[VIDEO]Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:33

Karl66 schreef:
Het verschrikkelijk rotte aan dat bericht van shadow0 is dat zij daarmee impliceert dat mensen die niet zoveel problemen met dat bericht hebben de mensen die probleemloos kampbewaker worden, in tegenstelling tot mensen als shadow0, die wel aan de goede kant staan. Op die manier probeert ze haar mening tot de enige juiste en moreel verheven mening te maken. Het is gewoon een hele geniepige en foute manier van discussiëren.
Dat klopt, maar dat zijn we inmiddels wel gewend toch. Als je niet minstens even hard deugt als Shadow0 (en dat geldt voor 95% van Bokt), dan sta je waarschijnlijk vooraan met je arm omhoog als we nog eens bezet worden.
Nare manier van discussiëren, maar niet iets wat je nu nog zou moeten verbazen.

Shadow0

Re: [VIDEO]Kim Jong-un beklimt Korea’s heilige berg te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:49

Volgens mij is er niets geniepig aan, en ben ik redelijk duidelijk over mijn motivaties en bedoelingen. En ik denk niet dat 95 procent van bokt zomaar nazi is. Ik denk wel dat er enkelen zijn (en dat is statistisch ook niet gek) die geen moeite hebben met concentratiekampen. En dat er enkelen zijn, ook nu al, die dat ideologisch al aanhangen.
En ik denk dat er teveel mensen zijn die weinig tegenwicht bieden aan het gemak waarmee we mee gaan in bv dit soort propagandaverhalen, en te gemakkelijk vergeten hoe gevaarlijk de wereldpolitiek nu is, hoeveel mensen er al zijn opgepakt (en niet alleen in NK) door het toenemende fascisme en de afbraak van democratie en rechtstaat.

Dan kun je wel vinden dat het me gaat om dat iedereen 'deugt' maar ik vind het belangrijk dat het fascisme en nationalisme en de achteloosheid over mensenlevens niet opnieuw vat krijgt in ons land. Op de paar plekken waar ik me daarover uit kan spreken zal ik dat doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:52

oomens schreef:
Karl66 schreef:
Het verschrikkelijk rotte aan dat bericht van shadow0 is dat zij daarmee impliceert dat mensen die niet zoveel problemen met dat bericht hebben de mensen die probleemloos kampbewaker worden, in tegenstelling tot mensen als shadow0, die wel aan de goede kant staan. Op die manier probeert ze haar mening tot de enige juiste en moreel verheven mening te maken. Het is gewoon een hele geniepige en foute manier van discussiëren.
Dat klopt, maar dat zijn we inmiddels wel gewend toch. Als je niet minstens even hard deugt als Shadow0 (en dat geldt voor 95% van Bokt), dan sta je waarschijnlijk vooraan met je arm omhoog als we nog eens bezet worden.
Nare manier van discussiëren, maar niet iets wat je nu nog zou moeten verbazen.

Nou, jouw bewoording vind ik anders ook verre van prettig.
Ik ben het heus niet altijd met Shadow eens, maar ze kan dingen goed onder woorden brengen, ze legt haar ideeën goed uit. Wordt niet persoonlijk, heeft een sterke eigen mening. Dat mag. (Alleen dan weer niet in NK)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:59

@Shadow0, Het geniepige is dat jij de mensen die een andere mening dan jou hebben koppelt aan het meewerken in concentratiekampen. Het gaat er dan ook niet om dat iedereen moet deugen. Het gaat erom dat jij jouw mening als de enige moreel juiste mening presenteert en dat jij een daar van afwijkende mening koppelt aan iets wat zo fout is dat niemand daarmee geassocieerd wil worden. Op die manier mensen het zwijgen op proberen te leggen is wat er zo fout is aan die manier van discussiëren.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:07

Karl66 schreef:
@Shadow0, Het geniepige is dat jij de mensen die een andere mening dan jou hebben koppelt aan het meewerken in concentratiekampen. Het gaat er dan ook niet om dat iedereen moet deugen. Het gaat erom dat jij jouw mening als de enige moreel juiste mening presenteert en dat jij een daar van afwijkende mening koppelt aan iets wat zo fout is dat niemand daarmee geassocieerd wil worden. Op die manier mensen het zwijgen op proberen te leggen is wat er zo fout is aan die manier van discussiëren.

