Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:55

bliksemflits schreef:
Maar gisterochtend was het hier gewoon 21 graden, daar kan je naar mijn inziens gewoon in starten en valt ook niet onder "onmenselijke temperaturen"?

Dat hier was niet in kronenberg. Daar was het om 09.00 uur al 30 graden, en om half 11 al 36.
Maar als je de thermometer binnen hangt krijg je andere temperaturen.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:03

Het is gebeurd aan het eind vd cross. Rond half 10. Het is een bloedpaard, met een vracht aan ervaring, die niets liever doet dan crossen. Heeft crossen op het hoogste niveau gelopen. Dit was echt geen grote opgave voor hem. Paard was nog fris. En als je onderweg aanvoelt dat dat niet zo is, weet ik zeker dat ze gestopt was. Niet bij een hindernis in de buurt, in een wending. Paard is niet gevallen, niet eens gestruikeld. Ze reed de wending door en hoorde een betrekkelijk luide knal/knoepen, iets breken. En dan weet je dat het goed fout is. En er is geen enkele aanwiizing dat dit dan ook maar iets met de omstandigheden te maken heeft.
En nee, ideale omstandigheden waren het niet. En ja, uiteindelijk doe je dit spelletje omdat dat de passie van de ruiter is. Maar het paard was er ook gek op. En het gemiddelde topsportpaard wordt beter verzorgd, gereden, getraind dan de paarden van de goedwillende amateur (met alle respect, ik ben er ook een). Hij is in het harnas gestorven.
Ik heb vd week een paard in moeten laten slapen vanwege artrose. Daar ben ik nog mee aan het dokteren geweest, heb hem nog bij iemand anders gestald die hem beter kon managen. Je wilt hem nog een kans geven. Maar is dat achteraf nou beter geweest?
Discussie over de omstandigheden, en topsport in het algemeen, kan je best voeren. Maar hebben geen betrekking op dit ongeval. En de eigenaren, ruiters hier op aan vallen is niet eerlijk. (Zeker de compleet ongefundeerde, asociale op de persoon gerichte reacties op het artikel van horses.nl)
Zij trainen een springpaard van mij, en dat doen ze uiterst professioneel, en met hart voor het paard. Ik zou er elk paard heen brengen.

rien10

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:23

Bianca schoenmaker heeft het ook eens meegemaakt. Paard galoppeert: knak. Einde verhaal.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:26

Alles kan, maar met dit weer eerder.
Juist bij een geroutineerd paard als dit verwacht je het dan niet.
Het is geen onervaren paard in een bocht.

Dan zeg ik, wordt er een dag 30+ voorspeld, afgelasten.
Hier springen dadelijk, terecht vind ik deze keer, weer van die groeperingen op die geen nuance aanbrengen en dan is de hele sport dadelijk verdwenen.

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:28

voet schreef:
Het is gebeurd aan het eind vd cross. Rond half 10. Het is een bloedpaard, met een vracht aan ervaring, die niets liever doet dan crossen. Heeft crossen op het hoogste niveau gelopen. Dit was echt geen grote opgave voor hem. Paard was nog fris. En als je onderweg aanvoelt dat dat niet zo is, weet ik zeker dat ze gestopt was. Niet bij een hindernis in de buurt, in een wending. Paard is niet gevallen, niet eens gestruikeld. Ze reed de wending door en hoorde een betrekkelijk luide knal/knoepen, iets breken. En dan weet je dat het goed fout is. En er is geen enkele aanwiizing dat dit dan ook maar iets met de omstandigheden te maken heeft.
En nee, ideale omstandigheden waren het niet. En ja, uiteindelijk doe je dit spelletje omdat dat de passie van de ruiter is. Maar het paard was er ook gek op. En het gemiddelde topsportpaard wordt beter verzorgd, gereden, getraind dan de paarden van de goedwillende amateur (met alle respect, ik ben er ook een). Hij is in het harnas gestorven.
Ik heb vd week een paard in moeten laten slapen vanwege artrose. Daar ben ik nog mee aan het dokteren geweest, heb hem nog bij iemand anders gestald die hem beter kon managen. Je wilt hem nog een kans geven. Maar is dat achteraf nou beter geweest?
Discussie over de omstandigheden, en topsport in het algemeen, kan je best voeren. Maar hebben geen betrekking op dit ongeval. En de eigenaren, ruiters hier op aan vallen is niet eerlijk. (Zeker de compleet ongefundeerde, asociale op de persoon gerichte reacties op het artikel van horses.nl)
Zij trainen een springpaard van mij, en dat doen ze uiterst professioneel, en met hart voor het paard. Ik zou er elk paard heen brengen.

