Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:22

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:24

beatje schreef:
Je kan een deel van je perceel afzetten en daar s'avonds je paarden in zetten.Net als je ze anders op stal zet.Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk.
Ik vind eerlijk gezegd 10.000 euro geen schokkend bedrag voor een omheinig als je ziet wat voor geld er voor paarden of het aanleggen van een bak word betaald.

En als je echt het geld niet heb, is geen paarden nemen ook een keuze.

Hier heb je een denkfout, alleen s'avonds, wolven grijpen gerust ook overdag een dier.
Zie de filmpjes op FB in de groep nowolves.
Een herder die opklaarlichte dag met schreeuwen de wolf niet weggejaagd krijgt bij zijn kudde die hij staat te hoeden. Mag je nog blij zijn dat je hond niet het "voorafje" is schreef iemand al..

Dus nee, niet alleen in de avond, maar altijd achter een heel hoge omheining.

Ja, en wie dat niet kan (om welke reden dan ook, dat mag ook niet overal) of wil betalen, dat betekend keuzes maken inderdaad.

Kinke

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:26

knettergek zijn we in dit land. Steenmarters beschermd, kraaien, eksters. En dan nu wolven...tuurlijk, iedereen moet zn dieren maar weg doen als je geen tig duizend euro hebt om wolfproof omheiningen te maken. En ik hoor ook niemand over hoe het dan met ander wild moet als alles omheind zou zijn.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:33

Mindim schreef:
anjali schreef:
Dat zijn geen roofdieren.
nee misschien niet, maar desalniettemin uitheems en in grote getale in de nederlandse natuur. De wolf is echter wel inheems, tijdje weg geweest, maar we hebben ons land op de een of andere manier aantrekkelijk gemaakt, want ze zijn terug.
En beschermd ook nog, dus we zullen oplossingen moeten verzinnen.

De wolf was niet "inheems". Het dier was hier namelijk al meer dan 150 jaar verdwenen. Echter.....
In 2014 is hij "inheems verklaard". Door de Minister, op advies van een groepje biologen.
Zie de staatscourant van 2014 in deze link:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-18306.html

Dat groepje biologen is hetzelfde clubje als dat van de OVP. En met hetzelfde truukje:
in de OVP hebben ze opgekochte landbouwhuisdieren juridisch als "wild" laten verklaren.
En vervolgens geldt er geen enkele zorgplicht meer, want ja "het is 'wild'".

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:35

Kinke schreef:
knettergek zijn we in dit land. Steenmarters beschermd, kraaien, eksters. En dan nu wolven...tuurlijk, iedereen moet zn dieren maar weg doen als je geen tig duizend euro hebt om wolfproof omheiningen te maken. En ik hoor ook niemand over hoe het dan met ander wild moet als alles omheind zou zijn.

Maar is het dan niet knettergek om wilde dieren die deels door ons eigen toedoen (overbevolking, verstedelijking, infrastructuren, etc.) richting mensen worden gedreven af te schieten? Want dat is het enige dat we er tegen kunnen doen.
We kunnen hoog of laag springen, 3 meter of 1 meter 20 maar die wolven en andere wilde dieren zullen niet uit zich zelf bedenken dat ze niet welkom zijn. Wij als mens hebben de hele aarde overgenomen maar lijken soms te vergeten dat de meeste dieren daar al veel langer leven. Moeten we alle wilde dieren die overlast geven aan de mens, lees olifanten, leeuwen, tijgers, puma's, wolven, marters, beren, muggen, haaien enz. allemaal uitroeien dan?
Hoe zien mensen dit voor zich? Hoe wil je geen confrontaties hebben maar wel wilde dieren?

EDIT: Inheems of niet, daar trekken die dieren zich ook niets van aan. En als het de wolf bijvoorbeeld wel inheems is in Duitsland maakt het ook geen verschil, dan zullen ze toch in NL terecht komen. Het is hier nou eenmaal heel aantrekkelijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:36

Ik heb even een filmpje opgezocht van een springende wolf, deze springt dan ook nog eens vanuit stilstand. Dus een 1,5 meter hoge omheining zijn ze zo overheen(deze springt namelijk vanuit stilstand al zo'n 2 meter hoog).

