josien_m_ schreef:Ik vermoed dat we zeker iets kunnen toevoegen aan het leven van onze paarden. Als je uitgaat van de filosofe Martha Nussbaum zegt over de 10 vermogens van mensendieren dan valt dr ook onder "vriendschap buiten de eigen soort". Veel andere vermogens die een paard in het wild nodig heeft, kan hij in zijn weilandje niet gebruiken. Wellicht is contact met een mens en de uitdagingen die dat geeft, zeer verrijkend voor ze. Ik heb ook een tijdje niet willen rijden, wetend dat ik ze schade toebreng. Nu doe ik dat wel weer, maar met mate en alleen buitenritten. En alleen als ze willen. Ik kom ze vragen in het land met een halster, willen ze niet, dan ga ik weer. Maar ook wandel ik veel met ze, liefst in kuddeverband. Het gaat er natuurlijk niet om dat alle paarden van nu opeens losgelaten moeten worden, dat kan niet. Maar niet meer of in heel beperkte mate verder fokken zou wel kunnen. We ontnemen nu ook al veel paarden het recht op hofmakerij en voortplanting. Maar ja, het is zo vreselijk fijn om met paarden te leven....Hoe egoistisch mag/kan je zijn?