Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:25

Ik ga mee met de rustige paarden die voor niets weggaan soms en dat veel maneges de prijs van een rustig paard niet willen betalen. Het geloof lijk ook te zijn dat paarden die echte zenuwpezen zijn en zeer sensibel duurder horen te gaan dan de paarden die binnenvetters zijn en het dus niet laten zien dat ze stress hebben tot ze ontploffen. Maar dan willen ze wel een braaf paard voor weinig geld, terwijl er in die tamzakken meestal een hoop training is gegaan. Die overigens net zo goed snel ongedaan gemaakt kan worden als je slecht lesgeeft en slechte lessers hebt.

Volgens mij mag de mentaliteit in maneges gewoon veel beter ivm nieuwe paarden. Hoe vaak hoor je niet 'ja die bokt smerig, we moeten dat er nog uit krijgen, tonen wie de baas is' of 'je moet die dikke echt een mep geven, anders gaat hij niet vooruit'. Alles is een machtsspelletje tegenwoordig, je bent pas een goede ruiter als je je parkeert op een compleet doorgedraaid dier waarvan de stresslevels de pan uitschieten. Je bent een slechte ruiter als je je leven nog niet beu bent. Dus het is ook maar wat de lessers willen: ze willen een rodeo, dus ze krijgen een rodeo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:31

Sizzle schreef:
DuoPenotti schreef:
De stevige gebouwde fjord stond vroeger in de les, maar ook die met Gronings of Gelders bloed.
Die paarden zijn voortaan een zeldzaamheid.

Ik heb altijd gewoon op doodnormale warmbloeden gereden als manege ruiter en ken ook eigenlijk alleen maar maneges met heel gewone bruine warmbloeden.

Direct om de hoek bij ons (letterlijk) zit een manege waar mijn dochter voltige deed. Dat zijn ook echt heel normale basispaarden met veel volbloed aandeel waarmee de eigenaar ze als jong dier ook op concours reed.

Hier ook. Ja, er waren wat zwaardere paarden, maar die zijn er nu nog steeds. Wij hadden echt alleen maar warmbloeden, ook als pony's. Geen haflingers, fjorden of andere rassen. Die manege vroeger fokte met de manegeponys en die werden allemaal gehouden, ingereden en misschien een tijdje door iemand gehuurd en later de lessen in.

Huidige stal heeft ook manegelessen en die hebben wel haflingers, omdat hun eigen pony's als kinderen haflingers waren en daarmee gefokt is. Degene die er nu lopen zijn nakomelingen daarvan. Maar verder gewoon allemaal nrps welsh New forest achtig pony's. Soms met toffe kleuren, sommige gewoon standaard. Soms wordt er 1 gekocht die drachtig blijkt te zijn en veulen houden ze dan ook en komen jaren later ook in de lessen als ze geschikt zijn of ze worden ingereden en verkocht. De paarden zijn de oude wedstrijd paarden van staleigenaar, die braaf genoeg zijn, het niveau gehaald hebben dat ze wilde of kon halen als combinatie of die bijvoorbeeld niet klikte haha.

Die pony's uit de lessen azen een hoop mensen op om te kopen voor hun kinderen, maar zijn echt niet te koop. Juist omdat er veel tijd en energie in gestoken is om ze zo te krijgen en vervanging kost een hoop geld en weer tijd en energie.
Als mensen al willen verkopen aan een manege, dat woord is vaak al genoeg om nee te zeggen, terwijl ze hier bijvoorbeeld maximaal 2 uur lopen op een dag en er maar 3 of 4 dagen manegelessen zijn, ze daarnaast in de wei of paddock lopen en het echt goed hebben. Geen kreupele dieren in een les, als ze wat mankeren wordt er alles aan gedaan om ze goed te krijgen (tot gewoon ook een jaar rust op het land en fysio en noem maar op, niks minder als privé eigenareb)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 08:55

Je zag in mijn tijd juist erg veel F1 rijpaarden.
En dat waren zeker wel paarden met meer bot en massa dan nu.
En ja daardoor ook dragers.
Plus vaak een fijn karakter. Genoeg looplust maar niet heet.

