Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:24

@Sevke,inderdaad huishonden en -katten zijn zeker niet allemaal lieverdjes en hebben van hun wilde voorouders jachtdrift geerfd.Maar ze kunnen door hun eigenaren gecontroleerd worden.En dat is met die wolven niet zo.Die gaan overal overlast veroorzaken en dood en verderf zaaien onder hulpeloze prooidieren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:40

anjali schreef:
@Sevke,inderdaad huishonden en -katten zijn zeker niet allemaal lieverdjes en hebben van hun wilde voorouders jachtdrift geerfd.Maar ze kunnen door hun eigenaren gecontroleerd worden.

Eigenaar stond erbij en keek ernaar en was zelfs niet aangedaan achteraf: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/25 ... ograaf-he/

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:51

Mindim schreef:
Je kan voor of tegen zijn. Het maakt allemaal niet uit. Zolang de wolf beschermd blijft voor de europese wet, dan doe je er helemaal geen sodemieter aan. Dus ga bij de regering klagen of beter nog bij het europese hof. Want hier naar tegen elkaar doen, helpt niets. Ook al overtuig je de mensen er van dat wolven niet handig zijn in nederland, dan nog kun je helemaal niks en ook degenen die je overtuigd kunnen helemaal niks. Dus eigenlijk is het een nogal nutteloze discussie. Zowel de mensen die pro wolf zijn, organisaties die pro wolf zijn en ook alles wat tegen is, kunnen er helemaal niets mee.

Gelukkig werkt het zo niet. Nederland mag gewoon beschermde soorten beheren, er moet alleen uitgelegd worden wat er gedaan mag worden en in welke situaties dat is toegestaan. En dan kan je als land dus prima zeggen dat wolven die te brutaal worden, te weinig angst voor mensen kennen en daardoor op gehouden dieren jagen, afgeschoten gaan worden. Het enige wat je als Nederland nodig hebt is de wil om zo'n protocol te maken en in de wet op te nemen.

We kunnen hoog of laag springen, we hebben weer wolven in Nederland en daar raak je echt niet meer van af. Wolven kunnen niet lezen, dus een bordje bij de grens dat het hier verboden voor wolven is, helpt niet. En als ze wel konden lezen, zouden ze zich er nog steeds niks van aantrekken, want dieren hebben niks met menselijke grenzen. Dus zal je als Nederland met een goed beheersplan moeten komen en een belangrijk onderdeel daarvan is dat wolven serieus ontzag voor mensen moeten blijven houden. Wild en zeker roofdieren hebben een prima ontwikkeld gevoel voor hiërarchie. Een vos weet prima dat ze bij een jakhals uit de buurt moeten blijven, want die staat boven ze. Die jakhals weet weer prima dat ze bij een wolf uit de buurt moeten blijven, want die staat weer boven hun. En die wolf weet dan weer prima dat ze bij mensen uit de buurt moeten blijven, omdat die weer boven hun staan. Alleen als je vergeet om die positie af te dwingen, dan gaan ze proberen die positie over te nemen en dat is gewoon een heel slecht idee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:34

_San87_ schreef:
Ik ben wel benieuwd waar de wolf dan wel mag leven... In Rusland? Polen? Oekraïne? Frankrijk of Spanje? En de mensen met hun dieren daar dan? Uit berichtgeving blijkt dat wolven daar ook vee pakken.

Kunnen we wellicht wat leren van de mensen in Afrika? Die moeten leven met leeuwen, luipaarden, hyena's e.d.? Waarvan we allemaal moord en brand schreeuwen wanneer een boer er eentje neer knalt, trouwens. Hoe beschermen zij hun vee en wat kan vertaald worden naar een werkbaar systeem voor ons landje, bijvoorbeeld.

Ik vind het echt een lastig probleem. Ik wil namelijk ook niet dat er vee gepakt wordt, ik wil ook geen meters hoge hekken. Maar ik wil ook niet dat er een diersoort verdreven wordt naar misschien wel uitsterven omdat het nergens meer kan leven.