Nee. Dat doet shadow voor mijn gevoel niet.
Het enige dat er gezegd is, is dat er statistisch gezien mensen zijn die zo zijn, en dus (mogelijk) ook op bokt. Want het verleden laat zien dat dat zo is. Wat dat betreft zijn we niet zo anders dan tijdens de laatste oorlog.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:18

Nee, natuurlijk zegt ze dat niet rechtstreeks...

Eerst zegt ze dat het heel gevaarlijk is als je dit soort berichten niet serieus neemt en sterk veroordeelt, net zoals zij dat doet. Daarna zegt ze dat als je het niet veroordeelt dat je meewerkt aan het in stand houden van dit soort dictators en daarna zegt ze dat er altijd een groep is die meewerkt in concentratiekampen. Zo koppelt ze heel geniepig dat meewerken in concentratiekampen en het niet veroordelen van dit filmpje aan elkaar. Zo heeft ze ook al geprobeerd om lacherig te doen over dit filmpje te koppelen aan lacherig doen over de Judenfrage.

Het gaat er niet om dat er mensen zijn die dit zullen doen, want ja die mensen zijn er en je weet van tevoren niet welke mensen dat zijn. Het gaat erom dat zij dat gedrag koppelt aan mensen die het niet met haar eens zijn. Je moet haar mening, waar je het prima mee eens kan zijn, los koppelen van de manier van discussiëren, die namelijk heel fout is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:29

Zo, goeiendag Shadow, ga je lekker? Je trekt uitspraken wel enorm uit hun verband zeg. Adem in - adem uit. Probeer een verschil te zien tussen "goedkeuren" wat die man doet, en vinden dat deze beelden an sich prima op Bokt kunnen. Omdat het plaatsen van de beelden niet inhoudt dat je die man steunt of het er mee eens bent.

"Man" mag ik wel zeggen toch, of moet het echt zeer gespecificeerd 3 voudig ingediend en volgens Shadow goedgekeurde bewoording zijn? Ik vind je èrg veroordelend en er allerlei zaken aan de haren bij slepen die heel erg vergezocht zijn.

En ja, ik vind het wel leuk / grappig om beelden te zien van een Beatrix, Elizabeth, Putin of ander volk van "hogerhand". Zie je ze eens in een andere context :) Ongeacht wat ze verder wel of niet doen, dat staat los van het "leuk" vinden om ze eens op een paard te zien.

Zo veroordelend jegens je medemens zijn maakt de maatschappij ook niet echt gezelliger hoor :=

Je mag je trouwens best afvragen wie eerder andere mensen wil onderdrukken....iemand die zo zuur en veroordelend reageert als jij hier in dit topic, of iemand die wat makkelijker kan relativeren.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:55

Ja dit vind ik dus iemand monddood maken, gelukkig is er nog iemand die gepassioneerd is en die zaken probeerd te duiden. Je wordt hier alleen snel verkeerd begrepen, enerzijds telt elk woord omdat je nu eenmaal alleen maar op schrift kunt communiceren en je geen intonatie hoort, anderzijds wordt elk woord op een goudschaaltje afgewogen. Je schrijft er eigenlijk altijd of teveel en je wordt afgeserveerd of je schrijft er niet genoeg met hetzelfde effect

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:05

Het is NIET zo dat shadow zegt dat zij mensen in een concentratiekamp wil stoppen.
Ze zegt dat het qua getallen, aantallen, statistisch zo zal zijn dat er binnen Bokt mensen zijn die concentratiekampen niet perse slecht vinden.
Zoals er, qua getallen ook .... vul maar in mensen op bokt zijn.
Kort. Lang. Slim. Universitair opgeleid. Lager opgeleid. Getalenteerde ruiters.
Creatievelingen. Etc etc.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:12

rien10 schreef:
Het is NIET zo dat shadow zegt dat zij mensen in een concentratiekamp wil stoppen.
Ze zegt dat het qua getallen, aantallen, statistisch zo zal zijn dat er binnen Bokt mensen zijn die concentratiekampen niet perse slecht vinden.
Zoals er, qua getallen ook .... vul maar in mensen op bokt zijn.
Kort. Lang. Slim. Universitair opgeleid. Lager opgeleid. Getalenteerde ruiters.
Creatievelingen. Etc etc.