Nee de korte paardjes van nu die alleen maar een 16 inch zadel passen niet nee.

En er liepen altijd wat haflingers of fjorden mee. Ook nog de bouw van toen, niet de bijna NRPS achtige haflingers van nu.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:08

keona schreef:
Gini schreef:
Ik kijk er al langer van op. Op Bokt lees je het ook vaak: Ooeeeh, je zoekt een braaf en gezond paard. Die zijn hun gewicht in goud waard. Trek dan je portemonnee maar open.
Alsof "braaf" een luxe criterium is dat je enkel verkrijgt bij het neertellen van vele flappen. Ieder paard zou doorgaans braaf moeten zijn. Dat is nog iets anders als karakter, maar een braaf, goed opgevoed, handzaam paard, dat zou eigenlijk de standaard moeten zijn, de basis. En vandaaruit kijk je dan verder naar talent en bijzonderheden.
Dat we daar ooit zo ver van afgeweken zijn...
maar wat vinden mensen braaf , ik vind heel veel paarden braaf. Ik ben niet bang stap op ben duidelijk en rij weg. Ander stapt op en raakt in de problemen. Dus ja wat is braaf. Vroeger mochten paarden nog wel karakter hebben heb ik het idee, nu moet alles meer dood dan levend zij, want ze zijn allemaal bang en willen toch rijden.

Ik vind een paard braaf wanneer die door de gemiddelde paardenliefhebber met gemiddeld verstand van paarden en doordachtheid gehanteerd kan worden zonder dat de paardeneigenaar een handleiding moet meegeven van wat vooral wel en wat vooral niet. Daarnaast moet een braaf paard eerlijk in zijn reacties blijven. De mens moet in de omgang een foutje kunnen maken zonder dat dat meteen tot fysieke schade leidt.

Ryder

Re: Maneges in problemen door grote vraag naar brave paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:26

Sizzle ik bedoelde ook ‘gewone’ (grote) paarden met gewichtsdragers. En die zijn zeldzaam.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:30

Ryder schreef:
Sizzle ik bedoelde ook ‘gewone’ (grote) paarden met gewichtsdragers. En die zijn zeldzaam.

Nee hoor, gewoon bij de springers kijken.
Daar zitten immers vrij standaard grote mannen op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:37

En nog een voordeel van springgefokte paarden, die zijn doorgaans wat koeler in het hoofd :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:43

Nou…. Ik denk dat springpaarden anders worden opgeleid, maar ze zijn beslist niet groter dan dressuurpaarden en ook niet allemaal koel in het hoofd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:53

Natuurlijk niet allemaal, dat is nooit zo en was ook nooit zo. Maar zeker bij ook bij het BWP worden echt uitstekende paarden gefokt waarmee een manege niet enkel een sloffend stijf dier kan aanbieden maar ook een fatsoenlijk wedstrijddier tot zijn beschikking heeft, ook voor de grotere ruiter.
Het is puur een kwestie van geld.

Het helpt ook niet als de manege zelf geen geschikte ruiters heeft. Ik heb op een manege gestaan waar de eigenaar zelf nog nooit gereden had. Ik kan je verzekeren dat dit de paardenkeus en materiaal niet ten goede komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:59

Nee natuurlijk zitten er ook heethoofden en paniekvogels tussen. Wij hebben zelf ook een springgefokte met een heel klein hartje, ziet alles. Als je die niet goed aan het werk zet schrikt hij van iedere langs vliegende vogel, of wapperende jas. Is geen paard om een manege ruiter mee weg te sturen. Die ligt er geheid binnen de kortste keren langs. Hij verrast mij soms ook nog wel eens :+ . Net als dat er ook hele brave en relaxte dressuurpaarden zijn. Maar over het algemeen genomen vind ik zelf spring gefokte paarden veel koeler en meer vergevingsgezind. Als dat opvoeding is, is dat voor een manege toch nog steeds prima?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:31

Popstra schreef:
Sizzle schreef:
Je kunt je ook afvragen of manege lessen niet gewoon te goedkoop zijn om kwaliteit te leveren.

