Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:14

Djali schreef:
MamAppelsap schreef:
Dan blijf jij maar lekker denken dat iedereen precies hetzelfde is. ;) Lekker makkelijk wel.

Mijn oprechte excuses, MamAppelsap, je hebt gelijk :oo
Ik was weer veel te voorbarig door mijn veralgemeniserende post zomaar, zonder nadenken op bokt te gooien |o Ik stel mijn mening met veel plezier voor je bij, want het kwetst me dat jij vindt dat ik dom en lekker makkelijk denk |(

Sommige bokkers zullen PRECIES hetzelfde reageren als de vrouw van de 26-jarige merrie. Haar reactie is erg begrijpelijk vind ik. Maar gelukkig zijn de meeste paardenmensen - toevallig allemaal geconcentreerd op bokt - erg nuchtere, begripvolle mensen. Ze kunnen het overlijden van hun geliefde oude paard prima relativeren in zo'n situatie. Lieve buurman, het maakte echt niet uit dat je zo luid vuurwerk afstak hoor. Mijn paard was àl 26. Dat hartfalen zat er sowieso aan te komen! Dus voel je dus maar niet schuldig buur, het is jammer maar het zij zo :) zoals ik al zei, je weet het immers niet zeker of het door jouw knallen komt. Ik denk dat het echt louter toevallig is dat ze om 23u45 gestorven is. Ik kan het een plekje geven, doe jij dat nu ook maar. Fijne jaarwisseling nog! **\O/**

:') Op die ene zin na ben je alleen maar harder achteruit gegaan met al je invullingen voor anderen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:16

Ik wist niet dat er schuim op de mond komt bij een hartinfarct en stuiptrekkingen?
Mijn hond [13 jaar] was op oudjaarsdag dood neer gevallen tijdens het wandelen,ook hartinfarct,maar die had deze tekenen niet.Hij viel om en stond niet meer op,was dood.

De dood is nooit iemands eigen schuld,mits het niet bewust is gebeurd.
Voorkomen is altijd te proberen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:18

RedPassion schreef:
Ik weet niet wat ik schokkender vind; dat een paard naar alle waarschijnlijkheid door stress van vuurwerk is overleden óf de reacties op nota bene een paardenforum daarop. Op een paardenforum verwacht je toch mensen die weten hoe stressvol vuurwerk voor dieren is, zeker voor vluchtdieren.

Iemand noemde het al,dit is victim blaming inderdaad.

Ja maar elke paardeneigenaar weet toch dat hij of zij op z'n minst de paarden eerder naar binnen had moeten halen of de gelegenheid had moeten geven dat ze zichzelf in veiligheid konden brengen...

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:19

gohya schreef:
Ik wist niet dat er schuim op de mond komt bij een hartinfarct en stuiptrekkingen?
Mijn hond [13 jaar] was op oudjaarsdag dood neer gevallen tijdens het wandelen,ook hartinfarct,maar die had deze tekenen niet.Hij viel om en stond niet meer op,was dood.

De dood is nooit iemands eigen schuld,mits het niet bewust is gebeurd.
Voorkomen is altijd te proberen.

Het hoeft ook niet, maar het komt vaak voor. Kan trouwens ook bij mensen zijn.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:20

purny schreef:
RedPassion schreef:
Ik weet niet wat ik schokkender vind; dat een paard naar alle waarschijnlijkheid door stress van vuurwerk is overleden óf de reacties op nota bene een paardenforum daarop. Op een paardenforum verwacht je toch mensen die weten hoe stressvol vuurwerk voor dieren is, zeker voor vluchtdieren.

Iemand noemde het al,dit is victim blaming inderdaad.

Ja maar elke paardeneigenaar weet toch dat hij of zij op z'n minst de paarden eerder naar binnen had moeten halen of de gelegenheid had moeten geven dat ze zichzelf in veiligheid konden brengen...

Want binnen kan een paard geen hartaanval krijgen en dat had dit allemaal voorkomen? :?

Tieneke

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:22

Een verbod zal wel werken als de industrie zich volop schaart achter geluidsarm en zelf inziet dat alternatieven beter zijn.

Verandering is soms eng, maar daarom niet altijd slecht.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:26

superpony schreef:
CalipsoLover schreef:
Victim blaming heeft hier geen zin. Vuurwerk afsteken is in Vlaanderen verboden, je riskeert een boete van 350 euro als particulier. Dus de enige die hier in fout is is degene die het vuurwerk afgestoken heeft, hij/zij heeft immers de wet overtreden.

Maar dan moeten ze handhaven.

En er is geen enkel bewijs dat het paard alleen door het vuurwerk overleden is. Het is vreselijk rot allemaal, maar je zal toch echt keihard moeten kunnen bewijzen dat dit de oorzaak is, wil je diegene die afstak aansprakelijk kunnen stellen.

En een verbod gaat nooit werken. Er zullen altijd mensen vuurwerk afsteken.

En er zullen ook altijd andere nare en harde geluiden zijn waar paarden of andere dieren van kunnen schrikken en zichzelf verwonden of erger.

