Ruzie tussen ballonvaarder en fokker over landing in weiland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:20

Nu ben ik geen civielrechtelijk jurist, maar zoals ik het uit de quotes begrijp, is er geen verbod, maar is het een onrechtmatige daad. Het is dan niet strafrechtelijk verboden, maar je doet iets dat onrechtmatig is, en als er dan schade is (en causaliteit etcetera), dan moet die vergoed worden.

Het is niet verboden om tegen een voetbal aan te schoppen, maar als ik die tegen de ruit van mijn buurvrouw aanschop, en de ruit breekt, dan heeft zij schade door een daad van mij die inbreuk maakt op haar eigendomsrecht op die ruit. Als ik de voetbal tegen het raam aan schop en die breekt niet, dan heb ik mogelijk wel inbreuk gemaakt op haar eigendomsrecht, maar er is geen schade. Nogmaals, ik ben hier geen expert in en heb me er niet in verdiept, maar ik kan me voorstellen dat dit een nuance is die verschil kan uitmaken.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:22

Ik denk dat de huidige richtlijnen en wetgevingen gewoon teveel gaten laten voor eigen interpretatie en er op een vervelende manier misbruik gemaakt wordt van het 'een ballon mag overal landen'-ding. Er heerst één of ander vaag gedoogbeleid waarbij allerhande overtredingen worden begaan door verschillende partijen maar niemand wordt eigenlijk echt gestraft of krijgt duidelijke regels voorgeschoteld.
Ik begrijp dat boeren en paardenhouders dit zat zijn en er nu een duidelijke streep onder willen trekken wat kan en wat niet. En dan maar hopen dat er goed gehandhaafd wordt door bijvoorbeeld politie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:23

Als een landing van een luchtballon per definitie een noodlanding is, lijkt me dat voldoende grond om het oplaten van ballonnen helemaal te verbieden.
Oftewel: kulargument.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:25

secricible schreef:
@ veulen, totaal mee eens.
Als men eens een paar flinke rechtzaken zou winnen tegen ballonvaarders zou de algemene gedachte dat ze “overal mogen landen tenzij...” verandert in “nergens mogen landen, tenzij....”
Dat betekend dat de ballonvaarders actie moeten gaan nemen om toestemming te krijgen en dan zullen ze warschijnlijk ook met iets beters moeten komen dan een flesje wijn bij schade op een terrein. Daarnaast lopen ze kans dat eigenaren hun toestemming intrekken als ze niet met respect met het terrein omgaan.
De praktische kant lijkt me ook vrij makkelijk, maak een app waarin gebieden rood en groen zijn zodat je op GPS kan zien wat het plan is.
Het vraagt wat meer energie van de ballonvaarders zelf, maar dat lijkt me niet meer dan terecht.

Eens.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:20

_San87_ schreef:
LindyH schreef:
Toch vind ik dat ergens jammer. Dat verbod is er namelijk al. Ballonnen mogen nergens landen zonder toestemming, er even vanuit gaande dat de regels in België hetzelfde zijn als in Nederland. Dus of er paarden staan of niet, en of er schade ontstaat of niet doet helemaal niet ter zake. Het punt is dat er niet gehandhaafd wordt, en dat komt mede doordat mensen niet naar de politie of gemeente stappen.

Zo'n nieuw verbod suggereert dat het nu wel mag, of dat het in andere gebieden wel mag, en dat lijkt mij geen handig signaal. (Al begrijp ik uiteraard dat de paardenfokker gewoon doet wat binnen zijn mogelijkheden ligt.)

En dat komt dan weer omdat mensen nog steeds denken dat een luchtballon overal mag landen. Dat hardnekkige gerucht moet eerst de wereld uit.

Dat, en dat ze zich toch nog vaak laten afkopen door de ballonvaarder. Wat ik me ook wel kan voorstellen, maar voor de zaak als geheel is dat niet goed.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:34

veerledec schreef:
Nu ben ik geen civielrechtelijk jurist, maar zoals ik het uit de quotes begrijp, is er geen verbod, maar is het een onrechtmatige daad. Het is dan niet strafrechtelijk verboden, maar je doet iets dat onrechtmatig is, en als er dan schade is (en causaliteit etcetera), dan moet die vergoed worden.