Precies dit! Je moet met de tijd mee gaan. Alle paarden zijn duurder in aanschaf dus waarom het brave geschikte manege paard niet!?

Food for tought... een hele andere blik op de zaak ;)
Laatst bijgewerkt door kwita op 06-06-21 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:37

Tja in het najaar zocht ik ook een braaf recreatiepaard, had de prijzen van 8 jaar geleden nog in mijn hoofd ...
Uiteindelijk gekozen om naar een veulen te zoeken en zelf op te leiden. Nu heb ik al een brave jaarling die steeds braver wordt
Scheelt dat de fokker met brave ouders fokt, wel stamboekloos en de veulens kennen niks dus je moet wel even wat moeite doen maar de karakters zijn gewoon al goed :o

Nou vind ik veulens ook al best aan de prijs...

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:38

DuoPenotti schreef:
Maar zelfs al heb je wel genoeg budget, die paarden zijn er sowieso voortaan erg weinig heb ik het idee.

Alles is voortaan sport gefokt. En natuurlijk zijn er dan brave sportgefokte.
Maar toch ook teveel die best wel door een basisruiter gereden kunnen worden, maar dan wel de basisruiter die al verder is. Of wat meer lef heeft.
De ruiter net van de manege af, of wat banger aangelegd, daar is amper meer wat voor.
Terwijl ik het idee had die die vroeger er wel meer waren.

Daarnaast zijn bijna alle rassen slanker gaan fokken, maar hoe kunnen die goed blijven bij de ruiter die nog moet leren op een manege?
Die paarden vallen sowieso al af.

De stevige gebouwde fjord stond vroeger in de les, maar ook die met Gronings of Gelders bloed.
Die paarden zijn voortaan een zeldzaamheid.

Het Gelders paard heeft zijn brave karakter gekregen door de generaties lange selectie daarop in de Nederlandse landbouw. Gezondheid, veelzijdigheid, maar ook een braaf karakter zijn hiermee verankerd in de genen van dit paardenras, dat daardoor vandaag de dag bij uitstek geschikt is voor de recreatiesport en manegewerk.

Jammer genoeg heeft het stamboek KWPN vanaf 1998 de bloedvoeringseis voor het Gelders paard afgeschaft, waardoor het KWPN Gelders Paard intussen genetisch een heel ander paard geworden is en ook geen eigen ras meer is.
Gelukkig heeft een aantal paardenfokkers een nieuw stamboek opgericht voor eerherstel van het degelijke oude ras. Dit Klassiek Gelderlander Paarden Stamboek (KGPS) zet zich in voor het behoud van dit Nederlands erfgoed met zijn speciale kwaliteiten en het KGPS heeft in 2019 op grond daarvan officiële stamboekerkenning door de Nederlandse overheid verkregen http://www.gelderlanderhorse.nl/nederlnd/KGPS%20Hengstenkeuring%202020.pdf

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 11:06

Wat is braaf. Ik heb een Gelderse merrie. Een paard naar mijn hart , heeft bot,is intelligent en pikt daarom ook niet alles, niet sloom zelfs een beetje heet, maar ik denk dat menig ruiter haar onmogelijk kan maken. Ze laat namelijk wel weten als ze vind dat ze onredelijk behandeld wordt,maar eerlijk. Heel veel vinden haar niet geschikt als manege paard. Ik denk dat ze juist het karakter heeft om goed te leren rijden. Mijn dochters rijden erop en de jongste is echt nog een beginner en hoewel het paard echt te groot is. Is het geen gevaar. Ze is heel voorzichtig met de kinderen zo mooi om te zien. Paarden die alles maar toe laten is moeilijker van te leren. Paarden die duidelijk aangeven vind ik braaf en eerlijk.
Al denk ik verschillende soorten karakters ook heel goed is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:43

