Andrew Kocher tien jaar geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Re: Andrew Kocher tien jaar geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:20

Ik kan stellen dat het aftikken van een dunne stalen balk onder extra pijnprikkel zal vallen na de bovenstaande uitleg, los van of hij zichtbaar is of niet.

Of het aftikken van een houten balk, zichtbaar of niet, echt pijnlijk is betwijfel ik gezien de mijne het af en toe zelfs flikt om 40 cm balken af te lopen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:31

Poekkie schreef:
Ik kan stellen dat het aftikken van een dunne stalen balk onder extra pijnprikkel zal vallen na de bovenstaande uitleg, los van of hij zichtbaar is of niet.

Of het aftikken van een houten balk, zichtbaar of niet, echt pijnlijk is betwijfel ik gezien de mijne het af en toe zelfs flikt om 40 cm balken af te lopen.

Het grote verschil is de jouwe weet dat die balken daar zitten, en balken die ze zien en er uit luiheid/lompigheid aftikken raken ze heel anders dan een balk die ze niet zien aankomen.
Een balk aftikken is vaak door schampen, 9 van de 10 keer met de voeten. Ik neem aan dat de jouwe niet dwars door de hindernis heen springt maar gewoon zijn voeten niet optilt.
Een balk die ze niet zien aankomen raken ze vol op het pijpbeen, en doet een stuk zeerder, bovendien heb je er een schrikeffect bij.

Ook is het nog eens zo dat een groot deel van de paarden gaat stoppen bij dat soort geintjes aangezien ze de hindernissen niet meer vertrouwen. Een deel gaat gelijk oversprongen, een ander deel stopt dus. En bij de stoppers, daar komen de nog naardere dwangmiddelen om de hoek kijken, zoals die elektrische sporen (of thuis in de training gewoon een elektrische zweep. Gevolg, bang paard wat als enige optie ziet zichzelf kapot te springen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:33

ja op die plek waar ik die staaf heb gezien werd gereden met een veedrijver.
Paard werd uiteraard bang, ging stoppen en dan kreeg hij met de veedrijver.

DuoPenotti schreef:
Als hij daarna bang van de balkjes word en beter de voetjes optilt is het prima toch?

Of een fel gekleurde balk en 10 cm daarboven een ijzeren staaf in de kleur van het zand.
Geen paard die dat ziet...

En als een paard dan gaat stoppen rij je met zo'n stroom veedrijver.
Geen elektrische sporen nee gewoon zo'n ding in de hand.

Sommige mensen zijn zo naar.... ;(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:35

Popstra schreef:
Waarom wil je een betere methode op een paard gebruiken als dat paard gewoonweg de capaciteit niet heeft om die prestaties te leveren die het niet KAN leveren en ook nooit zal gaan leveren. Al zou je die met veel pijn dwingen gaat het dit een seizoen mss goed doen en daarna nooit meer.

Een paard hoort niet boven zijn niveau getraind te worden en al helemaal niet dmv pijn!

Dat gebeurt heel veel en overal.

Elk gezond paard zou op basis niveau moeten kunnen rondlopen en presteren.

Dan zijn er paarden die vanwege ouders gefokt zijn om op hoog niveau te presteren en die komen vaak bij trainers/ruiters op top niveau terecht.
Tijd is geld en er is ook een stuk naam en aanzien.

Als het niet lukt of binnen bepaalde tijd, gaat men vaker grenzen over. En als het dan ook niet lukt, krijgt het paard de schuld. En dat kan; Een paard uit X combinatie kan minder talentvol zijn. Maar heel vaak heeft een paard tijd en een andere aanpak nodig.

Heel veel trainers en bekende ruiters komen op wedstrijden met hun toppers. Ze delen filmpjes met hun leuke paarden etc. Volgers, aanbidders etc zien alleen dat. Ze zien en weten niet hoeveel paarden links en rechts het niet redden, kapot gereden zijn, zowel fysiek als mentaal.

Dan komen er dikwijls hele leuke paarden met interessant papier bij de hobby, wedstrijden ruiter die tegen issues aanloopt bij het paard.

