Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:51

Arabesk schreef:
Gooi ruiters die daar rijden uit het A-kader en sluit ze uit van Nederlandse kampioenschappen:

Duitse endurance ruiters niet naar Dubai

De TC bij de KNHS die daar het voortouw in moet nemen heeft duidelijk aangegeven dat dat soort beslissingen niet voor het A-kader geld.
De beslissing om Emile D. toen als bondscoach te passeren en vervolgens mevr. vd Abeele in de TC te benoemen was al een teken dat er geen enkele koerswijziging zou komen. Tot op heden gaat de KNHS dezelfde weg.

De recente publicaties zijn loze woorden alleen een stukje PR.
We willen wel, nou ze laten al jaren zien welke koers ze varen.

Het KNHS-bestuur, de TC endurance blijven de UAE faciliteren en steunen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:59

Dinopino schreef:
Maar ik kan als enige reden bedenken, waarom da KNHS niet verder gaat dat dat te maken heeft met geld.
Worden er wedstrijden in Europa gesponsord door het midden-oosten? Wat heeft de KNHS er anders aan om hier geen duidelijke stelling in te nemen en maatregelen.

Ja, zowel de venue in Pisa als in Euston park draaide op oliedollars, die smeren goed.

Knhs vraagt advies aan de verkeerde mensen. Namelijk aan de mensen met een financieel belang in de Uae.

Dinopino

Re: Vier paarden omgekomen bij endurancewedstrijden in Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:09

Dan gewoon weer terug gaan naar vroeger:-) Toen hadden we geen emiraten.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:46

fransje23 schreef:
Yvonne, waren de wedstrijden met 15 km/u in Bouthib?
Daar gaat de track daadwerkelijk door uitdagend terrein ipv over een bijzonder lange renbaan waardoor de snelheden lager liggen.
Kan het nu zelf niet checken.

Eentje daarvan wel, de andere kan ik niet zo goed zien eerlijk gezegd.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:11

kyrkelover schreef:
fransje23 schreef:
Yvonne, waren de wedstrijden met 15 km/u in Bouthib?
Daar gaat de track daadwerkelijk door uitdagend terrein ipv over een bijzonder lange renbaan waardoor de snelheden lager liggen.
Kan het nu zelf niet checken.

Eentje daarvan wel, de andere kan ik niet zo goed zien eerlijk gezegd.

Ik weet dat een van de drie plaatsen een andere hartslag (lager) hanteerd en probeert inlijn met de FEI voorstellen te zijn. Het is dus niet zo dat alles daar slecht is. Een lagere hartslag bij de keuring betekend ook een lagere snelheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:24

fransje23 schreef:
Dinopino schreef:
Maar ik kan als enige reden bedenken, waarom da KNHS niet verder gaat dat dat te maken heeft met geld.
Worden er wedstrijden in Europa gesponsord door het midden-oosten? Wat heeft de KNHS er anders aan om hier geen duidelijke stelling in te nemen en maatregelen.

Ja, zowel de venue in Pisa als in Euston park draaide op oliedollars, die smeren goed.

Knhs vraagt advies aan de verkeerde mensen. Namelijk aan de mensen met een financieel belang in de Uae.

én in de KEV zitten bestuursleden met directe belangen in de UAE, rijden er zelf, of kinderen van hen rijden daar. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:27

Wat is de KEV?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:32

Marie_Anne schreef:
Wat is de KEV?

Knhs endurance vereniging

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:42

Gewoon transparantie van de KNHS eisen. Jullie betalen je lidmaatschap en wat er nu gebeurt is niet in de lijn van de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:33

Arabesk schreef:
Ja het wordt nog spannend welke wassen neus de KNHS dit keer uit de kast trekt.

Wie zelf wil kijken wie er rijdt en hoe hard, je kunt de app Yamamah installeren. Daar staat alles in.

Wat mij vooral opvalt is het ontzettend hoge percentage aan paarden dat geëlimineerd wordt tijdens die races. Tweederde van het deelnemersveld geëlimineerd is geen uitzondering. En dan veruit de meeste paarden wegens kreupelheid. En daarna door metabole problemen. Hoe kan dat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:39

safina schreef:
Wat mij vooral opvalt is het ontzettend hoge percentage aan paarden dat geëlimineerd wordt tijdens die races. Tweederde van het deelnemersveld geëlimineerd is geen uitzondering. En dan veruit de meeste paarden wegens kreupelheid. En daarna door metabole problemen. Hoe kan dat?

Hoe dat kan? Was dat een retorische vraag?

Als jij met veel te hoge snelheden 160 km lang rondjakkert, dan is de kans op kreupelheid door vermoeidheid, of misstappen doordat je geen tijd hebt om kuilen te zien en te vermijden erg groot en bovendien leg je het beest z'n darmen volkomen stil (adrenaline = vluchten = alle energie naar de spieren om te lopen, nul naar de spijsvertering), wat, als je dat urenlang doet, metabole problemen geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:54

Hoe zijn die cijfers bij Nederlandse wedstrijden?

