KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:56

Babootje schreef:
_San87_ schreef:
Nee, alles wat wij voor onze paarden doen is uit eigenbelang, zodat we ervan kunnen blijven genieten zoals we nu doen :D.

Anders gezegd: wat voor bestaansrecht heeft het paard nog zonder de mens?

Net zo veel als de mens imo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 14:58

Pipodipo schreef:
Eigenlijk moet je dat activistische gejengel geen aandacht geven en al helemaal niet proberen om tegenwoord te bieden, want vanuit de verdediging heb je niet het beste uitzicht.

Alles wat wij voor onze paarden doen is in het belang van het paard, zonder de verzorging van de mens zal het paard uitsterven.

Geen aandacht geven is dan inderdaad nog beter dan er tegen beginnen roepen met nietszeggende zinnen.

Die tweede zin is een hypothese die bewezen noch ontkracht kan worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:21

Babootje schreef:
_San87_ schreef:
Nee, alles wat wij voor onze paarden doen is uit eigenbelang, zodat we ervan kunnen blijven genieten zoals we nu doen :D.

_San87_ schreef:
Anders gezegd: wat voor bestaansrecht heeft het paard nog zonder de mens?

Net zo veel als de mens imo.

Ethisch gezien wel natuurlijk.
Maar qua nut voor de natuur.. Er zijn meer grote grazers; ik denk niet dat paarden in die zin worden gemist.
Paarden kunnen prima overleven in de natuur in bepaalde delen van de wereld (in NL wordt dat moeilijk). Er staan er al genoeg in de Oostvaardersplassen.
In Australie gaat het te goed en worden ze afgeschoten omdat ze inheemse soorten verdringen. Althans dat is het excuus. Dus inderdaad is de vraag niet irreeel: als wij de paarden niet kunnen gebruiken als huisdier/rijdier, waar ontleent het dan zijn bestaansrecht aan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:23

Het is anders toch wel goed om eens met kritische blik naar onze omgang met paarden te kijken. Want soms kan er een bepaalde bedrijfsblindheid ontstaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:25

anjali schreef:
Het is anders toch wel goed om eens met kritische blik naar onze omgang met paarden te kijken. Want soms kan er een bepaalde bedrijfsblindheid ontstaan.

Geldt natuurlijk voor alle dieren die we onder onze zorg hebben. Paarden hebben het goed in vergelijking met dieren in de intensieve veehouderij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 15:26

@Babootje: Een paard ontleent zijn bestaansrecht echt niet aan zijn nut voor mensen. Paarden waren al veel eerder op deze planeet dan mensen.En ze zijn niet schadelijk, terwijl mensen in het algemeen (uitzonderingen daargelaten) dat wel zijn.Paarden gooien geen atoombommen enzo...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:06

anjali schreef:
@Babootje: Een paard ontleent zijn bestaansrecht echt niet aan zijn nut voor mensen. Paarden waren al veel eerder op deze planeet dan mensen.En ze zijn niet schadelijk, terwijl mensen in het algemeen (uitzonderingen daargelaten) dat wel zijn.Paarden gooien geen atoombommen enzo...

Anjali, als je goed gelezen hebt, heb ik het daar niet over. Ethisch gezien hebben ze natuurlijk bestaansrecht.

Babootje

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:08

Als we er niet meer op mogen rijden kunnen we natuurlijk altijd nog paarden fokken om te eten :Y) :Y)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:46

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 14:56

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:35

Arabesk schreef:
Popstra schreef:
Mooi stukje geschreven Anky

https://www.telegraaf.nl/c/1151584589/

Ja rollkur enzovoort. Echt hét sportvoorbeeld van vriendelijkheid :r

Je zou het ook even kunnen lezen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:31

ik las het artikel vandaag ook inderdaad. Een prima artikel en ik denk ook heel waar.
Paarden kunnen die topprestaties echt niet leveren als ze niet fysiek en mentaal gezond zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:37

Ik heb het gelezen....ik vind het geen goed artikel alleen goed praterij. Wat mij betreft mag de paarden topsport wordem afgeschaft, zouden er regels moeten komen mbt minimum tijd dat een paard per dag vrije beweging moet krijgen, samen met een soortgenoot.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:49

Maartje1990 schreef:
Ik heb het gelezen....ik vind het geen goed artikel alleen goed praterij. Wat mij betreft mag de paarden topsport wordem afgeschaft, zouden er regels moeten komen mbt minimum tijd dat een paard per dag vrije beweging moet krijgen, samen met een soortgenoot.