Fijn eindelijk een intelligente post tussen een hoop onzin, zoals "de ongebreidelde komst van de wolf" en niet meer met je kind durven wandelen vanwege aanvallende wolven (serieus := ) en "er is geen natuur" en "de wolf persé hierheen halen". Ik noem er maar een paar :D

De wolf komt gewoon zelf hierheen. Een handje vol dan tot nu toe.
Dat heet natuur, jawel, natuur bestaat. Jammer dat sommige mensen al zo ver vervreemd zijn dat ze alleen nog gekweekte dieren in hokjes kennen (en willen!) met een voor de mens nuttig doel :(:)

Wij hebben ons land volgepropt met "productie dieren" en wat er ook gebeurd, dat móeten we in stand houden en liefst nog verder uitbreiden ten koste van alles, desnoods ook onze eigen ondergang.
>>> Stel je voor, dat we eens kritisch kijken naar onze manier van leven en eventueel overwegen of het misschien anders kan. Nee joh, doe niet zo gek.

Laten we gewoon een stuk aarde pakken en verdedig het met hand en tand, tegen natuur, tegen wolven en tegen vluchtelingen. Wat is het leven toch simpel :)*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:40

_San87_ schreef:
Ik ben wel benieuwd waar de wolf dan wel mag leven... In Rusland? Polen? Oekraïne? Frankrijk of Spanje? En de mensen met hun dieren daar dan? Uit berichtgeving blijkt dat wolven daar ook vee pakken.

Kunnen we wellicht wat leren van de mensen in Afrika? Die moeten leven met leeuwen, luipaarden, hyena's e.d.? Waarvan we allemaal moord en brand schreeuwen wanneer een boer er eentje neer knalt, trouwens. Hoe beschermen zij hun vee en wat kan vertaald worden naar een werkbaar systeem voor ons landje, bijvoorbeeld.

Ik vind het echt een lastig probleem. Ik wil namelijk ook niet dat er vee gepakt wordt, ik wil ook geen meters hoge hekken. Maar ik wil ook niet dat er een diersoort verdreven wordt naar misschien wel uitsterven omdat het nergens meer kan leven.

Volgens mij is het in Afrika toch echt zo dat leeuwen en tijgers die te dicht in het dorp komen en vee pakken gewoon worden afgeschoten.
Laten we nu met zn allen gewoon toegeven dat NL geen natuurgebied is en dat er in Rusland, Polen, Zweden, Oekraine, Spanje wel genoeg ruimte is om de wolf zn ding te laten doen. En ja, als een wolf te dicht in het dorp komt en vee doodt en dat blijft doen dan mogen afschieten. Er blijven er genoeg over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:42

Kuggur schreef:
Mindim schreef:
Je kan voor of tegen zijn. Het maakt allemaal niet uit. Zolang de wolf beschermd blijft voor de europese wet, dan doe je er helemaal geen sodemieter aan. Dus ga bij de regering klagen of beter nog bij het europese hof. Want hier naar tegen elkaar doen, helpt niets. Ook al overtuig je de mensen er van dat wolven niet handig zijn in nederland, dan nog kun je helemaal niks en ook degenen die je overtuigd kunnen helemaal niks. Dus eigenlijk is het een nogal nutteloze discussie. Zowel de mensen die pro wolf zijn, organisaties die pro wolf zijn en ook alles wat tegen is, kunnen er helemaal niets mee.

Zo werkt europese wetgeving dus niet. Lidstaten hebben een zekere autonomie wat dit soort zaken aangaat.

Oh vertel en leg uit, wat mogen aparte lidstaten in deze dan wel of niet beslissen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:47

Nikass schreef:
Fijn eindelijk een intelligente post tussen een hoop onzin

Je bedoelt "fijn, een post van iemand die mijn mening deelt". :roll:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:53

Nee Kuggur dat bedoel ik niet. En ik heb ook voorbeelden genoemd van de onzin/onwaarheden die in dit topic genoemd worden.

