Dressuurlegende Totilas overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:56

senna21 schreef:
Ja, nou én.
Dit is geen discussietopic.
Jammer dat sommigen te pas en te onpas hun mening ventileren...

Mee eens!

Clasical

Re: Dressuurlegende Totilas overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:58

Ik geef een mening, het word pas een discussie wanneer iemand hier op reageert.
En overigens is dit hele platform bedoeld voor discussies toch?
Of komt er nu een discussie over de discussie?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:05

Nog een mooie foto van een jonge Totilas, met zijn toenmalige amazone Jiska. Het blijft een bloedmooi paard met enorm veel uitstraling inderdaad!

Afbeelding
(Foto uit bitmagazine, jaargang 2013)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:11

Totilas, altijd al een dubbel verhaal gevonden.
Aan de ene kant de pracht en de emotie, aan de andere kant het besef van wat topsport is en doet met een paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:20

Gini schreef:
Aan de ene kant de pracht en de emotie, aan de andere kant het besef van wat topsport is en doet met een paard.

Dus dat...

Éindelijk rust voor dit prachtige lieve dier.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:27

Rust zacht totilas... eindelijk daadwerkelijk de rust..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:29

Het blijft jammer dat zo'n wonderpaard na verkoop naar Duitsland, er sindsdien nog maar zo weinig van hem over is gebleven.
Niemand weet natuurlijk hoe het gegaan zou zijn als Gal hem had kunnen blijven rijden.
Maar het voelt een beetje alsof Totilas onrecht is aangedaan (hoewel ik wel snap dat het niet echt zo is) en dat hij nu ook nog te jong is overleden.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:34

Ben benieuwd wat eruit zou komen als hij nog ontleed zou worden en of er afwijkingen aan het skelet te zien zijn die duidelijk met het rijtechnische te maken zouden hebben.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:48

ik zit al de hele dag te denken, waarom dit nieuws me zo raakt. Ik denk toch omdat het sprookje zo mooi begon, en een allerminst bevredigend einde heeft... Zijn afscheid van de sport was al een roemloos einde, en je gunt het eigenlijk elk paard om pas rond zijn 30e op een rustige waardige manier te gaan. Viva la vida van coldplay komt in me op. Terwijl ik inderdaad denk dat totilas het tot op het laatst prima heeft gehad, zelf zal hij er vast niet mee gezeten hebben en daar gaat het om.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:50

zigranta schreef:
Ben benieuwd wat eruit zou komen als hij nog ontleed zou worden en of er afwijkingen aan het skelet te zien zijn die duidelijk met het rijtechnische te maken zouden hebben.

Ongetwijfeld.
Maar ja, wat wordt en dan gedaan met die wetenschap?
We kunnen vandaag de dag als nooit tevoren wetenschappelijk onderbouwen hoe en waarom bepaalde trainingsmethoden zeer ongezond zijn
maar er word ( nog) veel te weinig mee gedaan.
Er zitten veel te veel belangen achter de paardensport die dit opzij schuiven

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:17

Clasical schreef:
Hij zal vast in een prachtige stal hebben gestaan met het beste hooi en krachtvoer, maar dat rechtvaardigt nog niet de toegepaste trainingsmethoden.
Zijn bewegen was biomechanisch extreem ongezond en dit werd bevestigd door de vele blessures

Ik kan nooit veel respect voor mensen opbrengen als ze hun eigen leer moeten verkondingen door verhalen te verzinnen over de rug van een ander.

Je kent het paard niet, je hebt nauwelijks inzicht in de trainingsmethode en weet zijn preciese blessure's niet en je roept dus maar wat..

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:30

Nogmaals, dat is geen hoge wiskunde dat zijn bewegen ongezond was.
Dat is geen mening maar een constatering

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:32

"Constatering" neem ik toch echt met een korreltje zout hoor.

Ieder pakt het op een eigen manier aan, training en omgang. Maar zo vreselijk veel mensen kijken vanuit hun ivoren torentje en doen aannames die gewoon weg niet kloppen. Ik zou sommige dingen ook anders doen, maar dat topsport pertinent slijt kan je niet als feit brengen. Andere beestjes blesseren en slijten net zo hard.

Gini schreef:

Ja Jazz, Gribaldi, Bonfire... allemaal jong gestorven en volledig versleten... Nadine, next one, Frits, Sunrise en Salinero staan er ook maar rot bij op dit moment.
En die hebben er echt heel wat KM's op zitten.