Als je het artikel hebt gelezen, dan lees je dat de paarden van Anky gewoon met soortgenoten in de wei komen. Niet in een kudde en 24/7 buiten, maar er wordt goed gedacht aan vrije beweging en sociaal contact.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 19:51

Babootje schreef:
Maartje1990 schreef:

Als je het artikel hebt gelezen, dan lees je dat de paarden van Anky gewoon met soortgenoten in de wei komen. Niet in een kudde en 24/7 buiten, maar er wordt goed gedacht aan vrije beweging en sociaal contact.

Dat staat er niet. Enkel dat Bonfire en Salinero op de wei kwamen/komen.

Overigens vind ik het wel een goede column.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:02

Babootje schreef:
Maartje1990 schreef:

Dan moet je zelf het artikel opnieuw lezen want daar wordt niets over gezegd

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:03

Leuke column, en best wel inhoudelijk.

Alleen het stukje "Daarbij weet elke ruiter: een paard kan absoluut niet faken. En laat zich zeker niet dwingen om te komen tot prestaties." ben ik het niet mee eens.
Een paard kan zeker wel faken en kan je zeker wel dwingen tot prestaties.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:07

Ik vind de argumenten van Anky echt niet ijzersterk. Buiten het 'zeer zelfkritisch' noemen van onze sector, wat we gewoon vaak echt niet zijn, zegt ze ook:

Citaat:
Daarbij weet elke ruiter: een paard kan absoluut niet faken. En laat zich zeker niet dwingen om te komen tot prestaties. De ’kenners’ zeggen bijvoorbeeld dat paarden geconditioneerd zijn, dat zij passief en hulpeloos reageren. Laat ik even meegaan in dit verhaal, dat paarden gedwongen worden. En dat zij zo ver zijn dat zij zelfs geen verzet meer tonen. Juist dan zou dit altijd zichtbaar zijn in uiterlijke kenmerken. Want nogmaals, een paard kan niet faken: de glans gaat van zijn vel, de spieren nemen af, de ogen worden dof en het laat de oren hangen. Een gelukkig paard zal daarentegen stralen en glanzen

Maar is dat zo? Kun je paarden niet dwingen? Zie je het altijd als een paard iets onvrijwillig doet zoals zij stelt?

De paarden van stierenvechters glanzen ook en hebben geen hangende oren. Maar zouden ze echt vrijwilligen om kans te maken opengereten te worden door de hoorns van een stier?

De paarden die in sommige landen / voor sommige disciplines al als jaarlingen al worden ingereden hebben soms juist meer bespiering dan hun ongetrainde leeftijdsgenoten.. Betekent dit dat er geen sprake meer kan zijn van learned helplesness?

En mijn persoonlijke 'favoriet' (:'() als we het hebben over dat paarden zich niet laten dwingen door prestaties.. Zouden de duikplankpaarden dan echt niet een beeetje gedwongen zijn geweest??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:14

En zo extreem moet het zelfs niet zijn. Een paard dat weigert en enkele rake zweepslagen krijgt. Zou die de volgende hindernis nemen omdat die het allemaal heel leuk vindt of omdat de consequentie van het niet-springen tot op zekere mate vreest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:18

Een paard kun je inderdaad makkelijk dwingen. Ik betwijfel echter of dat paard dan ook fatsoenlijk zijn/haar werk doet. Je ziet dwang namelijk terug in lichaamshouding en beweging.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:22

Ik denk dat paarden zich wel laten dwingen, maar ik denk ook dat die paarden niet lang presteren.