Ik heb nu nog 2 paarden die met pijn zijn getraind. Totaal verschillend hoe ze daarmee zijn om gegaan. Eentje heeft jaren teruggevochten en kreeg een reputatie. Die heeft uiteindelijk ergens opgegeven toen de ergste druk er vanaf ging.
De andere is super wantrouwend en geeft duidelijk grenzen aan.
Ze zijn door verschillend emensen/trainers gereden. Mensen die aanzien hebben, presteren, aanhang en volgers hebben etc.
Maar kom je de probleem paarden tegen, blijken ze vaak door zelfde ruiters gereden te zijn, op dezelfde manieren etc.

In de springsport verleggen ze steeds weer grenzen en dat moet gewoon ophouden.

Natuurlijk zijn er manieren om een paard te leren zijn benen op te tillen. Maar de angst die het paard heeft gekregen voor aantikken, gaat vooral spelen bij vermoeidheid bijv. Waar een paard normaal zijn benen nog wel optilt, zal het nu veel langer zijn benen blijven optillen. Iedereen ziet dat paarden vermoeid zijn en toch nog springen.

Dat heeft niks met een minder paard te maken, maar gewoon met grenzen op zoeken. Er zijn gewoon grenzen wat paarden kunnen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:38

DuoPenotti schreef:
ja op die plek waar ik die staaf heb gezien werd gereden met een veedrijver.
Paard werd uiteraard bang, ging stoppen en dan kreeg hij met de veedrijver.

DuoPenotti schreef:
Als hij daarna bang van de balkjes word en beter de voetjes optilt is het prima toch?

Of een fel gekleurde balk en 10 cm daarboven een ijzeren staaf in de kleur van het zand.
Geen paard die dat ziet...

En als een paard dan gaat stoppen rij je met zo'n stroom veedrijver.
Geen elektrische sporen nee gewoon zo'n ding in de hand.

Sommige mensen zijn zo naar.... ;(

Gaat inderdaad vaak hand in hand. Als de ene grens overschreden is en normaal is geworden is het steeds makkelijker om een andere over te gaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:39

Die dwangmiddelen zijn idd niet ok.
Die balk zou ik zoals eerder gezegd dan 5-10 cm hoger voorstellen en dan komt die normaal gezien nog op de hoef als die anders zou tikken. Hoger lijkt me het doel volledig voorbij te schieten. Gaan ze dan weigeren dan is dat idd geen geschikte methode voor dat paard.

En tsja ooit is de mijne er met de voorbenen overgesprongen en met de achterbenen gewoon doorgelopen :') (30 cm rechte balk in draf lang geleden). dat lijkt me idd niet zo goed te doen, maar eigelijk gaf die daar totaal geen reactie op. Als die aantikt galoppeert die daarna ook gewoon door zonder reactie, dus qua pijn kan ik met daar eigelijk maar weinig bij voorstellen. Onaangenaam wel natuurlijk.

superpony

Supertje schreef:
Poekkie schreef:

Het grote verschil is de jouwe weet dat die balken daar zitten, en balken die ze zien en er uit luiheid/lompigheid aftikken raken ze heel anders dan een balk die ze niet zien aankomen.
Een balk aftikken is vaak door schampen, 9 van de 10 keer met de voeten. Ik neem aan dat de jouwe niet dwars door de hindernis heen springt maar gewoon zijn voeten niet optilt.
Een balk die ze niet zien aankomen raken ze vol op het pijpbeen, en doet een stuk zeerder, bovendien heb je er een schrikeffect bij.

Ook is het nog eens zo dat een groot deel van de paarden gaat stoppen bij dat soort geintjes aangezien ze de hindernissen niet meer vertrouwen. Een deel gaat gelijk oversprongen, een ander deel stopt dus. En bij de stoppers, daar komen de nog naardere dwangmiddelen om de hoek kijken, zoals die elektrische sporen (of thuis in de training gewoon een elektrische zweep. Gevolg, bang paard wat als enige optie ziet zichzelf kapot te springen.

Je ziet of merkt het ook bij paarden dat ze behoorlijke voorkeuren krijgen voor bepaalde hindernissen. Dan weet je vaak wel dat ze "kapot" gesprongen zijn op bepaalde hindernissen.

Heb de meest idiote reacties gezien op bepaalde hindernissen, die niks te maken hadden met hoogte en breedte bijv.

