Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:29

luxx schreef:
Ze zijn aan het verbouwen, stands gaan weg

Dat is nog geen echte verbetering alleen van een eenpersoonsbed naar een tweepersoonsbed. Hiep Hoi. *\o/* 8)7

Gewoon zonde van het geld om hier "verbeteringen" te willen aanbrengen. Gewoon geen permanente stalling meer voor paarden.

Blussem

Re: Dier&Recht: 'Hollandsche Manege behandelt paarden slecht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:37

Helemaal mee eens. Vind ook echt mishandeling om paarden 24h binnen op te sluiten. Ongelooflijk dat dit nog steeds gebeurt.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 16:55

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:01

luxx schreef:
Lees even vanaf dit bericht naar het einde van de pagina alsjeblieft
Elvirawortel @ [VN] ‘Talpa-paard’ George met Britt Dekker op Horse Event
Wanneer je redeneert zoals jullie redeneren kun je de hele sport nagenoeg opdoeken

Echte veranderingen moeten ergens beginnen. En ja ook topsport paarden die amper vrije beweging krijgen worden mijn inziens slecht behandeld. Gaat alleen maar om de ruiter en het presteren en er wordt niet gekeken naar wat het paard nodig hebt. Hoe respectloos is dat??

Maar je kan nu eenmaal niet de hele wereld in 1 keer verbeteren/veranderen maar om te blijven wijzen naar situaties die hetzelfde of slechter zijn gaat helemaal geen verandering brengen.
Stap voor stap.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:06

En de eerste stap is de hollandsche manege? Right...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:08

luxx schreef:
Lees even vanaf dit bericht naar het einde van de pagina alsjeblieft
Elvirawortel @ [VN] ‘Talpa-paard’ George met Britt Dekker op Horse Event
Wanneer je redeneert zoals jullie redeneren kun je de hele sport nagenoeg opdoeken

Ik weet niet precies op welk bericht je nu doelt, maar de reden dat dit topic eindigt bij de "24/7 buiten beerput" is dat dit een topic over paardenwelzijn is.

Daarnaast ben ik van mening dat het allemaal begint bij de opleiding van jonge ruitertjes. Wanneer je dit vanaf het begin goed aanpakt, groeien zij op met hele andere idealen. En waar beginnen kinderen veelal met rijden? Juist.
Veel maneges beweren dat ze investeren in de opleiding van ruitertjes en dat zij graag hen dingen bijbrengen over paardenwelzijn. Maar hoe moet je dat leren als er op maneges ook niet het goede voorbeeld wordt gegeven wat betreft weidegang?
Als de generatie die nu begint met paardrijden leert dat het niet paardvriendelijk is om je paard het grootste gedeelte van de dag op stal te hebben, wordt dat op die manier ook weer doorgegeven aan de generaties daarop. Tevens denk ik dat de echte topsport er dan op den duur ook op vooruit gaat wat betreft weidegang. Die ruiters leren dan op jonge leeftijd al dat een paard in de wei hoort.

Heb je aandelen in de Hollandsche Manege luxx?
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 26-06-19 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:09

luxx schreef:

Nee, gelukkig zijn er al meer mensen die het licht gezien hebben en het welzijn steeds belangrijker gaan vinden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:16

luxx schreef:
Ze zijn aan het verbouwen, stands gaan weg

Zonde van het geld. Kan ie beter investeren in een leuk stuk grond ergens bij de natuur waar ie echte paardenmensen kan trekken en waar zn manegepaarden mee op buitenrit genomen kunnen worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:33

Tigra_ schreef:
Echte veranderingen moeten ergens beginnen. En ja ook topsport paarden die amper vrije beweging krijgen worden mijn inziens slecht behandeld. Gaat alleen maar om de ruiter en het presteren en er wordt niet gekeken naar wat het paard nodig hebt. Hoe respectloos is dat??

.

Volgens mij snap jij niet zo goed wat er op een stal met topsportpaarden gebeurd :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:47

Benzz schreef:
Tigra_ schreef:

.

Volgens mij snap jij niet zo goed wat er op een stal met topsportpaarden gebeurd :D

Ja hoor, gewoon een verschil van mening wat goed en slecht behandeld is. En dat staat er bij "mijn inziens".