Ik weet niet of je zelf beseft dat je (vetgedrukt) een drogreden gebruikt. Gewoontes en tradities zijn er om verbroken te worden, anders hadden vrouwen nog steeds geen stemrecht, zaten allochtonen nog altijd achteraan in de bus en kwam de kerk elke week jouw belastingen nog innen. Net zoals bovenstaande zijn dit geen dingen die van de een op de andere dag gerealiseerd zijn, maar door te zeggen 'het gaat toch nooit werken want we doen het al jaren zo" maak je deel uit van het probleem. Een verbod op vuurwerk is wel degelijk mogelijk, maar het vereist tijd en maatregelen. Als je een verbod op vuurwerk invoert en daarbij ook een verbod op het verkopen van vuurwerk ben je al een hele stap verder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:32

Dat verbod op vuurwerk gaat er ook echt wel komen,binnen een paar jaar. Sowieso vanwege de luchtvervuiling, die ene nacht vervuilt net zoveel als alle auto's in Nederland in 1 jaar [zegt wetenschap].En ook dus vanwege het klimaat.Ik denk dat de EU straks in heel Europa vuurwerk gaat verbieden,puur vanwege de giftige stoffen die de lucht in gaan.
Tuurlijk zijn er altijd mensen die het tóch gaan afsteken, er zijn ook altijd mensen die tóch door het Rood rijden. Alleen zijn díe mensen dan makkelijker te pakken.
Het vuurwerk is toch geen feestvreugde meer? het is ellende onder mensen en dieren.
Laatst bijgewerkt door gohya op 02-01-20 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:32

CalipsoLover schreef:
Victim blaming heeft hier geen zin. Vuurwerk afsteken is in Vlaanderen verboden, je riskeert een boete van 350 euro als particulier. Dus de enige die hier in fout is is degene die het vuurwerk afgestoken heeft, hij/zij heeft immers de wet overtreden.

De gemeente liet particulier vuurwerk toe tussen 23.30 en 01.00

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:42

Het maakt niet uit of je ze buiten hebt of op stal. Ik heb het op beide plekken geprobeerd, de laatste jaren en op beide plekken was er dikke paniek. En dan wonen wij nog niet eens dichtbij stad of dorp. Een van mijn paarden is zelfs in haar stal van schrik door de benen gegaan en kon zich enige minuten niet meer bewegen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:50

Bodiwi schreef:
Ah ja. Mijn dieren zijn allemaal speciaaltjes en heel bijzonder. Heeft niks met goede voorbereiding en training te maken.

Wat een trieste reacties in dit topic. Zoals hierboven.
Blijf vooral in je bubbel dat voorbereiding en training paniek kan voorkomen.

En dan de mensen die zeggen dat het nooit zeker is dat het door het vuurwerk kwam.
Het is wél met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan te nemen. En dat is in dit geval meer dan genoeg.

Heel veel sterkte aan de eigenaar en ik hoop dat er snel een einde komt aan dit ziekelijke egoistische vermaak.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:54

rayoow schreef:
CalipsoLover schreef:

De gemeente liet particulier vuurwerk toe tussen 23.30 en 01.00

De gemeente Hoeselt dan enkel of hoe zit dat? Heb je hier een bron van? Ik woon zelf tussen Antwerpen en Gent. Hier was het niet toegelaten en alsnog ook mensen die het gedaan hebben, maar hier was het dus ook niet tussen die uren toegestaan. Gemeente moet ook goedkeuring hebben op Vlaams niveau om vuurwerk toe te staan tussen bepaalde uren aangezien het op Vlaams niveau is verboden. De gemeente kan en mag niet zomaar dingen beslissen, dus het lijkt me straf dat zij daar dan als enige goedkeuring voor hebben gekregen. Als zij daar een aanvraag voor hebben ingediend en het is toegelaten is dat een ander verhaal.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:58

@CalipsoLover: Lees eens mijn reactie die op pagina 2 of 3 staat.
Daar staat een link in. Totaal verbod vuurwerk in vlaanderen is zeker niet aan de orde.
Hoeselt was toegelaten zonder vergunning van 22u30 tot 01u00 en de gemeenten met en totaal verbod zijn een zeldzaamheid...
Nogmaals de link
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/in ... ~aeae62e5/

En de voorwaarden van de gemeente Hoeselt

Gemeente Hoeselt
Vuurwerk Toegestaan? Toegestaan
Boete?
Meer uitleg toegestaan zonder vergunning in de overgang van oud naar nieuw op 31 december om 22.30 uur tot 1 januari om 01.00 uur.

Het verbod telt op andere dagen... oudjaar / nieuwjaar valt onder een uitzondering. Dus verwar dit niet met het algemene totaal verbod..
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 02-01-20 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 14:59

Het klopt dat in Hoeselt het mocht tussen die uren. In Hasselt, waar mijn paarden staan, mocht het tussen 23u en 1u. Gemeentelijk mogen de burgemeesters hierin beslissen wat ze willen, helaas.
Was ook nog een interview over op de radio vanochtend. Dus het verbod is een lege doos. En in Hasselt hebben we dan nog een burgemeester van dezelfde partij als minister Weyts...