Het is niet verboden om tegen een voetbal aan te schoppen, maar als ik die tegen de ruit van mijn buurvrouw aanschop, en de ruit breekt, dan heeft zij schade door een daad van mij die inbreuk maakt op haar eigendomsrecht op die ruit. Als ik de voetbal tegen het raam aan schop en die breekt niet, dan heb ik mogelijk wel inbreuk gemaakt op haar eigendomsrecht, maar er is geen schade. Nogmaals, ik ben hier geen expert in en heb me er niet in verdiept, maar ik kan me voorstellen dat dit een nuance is die verschil kan uitmaken.

Ik ben ook niet juridisch onderlegd maar ken wel het bekende 'Verboden Toegang'-bord. Daarop wordt gesproken van het Wetboek van Strafrecht, dus dan zou het bij een overtreding daarvan ook strafrechtelijk te vervolgen moeten zijn.

In dat wetsartikel zelf staat:
'Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbaar wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie.'

En ik had al eens gelezen dat het hebben van een hek om je land al voldoende is als 'blijkbare wijze'.

Een geldboete uit de eerste categorie is op dit moment €415.

Volgens mij is het in het strafrecht de taak van het OM om hier iets mee te doen, maar dan moeten mensen wel aangifte doen.
Dit staat helemaal los van eventuele schade. Die zal op een civielrechtelijke manier verhaald moeten worden.

Ik ben benieuwd of dit klopt en zo niet dan ben ik benieuwd hoe het dan wel zit.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:38

Ik stond gisteren met mijn bek vol tanden toen ik een bericht van een ballonvaarder op instagram zag staan. Een foto met een aantal gevulde boodschappentassen met het volgende onderschrift: "Altijd leuk voor een boer als er 10 hete luchtballonnen landen".

Ik dacht nog even dat ze sarcastisch was maar niets was minder waar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:51

Jolien87 schreef:
Ik stond gisteren met mijn bek vol tanden toen ik een bericht van een ballonvaarder op instagram zag staan. Een foto met een aantal gevulde boodschappentassen met het volgende onderschrift: "Altijd leuk voor een boer als er 10 hete luchtballonnen landen".

Maar ik mag toch hopen dat als ze met 10 ballonnen komen dat er dan wel het een en ander is afgestemd? :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:57

Dat hoop ik wel. Maar vooral het stukje 'altijd leuk...'

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:01

Jolien87 schreef:

Ik vind het dubbel beledigend als je bedenkt hoeveel geld daarin omgaat. Een beetje tocht kost tussen de 150/200 euro. Zo'n vaarder houdt daar echt wel een behoorlijk bedrag van over. Dan mag je toch verwachten dat ze een behoorlijke landingsvergoeding geven. Nee, de vergoeding is iets van 2,50 per persoon...

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:53

Kinke schreef:
detos240 schreef:
Nee ik denk dat wij dit ook maar eens gaan doen... Erop staan.
Wij laten geen auto's toe in het land. Kunnen ze die rotdingen uit het land zeulen.......... :D :D :D

En dan gelijk melden dat ze geen toestemming meer krijgen, ben je hopelijk van dat gedoe af.

Dat is al gebeurd. Maar toch land er af en toe nog eentje helaas.......

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:54

Veulen84 schreef:
Jolien87 schreef:

Ik vind het dubbel beledigend als je bedenkt hoeveel geld daarin omgaat. Een beetje tocht kost tussen de 150/200 euro. Zo'n vaarder houdt daar echt wel een behoorlijk bedrag van over. Dan mag je toch verwachten dat ze een behoorlijke landingsvergoeding geven. Nee, de vergoeding is iets van 2,50 per persoon...

Ja maar dan zitten ze te zeuren dat ze zoveel onkosten hebben!
Wij kregen een keer met zeer veel moeite 50 euro.........

Femke_Tweety

Re: Ruzie tussen ballonvaarder en fokker over landing in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 12:51

Als ik het lees en vereenvoudigd samenvat kom ik op het volgende:

Een luchtballon heeft in de wet de uitzonderingspositie ten opzichte van andere luchtvoertuigen dat hij níét verplicht op een luchthaven hóéft te landen.

Hij móét echter wél toestemming hebben van de betreffende grondeigenaar.

Géén toestemming is onrechtmatige daad.