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:28

Die topsport paarden gaan ook al veel vaker en meer naar buiten dan vroeger. Ook die hebben in de gaten dat een paard uiteindelijk veel beter presteert wanneer hij gezond en tevreden is. Die paarden hebben hele teams die er een studie van maken om uit te zoeken hoe ze zo goed mogelijk presteren. Daar hoort 24/7 eenzame opsluiting in geen geval bij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:42

luxx schreef:

Was ook mijn gedachte.
Een paard 24/7 op stal zou ik never nooit willen. Op zo een stal komt mijn paard dan ook never nooit te staan.

Aan de andere kant waarschuw ik paardrijdend Nederland al jaren voor een aanval van dierenrechtenactivisten op ons. Nu zijn ze dus met de Hollandsche manege begonnen. Heel slim omdat ze weten dat ze het grootste deel van paardrijdend Nederland hiermee achter zich krijgen. Want we zijn het er allemaal over eens dat 24/7 binnen heel sclecht is. Dus krijgen ze nu paardrijdend Nederland mee in hun eerste aanval op alle paardenliefhebbers.

Maar mensen wordt wakker. Uiteindelijk krijgen jullie allemaal de figuurlijke dolksteek in de rug van deze xierenrechtenactivisten. Uiteindelijk gaan ze het paardrijden in het algemeen te discussie stellen. En daarbij is verdeeldheid binnen de paardenwereld wel heel handig voor deze lui. De PVDD is er zoals gewoonlijk ook weer bij betrokken.

Ik volg het dierenrechtenactivisme al jaren. Je zou het beter dierenrechtenextremisme kunnen noemen.
Hoe erg ik ook voor paarden in de kudde ben. Ik ben niet blij met deze stap, maar aan de andere kant verwacht ik iets dergelijks al jaren.

Mensen wordt wakker, dit zijn geen lieverdjes.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:46

Dus we moeten het accepteren???

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:51

Inderdaad....
We moeten het maar goed vinden dat paarden maandenlang geen daglicht zien en vastgebonden staan in een stand voor een groot deel van de dag omdat je bang bent dat je straks misschien niet meer mag paardrijden.

Heel eerlijk, als dat echt de keuze zou zijn die ik moest maken stopte ik met paardrijden.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:52

Loretta; waarom is het zo problematisch dat deze mensen paardrijden in vraag stellen dan? Is het niet dat jij eerder bang bent om kritisch naar jezelf te kijken en de dingen die je doet?

Echt bizar dat jij deze mensen nog 'paardenliefhebbers' noemt. Deze mensen houden van het hebben van paarden, zoals veel mensen doen. Er goed voor zorgen en er echt van houden omdat je het dier 'gelukkig' (gewoon zorgen dat het beest zijn levensbehoeften voldaan zijn) wilt maken is een andere zaak...

Dus ja, hier iemand die 13 jaar lang paardgereden heeft en eigen paarden gehad heeft; ik stel paardrijden in vraag. Nee, daar hebben deze activisten mij nooit voor moeten overtuigen. Ik ken ze amper een jaar en het interesseert mij ook weinig wat zij vinden, ik volg hun dus ook niet en lees enkel af en toe wat over hun op Bokt. Gelukkig kan ik prima voor mezelf denken en heb ik sinds mijn laatste paard de deur uit is sterke bedenkingen bij de paardensport.

Maar goed, omdat jij dus bang bent dat paardrijden volledig afgeschaft zal worden moeten deze paarden maar blijven vertoeven in hun veel te kleine stal waar ze amper daglicht te zien krijgen. En jij noemt jezelf een 'paardenliefhebber'. Eigen belang gaat voor, puur egoïsme is dat gewoon.
Ik denk niet dat je je zorgen moet maken joh, paardrijden zullen ze niet zomaar verbieden, brengt veel te veel geld op..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:56

Onali schreef:

Zoals ik al schreef vind ik paarden 24/7 binnen een waardeloze manier van houden.
Maar we moeten niet naief zijn. Binnenkort lig jij ook onder vuur ongeacht hoe jij jouw paarden houdt. Deze clubjes zijn over het algemeen tegen het gebruik van dieren in het algemeen. Ook al doe je aan natural horsemanship uiteindelijk ben jij ook een dierenbeul zodra je op een paard gaat rijden. Ik pas er daarom voor om deze lui op welke manier dan ook te ondersteunen. Ik weet helaas te goed waar ze werkelijk voor staan.