Askja schreef:
robert45 schreef:
Het zelf fokken voor de manegelessen kan vrijwel niet uit omdat de kosten enorm zijn en je na 3 jaar moet afwachten of het beest uberhaupt geschikt is voor de lessen.

Wat een onzin.

Ten eerste moet je niet specifiek manegepaarden willen fokken, maar 'gewoon' in het algemeen degelijke, gezonde, mentaal stabiele paarden met goede basisgangen. Daar is (blijvend) een aanzienlijke markt voor. En dat kan dus qua kosten zeker wel uit. Want waar vraag naar is, daar wordt voor betaald. En er is, zeker momenteel, heel veel meer vraag dan aanbod.

Ten tweede zou er eens wat beter gekeken moeten worden naar wat voor basistraining een paard voor de doorsnee (recreatie)ruiter nou eigenlijk nodig heeft. Dus niet alleen dressuurmatig, maar ook qua omgang, buitenrijden, gewennen aan vreemde objecten en onverwachte situaties etc.
Met zo'n degelijk, goed opgeleid basispaard kun je in principe ook best een leuk proefje rijden, afhankelijk van je eigen skills. Zo'n paard kan ook prima functioneren als manegepaard.

De fokkerij (en ik bedoel niet alleen het KWPN) heeft wat dat betreft gewoon een bord voor de kop, die staart zich blind op de (top)sport.

Dat dus!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 12:55

vienna1987 schreef:
Wat is braaf. Ik heb een Gelderse merrie. Een paard naar mijn hart , heeft bot,is intelligent en pikt daarom ook niet alles, niet sloom zelfs een beetje heet, maar ik denk dat menig ruiter haar onmogelijk kan maken. Ze laat namelijk wel weten als ze vind dat ze onredelijk behandeld wordt,maar eerlijk. Heel veel vinden haar niet geschikt als manege paard. Ik denk dat ze juist het karakter heeft om goed te leren rijden. Mijn dochters rijden erop en de jongste is echt nog een beginner en hoewel het paard echt te groot is. Is het geen gevaar. Ze is heel voorzichtig met de kinderen zo mooi om te zien. Paarden die alles maar toe laten is moeilijker van te leren. Paarden die duidelijk aangeven vind ik braaf en eerlijk.
Al denk ik verschillende soorten karakters ook heel goed is.

Ik denk niet dat Marijke Dommerholt nog lesgeeft.
Haar heb ik over het manegepaard Perhaps horen zeggen 'De eerste keer dat mensen op haar rijden gaat het over het algemeen goed - en de tweede keer niet. Dat komt omdat mensen het resultaat dan te snel willen bereiken.'

Chapeau!!

Dat is je pappenheimers kennen!

Of mijn eerste contact met Agaat Moerman : 'Mensen die voor het eerst bij mij komen rijden zet ik op Lucera, want ik kan aan Lucera zien wat jij fout doet.'

Daar leer je van!!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:10

Even buiten de rest van de "eisen" is een gezond paard vinden voor <5.000 al best een opgave. En dan definieer ik gezond even voor het gemak als in komt door een klinische keuring heen.
Als ik even snel op marktplaats kijk is alles <5.000 of te jong, te oud, mankeert wat waardoor niet geschikt is voor sport, snel geïmporteerd of staat duidelijk in advertentie niet geschikt voor beginners.

En heel eerlijk? Ik denk dat manegepaarden behoorlijke topsport moeten leveren en dus echt wel gezond moeten zijn. Dus voor een gezond paard betaal je tegenwoordig al behoorlijk wat centen. En dan hebben we het alleen nog maar over lichamelijk gezond.

