Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:36

Rizette schreef:
Karl66 schreef:
Maar hoeveel paarden zijn er nou door SBB voor de slacht verkocht?

Je mag ook slachterij Kroon bellen bijvoorbeeld. Daar slachten ze nl periodiek voor het Lauwersmeergebied Konikpaarden. Helaas is het vlees van deze paarden zo slecht ( rara hoe kan dat toch uit zo'n gezond natuurgebied voor de paarden?) Dat het allemaal als hondenvlees in blik gaat. Leuke vermeerdering zo van SBB , ach ja ze krijgen veel subsidie en Koniks zijn goedkoper dan een maaimachine en moeten dan ook blijven dus geen geld aan besteden, geen zorg geven.
Maar Karl met een K waarom praat je over onzin als je eigenlijk gewoon liegt door te stellen dat het niet zo is? Moet ik je alles voor gaan kauwen? ( oei niet leuk in dit geheel) of wil je je er gewoon zelf eens in gaan verdiepen ipv nergens iets van weten en dan vertellen dat ik lieg. Niet zo netjes van je Karl met een K.Zoals gezegd is het jammer van mijn tijd om jou dit te gaan vertellen want je wilt het toch andersom draaien omdat je pro rewilding bent en het creperen van de dieren dat is me heel erg duidelijk geworden in een ander topic dus verspilde moeite om jou informatie te geven want je beweert straks toch dat het niet waar is maar bel dan eerst even met Kroon. Heb ook nog wel een paar medewerkers van Kroon die het overigens kunnen bevestigen.

Tuurlijk slachten ze af en toe Koniks, evengoed als ze runderen slachten uit natuurgebieden. Om de kudde oa gezond te houden. Wij nemen vlees af van runderen via het Drents Landschap.
Dat is gewoon beheer van de kudde, ook wild wordt geselecteerd en geschoten om de kudde gezond te houden. Dit hebben ze in de OVP nagelaten, hadden ze dat daar ook maar gedaan, dan was de ellende een stuk minder geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:39

Rizette schreef:
Wat is er niet uitgezocht? Slachterij zegt toch zelf dat ze regelmatige aanvoer hebben van Konikpaarden uit het Lauwersmeer? En dat is dan niet waar? Van de 19 hengsten die nu in de Slufter staan was ook vooraf bekend dat ze naar de slacht zouden gaan. Bevestigd door een woordvoerder. Wat wil je precies uitgezocht hebben de aantallen die er precies gaan en dan is het pas waar? Kom op doe je roze bril af. Wat ze teveel hebben bij SBB gaat naar de slacht want ze vermeerderen er veel te veel.Of de kogel door middel van jacht bij de herten. Particulier verkopen zoals in Duitsland gebeurt niet. Men kan ze niet kwijt of wil ze niet kwijt naar andere opties.. Slacht brengt geld op en is de makkelijkste optie, volgend jaar weer een nieuwe lichting dieren. Gelijk de herten uit de OVP die worden als exclusief hertenvlees verkocht. Geen anticonceptie geen of weinig verplaatsing, Slacht is lucratief. Doelbewust elk jaar weer vermeerderen, de dieren kunnen naar de slacht.

Nee dat zeggen ze niet, ze zeggen "periodiek". Hierbij het artikel, met welgeteld 1 zin over konikpaarden ;)

[url]http//www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Achtergrond/2019/11/Onthaast-vlees-uit-Groninger-blaarkopketen-491283E/[/url]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:43

Karl66 schreef:
Ik ben helemaal geen fervent rewilder en ik verdien er zeker mijn geld niet mee. Maar ik word wel moe van mensen die denken dat Bambi een natuurdocumentaire is. In het wild glijden dieren niet op een gezegende leeftijd in hun slaap weg, terwijl ze omringd worden door hun geliefden. In het wild gaan dieren op heel veel verschillende maar over het algemeen nare en pijnlijke manieren dood. Een groot deel versterft, wat een mooi woord is voor doodgaan door verdorsting en verhongering, een deel sterft aan verwondingen en als ze door een roofdier gepakt worden, dan is dat een relatief snelle dood voor ze, maar moet je niet vergeten dat dat roofdier vaak al begint te eten voordat ze dood zijn. Bambi is een niet waarheidsgetrouwe tekenfilm en het zou fijn zijn als een aantal mensen zich dat eens zouden gaan realiseren en het zou nog fijner zijn als ze zouden stoppen met dieren te vermenselijken.