De wolf was een inheemse soort die lokaal was uitgestorven en wegens overschot in Duitsland is ie nu weer terug in Nederland helaas.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:38

Kinke, ben het helemaal met je eens, men offert nu voor de wolf tientallen andere zeldzame oude rassen op.
Bijvoorbeeld Moefflons zijn door de wolf in DE zo goed als uitgestorven.

Wij zijn gestopt met onze schapen, oude zeldzame rassen waar nog maar kleine populaties door enkele liefhebbers gehouden worden.
En die paar liefhebbers geven er de een na de ander de brui aan...en niet pas sinds gisteren.
Ik ken er in Duitsland de nodigen die ook al gestopt zijn.
Al twee jaar geleden, daar is dit al veel langer aan de gang als hier, en ook daar heeft men zich in het begin op de situatie verschat.

Net als gedegen natuurbeheer, wie wil of durft er op lange termijn nog met een gehoedde kudde schapen heidegebieden te onderhouden? Nou, op lange termijn niemand meer ...

Maar ik heb er zo geen zin meer in de discussie nog aan te gaan, het is voor velen (nog) een ver-van-mijn-bed-show.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:43

manou_diablo, geen idee. Ik denk dat de mens eerst geleidelijk aan moet stoppen met zichzelf voort te planten. En dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren dus da's pech voor de dieren.
'natuur' in Nederland, kost miljoenen en levert honderden hectares Jakobskruiskruid op en andere troep. Die natuurorganisaties willen terug naar de schrale natuur van vroeger, in de huidige tijd. Slaat nergens op maar ja, ze willen zichzelf natuurlijk niet ontbinden als organisatie. In Salland doet Staatsbosbeheer al jaren verwoede pogingen om de korhoender weer terug te laten keren. Gaan in Zweden korhoenders halen, zetten ze hier uit en vervolgens gaan de jongen dood omdat er geen geschikt voedsel voor ze is. Gewoon vol blijven houden en ieder jaar een smak geld uitgeven voor deze onzin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:46

Mindim schreef:
Waarom kunnen reeen dan geen kant uit, die kunnen er dan toch ook niet in, hoeven ze er ook niet weer uit :+

Waar moeten die eten dan?
Als alle weilanden hoog afgerasterd gaan worden?
Hier lopen veel reeën te grazen.

beatje schreef:
Je kan een deel van je perceel afzetten en daar s'avonds je paarden in zetten.Net als je ze anders op stal zet.Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk.
Ik vind eerlijk gezegd 10.000 euro geen schokkend bedrag voor een omheinig als je ziet wat voor geld er voor paarden of het aanleggen van een bak word betaald.

Zoals al gezegd jagen wolven ook overdag.
Ik ga echt geen 10.000E betalen voor een stuk land die ik maar een paar x per jaar gebruik.

En ik mag geen paarden houden omdat ik geen geld (over) heb voor een 10.000E omheining die ik ook nog eens jaarlijks moet afbreken (en die er officieel er geeneens mag staan)?
Ik heb ook geen bak van 10.000E... en er zijn genoeg mensen die per jaar een stuk huren en daar elk jaar zo afgegooid kunnen worden.. daar gaat je investering.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:47

Sassy schreef:
Hier heb je een denkfout, alleen s'avonds, wolven grijpen gerust ook overdag een dier.
Zie de filmpjes op FB in de groep nowolves.

Een andere interessante groep is Wolf en Paard
https://www.facebook.com/groups/994653607546091/

In Duitsland lopen ook steeds meer paardenhouders tegen "samenlevings-problemen" aan.
Heb je net geïnvesteerd in een paddock-paradise, moet je anders gaan afrasteren en je paarden weer opstallen -O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:53

Klopt, veel dieren zullen weer meer opgehokt gaan worden of op een veel kleiner goed afgerasterd plekje komen te staan.
Dan zal ik mijn grasland gebruiken om te hooien en mijn paarden alleen op de paddock laten staan die ik wel hoog mag omheinen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:58

anjali schreef:
En je krijgt dan ook nog geen geld voor het veulen? Iedereen weet vast wel hoeveel moeite,liefde en ook geld het gekost heeft om een veulen op de wereld te krijgen. Die wolvenlobbyisten zijn in mijn opinie zelf een stel weerwolven!