De term braaf is relatief. Ik heb een braaf paard die pittig kan worden bij genoeg werk, maar ook braaf een rondje kan hobbelen met iemand die alleen maar een beetje wil hobbelen.
Voor echte beginners is braaf ook heel wat anders dan braaf voor een gevorderd paard. Daarnaast denk ik ook dat braaf een stukje management is. Als je het braafste paard van stal ophokt met behoorlijke kilo's krachtvoer dat het ook een bommetje wordt. Verkeerd Harnachement heb ik ook brave paarden in duivels zien veranderen. Braaf houden van een paard vraagt dus ook inspanning.

Dan de fokkerij die allen de volgende olympische topper willen fokken werkt natuurlijk ook niet echt mee. Maar misschien moeten eens waarderen hoeveel werk het correct opvoeden van een paard daadwerkelijk kost. En dat je dus voor een correct gebouwd, gezond paard met goede opvoeding echt niet voor minder dan 5.000 gaat vinden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:33

Ryder schreef:
Het is er wel, maar als je echt zo’n brave topper hebt vind je makkelijk kopers zonder je paard actief aan te bieden. Dus er is wel weinig aanbod als je op Mp of in groepen op Fb kijkt. (En wat er aangeboden wordt krijgt 100 reacties, dan overdrijf ik niet.)
Zo kom ik zelf ook aan mijn brave paard, via via.

Ja wat je zegt over slankere paarden viel mij ook op, er zijn weinig gewichtsdragers meer voor maneges. Terwijl die toch hard nodig zijn.

En dan gebeurt er op sommige maneges dit:
https://www.witteweekbladnieuw-vennep.nl/lokaal/overig/686092/gewichtsgrens-wegens-paardentekort-valt-verkeerd-bij-moeder

Ik heb overigens een Gelderse ruin, die zou het prima doen in een manege les met een ruiter die geen gekke dingen doet. Hij heeft wel eens met een carrousel les meegelopen en deed echt geen stap verkeerd. Geen idee of dat blijft als hij onervaren ruiters op z’n rug krijgt... :') Maar ik kocht hem net zadelmak, ik wilde eigenlijk een braaf paard, ouder, wat al van alles gezien had.....we hebben het over 5 jaar terug en zelfs toen heb ik al concessies moeten en kwam ik dus met een jonkie thuis...

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 14:57

Paarden zijn gewoon veel te goedkoop.
Ik kan er met mijn pet nog steeds niet bij dat mensen het volkomen normaal vinden dat voor puppy’s € 1500,- tot € 2000,- of zelfs meer worden verkocht. Maar voor paarden wil men niet meer dan € 2000,- neerleggen.

Heb hier op Bokt wel eens een rekensommetje gezien voor een pup (of kitten?) waar werkelijk elke euro die in het moederdier is gegaan tot de verkoop van het jonkie werd doorberekend naar de verkoopprijs.
Was een (hobby?)fokker, die de verkoopprijs verdedigde.
Daarbij denk ik dan: dat moederdier heb je toch gewoon als huisdier?
(Anders ben je volgens mij een broodfokker?)

Als met diezelfde redenatie paarden zouden worden verkocht, zouden paarden echt vele malen duurder moeten zijn.

En verder:
Volgens mij is elk paard in beginsel braaf.
Ze hebben alleen niet allemaal een makkelijk karakter (kan ik met mijn eigen paard over meepraten)
En minder makkelijke karakters zijn minder geschikt voor beginners/maneges.
Ik heb een zoveelste generatie Nederlands gefokte tinker. Uit (groot)ouderdieren met allemaal negens voor karakter.
Braaf is ie, maar ook heet en sensibel én een binnenvetter die aan triggerstacking doet.
Dat leer je (her)kennen en daar leer je mee omgaan. Zo’n karakter is gewoon niets voor een manege.
Maar o hemel, wat is mijn beestje braaf.
Zal nooit expres een stap verkeerd zetten.
Als ik zijn signalen niet op tijd op pik en daar niet naar handel, ja dan kan hij ontploffen. Doet ie niet om mij te pesten, dat doet hij uit onmacht.
Dat maakt hem niet minder braaf.