Klopt, wanneer bijvoorbeeld een hert gegrepen wordt door een roofdier, raakt het meteen in shock en schakelt eigenlijk alles uit, als bescherming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:48

Karl66 schreef:
Maar hoeveel paarden zijn er nou door SBB voor de slacht verkocht?

Aantal konikpaarden in 2018 in OVP 610 in 2019 490
Dus die giga aantallen Rizette zijn er niet. Er zijn paarden naar andere natuurgebieden verplaatst, dus hoe jij bij je bewering komt, is me een raadsel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:48

Jessix schreef:
Jolliegirl schreef:
Haha, het gekke is dat ik echt per toeval eens alle reacties door las.

Maar idd... Er is geen enkel verschil tussen mijn paard, jouw paard of het paard wat daarbuiten staat.
Enkel onze eigen emotionele waarde.

Ik heb jaren geleden eens gehoord dat de slager niet zo zit te wachten op deze paarden omdat het vlees te vervet zou zijn voor menselijke consumptie? Weet jij of dat klopt? Nu kan het natuurlijk nog voor hondenvoer etc gebruikt worden. Maar even omdat mensen hier ook weer zeggen perfect stukje scharrelvlees. Ik vraag me af of dat zo is?

Klopt helemaal.
Maar is ook meer commercieel gezien. Hij verdient er niets op en kost hem geld te slachten.

Voor liefhebbende eigenaars wil hij soms best loyaal zijn, maar voor grote kuddes paarden waar hij niets aan zou hebben gaat dit niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:53

Rizette schreef:
Ik heb in principe geen moeite met het feit dat er een paard geslacht wordt. Dat is in princiep een kortdurende nare tijd voor een paard in verhoudng met het lange slechte leven in de OVP of sommige andere rewildings gebieden .Ik heb wel moeite dat er doelbewust voor de slacht gefokt wordt en de paarden een ellendig leven hebben gehad en er gewoon achteloos en zonder voer en zorg mee omgegaan wordt.. Niet voldoende voer.Slecht drinkwater vooral in de zomer met de blauwalg. Zeer slechte en vaak pijnliijke voeten. Veel te veel hengsten die nooit rust hebben evenals de merries daardoor. Er is totaal geen sprake van evenwicht niet qua kudde, niet qua voer. Eindeloze inteelt Geen sprake van zorg voor de dieren. Dode merries waar het veulen half uit hangt. Allemaal geen probleem. Dat is wat ik absoluut niet vind kunnen, het niet verzorgen, niet omzien ,nergens compassie, eigenlijk gewoon saddistisch met dieren bezig zijn. Te erg voor woorden dat we dat in ons welvarende landje laten gebeuren terwijl de miljoenen binnenstromen qua subsidies voor het "beheer". En letterlijk alles wordt verdraaid door SBB. Het is altijd de burger die schuld is aan de dood van de paarden of aan het afmaken er van. Verder wordt ons wijsgemaakt door SBB dat de paarden zomers opvetten dus in de winter een aantal maanden geen eten hoeven te hebben, wel zand en JKK kunnen eten. Niet alleen de paarden worden niet serieus genomen de rest van Nederland wordt ook uitgelachen.Via de wet is alles dichtgetimmerd , ze kunnen daar hun gang gaan met de eindeloze dierenmarteling.

Moeten ze van jou het hengstenoverschot dan maar castreren en voor een prikkie weg doen aan de eerste de beste? Want wie denk je dat die paarden gaat aanschaffen, de mensen met verstand van paarden en die weten hoe ze met die dieren moeten omgaan? Ik dacht van niet.

