Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:48

itvc schreef:
Goudhaan1 schreef:
Every no is closer to een verschrikkelijk ongeluk omdat paardlief hem er wél een keer keihard afgooit, als 'ie het zat is. En every no van dat paard is closer to een enorme valpartij omdat paardlief van vermoeidheid niet eens meer op z'n benen kan blijven staan.

Ook dat Goudhaan1, maar ik doelde op: 'You will probably go further than you thought you would'. Waar is de FEI nu? Waar is de levenslange schorsing? Hoezo 'verdacht van' de foto's van de electrische sporen/ electra draad & zender liegen er niet om toch

Ja. ik vind het ook echt absurd!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:16

Nikass schreef:
Inoterry schreef:

Hier wil ik toch even op inhaken. Iemand hier uit het dorp had een jonge hond. Ras weet ik niet meer, maar jachthond. Ze ging naar veel trainingen met het dier, liep er minstens 2 uur per dag mee, maar als hij niet minimaal een half uur per dag lekker los kon struinen was hij thuis niet te handelen. Het enige probleem was dat als het dier een haas rook, hij bananen in zijn oren kreeg en zo had ze hem al een paar keer uren kunnen zoeken. Terwijl hij verder echt super luisterde. Op advies van meerdere trainers is ze met een stroomhalsband gaan werken. Dat hielp als een tierelier. Ze heeft het me laten voelen, ik voelde een kietelige tinteling. Meer niet. Het voelde echt niet pijnlijk of onaangenaam op mijn blote pols. Maar het was wel genoeg om de hond weer bij de les te krijgen zodat hij geen kilometers achter een haas aan zou rennen en zichzelf en de haas in gevaar zou brengen. Overigens lag het echt niet aan de opvoeding, op alle cursussen was hij de beste en ze heeft nu een beagle die super luistert. Haar vorige hond was verder echt een blij ei en dat is haar huidige hond ook. Stroom gebruiken hoeft dus niet percée zielig te zijn. Mits op zeer correcte manier en om de juiste reden. Helaas gaat het daar juist heel vaak op fout waardoor de mensen die het wel correct en vriendelijk doen ook worden veroordeeld.

Ik zal je even uit de droom helpen. Als een hond zijn grootste passie laat varen voor een lichte tinteling dan is hij echt heel gemakkelijk op een andere manier ook te trainen.

Stroombanden en prikbanden zijn bedoeld om honden door middel van een pijnprikkel tot ander gedrag te bewegen.
Net als dat gebeurt door je paard de electrische sporen te geven.
In sommige gevallen kan het wel eens helpen om een bepaald hardnekkig patroon te doorbreken, waarna je op een positieve manier ander gedrag kan gaan intrainen. (Dat maakt de methode niet minder pijnlijk en je zou goed moeten afwegen of het geval uitzonderlijk genoeg is om een dergelijke heftige methode te willen toepassen) In de meeste gevallen werkt het echter averechts en veroorzaakt het alleen maar veel stress en pijn bij het dier.

Yep, want alle honden reageren 100% overal hetzelfde op :Z . Ik heb zelf een paard gehad, heel braaf en ging voor me door het vuur. Het enige nadeel op buitenrit was dat hij wel eens helemaal ergens op gefocust raakte en ik niet meer tot hem kon doordringen. Niet op een lieve manier en niet op een onvriendelijke manier. Het vervelende was dat hij zich vaak ergens te pleuris van schrok als hij er uit kwam. Zo is hij dus al eens op een haar na bovenop een fietser gesprongen. Op een gegeven moment ben ik met een pelham bit met 2 teugels gaan rijden. Het rijden zelf deed ik met een ontspannen contact op de trensteugel. Zodra hij in een focus raakte hoefde ik de schaar maar iets te laten bewegen en hij was weer terug op de wereld zonder schrikken. Maar dat zal ik, net als bij die hond, die door meerdere hondentrainers als een beetje apart werd bestempeld, wel gedroomd hebben denk ik :+

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 06:55

jawel, ook in Nederland worden dit soort methoden gebruikt en nog erger. Niemand zegt er wat van. "Wiens brood men eet, diens woord men spreekt" De mensen uit die wereld zullen niets prijsgeven, zij vertellen hun verhalen niet want daarna hebben ze geen werk meer. Het is ook een soort van normaal geworden in hu wereld.

