Ruiter rijdt boa bewust omver in bos Lage Vuursche

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:43

hoefnageltje schreef:
Om gedoe te voorkomen, gewoon altijd op pad met een bodycam.
Dan kun je jouw versie van het verhaal tenminste aantonen.
Helaas alleen maar beelden in één richting (van voren), als iemand je van achteren iets flikt, heb je geen enkel bewijs.

Over bodycams gesproken waar was die van de boa!? :)*

Want dat is volgens mij onderdeel van de standaard uitrusting.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ruiter rijdt boa bewust omver in bos Lage Vuursche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:46

nee is nog geen standaard uitrusting, helaas niet.
Zou naar mijn idee wel moeten, dat werkt 2 kanten goed op denk ik.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:53

@ Achterom, je hebt gelijk dat de ruiter ook fout zou kunnen zitten.

De reden dat veel mensen juist de BOA verdenken van onhandig, of agressief gedrag, is dat er helaas veel ervaringen en verhalen zij over BOA’s waarin ze veel te ver gingen. Niet voor reden vatbaar waren etc..
En dan sta je als burger meteen een paar stappen achter.

Een voorbeeldje : https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf2 ... um=organic

En door een vrijwilliger van een natuurcentrum: vrijwilliger werd boos omdat paard op verkeerde pad liep, pakt tractor, rijdt paard aan.

[VN] Aanrijding tussen vrijwilliger Natuurpunt Limburg en paard
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 31-05-21 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:56

pien_2010 schreef:
Wat er precies is gebeurt weten we inderdaad niet. Wat we wel weten is dat de man zich niet gelijk gemeld heeft op het politie bureau. Want als "per ongeluk" de boa gevallen is dan is dat gezien door de ruiter. Zelfs als het paard er van door is gegaan en dde ruiter in volle sjas ongewild thuis kwam.
Dus mijn conclusie is heel duidelijk. De Boa deed het werk waarvoor hij er is, is gevallen om wat voor reden en de ruiter heeft zich nog steeds niet gemeld. Dat vind ik niet ok en een ernstig zaak.

Als je er van uit gaat dat Boa inderdaad ruiter staande gehouden heeft, bezig was met invullen boekje en het toen mis ging.
Ga je uit van de scenario's zoals verschillende posters hier hebben meegemaakt, dan is een schrikreactie van paard door steigeren en schrikreactie met val boa als gevolg zeker mogelijk. En dan kan het zelfs best dat ruiter de boa niet als zodanig herkent heeft, dacht met een gek te maken te hebben en besloot dat wegwezen de beste oplossing was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:01

Dat er oelewappers tussen zitten bij die BOA's zal niemand ontkennen, het zijn net mensen :D
En dan kon je uit op het volgende, net mensen, zoals die een overtreding begaan, dat vaak dondersgoed weten en dan maar met een grote muil denken daar onderuit te kunnen komen.

Ik denk zeker dat de opleiding voor BOA naar een hoger niveau getild zou moeten worden.
Zeker betreft communicatie.
Al denk ik dat de naam BOA nooit meer goed te krijgen is door het begin van het bestaan en er ook echt mensen kwamen werken die daar niet hoorde. Maar goed dan hadden ze een baan :j

Dus misschien kan het toch beter onder de politie komen te vallen, maar dan met beperkte bevoegdheden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:07

Hoe je het ook went of keert, het was handiger geweest van de ruiter als die zich had gemeld nadat het gebeurde. Nu is het een compleet onnodig circus geworden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:17

Nu het hele topic toch een en al speculeren is
Heeft de ruiter gemerkt dat de boa is gevallen?

Boa staat met zijn motor erg dichtbij, paard is druk, steigert, blijkbaar tegen boa aan/ of deze schrikt en valt omdat hij weg wil komen. Ruiter heeft het even heel druk met het paard wat er na zijn steiger van tussen piept.
Ruiter heeft niet in de gaten dat de boa is gevallen?
En denkt nu, verhip gaat al die commotie om mij?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:18

KarmaChansy schreef:
Hoe je het ook went of keert, het was handiger geweest van de ruiter als die zich had gemeld nadat het gebeurde. Nu is het een compleet onnodig circus geworden.

Precies en er is gewoon geen excuses voor dat dit nog steeds niet is gebeurd. Het kan nog steeds hoor. Ik ben stomverbaasd over dit topic die dit goed praat en exuses hiervoor zoekt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:18

Tancreda4 schreef:
Maar hier worden ook boas over 1 kam geschoren. Blijf je houden, blijkbaar doen we dat graag.....

