Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 07:53

Hier precies hetzelfde. Pepijntje komt uit België, ik sta als eigenaar bij het Franse stamboek, maar moet hem nu ook hier nog ergens registreren? Maar dan weer geen nieuw paspoort maar gewoon aanmelden?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 07:54

Hier ook pony uit België. Lees even mee...

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:01

Ik heb contact opgenomen met het Shetlandponystamboek, vandaag komt hun paspoortconsulent bij mij langs om mijn paard te controleren, daarna moet haar paspoort (het origineel) naar het stamboekkantoor om via hun te worden aangemeld bij het rvo.

Het pre stamboek in Nederland biedt ook de mogelijkheid aan om je buitenlandse paard bij het rvo aan te melden, zij sturen geen paspoortconsulent om de identiteit van het paard te controleren, maar vragen je het originele paspoort aangetekend naar hun toe te sturen.nik zoek de link van het pre stamboek nog even,

https://pre-stamboek.nl/cruzados-andalu ... -pre-1003/

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:14

Pfff zullen wel weer een hoop kosten aan zitten...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:17

Ben ik de enige die dit doodeng vind? Dit is enkel een voorbereiding op eventueel kunnen ruimen bij een virus dat op mens overdraagbaar is.

Totale controle, het bevalt me helemaal niets. Mijn pony’s staan bij iemand aan huis en ik ga ze dan ook niet registreren. Zie wel hoe het loopt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:21

_Reneee schreef:
Ben ik de enige die dit doodeng vind? Dit is enkel een voorbereiding op eventueel kunnen ruimen bij een virus dat op mens overdraagbaar is.

Totale controle, het bevalt me helemaal niets. Mijn pony’s staan bij iemand aan huis en ik ga ze dan ook niet registreren. Zie wel hoe het loopt.

Ja, maar dat mag je van bokt vaak niet zeggen. Dan zeggen ze dat je je alu hoedje af moet zetten. Heb er ook aan naar gevoel over. En dan die verplichte kosten allemaal weer..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:28

Dit zal er al jaren aan te komen natuurlijk. Begonnen met het chippen 20 jaar geleden en de paspoorten. Nu zetten ze de volgende stap, de registratie op plaats. De volgende stap wordt een heffing denk ik, onder het mom van milieu/stikstofuitstoot. Een soort belasting per paard of pony.
Het ruimen zal niet snel gebeuren hoor. Zolang er inderdaad geen voor mens gevaarlijke virussen rondgaan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:38

Voor de importjes, nsvt rekent op dit moment 15 euro voor Overschrijvingen & registratie RVO;

https://www.nsvt.eu/formulieren/paard-o ... n-op-naam/

Nieuwe import zonder papierwerk etc wordt steeds moeilijker, straks moet ook bijvoorbeeld traces nummer worden doorgegeven.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:39

Bij ruimen gaan we natuurlijk te paard het Binnenhof bestormen. Maar als je bij een echte pensionstal staat ontkom je denk ik niet aan de registratie want iemand die bedrijfsmatig een pensionstal runt zal alles op orde willen hebben.

Ik zit er mee dat de verplichting om het origineel van het paspoort op te sturen botst met de verplichting om het originele paspoort bij het paard te hebben. En als het paspoort in de post kwijtraakt ben ik helemaal de Sjaak want mijn Frans is behoorlijk maar om in de Franse bureaucratie bij het ifce/haras nationaux een duplicaat te gaan aanvragen ......

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:42

nicolanca schreef:
Ik zit er mee dat de verplichting om het origineel van het paspoort op te sturen botst met de verplichting om het originele paspoort bij het paard te hebben. En als het paspoort in de post kwijtraakt ben ik helemaal de Sjaak want mijn Frans is behoorlijk maar om in de Franse bureaucratie bij het ifce/haras nationaux een duplicaat te gaan aanvragen ......