Dit heeft helemaal niets met wolvenlobbyisten te maken. En ook helemaal niets met de emotie die je aan dieren hangt. Liefde en moeite die je er in hebt gestopt, hoe hard dan ook doen helemaal niet ter zake.
Dat is niet mijn mening, maar zo ligt het nu eenmaal.
Ik ben geen wolvenlobbyist, ik bekijk enkel de feiten die er liggen en emotie er uit te laten en dan sta je als hobbyhouder voor het voldongen feit dat je zelf je dieren veilig moet houden. De wolf is beschermd en dat blijft ie voorlopig ook, besloten vanuit Europa, dus wil je je dieren veilig houden, moet je zelf iets ondernemen om te veilig te kunnen houden, hoe zuur dat misschien ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:00

Kinke schreef:

Genoeg land waar geen vee loopt, in de zomer zitten de meeste reeen in het mais. Wild heeft geen weiland nodig hoor. Als ik rond kijk hier in de buurt, staat op enkele percelen vee of paarden, maar het grootste gedeelte wordt gebruikt voor het verbouwen van gewassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:01

Hasjam_Poe schreef:
De wolf was niet "inheems". Het dier was hier namelijk al meer dan 150 jaar verdwenen. Echter.....
In 2014 is hij "inheems verklaard". Door de Minister, op advies van een groepje biologen.

Dat groepje biologen is hetzelfde clubje als dat van de OVP. En met hetzelfde truukje:
in de OVP hebben ze opgekochte landbouwhuisdieren juridisch als "wild" laten verklaren.

De wolf is van oorsprong inheems in heel europa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:04

Sassy schreef:
Kinke, ben het helemaal met je eens, men offert nu voor de wolf tientallen andere zeldzame oude rassen op.
Bijvoorbeeld Moefflons zijn door de wolf in DE zo goed als uitgestorven.

Wij zijn gestopt met onze schapen, oude zeldzame rassen waar nog maar kleine populaties door enkele liefhebbers gehouden worden.
En die paar liefhebbers geven er de een na de ander de brui aan...en niet pas sinds gisteren.
Ik ken er in Duitsland de nodigen die ook al gestopt zijn.
Al twee jaar geleden, daar is dit al veel langer aan de gang als hier, en ook daar heeft men zich in het begin op de situatie verschat.

Net als gedegen natuurbeheer, wie wil of durft er op lange termijn nog met een gehoedde kudde schapen heidegebieden te onderhouden? Nou, op lange termijn niemand meer ...

Maar ik heb er zo geen zin meer in de discussie nog aan te gaan, het is voor velen (nog) een ver-van-mijn-bed-show.

Moeflons zijn in west europa ooit uitgezet als jachtwild, niet inheems in nederland of duitsland hoor.

Ik woon in de bossen van Drenthe, als het goed is zitten ze hier ook.

Het schijnt dat honden en vossen gezamelijk verantwoordelijk zijn voor het verwonden en doden van tussen de 4000 en 13000 schapen op jaarbasis, om dingen even in perspectief te zetten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-20 14:11, in het totaal 3 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:06

Jorex schreef:
Ik heb even een filmpje opgezocht van een springende wolf, deze springt dan ook nog eens vanuit stilstand. Dus een 1,5 meter hoge omheining zijn ze zo overheen(deze springt namelijk vanuit stilstand al zo'n 2 meter hoog).
[ Video ]

De wolf was een inheemse soort die lokaal was uitgestorven en wegens overschot in Duitsland is ie nu weer terug in Nederland helaas.