Natuurlijk bestaan er ook hele goede BOA's niet iedere BOA is per definitie een eikel natuurlijk. Maar helaas zijn er wel teveel die dat wel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:20

Loretta schreef:
Tancreda4 schreef:
Maar hier worden ook boas over 1 kam geschoren. Blijf je houden, blijkbaar doen we dat graag.....

Natuurlijk bestaan er ook hele goede BOA's niet iedere BOA is per definitie een eikel natuurlijk. Maar helaas zijn er wel teveel die dat wel zijn.
Ruiters idem dito. :') Wat al gezegd is: het zijn net mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:20

Persoonlijke meningen zijn nvt .
Iemand bekend met wat er echt is gebeurd??
Zo ja, nu wordt er alleen gespeculeerd. Lijkt nergens naar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:21

DuoPenotti schreef:
nee is nog geen standaard uitrusting, helaas niet.
Zou naar mijn idee wel moeten, dat werkt 2 kanten goed op denk ik.

Dat zou er echt voor zorgen dat heel wat dingen een stuk eerlijker zouden verlopen dan dat nu het geval is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:23

DuoPenotti schreef:

Boa staat met zijn motor erg dichtbij, paard is druk, steigert, blijkbaar tegen boa aan/ of deze schrikt en valt omdat hij weg wil komen. Ruiter heeft het even heel druk met het paard wat er na zijn steiger van tussen piept.

Maakt het uit of de ruiter het door had? Hij is aangehouden, de boa spreekt hem aan en heeft een nogal herkenbare motor bij zich (als het goed is identificeert hij zich) en begint een bon uit te schrijven. Dan gebeurt er iets waardoor paard steigert en weg racet. Dat is toch al genoeg reden om te denken: goh, ik moet wel even contact opnemen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:27

KarmaChansy schreef:

Uiteindelijk is de kans toch wel 99% dat ze hem gaan vinden aangezien het mij niet lijkt dat ze het na een rondje bij de maneges al gaan opgeven. Gezien de grote woorden van de burgemeester gaan nu allerlei middelen inzetten om hem te vinden. De man doet er verstandig aan zich te melden op het politiebureau Maar wel een advocaat mee te nemen voor het verhoor.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:32

Nou succes, het is een gebied waar heeeeeel veel mensen met een trailer naartoe komen.

Ik heb er een poosje veel gereden, en mij vielen wel vaker rare verhalen op met ruiters. Een ruiter die aangesproken werd dat hij niet op het ruiterpad reed, afstapte en iemands scheenbeen kapot schopte. Een ruiter die rakelings langs wandelaars galoppeerde (op een wandelpad) en mensen gewoon op hun hoofd mepte met de zweep...

Dat wij zelf ruiters zijn betekent niet dat alle ruiters okee zijn he.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:36

Achterom schreef:
DuoPenotti schreef:

Maakt het uit of de ruiter het door had? Hij is aangehouden, de boa spreekt hem aan en heeft een nogal herkenbare motor bij zich (als het goed is identificeert hij zich) en begint een bon uit te schrijven. Dan gebeurt er iets waardoor paard steigert en weg racet. Dat is toch al genoeg reden om te denken: goh, ik moet wel even contact opnemen?

Zeker, maar ik vraag me af hoeveel mensen die werkelijk zouden doen?
Dus als je echt niet weet dat je iemand verwond hebt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:36

Wat een gedoe. :')
Of je boa's nu hufters vind of niet, maakt dat uit? Het is toch gewoon fatsoenlijk om je aan te geven als zoiets is gebeurd. Als het niet met opzet is gebeurd al helemaal. Dan wil je namelijk toch ook niet dat iemand is gevallen door een ongelukje met jouw paard, en dat iedereen denkt dat je dit met opzet hebt gedaan? Ik snap echt niet wat hier zo controversieel aan is op Bokt. Omdat je iemand anders een hufter vind (of stel: omdat iemand anders een hufter is) betekent niet dat jij je ook zo zou moeten gedragen. Be the bigger person.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:37

Loretta schreef:
KarmaChansy schreef:

Uiteindelijk is de kans toch wel 99% dat ze hem gaan vinden aangezien het mij niet lijkt dat ze het na een rondje bij de maneges al gaan opgeven. Gezien de grote woorden van de burgemeester gaan nu allerlei middelen inzetten om hem te vinden. De man doet er verstandig aan zich te melden op het politiebureau Maar wel een advocaat mee te nemen voor het verhoor.

