Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:19

Akires1 schreef:
"Dwang" is denk ik in deze hele discussie een belangrijk woord.
We willen niet werken met dwang.
Maar als je, zoals eerder iemand schetste, het omdoen van een halster en het paard hieraan vastzetten onder "dwang" verstaat (het paard kiest hier tenslotte zelf niet voor), dan is paardensport idd niet meer mogelijk.
Maar is het zo dat het paard zelf niet wil werken, omdat het er niet zelf voor kiest?
Wij hebben hier een pony staan, die down wordt wanneer hij te lang niets doet. Maar hij heeft nog nooit uit zichzelf, met z'n halster in zijn mond voor me gestaan "Kom op, we gaan werken!". Gewoon omdat een paard dat nu eenmaal niet zelf bedenkt.
Maar is er fijn met hem gewerkt, dan fleurt hij hier mentaal altijd van op.

"Dwang" zoals vooral in deze discussie wordt bedoeld is, denk ik, iets voor elkaar krijgen, wat je niet lukt zonder een pijnprikkel te geven.
Dan wordt het dwang.
Wanneer een bit wordt gebruikt om een paard in de krul te trekken, dan is het een dwangmiddel.
Sporen zijn naar mijn mening altijd een dwangmiddel. (Jaja, ik weet het...."verfijning van de hulpen..." :roll: ). Je geeft een pijnprikkel en hier reageert het paard lichamelijk op, waardoor datgene dat zonder de sporen niet lukte, wel lukt.

Het is voornamelijk de dwang dat mensen tegenstaat in de paardensport.
Het ís ook geen prettig gezicht wanneer je een paard met opengesperde mond en ogen, met daarop iemand hardhandig aan de teugels trekkend, voorbij ziet komen.
Daar zijn we het allemaal over eens en tóch gebeurt het.

Oh en dan natuurlijk nog de stress; een paard mag geen stress ervaren.
In het ideale plaatje van de paarden, die in een kudde over de vlakte galopperen, hebben de paarden, als het goed is, ook natuurlijke vijanden en ervaren ze dus ook wel degelijk stress.
Niet continue, maar dat hebben de paarden die mee op concours gaan ook niet.
Eenmaal thuis is de stress in elk geval voorbij, maar veel paarden kunnen ook op vreemd terrein zonder stress rondlopen.
(De meeste stress ontstaat volgens mij, door de gestresste ruiter. Wat dóen we onszelf aan! ;) )

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik ben niet tegen paardensport.
Ik ben ontzettend tegen misstanden binnen de paardensport.
Zo gauw paarden worden misbruikt of mishandeld voor het gewin van de eigenaar of ruiter, moet er worden ingegrepen.
Net zo goed als dat het paard niet zelf kan aangeven dat het wil werken, kan het ook niet aangeven "nu is het genoeg!".
Daar moeten wij ze bij helpen.
En een goed begin zou zijn om inderdaad de dwangmiddelen te verbieden, zodat paardrijden geen "dwingen" is, maar samenwerken.

En om het verhaal toch nog iets langer te maken ;).... waarom is het hypocriet om te zeggen dat je tegen iets bent, terwijl je het eerder zelf zo hebt gedaan?
Mensen kunnen leren, toch? Iets van "voortschrijdend inzicht".
Ik heb zelf vroeger ook dingen gedaan, waarvan ik nu denk "tja.... :n ", maar gelukkig heb ik bijgeleerd.
Wanneer mensen niet van hun eigen fouten zouden kunnen leren of in staat zijn om te veranderen, dan zou deze hele discussie ook geen zin hebben :)

Het grootste gedeelte ben ik het met je eens. Maar een bit zie ik niet als dwangmiddel.. En een spoor ook niet.. Als je dressuurmatig rijdt liggen de reflexen zo kort op elkaar dat als ik mijn been al een millimeter naar achter leg dat mijn paard in de achteruit gaat.. Mijn hulpen worden daarom onduidelijk.. Ik heb geen zweepje.. En met nagevelijk rijden heb ik niks in mn handen.. En nee mijn paard heeft niet de kop op de borst..

