Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
996981 schreef:_San87_ schreef:
Een 6 of 6,5 max voor de piaffe. Uitgaande van een 10.
Dat zit m dan in het niet onderbrengen van de achterhand, hij gaat niet zitten (-1 of zelfs -2), het hoofd komt te ver achter de loodlijn (-1), de nek is niet het hoogste punt (-1), ik mis ontspanning en durchlassigkeit en nu kan de video vertekenen, maar het dier komt erg zuur over.
Ik ben wel eens benieuwd hoe een GP jurylid dat ziet en dus hoe zijn/haar beoordeling zou zijn. Ook denk ik dat beoordelen vanaf een filmpje anders is dan irl.
Bij een piaffe wordt ook de overgang erin en eruit
meegerekend. Die zijn foutloos, terwijl dat héél moeilijk is. Daar heft hij dus bijvoorbeeld de aanleuningsfouten op.
carola schreef:_San87_ schreef:
Een 6 of 6,5 max voor de piaffe. Uitgaande van een 10.
Dat zit m dan in het niet onderbrengen van de achterhand, hij gaat niet zitten (-1 of zelfs -2), het hoofd komt te ver achter de loodlijn (-1), de nek is niet het hoogste punt (-1), ik mis ontspanning en durchlassigkeit en nu kan de video vertekenen, maar het dier komt erg zuur over.
Ik ben wel eens benieuwd hoe een GP jurylid dat ziet en dus hoe zijn/haar beoordeling zou zijn. Ook denk ik dat beoordelen vanaf een filmpje anders is dan irl.
Nou, als je op die manier gaat jureren dan komen de meeste mensen hier nooit de B uit. Jureren is niet het afbranden he? Je moet ook de positieve dingen kunnen benoemen bij (elke) combinatie.
In mijn ogen gaat hij zeker wel zitten en heeft hij een heel mooi actief achterbeen. En hij komt een tikkie achter de loodlijn ja, en daardoor is automatisch de nek ook niet meer het hoogste punt. Dat straf je dan wel hard af als je daar meteen -2 voor geeft.
Ik zou willen dat ik een paard ooit zo zou kunnen rijden. In mijn ogen verdient deze piaffe zeker een 8,5.
Fouten kijken is wel erg makkelijk blijkt hier maar eens. Maar een paard met zó veel expressie laten lopen, dat gaat niemand lukken met een lang teugeltje hoor. En als je op het scherpst van de snede gaat rijden, dan is het ook logisch dat er eens een (takt)foutje bij komt.
Ayasha schreef:Ja ik lees hier dat men vertrekt van uit 10. Dan redeneer ik van uit perfectie ja. Mag die overgang nog zo vloeiend zijn kwa passen. Als ie ook daarin achter de loodlijn en spanning is gaan ook daarin de punten er van af lijkt me. Dus compenseert ie niks met zijn overgangen.
rien10 schreef:Cowgirl schreef:https://www.youtube.com/watch?v=zz0JKgkxdlo
Total Us.
Zijn alleen wat fragmenten.
Tjsa ik weet het niet hoor. Bij beide niet.
Misschien zou het niet verkeerd zijn de leeftijd voor het GP starten eens met 2 jaar omhoog te gooien om die paarden eens echt de tijd te geven.
Ik zie de reacties al voor me, over wat ik nu ga schrijven: maar ik zie dit toch echt richting absurditeit a la Tennessee Walking horse gaan.
Smaken verschillen. Prima. Ik vind dit echt niet mooi, ik vind EG bijna nooit mooi om naar te kijken. Ik houd niet van zijn stijl, dat enórme op het scherp van de snede, spektakel.
SusanH schreef:Ik was vooral afgeleid door de cap. Ik kan er niet aan wennen bij Edward.
996981 schreef:Ayasha schreef:Ja ik lees hier dat men vertrekt van uit 10. Dan redeneer ik van uit perfectie ja. Mag die overgang nog zo vloeiend zijn kwa passen. Als ie ook daarin achter de loodlijn en spanning is gaan ook daarin de punten er van af lijkt me. Dus compenseert ie niks met zijn overgangen.
Maar wel met de kwaliteit die dit paard heeft. Ik snap eerlijk gezegd niet, hoe dat zo moeilijk te snappen is,
“ Is de piaffe op de plaats, voldoende in het ritme, blijft de takt bewaard en gaat het paard zitten? Laat het paard zoals gevraagd 12 tot 15 passen piaffe zien, zonder daarbij meer dan een meter voorwaarts bodem te pakken? Dat zijn de belangrijkste vragen die een jurylid zich stelt als hij de piaffe beoordeeld.”
Check, check, check, check en check
Ayasha schreef:996981 schreef:
Maar wel met de kwaliteit die dit paard heeft. Ik snap eerlijk gezegd niet, hoe dat zo moeilijk te snappen is,
“ Is de piaffe op de plaats, voldoende in het ritme, blijft de takt bewaard en gaat het paard zitten? Laat het paard zoals gevraagd 12 tot 15 passen piaffe zien, zonder daarbij meer dan een meter voorwaarts bodem te pakken? Dat zijn de belangrijkste vragen die een jurylid zich stelt als hij de piaffe beoordeeld.”
