Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:55

Pipodipo schreef:
Nationaal zijn sporen niet meer verplicht en stang en trens ook niet. Je kan dus nationaal (in NL) tot en met GP rijden zonder sporen en zweep en op enkel een trensje.

Van de sporen wist ik niet, fijn dat dat iig niet meer verplicht is. Zou mooi zijn wanneer ook gaat gelden dat bitloos in alle klasses is toegestaan, want dat is nog niet het geval.

Internationaal mag er dan nog wel wat veranderen op dat gebied.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:59

Ik vermoed dat we zeker iets kunnen toevoegen aan het leven van onze paarden. Als je uitgaat van de filosofe Martha Nussbaum zegt over de 10 vermogens van mensendieren dan valt dr ook onder "vriendschap buiten de eigen soort". Veel andere vermogens die een paard in het wild nodig heeft, kan hij in zijn weilandje niet gebruiken. Wellicht is contact met een mens en de uitdagingen die dat geeft, zeer verrijkend voor ze. Ik heb ook een tijdje niet willen rijden, wetend dat ik ze schade toebreng. Nu doe ik dat wel weer, maar met mate en alleen buitenritten. En alleen als ze willen. Ik kom ze vragen in het land met een halster, willen ze niet, dan ga ik weer. Maar ook wandel ik veel met ze, liefst in kuddeverband. Het gaat er natuurlijk niet om dat alle paarden van nu opeens losgelaten moeten worden, dat kan niet. Maar niet meer of in heel beperkte mate verder fokken zou wel kunnen. We ontnemen nu ook al veel paarden het recht op hofmakerij en voortplanting. Maar ja, het is zo vreselijk fijn om met paarden te leven....Hoe egoistisch mag/kan je zijn?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:01

_San87_ schreef:
Pipodipo schreef:
Nationaal zijn sporen niet meer verplicht en stang en trens ook niet. Je kan dus nationaal (in NL) tot en met GP rijden zonder sporen en zweep en op enkel een trensje.

Van de sporen wist ik niet, fijn dat dat iig niet meer verplicht is. Zou mooi zijn wanneer ook gaat gelden dat bitloos in alle klasses is toegestaan, want dat is nog niet het geval.

Komt tijd, komt raad. Maar ook internationaal is de controle heel streng, op wedstrijden worden paarden uit de wedstrijd gehaald als er iets gebeurt wat niet hoort. De bloedregel wordt ook toegepast als het paard zichzelf aantikt of stoot aan een hekje waardoor een wondje ontstaat. Toezicht gaat dus verder dan letten op eventueel te sterke inwerking van de ruiter op het paard.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:02

josien_m_ schreef:
Ik vermoed dat we zeker iets kunnen toevoegen aan het leven van onze paarden. Als je uitgaat van de filosofe Martha Nussbaum zegt over de 10 vermogens van mensendieren dan valt dr ook onder "vriendschap buiten de eigen soort". Veel andere vermogens die een paard in het wild nodig heeft, kan hij in zijn weilandje niet gebruiken. Wellicht is contact met een mens en de uitdagingen die dat geeft, zeer verrijkend voor ze. Ik heb ook een tijdje niet willen rijden, wetend dat ik ze schade toebreng. Nu doe ik dat wel weer, maar met mate en alleen buitenritten. En alleen als ze willen. Ik kom ze vragen in het land met een halster, willen ze niet, dan ga ik weer. Maar ook wandel ik veel met ze, liefst in kuddeverband. Het gaat er natuurlijk niet om dat alle paarden van nu opeens losgelaten moeten worden, dat kan niet. Maar niet meer of in heel beperkte mate verder fokken zou wel kunnen. We ontnemen nu ook al veel paarden het recht op hofmakerij en voortplanting. Maar ja, het is zo vreselijk fijn om met paarden te leven....Hoe egoistisch mag/kan je zijn?

_O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:03

Pipodipo schreef:
_San87_ schreef:

Komt tijd, komt raad. Maar ook internationaal is de controle heel streng, op wedstrijden worden paarden uit de wedstrijd gehaald als er iets gebeurt wat niet hoort. De bloedregel wordt ook toegepast als het paard zichzelf aantikt of stoot aan een hekje waardoor een wondje ontstaat. Toezicht gaat dus verder dan letten op eventueel te sterke inwerking van de ruiter op het paard.

