort zijn. Met geld is alles te koop, het complex bij Glock thuis is helemaal om te watertanden. Wat betreft petitie, haalt niets uit. Pas een flinke afgang op de OS kan wat veranderen.

En als we er nog meer een aandeel aan willen geven gaan we niet meer als publiek op de tribune zitten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:31

Welke elementen vond jij goed Suzanne? Enkel uit nieuwsgierigheid

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:34

Danique_G schreef:

Pirouetten waren op een dubbeltje, piaffe op de plaats met correct aantal passen, wissels zonder fouten en mooi doorgesprongen, passage met veel afdruk, mooie lengtebuiging in de appuyementen en heel mooi geschaard met veel expressie.
Maar ik kan ook dingen opnoemen die niet correct waren, dat heb ik eerder al gezegd. Maar compleet alles afzeiken doe ik niet aan mee, dat is niet eerlijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:39

Suzanne F. schreef:
Danique_G schreef:

Pirouetten waren op een dubbeltje, piaffe op de plaats met correct aantal passen, wissels zonder fouten en mooi doorgesprongen, passage met veel afdruk, mooie lengtebuiging in de appuyementen en heel mooi geschaard met veel expressie.
Maar ik kan ook dingen opnoemen die niet correct waren, dat heb ik eerder al gezegd. Maar compleet alles afzeiken doe ik niet aan mee, dat is niet eerlijk.

Daarom vroeg ik het ook. Een beetje perspectief kan nooit kwaad. Het is een ontzettend knap en talentvol paard. Soms heb ik wel het idee dat hij enorm lenig is, hypermobiel haast. Herken jij dit ook of zie ik dat verkeerd?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:41

Hypermobiel weet ik niet. Maar het is een heel lenig paard. En dat maakt het ook echt niet makkelijker. Want die ‘wiebelen’ veel sneller dan een stijve bok. Ik heb ook ooit zo’n lenige gehad. Viel echt niet mee, dan weer wiebeltje hier, dan weer wiebeltje daar, dan zwaaide ze weer uit etc.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:26

Anna79 schreef:

Zeker, maar dan wel voor de sport in het algemeen, niet alleen maar om Gal, want uiteindelijk is hij ook maar een product van het systeem. Het zou al bij de KNHS in de basissport moeten beginnen.

Ik denk dat je het NK best als voorbeeld kunt gebruiken, en uit kan wijden over wat niet goed gaat en om verandering vragen (eventueel met suggesties). Je kan het er dan ook best in hameren over dat mensen in de basissport dit voorbeeld gaat volgen, waardoor er weinig verandering in komt. De KNHS moet toch ook zien dat de resultaten internationaal ontzettend achter blijven, en dat dit geen gebrek aan talentvolle paarden is? Ik denk dat je toch wel heel wat handtekeningen met zien te krijgen.

Ik kijk al jaren geen dressuur meer, maar als ik dan af en toe een proef (of foto) zie van een Nederlander, schrik ik van hoe erg de kwaliteit achteruit is gegaan. Hoewel ik in het begin ook totaal gecharmeerd was van Totilas en Gal, en ik niet verder kon kijken dan het spektakel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:59

Ik denk dat het grootste probleem toch bij de jury ligt, als dit niet gewaardeerd zou worden en feedback teruggekoppeld zou worden dan kan dit probleem veranderen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:00

2 keer 45% en deze trek flauwekul is voorbij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:03

Suzanne F. schreef:
Ik vind ‘niet goed’ geen goede benaming eigenlijk. Want Total laat ook echt goede dingen zien. Ik vind het niet oké dat de combinatie en Edward totaal hier afgezeken wordt. Nogmaals, mega talentvol paard en respect voor Edward. De jurering maakt mij alleen door de war. Maar dat heb ik ergens hierboven al benoemd en uitgelegd. Maar ik doe niet mee aan een Edward, Total, Glock afzeikfeestje.

Zeggen dat iets niet goed is, staat voor mij niet gelijk aan afzeiken. Zo kan ik ook zeggen dat een examen niet goed ging, ook al zullen er vast wel vragen zijn die ik correct heb ingevuld.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:11

Misschien moeten we straks, als er weer publiek bij dit soort evenementen aanwezig mag zijn, met zijn allen besluiten niet te gaan als statement dat het toch niet om aan te zien is en dat het zonde van het geld is om dit te ondersteunen door middel van entreegeld.
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 09-06-21 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:16

Suzanne F. schreef:

Dat dus :)
Daarbij is het nogal vervelend jezelf steeds maar weer te moeten herhalen. Zoals jij in je volgende post ook aangeeft; er zitten ook onwijs goede dingen in. Daarnaast kan een dergelijk goed paard enorm veel ophalen qua score. Ook bestaan de oefeningen op dit niveau uit onwijs veel kleine onderdelen waarop gepunt wordt. Hierdoor kun je zelfs binnen een oefeningen nog compenseren.