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:23

Gizeppie schreef:
Het grootste gedeelte ben ik het met je eens. Maar een bit zie ik niet als dwangmiddel.. En een spoor ook niet.. Als je dressuurmatig rijdt liggen de reflexen zo kort op elkaar dat als ik mijn been al een millimeter naar achter leg dat mijn paard in de achteruit gaat.. Mijn hulpen worden daarom onduidelijk.. Ik heb geen zweepje.. En met nagevelijk rijden heb ik niks in mn handen.. En nee mijn paard heeft niet de kop op de borst..

Ik zie een bit, mits normaal gebruikt, ook niet als dwangmiddel :)
Pas wanneer het wordt gebruikt om het paard mee "in de krul" te trekken, als het als "handrem" wordt gebruikt of zelfs als strafmiddel (zagen) zie ik het als een dwangmiddel. Dus zo gauw er een pijnprikkel bij komt kijken.
Daarom zie ik sporen wel als dwangmiddel; de inzet is altijd een pijnprikkel (ongeacht of het een ernstige of minder erge pijnprikkel is).
Ben ik anti-sporen? Een beetje misschien, niet heel erg. Maar wat ik wel erg vind is dat jan en alleman maar met sporen gaat rijden. Verdiend of niet ;)

CalipsoLover

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:34

Ja dat Anky en een tal van andere ruiters in de topsport een heel gezeik over zich geen krijgen verbaasd me niks. Als je de bal kaatst met rolkür hier en rolkür daar kan je hem terug verwachten. :wave:

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:46

Akires1 schreef:
Pas wanneer het wordt gebruikt om het paard mee "in de krul" te trekken, als het als "handrem" wordt gebruikt of zelfs als strafmiddel (zagen) zie ik het als een dwangmiddel. Dus zo gauw er een pijnprikkel bij komt kijken.
Daarom zie ik sporen wel als dwangmiddel; de inzet is altijd een pijnprikkel (ongeacht of het een ernstige of minder erge pijnprikkel is).
Ben ik anti-sporen? Een beetje misschien, niet heel erg. Maar wat ik wel erg vind is dat jan en alleman maar met sporen gaat rijden. Verdiend of niet ;)

Wat is dan het verschil tussen de prikkel van been geven en de prikkel van je spoor aanleggen? Je kan ook een hulp met je spoor geven zonder pijn hè!

Ik vind dat we wel wat doorslaan in het hele dwang verhaal. Geloof me, als je niet gaat werken komt er echt wel dwang vanuit de overheid ( bijstand). Als je je kind niet naar school stuurt, idem dito. Mijn huisdieren dwing ik ook tot dingen (wormenkur, DA bezoek)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:03

Ik heb werkelijk nooit een gat in mn paard geprikt met mn sporen, moet je vast behoorlijk hard voor stampen of je moet een hartstikke gevoelig paard hebben wellicht?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:14

elnienjo schreef:
Ik heb werkelijk nooit een gat in mn paard geprikt met mn sporen, moet je vast behoorlijk hard voor stampen of je moet een hartstikke gevoelig paard hebben wellicht?

Ik heb wel eens een kaal plekje van mn spoor gehad. Was een combi van mn been niet correct aanleggen (hiel naar binnen) en een heel gevoelige huid (Hij heeft ook schuurplekken van bijvoorbeeld zn halster en vliegenmasker). Was ik niet blij mee natuurlijk, maar om nou een plekje van de sporen meteen dierenmishandeling te noemen

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:41

Akires1 schreef:
Gizeppie schreef:

Hangt er helemaal vanaf of je been stil ligt ja of nee. En daarnaast is t ook afhankelijk wat voor sporen je om hebt. Ik heb rollende bolletjes..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:42

Tango1979 schreef:
Akires1 schreef:

Wat is dan het verschil tussen de prikkel van been geven en de prikkel van je spoor aanleggen? Je kan ook een hulp met je spoor geven zonder pijn hè!

