Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:19

dresjoepie schreef:
MyWishMax schreef:

Oh ik juist wel, want ik heb dan eigen doel. 65% op nk rijden met mijn htk paard en dus in de middenmoot eindigen is voor mij al een prestatie waar ik trots op ben haha

Dat snap ik en is ook heel gaaf maar het is mij de lange reis en dag gwn niet waard ha ha

Nee dat snap ik wel weer! In de winter had ik een stal, dus was beter te doen. In de zomer waren we 20 minuten verderop op vakantie dus weg lange reis _O- dat maakt het al heel anders

Eigenlijk deel ik je mening, lange dag en reis voor 1 proefje, vooral als je als 1e start en protocol pas mag halen na de allerlaatste. :+

Ik denk alleen dat deze regel net dde uitkomst mist waar op gehoopt werd door mensen.

Boras

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:36

Een wedstrijd is alleen serieus te nemen, waardevol en leuk als de deelnemers/combinaties aan elkaar gewaagd zijn en de uitslag niet op voorhand al vaststaat. Daarvoor zijn niveausklasses in het leven geroepen, in alle sporten.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 08:46

Ik vind dit een beetje een dubbel verhaal... Allereerst is het wel belangrijk te vermelden dat ik in België start en dus toch net iets anders hier naar kijk omdat dressuurwedstrijden hier toch nog veel minder deelnemers hebben.
Op regionaal niveau (dus de Z er nog bij)komt het hier heel weinig voor dat een echte prof nog in de lagere categorieën start, tenzij af en toe iemand met een 4/5 jarig paard. Maar dit zijn dan over het algemeen ruiters die professioneel rijden maar niet persé hoger dan PSG bijvoorbeeld hebben gereden. Wij hebben ook geen nationaal kampioenschap in die klasse, wel een IPK voor Vlaanderen maar dit lijkt me toch nog iets anders en volgens mij wordt alleen de Z-klasse daar individueel kampioen en zijn de lagere proeven enkel in teamverband. Als ik de resultaten van ons regionaal kampioenschap bekijk vind ik het heus meevallen qua 'profs'. Wel natuurlijk ruiters die naast hun studie nog paarden trainen maar dan niet in hoofdberoep.

Ik heb ook het idee dat het concept amateur/professionele ruiter wat moeilijk de definiëren is hier. Gaat het over fulltime in de paarden bezig zijn? Dan blijven er hier niet zo veel ruiters over. Maar gaat het over ruiters die een eigen stalling hebben/ die veel lessen geven dan is het een ander verhaal. Voornamelijk op het nationale niveau (jullie subtop is bij ons 1 nationale wedstrijd per week bv. dus je kan niet uit meerdere plaatsen op het zelfde weekend kiezen om te starten, we hebben er maar 1) is zo wat 70% 'professioneel'. Dus in de proef die ik rijd (PSG) zouden we deze kunnen opsplitsen in twee groepen maar dan is de kans dus relatief groot dat ik als amateur af en toe gewoon alleen ben.

Ik heb trouwens allerminst een probleem om laatste te worden na allerlei profs :+ Dit is me al regelmatig gebeurd maar met een reden natuurlijk, mijn proef was gewoon niet goed genoeg & al zeker niet beter dan een andere deelnemer. Je kan het dan oneerlijk vinden dat ik met mijn HTK paard en zelf matig talent, het moet opnemen tegen profs met prachtige paarden. Maar eerlijk gezegd, de proeven die ze neerzetten zijn gewoon beter op dat moment. En ja ik ben ook al voor enkele profs geweest op de moment dat ik wel een betere prestatie neerzette.

Zelf heb ik iets meer moeite met de amazones/ruiters die een duur paard kopen dat al lekker op dat niveau liep en dan simpel de proef in kunnen. Maar eerlijk is eerlijk, ik doe het hen vaak niet na met zo'n (vaak niet zo makkelijke) paarden. En ik ben dan toch blijer met mijn zelf opgeleide paard dat wel langs de bloembak wil zonder een crisis, ondanks dat ze geen 9 op uitgestrekte draf zal scoren. Omdat ik ook weet dat als ik deze heel goed rijd, ik hier ook een 8 voor kan rijden maar het zelf laat liggen. En de score is uiteindelijk toch wat telt...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:21