Shalimar

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:33

Ik ga al vele jaren niet meer naar paardenevenementen omdat ik het leed en de hypocrisie niet meer kan aanzien, op welk niveau ook. Jammer want ik mis soms echt de kriebel van vroeger als je als kind naar zo'n gave wedstrijd ging kijken. Maar inmiddels ben ik ouder en wijzer en weet ik beter. De paardenwereld is grondig en duurzaam verziekt. Van mij mogen ze de topsport afschaffen, ik snap niet wat het nog met dierenwelzijn te maken heeft. Wat hebben de paarden er nou eigenlijk helemaal aan...

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:49

O, maar het is niet alleen in de "top"sport hoor, het zijn ook de amateurs die er graag bij willen horen. Wat me zo te binnen schiet is een amateurstal, lees witwasbedrijf, waar het stalpersoneel binnen 3 uur 30 stallen moest leegscheppen. Daar ging wel eens wat mis met binnen en buiten zetten. Paarden werden daar met zwepen binnen en buiten gezet, slaan tegen het hoofd was daar normaal. Ik heb daar heel wat kopschuwe en totaal uitgebluste paarden en veulens gezien. Als de paarden daar niet snel genoeg de wei in gingen, kregen ze de schrikdraad op hun rug gelegd, heb ik van horen zeggen.

Op een andere stal werden nieuwe paarden bij binnenkomst standaard s nachts aan een speciaal halster vastgebonden, zodat ze niet konden eten, drinken, bewegen, werden ze respectvoller naar de nieuwe staleigenaar toe.

Shalimar

Re: Andrew Kocher verdacht van gebruik elektrische sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:50

Ziek... Ja de hele sport is verziekt. Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:15

helaas, voor velen is een paard niet meer dan een DING

en die gedachtekronkel past in een productie maatschappij

de goede niet te na gesproken die wel naar het paard kijken en het niet overvragen
het is wel jammer dat deze groep niet de aandacht krijgt die ze verdienen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:18

Citaat:

Dat vind ik ook.
Want ja ze zijn er zeker.
Zet deze in de spotlight zodat het beeld op concours goed is.
Wat naar mijn idee ook voor 99% is. Maar iemand die fijn in harmonie voorbij komt trekt nu eenmaal minder aandacht dan iemand die zit te schoppen en te trekken.
En geef de slechte concours verboden, veel sneller dan nu. Ook levenslang.
Blijkbaar is dat nodig. Straal uit als KNHS en Fei wat hoort.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:47

Komt net weer een een gelijkwaardig mishandel onderwerp langs in nieuws alhier.
Met daarin deze beelden: https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR ... D2EJdeWfLI

Dit is Verweggistan, maar hoe dit te stoppen ?, ik zou het zelf niet weten want hier is zoveel gokgeld mee gemoeit en een hele macho cultuur eromheen ontstaan dat een paard alleen wat waard is als ie presteerd ten koste van alles.

Ooit begonnen als een wedstrijdje "onderlinge" wie het snelste paardje heeft ?

Zet dit bewust zo neer, want hier in ned. zie je hetzelfde gebeuren wat ook begint met een onderlinge, en wat uitgroeit onder invloed van geld naar meer, meer, meer ten koste van het paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:50

lennie schreef:
O, maar het is niet alleen in de "top"sport hoor, het zijn ook de amateurs die er graag bij willen horen. Wat me zo te binnen schiet is een amateurstal, lees witwasbedrijf, waar het stalpersoneel binnen 3 uur 30 stallen moest leegscheppen. Daar ging wel eens wat mis met binnen en buiten zetten. Paarden werden daar met zwepen binnen en buiten gezet, slaan tegen het hoofd was daar normaal. Ik heb daar heel wat kopschuwe en totaal uitgebluste paarden en veulens gezien. Als de paarden daar niet snel genoeg de wei in gingen, kregen ze de schrikdraad op hun rug gelegd, heb ik van horen zeggen.

Op een andere stal werden nieuwe paarden bij binnenkomst standaard s nachts aan een speciaal halster vastgebonden, zodat ze niet konden eten, drinken, bewegen, werden ze respectvoller naar de nieuwe staleigenaar toe.