Ik vind dat we wel wat doorslaan in het hele dwang verhaal. Geloof me, als je niet gaat werken komt er echt wel dwang vanuit de overheid ( bijstand). Als je je kind niet naar school stuurt, idem dito. Mijn huisdieren dwing ik ook tot dingen (wormenkur, DA bezoek)

Eens met jou..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:57

Ik vind dat er ook nog zoiets bestaat als 'uitnodigen om iets te doen' zonder dat het direct dwang is. Als je een paard een halster omdoet vind ik dat niet per se gelijk staan aan dwang.

Je kunt je paard ook iets aanleren door positieve associatie (snoep, aai, aandacht, hapje gras, rust oid) dan door een pijnprikkel te geven.

Dus als je een paard iets leert d.m.v. positieve associatie, en je paard heeft plezier in het meewerken, is het dan nog dwang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:35

Ik heb een merrie gereden die erg goed was in aangeven wat ze wel en niet wilde. Ik had genoeg respect voor haar om haar met rust te laten als ze echt boos was en ik ging dan dus ook niet rijden, was ze dat niet dan gaf ze vaak een schijn aanval maar ik wist precies wanneer ze niks met mij wilde. Af en toe was er een moment dat ik haar wel even "moest" hebben en dan haalde de eigenaar haar op als ze aangaf dat ik het land niet in mocht komen. Die keren kan je misschien zien als dwang maar door de overige momenten heb ik wel echt gezien dat ze zelf ook wilde want anders had ze me altijd wel bij de draad geblokkeerd. Deze durfde dus wel te zeggen nu niet.. Ik kan het rijden zelf dan ook niet als dwang zien want ik werk sowieso liever met het paard dan dat het paard voor mij werkt..
Voor mij hoeft de topsport ook niet en ik denk dat er zeker ruimte is voor verbetering, niet alleen in de manier van rijden maar ook in de manier van paarden houden. Zodra er veel geld bij komt kijken zijn luxe voor de mens en risico's op eventuele schade beperken toch vaak belangrijker dan de behoeftes van het paard.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 08:43

Tango1979 schreef:

Als er volgens jou geen verschil is tussen de prikkel van je been aanleggen en de prikkel van je spoor aanleggen, kun je die spoor dus net zo goed aflaten ;)

Ik vind het jammer dat dit ontaardt in een discussie over wel of geen spoorgebruik, terwijl dat toch eigenlijk niet de essentie van mijn verhaal was.
Ik probeerde duidelijk te maken (en daarmee ontopic te blijven) dat de mening van mensen die tegen paardrijden zijn, wordt gevormd door dit soort misstanden.
Een plaatje van een opengesperde mond, een kapot geprikt paard (een voorbeeld zien we nu op dit moment zelfs alweer rondgaan).... dat zijn de foto's die rondgaan op social media. En dat zijn de foto's die de mensen, die toch al tegen paardrijden zijn, bevestigen in hun mening. "Zie je wel! Paardrijden is dierenmishandeling!"
Ikzelf vind paardrijden geen dierenmishandeling, maar ik vind zeker dat er heel veel misstanden zijn.
En die mogen worden aangepakt.

En de vergelijking "wij moeten ook werken, m'n kind moet ook naar school, enz." is natuurlijk een beetje flauw...
Daarom maakte ik ook de opmerking dat we misschien beter over "dwang" kunnen spreken op het moment dat er een pijnprikkel aan te pas komt.
Je kunt een paard mooi rond rijden door hem te gymnastiseren, los te krijgen in rug en hals, enz. Of je kunt je handen vastzetten en hem naar voren schoppen.
In het eerste geval noem ik het samenwerken, in het tweede geval noem ik het dwang.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 08:58

speurneusc schreef:
Barbet schreef:
Welke clinic of les ik ook meereed, de lesgever of clinicgever moest altijd eerst effe mn neusriem 4 gaten strakker doen. Dan is wel duidelijk wat de norm is tegenwoordig

als ie zo los kan kan ie ook af want heeft toch geen funtie meer, kunnen ze die ook niet strakker doen.

Dat was ik die dat zei. Maar ik denk niet dat je je stang en trens hoofdstel incompleet mag inzetten dus hij moet toch om

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:04

Dit topic geeft precies aan waarom het zo moeilijk is de discussie goed te voeren.......

