[OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:41

Ayasha schreef:
Dat paarden liever eventing lopen/meer plezier hebben in Eventing, dan dressuur.

Aha, dat denk ik ja. Er zullen ongetwijfeld genoeg paarden tevreden hun werk in een dressuurbak doen, maar voor mijn gevoel -dat is dus zeer subjectief hè- is een training die deels uit dressuurwerk, deels springen en deels lekker door het bos galopperen afgewisseld met water en hindernissen uitdagender dan al die beheerste geconcentreerde oefeningen. Al zullen er ongetwijfeld dressuurruiters zijn die op z’n tijd hun paard ook een sprongetje laten maken of mee naar buiten nemen, dat even terzijde gelaten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:47

Kan het slechts baseren op de paarden die ik ken, maar als ze het spelletje eenmaal kennen zijn ze niet te houden in het starthok. Lijkt mij dat ze dat niet zouden doen als ze het niet leuk zouden vinden. Ons vorige paard stond te slapen als je hem opzadelde voor de dressuurproef. Maar als daarna het springzadel in beeld kwam kwamen de oortjes erop en was hij aan. Springen maar vooral crossen vond hij het leukste wat er was. Veel leuker als figuurzagen tussen de hekjes. Dat hoorde erbij en hij deed het braaf. Maar je kon duidelijk verschil merken aan hem :j met de cross had hij veel meer looplust.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:24

wittepit schreef:
Ayasha schreef:
Dat paarden liever eventing lopen/meer plezier hebben in Eventing, dan dressuur.

Aha, dat denk ik ja. Er zullen ongetwijfeld genoeg paarden tevreden hun werk in een dressuurbak doen, maar voor mijn gevoel -dat is dus zeer subjectief hè- is een training die deels uit dressuurwerk, deels springen en deels lekker door het bos galopperen afgewisseld met water en hindernissen uitdagender dan al die beheerste geconcentreerde oefeningen. Al zullen er ongetwijfeld dressuurruiters zijn die op z’n tijd hun paard ook een sprongetje laten maken of mee naar buiten nemen, dat even terzijde gelaten.

Ik heb hier eentje staan die je dus echt geen plezier doet met sprongen en zelfs niet met balkjes lopen. Buitenritten vindt ie heerlijk maar sprongen en cavaletti vindt ie helemaal niks. Ik zou niet weten waarom er paarden kunnen zijn die van eventing houden maar geen paarden die van gewoon lekker met hun baas werken in de bak houden zonder hindernissen. Sam doe ik echt geen plezier met sprongen. Heb het een aantal jaar na elkaar op verschillende manieren geprobeerd maar hij blijft het doodeng vinden. Er komt een punt dat je gewoon moet beslissen dat zo'n dier het echt niet leuk vind. Ze zijn er gewoon. Die geeft zich dan weer voor 200% in het dressuurwerk.

Kendra

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:36

Wij (met springpaarden) zeggen altijd dat een goed dressuurpaard een beetje dom moet zijn, want welk slim paard wil nou iedere keer dat zelfde rondje figuurzagen :+ :+ :+ :+ .

Dat was even lekker off topic.

Over die gebroken benen: ik hoop dat we niet in een wereld terechtkomen waar we genezen maar voor eeuwig gehandicapte paarden een lang leven gunnen. Voor een vluchtdier een afschuwelijk lot. Ik herinner me een filmpje van een paar jaar geleden uit de VS, waar een pony (of was het een veulen) met een kunstbeen rondhobbelde - en duizenden likes kreeg uit de hele wereld. Ik vond het pure dierenmishandeling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 14:48

Als je constant hetzelfde rondje rijd ben je geen dressuur aan het rijden. :+
Dan ben je bezig met dure kermisritten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:09

Gini schreef:
Het is alleen niet in de wei gebeurd is, maar tijdens een spelletje ter vermaak van de mens.

Een paard in de wei hebben staan is ook ter vermaak van de mens. Dat verschilt niks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:12

:? Wacht wat? Hoe dan? Waar moet je dat dier anders zetten?
Mijn paarden gaan de weide op voor hun ontspanning en welzijn, niet voor mijn vermaak.
Of gaan we dan rechtstreeks naar het argument dat het paard als dier maar gewoon moet uitsterven omdat het houden van paarden per definitie ter eigen vermaak is? :) De echte wilde paarden zijn nl inmiddels ook behoorlijk zeldzaam en leven, bij mijn weten, ook beschermd. Dus die bescherming zou je dan ook moeten weghalen en dan gaat het waarschijnlijk snel gaan met de soort. :j
In dat geval zitten we wel stilaan op het einde van de discussie vermoed ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:16

Ayasha schreef:
:? Wacht wat? Hoe dan? Waar moet je dat dier anders zetten?
Mijn paarden gaan de weide op voor hun ontspanning en welzijn, niet voor mijn vermaak.
Of gaan we dan rechtstreeks naar het argument dat het paard als dier maar gewoon moet uitsterven omdat het houden van paarden per definitie ter eigen vermaak is? :) De echte wilde paarden zijn nl inmiddels ook behoorlijk zeldzaam en leven, bij mijn weten, ook beschermd. Dus die bescherming zou je dan ook moeten weghalen en dan gaat het waarschijnlijk snel gaan met de soort. :j
In dat geval zitten we wel stilaan op het einde van de discussie vermoed ik.