Ik kan me zo slecht voorstellen dat er "aardige" nederlandse dames zijn die " het beste voorhebben met hun paarden" en die meedoen aan een wedstrijd waar minstens 67 paarden de finish niet halen omdat ze kreupel zijn, minstens 12 omdat ze metabole problemen hebben en 3 omdat ze dood zijn gegaan. Van de 201 deelnemers in totaal.

En een KNHS die dat al lang weet en er tot op heden niks aan gedaan heeft.
Ik probeer dat te snappen. |o Maar het is niet te begrijpen, vrees ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:00

Op het Nederlands kampioenschap over 160 km, wat ook een internationale wedstrijd is, valt meestal ook zo'n beetje 50% uit. Wat meer in hele natte wedstrijden over het algemeen.
Buitenlanders verkijken zich vaak op 'het vlakke Nederland' en onderschatten het parcours (rondom het federatiecentrum) dus die willen ook hier nog wel eens hun neus stoten. De winnende snelheden hier in NL liggen meestal rond de 20 km/u.
Op de nationale klasse 3 en 4 wedstrijden valt ook al snel 40% uit. Je vraagt natuurlijk best wel wat van je paard, en hem aan het eten en drinken houden is de grootste uitdaging. Snelheid kun je zelf bepalen, je paard gehydrateerd houden is best lastig als-ie niet wil :+

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:06

Plus in NL zijn er veel ruiters die zelf stoppen op een vetgate omdat ze “iets voelen” of paard niet genoeg eet of drinkt. De meesten starten ook met hun eigen paard waar ze veel om geven en door en door kennen. Niet vaak dat er een aan de infuuszakken moet (en meestal zijn dat beginners die het compleet verkeerd in schatten). En een dood paard heb ik nog nooit meegemaakt.
Voor de meeste ruiters is het een leuk dagje uit, lekker genieten met je eigen paard en “to finish is to win” en de hoofdprijs is een zak voer of deken. Niet te vergelijken met hoe het daar gaat.
Geen tonnen (olie)prijzengeld. Geen stal naam ten schande als je stopt. Gewoon je eigen keuzes kunnen maken in het belang van jouw paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 17:55

Vandaag reed er wéér een Nederlander mee. Reindu heeft weer een brief gestuurd naar de KNHS en de KEV. Een CEN 160, die vorig jaar nog onder de FEI viel, maar op miraculeuze wijze dit jaar 'ineens' 'zomaar' niet meer. De zeven dode paarden en de stellingname van KNHS en KEV waren kennelijk niet genoeg om deze ruiter ervan te weerhouden om te starten. Zelfs niet als je moeder in datzelfde bestuur zit.

Dan lap je zeven dode paarden gewoon aan je laars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:36

Ik ben wat aan het lezen geweest over endurance in de Emiraten, oa bij Clean endurance en artikelen van Pippa Cuckson, maar ik word er akelig van. Wat een hoop misstanden. Hoe kúnnen mensen daar gewoon gaan rijden en hun ogen daar voor sluiten? Ziek :r

Misschien heel naïef gedacht, maar kan er via social media geen druk worden uitgeoefend op de KNHS? Via Facebook en Twitter?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:38

Marie_Anne schreef:
Ik ben wat aan het lezen geweest over endurance in de Emiraten, oa bij Clean endurance en artikelen van Pippa Cuckson, maar ik word er akelig van. Wat een hoop misstanden. Hoe kúnnen mensen daar gewoon gaan rijden en hun ogen daar voor sluiten? Ziek :r

Misschien heel naïef gedacht, maar kan er via social media geen druk worden uitgeoefend op de KNHS? Via Facebook en Twitter?

wat denk je wat we aan het doen zijn ;-)

https://www.facebook.com/endurancedatabase/

en uit protest is de website al eens een week offline gehaald

www.endurancedatabase.nl

dan gaan mensen wel janken dat je ook onschuldige mensen ermee hebt, maar ja da's het hele idee van een staking, dat ook ánderen erover na gaan denken. Als je endurance rijdt in NL dat kun je niet gewoon je kop in het zand steken en zeggen 'ach ja ver van m'n bed' want het is wel JOUW vereniging die er geen zak aan doet he! Terwijl de Duitsers hun leden die daar rijden uitsluiten van het A kader, hun kampioenschappen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:33

Arabesk schreef:
Vandaag reed er wéér een Nederlander mee. Reindu heeft weer een brief gestuurd naar de KNHS en de KEV. Een CEN 160, die vorig jaar nog onder de FEI viel, maar op miraculeuze wijze dit jaar 'ineens' 'zomaar' niet meer. De zeven dode paarden en de stellingname van KNHS en KEV waren kennelijk niet genoeg om deze ruiter ervan te weerhouden om te starten. Zelfs niet als je moeder in datzelfde bestuur zit.

Dan lap je zeven dode paarden gewoon aan je laars.