Naast dat stuk toestemming moet heeft hij ook de plicht hij ervoor zorgen dat hij geen schade berokkent met zijn luchtballon.

Dus landen direct naast een weilandje waar paarden staan, zélfs als er op dát stuk grond wel toestemming is, mag niet.
Want op grond van wat een luchtballonvaarder zou moeten weten (nl paard kan snel schrikken en vlucht dan, is risico) is het risico op schade te groot.

(Dit is wat ik lees in de verkorte uitspraak zoals die hierboven door iemand neergezet is. Die zaak van afgelopen januari)

Kortom, hoe leuk de onderlinge gedragscode van een aantal partijen ook is, dat is een code voor fatsoenlijk gedrag, die gaat nérgens en nooit boven de wet.

____

Dus landen op stuk grond zonder toestemming mag niet.

Schade veroorzaken mag niet.

Púnt. Zo simpel is het...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:44

Ik meen dat in Duitsland er over het algemeen andere regels gelden, en dat je daar over akkers màg rijden wanneer er geen gewas op staat. Maar kan me daarin vergissen.

nope.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:36

Ik rij ook nooit zomaar over akkers, enkel daar waar we toestemming van de eigenaar hebben gekregen en nadat er geoogst is (en uiteraard voor het ploegen)
Wij zijn onlangs verhuisd en naast het huis ligt een mais veld, als ik de eigenaar zie ga ik hem ook vragen of we na het oogsten er een keer op mogen.
Zonder toestemming zou nooit bij me opkomen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:19

NenaC schreef:
Ik meen dat in Duitsland er over het algemeen andere regels gelden, en dat je daar over akkers màg rijden wanneer er geen gewas op staat. Maar kan me daarin vergissen.

nope.

Vroeger was dat inderdaad zo en volgens mij is dat nog steeds zo. Daar mag je over rijden, mits er niets op staat. Je mag niets kapot maken natuurlijk en hekken die gesloten zijn, moeten ook weer gesloten worden. Hier rijdt in ieder geval eigenlijk iedereen over het Stoppelfeld en wacht ook iedereen er op tot het gemaaid is :')

Over ballonnen weet ik niet hoe het zit, daar hoor ik hier ook genoeg gezeik over.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:33

Het probleem is volgens mij dat ballonvaarders en andere (stads)mensen gras niet als een gewas zien waar mensen hun brood mee verdienen en waar veel tijd, geld en moeite in wordt gestoken om de opbrengst zo optimaal mogelijk te krijgen. Ze zien het gewoon als een grasveld in een park ofzo, en zo'n veld is wel vrij toegankelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:42

Land waar net mais op gestaan heeft is toch helemaal niet prettig om in te rijden :?
Vaak veel te zwaar en loopt echt niet lekker met die maisstoppels erop.

Nee lindy dat denk ik ook idd. Mensen hebben geen idee hoeveel geld het kost als je mooie gras wat je de volgende dag wilt maaien ineens geplet wordt door zo’n gevaarte :=

Dat blijkt wel als ze doodleuk met een fles wijn of een vvvbon van 25€ aankomen wat bij lange na niet in de buurt komt van de derving... maar goed.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:16

gaat meer over het feit dat ze met dat vvv bonnetje en/of fles wijn maar denken dat ze zich daarmee af kunnen kopen dat ze zich niet aan de wet houden...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:33

LindyH schreef:
Het probleem is volgens mij dat ballonvaarders en andere (stads)mensen gras niet als een gewas zien waar mensen hun brood mee verdienen en waar veel tijd, geld en moeite in wordt gestoken om de opbrengst zo optimaal mogelijk te krijgen. Ze zien het gewoon als een grasveld in een park ofzo, en zo'n veld is wel vrij toegankelijk.

Ze kunnen beter op voetbalvelden landen, die zijn ruim zat en ze worden door de gemeente gesponsord/onderhouden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:50

elnienjo schreef:
LindyH schreef:

Ze kunnen beter op voetbalvelden landen, die zijn ruim zat en ze worden door de gemeente gesponsord/onderhouden.

Alleen die van kleine dorpsclubs dan, want ik denk maar zo dat de eredivisieclubs daar ook niet om kunnen lachen :')
En weet niet of al het kunstgras wat tegenwoordig ligt daar wel tegen kan.