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:13

Akires1 schreef:
Tango1979 schreef:

Als er volgens jou geen verschil is tussen de prikkel van je been aanleggen en de prikkel van je spoor aanleggen, kun je die spoor dus net zo goed aflaten ;)

Ik vind het jammer dat dit ontaardt in een discussie over wel of geen spoorgebruik, terwijl dat toch eigenlijk niet de essentie van mijn verhaal was.
Ik probeerde duidelijk te maken (en daarmee ontopic te blijven) dat de mening van mensen die tegen paardrijden zijn, wordt gevormd door dit soort misstanden.
Een plaatje van een opengesperde mond, een kapot geprikt paard (een voorbeeld zien we nu op dit moment zelfs alweer rondgaan).... dat zijn de foto's die rondgaan op social media. En dat zijn de foto's die de mensen, die toch al tegen paardrijden zijn, bevestigen in hun mening. "Zie je wel! Paardrijden is dierenmishandeling!"

Anky vertelde gisteren dat ze al heel lang allerlei sjit over zich heen krijgt en dat ze dat altijd heeft genegeerd in de hoop dat het dan op zou houden en het hield niet op. Het is wel heel belangrijk te beseffen dat je geen normale discussiegenoot hebt omdat het de anonieme reaguurders op social media zijn die tegenover je staan. Die krijg je dus niet stil, maar ze vertegenwoordigen ook niet de algemene publieke opinie. Wat 'wij' de paardensporters eigenlijk zouden moeten doen is een blok vormen en voor onze sport gaan staan. Het is natuurlijk idioot dat een lelijk momentje het beeld gaat bepalen van onze sport terwijl het eigenlijk prachtig is wat wij doen. Dat is wat Anky ook duidelijk wilde maken en ik denk dat daar de aandacht naartoe moet gaan.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:34

Dit hele verhaal doet me een beetje denken aan de hele tendens in de hondenwereld.
In het eind van de '80tiger jaren was daar opeens Martin Gaus die bij wijze van de slipketting opnieuw leven in blies.
Vlotte babbel, goede filmpjes op tv en hup........heel hondenminnend Nederland vloog naar de winkel, om zo een wonderkettinkje te halen.
De hondenscholen profiteerde daar handig van ( inclusief de hele opleidingsschool van meneer Gaus zelf.
( waar ik persoonlijk ook nog les gekregen heb ivm met mijn opleiding destijds, maar na het eerste kwartaal was ik fan áf )

Dit heeft jaren zo doorgesukkeld, en zelfs bij hondenscholen heb ik hele trieste dingen gezien.
Werkt het slipkettinkje niet bij je Golden??
Nou dan moet je er een met van die pinnen pakken...........tot de eigenaar en hond op het laatst helemaal weg bleef.

En opeens was daar een Ceasar Milan die het vanuit een hele andere hoek benaderde.....
Niks geen slipkettinkjes, en pinnen, maar een natuurlijke positieve benadering.
En wie speelde dáár weer op in??
Onze eigen slipkettingkoning Martin Gaus.
Zijn hele aanpak van destijds 360 graden omgegooid.

Wat ik er mee zeggen wil is dat er absoluut ruimte is voor verbetering en verandering in de topsport bij paarden en dat ik het alleen maar toejuich dat er over nagedacht wordt.
Persoonlijk ben ik van mening dat topsport voor niemand goed is.
Ook mensen gaan er aan "kapot ", maar in veel gevallen kiezen die er nog zelf voor.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:37

Nou als de paardensport net zo progressief was als de heer Gaus zelf dan zou de paardensport er dus nu heel anders hebben uitgezien dan 20jr geleden.

Ik heb juist respect voor iemand die toegeeft dat trainingsmethoden niet goed waren en zich weet aan te passen in plaats van te blijven hangen in het oude en traditionele.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:42

_Nelleke_ schreef:
Nou als de paardensport net zo progressief was als de heer Gaus zelf dan zou de paardensport er dus nu heel anders hebben uitgezien dan 20jr geleden.

Ik heb juist respect voor iemand die toegeeft dat trainingsmethoden niet goed waren en zich weet aan te passen in plaats van te blijven hangen in het oude en traditionele.