Dat klopt. De meeste winst is ook te behalen in de basissport.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:08

MyWishMax schreef:
Ik vind het idee dat een paard 2 keer per jaar door een DA gezien zou moeten worden niet eens een raar idee. Die kan kijken naar de huisvesting, ontworming, gewicht en algemene gezondheid. En nee, wij gaan niet standaard voor controle naar een huisarts, maar wij kunnen zelf aangeven of we last ergens van hebben. Paarden niet, dat moeten wij aanvoelen/zien en dat gaat vaak genoeg ook mis.

Ik snap dat niet.
Ik ken mijn dieren beter dan mijn DA dus ik merk en zie eerder dat er iets mis is dan de DA. Voor zover ik weet adviseert een DA niet met voer, dat zoek ik zelf wel op en experimenteer ermee.
Als het goed is geef je al aan bij mestonderzoek oid hoe de huisvesting is.

Dus wat is de toegevoegde waarde van 2 keer per jaar een DAbezoek afgezonderd van de enting.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:10

Pipodipo schreef:
Ayasha schreef:
Tot de L. En niet in België.

Tot en met M2. Het wordt dan tijd dat de Belgische bonden er ook iets aan gaan doen.

Ga het ze es vertellen. :D
Ze zijn al volop bezig met het afschaffen van de verplichte S&T gelukkig. Dat is een stap in de goede richting. Een kleintje, maar het is er eentje.

Regionaal is er hier dan wel elke wedstrijd bit en spoor-controle. Zodra je de ring uit komt wordt de mond en de flanken na gegaan met witte handschoentjes.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-08-19 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:11

Pipodipo schreef:
Wie dat wil kan gewoon zonder bit, sporen en zweep wedstrijden rijden en dat kan op elke reguliere wedstrijd door het hele land.

Ja, dat kan. Maar uiteindelijk ben je dan in de sport gemiddeld in het nadeel, omdat je er voor kiest om niet op een cruciaal moment even die spoor erin te zetten. Als je neusriem los zit, gaat die mond wel open en krijg je aftrek van punten. Als je hem goed dichtsnoert, ziet niemand dat je er met 20kg aanhangt.

Paardvriendelijkheid wordt dus nu op dit moment niet beloond op sportief gebied.
Als je het zou verbieden, zou dit veranderen. Dan zijn de mogelijkheden voor iedereen hetzelfde en komt het dus op africhting aan.

Ik denk dat als je dit aanpakt in de sport, dat dit een ripple-effect zal hebben op iedereen. De jury zal moeten veranderen. Er zullen instructeurs komen bovendrijven die het wel zonder hulpmiddelen kunnen. Dat heeft weer effect op de recreatieruiters etc etc.

maar goed, dit zal uiteraard nooit vanuit de sector zelf komen. De mensen in de top van de sector zijn allemaal werkzaam in de sport en hebben geen idee hoe ze het zonder al die hulpmiddelen moeten doen. Die zijn allemaal bang dat ze hun broodwinning kwijt zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:17

Ayasha schreef:
Pipodipo schreef:

Tot en met M2. Het wordt dan tijd dat de Belgische bonden er ook iets aan gaan doen.

Ga het ze es vertellen. :D
Ze zijn al volop bezig met het afschaffen van de verplichte S&T gelukkig. Dat is een stap in de goede richting. Een kleintje, maar het is er eentje.

Regionaal is er hier dan wel elke wedstrijd bit en spoor-controle. Zodra je de ring uit komt wordt de mond en de flanken na gegaan met witte handschoentjes.

Dat laatste heb ik in Nederland nog nooit meegemaakt in de basissport. Zou een goede aanvulling zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:20

_San87_ schreef:
Pipodipo schreef:

Dat durf ik te betwijfelen. We beweren dat allemaal heel hard, maar ik zie toch dat de basissport veel sneller veranderd dan de top. Veel meer basissport paarden komen gewoon buiten en mogen paard zijn. Ik vraag me echt af of de meeste winst nu echt in de basissport te behalen is waar relatief weinig "verdient kan worden".

San: Ik kan me sinds een jaar of 3 geen wedstrijd meer herinneren waar er niet na de proef als je door de inrijpiste wil (wat de enige weg naar de trailer/vrachtwagen is.) even aan de kant genomen wordt, mondje na kijken, bitcontrole (dus of er niks in hangt dat er niet in mag hangen ook.) en even langs de flanken af. in mijn geval ook het mutsje altijd even af nemen. :)
Ze voelen dan in mijn ervaring ook vaak even aan de neusriem.
Wel altijd ná de proef om de concentratie niet te verstoren.

sporen zijn hier regionaal helaas wel verplicht.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-08-19 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:20

Onali schreef:
MyWishMax schreef:
Ik vind het idee dat een paard 2 keer per jaar door een DA gezien zou moeten worden niet eens een raar idee. Die kan kijken naar de huisvesting, ontworming, gewicht en algemene gezondheid. En nee, wij gaan niet standaard voor controle naar een huisarts, maar wij kunnen zelf aangeven of we last ergens van hebben. Paarden niet, dat moeten wij aanvoelen/zien en dat gaat vaak genoeg ook mis.

