Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

se7entje

Re: Zeven veulens en een kalf gestolen uit Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 18:18

Ok, klopt, dat is het beleid.
Maar daar kan ik dus echt met mijn verstand niet bij dat mensen dit willen uitvoeren.
Dat je je er bewust van bent dat er onder jou toezicht dieren verhongeren.
Maar dat is dus ook een verschil van mening, wat ik nooit zal kunnen snappen...

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:00

Het gaat er niet om dat dieren niet dood mogen, maar dat je dieren niet maandenlang mag uithongeren voor ze uit hun lijden verlost worden. Wettelijk gezien heb je voor ieder dier te voldoen aan de zorgplicht. Ook bij zgn. Wilde dieren. Heb geen moeite met (beperkt) vlees eten als het dier een goed leven heeft gehad en snel en zonder lijden gedood is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 19:57

Niello bij het reactief beheer zoals het was werden dieren wel uit hun lijden verlost. Veel mensen hier vinden dat dat te laat gebeurde, maar het is dus niet dat er niet aan de zorgplicht werd voldaan. Juridisch gezien was het beleid niet fout.

Wat betreft het vlees eten, er is maar een heel klein percentage "consumptie" dieren dat een goed leven heeft gehad. De meeste leven hun korte leven in een hel. Varkens vooral. En over hoe het slachten gaat, tja, of dat snel en pijnloos is, daar kan je denk ik een apart topic over starten... er komen nog al eens wat misstanden boven water, en dat zijn waarschijnlijk geen incidenten.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:32

Als ik de beelden zie van de OVP van afgelopen winter, dan stonden daar dieren broodmager zonder eten maandenlang in de blubber. Dan voldoe je duidelijk niet aan de zorgplicht. Beesten uithongeren achter een hek is walgelijk en wreed. Heeft niks met natuur te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:32

Dat hek, dat hebben we aan de populisten van de LPF te danken, daarvoor was het plan om een overloopgebied te maken naar een aan te leggen Flevobos.

"Dat was maar linkse milieu onzin".

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 21:45

Sluit me helemaal aan bij Karl66, elk natuurgebied heeft grenzen. Als je deze dieren op een eiland zet heb je een natuurlijke grens. Probleem is dat mensen anno 2019 (inmiddels) bij het woord natuur een verknipte voorstelling hebben; lieve gezonde beestjes die nooit ziek worden, en die gewoon gezellig oud worden.

Natuur is honger, dood en verderf. Natuur is evolutie en evolutie heeft niks met oud worden of gezondheid, evolutie en natuur hebben maar één doel; nakomelingen. Zoveel mogelijk, zodat als er sterfte is er nog genoeg van de soort overblijft.

Een gebrek aan natuurlijke vijand is niet per se een voorwaarde om een evenwicht te krijgen, wat karl zegt; een te grote populatie leidt tot hongerdood. Of er breekt een ziekte uit.

Hét grote probleem met OVP is dat ze er páárden in hebben gezet, diezelfde lieve diertjes die koekjes krijgen bij de manege en nog een extra dekentje omkrijgen als het koud is. Als je diezelfde diersoort in de OVP neerzet krijg je problemen... met de mensen. In een land als NL waarin 18 (?) miljoen bondscoaches wonen en 18 miljoen boswachter en 18 miljoen gepromoveerde biologen, krijg je gezeik.

SBB doet er goed aan als ze wat minder 'aaibare' beesten droppen in de OVP. In elk natuurgebied is ellende, want natuur is níet leuk. In de duinen van de reactor bij Petten zagen we dat ook (ik werkte daar), konijnen, steeds meer konijnen, ontzettend veel konijnen, een plaag konijnen, myxomatose, heel veel lijkjes, nog meer lijkjes, alleen nog maar lijkjes, bijna geen konijnen, weinig konijnen, iets meer konijnen, steeds meer konijnen, ontzettend veel konijnen..... etc

En iedereen die tegen OVP beleid is en wél vlees eet uit de bioindustrie, moet niet janken en heel snel z'n mond gaan houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:56

Ha wat een heerlijk to the point bericht Arabesk ;)
Heeft iemand hier toevallig de mooie film over de Veluwe gezien die vandaag werd uitgezonden? Die jonge buizerd die door zijn grote broer het nest uit wordt gehakt?
Zielig? Ja
Pijnloos? Nee
Moeten we niet demonstreren omdat SBB dit "laat gebeuren"?