En paarden die met angst en pijn getraind worden, hebben een limiet. Of ze weten het wanneer die pijn niet volgt of ze hebben opgegeven en verwachten altijd die pijn.

Popstra

Maar je hebt hele talentvolle paarden die het makkelijker af gaat dan minder talentvolle he.
Paarden die ook mentaal graag mee willen doen en het een leuk spelletje vinden en paarden die er echt geen zin in hebben.
Daar zit wel degelijk verschil in als je het over de wat ,,mindere,, paarden hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:40

superpony schreef:
Popstra schreef:
Waarom wil je een betere methode op een paard gebruiken als dat paard gewoonweg de capaciteit niet heeft om die prestaties te leveren die het niet KAN leveren en ook nooit zal gaan leveren. Al zou je die met veel pijn dwingen gaat het dit een seizoen mss goed doen en daarna nooit meer.

Een paard hoort niet boven zijn niveau getraind te worden en al helemaal niet dmv pijn!

Dat gebeurt heel veel en overal.

Elk gezond paard zou op basis niveau moeten kunnen rondlopen en presteren.

Dan zijn er paarden die vanwege ouders gefokt zijn om op hoog niveau te presteren en die komen vaak bij trainers/ruiters op top niveau terecht.
Tijd is geld en er is ook een stuk naam en aanzien.

Als het niet lukt of binnen bepaalde tijd, gaat men vaker grenzen over. En als het dan ook niet lukt, krijgt het paard de schuld. En dat kan; Een paard uit X combinatie kan minder talentvol zijn. Maar heel vaak heeft een paard tijd en een andere aanpak nodig.

Heel veel trainers en bekende ruiters komen op wedstrijden met hun toppers. Ze delen filmpjes met hun leuke paarden etc. Volgers, aanbidders etc zien alleen dat. Ze zien en weten niet hoeveel paarden links en rechts het niet redden, kapot gereden zijn, zowel fysiek als mentaal.

Dan komen er dikwijls hele leuke paarden met interessant papier bij de hobby, wedstrijden ruiter die tegen issues aanloopt bij het paard.

Ik heb nu nog 2 paarden die met pijn zijn getraind. Totaal verschillend hoe ze daarmee zijn om gegaan. Eentje heeft jaren teruggevochten en kreeg een reputatie. Die heeft uiteindelijk ergens opgegeven toen de ergste druk er vanaf ging.
De andere is super wantrouwend en geeft duidelijk grenzen aan.
Ze zijn door verschillend emensen/trainers gereden. Mensen die aanzien hebben, presteren, aanhang en volgers hebben etc.
Maar kom je de probleem paarden tegen, blijken ze vaak door zelfde ruiters gereden te zijn, op dezelfde manieren etc.

In de springsport verleggen ze steeds weer grenzen en dat moet gewoon ophouden.

Natuurlijk zijn er manieren om een paard te leren zijn benen op te tillen. Maar de angst die het paard heeft gekregen voor aantikken, gaat vooral spelen bij vermoeidheid bijv. Waar een paard normaal zijn benen nog wel optilt, zal het nu veel langer zijn benen blijven optillen. Iedereen ziet dat paarden vermoeid zijn en toch nog springen.

Dat heeft niks met een minder paard te maken, maar gewoon met grenzen op zoeken. Er zijn gewoon grenzen wat paarden kunnen.

Ach en kom op, die waarvan het wel duidelijk is ontkennen ze gewoon. Dat zijn dan ineens paarden die "niet genoeg talent hadden" of "te moeilijk" ook al werden ze een jaar of twee jaar eerder nog bejubeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:45

Popstra schreef:
Maar je hebt hele talentvolle paarden die het makkelijker af gaat dan minder talentvolle he.
Paarden die ook mentaal graag mee willen doen en het een leuk spelletje vinden en paarden die er echt geen zin in hebben.
Daar zit wel degelijk verschil in als je het over de wat ,,mindere,, paarden hebt.