Men zoekt geen brave paarden, maar paarden die koel in het hoofd zijn.
En dat is toch wat anders.

Edit:
Dat maneges maxima stellen aan ruitergewicht juich ik toe.
Alleen in dat geval wat hierboven gequote werd, is het wel jammer dat er voor jeugdigen niet meer naar een BMI gekeken zou worden.
Een 15 jarige van 1.80 m lang is een paar kilo boven de 50 kilo volgens mij nog steeds een dunne spriet?
Een beetje meer nuancering, zeker bij jeugd, zou volgens beter zijn.
Handiger lijkt me gewoon paarden pony’s aan te duiden met een categorie; geschikt voor ruiters met maximaal …. kilo.
Maar goed, ergens moet je een grens trekken,

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:12

Hoefnageltje, inmiddels zijn paarden echt niet meer te goedkoop. Gezonde (!), brave paarden zijn veel duurder dan een poosje terug. Het lijkt de huizenmarkt wel, elke maand stijgen de prijzen.

Sizzle okee waar vind jij dan die springer die jij noemt, onder de 5k die ook nog braaf en gezond is? :+ (die bestaan niet tot amper, en terecht overigens)

Dat gewichtslimiet juich ik ook toe voor maneges. :j ik heb zelf ergens gereden waar je op de weegschaal moest voor je les, dat had hele positieve effecten op lessers. Mensen gingen afvallen (ik ook) en werden zich veel bewuster van de invloed van hun gewicht op het paard.

Maar goed, het probleem kan dus prima opgelost worden voor maneges... als ze per paard 10k budget uittrekken ipv 5k...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:20

De definitie van braaf is voor een ieder soms verschillend. Eentje zoals de jouwe die jij omschrijft is zeker niet manegebraaf. De meeste beginnende ruiters gaan nog niet in het ritme van beweging mee, voelen en zien geen signalen van het paard, hobbelen nog flink in het zadel en schuiven en schoppen met benen. Iedereen moet ergens beginnen, geeft dan ook niets, maar voor een manege is dan een vergevingsgezind paard heel belangrijk. Een paard wat van gehobbel en mixed signals niet van slag raakt, niet te sensibel is op been en hand, niet te kijkerig, braaf zijn rondje blijven lopen ook als begeleiding ontbreekt en niet te gehecht aan 1 ruiter. Dan vallen heel veel paarden af, al kan met tijd en training alles in mijn ogen redelijk geschikt zijn, maar dat is er vaak niet. Een nieuw dier willen ze natuurlijk graag direct in een les in kunnen zetten. Ben jij veel verder met rijden, dan is er voor jouw gevoel veel meer braaf, dan is een eerlijk dier met een nette opvoeding al snel braaf. Het zal ook vast niet gemakkelijk zijn, maar denk dat de portemonnee in zo'n zoektocht een groot deel meespeelt. Braaf is gewoon iets waard en in de huidige markt moet je dan mee willen gaan, anders vind je idd geen dieren. Voor 2000 - 3000 euro vind je nergens een paard meer, en dat vind ik op zich geen slechte zaak. Wij zochten voor onze dochters ook een brave pony geschikt voor beginnertjes, maar wel met sportambitie en dat was geen makkelijke zoektocht idd. Maar wel met ruim budget en dan lukt het uiteindelijk vaak wel. De nieuwe pony heeft hier in ruim een half jaar tijd nog geen stap verkeerd gezet, meiden groeien nu super snel en rijden al een L parcour rond, terwijl ze eerst niets durfden. Dat is ons goud waard. Maar bij de 2 manegebedrijven waar ze een tijdje bij gebrek aan eigen pony hebben gereden, sloegen ze achterover van de prijsklasse waar wij in keken. En nee, wij hebben geen pony gekocht die echt hogere prijsklasse was, maar een leuke pony die geschikt is voor de basissport, nu 14. Had ook op een manege denk ik ook prima gepast, maar hadden we niet voor 2, 3 of zelfs 5 duizend euro. Paardrijden is een dure sport, en mag in mijn ogen ook iets kosten, maar zie het in mijn omgeving niet doorberekend in de lesprijzen, zoals ik al eerder zei, ik betaal nog steeds hetzelfde voor een manegeles nu de kinderen pubers zijn, dan toen ze begonnen als kleine meisjes van 6. Dat is niet mee gaan met deze markt denk ik dan simpel gezegd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:24

