Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Poekkie schreef:Ik kan stellen dat het aftikken van een dunne stalen balk onder extra pijnprikkel zal vallen na de bovenstaande uitleg, los van of hij zichtbaar is of niet.
Of het aftikken van een houten balk, zichtbaar of niet, echt pijnlijk is betwijfel ik gezien de mijne het af en toe zelfs flikt om 40 cm balken af te lopen.
DuoPenotti schreef:Als hij daarna bang van de balkjes word en beter de voetjes optilt is het prima toch?
Of een fel gekleurde balk en 10 cm daarboven een ijzeren staaf in de kleur van het zand.
Geen paard die dat ziet...
En als een paard dan gaat stoppen rij je met zo'n stroom veedrijver.
Geen elektrische sporen nee gewoon zo'n ding in de hand.
Sommige mensen zijn zo naar....
Popstra schreef:Waarom wil je een betere methode op een paard gebruiken als dat paard gewoonweg de capaciteit niet heeft om die prestaties te leveren die het niet KAN leveren en ook nooit zal gaan leveren. Al zou je die met veel pijn dwingen gaat het dit een seizoen mss goed doen en daarna nooit meer.
Een paard hoort niet boven zijn niveau getraind te worden en al helemaal niet dmv pijn!
DuoPenotti schreef:ja op die plek waar ik die staaf heb gezien werd gereden met een veedrijver.
Paard werd uiteraard bang, ging stoppen en dan kreeg hij met de veedrijver.DuoPenotti schreef:Als hij daarna bang van de balkjes word en beter de voetjes optilt is het prima toch?
Of een fel gekleurde balk en 10 cm daarboven een ijzeren staaf in de kleur van het zand.
Geen paard die dat ziet...
En als een paard dan gaat stoppen rij je met zo'n stroom veedrijver.
Geen elektrische sporen nee gewoon zo'n ding in de hand.
Sommige mensen zijn zo naar....
Supertje schreef:Poekkie schreef:Ik kan stellen dat het aftikken van een dunne stalen balk onder extra pijnprikkel zal vallen na de bovenstaande uitleg, los van of hij zichtbaar is of niet.
Of het aftikken van een houten balk, zichtbaar of niet, echt pijnlijk is betwijfel ik gezien de mijne het af en toe zelfs flikt om 40 cm balken af te lopen.
Het grote verschil is de jouwe weet dat die balken daar zitten, en balken die ze zien en er uit luiheid/lompigheid aftikken raken ze heel anders dan een balk die ze niet zien aankomen.
Een balk aftikken is vaak door schampen, 9 van de 10 keer met de voeten. Ik neem aan dat de jouwe niet dwars door de hindernis heen springt maar gewoon zijn voeten niet optilt.
Een balk die ze niet zien aankomen raken ze vol op het pijpbeen, en doet een stuk zeerder, bovendien heb je er een schrikeffect bij.
Ook is het nog eens zo dat een groot deel van de paarden gaat stoppen bij dat soort geintjes aangezien ze de hindernissen niet meer vertrouwen. Een deel gaat gelijk oversprongen, een ander deel stopt dus. En bij de stoppers, daar komen de nog naardere dwangmiddelen om de hoek kijken, zoals die elektrische sporen (of thuis in de training gewoon een elektrische zweep. Gevolg, bang paard wat als enige optie ziet zichzelf kapot te springen.
superpony schreef:Popstra schreef:Waarom wil je een betere methode op een paard gebruiken als dat paard gewoonweg de capaciteit niet heeft om die prestaties te leveren die het niet KAN leveren en ook nooit zal gaan leveren. Al zou je die met veel pijn dwingen gaat het dit een seizoen mss goed doen en daarna nooit meer.
Een paard hoort niet boven zijn niveau getraind te worden en al helemaal niet dmv pijn!
Dat gebeurt heel veel en overal.
Elk gezond paard zou op basis niveau moeten kunnen rondlopen en presteren.