Ik snap dat niet.
Ik ken mijn dieren beter dan mijn DA dus ik merk en zie eerder dat er iets mis is dan de DA. Voor zover ik weet adviseert een DA niet met voer, dat zoek ik zelf wel op en experimenteer ermee.

Dus wat is de toegevoegde waarde van 2 keer per jaar een DAbezoek afgezonderd van de enting.

Dat er ook een hoop mensen zijn die van mening zijn dat ze dat merken en dat eigenlijk juist niet merken? Omdat jij zegt dat je het wel merkt is het meteen geen goede regel om misschien het welzijn van andere paarden beter te krijgen?

En ja, aangeven. Is dat altijd eerlijk of de werkelijkheid? Een dierenarts kan objectief kijken naar de huisvesting, de medische conditie, het gewicht enzovoorts. Hoeveel mensen zien niet dat een paard te dik is? Of niet te dun, maar onbespierd? Ik zeg ook nergens dat een DA moet adviseren qua voer, wel dat die kan kijken naar de lichaamsconditie. Dan kan je alsnog zelf blijven experimenteren, toch?

Hoe zou jij dat controle op het welzijn van alle paarden willen? Want in elke tak, van recreatie tot sport, van western tot mennen tot dressuur en noem maar op komen misstanden voor. Als we dat echt aan willen pakken moet je je niet richten op één discipline.

_San87_ ik heb wel bittencontrole gehad. :j Al een aantal keer, helaas een clubgenootje ook wel eens vlak voordat ze de proef in ging. Dat ging niet goed, want pony was heel kopschuw, helemaal bij vreemden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:22

sanne83 schreef:
Pipodipo schreef:
Wie dat wil kan gewoon zonder bit, sporen en zweep wedstrijden rijden en dat kan op elke reguliere wedstrijd door het hele land.

Ja, dat kan. Maar uiteindelijk ben je dan in de sport gemiddeld in het nadeel, omdat je er voor kiest om niet op een cruciaal moment even die spoor erin te zetten. Als je neusriem los zit, gaat die mond wel open en krijg je aftrek van punten. Als je hem goed dichtsnoert, ziet niemand dat je er met 20kg aanhangt.

Paardvriendelijkheid wordt dus nu op dit moment niet beloond op sportief gebied.
Als je het zou verbieden, zou dit veranderen. Dan zijn de mogelijkheden voor iedereen hetzelfde en komt het dus op africhting aan.

Ik denk dat als je dit aanpakt in de sport, dat dit een ripple-effect zal hebben op iedereen. De jury zal moeten veranderen. Er zullen instructeurs komen bovendrijven die het wel zonder hulpmiddelen kunnen. Dat heeft weer effect op de recreatieruiters etc etc.

Heus, ik begrijp je punten echt en toch zie ik het een pietsie anders.
Als je thuis goed oefent zonder bit en sporten, dan heb je die op wedstrijd ook niet nodig. Maar je moet dus wel de verantwoordelijkheid nemen om degelijk te trainen en om te oefenen op de onderdelen die in de proef gevraagd worden. Africhting dus. Elk paard zal het ongeacht de optoming laten zien als de inwerking van de ruiter te groot is. Verzet zie je altijd en dat wordt door de jury naar mate verwerkt in je punten per onderdeel en in het algemene gedeelte onderaan.

Dressuur is en blijft een jurysport en is daardoor in zekere mate oneerlijk. Degene met de oranje strik hoor je zelden klagen, maar iedereen weet dat de beoordeling van proeven niet altijd aansluit bij je gevoel en soms ook niet op je gevoel van rechtvaardigheid. Streven naar een eerlijke dressuursport is een onbegonnen zaak, kun je beter niet doen. Die energie kun je beter steken in jezelf en je ontwikkeling als ruiter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:25

sanne83 schreef:
Pipodipo schreef:

maar goed, dit zal uiteraard nooit vanuit de sector zelf komen. De mensen in de top van de sector zijn allemaal werkzaam in de sport en hebben geen idee hoe ze het zonder al die hulpmiddelen moeten doen. Die zijn allemaal bang dat ze hun broodwinning kwijt zijn.