Zeker, er zit veel verschil in, ook mentaal ja.
Paarden moeten het spelletje zeker leuk vinden.
Als ik kijk naar mijn schimmeltje vroeger die deed op wedstrijd beter zijn best dan thuis.
Die macho vond het heerlijk als mensen naar hem keken.
8 van de 10 keer liep hij met losrijden met de staart er op in een nep passage al snurkend.
En gaaf dat hij die aandacht vond, showzak!
Maar die gaf zich voor een 10.
Dat ik een flut ruiter was en we daarom minder ver kwamen lag zeker niet aan hem.
Die hoefde je niet te trainen met misselijke dingen, die vond zelf het spel veel te leuk.

heb je een paard die dat spel niet leuk vind, ja ondanks zijn papier, is het tijd daar geen sportpaard van te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:45

Poekkie schreef:
Die dwangmiddelen zijn idd niet ok.
Die balk zou ik zoals eerder gezegd dan 5-10 cm hoger voorstellen en dan komt die normaal gezien nog op de hoef als die anders zou tikken. Hoger lijkt me het doel volledig voorbij te schieten. Gaan ze dan weigeren dan is dat idd geen geschikte methode voor dat paard.

En tsja ooit is de mijne er met de voorbenen overgesprongen en met de achterbenen gewoon doorgelopen :') (30 cm rechte balk in draf lang geleden). dat lijkt me idd niet zo goed te doen, maar eigelijk gaf die daar totaal geen reactie op. Als die aantikt galoppeert die daarna ook gewoon door zonder reactie, dus qua pijn kan ik met daar eigelijk maar weinig bij voorstellen. Onaangenaam wel natuurlijk.

Dat kan je echt niet vergelijken.

Een paard dat spring training heeft gehad, is vanuit de basis gereden, kan al springen, afzeten, afstanden lopen etc.

Als een paard dan bijv met oefenen braaf 1.20-1.50m springtm goede techniek heeft etc zou een normaal mens tevreden zijn voor wat trainen thuis.

Dus je moet meer vanuit het paard denken; Het leert dingen, wordt aangereden op een hindernis, gaat daar zoals normaal netjes overheen en krijgt dan expres die balk en vrij hard ook.
Al zou die balk evenveel zeer doen als lomp de benen laten hangen, is het ook mentaal een enorme klap als het paard doet wat het moet doen en dan die balk voelt.

Stel je leert je kind de tafel van 10. Hij weet het compleet uit zijn hoofd, van binnen en van buiten. Alle antwoorden vult hij in en krijgt een 1, want de juf besluit dat de antwoorden niet goed zijn. Maar dan komt er ook nog een fysieke klap bij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:46

superpony schreef:
Je ziet of merkt het ook bij paarden dat ze behoorlijke voorkeuren krijgen voor bepaalde hindernissen. Dan weet je vaak wel dat ze "kapot" gesprongen zijn op bepaalde hindernissen.

Heb de meest idiote reacties gezien op bepaalde hindernissen, die niks te maken hadden met hoogte en breedte bijv.

En paarden die met angst en pijn getraind worden, hebben een limiet. Of ze weten het wanneer die pijn niet volgt of ze hebben opgegeven en verwachten altijd die pijn.

Kan zeker, maar hoeft het altijd iets te betekenen als een paard bepaalde hindernissen weigert?
Ik heb al vaak op jumpings gezien dat bijna de helft van de paarden een bepaald sprong weigert terwijl daar echt niets speciaals leek. Waren amateurwedstrijden, 1m, 1m10 zoiets. Ben er dus wel vrij zeker van dat daar geen speciale technieken werden gebruikt buiten wat schuine balkjes op of naast de sprong bij het trainen.

De mijne doet bvb ook altijd lastiger op diagonaalsprongen. Heeft daar nochtans toch zeker weten nergens een trauma op opgelopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:47

Nee, het hoeft niet altijd iets te betekenen. Maar in een parcours pik je ze er zo uit die gebarreerd zijn of op een andere manier gekweld zijn. Als ze op de sprongen die ze wel doen tonen hoe ze getraind zijn, dán zegt de weigering dus wel iets. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:53

Popstra schreef:

Dat valt nog best mee.