Heb ik van horen zeggen.....
Daar ga je alweer.
In de paardenwereld word er omdat er heel veel jaloezie is ook heel veel fabels verteld
En van muggen olifanten gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:53

denk ook niet dat er iets gaat veranderen, want het haantjes gedrag van rijke mannen/vrouwen worden graag gekopieerd door vandalen om ook een graantje mee te pikken

quote mezelf: wie betaald die bepaald
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-20 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:53

_Penotti schreef:
Citaat:

Dat vind ik ook.
Want ja ze zijn er zeker.
Zet deze in de spotlight zodat het beeld op concours goed is.
Wat naar mijn idee ook voor 99% is. Maar iemand die fijn in harmonie voorbij komt trekt nu eenmaal minder aandacht dan iemand die zit te schoppen en te trekken.
En geef de slechte concours verboden, veel sneller dan nu. Ook levenslang.
Blijkbaar is dat nodig. Straal uit als KNHS en Fei wat hoort.

Voor mij trekt juist iemand die in harmonie danst, springt of ment met zijn paard de aandacht, daar raak ik van ontroerd en probeer erna ook contact te zoeken met diegene (voor zover al dan niet al bekend) en dat wordt altijd heel erg gewaardeerd.

Maar wat bedoel je nu met die 99% ?
Ik lees eruit dat er maar 1% rotte appels tussen zitten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:56

lennie schreef:

in zulke berichten kun je beter wel naam en toenaam noemen, informatie om eventuele kopers er op te wijzen dat deze stallen niet aan te bevelen zijn

we lezen hier op bokt genoeg mensen die paarden kopen en bedrogen uitgekomen zijn
te goed van vertrouwen en heel naïef zijn de meeste aspirant paardenkopers en daar is de handel als de kippen bij met imponerende berichten in de advertenties

hoe meer informatie hierover hoe meer mensen - hoop ik - gaan nadenken voor ze een paard -voor een prikkie - kopen en het terplekke verzonnen verhaal voor waar aannemen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-20 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:57

Ja ik kijk daar ook liever naar.
Maar als iemand in harmonie aan het losrijden is en tegelijkertijd komt daar iemand met veel bombarie voorbij gaat daar toch de aandacht heen.

Op wedstrijd, tenminste hier in Nl, geen Dubai of weet ik wat.
Dat je maar weinig echte misstanden ziet. Misschien wel eens rijstijlen dat je denkt?? Maar echt het af meppen of barreren van hindernissen en goed weet wat allemaal.
Ik denk wel dat er veel meer rotte appels zijn, thuis.
Maar die houden zich op wedstrijd in.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:24

De ruiter is een professional met dure paarden die weet gerust wat hij doet. Paarden worden ook supergoed verzorgd.
Hij rijdt op een niveau waar vrijwel iedereen hier van kan dromen.Wie zijn wij om er over te oordelen?

}:)

Het is misselijkmakend.. :r
Maar bedenk hij is nu betrapt maar zal vast niet de enige zijn.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:35

Wat ik heb gezien is dat paarden al vanaf hun geboorte op verschillende manieren mishandeld worden. Ik ga geen voorbeelden meer noemen, ik zou maar eens iemand op een idee brengen. Deze jonge dieren worden zo "behandeld" dat er geen puf meer in zit om ook maar 1 pas verkeerd te zetten. lekker makkelijk straks voor het inrijden.

Wat dacht je van merries van 20 jaar die al 17 veulens op de wereld hebben gezet, is voor een aantal mensen heel gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:01

lennie schreef:
Wat ik heb gezien is dat paarden al vanaf hun geboorte op verschillende manieren mishandeld worden. Ik ga geen voorbeelden meer noemen, ik zou maar eens iemand op een idee brengen. Deze jonge dieren worden zo "behandeld" dat er geen puf meer in zit om ook maar 1 pas verkeerd te zetten. lekker makkelijk straks voor het inrijden.