Ga hier even op IM kijken op het forum. Genoeg recreatieve beestjes die zijn gegaan aan blessures of koliek.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:51

Bonfire was 30, vind ik niet jong hoor

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:51

Ja als dit het voorbeeld is wat de gemiddelde ruiter voorgeschoteld krijgt...
Ik kan er iig nooit meer met plezier naar kijken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:53

Bonfire is niet jong gestorven hoor

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:57

Clasical schreef:
Hij zal vast in een prachtige stal hebben gestaan met het beste hooi en krachtvoer, maar dat rechtvaardigt nog niet de toegepaste trainingsmethoden.
Zijn bewegen was biomechanisch extreem ongezond en dit werd bevestigd door de vele blessures

Maar...wat was trainingsmethode, en wat was aangeboren? Dat weten we niet, pas voor een deel als erin gekeken wordt. Maar ik denk niet dat Totilas beschikbaar is gesteld voor dissectie...
Extreem ongezond durf ik ook nog wel te weerleggen. Zijn lichaam was niet sterk genoeg voor langere tijd op topsport lopen. Daar zit een wezelijk verschil in.

Met betrekking tot aangeboren gaan we het in de nabije toekomst zien. Er zijn nu verschillende nakomelingen die ook kunnen spectackelen, Toto jr voorop. Eens kijken hoe lang zij mee gaan in de topsport.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:59

Waar zeg ik dat topsport slijt?
Ik heb het specifiek over Totilas al zijn er zeker veel meer helaas

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:16

Ik zeg dat topsport slijt. Met welke trainingsmethode dan ook. Alleen houdt de een het beter vol dan de andere, dat is bij mensen niet anders. Juist daarom vind ik jouw mening/ constatering niet kloppen, dat door toegepaste trainingsmethode Totilas zijn biomechanica extreem ongezond zou zijn.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:23

Juut schreef:
Ik zeg dat topsport slijt. Met welke trainingsmethode dan ook. Alleen houdt de een het beter vol dan de andere, dat is bij mensen niet anders. Juist daarom vind ik jouw mening/ constatering niet kloppen, dat door toegepaste trainingsmethode Totilas zijn biomechanica extreem ongezond zou zijn.

Van alle willekeurige afbeeldingen van Totilas op internet is werkelijk 90% biomechanisch zeer ongezond en verre van wat de dressuur hoort te zijn.
Willekeurige foto’s ( heb geen moeite moeten doen);

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry maar dit kost toch geen studie biomechanica om te constateren dat dit ongezond is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:27

Clasical moet dit echt hier in dit topic? Wil best naar je uitleg luisteren maar vind dit niet echt gepast topic daarvoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:30

c_alsemgeest schreef:
"Constatering" neem ik toch echt met een korreltje zout hoor.

Ieder pakt het op een eigen manier aan, training en omgang. Maar zo vreselijk veel mensen kijken vanuit hun ivoren torentje en doen aannames die gewoon weg niet kloppen. Ik zou sommige dingen ook anders doen, maar dat topsport pertinent slijt kan je niet als feit brengen. Andere beestjes blesseren en slijten net zo hard.

Gini schreef:

Ja Jazz, Gribaldi, Bonfire... allemaal jong gestorven en volledig versleten... Nadine, next one, Frits, Sunrise en Salinero staan er ook maar rot bij op dit moment.
En die hebben er echt heel wat KM's op zitten.

Ga hier even op IM kijken op het forum. Genoeg recreatieve beestjes die zijn gegaan aan blessures of koliek.

Bonfire was 30, Salinero is 26 en alive and kicking. Niet echt jong zeg maar.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:30

Moderatoropmerking:
Een topic over een paard wat kort geleden is overleden is niet de juiste plek om een discussie te starten over trainingsmethodes. Hierbij dan ook het verzoek om deze discussie in dit topic te staken en eventueel een ander topic hierover aan te maken op het forumonderdeel RijTechnisch.
Alvast bedankt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:31

Volgens mij was dit heel sarcastisch bedoeld van alsemgeest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:33

xx_Irisje schreef:
Volgens mij was dit heel sarcastisch bedoeld van alsemgeest.

Vreemd om Gribaldi er dan tussen te zetten die 17 was.