Dat talentvolle wordt ook kunstmatig in stand gehouden. Mensen met geld, kopen de duurdere/talentvolle paarden en die worden op wedstrijden uitgebracht.
Uit een potje van 10 talentvolle paarden blijven er weinig over, maar men ziet alleen wat wel in de wedstrijd ring verschijnt.
De paarden met naam die presteren krijgen bekendheid. Zo worden paarden met bepaalde bloedlijnen populair.
Daar gaat tevens heel veel mis, want door die naam wordt er veel gepusht en moeten paarden teveel presteren.
En de rest verdwijnt en dat ziet men niet.

Het "gewone" paard komt bij een gewone ruiter terecht en loopt braaf zijn rondje. Had vaak veel meer gekund onder andere training, maar die behoefte is er niet altijd.

Doen paarden het goed, is de ruiter/trainer een held en de bloedlijn geweldig. Doet een paard het niet goed, ligt het aan het paard.

En je ziet ook veel bekende paarden die nakomelingen hebben die echt te moeilijk zijn. Dan was het even populair om ermee te fokken, maar komen veel mensen er niet mee weg. Ook teveel verwachtingen vanwege een naam. Maar ook niet de trainings methodes van de grote namen om een paard in relatief korte tijd, gebruiksklaar te hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:57

Ayasha schreef:
Nee, het hoeft niet altijd iets te betekenen. Maar in een parcours pik je ze er zo uit die gebarreerd zijn of op een andere manier gekweld zijn. Als ze op de sprongen die ze wel doen tonen hoe ze getraind zijn, dán zegt de weigering dus wel iets. :)

Precies dat!

En je ziet het ook aan de ruiter en houding van het paard bij bepaalde hindernissen. Ze weten het dondersgoed.

Er zijn echt paarden die opgeven en hun rondje in de wedstrijd lopen. Maar er zijn ook paarden die weten dat ze in de wedstrijd niet meer "aangepakt" worden en hun kans zien.

Vroeger werden paarden nog wel flink aangepakt in de wedstrijd of bij het losrijden. Heb vaker dan je lief is, ruiters al trekkende, en schoppend paarden de wedstrijd bak uit zien komen om er net buiten even flink toe te takelen. Vreselijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:59

Vaak zie je het inderdaad in het algemene beeld wel terug. Hoe het paard door het parcours loopt. Of dit met vertrouwen is, of dat die weet, als ik niet spring, krijg ik het op mijn dak. Nu, werken doet het wel. Ik ken een springruiter, meest afschuwelijke trainingsmethodes hanteert die man, echt een agressieveling, is ook al effectief bestraft geweest door de disciplinaire commissie. Bij hem is het zo dat hij ofwel wint, ofwel belandt hij in de hindernis omdat het paard van angst niet meer weet wat te doen. En dat is wat je krijgt dan: paarden die zich laten doen door het geweld, zullen geen balk raken, maar het zijn geen mooie rondjes. Getrek en gesleur en gestamp. En paarden die zich niet laten doen, tja, die breken vroeg of laat letterlijk eens een been omdat ze het allemaal niet kunnen handelen en de meest idiote sprongen maken. Ik heb eens een paard van hem gezien dat zich in de meest simpele oxer stortte. Goede afstand, goed ritme en toch...paard durfde niet van de grond komen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:06

Daarom is het maar goed dat de KNHS al toezichthouders verplicht heeft gesteld vanaf 1 april. Ja het is een druppel op de gloeiende plaat..(helaas) en ja genoeg paarden die thuis er nog van langs krijgen.

Maar hopelijk verhoogt het iig het dierenwelzijn op de wedstrijden. Moet je natuurlijk wel juryleden met ballen hebben...die ook iemand durven te waarschuwen / diskwalificeren (ook al is het een bekende naam).

Wie kent nog de plaatje van zeepaard power en paint..die longeer sessie op het pony EK in 2005 ofzo? grove schande en die hele combinatie had gewoon uitsloten moeten worden, maar ja bekende naam he...en het was maar "eventjes"..bla bla

Van mij mogen ze ook echt wel bij het dressuur en springen rijvaardigheid en harmonie x 4 laten meetellen. Dat scheelt al een hoop trekkers en rukkers.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:09

Popstra schreef:

Mentaliteit maakt een heel verschil, absoluut. Ik heb als voorbeeld een tinker gehad die springen helemaal geweldig vond, écht enthousiast en wilde heel graag, waar je hem ook voorzette hij ging altijd af en wilde echt niks raken. Niet onhandig ook, maar wel met fysieke beperkingen natuurlijk. Die kwam een L parcours rond hoor tussen de paarden. Stelde op sportniveau niet heel veel voor maar voor hem wel. Die had ik puur op karakter en wil ook een M parcours door kunnen pushen, maar dan was hij wel stuk gegaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:10

orkaan schreef:
Daarom is het maar goed dat de KNHS al toezichthouders verplicht heeft gesteld vanaf 1 april. Ja het is een druppel op de gloeiende plaat..(helaas) en ja genoeg paarden die thuis er nog van langs krijgen.