De Hollandsche manege is wat dat betreft gewoon een inkoppertje voor deze lui.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:57

Misschien zou de sector haar best moeten doen om deze inkoppertjes niet te geven.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:59

Citaat:
Misschien zou de sector haar best moeten doen om deze inkoppertjes niet te geven.

+:)+
Helemaal mee eens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:00

ClauH schreef:
Citaat:

+:)+
Helemaal mee eens.

Vanitas schreef:

Dat zou inderdaad een heel goed idee zijn.

Ik vind de Hollandshe manege ook waardeloos. Dit had al lang een museum moeten zijn als je het mij vraagt. Een stal met plastic paarden in de stands en een expositie in de rijbak.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:02

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:04

Ik steun deze lui idd ook niet, zelfs 24/7 buiten met schuilstal, ostheopaat, tandarts etc zou nog niet goed genoeg zijn voor deze lui.

Laten we ze inderdaad deze inkoppertjes niet geven!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:04

Loretta schreef:
Onali schreef:

Zoals ik al schreef vind ik paarden 24/7 binnen een waardeloze manier van houden.
Maar we moeten niet naief zijn. Binnenkort lig jij ook onder vuur ongeacht hoe jij jouw paarden houdt. Deze clubjes zijn over het algemeen tegen het gebruik van dieren in het algemeen. Ook al doe je aan natural horsemanship uiteindelijk ben jij ook een dierenbeul zodra je op een paard gaat rijden. Ik pas er daarom voor om deze lui op welke manier dan ook te ondersteunen. Ik weet helaas te goed waar ze werkelijk voor staan.

De Hollandsche manege is wat dat betreft gewoon een inkoppertje voor deze lui.

Ik sta denk ik pas vrij laat op de lijst kwa 'slecht paard houden' dus voorlopig zit ik veilig genoeg.

Maar ik ben hier echt niet bang voor, dit 18de eeuws gedenk dat paarden 24/7 op stal horen te staan is niet gezond en hoort gewoon per wet verboden te worden.
Zeker maneges en pensionstallingen moeten het goede voorbeeld geven.

Dat vage utopia van dierenactivisten dat dieren niet meer gebruikt mogen worden gaat nooit gebeuren. Maar in de tussentijd moeten we wel zorgen dat dieren zo vriendelijk mogelijk gehouden worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:12

Onali schreef:
Ik sta denk ik pas vrij laat op de lijst kwa 'slecht paard houden' dus voorlopig zit ik veilig genoeg.

Maar ik ben hier echt niet bang voor, dit 18de eeuws gedenk dat paarden 24/7 op stal horen te staan is niet gezond en hoort gewoon per wet verboden te worden.
Zeker maneges en pensionstallingen moeten het goede voorbeeld geven.

Dat vage utopia van dierenactivisten dat dieren niet meer gebruikt mogen worden gaat nooit gebeuren. Maar in de tussentijd moeten we wel zorgen dat dieren zo vriendelijk mogelijk gehouden worden.

Zo als jij beschrijft sta ik er ook in.
Het is een gruwel dat veel paarden nog steeds 24/7 binnen staan.
Waar ik voor waarschuw is gewoon het feit dat deze mensen een zeer onbetrouwbare bondgenoot zijn als het om verbetering van welzijn aan komt. Ik heb de laatste jaren al zoveel gekkigheid gezien van deze dierenrechtenactivisten dat ik daarvoor gewoon niet meer kan wegkijken.

Maar heb nu niet de illusie dat jij niet aan de beurt komt. Mijn paard staat ook 24/7 in de kudde wat volgens mij de norm zou moeten zijn. Maar ook wij komen aan de beurt.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:11

reina schreef:
Hoewel ik de manier waarop het in beeld wordt gebracht heel onprettig vind, is het wat mij betreft een goed teken dat deze discussie ontstaat en steeds meer op grote schaal plaatsvindt.

Ik heb leren rijden op de Hollandsche Manege en kijk met verdriet terug hoe pijn en ongemak (zuur kijken, bijten, dreigen) werden weggezet als horend bij een paard. Het was bijna status als jij zo'n zuur paard wél durfde op te zadelen (wat lang niet iedereen voorzichtig en zacht aanpakte).