Wat dacht je van merries van 20 jaar die al 17 veulens op de wereld hebben gezet, is voor een aantal mensen heel gewoon.

makkelijk rijden voor straks!!!! absoluut niet want als een paard geen "zelfloper" meer is of "mentaal gebarreerd" is, heb je allerlei hulpmiddelen nog om het voorwaarts te krijgen,

maar bij die zelflopers heb je " kennis en kunde" nodig om ze te kunnen rijden,
bij niet voorwaartse paarden kun je fijn zweep en spoor gebruiken is ook een manier
en als het dan misgaat gaat het ook goed mis, videobeelden te over

maar voor deze "makke" paarden is ook handel we lezen er genoeg over hier op bokt, als deze paarden ergens anders komen komt de ware aard boven
en dan................zit de nieuwe eigenaar met de gebakken peren

wij hebben een merrie gehad die op haar 24 ste nog over de heining ging naar een koppel jonge hengsten
na 18 veulens dachten wij het is genoeg, zij dacht er anders over
dus als de omstandigheden goed zijn hoeft dat geen probleem te zijn

maar op productiebedrijven gaat het ook niet meer om dierwelzijn of de juiste opleiding, dat is zorg voor de nieuwe eigenaar, onder het kopje "wie dan leeft wie dan zorgt"

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:06

[quote="fransje23"]De ruiter is een professional met dure paarden die weet gerust wat hij doet. Paarden worden ook supergoed verzorgd.
Hij rijdt op een niveau waar vrijwel iedereen hier van kan dromen.Wie zijn wij om er over te oordelen?

Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben een tijdje uit het wedstrijd gebeuren geweest maar nu noodgedwongen op allerlei stallen geweest en ik schrik ervan hoe gericht alles is geworden op prestaties en niet op het welzijn van het dier als in het wezen van het dier. En ik ben geen zweverd, hou echt wel van trainen op hoog niveau en heb mijn paard ook gewoon in de nacht op stal, op ijzers, etc. Maar ik zie dat "de sportruiters" zoals ze zichzelf blijkbaar zien, alles ondergeschikt maken aan het rijdoel. Zowel terug te zien in rijstijl, maar huisvesting en sociaal contact. En dat vind ik wel kwalijk. Dat begint inderdaad al bij de ruiter die een keer een onderlinge rijdt. Ik krijg steeds meer ethische bezwaren bij de paardensport van nu, iets wat ik nooit had kunnen denken en ik begin de activisten steeds meer te begrijpen, ook al zijn ze ongenuanceerd. Ik vind echt dat de paardensport ernstig is afgegleden in al zijn facetten. En het is inderdaad het ene kamp (sport) of het andere (PP), een middenweg is er zowat niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:18

Shalimar schreef:
fransje23 schreef:
De ruiter is een professional met dure paarden die weet gerust wat hij doet. Paarden worden ook supergoed verzorgd.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben een tijdje uit het wedstrijd gebeuren geweest maar nu noodgedwongen op allerlei stallen geweest en ik schrik ervan hoe gericht alles is geworden op prestaties en niet op het welzijn van het dier als in het wezen van het dier. En ik ben geen zweverd, hou echt wel van trainen op hoog niveau en heb mijn paard ook gewoon in de nacht op stal, op ijzers, etc. Maar ik zie dat "de sportruiters" zoals ze zichzelf blijkbaar zien, alles ondergeschikt maken aan het rijdoel. Zowel terug te zien in rijstijl, maar huisvesting en sociaal contact. En dat vind ik wel kwalijk. Dat begint inderdaad al bij de ruiter die een keer een onderlinge rijdt. Ik krijg steeds meer ethische bezwaren bij de paardensport van nu, iets wat ik nooit had kunnen denken en ik begin de activisten steeds meer te begrijpen, ook al zijn ze ongenuanceerd. Ik vind echt dat de paardensport ernstig is afgegleden in al zijn facetten. En het is inderdaad het ene kamp (sport) of het andere (PP), een middenweg is er zowat niet meer.

zo mee eens, de paardensport van nu is big business en heeft - voor mij tenminste - geen relatie meer tot sport zoals sport bedoeld is

dat geldt voor mij ook voor de humane sporter, alleen die voelt het direct zelf en kan er me stoppen of wat anders gaan doen,

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:27

Is de sport daadwerkelijk veranderd of zijn je waarde en normen in de loop van de tijd veranderd en loopt "de sport" achter?