243 starts, 173 eliminaties, 73 kreupele paarden. Geen dode paarden. Als het tenminste allemaal netjes geregistreerd is, want er schijnt wel eens wat onder het (Perzisch) tapijt geveegd te worden.
8 FTC. Wat is daarmee gebeurd?

Maar 73 kreupele paarden...echt leuk man. Lijkt me echt een fijne, sportieve, gezellige wedstrijd met happy athletes. Wat moet het toch genieten zijn om daar aan deel te nemen. -O-

Eigenlijk is dit een spelletje waarbij je het verliest als je je paard van happy athlete hebt gereden naar een paard met gezondheidsklachten. Moet je daar überhaupt een wedstrijdje van willen maken? Is dat niet in de basis al een idioot uitgangspunt?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:38

die 8 FTC is neem ik aan Failed to qualify; zullen dus bij de voorkeuring er al uit zijn gehaald en dus niet gestart.

hmmm nee dat klopt niet..is tenslotte ftc niet ftq

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:49

FTC is Failed To Complete. Veterinair goedgekeurd, maar de ronde niet uitgereden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:02

Zodra je met een dier wedstrijdsport gaat doen zie je mensen altijd veranderen en worden er grensen verlegd. Bij een cursus bij het DOKR vertelde de trainster van een wedstrijd in Brandenburg. De mensen die daar reden en die ze kende en heel verantwoordelijk altijd omgingen met hun paarden, veranderde de in ruiters zonder inhoud en sjeesde als een gek. De beloning was een tinnenbord dus dat is dan begrijpelijk ahummm. Ik zegt niet dat ik dat voor iedereen vind gelden. Bij agility vroeg me tijdens de training iemand of ik naar haar hond wilde kijken, omdat ie kreupelde en hij had van het weekend een wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:33

Westernfreak schreef:
FTC is Failed To Complete. Veterinair goedgekeurd, maar de ronde niet uitgereden.

Thanks voor de uitleg!
Wat is het verschil met RET?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:35

Westernfreak schreef:

ach ja...duh....kon maar niet opkomen waar de C voor moest staan....tot ik jouw comment las en dacht; ach ja, tuurlijk dat betekende het.....dank voor de uitleg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:16

Dinopino schreef:
Zodra je met een dier wedstrijdsport gaat doen zie je mensen altijd veranderen en worden er grensen verlegd.

Ja, maar bij de meeste competities met paarden die ik ken, verdien je punten door balkjes in lepels te laten liggen, een oefening fraai uit te voeren, balletjes op kegels te laten liggen terwijl je behendig rondstuurt etc. En zijn er veterinaire risico's dan wordt er gekeurd en heel af en toe blijkt er een paard kreupel of de hartslag herstelt niet goed. En dat vinden we dan bestwel abnormaal. Maar de basis is dat je ergens behendig in bent. Daar verdien je de punten mee.

In endurance kan je winnen door snel te zijn, maar er zijn geen balletjes, balken, hindernisjes, oefeningetjes etc. Het is simpel: Hoe snel en ver kan je gaan zonder dat je paard kreupel wordt of metabool ontregeld raakt? Je bent dus steeds op die grens aan het rijden, lijkt me. Ga je over de grenzen van je paard, dan lig je eruit. Rij je tege nde grens, dan win je. Daar draait het om.
Moet je daar dan überhaupt een wedstrijd van willen maken? Leent dat concept, paarden tot hun fysieke grens rijden, zich eigenlijk wel voor een sport waarin we happy athletes willen zien?

Overigens besef ik me heel goed dat dit in andere takken van paardensport ook niet lukt hoor.
Maar ik had altijd een heel positief beeld van endurance in het algemeen (tof, fijn in de natuur rijden, veel aandacht voor de conditie van je paard, vast veel leuker voor een paard dan die verkrampte dressuuroefeningen), maar naarmate ik er meer over nadenk komen dit soort gedachten bij me op.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:27

Het is overig vrij ‘normaal’ dat op een 160’er de finisher percentage rond de 50%, was daar als dierwetenschap student ook negatief verbaasd over maar ervaren grooms noemen het als normaal en een ‘echte’ test van uithoudingsvermogen. Dit gaat dus niet over de Emirates maar wedstrijden in europa. Hier in Zweden liggen de winnende snelheden vaak niet veel hoger dan 16-17 kmh met nog steeds veel afvallers, dus daar ligt het in de eerste plaats niet aan. Vraag me dan imo af waarom de 160 sowieso nog in het programma staat, en of we de max afstand niet naar 120/140 moeten zetten voor paardenwelzijn? En ja, toch groom ik ook op 160 km wedstrijden maar dan wél met een ruiter die haar paarden super trained en die er de volgende dag gewoon hartstikke fris en ‘untouched’ er bij lopen.

Edit; RET staat voor retired en betekent dat de ruiter er zelf voor kiest om uit te stappen als het paard wel was goedgekeurd.