Ryder schreef:
Hoefnageltje, inmiddels zijn paarden echt niet meer te goedkoop. Gezonde (!), brave paarden zijn veel duurder dan een poosje terug. Het lijkt de huizenmarkt wel, elke maand stijgen de prijzen.

Sizzle okee waar vind jij dan die springer die jij noemt, onder de 5k die ook nog braaf en gezond is? :+ (die bestaan niet tot amper, en terecht overigens)

Dat gewichtslimiet juich ik ook toe voor maneges. :j ik heb zelf ergens gereden waar je op de weegschaal moest voor je les, dat had hele positieve effecten op lessers. Mensen gingen afvallen (ik ook) en werden zich veel bewuster van de invloed van hun gewicht op het paard.

Maar goed, het probleem kan dus prima opgelost worden voor maneges... als ze per paard 10k budget uittrekken ipv 5k...

Je weet dat de hooi prijzen ook giga gestegen zijn? De kosten zijn dus ook hoger dan een aantal jaar geleden

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:27

Ik denk ook dat het probleem is dat we “beter” voor de paarden worden als vroeger. Niemand wil meer zijn paard of pony in een manage zien liever verkopen aan een particulier.

Een jaar geleden waren wij op zoek naar een brave haflinger voor een aantal kinderen die bij ons privé lessen rijden. Op mp en fb was echt niks te vinden en uiteindelijk via via een 16 jarige haflinger gevonden die in de manage lessen liep. Maar het heeft enorm veel tijd gekost om er weer wat leven in te krijgen aangezien het een robot was geworden. Ik zou zelf nooit een paard willen verkopen aan een manage omdat ik niet wil dat het als een robot eindigt.

Wel heb ik een aantal jaar geleden mijn d nou verkocht aan een bedrijf dat aan beginners vooral bit loos les gaf en veel buiten ritten gereden worden. Alle lessen worden privé gegeven waardoor er altijd op gelet word en inmiddels rijd hij daar ook cross wedstrijden wat hij het allerleukste vind.

Als manages op een betere manier zullen gaan les geven denk ik dat het ook makkelijker zal zijn om paarden te vinden,

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:29

Die hooiprijzen stegen al toen de paarden nog niet zo duur waren als nu. Overigens zeg ik toch ook niet dat ik het erg vind? Voor kwaliteit wil ik best betalen :j

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 15:59

Die robotjes functioneren dan voor een manege, eerlijk is eerlijk, maar heeft daarom idd mijn voorkeur niet om een paard daar naartoe te verkopen. Al laten maneges er af en toe ook goede ruiters op om een paard wat fijner in het werk te houden, ze stompen toch wat af onder de verschillende beginners die nog hangen en trekken. Maar zat mensen volgens mij in de paardensport die bij verkoop naar het geld kijken ipv de beste plek, dus denk dat maneges vast nog wel paarden aangeboden krijgen. Maar het aanbod is voor iedereen op de paardenmarkt op het moment wat lastig. Tijd en geld voor uittrekken helaas.