Klopt. Niet met die woorden. Maar door haar voorgaande posts suggereert ze dat wel, zonder letterlijk de andersdenkenden voor fascisten of meelopers daarvan te hoeven uitmaken.
In de letter staat er (net) niets verkeerd, maar de bedoeling is er niet minder verwerpelijk om.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:28

Dan zit je tussen de regels door te lezen en dat moet je nou precies niet doen, en dat is dan vooral jouw interpretatie

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:29

luxx schreef:
Dan zit je tussen de regels door te lezen en dat moet je nou precies niet doen, en dat is dan vooral jouw interpretatie

Als iemand keer op keer bewust de hoofdboodschap tussen de regels schrijft, dan helpt het niet om alleen de regels te lezen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:30

Maar als het meerdere mensen opvalt, niet alleen binnen dit topic maar binnen heel wat meer andere topics ook, zou er dan niet een kern van waarheid in kunnen zitten?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:33

Jij leest die hoofdboodschap tussen de regels door, dat is jouw interpretatie, ik lees dat er bijvoorbeeld niet in

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:35

Ailill schreef:
Maar als het meerdere mensen opvalt, niet alleen binnen dit topic maar binnen heel wat meer andere topics ook, zou er dan niet een kern van waarheid in kunnen zitten?

Dat meerdere mensen het zo interpreteren maakt het niet waar. Mijn ervaring is dat veel mensen, ik incluis, erg slecht lezen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:36

Het is inderdaad een persoonlijke interpretatie, dat klopt. Het punt wat ik probeer te maken is dat als iets steeds weer terug komt, dan zit er toch ergens een kern van waarheid in? Ik zeg niet dat het gelijk dé waarheid is, maar gedurende de jaren kom ik wel steeds meer tot die conclusie.

Camilla_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:39

Het paard heeft bandages van Horze om. Niet per se top reclame... :+

Afbeelding

(sorry kreeg de foto niet kleiner)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:44

Het is nou ook niet bepaald heel erg onvindbaar verstopt tussen de regels. Er wordt niet onderbouwd waarom Noord Koreaanse propaganda in Nederland ook nog steeds als propaganda werkt. Er wordt niet ingegaan op de teneur van het bijbehorende artikel en of dat ook propaganda is. Waarom dat dan propaganda is of waarom het niet genoeg duiding geeft. In plaats daarvan wordt gesteld dat het propaganda is. Dat het daarom, ook in Nederland, gevaarlijk is. Als je het daar niet mee eens bent, dan werk je mee het gevaar te verspreiden. Net zoals mensen die meewerkten in concentratiekampen. Dan valt er toch niet meer inhoudelijk te discussiëren?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:46

luxx schreef:
Ailill schreef:

Dat meerdere mensen het zo interpreteren maakt het niet waar. Mijn ervaring is dat veel mensen, ik incluis, erg slecht lezen

Als meerdere mensen je boodschap dan blijkbaar verkeerd opvatten, kan je 2 dingen doen. De schuld bij de ontvangers leggen of bekijken hoe je als zender de boodschap duidelijker kan overbrengen.

Ik vind de uitspraak dat er 'Bokkers zijn die moeiteloos zouden meewerken aan een concentratiekamp' heel provocerend en dan nog eens niet ter zake in deze discussie. Het enige verschil is dat ik Shadow niet monddood probeer te maken, vice versa gunt zij ons het humoristisch omgaan met dit nieuws dan weer niet.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:59

Ik lees erin dat zij gepassioneerd is over dit onderwerp, er een echte mening over heeft en chargeerd om te proberen duidelijk te maken wat zich daar afspeelt. En daar heb je de 'humor' ook weer, je hoeft toch ook niet overal lolletjes over te maken? In een eerder topic op forumzaken kwam dit ook ter sprake, ik vind dat die humor gewoon niet altijd op zijn plek is en ik kan me goed voorstellen dat dat heel verkeerd kan vallen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:01

luxx schreef:
Ik lees erin dat zij gepassioneerd is over dit onderwerp, er een echte mening over heeft en chargeerd om te proberen duidelijk te maken wat zich daar afspeelt. En daar heb je de 'humor' ook weer, je hoeft toch ook niet overal lolletjes over te maken? In een eerder topic op forumzaken kwam dit ook ter sprake, ik vind dat die humor gewoon niet altijd op zijn plek is en ik kan me goed voorstellen dat dat heel verkeerd kan vallen
En zo'n nazi opmerking moet wel goed vallen?