Voor degenen die er geen moeite mee hebben om achter een prof te eindigen, wat ik ook wel snap, wat vindt je er dan van dat je in wezen je startgeld betaald als ‘loon’ voor de prof? Want de kans om zelf je startgeld terug te ‘verdienen’ sta je daarmee wel af. Overdreven gesteld, maar als de uitkomst van een wedstrijd in wezen al vast staat, komt het daar wel op neer. Dit gaat dan over het starten op wedstrijden in het algemeen, amateurs en profs samen.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:27

Peppertree schreef:
Voor degenen die er geen moeite mee hebben om achter een prof te eindigen, wat ik ook wel snap, wat vindt je er dan van dat je in wezen je startgeld betaald als ‘loon’ voor de prof? Want de kans om zelf je startgeld terug te ‘verdienen’ sta je daarmee wel af. Overdreven gesteld, maar als de uitkomst van een wedstrijd in wezen al vast staat, komt het daar wel op neer. Dit gaat dan over het starten op wedstrijden in het algemeen, amateurs en profs samen.

Ik zie het persoonlijk niet zo, omdat ik misschien naïef, er van uit ga dat als ik echt op mijn beste rijd en we de best mogelijke proef neerzetten, ik ook 70% kan rijden en kan winnen. Als ik niet win omdat mijn proef gewoon niet de beste was, dan vind ik het heus niet erger als een andere amateur dat prijzengeld wint of als een prof dat doet. Het gaat hier nl. ook niet om 200 euro hé. Wij betalen 30 euro startgeld en zelfs in een grote rubriek kan de winnaar max 100 euro winnen. Mijn trainster start er in zo'n rubriek ook 3 bv. dus dan houd ze er zelfs als ze allemaal prijs rijden nog maximum 75 euro aan over.

Moet toegeven dat wij ook amper naturaprijzen/prijzengeld krijgen dus het gaat hier toch vooral om de eer. En veel ruiters vinden het vast belangrijker om telkens prijs te rijden maar zo zit ik gewoon niet in elkaar...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:33

Peppertree schreef:
wat vindt je er dan van dat je in wezen je startgeld betaald als ‘loon’ voor de prof?

An sich geen probleem mee maar houdt het prijzengeld dan wel symbolisch. Voor de organisatie is het wel leuk als er grote namen aan de start staan (of dat nu een dressuur, spring of hardloopwedstrijd is) maar als die gelokt worden met geldprijzen die door de andere deelnemers betaald worden is dat dubbel. Aan de andere kant maken bekende namen het vaak ook makkelijker om sponsoren aan te trekken. Zo komt bij hardlopen de bonus voor het verbeteren van het parkoersrecord vaak uit de zak van een sponsor.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:15

Je startgeld is om je proef te kunnen rijden, dat er een jury zit, je prestaties verwerkt worden door het secretariaat en je een protocol meekrijgt. 75% Van de deelnemers krijgt verder niks na afloop. Zo werkt het nu eenmaal.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:18

Waarom rijden ze niet buiten mededinging mee als ze hun jong paard wedstrijdervaring willen laten krijgen? Dan zitten ze de amateurs niet in de weg. Gebeurde op onze manege vroeger regelmatig als ze een jong/nieuw paard wilden testen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:42

IlBuono schreef:
Ik vind dit een beetje een dubbel verhaal... Allereerst is het wel belangrijk te vermelden dat ik in België start en dus toch net iets anders hier naar kijk omdat dressuurwedstrijden hier toch nog veel minder deelnemers hebben.
Op regionaal niveau (dus de Z er nog bij)komt het hier heel weinig voor dat een echte prof nog in de lagere categorieën start, tenzij af en toe iemand met een 4/5 jarig paard. Maar dit zijn dan over het algemeen ruiters die professioneel rijden maar niet persé hoger dan PSG bijvoorbeeld hebben gereden. Wij hebben ook geen nationaal kampioenschap in die klasse, wel een IPK voor Vlaanderen maar dit lijkt me toch nog iets anders en volgens mij wordt alleen de Z-klasse daar individueel kampioen en zijn de lagere proeven enkel in teamverband. Als ik de resultaten van ons regionaal kampioenschap bekijk vind ik het heus meevallen qua 'profs'. Wel natuurlijk ruiters die naast hun studie nog paarden trainen maar dan niet in hoofdberoep.