Dan zijn er paarden die vanwege ouders gefokt zijn om op hoog niveau te presteren en die komen vaak bij trainers/ruiters op top niveau terecht.
Tijd is geld en er is ook een stuk naam en aanzien.
Als het niet lukt of binnen bepaalde tijd, gaat men vaker grenzen over. En als het dan ook niet lukt, krijgt het paard de schuld. En dat kan; Een paard uit X combinatie kan minder talentvol zijn. Maar heel vaak heeft een paard tijd en een andere aanpak nodig.
Heel veel trainers en bekende ruiters komen op wedstrijden met hun toppers. Ze delen filmpjes met hun leuke paarden etc. Volgers, aanbidders etc zien alleen dat. Ze zien en weten niet hoeveel paarden links en rechts het niet redden, kapot gereden zijn, zowel fysiek als mentaal.
Dan komen er dikwijls hele leuke paarden met interessant papier bij de hobby, wedstrijden ruiter die tegen issues aanloopt bij het paard.
Ik heb nu nog 2 paarden die met pijn zijn getraind. Totaal verschillend hoe ze daarmee zijn om gegaan. Eentje heeft jaren teruggevochten en kreeg een reputatie. Die heeft uiteindelijk ergens opgegeven toen de ergste druk er vanaf ging.
De andere is super wantrouwend en geeft duidelijk grenzen aan.
Ze zijn door verschillend emensen/trainers gereden. Mensen die aanzien hebben, presteren, aanhang en volgers hebben etc.
Maar kom je de probleem paarden tegen, blijken ze vaak door zelfde ruiters gereden te zijn, op dezelfde manieren etc.
In de springsport verleggen ze steeds weer grenzen en dat moet gewoon ophouden.
Natuurlijk zijn er manieren om een paard te leren zijn benen op te tillen. Maar de angst die het paard heeft gekregen voor aantikken, gaat vooral spelen bij vermoeidheid bijv. Waar een paard normaal zijn benen nog wel optilt, zal het nu veel langer zijn benen blijven optillen. Iedereen ziet dat paarden vermoeid zijn en toch nog springen.
Dat heeft niks met een minder paard te maken, maar gewoon met grenzen op zoeken. Er zijn gewoon grenzen wat paarden kunnen.
Popstra schreef:Maar je hebt hele talentvolle paarden die het makkelijker af gaat dan minder talentvolle he.
Paarden die ook mentaal graag mee willen doen en het een leuk spelletje vinden en paarden die er echt geen zin in hebben.
Daar zit wel degelijk verschil in als je het over de wat ,,mindere,, paarden hebt.
Poekkie schreef:Die dwangmiddelen zijn idd niet ok.
Die balk zou ik zoals eerder gezegd dan 5-10 cm hoger voorstellen en dan komt die normaal gezien nog op de hoef als die anders zou tikken. Hoger lijkt me het doel volledig voorbij te schieten. Gaan ze dan weigeren dan is dat idd geen geschikte methode voor dat paard.
En tsja ooit is de mijne er met de voorbenen overgesprongen en met de achterbenen gewoon doorgelopen(30 cm rechte balk in draf lang geleden). dat lijkt me idd niet zo goed te doen, maar eigelijk gaf die daar totaal geen reactie op. Als die aantikt galoppeert die daarna ook gewoon door zonder reactie, dus qua pijn kan ik met daar eigelijk maar weinig bij voorstellen. Onaangenaam wel natuurlijk.
superpony schreef:Je ziet of merkt het ook bij paarden dat ze behoorlijke voorkeuren krijgen voor bepaalde hindernissen. Dan weet je vaak wel dat ze "kapot" gesprongen zijn op bepaalde hindernissen.
Heb de meest idiote reacties gezien op bepaalde hindernissen, die niks te maken hadden met hoogte en breedte bijv.