Oh absloluut, ik ook!!
Daarom geef ik het ook als voorbeeld.
Het kán gewoon wel :o

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:43

Raafsmits, ik denk dat Gaus een commercieel gemotiveerde beslissing heeft genomen om zijn aanpak om te gooien. Niet vanwege een bepaald besef van verbetering en verandering voor de honden, maar meer vanwege een afweging welke methode de meeste centjes oplevert. Hij was natuurlijk onderhand werkloos geworden, er moest dus wel iets gebeuren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:44

_Nelleke_ schreef:

Dit dus!!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:46

Pipodipo schreef:
Raafsmits, ik denk dat Gaus een commercieel gemotiveerde beslissing heeft genomen om zijn aanpak om te gooien. Niet vanwege een bepaald besef van verbetering en verandering voor de honden, maar meer vanwege een afweging welke methode de meeste centjes oplevert. Hij was natuurlijk onderhand werkloos geworden, er moest dus wel iets gebeuren.

True, maar uiteindelijk heeft het wel een positieve invloed gehad op de grote menigte en dat moet je dan voor ogen houden vind ik. Uiteindelijk wordt er nu wel met positieve trainings methodes gewerkt en mensen zo opgeleid die bij de Academy gaan leren. En ondanks dat de verandering misschien toentertijd tot stand kwamen op een meer dwangmatige manier, Feit blijft dat het wel veranderd is en er nu heel anders gewerkt wordt als 20 jaar geleden en dan in de positieve zin.

Uiteindelijk maakt het mij niet zozeer uit hoe de verandering tot stand komt, Als die er maar komt.
Als het balletje eenmaal rolt, en dan zeker bij mensen die een hooggeplaatste functie hebben in het aanblik van de maatschappij en sport, dan is er sneller kans op verandering als dat het allemaal afhankelijk is van ons burger zijnde. Juist mensen als Anky zullen het voortouw moeten nemen, omdat zij toch door velen die invloed hebben gerespecteerd worden. Zij zal meer bereiken als wat 1 van ons als amateur ruiter zal kunnen bereiken bv. Elke kleine stap in de juiste richting die Anky maakt qua denkwijze is al beter als niks vind ik. Dat ze zelf fout gereden heeft en doet is een ander verhaal. Maar mensen luisteren wel naar wat ze te zeggen heeft en ik hoop dat ze daar in positieve zin gebruik van kan en gaat maken.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-08-19 09:50, in het totaal 4 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:46

Volgens mij hanteerde Anky ook niet echt een motto van do try this at home, maar ik kan het mis hebben

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:58

cursebreaker schreef:
Pipodipo schreef:

True, maar uiteindelijk heeft het wel een positieve invloed gehad op de grote menigte en dat moet je dan voor ogen houden vind ik. Uiteindelijk wordt er nu wel met positieve trainings methodes gewerkt en mensen zo opgeleid die bij de Academy gaan leren. En ondanks dat de verandering misschien toentertijd tot stand kwamen op een meer dwangmatige manier, Feit blijft dat het wel veranderd is en er nu heel anders gewerkt wordt als 20 jaar geleden en dan in de positieve zin.

Uiteindelijk maakt het mij niet zozeer uit hoe de verandering tot stand komt, Als die er maar komt.
Als het balletje eenmaal rolt, en dan zeker bij mensen die een hooggeplaatste functie hebben in het aanblik van de maatschappij en sport, dan is er sneller kans op verandering als dat het allemaal afhankelijk is van ons burger zijnde. Juist mensen als Anky zullen het voortouw moeten nemen, omdat zij toch door velen die invloed hebben gerespecteerd worden. Zij zal meer bereiken als wat 1 van ons als amateur ruiter zal kunnen bereiken bv. Elke kleine stap in de juiste richting die Anky maakt qua denkwijze is al beter als niks vind ik. Dat ze zelf fout gereden heeft en doet is een ander verhaal. Maar mensen luisteren wel naar wat ze te zeggen heeft en ik hoop dat ze daar in positieve zin gebruik van kan en gaat maken.