Ten tweede als jij hier met zogenaamde feiten op de proppen komt, dan moet je ook maar gaan aantonen waar jij die zogenaamde feiten vandaan hebt, maar dat kun je niet en dan ga je met je vinger naar een ander wijzen.
En ik denk verder dat niemand hier goedkeurd hoe de SBB heeft gehandeld in de OVP, maar dat is een heel andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:59

Rakkie123 schreef:
Hier ben ik het dus mee eens.

Laat de dieren castreren.
En net als nu weer in Oostvaardersplassen, herten niet dood maar ook niet steriel gemaakt.

Staatbosbeheer laat de boel op zijn beloop, doodhongeren of afschieten is kennelijk het enige wat die idioterie daar kan bedenken.

Ik ben het eens met dat daadwerkelijk natuurbeheer en afschot een goede manier is.....

Maar we hebben geen natuur op die schaal.
Als je ziet hoeveel moeite ze al hebben om het wild op de Veluwe te beheren, dan weet je dat het vroeg of laat weer fout gaat.....hongerdood voor vele dieren.

Ik ben niet tegen dieren houden voor de vleesproduktie maar ik ben wel tegen het beleid van SBB.
Tegen het beleid van Han Olff.
En tegen Free Nature en Ark ben ik omdat zij een manipulatief onderdeel zijn van al die onderdeeltjes.

Herten steriel maken is nog niet zo gemakkelijk hoor ;) verkijk je daar niet op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:47

Jennyj01 schreef:
Misschien moet Staatsbosbeheer eens op houden met hun ondoordachte acties waarvan de dieren het kind van de rekening zijn. Keer op keer weer. Wanneer het niet werkt moet het maar dood. Verhongeren of slager het maakt niet uit. Als het maar goedkoop is en niet veel werk. Ik heb begrepen dat deze dieren inmiddels behoorlijk aan mensen gewend zijn. Dus inrijden en verkopen is ook nog een optie.

Dit dus. Had dit in eerste instantie beter doordacht geweest dan moesten deze dieren niet eens sneuvelen.

Zeker waar dat deze dieren een beter leven hebben gehad dan deze in de bio-industrie.. Maar moeten de dieren dan maar weer boeten voor de fout van de mens? Ik zie dit zelfde verhaaltje zich constant herhalen. Men zou denken dat er ondertussen uit fouten geleerd wordt.

En net als nu weer in Oostvaardersplassen, herten niet dood maar ook niet steriel gemaakt.

Staatbosbeheer laat de boel op zijn beloop, doodhongeren of afschieten is kennelijk het enige wat die idioterie daar kan bedenken.

Ik ben het eens met dat daadwerkelijk natuurbeheer en afschot een goede manier is.....

Als je ziet hoeveel moeite ze al hebben om het wild op de Veluwe te beheren, dan weet je dat het vroeg of laat weer fout gaat.....hongerdood voor vele dieren.

Ik ben niet tegen dieren houden voor de vleesproduktie maar ik ben wel tegen het beleid van SBB.
En tegen Free Nature en Ark ben ik omdat zij een manipulatief onderdeel zijn van al die onderdeeltjes.