Dit dus.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:30

rien10 schreef:
Eeeh, dat haal je uit mijn post Gini?
Dat is nou het leuke van feiten versus NIVEA (niet invullen voor een ander). Ik heb het er helemaal niet over gehad of ik dit wel/niet in orde vind, of ik vind dat je wel/niet wedstrijd moet rijden met deze temperaturen.

Wat vul ik voor jou in dan? Ik reageer op jouw post met mijn mening en ik zeg nergens of jij al dan niet iets oké vindt.

voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:40

Dat is het vervelende. Elk ongeval, onder wat voor een omstandigheid dan ook, geeft de critici een knuppel om mee te slaan. Maar de hobby vd ruiter is het bestaansrecht van het paard. Je kunt ze ook niet in een vitrinekast zetten. Maar er moeten ook grenzen zijn. Dat wordt een moeilijk verhaal.
Er zijn dit weekend meerdere wedstrijden geweest die goed verlopen zijn. Dan lijkt het dat de ruiters het toch goed ingeschat hebben door wel of niet te starten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:54

Een paard sterft tijdens een spelletje dat wij willen dat hij speelt, mag je dan niet kritisch zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:55

Citaat:
Er zijn dit weekend meerdere wedstrijden geweest die goed verlopen zijn. Dan lijkt het dat de ruiters het toch goed ingeschat hebben door wel of niet te starten

Dat er geen paarden dood zijn neergevallen van de hitte wil natuurlijk niet zeggen dat het een goede keuze van de ruiters is geweest. Gebruik gewoon je gezonde verstand. Er is in de middag ook gestart gisteren heb ik begrepen, het was verdorie code oranje in het zuiden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:59

_Penotti schreef:

Hier springen dadelijk, terecht vind ik deze keer, weer van die groeperingen op die geen nuance aanbrengen en dan is de hele sport dadelijk verdwenen.

Waarom met dit weer eerder. Al vaker in dit topic is gevraagd om gefundeerd wetenschappelijk bewijs hiervoor. Maar dat schijnt er niet te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:15

SusanH schreef:
_Penotti schreef:

Waarom met dit weer eerder. Al vaker in dit topic is gevraagd om gefundeerd wetenschappelijk bewijs hiervoor. Maar dat schijnt er niet te zijn.

Serieus? Jij bent met 35 graden niet verhit, fysieke inspanning kost niet meer moeite? Je bent even scherp? Nou dan ben je een van de weinige, heb je daar werkelijk gedegen onderzoek voor nodig?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:21

voet schreef:

Ik vind dat altijd wel grappig als mensen denken dat een paard het ook heel erg leuk vindt. Hoe weet je dit? Kun je praten met paarden?

Feit dat zijn been zomaar breekt tijdens zo'n cross zegt genoeg over hoe zwaar het fysiek is. Ja, super leuk hoor.. zo intensief getraind worden dat je zomaar je been kunt breken. Dit paard kan niet anders dan heel veel plezier te hebben gehad toch. En met die temperatuur erbij maakt het helemaal compleet.

Nee, sorry maar zo lang paarden niet praten geloof ik niet in wat een paard 'leuk' vindt en wat niet. Wat betreft de verzorging, kan best zo zijn maar ik denk dat er meer 'amateurs ' zijn paard wel met rust laten met de hitte dan koste wat kost die cross willen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:29

voet schreef:

Starten met deze extreme hitte is gewoon dom. Daar heb ik geen kennis voor eventing voor nodig. Dat is gewoon gezond boerenverstand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:40

Volgens mij zijn hier ook aardig wat mensen die last van de hitte hebben als ik zie hoe verhit er gereageerd wordt op een in mijn ogen legitieme vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:49

Er is maar één reactie op je bericht, dus je overdrijft een beetje met je "aardig wat mensen".

Ik geloof absoluut in de wetenschap, maar er wordt soms toch wat overdreven op Bokt. (In het echte leven hoor ik zelden mensen om wetenschappelijke onderbouwing vragen :') ) Misschien kun je eens proberen gewoon na te denken zonder dubbel blind peer-reviewed onderzoek te raadplegen. Je hebt toch niet voor iedere beslissing, mening of gedachte in je leven wetenschappelijke onderbouwing nodig?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:04

Gini schreef:
rien10 schreef:
Eeeh, dat haal je uit mijn post Gini?
Dat is nou het leuke van feiten versus NIVEA (niet invullen voor een ander). Ik heb het er helemaal niet over gehad of ik dit wel/niet in orde vind, of ik vind dat je wel/niet wedstrijd moet rijden met deze temperaturen.