De hekken discussie ga ik hier echt niet meer voeren. Het is echt té naïef om te denken dat dieren van de Veluwe, DFW of Montferland naar Scandinavië kunnen emigreren als ze zin hebben. Evenals de olifanten in Afrika, die kunnen niet naar een ander gebied als er weer eens grote droogte heerst. Die gaan dood, omdat ze het water niet bereiken. En vind ik dat zielig? Ja! Afschuwelijk om te zien dat zo'n dier moet opgeven. Maar moeten we waterbakken neer gaan zetten? Nee, dat vind ik niet.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 07:51

Onderstaande link zegt genoeg.

Afbeelding

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:56

Het eco systeem verstoren is gestart toen er grote grazers en een hek neer werden gezet.
er waren veel mooie en zeldzame vogels, er was een prachtige fauna.

Wat hebben we nu?
De zeldzame vogels zijn weggetrokken, de grauwe ganzen komen fourageren en eten het gras van de grote grazers op, de fauna is niet meer bijzonder.

Kortom, mislukt.

Jammer dat ze steeds wetenschappers met dezelfde ideeen uitnodigen maar niet bv Frans Berendsen die ook aan de wieg stond en toen dacht dat het een goed haalbaar experiment was, die nu echt heeft geconcludeerd, het idee wat we hadden is niet gelukt.
Of Patrick van Veen, die samenwerkt met Jane Goodall.

Maar het komt er op neer, het was goed, maar het ging mis toen de mens zich ermee ging bemoeien en er iets anders van wilde maken dan wat het was.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:58

A3a1 schreef:
Het eco systeem verstoren is gestart toen er grote grazers en een hek neer werden gezet.

Wat hebben we nu?
De zeldzame vogels zijn weggetrokken, de grauwe ganzen komen fourageren en eten het gras van de grote grazers op, de fauna is niet meer bijzonder.

Kortom, mislukt.

Jammer dat ze steeds wetenschappers met dezelfde ideeen uitnodigen maar niet bv Frans Berendsen die ook aan de wieg stond en toen dacht dat het een goed haalbaar experiment was, die nu echt heeft geconcludeerd, het idee wat we hadden is niet gelukt.
Of Patrick van Veen, die samenwerkt met Jane Goodall.

Maar het komt er op neer, het was goed, maar het ging mis toen de mens zich ermee ging bemoeien en er iets anders van wilde maken dan wat het was.

Helemaal mee eens.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:12

Jullie realiseren je dat deze discussie zo 2018 is? Er is op dit moment een heel ander beleid en de discussie gaat dus allang niet meer over de vraag of je alleen reactief mag afschieten. De mensen die het reactief afschieten een schande vonden, vinden nu opeens proactief afschieten een schande en een paar hebben tussen neus en lippen door een paar veulens en een kalf gestroopt. Het heeft dus niet zoveel zin om nu nog een discussie over reactief beheer te beginnen...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:25

A3a1 schreef:

Dat klopt. Zo'n gebied blijft alleen niet lang zo mooi als je er niets aan doet. Simpelweg eraf blijven en wachten, zonder hek en zonder grazers, had die mooie en zeldzame vogels en prachtige fauna ook in korte tijd weggejaagd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:36

Karl66 schreef:
Jullie realiseren je dat deze discussie zo 2018 is? Er is op dit moment een heel ander beleid en de discussie gaat dus allang niet meer over de vraag of je alleen reactief mag afschieten. De mensen die het reactief afschieten een schande vonden, vinden nu opeens proactief afschieten een schande en een paar hebben tussen neus en lippen door een paar veulens en een kalf gestroopt. Het heeft dus niet zoveel zin om nu nog een discussie over reactief beheer te beginnen...

_O-

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:12

A3a1 schreef:

Je weet dat de grazers er zijn neergezet zodat er kort gras voor de grauwe ganzen was ...?!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:18

Afbeelding
Afbeelding

Al in 1998/1999 werd al gemeld dat het experiment mislukt was. Men is door blijven gaan om zo de subsidies binnen te blijven harken.
In 83/84 werden de GG uitgezet en je ziet daarna een grote afname van vogels. De populatie grutto,kluut en kemphaan is praktisch verdwenen.
Laatst bijgewerkt door Niello op 02-01-19 12:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:36

Je realiseert je dat het 2019 is en dat het beleid aangepast is? Dat er tegenwoordig niet meer geklaagd wordt omdat er niet beheerd wordt en dat er ook niet geklaagd wordt omdat men het reactieve beheer te afwachtend vindt. maar dat er tegenwoordig geklaagd wordt omdat er proactief beheerd wordt?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:42

Er wordt geklaagd omdat men het geheel uit de hand heeft laten lopen ondanks alle waarschuwingen. Daarvoor is er nu een massale afschot. Dit is geen zorgplicht.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 12:54

JewEmm schreef:
A3a1 schreef:

Je weet dat de grazers er zijn neergezet zodat er kort gras voor de grauwe ganzen was ...?!