Het lastige van dit soort plekken is dat ze vrij geïsoleerd zijn. Veel klanten van de Hollandsche Manege kennen geen "gelukkige" paarden, kennen geen stallen waar meer tegemoet wordt gekomen aan hun natuurlijke behoeften. Daarbij komt dat bijna niemand daar de verkeerde intentie heeft, waardoor het nog moeilijker wordt om (wanneer je nog onervaren bent met paarden) te herkennen dat de aanpak weliswaar goedbedoeld, maar misschien toch niet voldoende is.

De afgelopen tijd hebben heel veel stallen/maneges de manier waarop ze hun paarden houden veranderd. Langzaam zijn we dus opgeschoven naar een wereld waarin meer ruwvoer, grotere stallen, meer mogelijkheden tot sociaal contact en meer vrije beweging normaler zijn geworden. Een goeie zaak! Een manege als dit heeft hierin weinig mogelijkheden, zowel vanwege de plek als vanwege het feit dat het een monument betreft.

Ik denk dat je niet anders kunt dan concluderen dat het niet mogelijk is hier een paard-vriendelijke manege te vestigen, hoe jammer ook, want het is een prachtig gebouw, met een bijzondere historie.

Ik heb geen ervaringen met deze manege, maar wel met een lokale manege in mijn kindertijd die op aardig gelijkende manier met de paarden omging en dat waarschijnlijk nog steeds doet. Ik herken alles in dit verhaal, de "status" omtrent lastige paarden, de geïsoleerdheid van aanstormende ruiters en vooral de pijnlijke onmacht dat het zo door kan blijven gaan voor jaren.

Ik hoor steeds vaker de opmerkingen "maar als we dit moeten stoppen, dan kunnen we net zo goed de hele paardensport opdoeken" of "dierenactivisten pakken ons straks onze sport af" en dat begint een beetje de lijfspreuk te worden voor alles dat verandering vraagt binnen deze branche. En dat is het verband verwarren met causaliteit. Ad hoc redeneren.. Er is geen enkele logica of bewijsvoering daarop en spreekt vooral in op de angst voor de ruiters en paardenliefhebbers hun geliefde hobby kwijt te raken. Maar meer dan drogredeneren doet het echt niet. Ik redeneer niet dat de paardensport of de paardenhouderij (bewust die twee even los van elkaar hier neergezet) nu helemaal mooi is (of dat we nooit onder de loep genomen kunnen worden) zeker niet. Maar veel is nog nergens wankel bewezen binnen de sport of de houderij. En wat dat wel is, is nu even de omgang met paardenwelzijn zoals deze manege doet..

Iedere branche (of persoon) moet met de jaren meegaan en innoveren willen ze gezond blijven en blijven bestaan. En als je (los gezien van gebrek aan uitbreiding-mogelijkheden in dit geval) mét bewustzijn van die vernieuwde kennis stug blijft doorgaan met op deze manier een levend wezen huishouden en nieuwe lichtingen ruiters op het verkeerde been zetten, vind ik oprecht kwalijk nemend en is het tijd te stoppen zoals het nu gaat en ons af te vragen wat we willen:

Ik hoor dat het een heel mooie historie heeft, maar op meerdere richtlijnen van deze tijd niet meer voldoet aan de norm binnen paardenwelzijn. Als zowel de historie als paardenwelzijn je belangrijk zijn: Eruit met die paarden en vind een verdienmodel als museum. Misschien wel met vernieuwde manege op een andere (betere toekomst-proof) locatie. Of je vind een weg, of je maakt er een..

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:47

Wat zijn een hoop mensen naïef door zo achter Stichting Dier&Recht aan te lopen. Ik vind het zeker niet goed hoe de paarden op de Hollandsche Manege te houden, maar ik het volg het dierenactivisme op de voet en weet dat het pas goed is als een dier geen gebruiksdier meer is. Daarvoor gaan ze stap voor stap te werk. Heel sluw. De paardensport ontkomt daar niet aan. En iedere paardenliefhebber -inclusief mensen die ze zo natuurlijk mogelijk houden- wordt over een paar jaar standaard weggezet als dierenbeul.

Dierenactivisten willen bijvoorbeeld ook alle slachthuizen dicht. Zij schoppen evengoed tegen de biologische veehouderij aan waarbij varkens 24 uur per dag buiten kunnen en in modderplassen kunnen baden. Het is namelijk nooit goed in hun ogen :)