Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:DuoPenotti schreef:De stevige gebouwde fjord stond vroeger in de les, maar ook die met Gronings of Gelders bloed.
Die paarden zijn voortaan een zeldzaamheid.
Ik heb altijd gewoon op doodnormale warmbloeden gereden als manege ruiter en ken ook eigenlijk alleen maar maneges met heel gewone bruine warmbloeden.
Direct om de hoek bij ons (letterlijk) zit een manege waar mijn dochter voltige deed. Dat zijn ook echt heel normale basispaarden met veel volbloed aandeel waarmee de eigenaar ze als jong dier ook op concours reed.
keona schreef:Gini schreef:maar wat vinden mensen braaf , ik vind heel veel paarden braaf. Ik ben niet bang stap op ben duidelijk en rij weg. Ander stapt op en raakt in de problemen. Dus ja wat is braaf. Vroeger mochten paarden nog wel karakter hebben heb ik het idee, nu moet alles meer dood dan levend zij, want ze zijn allemaal bang en willen toch rijden.Ik kijk er al langer van op. Op Bokt lees je het ook vaak: Ooeeeh, je zoekt een braaf en gezond paard. Die zijn hun gewicht in goud waard. Trek dan je portemonnee maar open.
Alsof "braaf" een luxe criterium is dat je enkel verkrijgt bij het neertellen van vele flappen. Ieder paard zou doorgaans braaf moeten zijn. Dat is nog iets anders als karakter, maar een braaf, goed opgevoed, handzaam paard, dat zou eigenlijk de standaard moeten zijn, de basis. En vandaaruit kijk je dan verder naar talent en bijzonderheden.
Dat we daar ooit zo ver van afgeweken zijn...
. Net als dat er ook hele brave en relaxte dressuurpaarden zijn. Maar over het algemeen genomen vind ik zelf spring gefokte paarden veel koeler en meer vergevingsgezind. Als dat opvoeding is, is dat voor een manege toch nog steeds prima? Popstra schreef:Sizzle schreef:Je kunt je ook afvragen of manege lessen niet gewoon te goedkoop zijn om kwaliteit te leveren.
Precies dit! Je moet met de tijd mee gaan. Alle paarden zijn duurder in aanschaf dus waarom het brave geschikte manege paard niet!?
DuoPenotti schreef:Maar zelfs al heb je wel genoeg budget, die paarden zijn er sowieso voortaan erg weinig heb ik het idee.
Alles is voortaan sport gefokt. En natuurlijk zijn er dan brave sportgefokte.
Maar toch ook teveel die best wel door een basisruiter gereden kunnen worden, maar dan wel de basisruiter die al verder is. Of wat meer lef heeft.
De ruiter net van de manege af, of wat banger aangelegd, daar is amper meer wat voor.
Terwijl ik het idee had die die vroeger er wel meer waren.
Daarnaast zijn bijna alle rassen slanker gaan fokken, maar hoe kunnen die goed blijven bij de ruiter die nog moet leren op een manege?
Die paarden vallen sowieso al af.
De stevige gebouwde fjord stond vroeger in de les, maar ook die met Gronings of Gelders bloed.
Die paarden zijn voortaan een zeldzaamheid.
Askja schreef:robert45 schreef:Het zelf fokken voor de manegelessen kan vrijwel niet uit omdat de kosten enorm zijn en je na 3 jaar moet afwachten of het beest uberhaupt geschikt is voor de lessen.
Wat een onzin.
Ten eerste moet je niet specifiek manegepaarden willen fokken, maar 'gewoon' in het algemeen degelijke, gezonde, mentaal stabiele paarden met goede basisgangen. Daar is (blijvend) een aanzienlijke markt voor. En dat kan dus qua kosten zeker wel uit. Want waar vraag naar is, daar wordt voor betaald. En er is, zeker momenteel, heel veel meer vraag dan aanbod.
Ten tweede zou er eens wat beter gekeken moeten worden naar wat voor basistraining een paard voor de doorsnee (recreatie)ruiter nou eigenlijk nodig heeft. Dus niet alleen dressuurmatig, maar ook qua omgang, buitenrijden, gewennen aan vreemde objecten en onverwachte situaties etc.
Met zo'n degelijk, goed opgeleid basispaard kun je in principe ook best een leuk proefje rijden, afhankelijk van je eigen skills. Zo'n paard kan ook prima functioneren als manegepaard.
De fokkerij (en ik bedoel niet alleen het KWPN) heeft wat dat betreft gewoon een bord voor de kop, die staart zich blind op de (top)sport.
vienna1987 schreef:Wat is braaf. Ik heb een Gelderse merrie. Een paard naar mijn hart , heeft bot,is intelligent en pikt daarom ook niet alles, niet sloom zelfs een beetje heet, maar ik denk dat menig ruiter haar onmogelijk kan maken. Ze laat namelijk wel weten als ze vind dat ze onredelijk behandeld wordt,maar eerlijk. Heel veel vinden haar niet geschikt als manege paard. Ik denk dat ze juist het karakter heeft om goed te leren rijden. Mijn dochters rijden erop en de jongste is echt nog een beginner en hoewel het paard echt te groot is. Is het geen gevaar. Ze is heel voorzichtig met de kinderen zo mooi om te zien. Paarden die alles maar toe laten is moeilijker van te leren. Paarden die duidelijk aangeven vind ik braaf en eerlijk.
Al denk ik verschillende soorten karakters ook heel goed is.
Ryder schreef:Het is er wel, maar als je echt zo’n brave topper hebt vind je makkelijk kopers zonder je paard actief aan te bieden. Dus er is wel weinig aanbod als je op Mp of in groepen op Fb kijkt. (En wat er aangeboden wordt krijgt 100 reacties, dan overdrijf ik niet.)
Zo kom ik zelf ook aan mijn brave paard, via via.
Ja wat je zegt over slankere paarden viel mij ook op, er zijn weinig gewichtsdragers meer voor maneges. Terwijl die toch hard nodig zijn.
Maar ik kocht hem net zadelmak, ik wilde eigenlijk een braaf paard, ouder, wat al van alles gezien had.....we hebben het over 5 jaar terug en zelfs toen heb ik al concessies moeten en kwam ik dus met een jonkie thuis...
(die bestaan niet tot amper, en terecht overigens)
ik heb zelf ergens gereden waar je op de weegschaal moest voor je les, dat had hele positieve effecten op lessers. Mensen gingen afvallen (ik ook) en werden zich veel bewuster van de invloed van hun gewicht op het paard.Ryder schreef:Hoefnageltje, inmiddels zijn paarden echt niet meer te goedkoop. Gezonde (!), brave paarden zijn veel duurder dan een poosje terug. Het lijkt de huizenmarkt wel, elke maand stijgen de prijzen.
Sizzle okee waar vind jij dan die springer die jij noemt, onder de 5k die ook nog braaf en gezond is?(die bestaan niet tot amper, en terecht overigens)
Dat gewichtslimiet juich ik ook toe voor maneges.ik heb zelf ergens gereden waar je op de weegschaal moest voor je les, dat had hele positieve effecten op lessers. Mensen gingen afvallen (ik ook) en werden zich veel bewuster van de invloed van hun gewicht op het paard.
Maar goed, het probleem kan dus prima opgelost worden voor maneges... als ze per paard 10k budget uittrekken ipv 5k...