Kom op zeg.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:18

Je kan natuurlijk prima gepassioneerd discussiëren, zonder dit soort insinuaties. Sterker nog,je krijgt een veel betere discussie als je inhoudelijk, op basis van feiten gaat discussiëren.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 12:36

@Shadow0

Hopelijk ben je dan wel tevreden met deze weer zeer serieuze discussie. Besef dat ook humor een prima middel is tegen onderdrukking, nazi-toestanden en meer. Statistisch gezien wordt het nog steeds ingezet als verweer bij onderdrukking. ;)

luxx schreef:

Humor is niet op zijn plek als jij me verteld dat jouw paard net dood is omgevallen. En meer van dat directe rampspoed. Een topic over een dictator te paard aan de andere kant van de wereld? Dan mag je wel een bokt-breed verbod op humor gaan instellen, want er is altijd wel iemand op zijn/ haar tenen getrapt. :')

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:44

Psydoxy schreef:
Ik verbaas me over de reacties in dit topic. In Noord Korea leven ze eenmaal met een ander wereldbeeld en levenswijze. Ik ben van mening dat je er pas over mag oordelen als je er zelf geweest ben, dan zie je pas hoe het daar echt is. Nu is het in Noord Korea de vraag of dit daadwerkelijk de gang van zaken is, want natuurlijk laten ze de toerist niet alles zien. Even kort door de bocht, daar wonen ook mensen die verliefd worden, kinderen krijgen, iedere dag naar hun werk gaan, nationale feestdagen vieren en proberen gelukkig te zijn.

Ongeacht het 'goed' of 'fout' is en het weinig nieuwswaarde heeft (maar dat hebben wel meer nieuwsberichten op bokt) is dit voor de Noord-Koreanen een strohalm om aan vast te houden. Daarom is het gepubliceerd en wordt het natuurlijk groot in de wereldmedia gebracht.

Ergens in mijn aardrijkskunde opleiding werd gezegd: "Een corrupt-systeem is ook een systeem."

Natuurlijk laten ze je daar niet zien hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat. Ik ben er niet geweest maar heb wel meerdere mensen gesproken die daar wel zijn geweest. Noord Korea heeft mijn interesse. Niet op een positieve manier wel te verstaan. Maar ik heb veel gelezen over en gesproken met mensen die daar geweest zijn. Heb je enige wetenschap van de strafkampen daar? Mensen die 'verdwijnen' en waar men nooit meer iets van hoort? Die dus verdwijnen in een strafkamp omdat ze een net iets andere opvatting hebben dan de 'grote leider'? Of omdat ze bijv. de foto van Kim in hun huis niet goed genoeg hebben afgestoft? Ik heb zelfs wel eens gehoord van een huis dat was afgebrand (inclusief foto's van de leiders) waarna de bewoners dus gevangen werden genomen omdat ze de foto's niet hadden gered uit de brand. Het is te zot voor woorden.
En als je dan eenmaal in een strafkamp beland, geen eten krijgt en dus van armoede maar gras gaat eten en uitwerpselen van dieren gaat uitpluizen om te kijken of daar iets eetbaars in zit... Je baby gedood ziet worden of gedwongen wordt dit zelf te doen... Dan mogen we ergens blij zijn dat we dit niet te zien krijgen als we in Noord Korea zouden komen. Dat is inderdaad wel een 'andere' levenswijze.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:53

Juut schreef:
Hopelijk ben je dan wel tevreden met deze weer zeer serieuze discussie. Besef dat ook humor een prima middel is tegen onderdrukking, nazi-toestanden en meer.

Echt een 'prima' middel is het niet, maar het kan helpen, in het omgaan met vrijwel ondraaglijke omstandigheden (La vita è bella) in het organiseren van verzet en verandering. Maar dan moet je wel stilstaan bij hoe en wanneer, en hoe en wanneer niet.