En paarden die met angst en pijn getraind worden, hebben een limiet. Of ze weten het wanneer die pijn niet volgt of ze hebben opgegeven en verwachten altijd die pijn.
Popstra schreef:Maar je hebt hele talentvolle paarden die het makkelijker af gaat dan minder talentvolle he.
Paarden die ook mentaal graag mee willen doen en het een leuk spelletje vinden en paarden die er echt geen zin in hebben.
Daar zit wel degelijk verschil in als je het over de wat ,,mindere,, paarden hebt.
Ayasha schreef:Nee, het hoeft niet altijd iets te betekenen. Maar in een parcours pik je ze er zo uit die gebarreerd zijn of op een andere manier gekweld zijn. Als ze op de sprongen die ze wel doen tonen hoe ze getraind zijn, dán zegt de weigering dus wel iets.
orkaan schreef:Daarom is het maar goed dat de KNHS al toezichthouders verplicht heeft gesteld vanaf 1 april. Ja het is een druppel op de gloeiende plaat..(helaas) en ja genoeg paarden die thuis er nog van langs krijgen.
Maar hopelijk verhoogt het iig het dierenwelzijn op de wedstrijden. Moet je natuurlijk wel juryleden met ballen hebben...die ook iemand durven te waarschuwen / diskwalificeren (ook al is het een bekende naam).
Wie kent nog de plaatje van zeepaard power en paint..die longeer sessie op het pony EK in 2005 ofzo? grove schande en die hele combinatie had gewoon uitsloten moeten worden, maar ja bekende naam he...en het was maar "eventjes"..bla bla
Van mij mogen ze ook echt wel bij het dressuur en springen rijvaardigheid en harmonie x 4 laten meetellen. Dat scheelt al een hoop trekkers en rukkers.
Supertje schreef:Popstra schreef:Maar je hebt hele talentvolle paarden die het makkelijker af gaat dan minder talentvolle he.
Mentaliteit maakt een heel verschil, absoluut. Ik heb als voorbeeld een tinker gehad die springen helemaal geweldig vond, écht enthousiast en wilde heel graag, waar je hem ook voorzette hij ging altijd af en wilde echt niks raken. Niet onhandig ook, maar wel met fysieke beperkingen natuurlijk. Die kwam een L parcours rond hoor tussen de paarden. Stelde op sportniveau niet heel veel voor maar voor hem wel. Die had ik puur op karakter en wil ook een M parcours door kunnen pushen, maar dan was hij wel stuk gegaan.
Gini schreef:orkaan schreef:Daarom is het maar goed dat de KNHS al toezichthouders verplicht heeft gesteld vanaf 1 april. Ja het is een druppel op de gloeiende plaat..(helaas) en ja genoeg paarden die thuis er nog van langs krijgen.
Maar hopelijk verhoogt het iig het dierenwelzijn op de wedstrijden. Moet je natuurlijk wel juryleden met ballen hebben...die ook iemand durven te waarschuwen / diskwalificeren (ook al is het een bekende naam).
Wie kent nog de plaatje van zeepaard power en paint..die longeer sessie op het pony EK in 2005 ofzo? grove schande en die hele combinatie had gewoon uitsloten moeten worden, maar ja bekende naam he...en het was maar "eventjes"..bla bla
Van mij mogen ze ook echt wel bij het dressuur en springen rijvaardigheid en harmonie x 4 laten meetellen. Dat scheelt al een hoop trekkers en rukkers.
Ja, inderdaad, want die derby van Andrew met dat doodvermoeide paard is natuurlijk wel de schuld van de ruiter zelf, maar dat er geen enkele official of andere deelnemer zijn mond daar heeft durven opentrekken, dat is best wel erg. Natuurlijk zijn er grensgevallen en snap ik dat het voor officials ook niet altijd even gemakkelijk is. Maar soms is het ook zo klaar als een klontje en dat was bij dit oververmoeide paard zeker het geval.