Zie link hierboven, geen paspoort op te sturen ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 08:43

@nicolana: ik ben om die reden bij de laatste wijziging zelf even langsgereden bij het stamboek met het paspoort. Misschien dat dat bij andere stamboeken ook kan (op afspraak)?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:11

Paspoort hoeft niet opgestuurd te worden

Alle imports moeten al jaren na een maand ingeschreven worden dat is niks nieuws en is zo gedaan

Bij tinker stamboek kan je ze mailen met gegevens en is het zo gebeurd zitten wel kosten aan. 30/40€ dacht ik. Je krijgt dan dacht ik een sticker opgestuurd die in je pas moet plakken

Dit staat in principe los van wat ze nu willen, want dit is al jaren een verplichting.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:15

NRPS kan je het ook naar toe mailen. Zitten inderdaad ook kosten aan verbonden.
Gaat eigenlijk allemaal vrij eenvoudig vond ik toen (5 jaar geleden). Ik kreeg overigens geen sticker voor in het paspoort.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:21

Ik vermoed dat we een vergelijkbaar systeem krijgen als de veehouders. Eerst registreren op UBN, daarna mestboekhouding en een soort van fosfaatrechten stelsel. Wordt nog een leuk grapje. Ik denk dat ik wat extra paarden ga kopen om straks niet net als bij sommige boeren achteraf te weinig stikstofruimte te hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:22

StalNollie schreef:
Paspoort hoeft niet opgestuurd te worden

Alle imports moeten al jaren na een maand ingeschreven worden dat is niks nieuws en is zo gedaan

Bij tinker stamboek kan je ze mailen met gegevens en is het zo gebeurd zitten wel kosten aan. 30/40€ dacht ik. Je krijgt dan dacht ik een sticker opgestuurd die in je pas moet plakken

Dit staat in principe los van wat ze nu willen, want dit is al jaren een verplichting.

Maar dat is niet altijd gebeurd helaas. Mijn paard heb ik 7 jaar geleden gewoon in Nederland gekocht. Maar die blijkt nu dus niet geregistreerd toen hij uit Duitsland gekomen is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:30

Ik heb per september een paard naar Nederland gehaald vanuit Frankrijk. De oude eigenaren waren niet meer bereikbaar om hem over te zetten van eigenaar en de informatie die ik toen op internet vond was dat een Frans paspoort prima was en ik niets hoefde te doen. Niets bleek minder waar want sinds deze hele discussie in opstand is gekomen was de info opeens overal anders: paard binnen 30 dagen registeren bij een Nederlands ppi. Oeps! Inmiddels dus het paspoort heen en weer laten sturen naar het NRPS (aangetekend) en ze gaven een tijdelijk digitaal document uit zodat de staleigenaar toch iets had voor controles. Kostenplaatje was iets meer dan 50 euro, inclusief 2x aangetekend versturen ala 9 euro per stuk. Inderdaad geen sticker gekregen in het paspoort, maar alleen een aanmelding in hun database en melding bij RVO vanwege niet binnen de 30 dagen aanmelden. Maar dat zou niet voor problemen zorgen.

Dit stukje scheen wel van belang te zijn voor de registratie van locatie omdat het dan zwart op wit moet staan welke eigenaar bij het paard hoort. Voor zover ik begrepen heb. Afijn, pony is niet meer een illegale immigrant in ieder geval. :')

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:37

Poosje81 schreef:
Voor de importjes, nsvt rekent op dit moment 15 euro voor Overschrijvingen & registratie RVO;

Nieuwe import zonder papierwerk etc wordt steeds moeilijker, straks moet ook bijvoorbeeld traces nummer worden doorgegeven.

Moet je lid zijn? Niet alleen voor tinkers? Ik kan het nergens vinden op hun site..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:41

SuperZodiaX schreef:
Poosje81 schreef:

Moet je lid zijn? Niet alleen voor tinkers? Ik kan het nergens vinden op hun site..

Geen lidmaatschap noodzakelijk, voor alle paarden :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:08

Suzanne F. schreef:
Dit zal er al jaren aan te komen natuurlijk. Begonnen met het chippen 20 jaar geleden en de paspoorten. Nu zetten ze de volgende stap, de registratie op plaats. De volgende stap wordt een heffing denk ik, onder het mom van milieu/stikstofuitstoot. Een soort belasting per paard of pony.
Het ruimen zal niet snel gebeuren hoor. Zolang er inderdaad geen voor mens gevaarlijke virussen rondgaan.