Paardvriendelijkheid wordt zeker weten wel beloond. Ik zie het terug op mijn protocollen,zowel in de cijfers als in de opmerkingen. Ook zie ik steeds vaker dat er aan hangen of strakke neusriemen bestrafd worden, maar ook klaagtopics als er iets in het kader van welzijn gezegd wordt door een jury. Of de jury wordt niet meer uitgenodigd. Er zijn dus zat jury's die dat al lang bestraffen of juist belonen, maar er moet nog wel meer gedaan worden zodat die jury's ook mogen blijven jureren en niet alles afgeschoven wordt op dat jurylid.
Er is nu een regel over de neusriem, hoe strak die mag dus er wordt wel meegedacht. Hoewel het makkelijker zou zijn als er gewoon een meetding gemaakt werd die altijd tussen de neusriem moet kunnen ipv 2 vingers. Jouw vingers? Mijn vingers? Kindervingers? ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:26

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Dat durf ik te betwijfelen. We beweren dat allemaal heel hard, maar ik zie toch dat de basissport veel sneller veranderd dan de top. Veel meer basissport paarden komen gewoon buiten en mogen paard zijn. Ik vraag me echt af of de meeste winst nu echt in de basissport te behalen is waar relatief weinig "verdient kan worden".

Qua weidegang e.d. misschien wel. Maar qua rijden... Misschien is het in België anders, maar ik word best treurig van het gemiddelde Nederlandse inrij-terrein. Daar is neusriemen aansnoeren nog heel normaal, bijvoorbeeld. Veel sporen. Zweepgebruik.

Citaat:
San: Ik kan me sinds een jaar of 3 geen wedstrijd meer herinneren waar er niet na de proef als je door de inrijpiste wil (wat de enige weg naar de trailer/vrachtwagen is.) even aan de kant genomen wordt, mondje na kijken, bitcontrole (dus of er niks in hangt dat er niet in mag hangen ook.) en even langs de flanken af. in mijn geval ook het mutsje altijd even af nemen. :)
Ze voelen dan in mijn ervaring ook vaak even aan de neusriem.
Wel altijd ná de proef om de concentratie niet te verstoren.

sporen zijn hier regionaal helaas wel verplicht.

Klinkt goed. In Nederland heb ik dit nog nooit meegemaakt. Zou wel mooi zijn wanneer dat hier ook ingevoerd wordt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:26

Warom moeten er eigenlijk wedstrijden zijn als je wilt paardrijden? Dat kan toch ook zo wel?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:27

MyWishMax schreef:
Onali schreef:

Ik snap dat niet.

Dat er ook een hoop mensen zijn die van mening zijn dat ze dat merken en dat eigenlijk juist niet merken? Omdat jij zegt dat je het wel merkt is het meteen geen goede regel om misschien het welzijn van andere paarden beter te krijgen?

En ja, aangeven. Is dat altijd eerlijk of de werkelijkheid? Een dierenarts kan objectief kijken naar de huisvesting, de medische conditie, het gewicht enzovoorts. Hoeveel mensen zien niet dat een paard te dik is? Of niet te dun, maar onbespierd? Ik zeg ook nergens dat een DA moet adviseren qua voer, wel dat die kan kijken naar de lichaamsconditie. Dan kan je alsnog zelf blijven experimenteren, toch?

Hoe zou jij dat controle op het welzijn van alle paarden willen? Want in elke tak, van recreatie tot sport, van western tot mennen tot dressuur en noem maar op komen misstanden voor. Als we dat echt aan willen pakken moet je je niet richten op één discipline.

Gewoon jaarlijks bij de enting.
Meer lijkt mij overbodig.

MyWishMax

Re: Paardensport ter discussie na verstoring EK dierenactivisten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:29

Oh, sorry Onali, ik dacht dat je helemaal tegen controle was. 1 of 2 keer per jaar zou mij niet zo veel uit maken. Hier komt hij al 2 keer, 1 keer voor de tanden en 1 keer voor de enting. Er zou dan alleen uitgebreider gekeken moeten worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:30

sanne83 schreef:
Pipodipo schreef:

Dan ben je de sport aan het moderniseren.

Als recreatieve ruiter is het misschien voor mij niet mogelijk om me volledig in te leven in de wereld van de wedstrijdruiter. Ik weet niet hoe het is om wedstrijden te rijden. Wat ik wel weet is dat de tijdsgeest dusdanig veranderd is. Deze hulpmiddelen worden dan gebruikt om de mening van het grote publiek te veranderen. Daarbij worden dan alle ruiters over 1 kam geschoren.