:)

Geld is altijd belangrijk geweest en dat hoeft geen probleem te zijn. Wat wel een probleem is zijn de zwijgers in de sport (niet specifiek springsport maar alle takken).
Veel mensen weten van misstanden, in de wandelgangen is van alles bekend maar melding wordt er niet gedaan.
Het niet "klikken" lijdt tot paardenleed, is voer voor activisten en brengt de paardensport in zijn algemeenheid schade toe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:33

Zelfs op het onderste niveau gaat het al mis.
Man huurt ex-top paard voor nichtje als leerpaard (nog geen B niveau). Na een tijdje gaat het paard struikelen en dier krijgt op zijn lazer. Op den duur slaat het over de kop omdat het de sprong niet meer kan maken en de eigenaar gaat op hoge poten verhaal halen bij de oude eigenaar dat het dier lui en gevaarlijk is.
Ik heb zijn voeten gezien en vond het knap dat hij überhaupt nog kon staan :\

Toen ik nog tiener was, was het niet abnormaal dat men op bepaalde stallen het paard uren vastzette met een slofteugel op stal. In de westernwereld zie je dat ook gebeuren maar dan opgezadeld in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:40

fransje23 schreef:
Is de sport daadwerkelijk veranderd of zijn je waarde en normen in de loop van de tijd veranderd en loopt "de sport" achter?

:)

Geld is altijd belangrijk geweest en dat hoeft geen probleem te zijn. Wat wel een probleem is zijn de zwijgers in de sport (niet specifiek springsport maar alle takken).
Veel mensen weten van misstanden, in de wandelgangen is van alles bekend maar melding wordt er niet gedaan.
Het niet "klikken" lijdt tot paardenleed, is voer voor activisten en brengt de paardensport in zijn algemeenheid schade toe.

wel klikken helpt ook niet - uit eigen ervaring - bij de basiswedstrijdorganisatie, want ook daar geldt: wie betaald ,die bepaald, want sponsoring om ..............de leuk belegde boterham!! of meer

is de sport verandert: er is in het denken en doen geen amateursport meer men legt de lat zo hoog -want er zal meer een scout in de buurt zijn"
sport is professioneel geworden en daar hangt een kaartje aan, ja zeker, maar of je wilt amateur zijn of je oplaten jagen door de commercie

en ja dan is het denken en doen, zijn de normen en waarden verandert,

ik ben zelf "amateur" gebleven en dat is een heel merkwaardig fenomeen merk ik

mijn boterham is goed belegd, en mijn voorbeelden, bronnen van inspiratie zijn nog altijd happy atleten de "zelflopers" van b.v. Helen, Carl, Charlotte, Jessica,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-20 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:45

Shalimar schreef:

Ik ben het voor een groot deel met je eens, hoewel ik ook wel goede voorbeelden zie van hoe het wel kan.
Maar ik vind het ook diepe droevenis dat er geen enkele stal (van de stuk of 6) is in mijn omgeving die - ook als het kan qua ruimtegebruik - investeert in goede huisvesting, bodems etc, die voldoen aan de standaard van nu (althans zoals het vanuit. de sector paarden zou moeten zijn). Een aantal jaren geleden was er aardig wat aandacht en was er het vooruitzicht dat binnen een aantal jaren stallen verplicht zouden worden om het welzijn (= sociaal contact en minimaal 4 uur buiten), maar je hoort er niets meer van en alles blijft bij het oude.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-06-20 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:45

fransje23 schreef:
Geld is altijd belangrijk geweest en dat hoeft geen probleem te zijn.

Geld is ALTIJD het probleem. Iedere misstand in de wereld heeft zijn verklaring in geld.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:46

Ik wordt altijd zo verdrietig van dit soort topics... ;(

Als wij als paardensporters niet eens meer in onze sport geloven? Hoe moet de rest van de wereld dat dan doen?

Begrijp me niet verkeerd, dit soort gedrag en dieronvriendelijke acties maken me compleet misselijk, maar er zijn ook een hoop ruiters die houden van de sport juist VANWEGE hun liefde voor het paard als dier.

Laten we ruiters als bijv. Charlotte Dujardin als voorbeeld nemen en samen, zowel topsport als amateursport eraan werken om onze unieke sport te behouden op manier die leuk en eerlijk is voor mens én paard.