Precies! De spijker op de kop! Wij, mensen, houden paarden voor de lol van de mensen. Een paard is eigenlijk niet bijster geschikt om op te rijden. Alles (fokken, houden, rijden, met pensioen sturen, euthanaseren,) werkelijk alles wat we met paarden doen is omdat wij dat zo willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:18

Dan zijn we stilaan aan het eind van de discussie, die zit voor mij in dezelfde categorie als WO II aanhalen bij racisme of politieke discussies. :) Het enige wat ik nog mis is iemand die zegt dat je veganist moet zijn om het te hebben over dierenwelzijn. :)

Opnieuw; in het ethhiek topic stond een erg mooie post die duidelijk weer gaf dat paarden wel degelijk voordeel hebben aan hun samenwerking met ons ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:20

Ik denk dat Bianca de essentie van het column niet helemaal heeft begrepen. Ze licht er één ding uit en gaat daar uitgebreid op in. Maar aan de vraag in hoeverre je paarden mag gebruiken voor je eigen vermaak, plezier, inkomsten etc en in hoeverre ze daar ongemak van mogen ondervinden gaat ze verder helemaal aan voorbij.

Niet dat ik er antwoord op heb. Maar ik vind dat het column in het NRC je wel aan het denken zet over wat we aan het doen zijn en dat we daar soms behoorlijk ver in gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:22

rien10 schreef:
Gini schreef:
Het is alleen niet in de wei gebeurd is, maar tijdens een spelletje ter vermaak van de mens.

Een paard in de wei hebben staan is ook ter vermaak van de mens. Dat verschilt niks.

Als jij tussen beide situaties echt helemaal totaal geen verschil wilt zien, dan is dat jouw goed recht.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:23

@ Ayasha. Daar ben ik het mee oneens. Paarden hebben niks aan ons. Als wij geen sport- of recreatie paarden zouden fokken zouden er niet zoveel bestaan als nu.
Maar als je er een hebt, moet je tegoed voor zorgen. Laat daar geen twijfel over bestaan. En goed zorgen kan euthanasie betekenen
Dit gezegd hebbende. Ik stap met veel plezier een paar maal per week op de dressuurpony van mijn dochter. De pony die ook springt en het bos in gaat. Ik heb er lol in. En als hij zijn been breekt de k ik dat we kiezen voor euthanasie. Dat vind ik het beste om te doen. Ik heb daar verdriet van, maar geen morele wroeging over.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:30

Gini schreef:

Tja varkens en koeien worden geslacht ter culinair vermaak van de mens. Denk dat een gemiddeld rijpaard doorgaans een prima leven heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:32

elnienjo schreef:
Gini schreef:

Tja varkens en koeien worden geslacht ter culinair vermaak van de mens. Denk dat een gemiddeld rijpaard doorgaans een prima leven heeft.

Het vergrootglas in deze discussie ligt nu even op het paard. Over koeien en varkens valt ook heel wat te vertellen, maar dat hoort thuis in een ander topic.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:40

safina schreef:
Ik denk dat Bianca de essentie van het column niet helemaal heeft begrepen. Ze licht er één ding uit en gaat daar uitgebreid op in. Maar aan de vraag in hoeverre je paarden mag gebruiken voor je eigen vermaak, plezier, inkomsten etc en in hoeverre ze daar ongemak van mogen ondervinden gaat ze verder helemaal aan voorbij.

Precies dit, Safina.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:42

En of je een (met blijvend letsel) zeer zwaar geblesseerd paard mag euthanaseren. Ik denk dat dat een onderliggende vraag is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:46

rien10 schreef:
En of je een (met blijvend letsel) zeer zwaar geblesseerd paard mag euthanaseren. Ik denk dat dat een onderliggende vraag is.

Ze moeten beesten niet teveel gaan vermenselijken. Mensen worden al te vaak met toeters en bellen in leven gehouden terwijl ze zelf geen kwaliteit van leven meer ervaren. De maatschappij zit nu in een heel enge tere zieltjes fase, hopelijk blijft men gewoon nuchter en als men geen veel te dure grasmaaier kan gebruiken dan is euthanasie of de slacht een prima optie.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:48

Ik lees vooral wat stadse vegan praatjes van iemand die niets weet van paarden in het algemeen.
Anders komt ze niet uit bij dat spuitje op die manier aan te dragen.

Dat Bianca het column erg eenzijdig benaderd is zeer zeker ook waar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:49

Ik vind dat ook. Maar dit zijn wel de vragen die in het stuk gesteld worden.

sunshines1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 15:59

safina schreef:

Niet dat ik er antwoord op heb. Maar ik vind dat het column in het NRC je wel aan het denken zet over wat we aan het doen zijn en dat we daar soms behoorlijk ver in gaan.