Vind ik het beeld mooi? Nee, nog niet. Maar ik zie wel de potentie. Het paard heeft de kwaliteit om nog 5-10% meer te gaan scoren als hij meer groeit in het werk. Zijn de huidige scores (te) hoog? Misschien wel. Ik ben geen 5* jurylid dus vind mezelf niet bevoegd daar een oordeel over te geven, laat staan dat ik met suggesties kom wat hij wel zou moeten scoren. (Ik vraag me sws af hoe die score door bokt bepaald wordt? Hebben jullie per onderdeel meegepunt? Of wordt er maar wat geroepen?)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:17

Suzanne F. schreef:
Hypermobiel weet ik niet. Maar het is een heel lenig paard. En dat maakt het ook echt niet makkelijker. Want die ‘wiebelen’ veel sneller dan een stijve bok. Ik heb ook ooit zo’n lenige gehad. Viel echt niet mee, dan weer wiebeltje hier, dan weer wiebeltje daar, dan zwaaide ze weer uit etc.

Mee eens, total is altijd al een rubberen robbie geweest.
Als veulen, onder Dinja, maar ook als hij gewoon buiten staat.
En dat is aan de ene kant vreselijk goed... maar aan de andere kant zo moeilijk te managen.

Ik vond ook mooie onderdelen in de proef zitten, en ook zeker mindere.
Onrust in de aanleuning, tactfouten.

Maar een petitie doe ik persoonlijk liever niet aan mee.
Net zoals sommige mensen geen kwaad van hem kunnen zien, zijn er net zo goed heel veel mensen die àlles wat hij doet niet goed vinden. Soms begint het een beetje op een heksenjacht te lijken.
En dat is imo niet geheel fair want er zaten ook goede stukken in.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:20

Maar natuurlijk zitten er goede punten in. Het is geen B ruiter meer.
Maar voor zulke hoge punten, dat niveau Zou je niet meer zo'n basis fouten als achter de LL, grote taktfouten zo duidelijk mogen zien.

En dan maar te zwijgen over de grote druk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:30

Klopt.
Echter is het een groen paard voor het niveau, dan sluipen zulke foutjes er juist meer in.
Zoals ik al zei vond ik ook dat er meer lucht en ruimte in mocht. Maar het is niet zo zwart wit als het hier wordt verketterd imo.
Het had niet mogen winnen... maar 45% of zelfs mishandeling vind ik ook weer wat overdreven.

En dan meteen met een kudde brandende fakkels, een petitie en tot uitschelden aan toe op social media... nee dank je.
Ik ben nuchter genoeg om te zien wat er niet goed aan was... maar aan deze hetze zou ik ook weer niet mee willen doen.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 09-06-21 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:31

DuoPenotti schreef:
Maar natuurlijk zitten er goede punten in. Het is geen B ruiter meer.
Maar voor zulke hoge punten, dat niveau Zou je niet meer zo'n basis fouten als achter de LL, grote taktfouten zo duidelijk mogen zien.

En dan maar te zwijgen over de grote druk.

Rijd je zelf proefjes? Hoe vaak heb je een taktfout gehad in arbeidsdraf? Hoe vaak heb je een taktfout gehad in middendraf?

Zodra je begint te schakelen in de draf; tweede draf, middendraf, uitgestrekte draf, piaffe of passage is de kans op een taktfout vele male groter. Immers vraag je een variant op de door het paard zelf aangeboden basisdraf. Je vraagt dus iets dat moeilijker is.

Een taktfout in een piaffe, passage, tweede draf zegt niks over de basisafrichting van een paard. Bij optimale balans, gedragenheid, aanspanning, ontspanning en aanleuning is de kans op een taktfout het kleinst. Een kleine verandering in een van bovenstaande factoren kan al een taktfout veroorzaken. Die lijn is op dit niveau heel, heel dun.

Het valt me op dat de mensen die zelf meer ervaring hebben hier milder zijn in hun oordeel…