Helemaal mee eens

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:48

Mindim schreef:
Rizette schreef:
Ik heb in principe geen moeite met het feit dat er een paard geslacht wordt. Dat is in princiep een kortdurende nare tijd voor een paard in verhoudng met het lange slechte leven in de OVP of sommige andere rewildings gebieden .Ik heb wel moeite dat er doelbewust voor de slacht gefokt wordt en de paarden een ellendig leven hebben gehad en er gewoon achteloos en zonder voer en zorg mee omgegaan wordt.. Niet voldoende voer.Slecht drinkwater vooral in de zomer met de blauwalg. Zeer slechte en vaak pijnliijke voeten. Veel te veel hengsten die nooit rust hebben evenals de merries daardoor. Er is totaal geen sprake van evenwicht niet qua kudde, niet qua voer. Eindeloze inteelt Geen sprake van zorg voor de dieren. Dode merries waar het veulen half uit hangt. Allemaal geen probleem. Dat is wat ik absoluut niet vind kunnen, het niet verzorgen, niet omzien ,nergens compassie, eigenlijk gewoon saddistisch met dieren bezig zijn. Te erg voor woorden dat we dat in ons welvarende landje laten gebeuren terwijl de miljoenen binnenstromen qua subsidies voor het "beheer". En letterlijk alles wordt verdraaid door SBB. Het is altijd de burger die schuld is aan de dood van de paarden of aan het afmaken er van. Verder wordt ons wijsgemaakt door SBB dat de paarden zomers opvetten dus in de winter een aantal maanden geen eten hoeven te hebben, wel zand en JKK kunnen eten. Niet alleen de paarden worden niet serieus genomen de rest van Nederland wordt ook uitgelachen.Via de wet is alles dichtgetimmerd , ze kunnen daar hun gang gaan met de eindeloze dierenmarteling.

Moeten ze van jou het hengstenoverschot dan maar castreren en voor een prikkie weg doen aan de eerste de beste? Want wie denk je dat die paarden gaat aanschaffen, de mensen met verstand van paarden en die weten hoe ze met die dieren moeten omgaan? Ik dacht van niet.

Ten tweede als jij hier met zogenaamde feiten op de proppen komt, dan moet je ook maar gaan aantonen waar jij die zogenaamde feiten vandaan hebt, maar dat kun je niet en dan ga je met je vinger naar een ander wijzen.
En ik denk verder dat niemand hier goedkeurd hoe de SBB heeft gehandeld in de OVP, maar dat is een heel andere discussie.

Gewoon de hengsten al castreren in hun 1e levensjaar, ze kunnen er prima bij blijven lopen maar dan voorkom je dat er onnodig gefokt wordt terwijl er geen plek en geen eten voor ze is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:57

Prima2Donna schreef:
Maar denk eens na over de CO2/methaan uitstoot van het vervoer en het houden van de dieren.

Maar de mens jonkt maar aan, rijdt auto, stapt in het vliegtuig en het gros eet speciaal voor hen gefokt vee waar ook aardig wat uitstoot én vervoer aan verbonden is.

Niet dat ik 100% tegen het slachten van dieren die een goed leven hebben gehad ben. Maar ik word er gewoon zo moe van dat de mens uit eigenbelang maar fout op fout blijft stapelen en de dood als oplossing ziet. En de door ons gefokte dieren voor ons belang de schuld durven geven! We zijn vermoeiend en walgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:33

Elisa2 schreef:
Gewoon de hengsten al castreren in hun 1e levensjaar, ze kunnen er prima bij blijven lopen maar dan voorkom je dat er onnodig gefokt wordt terwijl er geen plek en geen eten voor ze is.

Ik denk dat in verhouding de paarden er prima zijn afgekomen. Weinig afschot of slacht aldaar. Het grootste gedeelte ging om de edelherten, daar is een massa afschot onder geweest. Paarden wordt een hand boven het hoofd gehouden, die moeten maar opeens verplaatst en verkocht aan particulieren. Dat de koeien uit die gebieden net zo goed het slachthuis in gaan, daar hoor ik hier niemand over, dat de herten in grote getale op een onprofessionele manier zijn afgeschoten daar wordt hier ook niet veel over gezegd, maar o wee als je aan paarden komt, die moeten een nieuw huis, nieuw gebied, maar die mogen zeker niet geslacht, stel je voor. Ik vind het hypocriet. Waarom moet dat voor die paarden allemaal maar geregeld worden, doen we voor de rest toch ook niet.

ShettieCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:45

Anna79 schreef:
Zucht... ik neem aan dat de jongeren vegetariër zijn? Anders is het behoorlijk hypocriet en zo krom als een hoepel. Ik ben zelf vegetariër, maar heb er geen enkel probleem mee als deze paarden geslacht worden, prachtig stukje scharrelvlees. Duizend keer beter dan bioindustrie, als mensen toch vlees willen eten...

ja klopt, maar ik zou niet alles slachten, ik heb gehoord dat ze best gewend zijn aan mensen, dus ze zouden er ook een paar kunnen inrijden en daarna weer doorverkopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:22

Mindim schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk dat in verhouding de paarden er prima zijn afgekomen. Weinig afschot of slacht aldaar. Het grootste gedeelte ging om de edelherten, daar is een massa afschot onder geweest. Paarden wordt een hand boven het hoofd gehouden, die moeten maar opeens verplaatst en verkocht aan particulieren. Dat de koeien uit die gebieden net zo goed het slachthuis in gaan, daar hoor ik hier niemand over, dat de herten in grote getale op een onprofessionele manier zijn afgeschoten daar wordt hier ook niet veel over gezegd, maar o wee als je aan paarden komt, die moeten een nieuw huis, nieuw gebied, maar die mogen zeker niet geslacht, stel je voor. Ik vind het hypocriet. Waarom moet dat voor die paarden allemaal maar geregeld worden, doen we voor de rest toch ook niet.

Waarom, omdat de paard een uitzonderingspositie heeft omdat het het enige dier is wat samenwerkt met de mens en zich laat domesticeren.

Ik ben het helemaal eens met wat Palmera zegt.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:30

Mindim schreef:
Rakkie123 schreef:

Herten steriel maken is nog niet zo gemakkelijk hoor ;) verkijk je daar niet op.

Daar zijn de meningen verschillend over, internationaal gebeurd het.
Maar in Nederland zijn de dieren zo speciaal dat we ze alleen door kunnen laten fokken tot ze zichzelf de hongerdood injagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:31

Elisa2 schreef:
Waarom, omdat de paard een uitzonderingspositie heeft omdat het het enige dier is wat samenwerkt met de mens en zich laat domesticeren.

Tja, ik neem dan aan dat jij ook geen kinderen wilt later?

Koeien zijn ook gedomesticeerd hoor en ook herten, niet alleen het paard. Maar je hebt meer met een paard dan met de rest waarschijnlijk. Dus die mogen best naar de slacht en afgeschoten, maar daar is een paard te goed voor? Als je dat bedoeld, vind ik het een hele trieste instelling, egoistisch ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:35

Palmera schreef:
Prima2Donna schreef:
Maar denk eens na over de CO2/methaan uitstoot van het vervoer en het houden van de dieren.

Maar de mens jonkt maar aan, rijdt auto, stapt in het vliegtuig en het gros eet speciaal voor hen gefokt vee waar ook aardig wat uitstoot én vervoer aan verbonden is.

Niet dat ik 100% tegen het slachten van dieren die een goed leven hebben gehad ben. Maar ik word er gewoon zo moe van dat de mens uit eigenbelang maar fout op fout blijft stapelen en de dood als oplossing ziet. En de door ons gefokte dieren voor ons belang de schuld durven geven! We zijn vermoeiend en walgelijk.

Wat serveer jij aan je gasten in het restaurant dan. Je bent niet 100 % tegen slachten, maar voor een groot deel dus ook wel.
Heb jij een veganistisch restaurant? Want als je vlees serveert dan verdien je toch ook aan het het vee dat speciaal hiervoor gefokt is en serveer je dat waarschijnlijk ook aan mensen die met de auto of het vliegtuig gekomen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:43

Rakkie123 schreef:

Ik ben het met je eens hoor. Nederland is te klein voor dit soort natuur en SBB heeft vreselijk gefaald hier. Ze hadden vanaf meet af aan beheer moeten toepassen en dat hebben ze nagelaten.
De meeste dieren moeten nu afgeschoten en dat snap ik ook, maar het is alleen zo triest dat het zover niet had hoeven komen.