Maar dat is wel een hele andere situatie als hier. Het gaat vooral om de basissport. In de B en de L1, de laagste klasses, mogen een hoop mensen al niet meer rijden omdat ze met 1 of 2 paarden een te hoog niveau gereden hebben. Maar wij hebben wel een landelijk individueel kampioenschap in die basisklasses. Van de B tot ze Zz licht. Maar vanaf de L2 komen er dus wel mensen die al subtop gereden hebben bijvoorbeeld met meerdere paarden of bij de jeugd EK's en dus in kaders hebben gezeten of paarden die op WK jonge paarden lopen. Helemaal in het Z en hoger, maar begint al bij de L2. In het Z1/Z2/Zzlicht zie je verschillende GP ruiters. Hier komt het dus heel veel voor. Niet op de normale wedstrijden, daar kom je ze minder tegen, maar op de grote concoursen of dus kampioenschappen zijn ze er wel allemaal. Mensen die met meerdere paarden het hoogste niveau hebben bereikt en in de basissport meedoen. Dus deze 2 landen vergelijken is niet te doen.

Heel plat gezegd zorgen de normale basisruiters voor de startplekken op selecties, regionale kampioenschappen en het Nk, omdat zij actief zijn in de klasse op de normale wedstrijden in die regio en de andere ruiters nemen die startplekken over, terwijl ze niet meegerekend zijn (omdat ze zoals een andere post hier benoemde in een andere regio starten of paard nooit meenemen behalve op die kampioenschappen)

Deze regel helpt daar niks bij, die ruiters mogen al geen B of L1 starten. Maar het blijft een heel lastig punt.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:43

elnienjo schreef:
Waarom rijden ze niet buiten mededinging mee als ze hun jong paard wedstrijdervaring willen laten krijgen? Dan zitten ze de amateurs niet in de weg. Gebeurde op onze manege vroeger regelmatig als ze een jong/nieuw paard wilden testen.

Maar dan zit je toch net met het feit dat de profs dan veel geld moeten steken in het betalen van HC starten (is ook niet gratis). Kan je een paar keer doen maar als je dat met de helft van je paarden moet doen dan is dat toch ook niet echt de bedoeling.
Ik ga er dan ook van uit dat het jonge paard echt nog jeugdig is en niet elke wedstrijd prijs zal lopen (want nog bang, onervaren, maken toch eens een foutje).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:48

In mijn regio komt het ook geregeld voor dat een ruiter bijvoorbeeld in 3 klasses kringkampioen wordt. Als je 3 of 4 van die semiprofs hebt, worden de kampioenschappen voor de echte amateurs bijna niet meer haalbaar. Je ziet het ook aan de enorme afname in deelnemers bij de selecties. Wat ik persoonlijk echt jammer vind. Imo moet de B tm Z2 echt een amateurs aangelegenheid zijn, laat de subtop dan aan de (semi) profs.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:49

MyWishMax schreef:
IlBuono schreef:

Maar dat is wel een hele andere situatie als hier. Het gaat vooral om de basissport. In de B en de L1, de laagste klasses, mogen een hoop mensen al niet meer rijden omdat ze met 1 of 2 paarden een te hoog niveau gereden hebben. Maar wij hebben wel een landelijk individueel kampioenschap in die basisklasses. Van de B tot ze Zz licht. Maar vanaf de L2 komen er dus wel mensen die al subtop gereden hebben bijvoorbeeld met meerdere paarden of bij de jeugd EK's en dus in kaders hebben gezeten of paarden die op WK jonge paarden lopen. Helemaal in het Z en hoger, maar begint al bij de L2. In het Z1/Z2/Zzlicht zie je verschillende GP ruiters. Hier komt het dus heel veel voor. Niet op de normale wedstrijden, daar kom je ze minder tegen, maar op de grote concoursen of dus kampioenschappen zijn ze er wel allemaal. Mensen die met meerdere paarden het hoogste niveau hebben bereikt en in de basissport meedoen. Dus deze 2 landen vergelijken is niet te doen.

Heel plat gezegd zorgen de normale basisruiters voor de startplekken op selecties, regionale kampioenschappen en het Nk, omdat zij actief zijn in de klasse op de normale wedstrijden in die regio en de andere ruiters nemen die startplekken over, terwijl ze niet meegerekend zijn (omdat ze zoals een andere post hier benoemde in een andere regio starten of paard nooit meenemen behalve op die kampioenschappen)

Deze regel helpt daar niks bij, die ruiters mogen al geen B of L1 starten. Maar het blijft een heel lastig punt.