Als die persoon niet uit de buurt komt en ze hebben geen foto waarop paard/tuig/mens ietwat te zien valt, dan vraag ik me toch echt wel af hoe ze die gaan terugvinden. Zeker als het paard een bruine of een vos was en geen gevlekte met twee maanogen en een kol in de vorm van een hartje...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:47

Poekkie schreef:
Als die persoon niet uit de buurt komt en ze hebben geen foto waarop paard/tuig/mens ietwat te zien valt, dan vraag ik me toch echt wel af hoe ze die gaan terugvinden. Zeker als het paard een bruine of een vos was en geen gevlekte met twee maanogen en een kol in de vorm van een hartje...

Aangezien dit al door de lokale politiek behoorlijk op de spits is gedreven met woorden als onacceptabel, geweld tegen hulpverleners en zelfs het woord aanslag lijkt het me dat ze wel bereid zijn om hier wel even behoorlijk voor gaan rechercheren. Aangezien je een paard niet in je rugtas vervoert kunnen ze kijken welke auto's met paardentrailer te zien zijn geweest op camerabeelden uit de buurt. Vervolgens vallen daar alweer een hele hoop ruiters vanaf omdat de meeste ruiters vrouw zijn en ze hier dus op zoek zijn naar een man. Tevens lijkt het me ook wel een mooie zaak om te vertonen op opsporing verzocht. Vooral begeleid met wat statements van de zoekende rechercheur over geweld tegen hulpverleners en dergelijke.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:11

Loretta schreef:
Poekkie schreef:

Aangezien dit al door de lokale politiek behoorlijk op de spits is gedreven met woorden als onacceptabel, geweld tegen hulpverleners en zelfs het woord aanslag lijkt het me dat ze wel bereid zijn om hier wel even behoorlijk voor gaan rechercheren. Aangezien je een paard niet in je rugtas vervoert kunnen ze kijken welke auto's met paardentrailer te zien zijn geweest op camerabeelden uit de buurt. Vervolgens vallen daar alweer een hele hoop ruiters vanaf omdat de meeste ruiters vrouw zijn en ze hier dus op zoek zijn naar een man. Tevens lijkt het me ook wel een mooie zaak om te vertonen op opsporing verzocht. Vooral begeleid met wat statements van de zoekende rechercheur over geweld tegen hulpverleners en dergelijke.

En dan?
Er is geen naam, geen getuige, niks.
Stel ze vinden iemand - wat ik al niet waarschijnlijk vind maar soit - en boa zegt heel zeker te zijn dat het die mens is. Persoon zegt die dag in het bos te zijn geweest, maar boa helemaal niet tegen gekomen te zijn. Hoe ga je dat bewijzen? Je kan moeilijk die mens een boete geven omdat boa hem aanduidt zonder enige vorm van bewijs toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:16

Even een hele blonde vraag van mij :+ maar als die persoon zich zou willen melden, moet dit dan bij de Politie of bij de Gemeente? Waar vallen boa's onder?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:19

Cer schreef:
Even een hele blonde vraag van mij :+ maar als die persoon zich zou willen melden, moet dit dan bij de Politie of bij de Gemeente? Waar vallen boa's onder?

Ik denk dat ze je wel doorverwijzen naar de juiste instantie als je gewoon bij een van beiden aanklopt. Maar als ik mag gokken... de politie aangezien het nu om een soort vluchtmisdrijf gaat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:24

Ik vind het signalement wel een lastige.
Een man met een wit shirt, op een bruin, voskleurig of rood paard :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:25

Ja ik denk ook wel dat de gemeente of de politie zegt waar je heen moet :j maar ik vroeg t me gewoon af. Ik zou dat zo snel niet weten denk. Als de BOA gevallen is nadat mn paard vertrok, of ik zou niet zien dat ie gewond is, of hij struikelde zelf over zn motor/brommer/scooter zou ik me ook niet bedenken me te gaan melden, denk ik.. geen idee. Gelukkig nooit aan de hand gehad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 15:30

Inmiddels gaat het niet meer alleen om het feit waar de BOA voor wilde bekeuren maar inmiddels wordt de persoon beschuldigd van geweldpleging tegenover wat ze dan noemen hulpverlener en het doorrijden na een ongeval.