Wij hebben net 3 hindes steriel laten maken, dat moest echter wel op een specifieke plek gespoten worden.
Met een blaaspijp schieten en dan steriel spuiten is erg stressvol en ook moet je het weer herhalen.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe ze dat elders doen, misschien iets voor ons de volgende keer. Heb je een linkje van een organisatie die dit doet. Je geeft aan dat dit internationaal wordt gedaan, waar dan in parken, reservaten of in het wild? Op de meeste plekken hebben hertachtigen namelijk wel een natuurlijke vijand. Ik ben benieuwd, je info is zeer welkom :)

Shadow0

Re: Koning krijgt ‘gratieverzoek’ voor konikpaarden Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 19:51

Ik snap niet helemaal wat het natuur-argument hiermee te maken heeft? In de natuur gaan dieren toch gewoon dood, ook door hongersnood en andere nare oorzaken? Uiteindelijk gaat elk dier onvermijdelijk dood zelfs.

Dus hoewel ik het prima vind dat we een beetje in redelijkheid met de dieren omgaan, snap ik de specifieke verontwaardiging hierover niet echt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:14

Mindim schreef:
Elisa2 schreef:
Waarom, omdat het paard een uitzonderingspositie heeft omdat het het enige dier is wat samenwerkt met de mens en zich laat domesticeren.

Tja, ik neem dan aan dat jij ook geen kinderen wilt later?

Koeien zijn ook gedomesticeerd hoor en ook herten, niet alleen het paard. Maar je hebt meer met een paard dan met de rest waarschijnlijk. Dus die mogen best naar de slacht en afgeschoten, maar daar is een paard te goed voor? Als je dat bedoeld, vind ik het een hele trieste instelling, egoistisch ook.

Zo kun je geen goede argumenten meer vinden dat je persoonlijk moet worden?

Nee dat bedoel ik niet, ik eet nauwelijks vlees..en (later) zo jong ben ik niet meer. ;-)
Ik ben tegen iedere vorm van dierenmishandeling en misbruik, ik geef alleen aan dat een paard voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:38

Elisa2 schreef:
Zo kun je geen goede argumenten meer vinden dat je persoonlijk moet worden?

Nee dat bedoel ik niet, ik eet nauwelijks vlees..en (later) zo jong ben ik niet meer. ;-)
Ik ben tegen iedere vorm van dierenmishandeling en misbruik, ik geef alleen aan dat een paard voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden.

Persoonlijk? Nee hoor, jij zegt dat je het helemaal eens bent met Palmera en die zegt "Maar de mens jonkt maar aan". Vandaar mijn opmerking.

En goede argumenten had ik trouwens genoeg in dit topic ;)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:15

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:58

Mindim schreef:
Palmera schreef:

Wat serveer jij aan je gasten in het restaurant dan. Je bent niet 100 % tegen slachten, maar voor een groot deel dus ook wel.
Heb jij een veganistisch restaurant? Want als je vlees serveert dan verdien je toch ook aan het het vee dat speciaal hiervoor gefokt is en serveer je dat waarschijnlijk ook aan mensen die met de auto of het vliegtuig gekomen zijn.

Ik ben verantwoordelijk voor mezelf. En niet voor de rest.

Ik ben tegen slachten van vlees wat een pokkeleven heeft gehad. En waar tot overmaat van ramp ook nog een beterleven sticker opstaat. Dat vind ik echt walgelijk en dat vlees komt bij mij niet in de zaak nee.
Ik doe zowel zakelijk als privé zoveel mogelijk aan lokaal. Ik vind het inderdaad niet nodig dat alles de hele wereld overgevlogen word.

Ik eet vegetarisch en ik doe niet aan kinderen. Ik ben zeer zuinig op mijn spullen, doe niet aan mode, en mijn verzorgingsproducten zijn dierproefvrij.
Wat wil je nog meer weten?

Mindim schreef:
Persoonlijk? Nee hoor, jij zegt dat je het helemaal eens bent met Palmera en die zegt "Maar de mens jonkt maar aan". Vandaar mijn opmerking.

En goede argumenten had ik trouwens genoeg in dit topic ;)

Wou je beweren dat de mens niet maar domweg aanjonkt?

En je goede argumemten vallen vies tegen, je trekt hoofdzakelijk alles uit zijn verbamd, zo ook bij mij.