Psydoxy schreef:Ik verbaas me over de reacties in dit topic. In Noord Korea leven ze eenmaal met een ander wereldbeeld en levenswijze. Ik ben van mening dat je er pas over mag oordelen als je er zelf geweest ben, dan zie je pas hoe het daar echt is. Nu is het in Noord Korea de vraag of dit daadwerkelijk de gang van zaken is, want natuurlijk laten ze de toerist niet alles zien. Even kort door de bocht, daar wonen ook mensen die verliefd worden, kinderen krijgen, iedere dag naar hun werk gaan, nationale feestdagen vieren en proberen gelukkig te zijn.
Ongeacht het 'goed' of 'fout' is en het weinig nieuwswaarde heeft (maar dat hebben wel meer nieuwsberichten op bokt) is dit voor de Noord-Koreanen een strohalm om aan vast te houden. Daarom is het gepubliceerd en wordt het natuurlijk groot in de wereldmedia gebracht.
Ergens in mijn aardrijkskunde opleiding werd gezegd: "Een corrupt-systeem is ook een systeem."
Natuurlijk laten ze je daar niet zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat. Ik ben er niet geweest maar heb wel meerdere mensen gesproken die daar wel zijn geweest. Noord Korea heeft mijn interesse. Niet op een positieve manier wel te verstaan. Maar ik heb veel gelezen over en gesproken met mensen die daar geweest zijn. Heb je enige wetenschap van de strafkampen daar? Mensen die 'verdwijnen' en waar men nooit meer iets van hoort? Die dus verdwijnen in een strafkamp omdat ze een net iets andere opvatting hebben dan de 'grote leider'? Of omdat ze bijv. de foto van Kim in hun huis niet goed genoeg hebben afgestoft? Ik heb zelfs wel eens gehoord van een huis dat was afgebrand (inclusief foto's van de leiders) waarna de bewoners dus gevangen werden genomen omdat ze de foto's niet hadden gered uit de brand. Het is te zot voor woorden.
En als je dan eenmaal in een strafkamp beland, geen eten krijgt en dus van armoede maar gras gaat eten en uitwerpselen van dieren gaat uitpluizen om te kijken of daar iets eetbaars in zit... Je baby gedood ziet worden of gedwongen wordt dit zelf te doen... Dan mogen we ergens blij zijn dat we dit niet te zien krijgen als we in Noord Korea zouden komen. Dat is inderdaad wel een 'andere' levenswijze.