Met je eens.

Maar ik denk dat het voor onze sport wel belangrijk is 'hoe' het loopt. Want ik denk niet dat de social media iets moeten gaan bepalen. Er wordt in de social media een zogenaamde welzijnsdiscussie gevoerd, maar is dat wel de juiste plaats? Moet een vaag lichaam als social media iets gaan bepalen? Er zijn in ons land honderdduizenden beoefenaars van de paardensport, we zijn volgens mij de tweede sport van het land. De vraag is wat er precies moet veranderen, want dat is nog niet helemaal duideljk. De KNHS heeft er ook een rol in en heeft die ook genomen door regels op te stellen en die na te laten leven. Tevens vraagt de KNHS regelmatig haar leden wat die van een onderwerp vinden. Maar wat zou Anky dan moeten doen?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:08

De eerste paar pagina's van dit topic zijn te volgen, daarna lijkt het net een flipperkast _O-

Over discriminatie in de paardensport ben ik overtuigd, hoewel de meesten hier duidelijk iets hebben van 'maar nee! Als je goed rijd rij je in de prijzen'. Daar kan ik niks tegenin brengen aangezien ik zelf amper wedstrijdervaring heb, maar de discriminatie? Oh, die is daar. Niet altijd in de vorm van de jury, maar ook van de officials. Ik deed mijn allereerste dressuurwedstrijd mee jaren terug, met mijn haflingerkruising - en ik reed niet zo'n goed proefje. Dat weet ik ook. Maar get this, de FEI official heeft me wel lekker voor ik binnenging een hele preek op me afgevuurd. Mijn ouders waren er een keertje bij, en mijn moeder was laaiend. De official toonde me foto's van 'echte paarden', zei dat ik zo'n paard moest kopen als ik dressuur wilde doen, dat mijn merrie maar een boerenknol is en dat ik een groot, nogmaals "echt" paard moest kopen. De mentaliteit in de paardensport laat echt te wensen over.

Persoonlijk vind ik bv. Nog steeds dat we heel traditioneel zijn blijven vastplakken. Wat hebben ze in de jaren 80 rondgestrooid, superglue? Want veel is er niet veranderd. De aanwezigheid van influencers, misschien? :Y)

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:10

Afgezien van de discussie over de omgang met de paarden zijn bijvoorbeeld de dressuurwedstrijden voor de echte leken onder ons echt ontzettend saai om naar te kijken. Voor de niet-paardensporters ziet het eruit als suf rondjes rijden in een zandbak met soms met een saai klassiek muziekje op de achtergrond. Als ze iets zouden doen om het wat aantrekkelijker en begrijpelijker te maken dan zou dat ook meehelpen denk ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:11

Pipodipo schreef:
cursebreaker schreef:

Met je eens.

Maar ik denk dat het voor onze sport wel belangrijk is 'hoe' het loopt. Want ik denk niet dat de social media iets moeten gaan bepalen. Er wordt in de social media een zogenaamde welzijnsdiscussie gevoerd, maar is dat wel de juiste plaats? Moet een vaag lichaam als social media iets gaan bepalen? Er zijn in ons land honderdduizenden beoefenaars van de paardensport, we zijn volgens mij de tweede sport van het land. De vraag is wat er precies moet veranderen, want dat is nog niet helemaal duideljk. De KNHS heeft er ook een rol in en heeft die ook genomen door regels op te stellen en die na te laten leven. Tevens vraagt de KNHS regelmatig haar leden wat die van een onderwerp vinden. Maar wat zou Anky dan moeten doen?

We leven ondertussen in een wereld waarin Social media een belangrijke bepalende rol hebben, of je dat nu wilt of niet. En bij de KNHS zullen ze, in de bepaling van hun beleid, rekening moeten houden met externe ontwikkelingen zoals de opinievorming in o.a. sociale media. Net als iedere andere organisatie is het dan niet voldoende om alleen intern gericht te zijn. Dan ga je namelijk op termijn hoe dan ook ten onder.
En heel eerlijk gezegd zie ik de eerste tekenen daarvan al jaren bestaan bij de KNHS.