Check, check, check, check en check
Ik vermoed omdat ik de kwaliteit gebruiken ter compensatie niet eerlijk vind gezien dat geen fluit met rijkunst en gehoorzaamheid te maken heeft. Hoe hoog hij zijn benen op kan heffen hoort toch geen verschil te maken wanneer ie verder spanning, taktfouten en een beroerde aanleuning toont?Hoe kan dat níet in elke oefening mee genomen worden op dat niveau?
Ik hoop toch dat jureren meer is dan pasjes tellen en kijken of ie op de plek blijft bij een piaffe?
Lau07 schreef:Mijn hemel Toto zag er af en toe zo scheef uit. Een erg naar gezicht. Helemaal met die continu bewegende staart. Wat een onaangenaam beeld. Gelukkig zijn er veel mensen op social media die het er mee eens zijn.
Wat ik me dan afvraag, waarom spreken de andere ruiters zich hier niet tegen uit? Voetballers klagen altijd steen en been over de scheidsrechter, terwijl dat hier in Tolbert meer dan terecht is, imo. Nummer 4 vond ik een heel stuk prettiger en beter om te zien.
karijn schreef:SusanH schreef:Ik was vooral afgeleid door de cap. Ik kan er niet aan wennen bij Edward.
En dan ook met de baard...
996981 schreef:Ik zou zeggen, doe de jurycurus en je komt erachter. Vervolgens kun je de combinaties die jij in de ring krijgt, jureren op de manier die jij eerlijk en passend vindt
Ayasha schreef:996981 schreef:Ik zou zeggen, doe de jurycurus en je komt erachter. Vervolgens kun je de combinaties die jij in de ring krijgt, jureren op de manier die jij eerlijk en passend vindt
Wat is dit nu weer voor een reactie?
Ik lig er zodra ik dit topic af sluit echt niet wakker van of ie nu 80 of 90% rijdt als ie achterstevoren er op zit. Dus ik zie niet in waarom ik een jury cursus zou gaan doen om te kunnen punten. Maar ik mag in de discussie toch wel uiten hoe ik het zie lijkt me?
En ik ben het eens met mijn voorgangers. Gal met een baard leidde mij ook af.![]()
996981 schreef:Omdat je het schijnbaar wel wil begrijpen en je er druk om maakt. Anders zou je hier niet op deze manier je ongenoegen posten over de jurering van een combinatie, die meer talent heeft dan ongeveer alle posters hier bij elkaar.
Kendra schreef:Commentaar van onze oosterburen is ook altijd interessant, lees vooral de opmerkingen onder het bericht over 'Totilas' Kinder...............'
https://www.facebook.com/ST.GEORG.pferdesport
Ayasha schreef:996981 schreef:Omdat je het schijnbaar wel wil begrijpen en je er druk om maakt. Anders zou je hier niet op deze manier je ongenoegen posten over de jurering van een combinatie, die meer talent heeft dan ongeveer alle posters hier bij elkaar.
Mwah dat valt wel mee.Ik zit met een koekje en een koffie voor mijn pc en heb een tekening voor me liggen waar ik rustig aan verder werk.
Ik vind het vooral altijd boeiend hoe mensen functioneren binnen zo'n discussie.
Zo ook jouw wijze van reageren.
Ik zou nu kunnen zeggen dat jij geen ide hebt van hoeveel talent de posters in dit topic wel of niet hebben nl.
Bijgevolg is je statement wb Gal zijn talent ook weinig "waard" voor mij. En nee, ik heb niet de illusie dat ik talent heb voor je dat denkt. Maar elk topic over Gal vraag ik me na X aantal pagina's standaard af hoe hij een soort "Godenstatus" heeft weten te bereiken. Ik zie het simpelweg niet. En dat is ook precies de reden waarom ik vrijwel altijd mee doe in deze topics. Ooit hoop ik te snappen waarom. Maar daarvoor hoef ik niet te gaan jureren want dat gaat me daar niet mee helpen.
ivy_power89 schreef:Grappig dat de jurycursus wordt aangehaald..... daar wordt toch geleerd dat takt en regelmaat zeer belangrijk is in een proef. Maakt een paard takt fouten dan ga je naar een 5 of lager. Dus waarom zou dat in een GP proef nu kunnen?
pien_2010 schreef:Kendra schreef:Commentaar van onze oosterburen is ook altijd interessant, lees vooral de opmerkingen onder het bericht over 'Totilas' Kinder...............'
https://www.facebook.com/ST.GEORG.pferdesport
Niet iedereen kan op Facebook, zou je dat wat je wil laten zien willen quoten, want ik ben zeer geïnteresseerd!
996981 schreef:ivy_power89 schreef:Grappig dat de jurycursus wordt aangehaald..... daar wordt toch geleerd dat takt en regelmaat zeer belangrijk is in een proef. Maakt een paard takt fouten dan ga je naar een 5 of lager. Dus waarom zou dat in een GP proef nu kunnen?
Ik durf het je niet te zeggen, want ik ben geen GP jurylid. Maar ik kan me voorstellen dat het kwalijker is als een paard op een simpele volte geen takt kan houden, dan in de zwaarste dressuuroefeningen.