De mentaliteit van veel mensen is gewoon jammer.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:02

Zoals productiedieren in hokjes die je als voorbeeld noemt? Die zijn juist veilig voor de wolf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:05

Karl66 schreef:
Mindim schreef:

Gelukkig werkt het zo niet. Nederland mag gewoon beschermde soorten beheren, er moet alleen uitgelegd worden wat er gedaan mag worden en in welke situaties dat is toegestaan. En dan kan je als land dus prima zeggen dat wolven die te brutaal worden, te weinig angst voor mensen kennen en daardoor op gehouden dieren jagen, afgeschoten gaan worden. Het enige wat je als Nederland nodig hebt is de wil om zo'n protocol te maken en in de wet op te nemen.

We kunnen hoog of laag springen, we hebben weer wolven in Nederland en daar raak je echt niet meer van af. Wolven kunnen niet lezen, dus een bordje bij de grens dat het hier verboden voor wolven is, helpt niet. En als ze wel konden lezen, zouden ze zich er nog steeds niks van aantrekken, want dieren hebben niks met menselijke grenzen. Dus zal je als Nederland met een goed beheersplan moeten komen en een belangrijk onderdeel daarvan is dat wolven serieus ontzag voor mensen moeten blijven houden. Wild en zeker roofdieren hebben een prima ontwikkeld gevoel voor hiërarchie. Een vos weet prima dat ze bij een jakhals uit de buurt moeten blijven, want die staat boven ze. Die jakhals weet weer prima dat ze bij een wolf uit de buurt moeten blijven, want die staat weer boven hun. En die wolf weet dan weer prima dat ze bij mensen uit de buurt moeten blijven, omdat die weer boven hun staan. Alleen als je vergeet om die positie af te dwingen, dan gaan ze proberen die positie over te nemen en dat is gewoon een heel slecht idee.

Dank voor de heldere uitleg. Dan nog wordt het een hele toer om daar een vergunning voor te krijgen of geven, als ik het goed begrijp. Volgens mij moet je in duitsland aan tonen welke schade je hebt geleden en dat die schade is toegebracht door een wolf en dat je hebt geprobeerd de wolf op een alternatieve manier te stoppen. Dan moet je altijd nog iemand hebben met de juiste papieren die zo'n dier dan mag schieten. In duitsland is men zover gekomen omdat daar erg veel roedels zitten in bepaalde gebieden. Dat is hier echter nog niet aan de hand. Een hele bureacratische molen eer je een schot mag lossen en dan maar hopen dat de vogel inmiddels niet gevlogen is.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:11

Kuggur schreef:
Nikass schreef:
Fijn eindelijk een intelligente post tussen een hoop onzin

Flauw weer. Iedereen heeft recht op een mening. Misschien is het niet de jouwe, maar moet je daarom nu weer als een kleuter reageren, zo jammer altijd.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:21

Kleuter? Ik vind het een geweldige volwassen en to the point reactie :D
Gewoon alles zeggen en samenvatten, in slecht één zin. :D _/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:25

FleurVP schreef:
De Duitsers waarschuwde ons al in 2018:
Duitsland waarschuwt Nederland voor de wolf - https://nos.nl/l/2259982

Ligt het aan mij of zie ik alleen maar een kort stukje tekst waarin Duitsland Nederland adviseert met een goed plan te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:26

Hasjam_Poe schreef:
Kleuter? Ik vind het een geweldige volwassen en to the point reactie :D
Gewoon alles zeggen en samenvatten, in slecht één zin. :D _/-\o_

;)

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:30

Nikass schreef:
Ligt het aan mij of zie ik alleen maar een kort stukje tekst waarin Duitsland Nederland adviseert met een goed plan te komen?

Je kan op op de rode |> klikken en dan speelt het nieuwsitem af (6 minuten video) https://nos.nl/l/2259982

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:37

knollentuin schreef:
Ok andersom gedacht, hoe denk je dat het landschap eruit gaat zien als iedereen wolfveilige afrasteringen heeft staan? En wie dat gaat betalen ? en hoe de invloed daarop op de rest van de natuur is?