Maar hopelijk verhoogt het iig het dierenwelzijn op de wedstrijden. Moet je natuurlijk wel juryleden met ballen hebben...die ook iemand durven te waarschuwen / diskwalificeren (ook al is het een bekende naam).

Wie kent nog de plaatje van zeepaard power en paint..die longeer sessie op het pony EK in 2005 ofzo? grove schande en die hele combinatie had gewoon uitsloten moeten worden, maar ja bekende naam he...en het was maar "eventjes"..bla bla

Van mij mogen ze ook echt wel bij het dressuur en springen rijvaardigheid en harmonie x 4 laten meetellen. Dat scheelt al een hoop trekkers en rukkers.

Ja, inderdaad, want die derby van Andrew met dat doodvermoeide paard is natuurlijk wel de schuld van de ruiter zelf, maar dat er geen enkele official of andere deelnemer zijn mond daar heeft durven opentrekken, dat is best wel erg. Natuurlijk zijn er grensgevallen en snap ik dat het voor officials ook niet altijd even gemakkelijk is. Maar soms is het ook zo klaar als een klontje en dat was bij dit oververmoeide paard zeker het geval.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:13

Het is het probleem verleggen. Ik denk dat je veel meer gezeur krijgt op wedstrijden en mensen helemaal niet de bekende ruiters durven aan te spreken. Dat grenzen worden verlegd wat dan nog wel of net niet kan.
En inderdaad zoals vaak aangehaald hier, dat het thuis nog erger wordt. En wie durft daar mensen aan te spreken?

Je moet ook de volgers leren en bewust maken, zodat zij het ook gaan afkeuren.

Ik zie echt filmpjes van trainers die dan de hemel in geprezen worden. Ben je kritisch, krijg je een enorme bak shit over je heen. Soms van de ruiter/trainer zelf, maar vooral de vele aanbidders. Die mensen zien dus echt niet wat goed of fout is.

Hoeveel mensen niet zelf kunnen nadenken, niet zelf ontwikkelen en denken dat het alleen om de prijzen gaat...........Ook die mensen moet je echt het verschil gaan leren tussen goed en fout.

En misschien moeten mensen maar leren dat er een max zit aan wat paarden kunnen presteren. Misschien moeten we meer aandacht gaan leggen op andere zaken om te kunnen scoren en winnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:16

Supertje schreef:
Popstra schreef:

Mentaliteit maakt een heel verschil, absoluut. Ik heb als voorbeeld een tinker gehad die springen helemaal geweldig vond, écht enthousiast en wilde heel graag, waar je hem ook voorzette hij ging altijd af en wilde echt niks raken. Niet onhandig ook, maar wel met fysieke beperkingen natuurlijk. Die kwam een L parcours rond hoor tussen de paarden. Stelde op sportniveau niet heel veel voor maar voor hem wel. Die had ik puur op karakter en wil ook een M parcours door kunnen pushen, maar dan was hij wel stuk gegaan.

Maar daar haal je echt een belangrijk punt aan.

Nu denken mensen dat je een top ruiter bent, als je een top paard koopt, laat trainen en uitbrengen en scoort. Grenzen worden enorm verlegd.

Maar jouw prestatie is in verhouding minstens zo groot. Mensen zouden moeten afleren neerbuigend te doen of dat neer te halen, maar te moeten zien hoe hard je werkt, leert en ontwikkelt om dat te kunnen.