Ja, hoorde ik laatst dus dat is ook al een mislukt project, ze vreten de boel kaal.
Er blijft niks over voor de grote grazers.
En er wordt daardoor ook zoveel weg/kaalgegeten door de grote grazers waardoor er geen goed klimaat is voor de zeldzame vogels.

Om nog maar te zwijgen van het jkk wat welig tiert door de veel te kaal gevreten weilanden.

Het is 1 grote misrekening geweest.
Dat is verder niet erg, soms moet je wat proberen, als het een mooi idee is en kan.
Maar je moet op een gegeven moment ook zeggen, dit is niet geworden wat we voor ogen hadden, we stoppen.
En als zo'n Frans Vera dan zegt, het kan nog, we moeten het de gang laten gaan, dan houdt hij zichzelf wel heel erg voor de gek.

karl66, er wordt geklaagd omdat dit project, en ook dat gebied bij amerongen en het veerse gat, de dieren verwaarloosd worden.
Helaas de projecten waar de Ark en FreeNature bij betrokken zijn.
Dat neerschieten gebeurd als de dieren op sterven na dood zijn, dus ze sterven echt de honger dood.
er wordt geklaagd omdat er wordt gelogen door Staatsbosbeheer, die hun eigen sadistische regeltjes en niet wat ze opgedragen krijgen, doen.
Ze liegen over de voeding, de dekrijpheid, de dracht.
Ze liegen over jkk
Ze liegen over doodsoorzaken.
Ze liegen over "alle" actievoerders.

Vroeger was ik trots op onze natuur.
Nu niet meer op de staatsbosbeheer.

En, als ik zie wat er in onze omgeving met de natuur gebeurd, denk ik dat onze bossen straks niet meer toegankelijk zijn.
Omdat de runderen die ze ter begrazing gebruiken, te agressief zijn.
Ons land is te klein (voor wisenten al helemaal als die vrij los gaan lopen, is de maashorst afgesloten voor de burger )
Geloof me, dat is het begin, straks is er geen onthaast mogelijkheid meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:18

Karl66 schreef:
Je realiseert je dat het 2019 is en dat het beleid aangepast is? Dat er tegenwoordig niet meer geklaagd wordt omdat er niet beheerd wordt en dat er ook niet geklaagd wordt omdat men het reactieve beheer te afwachtend vindt. maar dat er tegenwoordig geklaagd wordt omdat er proactief beheerd wordt?

Ik zie een patroon. De basis is 'we zijn het er niet mee eens.' Daarna alleen nog even de redenen aanpassen naar het lopende beleid. Verandert het beleid, hoef je alleen even je redenen aan te passen, en kun je gewoon zonder al te veel moeite het er niet mee eens blijven zijn!

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 13:36

Maar dan heeft heel dit topic toch geen zin aangezien het gaat om iets van maanden geleden.
Als er niet over het verleden gepraat kan/mag worden want het is veranderd.
Ik ben er mee eens dat we nu moeten/kunnen afwachten hoe het zich nu ontwikkeld, tot op zekere hoogte.
Maar dat er wel leering wordt getrokken uit het verleden en ik begrijp de wantrouwende houding ten opzichten van sbb en HH.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:33

Niello schreef:
Er wordt geklaagd omdat men het geheel uit de hand heeft laten lopen ondanks alle waarschuwingen. Daarvoor is er nu een massale afschot. Dit is geen zorgplicht.

Roodwild wordt in heel Europa massaal afgeschoten, inclusief de rest van Nederland buiten de OVP. De OVP was een uitzondering en nu niet meer. Massaal afschot is de consequentie van beheren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:27

Karl66 schreef:
Massaal afschot is de consequentie van beheren.