Tuurlijk is het anders, dat zeg ik ook. Maar daarom maak ik de vergelijking met het nationale niveau bij ons omdat er daar wel veel profs starten en we daar wel kampioenschappen in hebben. Zal er even het laagste nationale niveau bij nemen omdat er daar wel veel ruiters in starten en meer amateurs nog dan in de hogere klassen. Dan kom je ook op hetzelfde terecht, nl. dat de amateurruiters daar wel leuk mee kunnen doen doorheen het jaar en dan op het BK ineens achteraan eindigen omdat alle profs dan een paard meenemen in deze categorie. Dat zijn dan ook hun jongere paarden die ze nog aan het opleiden zijn en dus net zoals je het Z1 bv. in NL als voorbeeld zou nemen. Daar weet je dan ook als amateur dat de kans op een podiumplaats zeer klein is, ook al kon je doorheen het jaar wel winnen.
Maar voor mij blijft de rest van de redenering wel hetzelfde hoor, of ik nu in de PSG of in het Z1 achter een prof zou eindigen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:44

dresjoepie schreef:
Ik vind het juist leuk om selecties te rijden en kijken waar je staat naar een kampioenschap ga ik sws niet veel te ver veel te lange dag om in de middenmoot te eindigen :o

Nu zeg je het zelf: "Veel te veel moeite om in de middenmoot te eindigen".

Als de middenmoot al afhaakt, hoe voelt het laatste kwart zich dan?
En die heb je ook nodig om je wedstrijden, en de paardensport leefbaar te houden!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:06

Ik rijd lrv België.
Inschrijvingsgeld is nu door corona opgetrokken van 3 naar 7 euro.
Geen prijzengeld.
Niveau enkel tot zz.
Nationaal kampioenschap vanaf L2.
1 x per jaar verplicht overgaan als je teveel winstpunten hebt.
Wie M gereden heeft mag in B niet meer starten.

Wel, bij ons zie je weinig echte profs, wel redelijk wat semiprofs. Zeker geen GPruiters.
Ik zie dat Z ruiters meestal vanaf M1 of M2 beginnen.

Het is echt amareurgedoe, maar ik zou het niet anders willen.
Laatst moest ik op het national kampioenschap M1 het opnemen tegen een 6voudige Belgisch kampioene ZZ en ik had al het gevoel dat ik gewoon geen kans maakte.
Bij julie in Nederland is het tien keer erger! Als er niets aan gedaan wordt, zal de dressuursport een steeds kleiner clubje worden en uiteindelijk verdwijnen bij gebrek aan belangstelling, sponsors en brede maatschappelijke steun.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:40

Je kunt de situatie in België niet vergelijken met die situatie in Nederland. Het nivo is bij jullie veel lager en er zijn veel minder ruiters op hoog nivo. Een zesvoudig Z2 of ZZL kampioene mag van mij net zoveel M1 kampioenschappen rijden als ze wil. Het gaat me om die internationale GP ruiters die weg mogen blijven uit de basis.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 14:47

Nu, de LRV is eigenlijk opgericht doordat men vroeger ook met dit "probleem" zat. Amateurs die niet "goed genoeg" waren om het tegen de elite op te nemen, maar in het weekend ook wel iets met hun vrije tijd wilde doen en tegen elkaar wilden strijden. Daarom werd de Landelijke Rijverenigingen opgericht. Lekker recreatief en in clubverband op aardappelvelden rondrijden en kijken wie de beste is. :D En ook al is het nu ook wel iets professioneler geworden dan toen, die toegankelijke, laagdrempelige insteek blijft toch wel.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:03

@Jeanne en Gini.
Ik ben het met jullie helemaal eens.
Ik gaf ons lrv- voorbeeld als illustratie dat een afscheiding van het amateurniveau van het "hogere" niveau best kan.
Ikzelf als amateur zou niet anders willen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 07:48

In de eventing werkt het overigens wel.

Topruiters kom je gewoon in het losrijden tegen op oefencrossen en in de B en L. Die rijden daar mee . Voor degene die het leuk vinden kun je je daar dus aan optrekken en van leren. Maar ze mogen niet meer mee rijden voor de prijzen.

Ze komen tóch omdat het ideale manieren van paarden opleiden is. Ik heb echter nog nooit een Tim lips of Merel Blom zien strijden om kampioen L SGW te worden.

Ik héb al wat keren in de ring gereden met Olympische ruiters. Niet meer te tellen. Ik heb het er alleen nooit tegen hoeven opnemen. Best fijn zo.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 18:36

@pol013 klopt helemaal wat je zegt. Maar nou is eventing wel écht een andere tak van sport dan dressuur. Er is geen eventing prof die het in zijn of haar hoofd haalt om bij de basis om kampioenschappen te gaan rijden. Heeft zeker te maken met mentaliteit en zoals jij ook al aangaf: ze zijn paarden aan het opleiden en niets anders.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 06:13

pol013 schreef:
In de eventing werkt het overigens wel.