Dat had hij niet gedaan als er een stroomdraadje tussen stond ze zeggen ook het is omheining plus stroom. Maar mensen die het niet willen en gevaar in de wolven zien gaan dat toch willen zien.
Tot nu toe zijn er in nl en belgie meer paarden gewond en gedood door mensen als door wolven. Maar daar is misschien het corona virus voor uitgevonden.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:26

Mindim schreef:

Klopt. Net zoals de Euraziatische lynx en de Bruine beer ooit in Nederland voorkwamen.

De Bruine Beer is tot nog toe nog maar niet in Nederland "inheems" verklaard :+
De Lynx alvast wel; in 2013 :7 https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-18306.html)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:28

Hasjam_Poe schreef:
Mindim schreef:

Klopt. Net zoals de Euraziatische lynx en de Bruine beer ooit in Nederland voorkwamen.

De Bruine Beer is tot nog toe nog maar niet in Nederland "inheems" verklaard :+
De Lynx alvast wel; in 2013 :7 https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-18306.html)

Ach de bruine beer is ook nog niet de grens over, dat zijn zorgen van morgen :D

En wat roofdieren betreft, zijn wij als mens toch nog wel het ergste soort. We nemen enkel en verwachten van alle andere wezens aanpassing, hoeveel miljoen doden wij ook alweer per jaar? Kunnen we het hebben over de wolf, hoe erg het is als die schapen dood en hoe, maar we zijn zelf vele malen erger, in hoeveelheden en manieren. Dus eigenlijk zijn we met zijn allen super hypocriet :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:31

Jorex schreef:
[ Video ]

Klim/sprong bewegingen zoals deze wolf doet, doen ze maar 1x bij een goede gaas + stroom omheining. Pootjes drukken stroomdraad tegen gaas en flink hardere klap als beloning (en dan ga je er van uit dat de eerste inspectie met neus niet genoeg auw gaf om een makkelijkere route te vinden). Moet je wel genoeg palen slaan en alles goed strak hebben staan, maar hier is zeker tegen te omheinen. Rechtomhoog springen is leuk om wat uit een boom te trekken (slapende vogel die te laag zit bv), maar over een hek springen is toch wat anders.

Wel een heel goed voorbeeld van wat nodig is om ze buiten te houden en dat is veel meer dan om je koeien/paarden/schapen binnen te houden, maar dat zelfde probleem heb je met honden (en sommigen zelfs met mensen) ook.

Probleem is zeker dat de huidige omheiningen niet voldoen, goede veekerende heggen of niet mogen en aantal jaren kosten om te groeien, andere opties mede afhankelijk zijn van werkend stroom (gevoelig voor diefstal) en het hoe dan ook een grote investering is die financieel niet op te brengen is voor veel eigenaren.

Booklover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:31

Jeetje, wat erg om een veulen zo te verliezen...

Manuelhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:50

Erg

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:56

Hasjam_Poe schreef:

Precies dit.
En jij maar sponsoren omdat je denkt dat ze iets voor de natuur doen. Niet precies dus.

Ik heb toen de discussie over natuurgebieden met stijgende verbazing gevolgd en ook oa hier op bokt kwamen biologen voorbij met ideën waar ik mij van afvroeg waar het in vredesnaam mis is gegaan in dat hoofd.

Ik dacht dat je de natuur analyseert en bestudeert, niet dat mensen hun persoonlijke voorkeursdieren kunnen aandragen en dan daar hun natuuridee omheen kunnen bouwen. :+
Het is gewoon keiharde politiek met nog grotere ego's.

En ik twijfel steeds meer of de wolf niet heel bewust een handje geholpen wordt om zich hier te vestigen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:02

beatje schreef:

Die bak van 10.000 komt hier in geen 10 jaar.

Maar onze gepensioneerde buren, aan 2 kanten.
Hebben wat geitjes, schaapjes, elk jaar wat lammetjes.
Die hebben een soort tuinhuisje om in te slapen.
En die moeten dan maar duizenden euro's investeren omdat onze overheid geen ballen heeft tegen Europa?