En overpopulatie met zo nu en dan een crash door ziekte of honger is de consequentie van niet beheren. Met alle negatieve gevolgen die die overpopulatie en voor het gebied en de omgeving heeft erbij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 18:02

Nee, het massale afschot is een inhaalslag van het eerder niet beheren. Als het straks terug is naar 500-700 herten, waarbij er ook niet, zoals nu (volgens SBB) meer vrouwelijke dieren dan mannelijke dieren zijn, hoeven er geen 1800 herten meer per jaar afgeschoten te worden, maar houdt het met zo'n 200-300 herten op. Er gaat altijd een percentage van de jonge dieren uit zichzelf dood, daarnaast valt er altijd wel wat af (vast zitten in de modder, uitglijden en daardoor ataxie) en is er ook gewoon ouderdomssterfte. Met herten die 10 tot 15 jaar oud worden zit je aan een vervangingspercentage van zo'n 10%, kalversterfte is ook hoogstwaarschijnlijk zo'n 10% (gebruikelijk bij allerlei dieren die kleine nesten hebben) en dan zal vast ook nog een gedeelte (5%?) niet drachtig zijn. Als ze dan ook nog de balans iets laten overhellen naar meer mannelijke dieren, blijft het gedeelte afschot echt ontzettend beperkt.

Ik ben niet tegen afschot, ik was wel sterk tegen het reactief beleid. Want vroeg reactief beleid klonk als snel reageren, maar kwam neer op dat ze de dieren schoten die vertraagt tot niet de kudde volgen, zwalken en geen fouragegedrag meer vertonen, behalve bij extreem slecht weer (afgelopen jaar is er niet één maand geweest dat het weer dusdanig slecht was).

Het klagen zal na deze winter ook veel minder worden verwacht ik, omdat de meeste mensen niet tegen relatief beperkt afschot zijn. Het is het feit dat bijna 80% van de herten nu afgeschoten gaan worden nadat vorige winter al 68% (2/3e van de populatie) is overleden van de honger en ze hard hun best hebben gedaan in ieder geval die laatste herten niet te laten verhongeren. En blijkbaar hadden ze parken gevonden die bereid waren een groot deel van de herten over te nemen, dus in hun ogen is de sterfte onnodig.

Want zo ligt nu wel, er blijft maar net iets meer dan 10% van de herten over ten opzichte van oktober 2017. Dat is waar de actievoerders het zo moeilijk mee hebben.

Ik ben zelf wel sterk voor afschot, maar zou willen dat ze alle vrouwelijke dieren afschoten. Dan is de groei uit de populatie, een gemist dier kan simpelweg alsnog afgeschoten worden, samen met jong, en is er direct een plaats voor het overschot uit andere parken (met het huidige gewenste aantal zou dat plaats bieden voor 50 mannelijke herten). Doordat er niet gecastreerd wordt en er geen niet-drachtige vrouwelijke dieren zijn, is de kans op hoefbevangenheid en klauwbevangenheid veel kleiner.

Grootschalig transport (zijnde die 1830 herten die nu geschoten worden) was ik wel fel tegen, omdat ik bij de vangacties te veel stress en leed voorzag. Ik ben niet tegen de dood, maar wel tegen 4-5 maanden per jaar verhongeren, want daar hebben we het uiteindelijk over. Ze noteren de sterfte van december t/m april, waarbij het in 96% van de gevallen om conditie gaat en ze afgelopen jaar 90% hebben kunnen schieten, oftewel: 10% is alsnog gewoon uit zichzelf doodgegaan, grotendeels zijn ook dit hongerslachtoffers geweest (met laat reactief afschot is het percentage afschot 60%, dus het was een eerste verbetering).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:20

Op de Veluwe vindt toch ook massale afschot plaats ieder jaar. Volgens mij heb ik gelezen 5000 zwijnen vorig jaar en 4000 dit jaar. En dat zijn alleen nog maar de zwijnen... Zoals Karl66 zegt is dat de consequentie van beheren.

Maar zwijnen zijn niet zo knuffelbaar, dus daar worden geen rechtszaken voor aangespannen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 19:25

Dat gaat over een veel groter oppervlakte en ook over een diersoort die zich veel sneller voortplant. Als je het over de herten op de veluwe hebt zie je ook dat juist het gebrek aan beheer (veilige zones waar niet gejaagd mag worden, maar de natuur zijn gang mag gaan, alleen zonder hekken) juist ervoor zorgt dat er veel meer dieren geschoten moeten worden. Daar wordt door jagers ook steeds over gemopperd. 1 van de jagers die ik daarover gehoord heb is van 6 dieren mogen schieten per seizoen naar 180 dieren per seizoen mogen schieten (wat hij overigens niet doet), maar dat is puur een consequentie van het gebrek aan beheer.