Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
secricible schreef:@ veulen, totaal mee eens.
Als men eens een paar flinke rechtzaken zou winnen tegen ballonvaarders zou de algemene gedachte dat ze “overal mogen landen tenzij...” verandert in “nergens mogen landen, tenzij....”
Dat betekend dat de ballonvaarders actie moeten gaan nemen om toestemming te krijgen en dan zullen ze warschijnlijk ook met iets beters moeten komen dan een flesje wijn bij schade op een terrein. Daarnaast lopen ze kans dat eigenaren hun toestemming intrekken als ze niet met respect met het terrein omgaan.
De praktische kant lijkt me ook vrij makkelijk, maak een app waarin gebieden rood en groen zijn zodat je op GPS kan zien wat het plan is.
Het vraagt wat meer energie van de ballonvaarders zelf, maar dat lijkt me niet meer dan terecht.
_San87_ schreef:LindyH schreef:Toch vind ik dat ergens jammer. Dat verbod is er namelijk al. Ballonnen mogen nergens landen zonder toestemming, er even vanuit gaande dat de regels in België hetzelfde zijn als in Nederland. Dus of er paarden staan of niet, en of er schade ontstaat of niet doet helemaal niet ter zake. Het punt is dat er niet gehandhaafd wordt, en dat komt mede doordat mensen niet naar de politie of gemeente stappen.
Zo'n nieuw verbod suggereert dat het nu wel mag, of dat het in andere gebieden wel mag, en dat lijkt mij geen handig signaal. (Al begrijp ik uiteraard dat de paardenfokker gewoon doet wat binnen zijn mogelijkheden ligt.)
En dat komt dan weer omdat mensen nog steeds denken dat een luchtballon overal mag landen. Dat hardnekkige gerucht moet eerst de wereld uit.
veerledec schreef:Nu ben ik geen civielrechtelijk jurist, maar zoals ik het uit de quotes begrijp, is er geen verbod, maar is het een onrechtmatige daad. Het is dan niet strafrechtelijk verboden, maar je doet iets dat onrechtmatig is, en als er dan schade is (en causaliteit etcetera), dan moet die vergoed worden.
Het is niet verboden om tegen een voetbal aan te schoppen, maar als ik die tegen de ruit van mijn buurvrouw aanschop, en de ruit breekt, dan heeft zij schade door een daad van mij die inbreuk maakt op haar eigendomsrecht op die ruit. Als ik de voetbal tegen het raam aan schop en die breekt niet, dan heb ik mogelijk wel inbreuk gemaakt op haar eigendomsrecht, maar er is geen schade. Nogmaals, ik ben hier geen expert in en heb me er niet in verdiept, maar ik kan me voorstellen dat dit een nuance is die verschil kan uitmaken.
Jolien87 schreef:Ik stond gisteren met mijn bek vol tanden toen ik een bericht van een ballonvaarder op instagram zag staan. Een foto met een aantal gevulde boodschappentassen met het volgende onderschrift: "Altijd leuk voor een boer als er 10 hete luchtballonnen landen".
Ik dacht nog even dat ze sarcastisch was maar niets was minder waar.
Jolien87 schreef:Ik stond gisteren met mijn bek vol tanden toen ik een bericht van een ballonvaarder op instagram zag staan. Een foto met een aantal gevulde boodschappentassen met het volgende onderschrift: "Altijd leuk voor een boer als er 10 hete luchtballonnen landen".
Kinke schreef:detos240 schreef:Nee ik denk dat wij dit ook maar eens gaan doen... Erop staan.
Wij laten geen auto's toe in het land. Kunnen ze die rotdingen uit het land zeulen..........![]()
![]()
En dan gelijk melden dat ze geen toestemming meer krijgen, ben je hopelijk van dat gedoe af.
Veulen84 schreef:Jolien87 schreef:Ik stond gisteren met mijn bek vol tanden toen ik een bericht van een ballonvaarder op instagram zag staan. Een foto met een aantal gevulde boodschappentassen met het volgende onderschrift: "Altijd leuk voor een boer als er 10 hete luchtballonnen landen".
Ik vind het dubbel beledigend als je bedenkt hoeveel geld daarin omgaat. Een beetje tocht kost tussen de 150/200 euro. Zo'n vaarder houdt daar echt wel een behoorlijk bedrag van over. Dan mag je toch verwachten dat ze een behoorlijke landingsvergoeding geven. Nee, de vergoeding is iets van 2,50 per persoon...
NenaC schreef:Ik meen dat in Duitsland er over het algemeen andere regels gelden, en dat je daar over akkers màg rijden wanneer er geen gewas op staat. Maar kan me daarin vergissen.
nope.
LindyH schreef:Het probleem is volgens mij dat ballonvaarders en andere (stads)mensen gras niet als een gewas zien waar mensen hun brood mee verdienen en waar veel tijd, geld en moeite in wordt gestoken om de opbrengst zo optimaal mogelijk te krijgen. Ze zien het gewoon als een grasveld in een park ofzo, en zo'n veld is wel vrij toegankelijk.
elnienjo schreef:LindyH schreef:Het probleem is volgens mij dat ballonvaarders en andere (stads)mensen gras niet als een gewas zien waar mensen hun brood mee verdienen en waar veel tijd, geld en moeite in wordt gestoken om de opbrengst zo optimaal mogelijk te krijgen. Ze zien het gewoon als een grasveld in een park ofzo, en zo'n veld is wel vrij toegankelijk.
Ze kunnen beter op voetbalvelden landen, die zijn ruim zat en ze worden door de gemeente gesponsord/onderhouden.