PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:25

Prima, maar in sommige gevallen kan het gewoon echt niet. Ik ken een paard die hebben ze getracht meerdere keren bij een anderen te zetten en die trapt gewoon een ander paard half dood. Zelfs een ruim dikke 40 cm groter kreeg hij nog op de grond. En dan gewoon nog steeds doorgaan. Grote paard is ruim 2 maanden uit de running geweest.
Die staat lekker alleen, wel natuurlijk zicht op anderen. Maar snuffelen geen strak plan, tenzij je elke dag je draad wilt maken. En paarden over de zeik wilt hebben.

Mijn eigen paard? Die staat 24/7 buiten in een PP. Het werkt voor hem, hij is zelfs de leider. Al heeft hij nu wat lakschade want er zijn nieuwe paarden en die zijn niet onder de indruk van hem en komen aan "zijn" merries. Meneer rent de hele PP door om elke keer die nieuwe weg te jagen. Goede EHBO kist in mijn zadelkast en goed rijk energie voer erin, want hij was te moe om aan het werk te gaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:28

chamion schreef:
Prima, maar in sommige gevallen kan het gewoon echt niet. Ik ken een paard die hebben ze getracht meerdere keren bij een anderen te zetten en die trapt gewoon een ander paard half dood. Zelfs een ruim dikke 40 cm groter kreeg hij nog op de grond. En dan gewoon nog steeds doorgaan. Grote paard is ruim 2 maanden uit de running geweest.
Die staat lekker alleen, wel natuurlijk zicht op anderen. Maar snuffelen geen strak plan, tenzij je elke dag je draad wilt maken. En paarden over de zeik wilt hebben.

Niet l.ullig bedoeld maar zo'n een kun je dan sowieso misschien beter een spuitje geven.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:50

chamion schreef:

Mijn eigen paard? Die staat 24/7 buiten in een PP. Het werkt voor hem, hij is zelfs de leider. Al heeft hij nu wat lakschade want er zijn nieuwe paarden en die zijn niet onder de indruk van hem en komen aan "zijn" merries. Meneer rent de hele PP door om elke keer die nieuwe weg te jagen. Goede EHBO kist in mijn zadelkast en goed rijk energie voer erin, want hij was te moe om aan het werk te gaan.

Wat is er dan precies geen strak plan? Het vereiste is dat er een paard in zicht is binnen de 8 meter. Er staat nergens dat ze fysiek in dezelfde wei moeten staan. Wat is nu dan het probleem bij zulke gevallen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:52

Mwa of apart zetten met een veilige afstand ertussen. Mijn oude merrie Karuna was er zo een. 1.50 m met hoefkatrol problemen maar na een verhuizing meteen de leidruin van 1.78 m aanvliegen om hem op zijn plek te zetten. Met alle schade van dien. Pas op haar 22 e ging het samen met een beperkt aantal paarden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:54

xSogno schreef:
Wat is er dan precies geen strak plan? Het vereiste is dat er een paard in zicht is binnen de 8 meter. Er staat nergens dat ze fysiek in dezelfde wei moeten staan. Wat is nu dan het probleem bij zulke gevallen?

Een campagne is geen wet, maar juist daarom moet je er voor waken dat dit soort voorwaarden ook dan helder blijven. Ik denk dat de meesten daar over vallen. En als je je paarden een beetje fatsoenlijk weidt, dan kan een paard ook zomaar niet meer binnen die 8 meter bereik staan. Hoe willen ze dat afbakenen en helder maken aan de leken bij de politie en andere handhavers.

Zolang de dierenpolitie komt opdraven en een eigenaar op het matje roept voor het niet beslaan van een stel twenters, dan is zoiets zeker een ding waar je over na moet denken.
Dit heb ik helaas uit de eerstehand en dan ga ik er toch echt vanuit dat het gebeurd is.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:18

NenaC schreef:
karuna schreef:
Femke maar binnenstaan is al verboden volgens de wet. Er is een minimale aantal uren buiten de box inmiddels al verplicht

Dit is geen wet. Er staat nergens in de wet dat een paard naar buiten moet.