Iedereen of althans, veel mensen vinden Anky DE Nederlandse dressuur amazone. Maar laat haar eens zien op diverse paarden. Terug naar het rijtechnische ipv een circus kunstje.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:19

Gini schreef:
orkaan schreef:

Ja, inderdaad, want die derby van Andrew met dat doodvermoeide paard is natuurlijk wel de schuld van de ruiter zelf, maar dat er geen enkele official of andere deelnemer zijn mond daar heeft durven opentrekken, dat is best wel erg. Natuurlijk zijn er grensgevallen en snap ik dat het voor officials ook niet altijd even gemakkelijk is. Maar soms is het ook zo klaar als een klontje en dat was bij dit oververmoeide paard zeker het geval.

Nou als ik zie hoe de situatie van die verwaarloosde shet al werd goedgepraat, zou ik me verbazen als ze op een vermoeid sportpaard dan wel zouden hebben ingegrepen. Maargoed, dat zijn ook andere instanties natuurlijk :)

Zijn er eigelijk regels hieromtrent?
Want bvb vermoeidheid is iets dat heel erg moeilijk te beoordelen is en je moet wel het juiste kader hebben om hierop te kunnen ingrijpen. Ik bedoel niet dat ik dit goedkeur, maar dat het moeilijk is om iemand uit te sluiten omdat het paard vermoeid is als nergens een regel is dat een duidelijk moe paard niet mag meedoen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:25

Even snel uit het FEI-reglement genomen, maar om aan te tonen dat er wel degelijk een reglementaire grond is. En ja, dan is het voor de rest wel een inschatting van de officials, maar dat is de taak van de official: bepalen wanneer iets wreed of niet-humaan is en wanneer nog wel. Door niet in te grijpen wordt dit rondje van Andrew wel nog als oké en niet-problematisch beschouwd. En dan heeft in mijn ogen niet alleen Andrew boter op zijn hoofd.

2. Fit zijn om deel te nemen :
a) Geschiktheid en bekwaamheid
Deelname aan wedstrijden moet worden beperkt tot paarden en deelnemers die fit
zijn en het bewijs hebben van deskundigheid. Paarden moeten voldoende rust
krijgen tussen trainingen en competities; extra rust moet voorzien zijn na een reis.
b) Gezondheidstoestand
Geen paard dat niet fit lijkt om deel te nemen aan wedstrijden mag deelnemen of
verder blijven deelnemen. Diergeneeskundig advies moet worden ingewonnen
wanneer er enige twijfel bestaat.

4. Menselijke behandeling van paarden :
a) Veterinaire behandeling
Veterinair toezicht moet altijd beschikbaar zijn tijdens een wedstrijd. Als een paard
gewond of uitgeput is tijdens een wedstrijd, moet de atleet stoppen en moet een
dierenarts het paard onderzoeken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:33

Er lopen nog steeds paarden echt niet rad in de ring, die wel goed bevonden zijn door de arts, dus hoeveel waarde kan je daaraan hechten?

Ik denk dat er best ruiters/trainers zijn die een paard zouden willen terugtrekken, maar dat gewoon niet durven/kunnen vanwege de gevolgen financieel, met de eigenaar tc.

Maar daar ligt natuurlijk ook wel een deel aan de vorm van wedstrijden. Misschien moeten er echt limieten komen hoelang je per paard mag losrijden ook? Genoeghooi en water en rust tussendoor. Niet stiekem achter een veewagen rondslingeren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:54

En er zijn een hoop profs en amateurs die hun paarden gewoon echt met de beste bedoelingen trainen en opleiden.

Ik wordt af en toe echt een beetje moe van dat hakken.
Ja de man waar dit bericht over gaat is echt te fout voor woorden. En die is dus terecht afgestraft. Ja er gaat meer mis.

Nee dat gaat echt niet zo bij het gros van de ruiters/trainers.
Anders mag het wel een godswonder heten dat ik in 3 disciplines fijne instructeurs heb die heel wat meer nuance aan de dag leggen dan wat jullie hier schetsen.
Sommige heb ik geprobeerd en hadden we iets minder een klik mee. Maar dat waren ook echt geen mensen in de categorie barreren en stroom aan de sporen.

En ook mijn mederuiters zie ik maar zelden echte fratsen uithalen.
Ik kan me nog een geval herinneren. Maar dat is toch echt al 8 en 5 jaar geleden. En dan lig ik echt niet helemaal onder een steen.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 26-04-21 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt