Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:19

Nederland is nu eenmaal ontzéttend goed in bureaucratische processen, dus het RVO wrijft zich in z'n handjes dat de paarden uiteindelijk ook niet aan de registratie ontkomen :+ ...
EU regels zijn hier vaak aanleiding om weer eens helemaal los te gaan.
En inderdaad, we zijn ook goed in het koppelen, dus ik zie de mestboekhouding ook al komen.

In een aantal landen van de EU is zelfs het bevolkingsregister nog niet goed op orde. Dus denk maar niet dat iedere pown die bij een boer in de Tsjechische bergen of op Sardinië staat, op deze manier wordt geregistreerd.

Steppe

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:14

Onzinnig dat je zelfs voor een buitenrit een melding moet maken ook al is het in een schriftje oid.
Nog even en al je gangen worden nagegaan.
En mijn paard heeft geen chip hij mocht nog net een DNA identificatie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:55

Volgens mij is dit alleen maar zodat ze belasting oid kunnen gaan heffen op het houden van paarden.

Geld, dat is het enige wat belangrijk voor ze is...

Dier_en_arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:33

Ik begrijp wel waarom er een registratiesysteem komt. Er is in Nederland vrij goed zicht op het aantal honden en katten, en landbouwhuisdieren ook middels de al een paar keer genoemde registratiesystemen. Maar er is vrij veel onduidelijkheid over het aantal paarden en de verspreiding. Dat geeft ingang voor fraude (bijv. met medicatie, import/export, slacht). En dierziektes zijn op deze manier slecht te monitoren en daardoor slecht te voorkomen. Een paar pagina's terug las ik dat er angst was voor het ruimen van paarden onder een dergelijk systeem. Maar juíst met een registratie is beter te zien waar welk paard staat, welk dier nog ingeënt kan worden. Ik moet er zelf niet aan denken dat mijn paard onterecht geruimd zou worden, of dat mijn paard ziek zou worden omdat mensen snel hun paarden weghalen uit afgesloten gebieden.
Daarbij geldt natuurlijk wel dat Afrikaanse paardenpest een enorme crisis zou geven in Nederland, en dat deze ziekte strak gemonitord wordt bij import/export. Maar er liggen wel een aantal andere ziektes op de loer; emerging diseases.
Kortom: imho heeft registratie ondanks de rompslomp absoluut voordelen.

Diercijfers zijn o.a. bij NVWA terug te vinden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 10:39

Geloof niet dat er goed zicht is op het aantal honden en katten er lopen er nog veel ongechipt of niet geregistreerd rond

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:22

Elisa2 schreef:
Volgens mij is dit alleen maar zodat ze belasting oid kunnen gaan heffen op het houden van paarden.

Precies, stel je voor ze wat centen mis lopen omdat het paardje deels zwart is betaald

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:09

StalNollie schreef:
Geloof niet dat er goed zicht is op het aantal honden en katten er lopen er nog veel ongechipt of niet geregistreerd rond

Inderdaad weet zo al een stuk of 10 ongeregistreerde katten in mijn buurt alleen al.

Ik geloof niet dat het om de voorkoming van dierziekten gaat, ze willen gewoon weten hoeveel paarden er waar staan voor belasting straks.

Bij de slacht zijn er al strengere eisen wbt medicatie en registratie in paspoorten of paard ooit voor de consumptie bedoeld is. Import, ja daar kan er gesjoemeld worden met paspoorten en chips. Maar dan eerder qua leeftijd zodat ze duurder verkocht kunnen worden. Uiteindelijk moeten alle paarden in NL gechipt worden dus worden ook deze geregistreerd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 09:25

Het is Europese wetgeving en de EU heft geen belasting op bezit van vee of andere dieren, dat doet Nederland zelf.
Maar toch is het de EU die deze wetgeving invoert.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 12:17

In Nederland mag alleen belasting op honden worden geheven en de meeste gemeentes hebben dat ook al afgeschaft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 13:17

dit gaat natuurlijk weer net zo als met allerlei andere Europese regels. Nederland is het braafste jongetje van de klas en andere landen hebben het na tig jaar nog niet op orde

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 16:17

Ik vind de nieuwe regeling heel irritant (extra administratie), maar als je schapen en paarden houden vergelijkt, dan verbaast het me niks.

- Als een schaap dood gaat, moet deze incl oormerken met rendac opgehaald worden en binnen 7 dagen online afgemeld.
Mijn paard is zo zonder paspoort met rendac mee gegaan en nergens verder gemeld dat ze overleden is.
- schaap verkocht? Verplicht binnen 7 dagen ‘overschrijven’ inclusief RVO nummer van de nieuwe eigenaar (veld leeg laten is geen optie).
- onze schapen werden jaarlijks ingeënt, dit moest ook bij RVO geregistreerd worden voor onze zorgboerderij status.

En wat RVO hier mee doet? Data controles vanaf hun luie stoel!
Wij hebben eens een controle gehad, omdat wij onze doodgeboren lammetjes voorheen niet aanmelden. Maar RVO weet dat theoretisch x% dood geboren wordt, dus kregen we controle dat het niet klopte dat wij nooit dode lammetjes hadden.
Dit konden ze dus gewoon controleren vanaf hun bureautje.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:21

Buitenritten ed registreren is dan weer t andere uiterste.
Als ze eens beginnen met alles correct chippen en paspoorten en ook de import controleren
Dan is een IR registratie ook van nut voor houders en eigenaren

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:24

Toen bij ons in België het verplicht chippen ingevoerd werd,
kwam er ook een systeem dat je paard slachtpaard is ( lees als mag eventueel in de voedselketen terecht komen) of "sportpaard" ( lees voorgoed uitgesloten van de voedselketen)
tegelijk was er nog een derde systeem, dat je altijd moest doorgeven wie de sanitair verantwoordelijke was ( lees: bij wie het op dat moment .gestationeerd was)

Nu zijn we zoveel jaar later.
Het chippen gebeurt.

Sportpaard/slachtpaard werkt, is misschien goed voor de voedselveiligheid maar zeker niet voor het dierenwelzijn.

Sanitair verantwoordelijke werkt niet. De hele boel is in het honderd gelopen. Veel uitgevoerde paarden zijn niet doorgegeven, binnenlands verkochte paarden die ook niet geregistreerd zijn en op welk adres ze tijdelijk staan al belemaal niet. De Belgen zijn niet altijd zo goed in regeltjes naleven ...
Mij best. Een beetje anarchie geeft ook een beetje vrij gevoel. Ik wil geen politiestaat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 17:50

@koend
T werkt ook niet simpel in belgie
Was ermee bezig toen de onze over de grens stonden op stal.
Pffff wat een gedoe
Zijn weer terug aan deze kant van de streep dus niet meer van belang
Leuker konden ze t niet maken wel makkelijker :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:28

Dispar_Vulgo schreef:
Ik vind de nieuwe regeling heel irritant (extra administratie), maar als je schapen en paarden houden vergelijkt, dan verbaast het me niks.

- Als een schaap dood gaat, moet deze incl oormerken met rendac opgehaald worden en binnen 7 dagen online afgemeld.
Mijn paard is zo zonder paspoort met rendac mee gegaan en nergens verder gemeld dat ze overleden is.
- schaap verkocht? Verplicht binnen 7 dagen ‘overschrijven’ inclusief RVO nummer van de nieuwe eigenaar (veld leeg laten is geen optie).
- onze schapen werden jaarlijks ingeënt, dit moest ook bij RVO geregistreerd worden voor onze zorgboerderij status.

Wij hebben eens een controle gehad, omdat wij onze doodgeboren lammetjes voorheen niet aanmelden. Maar RVO weet dat theoretisch x% dood geboren wordt, dus kregen we controle dat het niet klopte dat wij nooit dode lammetjes hadden.

Ik weet niet of het per stamboek verschilt, maar bij een overleden paard moet je officieel ook het paspoort naar het stamboek versturen

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:35

Elisa2 schreef:

En het is al duur genoeg om paarden te houden, pff

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:38

Elisa2 schreef:

Nou dat dacht ik ook gelijk. Het gaat er vast niet om om van uur tot uur te weten hoeveel paarden er op stal staan. Er gaat zoveel zwart om in deze handel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 18:49

Kinke schreef:
dit gaat natuurlijk weer net zo als met allerlei andere Europese regels. Nederland is het braafste jongetje van de klas en andere landen hebben het na tig jaar nog niet op orde

In Frankrijk bestaat het al veel langer. In Zwitserland ook. Bij een stalwissel moet je dit doorgeven.
Ik heb er nog geen hinder van gehad. Soms ben ik het ook gewoon vergeten en pas maanden later nog gemeld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 19:29

Kidde schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Ik weet niet of het per stamboek verschilt, maar bij een overleden paard moet je officieel ook het paspoort naar het stamboek versturen

Nee hoor, word ook niet gecontroleerd heb er nog enkele liggen hier waarvan 1 emotioneel voor me is die ooits af te moeten geven.

In nl staan veel paarden vanuit België die nooit overgezet zijn. Dus werkt niet zo'n systeem

Wel mogen ze de import strenger controleren de meeste komen zonder pas/chip of worden omgezet op nl pas.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:42

Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen de verplichte gegevens niet beschikbaar hebben.
Vast niet alle paarden hebben een paspoort? En heeft elk paard met paspoort ook een chip?

Citaat:
Van elk paard moeten de volgende gegevens worden doorgegeven in het systeem:

Chipnummer en –type
Paspoortnummer
Geslacht
Geboortedatum en –land
Datum uitgifte paspoort en uitgevende instantie
Daarnaast moet bij het verlies van een paspoort, het bezitten of aanvragen van een duplicaat of het overlijden van een paard dit gelijk doorgegeven worden inclusief de betreffende datum.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:50

Nog niet elk paard hoeft gechipt te zijn.
Paspoort is wel verplicht, maar paarden eerder geboren en op dat moment ook voorzien van een correct paspoort, met beschreven signalement én ingetekende schets en het hoofdstuk Medische behandelingen erin, hoeven niet gechipt te zijn en ook niet alsnog te worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 22:55

Dispar_Vulgo schreef:
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen de verplichte gegevens niet beschikbaar hebben.
Vast niet alle paarden hebben een paspoort? En heeft elk paard met paspoort ook een chip?

Dat is toch al ontzettend lang verplicht. Misschien dat er bij de alleroudste dieren nog een ontheffing geldt, maar dat is echt maar een klein clubje. Ook is er een zeer klein groepje dat voor 2009 dna- geregistreerd is, maar zij hebben dus wel een registratienummer.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/paardenpaspoort

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 13:57

Mizora schreef:
Dat is toch al ontzettend lang verplicht. Misschien dat er bij de alleroudste dieren nog een ontheffing geldt, maar dat is echt maar een klein clubje. Ook is er een zeer klein groepje dat voor 2009 dna- geregistreerd is, maar zij hebben dus wel een registratienummer.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/paardenpaspoort

Voor 2009 is toch niet zo heel lang geleden? Die paarden zijn nu minimaal 12 jaar.
In de link staat dat paspoort met ingetekende schets ook voldoende is:

Citaat:
Paarden met een paspoort van voor 1 juli 2009 mogen in plaats van een chip ook beschikken over een DNA-profiel of een ingetekende schets.

Wel verstandig dus om dit tijdig op stal te inventariseren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:49

Even verder gezocht en het blijkt voor paarden geboren vanaf 1 januari 2004 verplicht te zijn, maar in eerste instantie met de mogelijkheid tot gewetensbezwaren en dan een alternatief. Die paarden zijn nu 16. Ik dacht dat het verder terug was, maar hier stopt het.

Nuage @ [VN] Chipverplichting paardenhouderij

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 14:50

@Mizora: dat is alleen voor paarden in Nederland.
Chippen is Europees gezien nog niet zólang verplicht en er lopen heel wat Europese paarden in Nederland rond, waarvan het gros van voor 2009 nog niet gechipt is (en dat dus ook niet hoeft te zijn).