Mee eens. Haar hele interpretatie is bijzonder te noemen zoals de uitspraak: 'zo kijkt de stadse mens helaas naar een dier' totaal irrelevant en eigenlijk een soort discriminatie naar stadse mensen (ook met paarden) in mijn ogen. Het vergelijken van een breuk in de wei of door zware belasting onder hoge temperatuur vind ik zeker een onderwerp voor discussie. Als je ergens op reageerde doe het dan goed met respect voor iedereen en neem je verantwoording.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:04

Dat is toch niet irrelevant of een soort discriminatie? Althans niet zo bedoeld.
Op het moment dat er nog mensen bestaan die denken dat een pak melk uit de fabriek komt (ja die zijn er echt!) dan mag ik me best afvragen wat zo iemand van paarden weet.

Mijn schoonzusje bijvoorbeeld, aardig mens, komt uit een dorp.
Maar echt wat voor vragen die soms over de paarden heeft, dan denk ik echt :?
Ben jij een hoog opgeleide vrouw?
Ik ben blij dat ze die vragen dan stelt hoor, maar het verbaasd me soms echt, de kijk er op.
Eigenlijk op die manier zie ik ook dat Column.

sunshines1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:18

_Penotti schreef:
Dat is toch niet irrelevant of een soort discriminatie? Althans niet zo bedoeld.
Op het moment dat er nog mensen bestaan die denken dat een pak melk uit de fabriek komt (ja die zijn er echt!) dan mag ik me best afvragen wat zo iemand van paarden weet.

Mijn schoonzusje bijvoorbeeld, aardig mens, komt uit een dorp.
Maar echt wat voor vragen die soms over de paarden heeft, dan denk ik echt :?
Ben jij een hoog opgeleide vrouw?
Ik ben blij dat ze die vragen dan stelt hoor, maar het verbaasd me soms echt, de kijk er op.
Eigenlijk op die manier zie ik ook dat Column.

Toch wel afkomst (stad of dorp) zegt dus niks over wat je van paarden weet of hoe je hier tegen aan kijkt. Mevrouw Schoenmakers suggereert dit met deze uitspraak wel. We scheren alle stadse over een kam. Het lijkt net of er gesuggereerd word dat dorpen mensen dit wel allemaal weten. Dus ja discriminatie in mijn ziens.

Over verantwoordelijkheid en eerlijk zijn: neem een leuke filmpje op Facebook over een paard dat zijn bit zelf in bij mevrouw Schoenmakers. Dat had ik ook graag van haar gezien toen ze dit paard zadelmak ging maken. Het is al lang bewezen dat dit aangeleerd gedrag is en dit praat niks goed dat het paard het zelf doet in mijn ogen. Wat ze zogenaamd wil laten zien (kijk zonder dwang). Grote onzin dit soort dingen. Dus in plaats van verantwoordelijkheid nemen dit goed praten door zo'n filmpje.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:25

Nou ja zie de discriminatie niet. Er is gewoon weinig kennis bij mensen die niets met dieren te maken hebben.
En de info die ze hebben komt vaak van internet en dan is het ook maar net waar je kijkt hoe waarheidsgetrouw dat is.

Wil wel reageren op dat bit innemen. Ken dat filmpje overigens niet.
Ik ken wel diverse hartstikke groene paarden die een bit zelf in happen.
Zal vast uit pure nieuwsgierigheid zijn maar ze deden het en deden het na het inrijden nog steeds.
Mijn ruin is er 1 van, maar goed die hapt overal wel graag in en denkt dat alles bij zijn mond in de buurt te eten is :D :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:27

Ayasha schreef:
Dan zijn we stilaan aan het eind van de discussie, die zit voor mij in dezelfde categorie als WO II aanhalen bij racisme of politieke discussies. :) Het enige wat ik nog mis is iemand die zegt dat je veganist moet zijn om het te hebben over dierenwelzijn. :)

Opnieuw; in het ethhiek topic stond een erg mooie post die duidelijk weer gaf dat paarden wel degelijk voordeel hebben aan hun samenwerking met ons ook.

Bedoel je de post van oji op deze bladzijde?
oji @ [RT-D] Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:59

Veel mensen die weinig van paarden weten vinden alles zielig..een bit in de mond is zielig. Ze weten vaak niet dat een paard een tandenloze ruimte heeft waar het bit ligt. Zwartmakerij door bepaalde activisten helpt hier ook niet echt aan mee.

Ze beseffen niet dat een groot paard die geen bit in wilt door negatieve associaties zijn hoofd omhoog doet en je er nooit meer bij kunt.

Een paard een klap geven is zielig, dat je dat moet doen omdat het anders over jou heen loopt met zijn 500 kilo en er niks meer van jou over blijft begrijpen ze niet. Simpelweg omdat ze zelf die ervaring niet hebben.
Deze mensen begrijpen vaak ook niets van leiderschap en hebben al problemen met de opvoeding van hun hond/ kinderen om het maar even zwart/ wit te zeggen.