Zoals Anky omschrijft zo ken ik ze ook, paarden waar het 'hart' uit gereden is. Die presteren misschien 1 of 2 wedstrijden goed, en daarna nooit meer op niveau. Hun vechterslust, hun moed, hun hart is er uit.

Dat is iets wat je wil voorkomen in je training/wedstrijden.

Maar, dat moet je dan wel kunnen en willen zien. En dat lukt niet iedereen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:40

ruitje schreef:
Ik denk dat paarden zich wel laten dwingen, maar ik denk ook dat die paarden niet lang presteren.

Zoals Anky omschrijft zo ken ik ze ook, paarden waar het 'hart' uit gereden is. Die presteren misschien 1 of 2 wedstrijden goed, en daarna nooit meer op niveau. Hun vechterslust, hun moed, hun hart is er uit.

Daar sla je de spijker op de kop. De opleiding van een paard op topniveau duurt 6 - 7 jaar.
Paarden op topniveau moeten meer nog dan hun fysieke mogelijkheden de drive hebben om te presteren. En dat laat zich echt niet dwingen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:40

Ik vind het ook een leuk en vooral herkenbaar stuk. Ik heb ook paarden staan die dolgraag mee willen als wij de vrachtwagen klaar maken voor vertrek naar show. paarden die beetje ongelukkig staan te wezen wanneer ze niet meer hun dagelijkse aandacht krijgen die ze ten tijde van hun carrière in de sport wel kregen.. Paarden die dolgraag werken. Ja echt waar al is dat voor velen hier niet te geloven maar ik denk dan ook niet dat de mensen die hier het meeste kritiek leveren ooit topsport bedreven hebben en ook heel niet weten hoe het in het echt is wanneer je hard moet werken en je een hecht team met je paard word en succesvol samen bent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:05

Nou ja, ik denk dat het eraan zit te komen dat de publieke opinie wordt dat paarden niet meer voor sport gebruikt kunnen/mogen worden. Het is het enige dier wat op deze manier 'gebruikt' wordt, op misschien wat sledehuskies na..
Zodra een paard op hok staat (of dat nu een paar uur is of de hele nacht) kan ie amper zn kont keren, ook in een 4x4 stal. De gemiddelde cavia heeft meer ruimte :D

En ik denk dat er niet perse naar de topsport gekeken moet worden, met alle fysio's en dierenartsen en chiropractors etc, maar juist in het lagere en middensegment .. daar worden paarden wel degelijk gedwongen om dingen te doen die ze niet willen.. vaak ook voor de eigen veiligheid... (wie op bokt accepteerd een 'stout' paard?)
Ik denk dat paarden leuk werk best prima vinden maar of ze een keuze kunnen maken, dat denk ik niet. Maar ik denk ook dat er veel paarden zijn die er niet heel te best vanaf komen, en zodra dat bij het brede publiek aangekaart gaat worden (en een groot evenement daarvoor gebruiken werkt wel natuurlijk) en de politiek gaat zich ergens mee bemoeien (want die doen dat met de meest suffe onderwerpen) dan kan het nog wel eens een dingetje worden, en dan komt er misschien een overschot aan frikandellen... :+

Citaat:
maar ik denk dan ook niet dat de mensen die hier het meeste kritiek leveren ooit topsport bedreven hebben
ach.. wat is topsport.. back in the day heb ik pittige trainingsmethodes gezien, en gebruikt, en die paarden wonnen nog wel eens een NK.. dus die kon je prima dwingen om iets uit te voeren :j (kan ook het ras geweest zijn, dunno)

Ik weet ook niet of paarden perse aandacht missen als ze in een goede kudde staan.. Of dat ze uiteindelijk snappen waar de voerschep vandaan komt en daarom je vriendje willen zijn... geen idee..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:17

@Cer, ik denk het ook. Misschien niet binnen 10 jaar, maar ik denk dat t er over 50 jaar al heel anders uit ziet.

En ik weet niet of ik dat erg vind :o.