Vraag me inderdaad ook af waar dit dan staat. Ik ken een springstal hier in de buurt die altijd hun paarden binnen hebben staan en 1 uurtje stapmolen. En uiteraard training maar dat is ook niet iedere dag. te triest voor woorden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:19

Janine1990 schreef:
, dan kan een paard ook zomaar niet meer binnen die 8 meter bereik staan. Hoe willen ze dat afbakenen en helder maken aan de leken bij de politie en andere handhavers.

Toch postzegel weitjes :j

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 08:19

Boras schreef:
Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.

Mee eens. Dit zou heel normaal moeten zijn voor paardeneigenaren en geen 'nieuws'. En natuurlijk kunnen we allerlei excusen verzinnen om dit goed te praten voor onszelf, maar een paard is een kuddedier en geen sologanger.

Tancreda4

Re: PVDD: Paard alleen in de wei moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:24

Idd bijzonder...

Ik vind het wel een goede campagne. Ik heb er een die zeer moeilijk met andere kan omdat haar social skills verknipt zijn. Zij heeft ook paarden aan gort getrapt in een hoek. Maar dat betekent niet dat ze alleen moet wegkwijnen. Ze staat met een shet samen maar stiekem in een veel grotere kudde ondanks dat er draadjes tussen zitten. Gaat prima. Zou een paard dat nooit willen ontnemen. Mijne heeft vroeger een half jaar alleen op een boerderij gestaan en dat was gewoon sneu, ondanks dat ze toen erg gehecht was aan een geit.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 09:35

shilady schreef:
Azmay schreef:
Ik blijf het toch apart vinden dat de topics op beestenboel eigenlijk altijd uit lopen op dat het konijn een maatje en een groter hok moet en de hond maar kort in de bench maar een paard alleen houden en een dichte stal is wel ok?

Gewoon stallen met (zicht)contact en op zijn minst een maatje naast de paddock of wei is toch helemaal geen gekke eis?

Ik snap wel dat paardensport als dieronvriendelijk word gezien, zeker als deze dingen al weerstand oproepen..

Maar dan moet het er maar net beschikbaar zijn.
Jij woont in limburg daar is al veel meer ruimte en optie kwa paarden houden dan in bv ergens bij de randstad..
Ik vond het ook heerlijk in limburg hoor. Stond in een uitloopstal met wei eraan vast er werd uitgemest en gevoerd en dan 130 pm kwijt.. in de randstad zijn zulke dingen vaak rond de 300-400 :+

Het is geen weerstand maar ik weet dat veel mensen op zat stallen maar beperkte ruimte hebben en zo ontstaan er gewoon vaak om de gekste dingen al problemen bv swinters met paddocks wanneer de meeste stal eigenaren de paarden niet op het het land doen en er dan op stal een prikbord staat waar je je paard 30min max in de paddock mag doen en dan is de volgende..het is een ramp..want dan gaan ze van 24/7 buiten ineens naar dag en nacht stal

Nou die stallen zijn ook in Limburg waar ze nauwelijks eruit komen in de winter. Weides die 'gevaarlijk' zijn in de winter vanwege gladheid en stijl (lees, boer wilt land heel houden, snap ik ergens ook wel hoor maar toch...). Heb genoeg stallen in Limburg gezien. Uiteindelijk wel een stal gevonden waar ze bij daglicht buitenstond (dus echt vanaf ochtend tot avond afhankelijk van de daglicht uren), paddock aan haar stal, open hekken er tussen en bij paddock ook gewoon balken zonder stroom zodat de nacht uren toch sociale contacten mogelijk zijn. Kosten van zo'n stal 350 euro. Ik heb het er voor over. Had haar eerst Zelfs in een loopstal maar dat ging Niet goed door te veel wisselingen in de stal. Mijn paard was ongeveer de enige die er constant in stond. Anderen kwamen er in en wilden zsm een aparte stal...