De invloed is waarschijnlijk erg positief.
In andere delen van de wereld zijn diverse dier- en plantensoorten terug gekomen omdat de wolf ook terug kwam. (En andersom. ;) )
En wie gaat dat betalen?! De dierenhouder natuurlijk! Duh!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:49

Babootje schreef:
_San87_ schreef:

Volgens mij is het in Afrika toch echt zo dat leeuwen en tijgers die te dicht in het dorp komen en vee pakken gewoon worden afgeschoten.
Laten we nu met zn allen gewoon toegeven dat NL geen natuurgebied is en dat er in Rusland, Polen, Zweden, Oekraine, Spanje wel genoeg ruimte is om de wolf zn ding te laten doen. En ja, als een wolf te dicht in het dorp komt en vee doodt en dat blijft doen dan mogen afschieten. Er blijven er genoeg over.

Ja geen idee, hoor. Voor zover ik weet zijn ze juist afgestapt op afschieten.

Zoals ik zei, de wolf is het niet met je eens. Hij is er, en daar moeten we mee dealen, linksom of rechsom.

En in de landen die jij noemt worden ook calamiteiten met wolven gemeld... Dus wat blijft er dan over?

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:49

Nikass schreef:
Jammer dat sommige mensen al zo ver vervreemd zijn dat ze alleen nog gekweekte dieren in hokjes kennen (en willen!) met een voor de mens nuttig doel :(:)

Wij hebben ons land volgepropt met "productie dieren" en wat er ook gebeurd, dat móeten we in stand houden en liefst nog verder uitbreiden ten koste van alles, desnoods ook onze eigen ondergang.
>>> Stel je voor, dat we eens kritisch kijken naar onze manier van leven en eventueel overwegen of het misschien anders kan. Nee joh, doe niet zo gek.

Maar bedoel je dan te zeggen, dat "de wolf" een prima instrument is, om mensen te dwingen te stoppen met hobbydieren te houden? Weg met de hobbygeiten, -schapen, oude huisdierrassen etcetera???

Want waarom haal je steeds die productie dieren erbij? Juist de groep productiedieren waarvoor steeds betere levensomstandigheden worden gecreëerd (w.o. veel meer weidegang), zullen door de wolf nu weer op stal of opgesloten moeten worden. Terug naar af, óók voor de 24/7 paardenhouderij vrees ik -O-

Overigens blijkt de wolf in omringende landen ook nog eens voor extra milieuvervuiling te zorgen: omdat wekelijks bosmaaieren onder de afrasteringen te arbeidsintensief is en onevenredig veel tijd kost waardoor de bedrijfsvoering blijft liggen, stijgt het gebruik van toegestane onkruidbestrijdingsmiddelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:52

Nikass schreef:
_San87_ schreef:

Fijn eindelijk een intelligente post tussen een hoop onzin, zoals "de ongebreidelde komst van de wolf" en niet meer met je kind durven wandelen vanwege aanvallende wolven (serieus := ) en "er is geen natuur" en "de wolf persé hierheen halen". Ik noem er maar een paar :D

De wolf komt gewoon zelf hierheen. Een handje vol dan tot nu toe.
Dat heet natuur, jawel, natuur bestaat. Jammer dat sommige mensen al zo ver vervreemd zijn dat ze alleen nog gekweekte dieren in hokjes kennen (en willen!) met een voor de mens nuttig doel :(:)

Laten we gewoon een stuk aarde pakken en verdedig het met hand en tand, tegen natuur, tegen wolven en tegen vluchtelingen. Wat is het leven toch simpel :)*

Intelligent weet ik niet. Ik vraag me dingen af. Ik was altijd pro wolf, maar dat is inmiddels wel bijgesteld naar ergens in de middenmoot. Ik vind de wolf in Nederland oprecht een lastig probleem.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:17

Het is ook ingewikkeld, en daarom is op zoek gaan naar een oplossing waarin we met de natuur samen kunnen leven volgens mij de juiste insteek.