Ik weet niet hoe moeilijk het is om deze hulpmiddelen af te schaffen en waar de eventuele knelpunten liggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:31

josien_m_ schreef:
Warom moeten er eigenlijk wedstrijden zijn als je wilt paardrijden? Dat kan toch ook zo wel?

Ik denk dat je onderschat in welke mate wedstrijd een sociale controle kan vormen.

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:32

josien_m_ schreef:

Natuurlijk kan dat zo. Maar er zijn nu eenmaal ruiters die graag willen laten zien wat ze samen met hun paard kunnen. Als dat op een harmonieuze manier gebeurt, zonder dat het paard er schade van ondervindt, is er m.i. niets mis mee. Er zijn ook zeker paarden die echt genieten van wedstrijden (ik heb er zelf zo een). Aangeleerd gedrag? Wellicht. Maar wat maakt het uit als het dier het leuk vindt. Het is alleen heel belangrijk dat er veel duidelijker kaders komen waarbinnen die sportbeoefening plaatsvindt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:02

Pipodipo schreef:
Heus, ik begrijp je punten echt en toch zie ik het een pietsie anders.
Als je thuis goed oefent zonder bit en sporten, dan heb je die op wedstrijd ook niet nodig. Maar je moet dus wel de verantwoordelijkheid nemen om degelijk te trainen en om te oefenen op de onderdelen die in de proef gevraagd worden. Africhting dus. Elk paard zal het ongeacht de optoming laten zien als de inwerking van de ruiter te groot is. Verzet zie je altijd en dat wordt door de jury naar mate verwerkt in je punten per onderdeel en in het algemene gedeelte onderaan.

Dressuur is en blijft een jurysport en is daardoor in zekere mate oneerlijk. Degene met de oranje strik hoor je zelden klagen, maar iedereen weet dat de beoordeling van proeven niet altijd aansluit bij je gevoel en soms ook niet op je gevoel van rechtvaardigheid. Streven naar een eerlijke dressuursport is een onbegonnen zaak, kun je beter niet doen. Die energie kun je beter steken in jezelf en je ontwikkeling als ruiter.

Ik weet dat het zonder kan, dus ik weet ook dat je de sport echt niet op hoeft te doeken als je dit soort dingen gaat verbieden. Ik ben het ook met je eens dat iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft, maar dat is leuk en aardig, maar gaat 90% van de paarden niet verder helpen.

Plus dat het juist in de top om dat ene procentje gaat: stel je paard is moe en valt stil in die laatste piaffe? Wat doe je? Een 1 krijgen of toch even prik-prik-prik die laatste lijn af? En zo gebeurt het dat zelfs de koningin van het paardvriendelijk rijden een paard met een kapot velletje heeft. Als die het al niet kan, dan moeten we sporen toch gewoon verbieden?

Ik ben afgelopen jaar een aantal keer meegeweest op wedstrijd (met iemand die super netjes rijd, zonder sporen, met simpel trensje). Ze kreeg vrijwel altijd twee oranje rozetten mee naar huis, dus daar gaat het ook niet om ;)
Ik heb echt met redelijk wat afschuw zitten kijken wat er verder rondreed daar. En wat voor punten die mensen dan nog kregen ook :=

Het gaat trouwens ook niet om dressuur alleen. Ook bij springen krijg je een veel eerlijker competitie zonder hulpmiddelen. Waarom mag je in de rensport je paard drie keer slaan? Als nou gewoon niemand een zweep heeft, dan is de competitie net zo eerlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:03

De jury's moeten daar ook gewoon in veranderen. Veel jury's laten zich nog steeds verleiden door spektakel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:17

Ayasha schreef:
De jury's moeten daar ook gewoon in veranderen. Veel jury's laten zich nog steeds verleiden door spektakel.

De paardensport is behoorlijk traditioneel gebleven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:22

Als het traditioneel gebleven was zou spektakel zonder harmonie (open monden, doorgeslagen stangen enz.) niet zoveel winnen :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:31

josien_m_ schreef:

Tja, waarom zijn er wielerwedstrijden, schaatswedstrijden, hardloopwedstrijden? Ook allemaal sporten die je voor jezelf zou kunnen doen.
Het wedstrijdelement voegt nu eenmaal voor een groot deel van de mensen wat toe. Jezelf kunnen meten met anderen die de sport beoefenen.