Ben nog altijd pro loopstallen met uitloop en weidegang. Helaas nog niet gevonden hier (verhuisd naar Gelderland) maar wel een stal waar ze er het zelfde heeft als op de stal in Zuid Limburg: weidegang, maatjes, op stal sociaal contact en veel+goed hooi.

Echter is het dus overal lastig om een echt goede stal te vinden... En dat is wel erg jammer. Ik begrijp goed wat je zegt, mensen proberen al vanalles op te lossen swinters. Heb ik ook gedaan alleen ik ben gewoon kritisch :+ dus heb dat niet lang geaccepteerd.

Ik vind dat paarden alleen verboden moet worden. Mijn paard hongert zichzelf uit van de stress als ze alleen moet staan. 1 of 2 uur alleen gaat prima maar geen dagen. Dan wordt ze helemaal gek (helaas wegens operatie al eens moeten doen.. nou daar werd ik niet vrolijk van. Ondanks hechtingen in de hals toch na 3 dagen terug in de kudde gegooid. Ging prima!). Paarden horen gewoon niet alleen, heel simpel. En ik denk dat paarden iets van sociaal contact bieden niet moeilijk moet zijn. Veel vrijheid en weidegang is dan misschien even zoeken maar sociaal contact moet gewoon kunnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:01

purny schreef:
De PvdD mag zich eerst bezig gaan houden met de hoeveelheid branden in de stallen waar iedere keer 1000en dieren in om komen.

Daar houden ze zich ook mee bezig

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:27

NenaC schreef:
karuna schreef:
Femke maar binnenstaan is al verboden volgens de wet. Er is een minimale aantal uren buiten de box inmiddels al verplicht

Dit is geen wet. Er staat nergens in de wet dat een paard naar buiten moet.

Helaas niet nee... :-( Zo'n wet zal er snel moeten komen.

Hoera voor de PVDD, mijn zegen hebben ze!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:38

Hier in de buurt zie je het toch nog veel hoor, eenzame paarden of pony's in een weitje aan huis. Of met een schaap of geit erbij.

Naast mijn eigen kudde staat er ook eentje heel sneu alleen. Als mijn groep lekker aan het spelen is, loopt hij wat heen en weer te rennen langs het hek (zit een zandweg tussen) en hij loopt dagen te hinniken als ik mijn groep op een andere wei heb gezet of zoals nu in de winter ik alle tussenhekken open heb en mijn groep op 2,5ha loopt en hij ze alleen ziet als ze gevoerd worden of water komen drinken...
Heb al vaak met de eigenaren over gehad dat hij wel graag een vriendje zou willen maar volgens hen is hij heel happy... -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:43

LadyMadonna schreef:
Janine1990 schreef:
, dan kan een paard ook zomaar niet meer binnen die 8 meter bereik staan. Hoe willen ze dat afbakenen en helder maken aan de leken bij de politie en andere handhavers.

Toch postzegel weitjes :j

Beetje een overdreven reactie lijkt me.
Het gaat mij er om dat ze dergelijke dingen, als ze het willen handhaven, goed afbakenen voor politie/handhavers. Omdat het daar nogal eens aan kennis ontbreekt.

Tamarafanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:52

ik heb zelf een pony en die staat bij een geit, dus ze staat niet alleen , maar sommige mensen zeggen dat het niet kan want het zijn geen kudde dieren van het zelfde soort... ze zijn beste maten voor het leven, en mijn pony heeft 2 dagen van de week contact met andere paarden. wat vinden jullie er van?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:54

Ik zou het zelf niet willen zo.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:43

Vind het vooral super dat 4 zulke verschillende organisaties om de tafel zijn gegaan om deze campagne op te zetten!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:20

Tamarafanny schreef:
ik heb zelf een pony en die staat bij een geit, dus ze staat niet alleen , maar sommige mensen zeggen dat het niet kan want het zijn geen kudde dieren van het zelfde soort... ze zijn beste maten voor het leven, en mijn pony heeft 2 dagen van de week contact met andere paarden. wat vinden jullie er van?