Hasjam nee dat bedoel ik niet, waar lees je dat?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:47

Ik zie het probleem van de wolf ook wel, maar ik geef Nikass wel gelijk dat we misschien eindelijk eens moeten gaan omdenken en weer meer plaats gaan geven aan de natuur. Zowel voor het klimaat als voor fauna en flora. En als dat betekent dat we minder gebruiksdieren moeten gaan houden en minder dierlijke producten moeten gaan eten, dan is dat wat mij betreft maar zo. Ten behoeve van de wolf én van de mens.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:49

Wolven denken niet in grenzen, dus misschien moeten wij dat ook niet doen. Het is goed dat de wolf weer volop voorkomt in Europa. Dat betekent dat het beter gaat met de natuur. Maar dat wil niet zeggen dat elke plek in Europa even geschikt is voor de wolf. En op het moment dat je praat over een rivierendelta met een extreme concentratie aan mensen en door de vruchtbare grond een extreme concentratie aan veeteelt en landbouw, dan is dat misschien niet de meest geschikte plek voor de wolf in Europa. Tegelijkertijd komen ze hier wel naartoe lopen en dat moet je dus gaan nadenken over hoe we dat gaan beheren hier in Nederland. En als je dan gaat beheren, dan moet je misschien niet al te vriendelijk gaan beheren. Tenslotte is Nederland gewoon niet de meest geschikte vestigingsplek voor de wolf, doordat we hier, ook voor Europese begrippen, relatief veel mensen per vierkante kilometer hebben wonen. En op het moment dat je heel strikt beheert, dan is de kans groot dat de wolven nog steeds door Nederland heen lopen, maar wordt de kans dat ze zich hier permanent vestigen een heel stuk kleiner.

Met strikt beheer bedoel ik dat er een afschotvergunning komt als ze landbouwhuisdieren aanvallen. En mocht er dan toch nog een roedel zich vestigen , omdat er genoeg voordelen voor ze zijn, dan heb je in ieder geval een roedel dat niet op landbouwhuisdieren jaagt, omdat ze daar teveel respect voor de mens voor hebben gekregen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:53

Karl66 schreef:
Wolven denken niet in grenzen, dus misschien moeten wij dat ook niet doen. Het is goed dat de wolf weer volop voorkomt in Europa. Dat betekent dat het beter gaat met de natuur. Maar dat wil niet zeggen dat elke plek in Europa even geschikt is voor de wolf. En op het moment dat je praat over een rivierendelta met een extreme concentratie aan mensen en door de vruchtbare grond een extreme concentratie aan veeteelt en landbouw, dan is dat misschien niet de meest geschikte plek voor de wolf in Europa. Tegelijkertijd komen ze hier wel naartoe lopen en dat moet je dus gaan nadenken over hoe we dat gaan beheren hier in Nederland. En als je dan gaat beheren, dan moet je misschien niet al te vriendelijk gaan beheren. Tenslotte is Nederland gewoon niet de meest geschikte vestigingsplek voor de wolf, doordat we hier, ook voor Europese begrippen, relatief veel mensen per vierkante kilometer hebben wonen. En op het moment dat je heel strikt beheert, dan is de kans groot dat de wolven nog steeds door Nederland heen lopen, maar wordt de kans dat ze zich hier permanent vestigen een heel stuk kleiner.

Met strikt beheer bedoel ik dat er een afschotvergunning komt als ze landbouwhuisdieren aanvallen. En mocht er dan toch nog een roedel zich vestigen , omdat er genoeg voordelen voor ze zijn, dan heb je in ieder geval een roedel dat niet op landbouwhuisdieren jaagt, omdat ze daar teveel respect voor de mens voor hebben gekregen.

+:)+.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 22:10

Karl66 schreef:
Mindim schreef:

Dus jagen Karl66?

Want ik denk dat wel en ben het met je verhaal eens.