Ja het is hier vol, veel te vol. Geen plaats meer voor deze dieren.
Maar zonder er achteraan te zeggen, voor deze dieren, ben je een rechtsextremist :D
Ik denk dat het voor de wereld heel goed zou zijn hoor als er een corona XXL variant komt.
We fokken maar door.
Maar goed, dat is nu zo. En de wolf is hier al lang niet meer geweest, goed plan dat zo te willen houden.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:04

Interessant (Nederlands :Y) ) onderzoek over afrasteren tegen wolven...

Wolf en Paard https://www.facebook.com/groups/994653607546091/permalink/1074660386212079/ schreef:
Onderzoeks rapport naar de : "Effectieve en praktisch uitvoerbare preventieve maatregelen ter voorkoming van predatie van vee door wolven",

13-12-2015 (Link naar dit rapport staat onderaan dit bericht).

Onderzoeksvraag: Welke dieren zijn kwetsbaar voor wolvenpredatie en welke preventieve middelen zijn effectief en praktisch toepasbaar?

Uitkomst samengevat: Preventieve maatregelen zijn nooit 100% gegarandeerd preventief en ook paarden kunnen op het menu terecht komen:

Citaat (blz 28) <<"Onder andere omstandigheden en na verloop van tijd kan het gedrag van wolven op preventieve maatregelen zich wijzigen en kunnen wolven zich alsnog richten op paarden en runderen. Dit mede gezien het nieuwsgierige karakter van wolven alsmede hun inventiviteit en leervermogen">>.
Overige citaten zijn ook interessant:(link onderaan in dit bericht.)

Citaat blz 13: <<Risico: Als wolven zich gevestigd hebben in Nederland kunnen ze ook in roedels gaan jagen en zo ook grotere prooien zoals volwassen edelherten, jonge paarden en jonge runderen prederen. Het risico op verwonding is voor wolven echter groot, dus de verwachting is dat ze dit maar in beperkte mate zullen proberen.>>

Citaat (3.1/blz 9): << 3.1.Kwetsbare diersoorten: In Europa blijken van alle gehouden dieren vooral schapen kwetsbaar voor wolvenpredatie. <>Volwassen runderen zijn veel beter in staat om zich tegen wolven te verdedigen dan schapen. Paarden zitten daar zo’n beetje tussenin. Voor wolven zijn volwassen runderen en paarden een gevaarlijke tegenstander, die ze alleen in roedelverband aandurven. Paniek door het zien of ruiken van een wolf kan er echter voor zorgen dat gehouden dieren uitbreken en zichzelf verwonden. Dit is vooral bij paarden een potentieel probleem. In Duitsland is dit vermoedelijk één keer voorgekomen, met helaas trieste gevolgen, waarbij twee mensen zwaar gewond geraakt en negen paarden zijn omgekomen."

Citaat (10)<<Over het algemeen lopen dieren die zich fel verdedigen (ezel, lama en rund) minder risico dan dieren die vluchten (schaap, geit en paard)>>.

<<(blz 14) In kleinere terreinen lopen ook kleine kuddes paarden of runderen. Als deze kuddes klein zijn (kleiner dan 8 dieren, zie hierna), dan is de kans op predatie door wolven groter dan bij grote kuddes>>.

Citaat (blz 28) <<Onder andere omstandigheden en na verloop van tijd kan het gedrag van wolven op preventieve maatregelen zich wijzigen en kunnen wolven zich alsnog richten op paarden en runderen. Dit mede gezien het nieuwsgierige karakter van wolven alsmede hun inventiviteit en leervermogen>>.

FOTO: Met dank aan Martina Waßmann,paarden fokster in Duits wolvengebied (Rodenwalder rudel rond Hannover)
Voorjaar 2018 verloor zij een veulen aan de Rodenwalder roedel .

LINK: https://www.wolveninnederland.nl/sites/default/files/downloads/3.3.1-Rapportage-Preventie-predatie-van-vee-door-wolven-20151213.pdf

Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:07

Citaat:
jonge runderen prederen.

Dat hebben ze dus al gedaan.