Wat vul ik voor jou in dan? Ik reageer op jouw post met mijn mening en ik zeg nergens of jij al dan niet iets oké vindt.

Ok. Dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:06

Ik denk dat je wel kunt concluderen dat 80/85% van de paardenliefhebbers tegen rijden in de hitte zijn. Ik vind die stem veel meer waard dan wetenschappelijk onderzoek. Die mening is er niet voor niets. Vaak door ervaring, door het zien van het paard etc.

Overigens vind ik het nogal wat om te zeggen dat sportpaarden een beter leven hebben dan het merendeel van de recreatiepaarden. Ik ben op veel sportstallen geweest en ik denk eigenlijk altijd: Wat sneu... Maar goed, sommigen vinden 22 uur per dag op stal een mooi leven en anderen vinden dat van 24-7 buiten :) (Ik neem nu gewoon 2 extremen als voorbeeld)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:10

rien10 schreef:
Gini schreef:

Ok. Dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd

Geen probleem, kan gebeuren.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:26

Ik heb vorig jaar thuis gereden met een hartslagmeter om te kijken welk effect het de temperatuur had op mijn paard. Het resultaat heeft mij echt verbaasd.

Even voor de mensen die rare dingen schrijven over 12 minuten. De optimale tijd is gewoon op te zoeken 6 minuten en een paar seconden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 01:02

Afbeelding

Alsjeblieft, even gekopieerd. Annex B van het FEI-reglement 2018 (kon even niks recenter vinden) over de afstanden, tijden, snelheden en aantal obstakels per type wedstrijd.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 02:19

Precies, waarom doe je de moeite om op te zoeken wat de eisen en grenzen zijn van een 5*, plemp je die hier neer terwijl je in hetzelfde plaatje kan zien dat dit nergens over gaat omdat het over een 3*s gaat..
Zeggen dat het ‘12 minuten en het zal iets korter zijn want het was een 3*’ is, is stemmingmakerij als je direct had kunnen zien dat het ongeveer de helft is..

Dat plaatst het voor mij trouwens wel in een ander perspectief. Ik vond het idioot om midden op de dag te starten en het verbaasde mij dat bv Ingrid Klimke dat deed. Maar ja, als je paarden gewend zijn om 6,5 km met 25 graden te lopen, dan heb je met de helft al flink aangepast aan de omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:13

Of dat gebroken been er nu door kwam of niet. Dat je dit soort wedstrijden doorgaan met deze temperaturen is volslagen idioot. Hitte doet iets met je en vaak reageer je niet zo adequaat als je anders zou doen.
Dat het protocol 35 graden als max hanteert, schrik ik van, ik zoi zeggen 25 max.

Maar dat ruiters gewoon toc hun paard starten.... tja dan is alle respect voor hen als paardenmens, als sneeuw voor de zon verdwenen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:18

SusanH schreef:
_Penotti schreef:

Dat zal er vast wel zijn. Maar nee dat ga ik niet zoeken, dat is in dit geval dikke bullsh.t.
Elk nadenkend mens weet dat ook wel zonder onderzoek.
Dat alleen al als reactie geven vind ik erg bijzonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:20

kamsel schreef:
Ik heb vorig jaar thuis gereden met een hartslagmeter om te kijken welk effect het de temperatuur had op mijn paard. Het resultaat heeft mij echt verbaasd.

Even voor de mensen die rare dingen schrijven over 12 minuten. De optimale tijd is gewoon op te zoeken 6 minuten en een paar seconden..

was de hartslag boven of onder je verwachting, maar hoe was jou hartslag/temperatuur

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 08:49

Wat ik heb gehoord van mensen die gestart zijn dit weekend (wel KNHS moet ik erbij zeggen) dat de hartslag van hun paarden keurig was na de cross, een hartslag van 60 na de cross is gewoon top. Ons vorige paard had altijd een hartslag van rond de 60 na de cross ongeacht het weertype. Die startte L/M niveau. Wel een iets ander niveau als de paarden die op Kroonenberg mee reden. Maar die trainen juist ook op hartslag, een keer in de zoveel tijd lactaat meting etc en ook bij verschillende weertypes juist om te zien hoe de paarden het daarop doen. Het hele management rond deze paarden is erop gericht om ook bij extreme omstandigheden te kunnen presteren. Daar kun je wat van vinden. Ik wil alleen ook de andere kant laten zien, het is echt niet zo dat de paarden hier zomaar aan blootgesteld worden. Het management eromheen is er ten alle tijde op gericht om het paard en de ruiter hier optimaal op voor te bereiden. En om op het evenement zelf de zorg zo voor elkaar te hebben voor en na bijvoorbeeld de cross, dat de paarden het goed aan kunnen.