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:01

Heel politiezone bilzen, waaronder dus ook hoeselt.
Gemeente heeft dit aangekondigt via facebook.
Woon zelf ook in de gemeente.

Waren meerdere gemeentes aan deze kant die vuurwerk helaas toelieten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:23

Sorry, ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik kwam dit bericht tegen bij het nieuws en mijn eerste reactie was toch echt, zorg dat je dieren op tijd binnen zijn met dit soort dagen. Of ze nu wel of niet bang zijn.
Het is nu eenmaal de trend dat het vuurwerk harder wordt en het fatsoen van de mens lijkt af te nemen de laatste jaren.

Zijn dieren in een stal dan wel veilig?
Nee!!
Een pijl binnen en de tent vliegt in de fik.
En sommige dieren schieten binnen ook of nog meer in paniek.
Afschaffen van het vuurwerk?
Ja, wie weet gaat het daar toch echt een keer op uitdraaien...... maar nu nog niet.
Het enige wat je kan doen is denk ik is geen oud en nieuw gaan vieren maar gewoon de nacht uitzitten bij je dieren zodat je bij het minste en geringste onraad in actie kan komen.

En ook de dagen voor het einde jaar wat voorzorgsmaatregelen nemen. ( camera?)
Wat maken die paar dagen nu uit op een jaar??
Voor mij persoonlijk geeft het in elk geval de rust die nodig is om mijn dieren ook die tijd van het jaar te ondersteunen.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 02-01-20 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:32

7ofhearts schreef:
Sorry, ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik kwam dit bericht tegen bij het nieuws en mijn eerste reactie was toch echt, zorg dat je dieren op tijd binnen zijn met dit soort dagen. Of ze nu wel of niet bang zijn.
Het is nu eenmaal de trend dat het vuurwerk harder wordt en het fatsoen van de mens lijkt af te nemen de laatste jaren.

En natuurlijk is het triest en verdrietig voor de eigenaresse.
Maar het zou zo maar kunnen dat ze het volgend jaar rond deze tijd anders doet.

En what about de paarden die 24/7 buiten staan dan?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:42

je kan overwegen om het dier die kleine week per jaar ergens anders onder te brengen.

Als een paard die 24/ 7 op de wei staat ziek wordt mag ik toch hopen dat hij ook gewoon naar een stal of kliniek gaat.
Nogmaals, voor die paar dagen zou ik dan afzien van mijn beleid.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:47

Shaggy09 schreef:
7ofhearts schreef:

En natuurlijk is het triest en verdrietig voor de eigenaresse.
Maar het zou zo maar kunnen dat ze het volgend jaar rond deze tijd anders doet.

En what about de paarden die 24/7 buiten staan dan?

Mijn paarden staan hele jaar buiten en vanaf 29-12 tot 3-1 van 16:00-08:00 binnen ivm vuurwerk

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:00

Vreselijk!

Ik hoop dat ze heel snel met een verbod komen op consumentenvuurwerk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:07

Waarom zou je in hemelsnaam je paarden gaan verhuizen tijdens oud & nieuw als ze het al een jaar of 17 prima doen thuis. Andere plek zorgt voor veel paarden enkel maar voor extra stress.

En ik denk niet dat er voldoende locaties zijn waar je niet of nauwelijks vuurwerk hoort om middernacht en waar alle paarden van NL / BE terecht kunnen :(:)

Nu waren de knallen blijkbaar een stuk harder dan voorheen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:16

Afgezien van het feit dat het vreselijk is om je paard te verliezen, weet je niet wat de reden is waarom het paard een hartstilstand heeft gekregen. Het kan van het vuurwerk komen, maar wie weet was het paard zonder het vuurwerk ook overleden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:19

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:28

karev schreef:
Nikass schreef:

Wat ik dan even niet snap is dat er geen radio aan staat, harder, om het geluid van vuurwerk te overstemmen.

Die staat aan op het filmpje. En niet fluisterzacht.
Bovendien geloof ik niet dat er een radio is die zo hard kan dat ie al het geknal en de bommen kan overstemmen.
Een tiental meters van onze stal vandaan stonden de carbidbussen 3 rijen dik. Denk je dat er ook maar iets is wat dat kan overstemmen? De aarde trilt onder je voeten!

Wij waren gewaarschuwd en onze pony's waren uit logeren gelukkig.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:43

pmarena schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam je paarden gaan verhuizen tijdens oud & nieuw als ze het al een jaar of 17 prima doen thuis. Andere plek zorgt voor veel paarden enkel maar voor extra stress.

En ik denk niet dat er voldoende locaties zijn waar je niet of nauwelijks vuurwerk hoort om middernacht en waar alle paarden van NL / BE terecht kunnen :(:)

Nu waren de knallen blijkbaar een stuk harder dan voorheen.

Inderdaad. Voor een hond is het al moeilijk om een plekje te vinden waar het rustig qua vuurwerk is. En die kun je dan nog meenemen in het huisje van een vakantiepark of iets dergelijks.

Bovendien was het deze O&N ook mistig in Hoeselt volgens het nieuwsbericht. Dat kan het ook extra beangstigend maken. Ook op een vertrouwde plek.