Topruiters kom je gewoon in het losrijden tegen op oefencrossen en in de B en L. Die rijden daar mee . Voor degene die het leuk vinden kun je je daar dus aan optrekken en van leren. Maar ze mogen niet meer mee rijden voor de prijzen.

Ze komen tóch omdat het ideale manieren van paarden opleiden is. Ik heb echter nog nooit een Tim lips of Merel Blom zien strijden om kampioen L SGW te worden.

Ik héb al wat keren in de ring gereden met Olympische ruiters. Niet meer te tellen. Ik heb het er alleen nooit tegen hoeven opnemen. Best fijn zo.

Als het zo ook zou gaan in de dressuurring zou niemand er over struikelen.
Best jammer hoor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 10:20

In België mogen wedstrijden voor profs doorgaan en daarom heeft Paardensport Vlaanderen een prachtige definitie van professioneel ruiter opgesteld. Ik hoop dat de KNHS meeleest en papier en pen bij de hand houdt.

Dit zou namelijk (imo) een prima basis zijn om gescheiden kampioenschappen te maken in de basissport (één voor amateurs, één voor profs). Ondervang je ook meteen de stalruiters die nog wel in het B en L1 uitkomen, want die vallen met deze regels ook onder de profs.

Een professionele sporter is een persoon die door middel van de paardensport een inkomen genereert, in hoofdberoep of in bijberoep.

- Personen die als persoonlijk zelfstandig ingeschreven zijn of deel uitmaken van een vennootschap in de Kruispuntbank van de Ondernemingen (KBO) met als bezigheid het trainen, berijden en/of opleiden van paarden.

- Personen die via een arbeidscontract verbonden zijn aan een natuurlijke of rechtspersoon met het oog op het trainen, rijden en/of opleiden van paarden.

- Schoolplichtigen die via een leercontract verbonden zijn aan een natuurlijke of rechtspersoon, opgenomen in de KBO, met als bezigheid het trainen, berijden en/of opleiden van paarden en waarbij het deelnemen aan competitie integraal deel uitmaakt van het leertraject.

- Onder de noemer “professionele sporter” vallen eveneens de sporters met een topsportstatuut (enkel voor de Olympische en paralympische sporten op basis van de elitelijst van Sport Vlaanderen of Adeps) en de nominatieve lijst van beloftevolle jongeren van Sport Vlaanderen en Adeps. Binnen de werking van Paardensport Vlaanderen zijn deze beloftevolle jongeren alle jeugdruiters die deel uitmaken van A- en B-kader en High Potentials van het Talentenplan.

https://paardensport.vlaanderen/nl/nieu ... nele-sport

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:54

Nou, idd een goeie! Zo moeilijk is het dus toch niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:07

Focussed schreef:
- Schoolplichtigen die via een leercontract verbonden zijn aan een natuurlijke of rechtspersoon, opgenomen in de KBO, met als bezigheid het trainen, berijden en/of opleiden van paarden en waarbij het deelnemen aan competitie integraal deel uitmaakt van het leertraject.
Dan moet een grietje die met twee paarden B heeft gestart bij de profs rijden en iemand zonder contracten die misschien al vier paarden GP heeft gestart mag dan bij de amateurs.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:22

Ja, klopt, maar dan kan ze wel mooi leren wat het inhoudt om bij de profs te rijden. Iets wat je neem ik aan van plan bent, als je zo’n opleiding doet. Maar dan mag ze wel gewoon B rijden en ja, als ze dan gewoon goed en netjes rijdt, krijgt ze gewoon dr punten wel.

Ik neem aan dat die 4x GP nog steeds geen B mag gaan starten bij de amateurs. Of bij de kampioenschappen dan alleen, dat weet ik niet. Hoe zit dat in België? Zijn profs en amateurs alleen bij de kampioenschappen gescheiden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:32

Iemand die 4x GP heeft gereden mag nog altijd L2 rijden op een kampioenschap en dat vind ik echt wel heel krom.

Peppertree schreef:
Maar dan mag ze wel gewoon B rijden en ja, als ze dan gewoon goed en netjes rijdt, krijgt ze gewoon dr punten wel.
Alleen kan ze dan geen kampioenschappen rijden en daar dromen de meeste van die jonge meiden nou net van.

Ik vind het echt heel lastig omdat je het super moeilijk kunt ondervangen en je vooral afhankelijk bent van het fatsoen van de ruiters en dat hebben ze niet allemaal voldoende vrees ik.