Deel de mening van de mensen die zeggen dat dit niet kan!
Kunnen geen echt sociaal contact hebben met elkaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 13:31

Tamarafanny schreef:

Dat dit onder verwaarlozing valt. :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:57

Ik ben het helemaal eens met de stelling dat paarden niet alleen horen te staan. Al moet ik toegeven dat ik ook wel mijn eigen angst opzij moet zetten bij groepspaddock in de winter. Ik doe het hoor, maar er zitten gewoon wel risico's aan. Weidegang in de zomer hebben ze veel meer ruimte, dat is heerlijk uiteraard. Het is hier in de randstad toch een beetje behelpen. Ik snap ook dat sommige paarden niet zo sociaal zijn, maar dan is gewoon een draad ertussen toch een prima oplossing. Met alleen bedoelen ze ook écht alleen, zonder zich op andere paarden. Je ziet ze soms wel eens ergens staan, doodzielig zo'n paard helemaal alleen op een weidje. Vaak nog met ruimte genoeg, dus dan snap ik er al helemaal niks van!! Dus prima initiatief.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:36

Ik snap ook echt niet dat dit voorstel op weerstand stuit bij paardenliefhebbers en er gelijk met allerhande smoesjes geschermd wordt.
De gemiddelde koe die we allemaal zo zielig vinden heeft het beter met haar vriendinnen saampjes dan het prachtige sportpaard moederziel alleen in z'n gouden kooitje.

Als je in je broek doet uit angst dat je dure paard een schrammetje heeft, koop dan een minder duur paard of helemaal geen.
Een paard hebben is geen basisrecht. Kan je niet in de basisbehoeften (dus ook sociaal contact) voldoen dan ben je niet geschikt om een paard te houden, punt.

Mijn paard past niet in m'n tuin en zou er ook eenzaam verpieteren.
Dus staat ze op een pensionstal met vriendjes en krijgt ze tijdig haar natje en droogje.
En ja soms is er lakschade of soms zijn het echt geen vriendjes en heb ik een paard uit de running (door de vorige ruin toch wel wat toegetakeld en dat leverde wat rust, pijnstillers en osteopaat op) maar dan zoeken we een ander vriendje waar het wel mee wil.
Ze heeft door omstandigheden ook al tijdelijk alleen in een paddock gestaan en hoewel ze 3 aangrenzende paddocks met paarden erin had en ze er ook mee kon neuzen en kriebelen zag je toch dat ze er niet helemaal gelukkig mee was.

Het voorstel is op zich nog best redelijk. Ze moeten gewoon op z'n minst andere paarden kunnen zièn. Dus ook met die enkele psychotische uitzondering die niet met anderen samen kan zou men aan de regels kunnen voldoen indien dit echt ingesteld wordt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:40

MarlindeRooz schreef:
Tamarafanny schreef:

Weet jij wel wat verwaarlozing betekend? :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 15:44

Shaggy09 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Weet jij wel wat verwaarlozing betekend? :+

Betekent. ;)

Definitie: Nalatigheid, veronachtzamen... En moedwillig een sociaal/groepsdier alleen houden is in mijn ogen verwaarlozing.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:02

Overdrijven jullie niet een beetje? Pony en geit zijn idd verschillende diersoorten maar als ze nu goede vrienden zijn? Onze vorige hond was onverschillig tov ander honden, maar dol op onze kat.
Liever pony en geit samen die goed met elkaar kunnen opschieten dan 2 pony's samen die de hele tijd ruzie maken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:05

Boras schreef:
Hoe je als paardenliefhebber op een algemeen voorstel als dit negatief kunt reageren, is mij weer eens een raadsel.

Sommigen hier houden niet oprecht van het wezen paard. Dat heb ik al jaren geleden al ingezien.