Je hebt nu al het westnijlvirus. Vier jaar geleden lagen de IC's al vol met mensen met longklachten, nu hebben we strenge maatregelen. Wat ik bedoel te zeggen: je weet niet waar het heengaat. Voor je het weet zit je met een mutatie en ze weerhouden nu hele groepen ondernemers van hun omzet, dus wat is dan het ruimen van een dier?

Dat het in de eerste instantie zal zijn vanwege belasting, stikstofuitstoot, geloof ik meteen. Maar ik weet ook dat het absoluut niet in het voordeel van de paardenhouder werkt en het steeds meer controlerende van de overheid me echt niet bevalt. En het is toch van de zotte dat je elke buitenrit moet registreren?

De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat je bij een eventuele virusuitbraak precies terug kunt herleiden waar het vandaan komt. Dat zou eigenlijk hetzelfde zijn als wanneer je nu met corona elke reisbeweging moet registreren. Dat een app bijhoudt of je naar de supermarkt bent geweest of naar de sportschool. En ja: die app is er, maar dat is nog vrijwillig. Dat is dit registratiesysteem niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:26

En dat is dus kul. De dierenarts, osteo, hoefsmid etc kunnen het ook meenemen en waar komt het dan vandaan? Dat verhaal van virus/ziektes is dus gewoon niet waterdicht en slaat nergens op

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:39

Maar waarom moet je dan elke verplaatsing registreren? Omdat je paard ineens meer gaat kakken als 'ie op de trailer staat?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:46

Je hoeft niet elke buitenrit te registeren, alleen als je langer dan 24 uur op buitenrit gaat.

https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/
Lokale administratie
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Je moet wel in je lokale administratie bijhouden als een paard langer dan 24uur niet op de locatie is of als een paard korter dan 30 dagen op jouw locatie verblijft. In het geval van een controle moet je kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:00

capopjekop schreef:
Wat ontzettend slecht geregeld dit. Ik houd hobbymatig 2 pony's op een weiland en het is dat ik dit nu toevallig tegenkom op bokt. Nergens anders heb ik er nog wat over gehoord. En dan kijk ik op de site van het rvo en dan kun je nog niet registreren, pas vanaf halverwege april. Ik moet nog maar zien dat ze voor de verplichte datum alle aanmeldingen kunnen registreren. En over de prijzen is ook nog niet bekend.

Ben het met je eens. Ik zag toevallig dit topic, anders had ik er ook niets van geweten.

Heb geiten en dus een UBN-nummer, maar een kennis stalt hier (gratis) haar paard en sinds een week ook nog een ongeregistreerd geitje. Ik heb haar al gezegd dat ze dat geitje moet laten registreren, maar van haar paard wist ik niets, en zij ook niet volgens mij, terwijl ze notabene op een opleiding voor veehouderij zit.

Omdat ik een UBN-nummer heb had ik eigenlijk wel een mailtje over dit onderwerp verwacht, of een brief. Maar nee...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:21

Flower033 schreef:
Je hoeft niet elke buitenrit te registeren, alleen als je langer dan 24 uur op buitenrit gaat.

Lokale administratie
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Je moet wel in je lokale administratie bijhouden als een paard langer dan 24uur niet op de locatie is of als een paard korter dan 30 dagen op jouw locatie verblijft. In het geval van een controle moet je kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.

Oké, maar dan nog: waarom moeten ze het weten als je paard langer dan 24 uur niet op dezelfde locatie is? Wat heeft dat te maken met milieuregels?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:25

_Reneee schreef:
Flower033 schreef:

Lokale administratie

Oké, maar dan nog: waarom moeten ze het weten als je paard langer dan 24 uur niet op dezelfde locatie is? Wat heeft dat te maken met milieuregels?

niet milieuregels, maar ziektes.
als ze weten waar paarden zijn (geweest) is bij een uitbraak van een besmettelijke ziekte makkelijker een bron te achterhalen.